Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsKlaarkomen met MDMA

Klaarkomen met MDMA

116 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#1
buddha31 zei:
10 jaar. Met een tussenpauze van 3 jaar. Om het wat breder te trekken: toen ik het elke 2 maanden deed dacht ik dat het super was. Maar achteraf geef ik nu de 1e keer dus een 10. In de periode van 2/3 maanden als het goed ging een 7.

Het zit hem dus voor mij in het vergelijken. Ik dacht het prima te doen omdat overal staat dat je er 3 maanden tussen moet laten. Maar dat is meer gebaseerd op de risico's, dan dat het een advies is voor een optimale ervaring. Zoals jij het toepast en beleeft zou ik zeker doorzetten!
Klik om te vergroten...
Och 10 jaar ik zit pas net op 2/3 ofzo😜

Denk dat het met de tijd natuurlijk ook gewoon minder interessant word helemaal als je ook periodes van gebruik hebt gehad waar je het veel gebruikt hebt. Die 3 maanden regel is inderdaad vooral bedoelt voor mensen die echt aan misbruik doen ipv gebruik☹️
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
buddha31 zei:
Deze begrijp ik niet echt, 6apb is toch drugs?
Klik om te vergroten...
Verder, als in: afgezien van 6-APB.

Geen wiet, alcohol. speed, ghb, etc. meer. Enkel om de paar maandjes een entactogeen. En toegegeven: een paar keer tussendoor nog eens 4F-MPH (een stimulant, een soort RC ritalin, maar dan ook recreatief).
H
HansklokLid
01-01-2024, 00:00
#3
buddha31 zei:
Dit probleem komt door de mdma, daar heeft een seksuoloog geen invloed op. Overigens is dit een bekend fenomeen en kan je het beter accepteren. Als je dat doet kan je wellicht ook meer genieten van het feit dat je lang door kan gaan.
Klik om te vergroten...
Het komt door de mdma dat hij niet snel klaarkomt en als hij geen drugs gebruikt komt hij snel klaar. Hij vind het een probleem dat hij snel klaarkomt als hij niks gebruikt. Nou daar kan een seksuoloog onderandere bij helpen. Daar kan een seksuoloog zeker weten wel bij helpen met goeie adviezen. Kamasutra bijvoorbeeld. Er zijn veel meer mannen met hetzelfde.

ik kom ook minder snel klaar met drugs op hoor. Is heel normaal.
Verschilt beetje als ik nuchter ben wnr ik snel klaar kom. Ene keer sneller dan de andere. Bij mij is het zo als ik tijdje geen seks heb gehad dan kom ik wel sneller klaar. Of als er lang voorspel is geweest.

zijn genoeg manieren om minder snel klaar te komen. En zo wat als je snel keer klaar komt. Dan zeg je gewoon : Ding ding ronde 2

Is geen schaamte in om naar een seksuoloog te gaan is heel normaal.

Het lijkt me erg belemmerd voor je als je zelfs je laatste redmiddel inziet om er mdma voor te gebruiken.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#4
Roze Olifant zei:
Er worden blijkbaar zelfs lunchlezingen over dit fenomeen gegeven. ^^

Had ik wel bij willen zijn though.

www.eur.nl

Wetenschap is ook maar een mening: Wie denkt dat eigenlijk?

Lunchlezing door Peter Achterberg: waar ligt de grens tussen gezond sceptisch-zijn en stellen dat wetenschap ook maar een mening is?
www.eur.nl www.eur.nl

Oeps, we zijn een beetje off-topic trouwens, het ging hier blijkbaar over over klaarkomen op MDMA. 🥴 Sorryyy.
Klik om te vergroten...
Geen zorgen er is hier al wel 50x off-topic gegaan, dit is een safe space voor regels breken.

"waar ligt de grens tussen gezond sceptisch-zijn en stellen dat wetenschap ook maar een mening is?"
Wist niet dat sceptisch zijn over wetenschappelijk bewezen feiten ook een ding was, klinkt alsof er geen verschil is tussen die 2 🤣
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Wiet en alcohol ben ik mee gestopt, trippen trekt me de laatste tijd even niet, dus is het alleen 6-APB wat ik om de paar maandjes doe. Ja en heb nog een paar keer 4F-MPH gedaan.
Klik om te vergroten...
Ik zou in eerste instantie ook niet te streng zijn voor jezelf als je het al voor elkaar hebt gekregen om van de wiet en alcohol af te zijn, niet dat dat een excuus is. Daarentegen als je denkt dat je die 3 maanden makkelijk red of misschien zelfs langer is dat een poging waard lijkt me.
A
AndromedaLid
01-01-2024, 00:00
#6
buddha31 zei:
Klinkt heel interessant 6-APB, ik hoor meerdere mensen positief erover. Je schreef dat jij amper een kater hiervan krijgt. In welk referentiekader bedoel je dat? Dus als je het vergelijkt met jouw MDMA-katers?

Ik vond de XTCpiek altijd geweldig. Maar dat was meer toen ik jonger was. Dat kwam ook door de feesten. Daar is een mdmaPiek+ een muziekpiek (vaak de eindafsluiting) een formule van 1+1=100😅. Nu zoek ik iets stabielers omdat de setting ook thuis met mijn vrouw is
Klik om te vergroten...
Vannacht toevallig aan de 6-apb gezeten, ik ervaar vrijwel geen kater dus heerlijk spul, Lang en heel stabiel in tegenstelling tot MDMA die je lanceert als een raket maar ook net zo hard weer neerstort
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Verder, als in: afgezien van 6-APB.

Geen wiet, alcohol. speed, ghb, etc. meer. Enkel om de paar maandjes een entactogeen. En toegegeven: een paar keer tussendoor nog eens 4F-MPH (een stimulant, een soort RC ritalin, maar dan ook recreatief).
Klik om te vergroten...
Ik begrijp hem nu beter.
Om voor mijzelf te spreken. Ik hanteer voor mijzelf al jaren het drugs=drugs concept. Toegegeven, dat ene glas alcohol in het weekend niet meegeteld. Maar zelfs als dat eens meer word. Begint de teller bij mij te lopen.

Vroeger maakte ik onderscheid tussen soft en harddrugs, tot ik steeds meer in de categorie soft indeelde. Of beter gezegd: wat ik niet echt vond meetellen. Dexamfetamine bijvoorbeeld. Ik praatte dat voor mijzelf recht want; anderen gebruiken het dagelijks, dus het is medicatie geen drugs😅.

Nu houden we alles bij. Heeft veel geholpen bij inzicht verkrijgen. Kan nu veel beter antwoorden hoeveel en hoevaak ik gebruik.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
'wetenschap ook maar een mening is'
Klik om te vergroten...
Zeggen mensen dat echt? 😂
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#9
buddha31 zei:
Dexamfetamine bijvoorbeeld. Ik praatte dat voor mijzelf recht want; anderen gebruiken het dagelijks, dus het is medicatie geen drugs😅.
Klik om te vergroten...
Ik vind dit nou weer een vervelende steek hoor.

Low blow 🤣
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Anunnaki zei:
Ik zou in eerste instantie ook niet te streng zijn voor jezelf als je het al voor elkaar hebt gekregen om van de wiet en alcohol af te zijn, niet dat dat een excuus is. Daarentegen als je denkt dat je die 3 maanden makkelijk red of misschien zelfs langer is dat een poging waard lijkt me.
Klik om te vergroten...
Ik heb verder geen advies voor Mindless. Maar jouw posting over niet te streng zijn omdat iemand altijd meer gebruikte, zie ik eerder als een valkuil.

Je gebruikt dan een (toxic) referentiekader. En een nuchter referentiekader lijkt mij veel betrouwbaarder.
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Anunnaki zei:
Ik vind dit nou weer een vervelende steek hoor.

Low blow 🤣
Klik om te vergroten...
😅 nee serieus? Schreef iemand dat hier dan😬 zo bedoelde ik hem niet🤣
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#12
buddha31 zei:
Maar jouw posting over niet te streng zijn omdat iemand altijd meer gebruikte, zie ik eerder als een valkuil.

Je gebruikt dan een (toxic) referentiekader. En een nuchter referentiekader lijkt mij veel betrouwbaarder.
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk echt, ik dacht er mee weg te kunnen komen door er achter te zetten dat dat geen excuus is 😜

Gebruikers kwaaltjes denk ik.
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#13
buddha31 zei:
😅 nee serieus? Schreef iemand dat hier dan😬 zo bedoelde ik hem niet🤣
Klik om te vergroten...
Anunnaki zei:
Ik zit nu dan wel aan de dex maar dat is een dokters voorschrift die telt niet mee! 😂
Klik om te vergroten...
crying-cry.gif
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
buddha31 zei:
Ik begrijp hem nu beter.
Om voor mijzelf te spreken. Ik hanteer voor mijzelf al jaren het drugs=drugs concept. Toegegeven, dat ene glas alcohol in het weekend niet meegeteld. Maar zelfs als dat eens meer word. Begint de teller bij mij te lopen.

Vroeger maakte ik onderscheid tussen soft en harddrugs, tot ik steeds meer in de categorie soft indeelde. Of beter gezegd: wat ik niet echt vond meetellen. Dexamfetamine bijvoorbeeld. Ik praatte dat voor mijzelf recht want; anderen gebruiken het dagelijks, dus het is medicatie geen drugs😅.

Nu houden we alles bij. Heeft veel geholpen bij inzicht verkrijgen. Kan nu veel beter antwoorden hoeveel en hoevaak ik gebruik.
Klik om te vergroten...
Ja, op een feestje drink ik nog weleens 1, hooguit 2 biertjes mee. Al is dat heel sporadisch en heb ik het niet meer zelf in huis. Maar alcohol is natuurlijk ook drugs, net zoals psychoactieve medicatie, dat ben ik met je eens. Dus mijn zo nu en dan gebruik van een benzo tegen mijn nekklachten, is eigenlijk ook gewoon drugsgebruik.

Ben het wel eens met er zo naar te kijken, anders ga je voor jezelf grijze gebieden bepalen en we weten allemaal hoe sneaky onze geest daar mogelijk gebruik van kan maken.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
buddha31 zei:
Ik wil toch even reageren op @Roze Olifant en @Mindless 😅

Ik vraag ook vaak of iets een feit is en/of bewezen. Dat zie ik juist helemaal niets als iets typerends voor iemand die enkel wetenschappelijke punten serieus neemt. Ik zie het juist als een punt van interesse om vanuit mijn perspectief mijzelf erin te verdiepen. Ik open als het ware de deuren naar dit onderwerp. Itt de aanname dat het wel of niet van een feit zijn, een case closed zou betekenen.

Simpel voorbeeld:
Ik zit met 2 personen aan tafel. De ene persoon zegt dat edgen verslavend is, de ander zegt juist dat het een verslaving voorkomt omdat je hierdoor meer mentale controle creërt. Dan kan ik als een tenniswedstrijd naar een welles/niettes tafereel kijken, of ik stel de vraag of het een feit is.

Als het inderdaad een feit is, ben ik benieuwd op welke punten, het hoe, wat en waarom. Maar dat prikkelt ook mijn interesse naar persoon B die het niet vind. Dat kan zijn persoonlijke ervaring zijn of een andere theorie. Dat hij feitelijk ongelijk heeft betekent dus niet dat ik bij voorbaat ook iemand ongelijk vind hebben. Want een onderwerp heeft vaak meerdere invalshoeken.

Daarnaast heb je feiten zoals dat mensen zoogdieren zijn. Daar valt niet over te discussiëren. Maar stel dat het een feit is dat edgen een groot verslavingspotentie heeft. En dan blijkt dat dit feit gebaseerd is op de conclusie van een onderzoek gehouden bij 50 mannen in een verslavingskliniek.

Ik noem maar wat. Dan word het een stuk discutabeler. Ik ben eigenlijk nooit echt geïnteresseerd in het wel of niet, het zwart of wit, en ja of nee. Ik vind vooral het dialoog of iets zelf ontdekken en onderzoeken leuk.

Want als edgen een verslavingspotentie heeft. Dan kan dat ondersteund worden door een wetenschappelijke onderbouwing waarbij het dopaminesysteem word betrokken. Maar de gevoelskant; de ervaringen van mensen, is wat mij net zo veel, vaak zelfs meer aantrekt.

Volledig offtopic trouwens en het ging niet eens over mij😅 maar kort samengevat vind ik de vraag: Is het een feit? Juist een vorm van (persoonlijke) interesse ipv de vraag naar een koud wetenschappelijk standpunt.
Klik om te vergroten...

Tuurlijk is de dialoog interessant, juist met andersdenkenden.

Maar als de discussie gaat over iets wat letterlijk wetenschappelijk bewezen is, waar duidelijke wetenschappelijke consensus over is (dan heb ik het dus niet over mini-onderzoekjes, maar echt iets wat echt grondig onderbouwd is), dan heeft een discussie over meningen soms gewoon niet zoveel zin. Iets wordt namelijk niet zomaar wetenschappelijk bewezen. Ik ben de laatste die zegt dat wetenschap heilig is (ik ben er niets voor niets uit weggegaan na jaren onderzoek doen), maar ik denk dat mensen die weinig kennis/ervaring hebben in een wetenschappelijke context vaak ECHT onderschatten wat er allemaal wel niet voor nodig is voor je iets wetenschap mag noemen. Verdiep je eens echt in de wetenschappelijke methode, of beter nog: ga er eens een paar jaar in werken, praten we daarna verder, denk ik dan meestal. :wink:

Mensen die roepen dat 'wetenschap ook maar een mening is', daar ben ik dan ook vrij allergisch voor; want nee, dat is dus gewoon niet zo. Wetenschap is geen mening, ook geen geloof. Dat zegt niet dat alles WAAR is wat de wetenschap zegt, want wetenschappers zijn continu op zoek naar nieuwe inzichten en dus ook naar het (alsnog) verwerpen van hypotheses, maar wetenschap gelijkstellen aan de eerste de beste mening van Truus Jansen uit Klazienaveen betekent gewoon dat iemand niet begrijpt wat wetenschap is.

Ik heb het nu niet over jou, maar over een algemene frustratie die ik kan hebben als ik de zoveelste zich herhalende internet-discussie tegenkom.

Verder is er een hoop buiten 'koude' wetenschappelijke standpunten waar je het over kunt hebben. Zoals de (eigen) ervaring. Ik heb het al vaker gezegd maar je kunt tien boeken lezen over hoe LSD werkt - je begrijpt pas echt wat LSD is als je het ook hebt geprobeerd. De échte individuele ervaring laat zich moeilijk vatten in wetenschap en vind ik daarmee, zeker als psycholoog zijnde, net zo interessant en relevant. Ik vind dat ook een vorm van wetenschap, maar dan op persoonlijk, spiritueel vlak. Spiritualiteit en wetenschap complementeren elkaar dan ook perfect vind ik, in tegenstelling tot wat velen denken. Beide zijn bezig met het zoeken naar de/een waarheid, het ontdekken van de wereld om ons heen, de kosmos. Ik zou zelfs zo ver durven gaan te stellen dat ze per definitie onderdeel van elkaar uitmaken. Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom zoveel mensen die bewust in hun leven met spiritualiteit bezig zijn de neiging (lijken te) hebben tegen de wetenschap aan te schoppen.

Daarnaast is wetenschap niet per definitie 'koud': naast kwantitatieve wetenschap bestaat ook kwalitatieve wetenschap, iets waar we veel gebruik van maken binnen de 'softere' sociale wetenschappen, wat jij ongetwijfeld nog voorbij zal zien komen in jouw studie, zeker op het HBO. Deze vorm richt zich meer op ervaringen, op wat mensen vinden en denken, in plaats van op kwantitatieve data/cijfers.

Er zijn ook een hoop boeiende gesprekken te voeren over onderwerpen waar de wetenschap nog totaal niets over kan zeggen. Als wetenschap nog geen antwoorden heeft, wordt speculeren en mijmeren ook interessanter, want dan is alles nog mogelijk. Waar gaan we naartoe als we DMT roken?! Ik steek mijn tijd dan liever in dat soort discussies, dan dat we het gaan hebben over - ik noem maar wat - of astrologie al dan niet werkt, waarvan gewoon overduidelijk bekend is dat het pseudowetenschap is, en dus op lucht gebaseerd. Dat betekent niet dat iemand er niet in mag geloven, ik vind het allemaal prima, en ik ben ook geïnteresseerd om dan te horen waarom diegene er ondanks het gebrek aan bewijs toch in gelooft. Dus ik ben nieuwsgierig naar de persoonlijke beweegredenen, maar een discussie voeren over het onderwerp ansich vind ik in zo'n geval oninteressant. Want het antwoord stond al vast.

Ik begrijp jouw standpunt goed, wat ik hier bedoel te zeggen is dat wetenschappelijke onderbouwing belangrijk vinden helemaal niets zegt over hoe open minded je bent, over hoe empathisch je bent, over hoe je naar de persoonlijke kant van het verhaal kijkt. Die twee kunnen gewoon samen gaan - sterker nog, ze MOETEN samengaan, dat maakt je een betere onderzoeker - of je onderzoeker hier nu op een wetenschappelijke, spirituele of puur menselijke manier wil interpreteren.

Nu ga ik slapen, welterusten mensjes! ^^
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#16
Anunnaki zei:
Zeggen mensen dat echt? 😂
Klik om te vergroten...

Helaas wel ja. :dizzy:
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#17
Roze Olifant zei:
Helaas wel ja. :dizzy:
Klik om te vergroten...
Wil wel zeggen dat dat schokkend is maar dat is het eigenlijk niet 😂
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Anunnaki zei:
Wil wel zeggen dat dat schokkend is maar dat is het eigenlijk niet 😂
Klik om te vergroten...

Er worden blijkbaar zelfs lunchlezingen over dit fenomeen gegeven. ^^

Had ik wel bij willen zijn though.

www.eur.nl

Wetenschap is ook maar een mening: Wie denkt dat eigenlijk?

Lunchlezing door Peter Achterberg: waar ligt de grens tussen gezond sceptisch-zijn en stellen dat wetenschap ook maar een mening is?
www.eur.nl www.eur.nl

Oeps, we zijn een beetje off-topic trouwens, het ging hier blijkbaar over over klaarkomen op MDMA. 🥴 Sorryyy.
H
HansklokLid
01-01-2024, 00:00
#19
Vind het wel erg jammer, dat iedereen heel erg of topic gaat. Had ook wel graag meer adviezen van andere mensen hierin willen lezen. Nu word het onderwerp helemaal overgenomen. Uit respect voor diegene die dit onderwertp heeft aangemaakt stel ik voor dat alles wat er niet mee te maken heeft verwijderd word.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hansklok zei:
Vind het wel erg jammer, dat iedereen heel erg of topic gaat. Had ook wel graag meer adviezen van andere mensen hierin willen lezen. Nu word het onderwerp helemaal overgenomen. Uit respect voor diegene die dit onderwertp heeft aangemaakt stel ik voor dat alles wat er niet mee te maken heeft verwijderd word.
Klik om te vergroten...

Er is al sorry voor gezegd. Verwijderen zal ik doen als de TS daar zelf om vraagt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."