Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
gekkemanlol zei:
ik moest voordat ik begon met elvanse een ecg laten maken verder hoefde ik niet te wegen
maar welke methylfenidaat krijg je als ik dat mag vragen(sorry als het te persoonlijke vraag is ) heel erg veel ervaring met de combo ritalin + concerta van mijn 4de levensjaar tot mijn 18de gelukkig niet meer
Klik om te vergroten...
Ecg voor adhd? Nee ik ben niet eens gewogen.
Ik krijg kortwerkende Methylfenidaat. Ritalin en concerta is hetzelfde toch ala methylfenidaat? Alleen is concerta langwerkend.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Ecg voor adhd? Nee ik ben niet eens gewogen.
Ik krijg kortwerkende Methylfenidaat. Ritalin en concerta is hetzelfde toch ala methylfenidaat? Alleen is concerta langwerkend.
Klik om te vergroten...
ik heb volgens de papieren geen adhd meer maar wel pdd-nos en omdat elvanse wordt gezien als amfetamine stof moest ik een hartfilmpje laten maken en eens in de zoveltijd omdat de bloeddruk/hartslag kan veranderen
1629983324256.png
dan zijn al de medicijnen met methylfenidaat als grondstof
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
nog wat meer info erover

Concerta en Ritalin zijn medicijnen met dezelfde effecten als Tentin en Adderall, maar met een andere werkzame stof: methylfenidaat. Hierdoor werken Concerta en Ritalin op een andere manier. Waar Tentin en Adderall (of elke andere amfetamine gebaseerd medicijn zoals elvanse/amfexa) de aanmaak van dopamine en noradrenaline stimuleren, werken Concerta en Ritalin door de heropname van deze neurotransmitters te beperken. Hierdoor wordt de al aanwezige dopamine en noradrenaline in de hersenen langer actief en langzamer afgebroken.

hier zie je dat alles ook natuurlijk een andere werkingsduur zou moeten hebben


1629983593072.png
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#4
gekkemanlol zei:
ik heb volgens de papieren geen adhd meer maar wel pdd-nos en omdat elvanse wordt gezien als amfetamine stof moest ik een hartfilmpje laten maken en eens in de zoveltijd omdat de bloeddruk/hartslag kan veranderen
Bekijk bijlage 28391
dan zijn al de medicijnen met methylfenidaat als grondstof
Klik om te vergroten...
Wat jij noemt zijn merknamen, geen soorten methylfenidaat. De ingrediënten zijn hetzelfde alleen kan de dosering per tablet verschillen. En je hebt lang en kort werkend.
Wat is elvanse?
1
124h3TJtt23ti32jkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tijdloos zei:
Die ga ik gebruiken als ik van de clonazolam en flubromazolam af wil.
Houd er wel van een voorraad te hebben🥰
En ruim 1 liter clonazolam nog. En nog wat in potjes al al klaar gemaakt Bekijk bijlage 28226
Klik om te vergroten...

Ik wil je niet veroordelen, maar ik vind het bijzonder dat je met trots zoveel rotzooi tentoonstelt. En dan doel ik op je benzo-collectie.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Wat jij noemt zijn merknamen, geen soorten methylfenidaat. De ingrediënten zijn hetzelfde alleen kan de dosering per tablet verschillen. En je hebt lang en kort werkend.
Wat is elvanse?
Klik om te vergroten...
sorry ja ik had het iets anders moet verwoorden er is maar 1 soort methylfenidaat maar die dosis verschilt heel erg idd per merk/medicijn


elvanse lijkt heel erg op medische speed soort van aangezien het de afgifte van die stofjes juist bevordert terwijl de medicijnen die gebaseerd zij op methylfenidaat er juist voor zorg dat die stofjes langer aanwezig blijven


engelse uitleg


Both amphetamine and methylphenidate are predominantly dopaminergic drugs, yet their mechanisms of action are distinct. Methylphenidate acts as a norepinephrine–dopamine reuptake inhibitor, while amphetamine is both a releasing agent and reuptake inhibitor of dopamine and norepinephrine
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
gekkemanlol zei:
sorry ja ik had het iets anders moet verwoorden er is maar 1 soort methylfenidaat maar die dosis verschilt heel erg idd per merk/medicijn


elvanse lijkt heel erg op medische speed soort van aangezien het de afgifte van die stofjes juist bevordert terwijl de medicijnen die gebaseerd zij op methylfenidaat er juist voor zorg dat die stofjes langer aanwezig blijven


engelse uitleg


Both amphetamine and methylphenidate are predominantly dopaminergic drugs, yet their mechanisms of action are distinct. Methylphenidate acts as a norepinephrine–dopamine reuptake inhibitor, while amphetamine is both a releasing agent and reuptake inhibitor of dopamine and norepinephrine
Klik om te vergroten...
Ik snap het verschil wel hoor. Ik kende elvanse niet, vast in België?
Amfetamine achtige zoals Dex wordt voor mij lastig en alleen maar als echt niks anders werkt. Met Dex en aanverwanten moet je als beroepschauffeur keuringen via cbr, bij Methyl niet.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Das best hoog toch?

Volgens mijn schema eindig ik op:
-10 of 20 mg als eerste dosis vroeg (mag ik zelf kiezen 1 of 2 tabletten)
- 2e dosis 10 of 20 mg (wederom eigen keuze 1 of 2)
-3e dosis 10 mg
-eventuele 4e dosis 10 mg

Maar ik vond 10 mg al best heftig voelen fysiek. Klammig/zweterig, plakhanden en een soort fysiek voelende onrust zonder druk te zijn. Beetje vaag maar snap je? Ook werd ik praterig. Ik heb het pas een paar x een tabletje van een ander geprobeerd en nog niet vast geslikt. Gaat die fysieke “bodyload” weg als je vaker slikt en je gewend bent? Ik vond het best onprettig..
Klik om te vergroten...
Oja je lichaam moet zeker wennen in het begin. Bijna iedereen merkt wel wat vreemde effecten in het begin. Na een week of paar weken voel je nauwelijks nog wat van de medicatie.

Verbaasd mij trouwens dat jij zelf mag kiezen hoeveel je neemt. De methodiek is eigenlijk (volgens de GGZ) dat je minstens een week hetzelfde blijft slikken en begint met 3x per dag een halve pil. Als je direct een hogere dosis neemt dan is je lichaam dit niet gewend en kan het voelen als speed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Rivalrie zei:
Verbaasd mij trouwens dat jij zelf mag kiezen hoeveel je neemt. De methodiek is eigenlijk (volgens de GGZ) dat je minstens een week hetzelfde blijft slikken en begint met 3x per dag een halve pil.
Klik om te vergroten...
Wat ik boven aan schema gaf is hoe ik na opbouwen eindig. Ik begin nu (morgen) met 1 ochtends en eventueel als het goed voelt middags ook 1. Dat moet 2 a 3 dagen.
Daarna 3x daags 1 tablet en dat volhouden tot mijn afspraak over 2 weken. Ik mag wel al eventueel in de 2e week de 1e dosering 2 tabletten.
Het zal per geval, persoon, instelling en psych wel verschillen hoe ze het doen. Geen mens is hetzelfde.

Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het wel weer neem?

Weet je hier antwoord op @Rivalrie ? ⬆️
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Om10.55 ingenomen en merk nu, 11.25 nog niets.
Ik ga eerst even lekker douchen
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Om10.55 ingenomen en merk nu, 11.25 nog niets.
Ik ga eerst even lekker douchen
Klik om te vergroten...
douchen is altijd lekker vind ik geef het de tijd en laat het op je inwerken met wat er allemaal gebeurt schrijft het desnoods op deed ik toen ook
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
gekkemanlol zei:
douchen is altijd lekker vind ik geef het de tijd en laat het op je inwerken met wat er allemaal gebeurt schrijft het desnoods op deed ik toen ook
Klik om te vergroten...
Ja ik moet ook een soort verslag bijhouden van de psychiater. Tijden van inname, tijd dat ik iets merk en hoe en wanneer de eventuele rebound is. Dan bespreken we dat over 2 weken tijdens het volgende gesprek.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Dunne zei:
Ja ik moet ook een soort verslag bijhouden van de psychiater. Tijden van inname, tijd dat ik iets merk en hoe en wanneer de eventuele rebound is. Dan bespreken we dat over 2 weken tijdens het volgende gesprek.
Klik om te vergroten...
De rebound is echt shit .....
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rivalrie zei:
De rebound is echt shit .....
Klik om te vergroten...
Toen ik laatst ene x die pil probeerde vond ik het mee vallen. Wel wat downig en sneller kribbig en misschien wat fysiek moe. Geen idee hoe het zal zijn na 2 of 3 dag doseringen.

Zou je mijn vraag aan jou hierboven nog even willen beantwoorden?
Deze:

“Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer neem?”
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Dunne zei:
Toen ik laatst ene x die pil probeerde vond ik het mee vallen. Wel wat downig en sneller kribbig en misschien wat fysiek moe. Geen idee hoe het zal zijn na 2 of 3 dag doseringen.

Zou je mijn vraag aan jou hierboven nog even willen beantwoorden?
Deze:

“Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer neem?”
Klik om te vergroten...
Ik weet helaas het antwoord niet. Met dex maakt het niet veel uit in elk geval.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rivalrie zei:
Ik weet helaas het antwoord niet. Met dex maakt het niet veel uit in elk geval.
Klik om te vergroten...
Oke bedankt!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Eigenlijk kan ik over een half uur al de 2e dosis nemen (hoefde niet maar mocht). Volgens schema moet ik straks elke 3 uur een tablet nemen. Maar ik heb het idee dat als ik over een half uur weer een neem die 1e nog werkt en het teveel wordt.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
Update:

Na een uurtje begon ik wat te voelen. Ik trilde best wat, tikkie klammig, wat klotsende oksels en steeds plakhanden. Ook een tikkie nerveus.

De fysieke bewegings”drang” is stukken minder. Toch heb ik wel energie (niet extra) en ook wel wat meer zin iets te doen. Iets verbeterd humeur ook.

Mentaal heb ik niet het idee dat het veel doet voor concentratie en overzicht/plannen.
Maar dat laatste kan misschien nog komen (hoop ik?) tijdens of na de gewenningsperiode?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Hoeveel mg Methylfenidaat slikken jullie per dosering en dan totaal per dag? Ik bedoel niet recreatief maar voor bv adhd of add etc.
En is dat volgens recept of pas je zelf je dosering aan?
Klik om te vergroten...

Wil nog iemand anders dit hier delen?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hoe gaat het nu @DeDunne..???

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."