Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe misverstanden van GHB

De misverstanden van GHB

99 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#1
Raver zei:
Mensen met 'n GHB verslaving zie je niet veel op straat
Máár dat lijkt mij geen critirium of het wel of geen heftige drug is toch. :tongueout:

GHB verslaafden raken in 'n psychose of liggen te kronkelen.
Klik om te vergroten...

Nee maar het waren ook andere tijden.
Maar ik ben liever ghb verslaafd dan die andere 2 (liever helemaal niet verslaafd natuurlijk)

Mensen die ghb gebruiken en verslaafd zijn liggen niet kronkelig in de hoek.
Dat is bij de afkick.
Mensen bij die andere 2 liggen de hele dag kronkelend in de hoek op straat. Toch wel een verschilletje.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik lul maar wat zei:
De cijfers zeggen helemaal niks?
Daar gaat mij topic dus ook juist over:

'De misverstanden van GHB'

Dat ik dus lees dat mensen denken zodra je GHB neemt ben je verslaafd.
En alsof het lijkt dat het de grootste problematiek op dit moment in Nederland is.
En alles wat ik al boven heb genoemd.
(ik wil niet de herhaling vallen)
En met die cijfers laat ik zien dat het niet de meest voorkomende verslaving is.
En denk zeker dat die lijst mijn argument bevestigd.
Klik om te vergroten...
Die cijfers laten inderdaad zien dat het niet de meest voorkomende verslaving is, maar wat zegt dat verder? Alcohol, tabak en cannabis hebben veel hogere cijfers verslaafden, maar dat wordt ook door veel meer mensen gebruikt. Interessanter lijkt het me hoeveel procent van de gebruikers verslaafd is, want dat geeft een indicatie van het risico om verslaafd te raken.

Verder heb ik even geen cijfers beschikbaar en vind het ook niet boeiend genoeg om die op te zoeken. Maar meen me wel te herinneren dat er vanuit verschillende verslavingsinstanties wel waarschuwingen voor GHB zijn uitgegeven de afgelopen jaren omdat met name de stijging van het aantal verslavingen verontrustend hard is gegaan.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vanaf 2007 tot 2013 was de grootste groei van de verslavingen. Daarna is dat een tijdje stabiel gebleven en is er nu weer een lichte stijging maar niet extreem. (Gelezen pas)
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nog steeds neem ik die bende niet.
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#5
Cocaine is zeker verslavender en ongezonder dan GHB. GHB heeft echter wel iets heel gevaarlijks, het is denk ik naast opiaten de meest dodelijke druk. Als je niet oppast en je hebt een beetje pech kan je eraan doodgaan. Aan cocaine doodgaan gaat een stuk moeilijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat GHB slechter is, zeker niet. GHB is gewoon een druk waar je ongelofelijk voorzichtig mee moet zijn, dan is het wel echt een magische middel.

GHB staat voor mij toch op de 2e plek. XTC is toch echt wel koningin!
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rebell zei:
Bekijk bijlage 3453
Klik om te vergroten...
Hier heb je natuurlijk niks aan als je het aantal (actieve) gebruikers niet weet. Heroïne heeft ook maar 14.000 verslaafden, is dat dan ook een 'leuke drug die je niet moet misbruiken'?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#7
Stailoz zei:
GHB is gewoon een druk waar je ongelofelijk voorzichtig mee moet zijn, dan is het wel echt een magische middel.
Klik om te vergroten...

Precies als je er voorzichtig mee bent dan is het gevoel gewoon het beste gevoel.
Duurde even maar kan nu een fles thuis hebben zonder te blijven snoepen.
Was een proces om daar te komen omdat het zo lekker is :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
Stailoz zei:
Cocaine is zeker verslavender en ongezonder dan GHB.
Klik om te vergroten...

Hmm. Dat betwijfel ik.

Ongezonder misschien wel ja maar verslavender betwijfel ik echt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
Raver zei:
Ongezonder misschien wel ja maar verslavender betwijfel ik echt.
Klik om te vergroten...

Aan cocaïne raak je niet lichamelijk verlaafd in een paar weken zo erg als met GHB.
Dat maakt het verschil.
Maar ja 24/7 weken lang blijven gebruiken (wat ik ook heb gedaan) is natuurlijk te gek voor woorden. Maakt niet uit met welke drugs...
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Hmm. Dat betwijfel ik.

Ongezonder misschien wel ja maar verslavender betwijfel ik echt.
Klik om te vergroten...

De RIVM Heeft er in 2009 onderzoek naar gedaan:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

De hele onderzoek kan je hier vinden, mocht je een keer tijd hebben, ik vond het in heel interessant om te
lezen. https://www.rivm.nl/dsresource?objectid=8875d55b-eb92-42e2-9e7c-c914dcd171fd

Ook UK heeft er eerder onderzoek naar gedaan en heeft ook GHB als minder verslavend geclassificeerd dan cocaïne.

Natuurlijk is elk mens anders. De ene is gevoeliger voor de ene drug dan de ander. Als ik voor mijzelf spreek denk ik dat hunkering sterker aanwezig is bij cocaine. Hunkering die heel langzaam steeds sterker en sterker word, totdat de enige motivatie die je op kan brengen de motivatie is om meer cocaine te regelen. Hier speelt het effect van cocaine op dopamine een grote rol. Dopamine is toch het stofje die onze motivatie regelt. Ik denk wel dat wanneer je verslaafd bent aan GHB je ergere ontwenningsverschijnselen kan ervaren, maar GHB is minder een sluipmoordenaar die je naar een verslaving toezuigt.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#11
Stailoz zei:
Aan cocaine doodgaan gaat een stuk moeilijk.
Klik om te vergroten...

Dit is een denkfout die veel mensen maken.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#12
Stailoz zei:
De RIVM Heeft er in 2009 onderzoek naar gedaan:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

De hele onderzoek kan je hier vinden, mocht je een keer tijd hebben, ik vond het in heel interessant om te
lezen. https://www.rivm.nl/dsresource?objectid=8875d55b-eb92-42e2-9e7c-c914dcd171fd

Ook UK heeft er eerder onderzoek naar gedaan en heeft ook GHB als minder verslavend geclassificeerd dan cocaïne.

Natuurlijk is elk mens anders. De ene is gevoeliger voor de ene drug dan de ander. Als ik voor mijzelf spreek denk ik dat hunkering sterker aanwezig is bij cocaine. Hunkering die heel langzaam steeds sterker en sterker word, totdat de enige motivatie die je op kan brengen de motivatie is om meer cocaine te regelen. Hier speelt het effect van cocaine op dopamine een grote rol. Dopamine is toch het stofje die onze motivatie regelt. Ik denk wel dat wanneer je verslaafd bent aan GHB je ergere ontwenningsverschijnselen kan ervaren, maar GHB is minder een sluipmoordenaar die je naar een verslaving toezuigt.
Klik om te vergroten...

Goede post.
Duidelijke aanvulling waar dit topic over ging.
:smoke:
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Psychedelibee ja omdat
Psychedelibee zei:
Jouw punt met dit topic is volgens mij dat GHB een gebruiksaanwijzing heeft en dat als je die kent en kunt blijven toepassen dat het dan een leuke drug is, nou dat geldt voor lachgas net zo. Ze hebben allebei hele andere soorten risico's die ze uiteraard niet echt goed te vergelijken maakt, maar het argument dat het leuk kan zijn als je het verstandig gebruikt gaat gewoon voor beiden zoals ik hierboven heb gezegd.
Klik om te vergroten...

Klopt dat was mijn punt.
Maar omdat jij aanhaalde dat ik waarschuwde voor lachgas is alleen maar dat ik er nog over inging.
Die verslaving van ghb is ook kut!
Maar de blijvende letsel van lachgas is erger.
Jammer genoeg gaat bijna niemand goed om met de ballonnetjes en je hoeft niet meteen de schade te ervaren, maar mensen zitten minder goed in hun vel na een tijd en hebben niet door waardoor dat komt.
Je zenuwbanen zijn echt belangrijk hoe je je voelt.

Psychedelibee zei:
welke misverstanden dan?
Klik om te vergroten...

Die vraag heb ik al beantwoord aan Raver in het begin van deze topic.

Koffieboon zei:
Oke met uitzondering van enkele gevallen
Klik om te vergroten...

Als dat het geval is dat drugs je alleen maar problemen geeft moet je het gewoon niet gebruiken.
Het is helemaal niet zo dat bijna alle drugs alleen maar schadelijk is.

Psychedelibee zei:
maar het argument dat het leuk kan zijn als je het verstandig gebruikt gaat gewoon voor beiden zoals ik hierboven heb gezegd.
Klik om te vergroten...

Wat hij hier zegt is voor veel meer drugs zo.
Mdma af en toe kan b.v. heel fijn werken in een relatie de openheid die je er door krijgt en de gesprekken die je kan voeren.
LSD is zelf een drugs die je verder helpt in dit leven.
Een fles rode wijn als je bezoek hebt en gezellig wat gaat eten brengt ook een sfeer die anders niet zou ontstaan.

Drugs is een aanvulling tot het leven.
En natuurlijk als je er verkeerd mee om gaat kan het je leven tot een hell maken.
Maar dat hebben sommige mensen zelfs met eten!
Die eten zoveel troep en kunnen niet stoppen tot ze dik en ziek worden.

Koffieboon zei:
Drugs zijn niets voor niets verboden, omdat ze gewoon super schadelijk zijn.
Klik om te vergroten...

Ik zou zeggen stop er dan mee al je zo negatief er tegen aan kijkt.
En omdat de staat bepaald dat jij wel mag roken maar geen MDMA gebruiken denk jij dat het allemaal zo goed en slecht is zoals de wet het voorschrijft?

Zo is het niet en zo werkt het niet dat zit allemaal veel dieper. Maar ik zie dat je het niet begrijpt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#14
Koffieboon zei:
Snap ook niet wat je wilt bereiken met deze post? Potentiele nieuwe gebruikers een hart onder de riem steken dat GHB gebruik alleen maar leuk is, zonder gevaren of negatieve aspecten? Drugs zijn niets voor niets verboden, omdat ze gewoon super schadelijk zijn. De waarschuwingen zijn er niets voor niets, alleen wij (gebruikers) lappen ze aan de laars en daar moeten we ook de consequenties van durven inzien.
Klik om te vergroten...

Dan nog even dit.
Mensen komen op dit forum en lezen 30 horror verhalen over GHB en nu lezen ze ook een post dat er een hele grote groep er wel mee kan omgaan en dat het ook een leuke drugs kan zijn.
Heb ik gezegd dat het alleen maar leuk is en dat er geen gevaren aan vast zitten. NEE.
Dus verschillende posten van jou hier gaan nergens over en jij legt mij ook woorden in mijn mond.
Goed lezen dan pas reageren.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#15
Oke ik wens je veel plezier met je verdere GHB gebruik :)
T
Tevil19Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Anunnaki zei:
Snap niet helemaal waarom jullie het zo nodig vinden om het te vergelijken met andere drugs, net of we hier allemaal 24/7 gebruik van speed, coke, tabak, en alcohol aanmoedigen..
Klik om te vergroten...


Ik probeerde te illustreren dat er veel negatieve verhalen worden verspreid over ghb en dit gebeurt niet zoals bij alcohol en tabak, waardoor mensen een verkeerd beeld krijgen. Vandaar de 'misvatting'.

Om nu inhoudelijk te reageren op je heb je helemaal gelijk dat je ghb los moet zien van andere drugs. En het is niet goed te praten door te zeggen dat iets anders nog slechter is.
A
AvīciLid
01-01-2024, 00:00
#17
Conjo zei:
Keyboard warrior pfff Zuurpruim...
Moeilijk mannentje.Kom je wat tekort ofzo?
Je hoeft niks te begrijpen of je hebt antwoordt al zelf beschreven?
(Hij worstelt met GHB) Hij belicht alleen zijn positief en negatief kanten over GHB gebruik...IK herken dit wel! Over GHB dat het lekker drugs is en gevaarlijk! Waar je moeilijk vanaf kunt blijven!Als Bijv! Op verjaardagen komt! Waar jij overigens nooit komt! Gezien je zuur reactie’s geen vrienden hebt en nog maagd bent! Maar goed je hebt gezellige discussie met mensen op verjaardagen over drugs! En je begint over GHB dat meeste mensen meteen hun mening hebben! Zoals gootsteen ontstopper ,velgen reiniger...
Klik om te vergroten...

Conjo'tje.... doe nu niet. Direct heb je een ban te pakken wegens 'Argumentum ad hominem'.
Adem in adem uit. Laat je niet verleiden tot dergelijke uitspraken.
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Avīci zei:
Conjo'tje.... doe nu niet. Direct heb je een ban te pakken wegens 'Argumentum ad hominem'. Adem in adem uit... Laat je niet verleiden tot dergelijke uitspraken.
Klik om te vergroten...

Ja komop Zeg... hij belicht alleen over ghb of hij iets toevoegt aan deze discussie over ghb (zuur reactie eronder).komt natuurlijk ook stukje emotie bij kijken ... ik ben ook maar van vlees en bloed! Peace Ps excuses dat was adriaan laatst bericht. Bassie is nog bezig met het circus. Ik heb de post verwijdert bassie is boos @Avīci je hebt gelijk adem in en adem uit 5 x gedaan en het werkte! Dit ga ik dus vaker doen als ik sommige berichten lees...
C
ConjoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Koffieboon zei:
Oke ik wens je veel plezier met je verdere GHB gebruik :)
Klik om te vergroten...
Daar proosten we op! Nog gelukkig en gezond 2019
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#20
Topic leeft weer lees ik net.
Net weer een tijdje aan de GHB gezeten.
Was weer heerlijk!
Gestopt in 2018 al weer met alles.
2019 helemaal clean van de harddrugs dat houden we nog wel even zo.
Zit nog te twijfelen of ik een paar maanden clean ga zijn of later in het jaar.
Want ik heb nog een paar feestjes in de aankomende tijd.
Dus dat word even goed nadenken.

Ghb heerlijk spul weer goed op tijd gestopt de fles staat in de kast en komt er pas weer uit wanneer ik daar zin in heb!

:peace2:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."