He, ik denk dat ik je wel antwoord kan geven op de meeste van je vragen:
A_J_ zei:
Heb van mijn dokter oxazepammetjes gekregen (10 mg), en zolpidemtart (10 mg). Ze zei dat ik het beste die oxa eerst kan nemen, vervolgens de zolpidem. Echter, ik vraag me een paar dingen af:
- Is dat wel genoeg?
Als je normaalgesproken (lees: in het dagelijks leven) geen benzo's gebuikt, moet dit méér dan doende zijn. Vooral de combinatie van. Zolpidem is een redelijk licht middel, maar je slaapt er wel van als het goed is. De Volgorde lijkt mij ook het meest logisch. Ik zou als je nog nooit een zolpidem hebt gehad die pas pakken als je in je stoel zit, aangezien het op sommige mensen toch behoorlijk kan werken en je niet ergens net voor je in het vliegtuig zit in slaap wil vallen.
A_J_ zei:
- Ik heb van mijn ma ook wat Diazepam gekregen, had ze nog in de medicijnkast liggen (5 mg). Is dat niet beter op zo'n vlucht? (sneller werkend) Kan dit ook samen met de Zolpidemtart?
Nee. Misschien voor erbij, dan zou ik de valium (diazepam) dus nog voor de oxa en de zolpidem nemen. Valium is eigenlijk net als oxazepam, alleen dan minder heftig en duurt langer. Is dus zeker niet als "vervanging" voor de oxazepam. En ja, het kan net zo goed als oxazepam samen met zolpidem.
A_J_ zei:
En nu de belangrijkste laatste vraag: een paar weken geleden moest ik terug vliegen uit Kroatië maar ik was zeer angstig voor de vlucht. Heb 2 uur van tevoren een oxazepam gedropt (10), maar er gebeurde vrijwel niets. Ik was nog steeds angstig en in het vliegtuig werd ik op een gegeven moment ietsje slaperig, maar niet relaxed. Elke keer als ik bijna in slaap viel, kreeg ik een soort mentaal "elektrisch" stootje waardoor ik niet in slaap viel. Ik ben een gast van 1:90, bijna 90 kg. Zou 10 mg. te laag zijn geweest voor mij?
Dat zou heel goed kunnen. Blijkbaar is jou angst voor vliegen toch redelijk groot. Vaak zijn angsten waarvoor benzo's worden voorgeschreven "ongegrond" als in je weet niet echt waarom je je zo voelt, maar je voelt het gewoon. Dat was/is bij mij in ieder geval zo. Jij hebt duidelijk een gronding voor je angst, en dat geef je ook aan, je bent bang voor het vliegen. Ik zou de komende keer dan als ik jou was beginnen met ofdanwel 2×10mg oxazepam 1 uur voor het vliegen, of de diazepam 2 uur van tevoren, 1 oxazepam 1 uur van tevoren, en de zolpidem zodra je in je stoel zit. Als dit niet werkt moet je bij je arts duidelijk uitleggen dat je echt ontzettend bang bent voor het vliegen, en dat je gewoon iest wil waarvan je hardstikke nokkie gaat. Ik ken iemand die moet ook veel vliegen, en is ook een flinke kerel, die krijgt gewoon van zn doc flurazepam 30mg (mocht je die trouwens bemachtigen dan claim ik er 2 voor de informatie
![:wink:]()
) voorgeschreven voor tijdens het vliegen.
A_J_ zei:
Verder: nog mensen met tips op het gebied van dit soort medicijnen en vliegen? Hoe kan ik het best zo weinig mogelijk van mijn vlucht meekrijgen en zo weinig mogelijk angst/paniek ervaren?
Zoals hierboven beschreven staat dus. Verder hoe logisch het ook is, LEES DE BIJSLUITER DOOR EN HOUD JE AAN DE REGELS. Wat veel mensen vaak niet weten is dat je bijvoorbeeld geen grapefruit moet eten icm. benzo's. Dan kun je er namelijk nog eens achter komen wat echte angst is. Verder ben je een grote jongen blijkbaar, met een gegronde angst, dus het kan best dat 10mg oxazepam te licht is. Benzodiazepinen zijn bijna onmogelijk om een fatale overdosis van te nemen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Het "ergste" wat je kan gebeuren is in een zware slaap raken. Nou, daar valt overheen te komen of niet
![:wink:]()
het is ook een SLAAP en geen coma zoals met bijvoorbeeld GHB. Mensen kunnen je dus wakker maken aan het einde van de vliegrit.
Hoop dat je er wat aan hebt.