Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntidepressiva

Antidepressiva

296 antwoorden
46 weergaven
18-5-2026
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#1
John Trap zei:
Omdat ik niet persé depressief ben, maar wel altijd op zoek ben naar norepinefrine en dopamine, lijkt venlafaxine (SNRI) mij wel wat om een normaal mens te worden.

Iemand ervaringen?
Klik om te vergroten...
Recreatief? Geen idee. Maar mijn ex nam het, in hoge dosissen. Het werkt bij haar, ze wordt er zowaar licht manisch van. Heeft wilde fantasieën, praat veel en graag, en is vooral met zichzelf bezig... Maar ze slaapt ook veel. Het een kan met het ander te maken hebben. Weet wel dat je veel drugs gaat moeten laten links liggen. SSRI's en SNRI's mengen vaak heel slecht met drugs...
g
gefliptLid
01-01-2024, 00:00
#2
ATGC zei:
Lorazepam is een benzo, geen AD. Verder zijn persoonlijke ervaringen geen argument om AD's af te kraken. Er zijn diverse onderzoeken geweest die de effectiviteit t.o.v. placebo's vaststellen. Meestal zie je dan dat 50-60% procent er baat bij heeft. De kans dat niks werkt is dus klein maar niet ondenkbaar.

Als je ervaring is dat niks werkt dan werken deze middelen blijkbaar niet voor jou. Dat is geen leuke situatie als je ernstig depressief bent. Wat dan overblijft is "out of the box" oplossingen. Wat zou een middel als buproprion doen, of een combi hiervan met een SNRI? Elektroconvulsietherapie is een nog wat extremer idee.

Mijn persoonlijke, politiek incorrecte mening is trouwens ook dat er genoeg mensen rondlopen die het zoeken naar een "oplossing" als psychologische issue op zich hebben. Dit is niet per se een verwijt, ik denk dat men het vaak niet door heeft.

Als meer mensen zichzelf de vraag zouden stellen of ze wel diagnose X of Y hebben dan zouden er een stuk minder zielenknijpers werk hebben en medicijnen over de balie gaan denk ik
Klik om te vergroten...
Goed verwoord.

voetnoot: ECT werkt lang niet op alle depressies. Het is vooral bedoeld om het brein bij langdurige en/of zeer zware depressies te 'resetten'.
Maar het kan, en het werkt.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ganggangđź’Ż zei:
Ik geloof niet in anti-depressiva.
Klik om te vergroten...

Weleens moeten nemen? En. Meerdere soorten?

Ik dus wél
Ik heb verschillende a d medicatie moeten nemen, en nu nog steeds.
Zonder deze medicijnen had ik beslist nu niet meer geleefd...vaststaand feit helaas
Daar nog bij
Op enig slecht moment gaf men mij een niet goed werkend ad...
En daarna de jarenlange strijd met de specialisten om voor het ene een ander in de plaats te moeten zien te krijgen ...vergeet je als cliënt dus nooooit meer!
Daarna de apotheek..
Door een niet uitgevoerd werk door een werknemer van die apotheek zat ik ruim 2000 km van huis en wasvdr seroquel ineens op...
Zoiets is niet even te regelen in een vreemd land. Nee.
Maar ik heb me wat ellende meegemaakt.
Eat een toestand was dat...
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik neem nu bupropion, want door citalopram kon ik niet normaal klaarkomen tijdens de sex, en met bupropion heb ik die bijwerking niet.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn ervaring met antidepressiva was dat deze mij vreetbuien gaven en dat ik meer dopamine van eten kreeg.
Maar dit is geen oprechte fix voor het probleem van depressie. Tis zoals zoveel in de medische wereld "symptoom bestrijding"

Als ik terug kijk in mijn leven dan is de enige fix op depressie "Leven"
Ga leven. Ga doen wat je moet doen. Vertrouw jezelf en het universum en ga!

Wees een spongebob, niet een octo.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#6
Legio Patria Nostra zei:
Weleens moeten nemen? En. Meerdere soorten?

Ik dus wél
Ik heb verschillende a d medicatie moeten nemen, en nu nog steeds.
Zonder deze medicijnen had ik beslist nu niet meer geleefd...vaststaand feit helaas
Daar nog bij
Op enig slecht moment gaf men mij een niet goed werkend ad...
En daarna de jarenlange strijd met de specialisten om voor het ene een ander in de plaats te moeten zien te krijgen ...vergeet je als cliënt dus nooooit meer!
Daarna de apotheek..
Door een niet uitgevoerd werk door een werknemer van die apotheek zat ik ruim 2000 km van huis en wasvdr seroquel ineens op...
Zoiets is niet even te regelen in een vreemd land. Nee.
Maar ik heb me wat ellende meegemaakt.
Eat een toestand was dat...
Klik om te vergroten...
Zie voorgaande posts in dit topic.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
ik moet zeggen dat ik vwb de reactie van Niandres, ik me in deze visie niet kan vinden.
In casu enkele termen zoals dat collectieve bewustzijn, en termen als " in andere levens".
Ik geloof niet in reĂŻncarnatie.
Collectief bewustzijn, dat boeit me helaas niet.
Mijn eigen bewustzijn is al moeilijk genoeg, laat staan het bewustzijn van " anderen"....
Laten die anderen vooral zorgen dat zij zelf overeind blijven, dan zorg ik zoveel mogelijk, dat ik zelf in deze roerige tijden niet onderuit ga...
Het zou mooi zijn, heel erg prachtig zelfs, als iedereen die met stemmingsproblemen worstelt, met zichzelf in heb!t reine zou kunnen komen.
Maar zo werkt het niet
Waarvan ik werkelijk razend van woede over werd waren de opmerkingen van anderen om mij heen, als ik weer in de zwarte sneeuw beland was.
Ik zal er een paar noemen:
" ach. Ben je weer slecht?
Ga in de tuin werken!
Dan is het zo over..."
Je moet even de volgende dingen beseffen.
Je hebt lucht, om van te ademen.
Je hebt een dak boven je hoofd.
Je hebt iedrre dag te eten.
Dus:
Jij hebt totaal geen reden om depressief te zijn..."
" eigenlijk zou jij bij een boer op het land moeten werken, die goeie praat heeft.
Is het zĂł over!"
Dit, beste medeleden, kreeg ik zoal te horen als ik weer tot niets in staat was.
Idd.
Dit soort mensen zouden eens aan den lijve moeten voelen, wat een echte depressie betekent.
3 weekjes intern op een gesloten afdeling psychiatrie zou ook in dit kader wonderen kunnen doen.
Van mij mogen deze simpele zielen acuut van de brug Es Siret af mogen flikkeren om het in een volgend leven dunnetjes over te doen.
Jazeker!
By the Way.
Over enkele dagen vertrek ik naar la France.
Wat oude kameraden opzoeken.
Ik zal niet vaak op df te vinden zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Legio Patria Nostra zei:
Jij hebt totaal geen reden om depressief te zijn...
Klik om te vergroten...
Dat is wel echt een belachelijk statement ja...

Depressiviteit heeft helemaal niet per se met de uiterlijke situatie te maken.

Maar toch, zo iemand weet dat ook gewoon niet. Het heeft geen zin om diegene een hele erge ervaring toe te wensen. Jij bent door je slechte ervaring wijzer geworden. Die ander (nog) niet. Slechte intenties de wereld insturen... Begin er niet aan, want het komt een keer bij je terug. Dat is hoe het werkt. Het is ook nog erger eigenlijk want jij weet wél wat het inhoudt, zij niet.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
idd.
Het kost enorm veel energie om alleen al je bed uit te komen.
Daarna nog eens, bij de gesprekken met de hulpverleners.
Als rijpe, nee, overrijpe reeds blauwgroen verkleurde pruim op de reeds in verregaande staat van ontbinding verkerende kwarktaart, komt daar nog bovenop de (mogelijke) groepstherapie...
maar deze worden eigenlijk al meteen na binnenkomst in je schoenen geschoven. Of liever: geperst, met enig geweld. " want, dat is g o e d voor je. "
Daar weet dat systeem alles van.. maar niet heus.
Zoals ik al eerder elders hier heb vermeld, dat doe ik dus NOOOOIT meer.
Ik heb voor medicatie gekozen. Een heel langdurig proces!
Na het deze zo precies mogelijk doseren na het vinden van een goed medicijn samen met de specialist in deze, is het voor mij welletjes.
Geen polonaise meer.
C'est Ca!
A
ATGCLid
01-01-2024, 00:00
#10
Legio Patria Nostra zei:
In casu enkele termen zoals dat collectieve bewustzijn, en termen als " in andere levens".
Ik geloof niet in reĂŻncarnatie.
Klik om te vergroten...

Als mensen dat zo ervaren, prima. Maar het zijn geen dingen die in een discussie waarde hebben als argument. Ze zijn nl. verschrikkelijk subjectief.

Waarvan ik werkelijk razend van woede over werd waren de opmerkingen van anderen om mij heen, als ik weer in de zwarte sneeuw beland was.
Ik zal er een paar noemen:
" ach. Ben je weer slecht?
Ga in de tuin werken!
Dan is het zo over..."
Je moet even de volgende dingen beseffen.
Je hebt lucht, om van te ademen.
Je hebt een dak boven je hoofd.
Je hebt iedrre dag te eten.
Dus:
Jij hebt totaal geen reden om depressief te zijn..."
Klik om te vergroten...

100% mee eens. Als je niet in die pikzwarte diepe put hebt gezeten en nog nooit hebt ervaren hoe de realiteit ontdaan van elke glans voelt, zwijg dan want je weet van niks.
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#11
NiandraLades zei:
Mijn visie op depressie en AD:

Verdriet hoort bij het leven. Depressie hoort, voor sommigen, ook bij het leven. Wij hebben ons als doel gesteld gelukkig te zijn, een fijn, comfortabel leven te leiden. Kijk maar naar de jaargetijden: we krijgen te maken met zonneschijn, wind, bewolking, warmte, kou, regen… dat is net zoals de cyclus van het leven, feitelijk. We kunnen schuilen voor de regen, iets warms aantrekken als het koud is, maar de kou zelf kunnen we niet wegnemen. We accepteren dat kou nou eenmaal bestaat, en vertrouwen erop dat het warme weer ook weer zal komen. Net als de boom die al zijn blaadjes verliest, zo kan een mens ook ineens niets meer hebben, maar de boom oordeelt niet en wacht geduldig op betere tijden…

Het is verdriet wat gehoord wil worden, erkent wil worden. Zelfs omarmd moet worden op een gegeven moment.
Juist door die depressie te gaan bestrijden met allerlei middelen, onderdrukken wij hem. We zeggen in feit tegen onszelf: nu is het klaar, nu mag je niet meer depressief zijn, vaak speelt ook mee dat we van onszelf en/of van onze omgeving weer moeten functioneren. Het kan dan een tijd goed gaan, maar je komt nooit bij de bron, en lost het dus ook nooit echt op… Je bestrijdt alleen de symptomen, misschien wel je hele leven waardoor je best een oké leven kan lijden, maar nooit volledig bij je ware zelf komt. Als je AD neemt in combinatie met therapie of er andere herstelbevorderende dingen bij doet kun je wel degelijk vooruit komen, maar door de AD onderdruk je wel je ware gevoel.

We hebben alles gekregen wat we nodig hebben. We hebben allemaal zwaktes, het is de kunst om daarmee om te leren gaan. Soms hoor ik: ik heb dit medicijn nodig, anders ben ik te chaotisch om te kunnen werken. Dan is er niets mis met jou: dan is er iets mis met de maatschappij. Niet jij moet veranderen, maar de maatschappij moet verbreden zodat we er allemaal in kunnen functioneren. Als we onszelf steeds maar aan gaan passen zodat we binnen de maatschappij functioneren, gaat deze nooit veranderen.
Het is zoeken naar een balans tussen je moeilijkheden en je krachten. Die ligt bij iedereen anders, maar de chaoot kan bijvoorbeeld als kracht hebben dat hij ondernemend is, een initiatiefnemer, bijzondere dingen meemaakt door zijn impulsiviteit… Daar kunnen de gestructureerde mensen onder ons dan weer van leren, en de gestructureerde persoon kan samenwerken met de chaoot om samen tot resultaat te komen… We zijn een netwerk met zijn allen, we kunnen elkaars krachten gebruiken om allemaal vooruit te komen.
En je zou ook een tijd te verdrietig mogen zijn om te kunnen werken. Het leven draait niet om werken… het leven draait om onszelf te leren kennen, in al onze facetten… En als we zo gestrest raken van werken, moeten we ons dan niet eens afvragen of dit systeem wat we bedacht hebben wel werkt?

In mijn ogen zit de oplossing in naar jezelf luisteren… Vaak heeft depressie te maken met vervreemding van jezelf. We weten vaak ook echt niet meer wie we zijn, we zijn de connectie met onze roots kwijt. Dit komt door de manier waarop het hedendaagse leven is ingericht, daar kunnen wij zelf meestal niks aan doen.
Echt naar jezelf luisteren, dus loskomen van je omgeving, loskomen van je televisie of andere afleidingen, loskomen van alles wat je hebt geleerd, van alles wat je moet, van alles wat je dacht te zijn en te weten. Luisteren naar wat je diepe zelf je wilt vertellen. Er zijn meerdere wegen voor, psychedelica en plantmedicijnen zijn een open deur, je kunt ook denken aan meditatie, yoga, natuurretraites, rituelen, bepaalde literatuur, diepe open gesprekken, creatieve expressies, net wat bij je past… Er de tijd voor nemen die er voor nodig is. Lief zijn voor jezelf, jezelf niet pushen, uitzoeken naar waar jij levenslust uit zou kunnen halen, misschien eens kijken naar wat de natuur je te bieden heeft om je leed wat te verzachten (maar dan niet als symptoombestrijding!). De liefde die je in jezelf hebt opnieuw vinden, en de verbinding met jezelf en alles om je heen (waar jij onderdeel van uitmaakt) herstellen. Het interessante is dat als we onszelf en de staat waarin we verkeren eenmaal volledig kunnen accepteren… dat het dan zijn functie heeft vervuld, en zal verdwijnen. Soms (vaak) betekent dat ook het maken van radicale keuzes in onze levens, zodat we het leven kunnen leiden wat we werkelijk willen leven.

Dat gezegd hebbende, weet ik dat er wel wat kanttekeningen zijn. Ik weet ook dat je zo diep kunt zitten, dat je jezelf er absoluut niet meer toe kunt verzetten om nog iets te proberen/ondernemen. Dan heb je als het ware een soort kickstart nodig om te beginnen. In dat geval, als dus echt niets anders lukt, zie ik wel de voordelen van tijdelijk (!) antidepressiva nemen. Zodra dit ervoor zorgt dat je je bed weer uit kunt komen en met je herstel bezig bent, kun je het het beste weer op eigen krachten gaan doen, in mijn ogen.

Dit komt trouwens van iemand die gedurende 2 jaar een zware depressie heeft gehad, en in die tijd sertraline, citalopram, quetiapine, mirtazapine, opiaten en een bak benzo’s heeft gebruikt, dus ik denk niet lichtzinnig over depressie en ken de valkuilen maar al te goed.

Een heel ander punt wat me overigens ook erg tegenstaat, is de farmaceutische industrie die gericht is op winst, en zeker niet op het beter maken van mensen. Daar hou ik mij het liefst zo ver mogelijk vandaan. Maar dat terzijde.
Klik om te vergroten...
Perfect verwoord!
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#12
NiandraLades zei:
Net zoals er verschillen zijn in levensbeschouwing zijn er ook verschillen in wat men als 'beschaafd' beoordeeld. :sweatsmile:
Klik om te vergroten...
Misschien moet je eens iets minder oordelen op basis van gebakken lucht.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jmths zei:
En zo ben ik van mening dat juristen op zn minst een tijdelijke ervaring van een concentratiekamp verdienen, ik vind je redenatie helemaal niet zo ver gezocht.

Eerst de ogen uitsteken en dan voor de keel gaan, geneuzel over vergeving en verwerking leid nergens toe tenzij je een perfect mens bent. De enige echte manier om te vergeven is door te overstijgen, lekker die woede kanaliseren en dat is nodig ook. Je wilt geen klappen uitdelen uit impuls, dat is namelijk een teken van zwakte. Alexander de Grote probeerde zijn goddelijkheid te bewijzen door genocide te plegen tegen de Feniciërs, je zult dus beter moeten doen als hem. Jezelf verzwakken met rustgevende medicatie is eigenlijk ook al een teken van zwakte.

Gewoon beetje Nafta, NaOH en Mimosa Hostilis in huis halen en 500mg per 1ml E-liquid oplossen. Klagen kunnen we allemaal.
Klik om te vergroten...
Een perfect mens bestaat niet
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Goede discussie wel, ik lees wel even mee. :relieved:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#15
joetsie zei:
Mag ik eens vragen wat slik jij?Planten?
Klik om te vergroten...
Koekooek 🥴

Achterlijke hypocrieten zijn het, Baudetjes aan de andere kant van het spectrum.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jmths zei:
Koekooek 🥴

Achterlijke hypocrieten zijn het, Baudetjes aan de andere kant van het spectrum.
Klik om te vergroten...


394.jpg
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Bekijk bijlage 8980
Klik om te vergroten...
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Jmths zei:
Koekooek 🥴

Achterlijke hypocrieten zijn het, Baudetjes aan de andere kant van het spectrum.
Klik om te vergroten...
Love you too. ❤️

@Mindless op jouw vragen kom ik één dezer dagen even terug via pb. :wink:
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#19
NiandraLades zei:
Dat is nou net het principe van mijn invalshoek: ik ervaar dat al. Want jij bent - IN MIJN OPVATTING - net zo zeer mijzelf als dat ik mijzelf ben. Alle fragmentaties komen - NAAR MIJN IDEE - uiteindelijk allemaal weer bij elkaar, en ik zal - ZOALS IK HET ZIE - exact jouw leven ervaren, niet 'alsof', maar 'daadwerkelijk'. Daarom kan ik niet anders dan het beste voor jou - mijzelf willen. En bedoel ik het dus echt niet slecht. Jij vindt medicatie voor jouzelf de beste oplossing, misschien is dat juist, ik kan immers nu niet exact voelen wat jij voelt. Ik denk wel dat problemen/onopgeloste gevoelens/niet-geleerde lessen niet weggaan door symptoombestrijding, en dat die dus in andere levenscycli terugkomen, net zo lang tot ze zijn opgelost. Dat wil ik niet voor jou, dat wil ik niet voor mezelf, en daarom denk ik dat er hoe dan ook ooit een moment zal moeten komen dat het leed ervaren moet worden. Hoe verschrikkelijk dat leed ook moge zijn. Ikzelf geloof niet meer in 'domme pech' en denk dat alles een reden heeft. Om het positieve te ervaren moet ook het negatieve worden ervaren, etc.
Dat is overigens heel wat anders dan "schouders eronder" of "gewoon even doorbijten", ik heb zelf ook een hekel aan zulke uitspraken.
Misschien snap je mijn visie iets beter na het lezen van mijn 5-MeO-DMT report. En toen ging ik (meer) lezen en bleek de eenheidstheorie al heel lang en in vele stromingen te bestaan.
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Ik ben het met het meeste van je post eens, maar vraag me toch af waarom je het zo ziet dat je alle levens zult moeten ervaren. Dit kwam in je 5-MeO report ook al naar voren. Is het niet zo, dat dat allemaal in de illusie valt? Waarom niet richten op thuiskomen naar jezelf, je essentie, waar leed niet bestaat?
Klik om te vergroten...
Bij het verhaal van Niandra moet ik heel erg denken aan het verhaal (of theorie) "the egg". Hier is er een youtube filmpje van.
Kan me daar heel erg in vinden. Ja we gaan naar onze essentie waar leed niet bestaat. Maar zullen eerst "alles" moeten ervaren zoals we "alles" eigenlijk al ervaren hebben. We moeten eerst wel "naar" onze essentie om er uiteindelijk te komen. Jij en ik zijn als één van alle die ervaringen op weg "naar" die essentie van onszelf, eenheid.

Ook al zijn we er eigenlijk al, want we zijn al "één". Alleen is mijn ervaring en die van jou of een ander nodig om ook zelf die eenheid te kunnen ervaren. Dus ik ben én ervaar allang de eenheid, maar niet in deze huidige ervaring. We gaan allemaal vanzelf weer naar onszelf, naar onze essentie, daar hoeven we in feiten niks voor te doen. Helemaal niks... Dat zoeken naar onze essentie, zoeken naar eenheid, of wat dan ook is eigenlijk niet nodig. Je hebt er niks voor hoeven doen om geboren te worden, leren ging vanzelf, ervaring opdoen ook, ademen, alles ging vanzelf. Het is vanaf het moment dat je denkt iets te "moeten"of iets te "willen" dat het lijkt dat niks meer vanzelf gaat. Hierdoor verlies je je essentie en vrijheid zoals we die allemaal verloren zijn. Maar dat is nodig om tegelijk die eenheid te "zijn"..... Als je dit volledig ziet en niet meer streeft naar of op zoek bent naar iets. Dat je dan pas in een staat van verlichting kan komen... simpelweg go with the flow of life en we komen allemaal weer bij onszelf.

Tjah ik zou dit graag wel willen "weten"

Edit: Bedenk me dat dit mega offtopic is sorry!!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
@Mezelf (haha, grappig in deze context!)

Ik heb het filmpje even bekeken. Er bekruipt me toch heel erg het gevoel dat God dan eigenlijk zegt: Ja, je mag zijn in de eenheid, maarrrr: eerst moet je oneindig veel levens doorlopen en lijden zodat je kunt leren. :sweatsmile:

Maar zeker interessant en het komt ook wel overeen met wat ik gehoord heb over wat sommige mensen zeggen over tripervaringen of NDE's. Al heb ik zelf wel grote moeite met het "we zijn de eenheid, maar niet in deze huidige ervaring". Imo is er nou juist de vrije wil om te allen tijde in de eenheid te zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...89101112...15
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."