barry zei:
Ellesdee zei:
Snackbek zei:
ket ? bedoel je kat ?
ketamine
wat is kat??
Wat is khat?
Zo nu en dan wordt er in de kranten bericht over khat of misschien heb je er ooit al iemand over horen praten. Maar wat is het eigenlijk? Mensen die er al van gehoord hebben, weten dat het om een plant gaat, dat het een drug zou zijn, maar ook niet veel meer dan dat.
Khat is een oppeppende drug die zijn oorsprong vindt in Oost-Afrika. Men kent daar de gewoonte de jonge bladeren te kauwen van een struik, de Catha edulis. Die struik komt voor in landen als Ethiopië, Somalië en Jemen en wordt daar al eeuwenlang als medicijn en als roesmiddel gebruikt. Ook al werd khat in landen als Egypte en Saoedi-Arabië verboden, in andere landen zoals Jemen is het gebruik alomtegenwoordig en sterk sociaal aanvaard. Het hoort er als het ware tot het sociale leven. Veel mensen komen er elke middag samen om in groep khat te gebruiken, bijna zoals men bij ons bij elkaar op de koffie gaat of samen op restaurant gaat. De belangrijkste reden waarom ze khat gebruiken is overigens dat het de sociale banden zou verstevigen. Zo gebeurt het dat men levendige discussies heeft of onderlinge ruzies uitpraat terwijl men samen khat gebruikt.
Khat wordt gebruikt door op een aantal verse bladeren te kauwen. Door het kauwen komt het sap vrij en dat wordt doorgeslikt. De bladeren worden tot een balletje gekauwd, dat in de mond wordt gehouden door het tussen de tanden en de wang te stoppen. Gebruikers kan men dus herkennen aan een uitpuilende wang. Na een tijdje kauwen is alle sap vrijgekomen en worden de gekauwde bladeren weer uitgespuwd.
De bladeren bevatten de stof cathinon en die is verwant aan stoffen zoals efedrine en amfetamines (speed). Ook al werkt khat (afhankelijk van hoeveel men gebruikt) minder heftig dan amfetamines, de effecten en de risico’s zijn vergelijkbaar.
Khat heeft een stimulerend effect. Het doet de hartslag en de bloeddruk stijgen en de oogpupillen verwijden. De gebruikers worden er actief van, voelen geen honger of vermoeidheid meer, praten vlot en leggen gemakkelijk sociale contacten.
Die effecten kunnen een paar uur aanhouden, maar eens uitgewerkt treden dezelfde verschijnselen op als bij andere oppeppende drugs: men voelt zich moe, belabberd, neerslachtig, men kan last hebben van hoofdpijn, enzovoort.
Wie veel en regelmatig khat gebruikt, kan er zeker afhankelijk van raken. Op den duur kan gebrek aan eetlust tot vermageren leiden en kunnen maag- of darmproblemen ontstaan.
Op geestelijk vlak kan men last krijgen van stemmingsschommelingen, oververmoeidheid, geheugenstoornissen, lusteloosheid en hallucinaties.
Omdat het gekauwd wordt, kan men echter niet zo snel te veel cathinon binnenkrijgen. Bovendien moeten khatbladeren vers zijn om een effect te hebben. Na 48 uur zouden ze geen effect meer hebben. Khat wordt dus vooral gebruikt in de streken waar het groeit.
In België komt de drug zelden voor. Slechts nu en dan zijn er berichten over khatbladeren die via de luchthaven worden binnengesmokkeld. Als het al gebruikt wordt, is het vooral door mensen die uit Oost-Afrika afkomstig zijn.