Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva

Antidepressiva

296 antwoorden
44 weergaven
18-5-2026
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
heel erg lang verhaal
Klik om te vergroten...

Als ik mijn AD stop wordt de wereld pikzwart en vervormt de perceptie van de werkelijkheid op een verschrikkelijke manier. Misschien zouden jullie dat eens moeten voelen alvorens met je oordeel te komen.

Ach, ik ben te lief en principieel hierin. Wat mij betreft verdienen jullie zo'n ervaring gewoon.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
ATGC zei:
Als ik mijn AD stop wordt de wereld pikzwart en vervormt de perceptie van de werkelijkheid op een verschrikkelijke manier. Misschien zouden jullie dat eens moeten voelen alvorens met je oordeel te komen.
Klik om te vergroten...
Oordeel?

Ik loop het grootste deel van mijn leven met depressie, dus misschien moet jij niet te gauw oordelen. Wil niet zeggen dat ik weet wat jij doormaakt, maar ik praat zeker niet licht over depressie.

ATGC zei:
Ach, ik ben te lief en principieel hierin. Wat mij betreft verdienen jullie zo'n ervaring gewoon.
Klik om te vergroten...
Nog meer metafysisch gewauwel voor je dan: De intentie die je de wereld in stuurt komt altijd bij je terug. Misschien voorzichtiger zijn met wat je iemand toewenst.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou, ho ho... iemand een depressie toewensen gaat wel heel ver. @ATGC als je het topic goed leest zie je dat er verschillende mensen reageren die wel degelijk zelf met depressie te maken hebben, of hebben gehad (waaronder ikzelf maar ook Niandra en Mindless). Ik ben het ook niet op álle punten met iedereen die hier reageert eens - gebruik zelf AD en heb er heel veel aan - maar er is geen reden om je zo op te winden. Er kunnen verschillende standpunten langs elkaar bestaan, zo lang die op normale toon en beargumenteerd gebracht worden is daar niet zoveel mis mee. We hoeven het niet altijd overal over eens te worden.

I rest my case, wat ik al eerder zei: laten we wel goed blijven beseffen dat we niet in het hoofd van een ander kunnen kijken. Het is prima om ergens wat van te vinden maar we hoeven elkaar ook weer geen meningen op te dringen over het wel of niet gebruiken van antidepressiva, aangezien dat een volledig persoonlijke beslissing is. Ik zeg niet dat ik vind dat dat in dit topic gebeurd is trouwens, vond het zelf een nette discussie, maar ik maak wel vaak in real life mee dat velen er wat van menen te moeten vinden dat ik medicatie voor depressie gebruik. Je hebt het gevoel je te moeten verdedigen. Dat is vervelend, want een depressie ansich is al kut genoeg en de medicatie kan letterlijk levensreddend zijn voor sommigen. Dus op dit punt snap ik je frustratie wel.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Oordeel?

Ik loop het grootste deel van mijn leven met depressie, dus misschien moet jij niet te gauw oordelen. Wil niet zeggen dat ik weet wat jij doormaakt, maar ik praat zeker niet licht over depressie.
Klik om te vergroten...

Dan moet je mij toch eens vertellen wat er niet klopt aan mijn visie op mijn eigen situatie. Depressie komt opvallend veel in de familie van mijn moeders kant voor. Aangezien ik weet dat genen invloed kunnen hebben op biochemische processen en mijn eerste episode geen concrete reden lijkt te hebben zie ik erfelijkheid als de meest waarschijnlijke oorzaak. De andere, psychologische oorzaak is in mijn ogen net zo valide.

Een mens heeft geen directe invloed op de systemen die in de hersenen de niveau's van neurotransmitters reguleren. Als deze dus uit balans zijn zonder een externe psychologische oorzaak dan heb je een zeer vervelend probleem.

Aan mensen die dit niet willen geloven heb ik de vraag of ze ook aan psychotische mensen vragen om er ff over heen te stappen. Of bij een MDMA "dinsdagdip", ff de schouders eronder, denk die serotonine omhoog! 🤪

Nog meer metafysisch gewauwel voor je dan: De intentie die je de wereld in stuurt komt altijd bij je terug. Misschien voorzichtiger zijn met wat je iemand toewenst.
Klik om te vergroten...

Karma en gerechtigheid trekken mij ook aan. Karma bestaat helaas niet, voorbeelden te over van mensen die zijn weggekomen met de meest verschrikkelijke dingen. En mocht karma toch bestaan dan zal dit ook medshamers en mensen die levensbeschouwingen opdringen treffen 😈
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
ATGC zei:
Dan moet je mij toch eens vertellen wat er niet klopt aan mijn visie op mijn eigen situatie. Depressie komt opvallend veel in de familie van mijn moeders kant voor. Aangezien ik weet dat genen invloed kunnen hebben op biochemische processen en mijn eerste episode geen concrete reden lijkt te hebben zie ik erfelijkheid als de meest waarschijnlijke oorzaak. De andere, psychologische oorzaak is in mijn ogen net zo valide.

Een mens heeft geen directe invloed op de systemen die in de hersenen de niveau's van neurotransmitters reguleren. Als deze dus uit balans zijn zonder een externe psychologische oorzaak dan heb je een zeer vervelend probleem.

Aan mensen die dit niet willen geloven heb ik de vraag of ze ook aan psychotische mensen vragen om er ff over heen te stappen. Of bij een MDMA "dinsdagdip", ff de schouders eronder, denk die serotonine omhoog! 🤪



Karma en gerechtigheid trekken mij ook aan. Karma bestaat helaas niet, voorbeelden te over van mensen die zijn weggekomen met de meest verschrikkelijke dingen. En mocht karma toch bestaan dan zal dit ook medshamers en mensen die levensbeschouwingen opdringen treffen 😈
Klik om te vergroten...

Het is een feit dat depressie kan ontstaan door biologische / genetische factoren. Mensen die dat ontkennen weten te weinig van het onderwerp. Meestal is het een nature/nurture kwestie (dat is niet alleen bij depressie maar bij vele psychiatrische problemen het geval) maar soms ook gewoon niet. Soms is de nature-kant belangrijker en soms de nurture-kant.
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
Nou, ho ho... iemand een depressie toewensen gaat wel heel ver.
Klik om te vergroten...

Ik zal het iets duidelijker aangeven: Mensen die medshamen verdienen op zn minst een tijdelijke ervaring van wat men in een depressie voelt.

Je hebt trouwens een punt met dat ik me hierover opwind. Maar ik ben gevoelig voor dingen die ik als onrecht zie. Ik krijg deze feedback ook buiten het forum en ik snap het gevoel erachter.

Ik heb mijn punt wel gemaakt denk ik dus de megafoon gaat nu even uit *klik* 😋
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
ATGC zei:
Dan moet je mij toch eens vertellen wat er niet klopt aan mijn visie op mijn eigen situatie. Depressie komt opvallend veel in de familie van mijn moeders kant voor. Aangezien ik weet dat genen invloed kunnen hebben op biochemische processen en mijn eerste episode geen concrete reden lijkt te hebben zie ik erfelijkheid als de meest waarschijnlijke oorzaak. De andere, psychologische oorzaak is in mijn ogen net zo valide.

Een mens heeft geen directe invloed op de systemen die in de hersenen de niveau's van neurotransmitters reguleren. Als deze dus uit balans zijn zonder een externe psychologische oorzaak dan heb je een zeer vervelend probleem.

Aan mensen die dit niet willen geloven heb ik de vraag of ze ook aan psychotische mensen vragen om er ff over heen te stappen. Of bij een MDMA "dinsdagdip", ff de schouders eronder, denk die serotonine omhoog! 🤪
Klik om te vergroten...
Ik gaf nog hierboven aan:

Mindless zei:
Ze zei dat het beter is als we zo dicht mogelijk bij onszelf leven. Niet dat medicatie per se fout is.
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Natuurlijk is het niet zo simpel dat dit gezien moet worden als vervanging van medicatie.
Klik om te vergroten...


Ik zeg ook helemaal niet dat jouw visie niet klopt. En ik geloof ook zeker dat genen invloed hebben op biochemische processen.

Maar mijn levensbeschouwing is inderdaad fundamenteel anders dan die van de meesten (realiteit is fundamenteel (nog voor genen en dergelijke) gemaakt van bewustzijn, niet materie) maar ik zeg daarmee zeker niet dat je dingen even magisch weg kunt denken. Wel dat realiteit mogelijk een stuk minder solide is dan wordt gedacht in het conventionele 'materie is fundamenteel' model. En áls dat echt zo is, dat het dan uitmaakt hoe je geestelijk ergens in staat. Omdat realiteit wellicht gemaakt is van 'spul' dat eerder 'geest' is dan 'materie'. Áls dat zo is (ik wil dit niet opdringen) dan kunnen er wellicht dingen gebeuren die aanvankelijk beschouwd zouden worden als wonderen. Omdat het 'spul' waar realiteit van gemaakt is dan hetzelfde spul is waar dromen ook van gemaakt zijn. Niet materie, maar geest/bewustzijn. Nogmaals, ik wil deze levensbeschouwing niet opdringen, maar wel als mogelijkheid aandragen.

ATGC zei:
Karma en gerechtigheid trekken mij ook aan. Karma bestaat helaas niet, voorbeelden te over van mensen die zijn weggekomen met de meest verschrikkelijke dingen. En mocht karma toch bestaan dan zal dit ook medshamers en mensen die levensbeschouwingen opdringen treffen 😈
Klik om te vergroten...
Weggekomen in dat leven misschien ja. Als je gelooft dat je gedrag in dit leven helemaal geen verdere consequenties heeft, tja dat is aan ieder voor zich om te geloven wat hij/zij daarvan denkt.

Karma is niet een wraak van het universum. Het is je eigen geweten over je acties en met name je intenties. Als je goede bedoelingen hebt is er niets aan de hand. Soms heb je (bewust of onbewust) minder dan goede bedoelingen en daar zul je uiteindelijk last van gaan krijgen. Ik ook. Totdat je het proces van karma meer en meer begrijpt en oude karma oplost middels zelf vergeving en minder/geen nieuwe creëert middels bewust leven.

Maar om nog even een keer duidelijk te maken: ik ben niet tegen medicatie, zoals ik al aan heb gegeven. Het is duidelijk dat medicatie vele mensen helpt.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#8
ATGC zei:
Ik zal het iets duidelijker aangeven: Mensen die medshamen verdienen op zn minst een tijdelijke ervaring van wat men in een depressie voelt.
Klik om te vergroten...
En zo ben ik van mening dat juristen op zn minst een tijdelijke ervaring van een concentratiekamp verdienen, ik vind je redenatie helemaal niet zo ver gezocht.
ATGC zei:
Maar ik ben gevoelig voor dingen die ik als onrecht zie.
Klik om te vergroten...
Eerst de ogen uitsteken en dan voor de keel gaan, geneuzel over vergeving en verwerking leid nergens toe tenzij je een perfect mens bent. De enige echte manier om te vergeven is door te overstijgen, lekker die woede kanaliseren en dat is nodig ook. Je wilt geen klappen uitdelen uit impuls, dat is namelijk een teken van zwakte. Alexander de Grote probeerde zijn goddelijkheid te bewijzen door genocide te plegen tegen de Feniciërs, je zult dus beter moeten doen als hem. Jezelf verzwakken met rustgevende medicatie is eigenlijk ook al een teken van zwakte.

Gewoon beetje Nafta, NaOH en Mimosa Hostilis in huis halen en 500mg per 1ml E-liquid oplossen. Klagen kunnen we allemaal.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#9
ATGC zei:
Ik ga het beschaafd houden maar ik vind jouw post met afstand een van de meest respectloze en domme uitingen die ik hier ben tegen gekomen.
Klik om te vergroten...
Net zoals er verschillen zijn in levensbeschouwing zijn er ook verschillen in wat men als 'beschaafd' beoordeeld. :sweatsmile:

ATGC zei:
Symptoombestrijding kan een prima oplossing zijn. Sterker nog, soms kan het nalaten ervan bij bijv. pijnbestrijding voor ondraaglijk lijden zorgen.
Het zou me niks verbazen als je bij Narconon van Scientology deze kwaadaardige onzin hebt opgepikt.
Klik om te vergroten...
Die moest ik even googlen. Ik hou mij niet bezig met een anti-meds beweging, dit zijn opvattingen die voortkomen uit een bredere levensbeschouwing waar ik voornamelijk na veel trippen en mediteren steeds meer over na ben gaan denken en meer naar ben gaan leven. Dat ik liever zou zien dat er minder medicatie wordt gebruikt bouwt voort op het streven "zo dicht mogelijk bij ons ware zelf leven in volledige zelfacceptatie" vanuit een non-dualistische invalshoek.

ATGC zei:
Of bij een MDMA "dinsdagdip", ff de schouders eronder, denk die serotonine omhoog! 🤪
Klik om te vergroten...
Dit is niet wat ik zeg, ik zeg "verdraag de dinsdagdip, erváár de dinsdagdip." Ook de negatieve gevoelens moeten gevoeld worden. Zijn ze daarmee weg? Nee. Kun je die gevoelens door ze volledig te accepteren wel anders gaan waarnemen? Mogelijk wel.
Als voorbeeld: ik heb nu 4,5 jaar chronische pijn waar medisch gezien niets aan te veranderen is en wat veel beperkingen met zich mee brengt. Ik heb er 3 jaar tegen gevochten en heb het 3 jaar proberen te onderdrukken en te verhelpen door een heel medisch circus en allerlei mogelijke behandelingen. Het hielp niet. De pijn is niet minder geworden, maar ik vecht niet meer, ik accepteer dat het bij me hoort en probeer het neutraal te bekijken in plaats van negatief ("ik voel/ervaar dit" in plaats van "gvd weer die kutpijn"). Als het me lukt dat vast te houden ervaar ik de pijn langzaam maar zeker niet langer als negatief. Maar ik heb hem nog niet weg kunnen toveren helaas.
Bij ernstigere, chronische aandoeningen is dit natuurlijk nog veel moeilijker en het kan goed zijn dat ik in die gevallen ook geen andere weg zou hebben gezien dan medicatie...

ATGC zei:
Niet al het gedrag wat voortkomt uit geestelijke problemen is wenselijk en/of nuttig. Zo zet ik bijv. mijn preoccupaties even opzij bij mensen die ik (nog) niet ken of waarvan ik weet dat ze er geen interesse in hebben. Dat kost mij weinig aan energie en verbetert de interactie met de wereld. Jij noemt het conformeren maar het is pragmatisme en gezond verstand.
Klik om te vergroten...
Zeker. In de praktijk is het bijna onmogelijk om altijd, overal en in alle omstandigheden alleen maar te doen wat we zelf willen. Een belangrijk principe is ook dat je rekening houdt met de ander, en soms botst dat wel eens met eigen wensen in deze persoon. Hierin probeer ik een balans te vinden, maar het blijkt eigenlijk dat er veel meer mogelijk is dan ik dacht. Ik heb mij zelf bijna mijn hele leven aangepast, in de zin van, ik gedroeg mij naar wat er van mij verwacht werd. Een monogaam huwelijk, netjes studeren, netjes werken, geen rare uitspattingen, mijn soms controversionele mening voor me houden en ervoor zorgen dat ik aardig gevonden werd. Ik werd er ongelukkig van.
Eerst was het eng om dingen te doen of zeggen die afkeuring of afwijzing teweeg kunnen brengen omdat ze niet passen binnen datgene waarvan men vindt het het hoort. Maar ik merkte eigenlijk, dat hoe meer ik laat zien wie ik ben, hoe 'aardiger' ik juist gevonden werd, omdat ik geen masker meer op heb. Natuurlijk zijn er mensen die raar opkijken en mijn 'vrijere' manier van leven wordt vooral afgekeurd door mensen die zelf heel netjes en volgens de regels leven. Of men vindt dat ik gewoon niet spoor. :grinning: Maar de gesprekken met mensen die nu op mijn pad komen zijn veel oprechter en meestal veel dieper, voorbij het oppervlakkige, sociaal wenselijke gebeuren. En zo inspireren we elkaar en zie je langzaam maar zeker dat andere mensen om ons heen ook meer van zichzelf durven te laten zien. Nog altijd heb ik mijn remmingen en een zekere remming is ook nodig denk ik, maar er mag en kan in mijn ogen véél vrijer geleefd worden dan nu het geval is - zo lang je er niemand kwaad mee doet.

ATGC zei:
Ach, ik ben te lief en principieel hierin. Wat mij betreft verdienen jullie zo'n ervaring gewoon.
Klik om te vergroten...
Dat is nou net het principe van mijn invalshoek: ik ervaar dat al. Want jij bent - IN MIJN OPVATTING - net zo zeer mijzelf als dat ik mijzelf ben. Alle fragmentaties komen - NAAR MIJN IDEE - uiteindelijk allemaal weer bij elkaar, en ik zal - ZOALS IK HET ZIE - exact jouw leven ervaren, niet 'alsof', maar 'daadwerkelijk'. Daarom kan ik niet anders dan het beste voor jou - mijzelf willen. En bedoel ik het dus echt niet slecht. Jij vindt medicatie voor jouzelf de beste oplossing, misschien is dat juist, ik kan immers nu niet exact voelen wat jij voelt. Ik denk wel dat problemen/onopgeloste gevoelens/niet-geleerde lessen niet weggaan door symptoombestrijding, en dat die dus in andere levenscycli terugkomen, net zo lang tot ze zijn opgelost. Dat wil ik niet voor jou, dat wil ik niet voor mezelf, en daarom denk ik dat er hoe dan ook ooit een moment zal moeten komen dat het leed ervaren moet worden. Hoe verschrikkelijk dat leed ook moge zijn. Ikzelf geloof niet meer in 'domme pech' en denk dat alles een reden heeft. Om het positieve te ervaren moet ook het negatieve worden ervaren, etc.
Dat is overigens heel wat anders dan "schouders eronder" of "gewoon even doorbijten", ik heb zelf ook een hekel aan zulke uitspraken.
Misschien snap je mijn visie iets beter na het lezen van mijn 5-MeO-DMT report. En toen ging ik (meer) lezen en bleek de eenheidstheorie al heel lang en in vele stromingen te bestaan.

En ja, ik erken een zekere mate van hypocrisie. Ik gebruik af en toe nog wel eens pijnstilling als mijn pijn voor mijn gevoel 'ondraaglijk' is of als het ervoor zorgt dat ik mijn dagelijkse 'verplichtingen' niet uit kan voeren. Als ik langere tijd slecht slaap neem ik wel eens een benzo. Ik eet mijn stress wel eens 'weg'. En ik heb heus niet altijd alleen maar goed intenties en doe altijd maar het juiste.
Ik streef wel naar geen medicatie en het juiste doen.

Ik dring mijn mening wel eens op, doorgaans wel vanuit goede intenties, maar daarmee toch iemand kwetsend, zoals ik nu bij jou heb gedaan.
Ik ben nog volop lerende, en ik heb jou niet het gevoel willen geven dat jij jouw keuze moet rechtvaardigen, of dat je een aansteller zou zijn. Zo zie ik het namelijk absoluut niet.

Je laatste puntje nog, ik geloof niet zozeer in karma binnen dezelfde levenscyclus, ik zie ook dat het leed oneerlijk lijkt verdeeld en dat mensen met van alles 'weg komen' in het leven. Ik geloof wel in balans en dat het totaal onderaan de lijn gelijk is, en dat alles wat je zelf de wereld in stuurt weer bij je terug komt, op welke manier en in welke vorm dan ook.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je voert een discussie niet om gelijk te krijgen maar om elkaars ervaring op een onderwerp tegen elkaar te zetten toch?
Ik heb zelf nooit succes gehad met medicatie en daar is mijn mening op gebaseerd, maar dit wil niet zeggen dat ik niet open sta voor andere mensen hun ervaring.

Ik weet niet hoe het is om je hele leven in zware depressie te zitten. Voor mij was de periode van depressie maar een jaar of 5, waar ik me trouwens zoonbeetje niks van herinner gezien ik helemaal niks deed en ervoer.
Ik ben door naar een zorgboerderij te gaan en positieve mensen in mijn leven te krijgen weer opgebeurd geraakt en ben vanuit daar langzaam uit het gat gekropen.

Nu ben ik over de depressie, maar dat kwam ten kosten van het opgeven dat ik ooit een normaal leven zou hebben. Werk is mij te intens in Nederland en dus doe ik vrijwilligerswerk. Ik heb best veel slaap nodig en tijd voor mezelf om de spanningen van de dag te kunnen laten rusten.

Als ik normaal zou willen zijn dan zal ik ook aan de medicatie moeten. Op zijn minst een heleboel wiet om me door de week heen te sleuren.


Ik vind de toon in medshamers wel een beetje raar. Ik ben hier niet om mensen omlaag te halen.. Ik wou alleen mensen inspireren om eens een andere inkijkhoek te proberen. Misschien ben ik niet zo goed in de juiste woorden gebruiken ofzo.
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#11
Call me crazy, maar hier staan wel degelijk prachtige, en zeer persoonlijke, dingen neergeschreven. Ik denk dat consensus veel meer nabij is dan we denken.

Er moet minder geslikt worden en daar is iedereen het zowat over eens. Daarnaast zijn er de mensen die ze nodig hebben, doordat ze biochemisch tekortkomingen hebben of simpelweg even niet meer vooruit komen zonder...

Maar ik blijf erbij. Er valt meer overeenstemming te bereiken dan we hier misschien lezen. Niemand wil in een catatone depressie blijven hangen, niemand wil met medshaming te maken krijgen. Laat ons de handen in mekaar slaan en samen naar consensus wandelen. Deze discussies zijn zeer interessant, maar vaak iets te offensief. Ik geloof diep in het idee van acceptatie en verbondenheid, dus lees reacties hier niet enkel met je eigen ogen. Lees het met de ogen van de schrijver en veel meer zal duidelijk worden.

Ik zeg maar wat...
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
NiandraLades zei:
Dat is nou net het principe van mijn invalshoek: ik ervaar dat al. Want jij bent - IN MIJN OPVATTING - net zo zeer mijzelf als dat ik mijzelf ben. Alle fragmentaties komen - NAAR MIJN IDEE - uiteindelijk allemaal weer bij elkaar, en ik zal - ZOALS IK HET ZIE - exact jouw leven ervaren, niet 'alsof', maar 'daadwerkelijk'. Daarom kan ik niet anders dan het beste voor jou - mijzelf willen. En bedoel ik het dus echt niet slecht. Jij vindt medicatie voor jouzelf de beste oplossing, misschien is dat juist, ik kan immers nu niet exact voelen wat jij voelt. Ik denk wel dat problemen/onopgeloste gevoelens/niet-geleerde lessen niet weggaan door symptoombestrijding, en dat die dus in andere levenscycli terugkomen, net zo lang tot ze zijn opgelost. Dat wil ik niet voor jou, dat wil ik niet voor mezelf, en daarom denk ik dat er hoe dan ook ooit een moment zal moeten komen dat het leed ervaren moet worden. Hoe verschrikkelijk dat leed ook moge zijn. Ikzelf geloof niet meer in 'domme pech' en denk dat alles een reden heeft. Om het positieve te ervaren moet ook het negatieve worden ervaren, etc.
Klik om te vergroten...
Ik ben het met het meeste van je post eens, maar vraag me toch af waarom je het zo ziet dat je alle levens zult moeten ervaren. Dit kwam in je 5-MeO report ook al naar voren. Is het niet zo, dat dat allemaal in de illusie valt? Waarom niet richten op thuiskomen naar jezelf, je essentie, waar leed niet bestaat?

Hoe kan er leed zijn als er niet iemand is waar dat leed betrekking op heeft? De Buddha zei: "The root of suffering is attachment". Hechting aan de fysieke vorm, hechting aan de geest/gedachten, is wat lijden tot stand brengt.

Ik ben het er wel mee eens dat alles zoals het is ervaren moet worden. Pijn is er, dat moet gevoeld worden als het alreeds een feit is. Ontkennen heeft geen zin. Maar het wordt pas leed als die pijn betrekking heeft op een 'iemand' die onderscheid maakt tussen goed en kwaad. Niet dat ik wil beweren dat ik zelf geen onderscheid maak, maar ik richt me dan liever op pijn en plezier als gelijkwaardig gaan beschouwen, dan dat ik alle levens ooit zal gaan moeten doorlopen, met alle leed die daarmee gepaard gaat. Dat laatste is in mijn ogen jezelf dieper verliezen in de matrix/illusie. Waarom niet richten op dat wat geen leed ervaart. Puur bewustzijn ervaart slechts, het geeft geen waardeoordeel waardoor lijden niet mogelijk is. Het is nooit afgedaald tot een 'iemand' die een leven doorloopt. Dat is nou juist de illusie.

Beetje offtopic zo, maar je weet hoe interessant ik deze materie vind. :wink:
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ik geloof er zeker niet in dat het uit het niets komt. Het kan dan lijken alsof het uit het niets komt, maar heel veel van wat wij zijn zit in het onderbewuste. Voordat je iets denkt, voelt en doet is er al een heel proces waar je zelf niet bewust van bent. Werk je niet aan bewustwording van alle processen die in jou omgaan, dan zullen deze jou saboteren al voordat je er iets aan kunt doen.

En in mijn ogen zijn dergelijke "fysieke depressies" vaak toch oorspronkelijk ontstaan vanuit de geest (psychosomatisch) en dan "uitgehard" tot lichamelijke patronen/kwalen dus. Ook het zoeken in het verleden van iemand naar de oorzaak van een kwaal is imo lang niet altijd afdoende om het probleem op te lossen. Vanaf een bepaald punt moet je over naar genezing op spiritueel niveau. Dan helpt graven in het verleden niet meer, maar alleen nog maar het in direct contact komen met de eigen essentie, waarbij je in dat proces je onderbewuste door je heen laat komen en stukje bij beetje oplost, zonder dat je per se concreet weet hoe dat daar is gekomen en wat de betekenis ervan is op persoonlijk vlak. Het enige dat telt is terugkeren naar het essentiële bewustzijn dat alreeds altijd zonder kwalen is.

Allemaal slechts mijn mening maar natuurlijk, gebaseerd op mijn eigen ervaring.
Klik om te vergroten...
Ok, ik wil gerust meegaan in de gedachtegang dat er altijd wel 'iets' is dat de trigger vormt. Zelfs al zit dat soms heel erg diep vanbinnen. Toch weet ik - uit eigen ervaring - dat het echt wel kàn dat er (zo goed als dan) geen aanleiding is. Ik sta op tijdens een normale week, op een normale dag, en zonder enige aanleiding voel ik mij wegzakken in een diepe depressie. Die kan een paar uur tot een paar maanden aanhouden, en gaat dan vanzelf weer weg. Ik heb een bipolaire stoornis. Dat betekent puur fysiek dat er problemen zijn in 'mijn bovenkamer', en dat depressies of manieën écht komen opzetten uit het niets. Niet altijd, maar soms wel. Maakt dat mijn depressies dan minder échte depressies? Ik denk het niet. Maar ik volg je voor 99% van de gevallen, dat er wel degelijk 'iets' speelt bij de val...

Spitten naar de 'ware oorzaak' is inderdaad niet altijd de beste methode, maar het kan mensen wel helpen hun valkuilen te leren kennen. Zeer belangrijk in het helingsproces, maar ook naar hervalpreventie toe. Wat ik geleerd heb de laatste 32 jaar vol ziekte, artsen, medicatie en opnames, is dat er wel veel meer aandacht is voor dat essentiële bewustzijn. Het hier en nu. Zo heb ik altijd meditatie en yoga gekregen tijdens mijn opnames. Of mindfulness. Het zijn de eerste stappen naar nieuwere vormen van heling, die zeer zeker hun nut al bewezen hebben. Voor en na de meditatie-sessies wordt een spanningsscore opgevraagd bij de patiënten. Het is wonderbaarlijk hoe die vaak drastisch daalt na een uurtje meditatie of yoga. Bij mijn psychologe merk ik het ook. De focus ligt op 'hoe voel je je nu, en wat kunnen we doen om dat te veranderen', en er wordt vooruit gekeken, ipv enkel achteruit. Als je het vergelijkt met 30 jaar geleden, dan staan we écht wel een stuk verder naar mijn mening...

Deze vele woorden, enkel maar om te zeggen dat ik je grotendeels gelijk geef. Zeker als het gaat om te leren terugkeren naar dat essentiële bewustzijn.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik geloof niet in anti-depressiva.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kan toch niet slapen.Dus als jong kind was ik met +=6 7 jaar graag alleen speelde graag in mijn eentje.Had lieve ouders fijne jeugd gehad.Plaste tot mijn 12 in bed,begon de angst al.Op mijn 14 leuke tijd gehad geen angst veel op stap ging werken.Heb meerdere banen gehad ,woonde in een grootte stad.Was 16 ontmoet ik mijn huidige man.We gingen samen wonen,hokken heette dat toen.4 jaar woonde we samen.Op een dag loop ik in de stad was de angst weer.Leek of al die mensenmassa op mij af kwa,men.Ik ging drinken wat niet hielp.Ik wilde weg uit de stad.We zijn gegaan naar het platte land waar mijn schoonmoeder vandaan kwam.23 was ik zwanger,weer die angst paniek.Na de bevalling begon de internisten loop.Mijn schildklier ging te snel.2 jaar medicijnen gehad ging redelijk goed,Ik wilde een tweede kind,dus moest stoppen met de medicatie.Ging tijd goed.Zo,n twee jaar.Weer de angst geloop naar de dokter.Ik was een neuroot zei hij.Vroeg naar mijn internist,dokter zei die heeft zich opgehangen.Snap jij dat nou?zei hij tegen mij.Met een vriendin ging ik op yoga.Nouuu als we moesten liggen raakte ik al in paniek!Laatste les niet meer gegaan.We verhuisde naar de polder,en alles deed ik want ik had twee kinderen om te verzorgen.Ik had twee dokters lieverds waren het.Liep de deur plat!Kreeg kalmerings pillen en wilde geen AD.Migraine,ging naar de neuroloog,kreeg betablokkers.Kreeg last van mijn maag was 10 kilo afgevallen,maag onderzoek,en echo drankje drinken maken ze fotos.WAs goed.inmiddels was ik 40 jaar .Ging naar mensendieck om ademhalings oeffening en ontspannen .Durfde niets meer bleef op de bank.Mijn dochter ging trouwen,mijn god paniek moest ik naar toe 4 uur rijden van ons vandaan.Dochter smeekte mij ga nou aan de AD.Ik naar de dokter.En nou ga jij ze slikken !zei hij.Gelukkig duurde het nog een paar maanden voor ze gingen trouwen.En ja ze de pil ging werken!Een nieuwe wereld ging open!Ben nu 65 en durf alles,Had ik ze maar eerder genomen!En iedereen zei wat is ze veranderd zo beter geworden!
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wie slikt ze?En zo ja welke?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Hoeft niet per se het beste te zijn om te doen op de lange termijn.

Ik had ook dingen kunnen gaan slikken met mijn levenslange terugkerende problemen met depressie en concentratie. Dat had mij vast en zeker geholpen op de korte termijn. Maar nu kan ik zelfstandig zonder middelen met die problemen dealen.

Wil mezelf en mijn problemen niet vergelijken met een ander, daar gaat het niet om en dat heeft ook geen zin. Maar als iets helpt, is dat niet per se het beste wat je kunt doen voor jezelf. Je kunt het jezelf ook moeilijker maken op de lange termijn.
Klik om te vergroten...

Je vergelijkt jouw problemen met deze reactie in feite wel met die van een ander.

Ik heb de langere termijn (proefschrift afmaken - dus het meest stressvolle deel van m’n PhD nog ‘aankunnen’) júist in mijn achterhoofd gehad bij het besluiten tot het nemen van medicatie. Ik ben bijna een jaar zonder medicatie geweest (wel therapie) en dit schoot niet op. Sinds ik aan medicatie ben begonnen kom ik veel verder en ik werk nu weer vier dagen. Het proefschrift gaat er komen. Ik ben die shit ontzettend dankbaar en ik ben blij dat ik over mijn eigen kortzichtigheid heengestapt ben destijds. Ik had die kritische noten ook, wetende van de publicatiebias en de invloed van Big Pharma.

Overigens lijkt de lange-termijn-schade van antidepressiva mee te vallen. Ik heb nu even geen tijd om het terug te zoeken (deadline vanavond) maar ik las pas een samenvattend artikel waarin ze tot de conclusie kwamen dat de (fysieke) gevaren bij langdurig gebruik helemaal niet zo groot zijn. Uiteindelijk was er voor een paar ziektes een klein hoger risico, maar voor andere aandoeningen werd het risico net lager, een soort balans dus. Ik zeg niet dat dit alles goedpraat want ik ken de huidige state of the art niet precies, maar je moet wel oppassen met conclusies trekken.

Bedenk wel dat depressie ansich zeer schadelijk is voor je lichaam. Ik was 15 kilo afgevallen, vanaf een gezond gewicht, dus ik was dun en zwak en zag er niet uit met dank aan die stomme depressie. Na start van de combinatie therapie en het juiste medicijn is mijn gewicht nu weer gezond. (@Syl: ik kwam niet aan van duloxetine, maar ik heb het ook maar een maand geslikt. Het is wel een bekend fenomeen. Je zou bupropion eens met je psych kunnen bespreken, dit is een middel waarvan gewichtstoename geen bijwerking is.)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ganggang💯 zei:
Zoals ik het heb meegemaakt in mijn directe omgeving liep het juist extreem slecht af door die bijwerkingen. Twee keer een suïcide poging bij twee verschillende mensen.

Later heeft EMDR die beide mensen veel meer geholpen omdat ipv chemicaliën in te gooien gericht therapie werd toegepast op de trauma's die zij hebben meegemaakt.

Ik zie het als een quick fix omdat het alleen op de achtergrond wat in je hersenen veranderd waardoor je anders op triggers reageert. Ik ontken zeker niet dat het werkt.

Ik heb er m'n twijfels bij of het juist is om dat te bestrijden met nog meer chemicaliën. Heb het 2 keer mis zien gaan.

Een oplossing die ik heb toegepast zien worden is onder andere EMDR. Maar nogmaals ik ben geen arts dus geen idee verder, dat verschilt enorm per case.
Klik om te vergroten...

Vervelend dat je het twee keer mis hebt zien gaan, maar de bijwerking ‘suïcidaliteit’ (die inderdaad in de bijsluiter staat) is erg zeldzaam. N = 2 zegt uiteindelijk weinig, hoe naar ook voor deze mensen. Natuurlijk moet het gebruik van dergelijke medicatie strikt opgevolgd worden, en dit soort ernstige bijwerkingen zijn vanzelfsprekend niet acceptabel. Dat is echter geen reden om alle gebruik van antidepressiva over diezelfde kam te scheren.

EMDR is inderdaad een zeer effectieve therapie, maar vooral bij trauma’s.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Roze Olifant zei:
Vervelend dat je het twee keer mis hebt zien gaan, maar de bijwerking ‘suïcidaliteit’ (die inderdaad in de bijsluiter staat) is erg zeldzaam. N = 2 zegt uiteindelijk weinig, hoe naar ook voor deze mensen. Natuurlijk moet het gebruik van dit soort medicatie strikt opgevolgd worden, en dit soort ernstige bijwerkingen zijn vanzelfsprekend niet acceptabel. Dat is echter geen reden om alle gebruik van antidepressiva over diezelfde kam te scheren.

EMDR is inderdaad een zeer effectieve therapie, maar vooral bij trauma’s.
Klik om te vergroten...
Daar heb je zeker een punt. Mijn ervaring ermee is gewoon zeer negatief dus dat vertroebeld mijn mening sowieso.

Maar heb het met meerdere therapeuten het over AD gehad en niemand was er echt positief over. Ik blijf er iig ver vandaan en voor degenen die het gebruiken hoop ik dat ze op een gegeven moment de rust en stabiliteit vinden dat ze zonder kunnen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Ganggang💯, mijn artsen/therapeuten waren er vrij neutraal over. Niet positief en niet negatief. Terecht ook, want ik geloof dat AD gemiddeld ongeveer werkzaam zijn bij 40% van de mensen met depressie. Dat is relatief weinig, het zijn dus zeker geen wondermiddelen. De huisarts begon er na een jaar (nadat ik eerder geweigerd had) weer over, en ik heb toen lang nagedacht en het toch geprobeerd. Was gelukkig een goede beslissing.

Sorry trouwens voor mijn misschien iets te felle reactie m.b.t. dit onderwerp, meningen mogen verschillen natuurlijk. :wink:

Hopelijk ben jij nu depressie-vrij?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."