Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva

Antidepressiva

296 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb een 5 jaar geleden een 4 maand Trazolan genomen en een 1 jaar geleden toen ik voor de 2x maal afgekickt was van de Oxycodone en benzo's heb ik Trazodone (Trazolan) een 6 maand genomen. Toen gerealiseerd dat ik slechter slaapte op de Trazodone ben ik het gewoon cold turkey gestopt en kon ik plots 4-5 uur op een nacht slapen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Syl zei:
Ik slik nu ong een jaar Duloxetine.

"Duloxetine is een antidepressivum en pijnstiller uit de groep van selectieve serotonine-en-noradrenaline-heropnameremmers. Het is een gecombineerde serotonine- en noradrenaline-heropnameremmer."
Klik om te vergroten...
Dat wist ik niet dat het ook pijn stilt
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#3
transformated zei:
Ik heb een 5 jaar geleden een 4 maand Trazolan genomen en een 1 jaar geleden toen ik voor de 2x maal afgekickt was van de Oxycodone en benzo's heb ik Trazodone (Trazolan) een 6 maand genomen. Toen gerealiseerd dat ik slechter slaapte op de Trazodone ben ik het gewoon cold turkey gestopt en kon ik plots 4-5 uur op een nacht slapen.
Klik om te vergroten...
Klopt sinds ik paroxetine krijg slaap ik ook slecht
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#4
joetsie zei:
Klopt sinds ik paroxetine krijg slaap ik ook slecht
Klik om te vergroten...
Soms word er anti-depressiva voorgeschreven wanneer het niet nodig is. Ander second opinion doen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
joetsie zei:
Dat wist ik niet dat het ook pijn stilt
Klik om te vergroten...

Omdat ik darmziekte heb slikte ik altijd medicatie voor zenuwpijn.
Als ik dat niet slik kan ik met slapen alleen op mijn rug liggen.
Toen ik begon met antidepressiva mocht deze niet samen met de medicatie voor de zenuwpijn.
Daarom heeft de dokter mij deze ad voorgeschreven omdat deze ook werkt voor zenuwpijn.
Zo heeft ie dus dubbele werking voor mij.
Dit is niet bij alle ad denk ik,geen idee eigenlijk.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#6
transformated zei:
Soms word er anti-depressiva voorgeschreven wanneer het niet nodig is. Ander second opinion doen.
Klik om te vergroten...
Als je het zo bekijkt lsd en xtc is helemaal niet nodig
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#7
joetsie zei:
Als je het zo bekijkt lsd en xtc is helemaal niet nodig
Klik om te vergroten...
Bedoel je dan dat lsd en xtc niet nodig is wanneer je het wilt nemen? Je hoeft het natuurlijk niet te nemen maar het is wel leuk af en toe eens. Psychedelica en stimulantia zijn wel andere middelen dan anti-depressiva.
Maar dokters schrijven soms wel de verkeerde medicatie voor als ze een verkeerde diagnose maken of de patient niet de juiste klachten beschrijft.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#8
transformated zei:
Bedoel je dan dat lsd en xtc niet nodig is wanneer je het wilt nemen? Je hoeft het natuurlijk niet te nemen maar het is wel leuk af en toe eens. Psychedelica en stimulantia zijn wel andere middelen dan anti-depressiva.
Maar dokters schrijven soms wel de verkeerde medicatie voor als ze een verkeerde diagnose maken of de patient niet de juiste klachten beschrijft.
Klik om te vergroten...
Klopt we hebben het over ad.Maar ik heb hem wel nodig,geprobeerd met een ander maar dat ging niet.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#9
joetsie zei:
Klopt we hebben het over ad.Maar ik heb hem wel nodig,geprobeerd met een ander maar dat ging niet.
Klik om te vergroten...
Je kan altijd nog eens je klachten zeggen tegen de dokter of een andere dokter, misschien heb je iets vergeten te zeggen anders eens kijken voor een ander anti-derpressiva.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik slik citalopram
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ganggang💯 zei:
Ik geloof niet in anti-depressiva.
Klik om te vergroten...
Heb je gelijk in ook. Je voelt de problemen waarmee je worstelt minder waar je eigenlijk zonder anti-depressiva oplossingen voor hebt.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik begrijp wel waarom veel mensen hier niet in geloven.
Het probleem inderdaad wat je hebt word er niet door opgelost.
Het probleem blijft, maar het word wat dragelijker in het dagelijks leven.
In 2015 wou de dokter mij dit al voorschrijven.
Ik heb dit altijd afgewezen, bang om een zombie te worden.
Toen ik in 2019 stopte met de speed, werd ik overspoeld door emoties.
Dat wat al die jaren door de speed was afgevlakt.
Het was zo heftig dat ik hele dagen alleen maar dacht aan dat ik dood wou.
Elke dag dat ik weer wakker werd was een hel.

Ik zie de ad als ondersteuning in mijn herstel van ptss en een depressie.
Ik volg trauma theraphie en werk aan mezelf.
Ik voel nog steeds pijn, angst en verdriet alleen het is wat afgevlakt.
Voordat ik ad slikte was ik extreem alert 24/7.
Mijn lichaam was ook continu aangespannen,waardoor ik weer lichamelijke klachten kreeg.
Nu voel ik veel meer rust in mijn lichaam.
Kan weer genieten van de kleine dingen en heb weer zin in de dag.
Mijn dagelijks leven is weer dragelijk geworden nu.
Het is iets voor tijdelijk, terwijl ik ondertussen theraphie volg.
Ik kan niet voor anderen oordelen maar ik ben er mee geholpen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Ik begrijp wel waarom veel mensen hier niet in geloven.
Het probleem inderdaad wat je hebt word er niet door opgelost.
Het probleem blijft, maar het word wat dragelijker in het dagelijks leven.
In 2015 wou de dokter mij dit al voorschrijven.
Ik heb dit altijd afgewezen, bang om een zombie te worden.
Toen ik in 2019 stopte met de speed, werd ik overspoeld door emoties.
Dat wat al die jaren door de speed was afgevlakt.
Het was zo heftig dat ik hele dagen alleen maar dacht aan dat ik dood wou.
Elke dag dat ik weer wakker werd was een hel.

Ik zie de ad als ondersteuning in mijn herstel van ptss en een depressie.
Ik volg trauma theraphie en werk aan mezelf.
Ik voel nog steeds pijn, angst en verdriet alleen het is wat afgevlakt.
Voordat ik ad slikte was ik extreem alert 24/7.
Mijn lichaam was ook continu aangespannen,waardoor ik weer lichamelijke klachten kreeg.
Nu voel ik veel meer rust in mijn lichaam.
Kan weer genieten van de kleine dingen en heb weer zin in de dag.
Mijn dagelijks leven is weer dragelijk geworden nu.
Het is iets voor tijdelijk, terwijl ik ondertussen theraphie volg.
Ik kan niet voor anderen oordelen maar ik ben er mee geholpen.
Klik om te vergroten...
Ja precies!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ganggang💯 zei:
Ik geloof niet in anti-depressiva.
Klik om te vergroten...
Ik eigenlijk ook niet. Maar we leven nu eenmaal in een samenleving waar veel mensen niet goed weten hoe ze met hun emoties moeten dealen. Als we in een samenleving leefden waarin mensen al van jongs af aan leren hoe ze in contact staan met hun gevoel, waardoor emoties niet zo verlammend en overweldigend zouden zijn, dan zou ik zeggen doe al die rotzooi weg. Het is in principe helemaal niet nodig en heeft zoveel bijwerkingen.

Maar in zo'n maatschappij leven we niet. Het is kiezen tussen twee kwaden voor velen. En als het erop neerkomt dat iemand min of meer suïcidaal is bijvoorbeeld en er dus acuut gevaar is, kunnen we dan nog zeggen dat antidepressiva op de korte termijn een slecht idee is? Lange termijn is denk ik sowieso een slecht idee, maar wellicht om uit het diepste gat te kunnen kruipen...

Toch... Het blijft allemaal rotzooi natuurlijk. We zijn erop gemaakt om zonder rare chemicaliën te functioneren. Nee, zelfs meer dan dat: gelukkig te zijn.

Filmpje over dat soort drugs:

R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ganggang💯 zei:
Ik geloof niet in anti-depressiva.
Klik om te vergroten...

Mij heeft het anders perfect geholpen, en doet dat nu nog steeds. Ik was er (als psycholoog) ook kritisch over, maar nooit zo blij geweest dat ik iets toch een kans gegeven heb. Het maakt het piekeren minder waardoor ik mijn PhD kan afmaken en het maakt me ook vanaf het begin veel ontvankelijker voor psychotherapie, die daardoor meer effect heeft.

Ik vind het altijd nogal apart als mensen zeggen dat ze niet in antidepressiva geloven. Ik zeg toch ook niet dat ik niet in paracetamol geloof omdat het míjn migraine niet verhelpt. :wink:

Van het eerste middel dat ik kreeg (duloxetine) werd ik hartstikke suf en apathisch. Na een maand overgestapt op bupropion (Wellbutrin) en dat gaat al heel lang prima. :) Voel me veel meer mezelf en heb meer baat bij de therapiesessies.

Depressie sucks, als iets helpt grijp je dat met beide handen aan.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Heb ook nog trazodone gehad voor het slapen.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Van het eerste middel dat ik kreeg (duloxetine) werd ik hartstikke suf en apathisch.
Klik om te vergroten...

Bedoel je suf in de zin van vermoeidheid??.
Ik gebruik dus duloxetine en ben dag in dag uit kapot moe.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Syl zei:
Bedoel je suf in de zin van vermoeidheid??.
Ik gebruik dus duloxetine en ben dag in dag uit kapot moe.
Klik om te vergroten...

Ja! Ik werd heel mat en lag halve dagen in bed omdat ik nergens zin en motivatie voor had. Geen depressie, maar ook geen andere emoties, heel leeg. Ik liet mijn hele planning liggen. De overstap naar bupropion was echt noodzakelijk, anders had ik nooit de fut gehad om mijn proefschrift weer op te pakken.

Heb je je vermoeidheid niet met je arts besproken? Of al veel andere middelen geprobeerd die niet goed hielpen?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Ja! Ik werd heel mat en lag halve dagen in bed omdat ik nergens zin en motivatie voor had. Geen depressie, maar ook geen andere emoties, heel leeg. Ik liet mijn hele planning liggen. De overstap naar bupropion was echt noodzakelijk, anders had ik nooit de fut gehad om mijn proefschrift weer op te pakken.

Heb je je vermoeidheid niet met je arts besproken? Of al veel andere middelen geprobeerd die niet goed hielpen?
Klik om te vergroten...

Nou precies wat je nu omschrijft kwa vermoeidheid zo ervaar ik het nu ook.
Mijn eigen vaste dokter is al geruime tijd afwezig.
Ik was vorige week naar vervangende arts alleen dit verliep niet zo lekker.
Hierdoor heb ik o.a mijn hoofdpijnklachten en vermoeidheid niet kunnen bespreken.
Als je een andere ad krijgt moet dat dan weer opgebouwd worden of ga je op zelfde sterkte dan verder?.
Ik heb morge een afspraak weer bij de poh en maak dan gelijke nieuwe afspraak bij andere vervangende dokter.
Ik slik best veel medicatie dus ik weet niet precies van welke ik san zo vermoeid kan zijn.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ganggang💯 zei:
Ik geloof niet in anti-depressiva.
Klik om te vergroten...

Stel jij bent arts, wat zou jij dan adviseren aan een patient die zwaar depressief is en zelfmoord gedachtes heeft?.
Wetende dat er een wachtlijst is voor theraphie.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...56789...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."