Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Helooo luitjes!

Ik heb een paar vragen. Ik loop voor het eerst van mijn leven bij een gespecialiseerde GGZ kliniek voor adhd en add etc. (Al ruim een jaar nu)
Alles al gehad, intake, alle testen en interviews, fysieke metingen en het volledige uitslag rapport.

Uitslag is “klassieke adhd gecombineerd beeld“. Ook melden ze in de conclusie dat er een vermoeden is van een iets hogere begaafdheid als gemiddeld. Hoe hoog is onbekend omdat ik geen officiële iq test heb gedaan. Ook een Dysthyme stoornis maar dat wist ik al heel wat jaren uit onderzoeken lang geleden. (en nog lesbisch ook, ik heb echt de “jackpot” gekregen hahahaha)

Nu de vragen:
1)- Ik krijg hoogstwaarschijnlijk donderdag via de psychiater al mijn recept mee voor Methylfenidaat. Kan ik dat dan dezelfde dag of de dag er na al ophalen bij de apotheek?

2)- Hoeveel krijg ik dan mee? Voor zo ver ik begreep MOET ik het eerst een poosje (hoe lang weet ik niet) vast dagelijks slikken om de dosering te bepalen. Daarna ga ik het alleen slikken als ik het nodig heb. Krijg ik dan bv voor een maand 3x daags 5mg mee? Of korter? Of krijg je gelijk een hele bups pillen mee?

3)- Haal ik mijn pillen bij mijn huisarts op? Ik zit bij een heel kleine dorpsdokters praktijk met een eigen kleine apotheek voor eigen patiënten. Of moet ik het ophalen bij die ggz kliniek of een “echte” grote apotheek?

4)- Hoe moeilijk of makkelijk doen ze met verlengen van het recept? Krijg je een bepaalde hoeveelheid waar je een bepaalde tijd mee moet doen en op is op, of kan ik gewoon bijna “onbeperkt” bestellen? Ik bedoel, de ene keer zal ik het soms een week of wat niet gebruiken en andere keer weer een poos dagelijks. Dat weet ik nu nog niet.

5)- Hoe vaak zal ik naar de psychiater moeten ongeveer tot de juiste dosering is bepaald? Elke 2 weken? Elke maand?

6)- Hoe bepalen ze de startdosering? Op je lengte en gewicht? Ernst van de klachten? Of anders?

7)- Nu de hamvraag! Ik heb natuurlijk een paar x al Methylfenidaat geprobeerd van iemand anders. Dus eigenlijk illegaal.
Moet ik dat eerlijk melden bij de psychiater? Ik heb namelijk echt het idee dat ik niet genoeg heb aan de standaard 5mg waar ze meestal mee starten. Fysiek doet 5mg best wat maar mentaal waar ik het JUIST voor wil gebruiken niet genoeg naar mijn idee. Toen ik 10mg probeerde voelde het voor mij als perfect.
Moet ik melden dat ik zelf denk dat ik gelijk met 10 mg wil starten? Of ga ik dan op de stoel van die psych zitten en gaat dat averechts werken?

Misschien heb ik straks nog meer vragen maar dat merken jullie wel hahaha. Vind het allemaal best spannend.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
1)- Ze stoppen ter plekke de aangegeven hoeveelheid in een doosje naar recept. Of het recept is digitaal gegaan dan kan het al klaarliggen

2)- voor hoe veel en lang er op het recept staat.

3)- bij de apotheek waar je zit als het goed is. Of anders wat je besproken hebt (of gaat bespreken met je arts)

4)- ook dat kan je bespreken, maar ik kreeg zelf gewoon automatisch herhalingsrecepten. Voor 2 keer

5)- bij mij werd er na 2 weken na startdosering nog een keer naar gekeken en verhoogd. Volgens mij verschilt dit per arts, ik weet het niet zeker

6)- 1mg per kilo lichaamsgewicht is volgens mij gemiddeld. Maar je begint op de laagste dosering

7)- hij gaat je niet gelijk aangeven ofzo, en als hij een beetje redelijk is dan gaat hij misschien wel met je mee. Is hij strikt, dan begin je gewoon op de laagste dosis. Zou het wel bespreke
Klik om te vergroten...
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sorry beetje vaag zo maar ik heb niet geslapen en ben vaag. Heb mijn best gedaan 🥴 dit is overigens in nederland
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Ik snap het verschil wel hoor. Ik kende elvanse niet, vast in België?
Amfetamine achtige zoals Dex wordt voor mij lastig en alleen maar als echt niks anders werkt. Met Dex en aanverwanten moet je als beroepschauffeur keuringen via cbr, bij Methyl niet.
Klik om te vergroten...
nee gewoon in nederland

https://www.apotheek.nl/medicijnen/lisdexamfetamine?product=elvanse soort merknaam voor langwerkende dexamfetamine

ooh dan snap ik wel waarvoor je niet voor de dex ga
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
gekkemanlol zei:
nog wat meer info erover

Concerta en Ritalin zijn medicijnen met dezelfde effecten als Tentin en Adderall, maar met een andere werkzame stof: methylfenidaat. Hierdoor werken Concerta en Ritalin op een andere manier. Waar Tentin en Adderall (of elke andere amfetamine gebaseerd medicijn zoals elvanse/amfexa) de aanmaak van dopamine en noradrenaline stimuleren, werken Concerta en Ritalin door de heropname van deze neurotransmitters te beperken. Hierdoor wordt de al aanwezige dopamine en noradrenaline in de hersenen langer actief en langzamer afgebroken.

hier zie je dat alles ook natuurlijk een andere werkingsduur zou moeten hebben


Bekijk bijlage 28392
Klik om te vergroten...

Ritalin is kortwerkende Methylfenidaat. Ritalin is de merknaam. Die krijg ik nu voorgeschreven
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
gekkemanlol zei:
nee gewoon in nederland

https://www.apotheek.nl/medicijnen/lisdexamfetamine?product=elvanse soort merknaam voor langwerkende dexamfetamine

ooh dan snap ik wel waarvoor je niet voor de dex ga
Klik om te vergroten...
Ik wil zelf eigenlijk liever wel een Dex aanverwant omdat “gewone” speed bij mij top werkt. Het probleem is echt die kut wet en de regels van het cbr.
Lees in jouw link maar eens bij “mag ik autorijden en/of alcohol drinken?“


“Nieuwe wet: vanaf 1 juli 2017 kunnen deelnemers aan het verkeer met een speekseltest gecontroleerd worden op drugsgebruik. Daarbij maakt de politie geen uitzondering voor het medicinaal gebruik van lisdexamfetamine.
(geldt voor alle amfetamine medicijnen)

Als u lisdexamfetamine gebruikt, kunt u een positief testresultaat verwachten. Dat betekent dat u risico loopt op een boete of ontzegging van de rijbevoegdheid.”
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Ik wil zelf eigenlijk liever wel een Dex aanverwant omdat “gewone” speed bij mij top werkt. Het probleem is echt die kut wet en de regels van het cbr.
Lees in jouw link maar eens bij “mag ik autorijden en/of alcohol drinken?“


“Nieuwe wet: vanaf 1 juli 2017 kunnen deelnemers aan het verkeer met een speekseltest gecontroleerd worden op drugsgebruik. Daarbij maakt de politie geen uitzondering voor het medicinaal gebruik van lisdexamfetamine.
(geldt voor alle amfetamine medicijnen)

Als u lisdexamfetamine gebruikt, kunt u een positief testresultaat verwachten. Dat betekent dat u risico loopt op een boete of ontzegging van de rijbevoegdheid.”
Klik om te vergroten...
das wel heel krom bij sommige mensen verhoogd de medicatie juist de rijvaardigheid want beter kunnen concetreren
al als las ik dat zit dit willen gaan veranderen door een uitzondering te maken voor mensen met autisme
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
gekkemanlol zei:
das wel heel krom bij sommige mensen verhoogd de medicatie juist de rijvaardigheid want beter kunnen concetreren
al als las ik dat zit dit willen gaan veranderen door een uitzondering te maken voor mensen met autisme
Klik om te vergroten...
Zo is de wet nou eenmaal. Zij maken geen onderscheid tussen rijden met speed op of Dex en etc. I know, krom maar tis wel zo.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#9
Niet flauw bedoeld, maar waarom stel je deze vragen niet aan je psychiater? Die beantwoordt ze vast graag.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
KlaasVaak zei:
Niet flauw bedoeld, maar waarom stel je deze vragen niet aan je psychiater? Die beantwoordt ze vast graag.
Klik om te vergroten...
Ik wilde het van te voren weten. Ben nieuw hierin.
En die psych? Hahaha sorry hoor, werd nog net niet de deur uitgezet met mijn recept. Nog geen 20 minuten bij m geweest. Dus nee, hebbie niks an!
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Ik wilde het van te voren weten. Ben nieuw hierin.
En die psych? Hahaha sorry hoor, werd nog net niet de deur uitgezet met mijn recept. Nog geen 20 minuten bij m geweest. Dus nee, hebbie niks an!
Klik om te vergroten...
Ik denk omdat de vragen die je stelt logisch te beredeneren zijn en het antwoord dus makkelijk te bedenken is.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Ik denk omdat de vragen die je stelt logisch te beredeneren zijn en het antwoord dus makkelijk te bedenken is.
Klik om te vergroten...
Nee. 100 wachtenden na mij en gewoon lopende band systeem, ene er in ander er uit. Meer niet. Heb niet eens 1 vraag KUNNEN stellen…
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Ik wil zelf eigenlijk liever wel een Dex aanverwant omdat “gewone” speed bij mij top werkt. Het probleem is echt die kut wet en de regels van het cbr.
Lees in jouw link maar eens bij “mag ik autorijden en/of alcohol drinken?“


“Nieuwe wet: vanaf 1 juli 2017 kunnen deelnemers aan het verkeer met een speekseltest gecontroleerd worden op drugsgebruik. Daarbij maakt de politie geen uitzondering voor het medicinaal gebruik van lisdexamfetamine.
(geldt voor alle amfetamine medicijnen)

Als u lisdexamfetamine gebruikt, kunt u een positief testresultaat verwachten. Dat betekent dat u risico loopt op een boete of ontzegging van de rijbevoegdheid.”
Klik om te vergroten...
Mijn man ging ook van ritalin naar Dex, hij had dit aangekaart om dezelfde reden als jou: hij deed het goed op speed en dacht dat het dan het best passend zou zijn. Niets is minder waar, hij merkte er niets van en op het moment dat de dosis omhoog ging en hij er profijt van had kon hij snachts niet meer slapen. :dizzy:
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
Druktemaker zei:
Mijn man ging ook van ritalin naar Dex, hij had dit aangekaart om dezelfde reden als jou: hij deed het goed op speed en dacht dat het dan het best passend zou zijn. Niets is minder waar, hij merkte er niets van en op het moment dat de dosis omhoog ging en hij er profijt van had kon hij snachts niet meer slapen. :dizzy:
Klik om te vergroten...
hoe vroeg nam hij het in?
D
DruktemakerLid
01-01-2024, 00:00
#15
gekkemanlol zei:
hoe vroeg nam hij het in?
Klik om te vergroten...
08:00 - 12:00 - 17:00. Er stond als advies ook nog 22:00, maar daar begon hij niet aan :tearsofjoy:
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Druktemaker zei:
Mijn man ging ook van ritalin naar Dex, hij had dit aangekaart om dezelfde reden als jou: hij deed het goed op speed en dacht dat het dan het best passend zou zijn. Niets is minder waar, hij merkte er niets van en op het moment dat de dosis omhoog ging en hij er profijt van had kon hij snachts niet meer slapen. :dizzy:
Klik om te vergroten...
Speed lijkt niet echt dex vind ik zelf.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Druktemaker zei:
Mijn man ging ook van ritalin naar Dex, hij had dit aangekaart om dezelfde reden als jou: hij deed het goed op speed en dacht dat het dan het best passend zou zijn. Niets is minder waar, hij merkte er niets van en op het moment dat de dosis omhoog ging en hij er profijt van had kon hij snachts niet meer slapen. :dizzy:
Klik om te vergroten...
Ik heb dex al eens stiekem geprobeerd en werkte wel.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
Druktemaker zei:
08:00 - 12:00 - 17:00. Er stond als advies ook nog 22:00, maar daar begon hij niet aan :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
het wordt aangeraden althans aan mij om het niet na 3 uur in de middag in te nemen omdat de effect lang door kunnen werken
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#19
gekkemanlol zei:
het wordt aangeraden althans aan mij om het niet na 3 uur in de middag in te nemen omdat de effect lang door kunnen werken
Klik om te vergroten...
Bij mij werkt het maar 3 tot 5 uur
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik antwoord hier weer wanneer ik nuchter ben!
Serieuze zaken. 😉

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."