Al een redelijk oud topic dit, maar daarom niet minder interessant.
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met MDMA, maar ik heb slechts enkele MDMA-hallucinatie-ervaringen. Dat waren dan meteen wel interessante.
MDMA-hallucinaties zijn inderdaad hierboven al werd beschreven totaal anders dan de hallucinaties die ik tijdens mijn paddotrips heb ervaren. Bij mij ontstonden hallucinaties meestal in de comedown, eigenlijk zelfs als ik al min of meer uitgetript was. MDMA-hallucinaties zijn soms levensecht en heel random. Maar vaak ook een soort van 'associatief'. Dus ze komen niet uit het niets, maar je ziet 'ergens iets in'. Daarmee bedoel ik dat je bijvoorbeeld in een schaduw een persoon ziet.
Een keer ging ik met een vriend nog een blokje om voor we gingen slapen en we liepen langs mijn universiteit, het was +/- 5 uur 's morgens. Ik zag schoonmaakpersoneel bij de deur staan roken, dus ik zei tegen de vriend met wie ik was: 'Wow, die beginnen vroeg met schoonmaken.' Toen we dichterbij kwamen zag ik dat het 'schoonmaakpersoneel' slechts een prullenbak was.
Ik ben ook ooit in bad gegaan onder invloed van MDMA (aanrader trouwens), samen met mijn ex. Ik spacete hem op dat moment echt superhard, dus deze keer was het niet in de comedown. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik toen echt overgedoseerd had, eigenlijk de enige keer dat ik dom ben geweest met MDMA. Mijn ex liep even naar de keuken om drinken te pakken en hij was nog niet weg of ik zag uit het niets overal op de muren en op de badkamerspiegel letters ontstaan: op de muren in schrijfhandschrift, zwart-wit, en op de spiegel een soort comic sans, in kleur. Ik vroeg nog aan hem 'Schreef jij nu iets op de spiegel?' hoewel ik wist dat hij het onmogelijk kon zijn. Dit was een heel intense en levensechte hallucinatie. Daardoor een beetje beangstigend. Het kwam af en toe ook in een flits terug als ik weer naar de spiegel keek, dan waren er ineens weer een paar seconden lang overal letters.
Verder heb ik nog een keer op een festival een 'spa' in de achterkant van het decor van het podium gezien. Dit was echt een vette associatieve hallucinatie; ik wist dat het niet klopte maar ik zag gewoon helemaal voor me hoe daar bovenaan dat podium in groen licht mensen zaten te chillen in een bubbelbad met een glaasje champagne. Gaf een heel warm en cozy gevoel.
Zonnebrillen en statafels heb ik zelf nooit gezien.