Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaarom hallucineert iedereen hetzelfde na XTC gebruik?

Waarom hallucineert iedereen hetzelfde na XTC gebruik?

40 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#1
broodjeaap zei:
Ik heb eigenlijk nooit echt gehallucineerd op mdma. Ik heb alleen wel eens op het einde van het feest dat de kleur van de huid bij mensen veranderd.. krijgen ze een groenige of rode schijn (in daglicht.. is niet van de verlichting :tearsofjoy: ).. Maar verder nooit echt..
Klik om te vergroten...

Dat heb ik ook wel eens gehad. Voornamelijk schaduwen in het gezicht dus rond de ogen etc. Stond goed voor paal toen ik een jongen vertelde dat hij zijn schmink niet goed er af had gehaald. :rolleyes:
b
btardLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wanneer hallucineren jullie dan? Tijdens de peak of tijdens de comedown?
Vorige keer zag ik (na het roken van een joint in de comedown) bij iedereen politiepetjes.
Aangezien ik geen licht had ben ik toen een uur met de fiets aan de hand naar huis gelopen, omdat ik ervan overtuigd was dat overal agenten stonden :rolleyes:
b
broodjeaapLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat heb ik ook wel eens gehad. Voornamelijk schaduwen in het gezicht dus rond de ogen etc. Stond goed voor paal toen ik een jongen vertelde dat hij zijn schmink niet goed er af had gehaald. :rolleyes:[/quote]

Hahaha herkenbaar.. 'Heb je nou groene make-up op je wang?' 'Sorry wat? :confused:' 'Uuhh, niks, laat maar'
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#4
btard zei:
Wanneer hallucineren jullie dan? Tijdens de peak of tijdens de comedown?
Klik om te vergroten...

Ik heb het voornamelijk in de comedown meegemaakt. Maar ben de laatste tijd lager gaan doseren omdat ik het niet zo tof vond, en heb er nu geen last meer van :)
B
BobsacamanoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb het één keer gehad tijdens de comedown ook. Het was de laatste keer dat ik X gebruikte tijdens de ADE. En ik zag toen ineens een tuin liggen op het plafond.

Ik wist meteen dat het kwam omdat ik teveel had gehad.

Narayani zei:
btard zei:
Wanneer hallucineren jullie dan? Tijdens de peak of tijdens de comedown?
Klik om te vergroten...

Ik heb het voornamelijk in de comedown meegemaakt. Maar ben de laatste tijd lager gaan doseren omdat ik het niet zo tof vond, en heb er nu geen last meer van :)
Klik om te vergroten...
O
Ohusernames...Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Dit is een ontzettend interessant vraagstuk! Ik had eerst zelf altijd het vermoeden dat het inderdaad door de omzetting van MDMA naar MDA ging. Maar nu denk ik zelf iets meer in de richting van tripmiddelen. Een stof als LSD bijvoorbeeld doet het stofje Serotonine na. Of tenminste het neemt de plaats over die normaal door serotonine wordt bezet. LSD heeft natuurlijk een andere structuur en daardoor krijg je er de trippy effecten van. Een ander voorbeeld van een stof die de vorm van serotonine na doet en tripeffecten geeft is 2cb (ik denk ook bij de andere 2c-xjes maar dat weet ik niet zeker). Ik denk dus dat wanneer MDMA zulke hoeveelheden serotonine loslaat in je brein, een situatie die in normale omstandigheden NOOIT voor kan komen, dat het best kan zijn dat je er op gaat hallucineren. Het gaat immers om precies dezelfde receptoren in je brein steeds, alleen nu met iets wat lichaamseigen is. Dus ja MDMA is (indirect) hallucinerend?

Mijn theorie tenminste, wat denken jullie? :)
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat zal inderdaad ontstaan door ofwel serotonine-release ofwel omdat MDMA ook op de 5-HT 2A receptor aangrijpt, de 'klassieke psychedelica receptor'.

The perceptual effects of MDMA appear to be the result of direct or indirect action on 5HT2A receptors, as coadministration of the 5HT2A antagonist ketanserin reduced reported perceptual
alterations after 1.5 mg/kg MDMA and eliminated slight elevation in body temperature
(Liechti et al. 2000b).

MDMA exhibits affinity for two of three 5HT2 family receptors, 5HT2B and 5HT2A, and
for α2B, α2C, histamine H1 and muscarinic M3 receptors, with strongest affinity recorded
for 5HT2B, α2B, α2C and muscarinic M3 receptors
Klik om te vergroten...
http://www.maps.org/research-archive/md ... _final.pdf

En ik denk dat iedereen 'ongeveer' hetzelfde ziet omdat iedereen zijn/haar hersenen op soortgelijke manier functioneren. Bij klassieke psychedelica ziet ook iedereen soortgelijke visuele 'hallucinaties'.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ohusernames... zei:
Mijn theorie tenminste, wat denken jullie? :)
Klik om te vergroten...

Ik zie zo: Hallucineren op mdma komt bij de meesten pas voor bij het overschrijden van de 'aanbevolen' dosis. Oftewel: Je bent zo van het padje dat je hersenen zich genoodzaakt voelen missende informatie op te vullen. Dit uit zich onder andere in visuele hallucinaties (die vaak voor veel verwarring zorgen en persoonlijk vind ik ze freaky), maar dat hoeft niet per se - een goede vriend van mij die iets te graag snoept gaat bijvoorbeeld dingen zeggen die nergens op slaan. Hij heeft mij bijvoorbeeld al eens gevraagd hoe laat mijn trein ging rijden terwijl ik destijds tegenover de feestlocatie woonde. Meteen nadat hij dit vroeg had hij zelf al door dat dit een gekke vraag was.

Tot nu toe vind ik zelf de hallucinaties op bijvoorbeeld truffels of LSD 'logischer', je ziet geen dingen die er niet zijn, het is meer of er een overlay is met wiskundig perfecte patroontjes, voorwerpen gaan leven, je begrijpt ineens waar de energie in alle planten om je heen vandaan komt :grin: Waar hallucinaties op MDMA bij mij zeer random, verwarrend en raar zijn, zijn de hallucinaties op truffels meestal logisch. Het lijkt niet het gevolg van missende informatie of een glitch in mijn hersenen. Het is alsof het er altijd al was, alleen kan/mag ik het dan pas waarnemen als nietige homo sapiens.

Hoe dit scheikundig te verklaren valt, geen flauw idee haha. Ik geloof er ook niet zo in dat alles wetenschappelijk verklaarbaar moet zijn. Dan maar een zweefteef :P
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Narayani zei:
Je begrijpt ineens waar de energie in alle planten om je heen vandaan komt :grin:
Klik om te vergroten...
Mooi gezegd. Zo voel ik het dan ook. :) Het is ook helemaal niet een intellectueel iets, maar je ziet het gewoon.

Ik heb trouwens nog nooit de typische dranghekken enzo visuals gezien met mdma, maar ik kan me wel voorstellen dat dergelijke hallucinaties iets heel anders zijn dan de visuals van psychedelica.
O
Ohusernames...Lid
01-01-2024, 00:00
#10
http://www.maps.org/research-archive/md ... _final.pdf
Klik om te vergroten...
Dat is een flinke pil om te lezen, maar zeker interessant. Ik ga me er wel eens in verdiepen wanneer ik was tijd overhoud en niets belangrijks te doen heb.
Iedereens hersenen functioneren inderdaad op een soort gelijke manier, wat het deels verklaard, alleen wanneer men massaal iets als zonnebrillen of dranghekjes of weet ik veel wat ziet denk ik dat het setting gerelateerd is zoals men eerder in dit topic al zei. Zo zou een persoon van 500 jaar geleden die MDMA zou nemen echt geen zonnebrillen zien denk ik :sunglasses: (in t hypothetische geval dat natuurlijk...)

Tot nu toe vind ik zelf de hallucinaties op bijvoorbeeld truffels of LSD 'logischer', je ziet geen dingen die er niet zijn, het is meer of er een overlay is met wiskundig perfecte patroontjes, voorwerpen gaan leven, je begrijpt ineens waar de energie in alle planten om je heen vandaan komt :grin: Waar hallucinaties op MDMA bij mij zeer random, verwarrend en raar zijn, zijn de hallucinaties op truffels meestal logisch.
Klik om te vergroten...
Klopt dat zijn ze zeker! Ik heb bij MDMA ook wel een beetje het gevoel dat slaaptekort kan meespelen aangezien je al weet niet hoe lang wakker bent. Ik vind ze zelf nogal vergelijkbaar. De MDMA hallucinaties zijn nogal plotseling en levensecht, net als die van een slaap tekort, alleen dan positief en niet eng meestal.

Vind de term overlay bij truffels echt geweldig, nog nooit aan gedacht, maar t beschrijft het precies! Vondst van de dag nr. 2 voor mij haha.
Ik heb zelden een omschrijving van de ervaring van truffels gezien die mijn ervaring daarmee zo precies vastlegd als
je begrijpt ineens waar de energie in alle planten om je heen vandaan komt :grin:
Klik om te vergroten...

helemaal mee eens :grin:
Y
YomaboLid
01-01-2024, 00:00
#11
potpindakaas zei:
Statafels, trappen, dranghekken, brillen.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit heel herkenbaar. Afgelopen Vahalla was het helemaal raak bij mij. Er waren daar veel verkleden mensen en poppen, dat een vriend en ik, nog steeds discussies hadden over wat er nou wel en wat er nou niet echt was. Ik geloofde hem toen hij een foto liet zien van de kameel die ik zag...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Narayani zei:
Tot nu toe vind ik zelf de hallucinaties op bijvoorbeeld truffels of LSD 'logischer', je ziet geen dingen die er niet zijn, het is meer of er een overlay is met wiskundig perfecte patroontjes, voorwerpen gaan leven, je begrijpt ineens waar de energie in alle planten om je heen vandaan komt :grin:
Klik om te vergroten...
Overlay is wel een goede woordkeuze voor de visuals van psychedelica inderdaad. In hogere doseringen is het echter wel zo dat die overlay zodanig gaat overheersen dat dit gewoon je zicht wordt en de 'normale' visuele impulsen volledig verdwijnen.
p
potpindakaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb ervaring met 2CB en dat kan ik in vergelijking met mdma niet hallucineren noemen. Bij 2CB maken je hersenen inderdaad de kleuren en vormen mooier ed, maar met mdma is het gewoon alle remmen los lijkt het wel. Ik zie dan ook elke keer als ik hallucineer precies hetzelfde. Ik heb zelf wel een patroon ontdekt; het is meestal tegen het einde van het feest en dan zit er meer dan genoeg in. Ik denk dat ik hallucineer omdat het gewoon too much is voor mijn hersenen. Al vind ik het nog steeds verwonderlijk dat zoveel mensen hetzelfde zien. Toch mooi hoe het brein in elkaar steekt. En wat zo'n pilletje al niet voor 'schade' aan kan richten.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Al een redelijk oud topic dit, maar daarom niet minder interessant.

Ik heb zelf redelijk wat ervaring met MDMA, maar ik heb slechts enkele MDMA-hallucinatie-ervaringen. Dat waren dan meteen wel interessante. :grin:

MDMA-hallucinaties zijn inderdaad hierboven al werd beschreven totaal anders dan de hallucinaties die ik tijdens mijn paddotrips heb ervaren. Bij mij ontstonden hallucinaties meestal in de comedown, eigenlijk zelfs als ik al min of meer uitgetript was. MDMA-hallucinaties zijn soms levensecht en heel random. Maar vaak ook een soort van 'associatief'. Dus ze komen niet uit het niets, maar je ziet 'ergens iets in'. Daarmee bedoel ik dat je bijvoorbeeld in een schaduw een persoon ziet.

Een keer ging ik met een vriend nog een blokje om voor we gingen slapen en we liepen langs mijn universiteit, het was +/- 5 uur 's morgens. Ik zag schoonmaakpersoneel bij de deur staan roken, dus ik zei tegen de vriend met wie ik was: 'Wow, die beginnen vroeg met schoonmaken.' Toen we dichterbij kwamen zag ik dat het 'schoonmaakpersoneel' slechts een prullenbak was.

Ik ben ook ooit in bad gegaan onder invloed van MDMA (aanrader trouwens), samen met mijn ex. Ik spacete hem op dat moment echt superhard, dus deze keer was het niet in de comedown. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik toen echt overgedoseerd had, eigenlijk de enige keer dat ik dom ben geweest met MDMA. Mijn ex liep even naar de keuken om drinken te pakken en hij was nog niet weg of ik zag uit het niets overal op de muren en op de badkamerspiegel letters ontstaan: op de muren in schrijfhandschrift, zwart-wit, en op de spiegel een soort comic sans, in kleur. Ik vroeg nog aan hem 'Schreef jij nu iets op de spiegel?' hoewel ik wist dat hij het onmogelijk kon zijn. Dit was een heel intense en levensechte hallucinatie. Daardoor een beetje beangstigend. Het kwam af en toe ook in een flits terug als ik weer naar de spiegel keek, dan waren er ineens weer een paar seconden lang overal letters.

Verder heb ik nog een keer op een festival een 'spa' in de achterkant van het decor van het podium gezien. Dit was echt een vette associatieve hallucinatie; ik wist dat het niet klopte maar ik zag gewoon helemaal voor me hoe daar bovenaan dat podium in groen licht mensen zaten te chillen in een bubbelbad met een glaasje champagne. Gaf een heel warm en cozy gevoel. :)

Zonnebrillen en statafels heb ik zelf nooit gezien.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Lijkt me best grappig en interessant om een keer mee te maken. Haha schoonmaakpersoneel denken te zien in een prullenbak. Met je fantasie zit het wel goed dus. :P :wink:

Maar ik denk dat ik het niet mee ga maken. Als ik al merk wat voor aanslag een normale dosis mdma doet op mijn lichaam, dan wil ik eigenlijk niet weten hoe het voelt om zoveel mdma te nemen dat ik ga hallucineren.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Maar ik denk dat ik het niet mee ga maken. Als ik al merk wat voor aanslag een normale dosis mdma doet op mijn lichaam, dan wil ik eigenlijk niet weten hoe het voelt om zoveel mdma te nemen dat ik ga hallucineren.
Klik om te vergroten...

Die keer van de letters had ik een te hoge dosis gehad (overigens per ongeluk; dat waren MDMA-kristallen, rekenfout bij het bijnemen, gewoon dom) maar de overige keren een vrij normale dosering. Maar dat waren dan ook wel minder heftige hallucinaties, zoals ik al schreef associatief. En dan kwam het echt in de comedown, niet tijdens de trip.

Maar goed, MDMA hoef je echt niet te nemen voor de hallucinaties. En het is wel een aanslag op je lichaam ja. Ik heb vrij veel nodig voor een 'normaal' effect, maar ben daarnaast wel gezegend met een overgevoeligheid voor de kater. Ik voel me na MDMA makkelijk 3 dagen 'anders', een beetje angstig vaak en fysiek heel zwak, duizelig en misselijk, soms auditieve hallucinaties 's nachts. Echt niet prettig. Is dus altijd een afweging tussen een lagere dosering en minder boeiend (en heel kort) effect maar ook minder kater, of een hogere dosering en leuk effect maar 3 dagen ellende. Vind dat persoonlijk een enorm nadeel van MDMA.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je hebt toch interesse in psychedelica? Ik zou het echt meer in die hoek zoeken als het je ding wat is. Veel minder tot vrijwel niet belastend voor je lichaam, veel langer effect en imo meer voldoening, al moet ik zeggen dat ik ook erg betekenisvolle ervaringen met mdma heb gehad. En met psychedelica is het natuurlijk niet alleen roze olifantjes. :wink: Zowel prettige als minder prettige ervaringen, maar mede daarom geeft het ook meer voldoening vind ik. En dan mdma heel sporadisch (of helemaal niet). Ik zit er zelf aan te denken er helemaal mee te stoppen.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik heb eens gehallucineerd. Me ogen waren toe en uit het niets vloog me gsm naar me hoofd. Was wel een wtf momentje :openmouth:
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb al bijna een jaar geen MDMA meer gebruikt. Ben eigenlijk ook wel weer toe aan iets nieuws. Ik heb inderdaad interesse in psychedelica, maar afgezien van paddo's en truffels 10 jaar geleden dus helaas geen ervaringen meer mee opgedaan omdat ik nooit iemand uit mijn omgeving mee kreeg. Het is wat dat betreft veel gemakkelijker om mensen mee te krijgen voor MDMA.

Ik vind MDMA een leuke drug afgezien van de kater-ellende achteraf. De open gesprekken die je met mensen kan voeren heb ik vaak als heel waardevol ervaren en ook het warme, prettige gevoel. Maar inderdaad, diepe inzichten over jezelf ga je er niet van krijgen, daar is het ook niet voor bedoeld.

Ik sta wel open voor prettige en minder prettige ervaringen. Wel wat huiverig, omdat mijn paddotrips ook niet alleen roze olifantjes waren indertijd, maar dat kan ik wel aan nu. Vind het gewoon te interessant om me daardoor te laten afschrikken. :)

Erg offtopic dit, sorry!
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik heb al 10 maanden geen xtc genomen en dan te bedenken dat ik redelijk veel nam. Maar eerlijk gezegd heb ik er niet echt zin achter, gewoon die comedown en rotsmaak. Lsd, 3-MeO-PCP en wat andere tripmiddelen of dissoactieven kijk ik wel naar uit om nog te proberen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."