Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe misverstanden van GHB

De misverstanden van GHB

99 antwoorden
22 weergaven
18-5-2026
C
CoffeecupLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik krijg er langzaam wat van, de ghb discussie. Steeds ellenlange verhalen van jou. Ik vind het langzaam storend worden. Naar mijn mening ben je aardig aan het provoceren
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Roze olifant bedankt!
Ik weet dat deze topic zeker wat los maakt zoals ik al heb uitgelegd hierboven.

Wat vind jij tegenstrijdig? Ben er benieuwd naar.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik persoonlijk denk dat er geen “ergste” drug is. Wel kan een bepaalde drug voor iemand de “ergste” drug zijn.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Laat iedereen toch lekker in zijn/haar waarde joh en laat iedereen vrij hun eigen mening of ervaring te delen.

Als je verslaafd bent (of geweest) aan GHB kan ik me goed voorstellen dat je anderen hiervoor waarschuwt, dat is ook alleen maar goed natuurlijk. Als je niet verslaafd bent aan de GHB maar het wel leuk vind, dan moet je dat ook gewoon kunnen zeggen natuurlijk. Niks is zwart-wit en iedereen reageert er anders op. Ik persoonlijk vind GHB gewoon saai, vind er echt geen reet aan. Maar wat het typische is, is dat mensen die van GHB houden daar dan weer over vallen want iedereen die zij kennen vind GHB leuk dus het kan niet dat mensen het niet leuk vinden. Wat het is het toch met GHB gebruikers (gemiddeld genomen he, dus geldt niet voor iedereen) dat zij het zo moeilijk vinden om een ander zijn mening of standpunt te kunnen accepteren? Bij coke gebruikers valt me hetzelfde op, als je zegt dat niet boeiend of saai te vinden krijg je ook meteen een lading met drogredenen over je heen. Ik vind het van weinig inlevingsvermogen getuigen als je niet kunt begrijpen dat voor iedereen iets anders werkt en dus ook niet iedereen hetzelfde leuk vind als jij.

Ergens snap ik dit topic wel, want met name de donkere kant van GHB krijgt erg veel aandacht hier op het forum de laatste tijd. Maar dat komt ook gewoon omdat er recent een aantal mensen in de problemen zijn gekomen met GHB of daarvan aan het afkicken zijn, dan komt zoiets automatisch meer te spraken. @Ik lul maar wat, je zit hier nog niet zo lang op het forum, maar ik kan je verzekeren dat dit gewoon een fase is. Momenteel zitten we op het forum in de GHB is gevaarlijk en pep is super leuk fase, tja dat waait wel over en dan is er weer een andere drug die veel aandacht krijgt, zo hebben we eerder ook wel een 4-FA en 2C-B fase gehad.

Verder vind ik net als de rest dat je niet een bijzonder sterk punt maakt met dit topic, het zit vol met anekdotisch bewijs en rare vergelijkingen, je punten raken eigenlijk kant nog wal en je had je punt in 1 zin kunnen maken. Dat gezegd hebbende, als jij de noodzaak voelt om dit punt maken, ben je daar gewoon vrij in natuurlijk. Ik krijg bij dit topic eigenlijk meer het gevoel dat jij GHB de shit vind en je persoonlijk aangevallen voelt bij de negatieve aandacht van GHB. Want waarom zou je anders zoveel tijd in een topic stoppen is als het enige punt is dat niet iedereen aan GHB verslaafd raakt?

Btw, je cijfers die je laat zien zeggen niks, het laat alleen de cijfers zien van verslaafden en niet van gebruikers, die twee moet je wel tegen elkaar afzetten om iets zinnigs te kunnen concludderen.

Dat niet iedereen verslaafd raakt aan GHB is logisch, maar dat is ook niet de reden voor de vele waarschuwingen hier. Want als je verslaafd raakt aan GHB is het wel zo'n beetje de meest nare drug om vanaf te komen, dat is de reden voor de vele waarschuwingen.

De Dunne zei:
Ik persoonlijk denk dat er geen “ergste” drug is. Wel kan een bepaalde drug voor iemand de “ergste” drug zijn.
Klik om te vergroten...
Zo is het maar net en ik kan dit inmiddels ook uit persoonlijk ervaring zeggen. Ieder heeft zo zijn eigen drug of choice en gevoeligheden. Dat je een aantal drugs hebt gebruikt zonder problemen, bied helaas niet de garantie dat je niet verslaafd kunt raken zoals ik mensen hier op het forum nog wel eens hoor zeggen. Als je maar genoeg drugs probeert kom je er vanzelf wel een keer een tegen waar je mee moet oppassen. Uiteraard zijn er wel een aantal drugs die een groter verslavingspotentieel hebben en een aantal waarbij de verslaving een bitch is om vanaf te komen. Het is aan een ieder om te bepalen of je die risico's het waard vind bij het proberen van een nieuwe drug.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik lul maar wat zei:
Begrijp mij niet verkeerd GHB is ook een heftige verslaving maar mensen gaan zich niet op die manier gedragen.
Klik om te vergroten...

Mensen met 'n GHB verslaving zie je niet veel op straat
Máár dat lijkt mij geen critirium of het wel of geen heftige drug is toch. :tongueout:

GHB verslaafden raken in 'n psychose of liggen te kronkelen.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psychedelibee zei:
Ergens snap ik dit topic wel, want met name de donkere kant van GHB krijgt er veel aandacht hier op het forum. Maar dat komt ook gewoon omdat er recent een aantal mensen in de problemen zijn gekomen met GHB of daarvan aan het afkicken zijn, dan komt zoiets automatisch meer te spraken. @Ik lul maar wat, je zit hier nog niet zo lang op het forum, maar ik kan je verzekeren dat dit gewoon een fase is. Momenteel zitten we op het forum in de GHB is gevaarlijk en pep is super leuk fase, tja dat waait wel over en dan is er weer een andere drug die veel aandacht krijgt, zo hebben we eerder ook wel een 4-FA en 2C-B fase gehad
Klik om te vergroten...

Mooie tekst. Je legt hier precies uit wat ik mee krijg op dit forum. En je legt ook precies uit wat mijn insteek is. Bedankt hiervoor. En dat iemand het begrijpt.

Psychedelibee zei:
Btw, je cijfers die je laat zien zeggen niks, het laat alleen de cijfers zien van verslaafden en niet van gebruikers, die twee moet je wel tegen elkaar afzetten om iets zinnigs te kunnen concludderen.
Klik om te vergroten...

De cijfers zeggen helemaal niks?
Daar gaat mij topic dus ook juist over:

'De misverstanden van GHB'

Dat ik dus lees dat mensen denken zodra je GHB neemt ben je verslaafd.
En alsof het lijkt dat het de grootste problematiek op dit moment in Nederland is.
En alles wat ik al boven heb genoemd.
(ik wil niet de herhaling vallen)
En met die cijfers laat ik zien dat het niet de meest voorkomende verslaving is.
En denk zeker dat die lijst mijn argument bevestigd.

Psychedelibee zei:
Dat niet iedereen verslaafd raakt aan GHB is logisch, maar dat is ook niet de reden voor de vele waarschuwingen hier. Want als je verslaafd raakt aan GHB is het wel zo'n beetje de meest nare drug om vanaf te komen, dat is de reden voor de vele waarschuwingen.
Klik om te vergroten...

Dat is ook helemaal waar en het is goed om te lezen wat voor een problemen het kan geven want ik heb er ook van geleerd.

Maar nu was het ook tijd om mensen een leuke kant te vertellen van de drugs.
En misschien vinden hun GHB ook geweldig en kunnen ze aan dit verhaal ook zien dat het zo ook kan.

En dan denken ik ga het ook proberen op deze manier te gebruiken en hebben dan ook kracht uit deze post gehaald.

Psychedelibee zei:
Ik krijg bij dit topic eigenlijk meer het gevoel dat jij GHB de shit vind en je persoonlijk aangevallen voelt bij de negatieve aandacht van GHB. Want waarom zou je anders zoveel tijd in een topic stoppen is als het enige punt is dat niet iedereen aan GHB verslaafd raakt?
Klik om te vergroten...

Nee, nee en nee. Ik vind GHB zeker de lekkerste drugs. Voelde me alleen aangevallen een tijdje terug en daar is dus een straf voor gekomen.
Uiteindelijk wou ik een topic waar mensen ook op kunnen reageren en hun ervaringen kunnen delen die positief zijn met GHB.
Had het ook wel zien aankomen dat de 'oude garde' er moeite mee zou hebben zeker na mijn uitspatting van laatst. Maar dit is dus waarom.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#7
Raver zei:
Mensen met 'n GHB verslaving zie je niet veel op straat
Máár dat lijkt mij geen critirium of het wel of geen heftige drug is toch. :tongueout:

GHB verslaafden raken in 'n psychose of liggen te kronkelen.
Klik om te vergroten...

Nee maar het waren ook andere tijden.
Maar ik ben liever ghb verslaafd dan die andere 2 (liever helemaal niet verslaafd natuurlijk)

Mensen die ghb gebruiken en verslaafd zijn liggen niet kronkelig in de hoek.
Dat is bij de afkick.
Mensen bij die andere 2 liggen de hele dag kronkelend in de hoek op straat. Toch wel een verschilletje.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik lul maar wat zei:
De cijfers zeggen helemaal niks?
Daar gaat mij topic dus ook juist over:

'De misverstanden van GHB'

Dat ik dus lees dat mensen denken zodra je GHB neemt ben je verslaafd.
En alsof het lijkt dat het de grootste problematiek op dit moment in Nederland is.
En alles wat ik al boven heb genoemd.
(ik wil niet de herhaling vallen)
En met die cijfers laat ik zien dat het niet de meest voorkomende verslaving is.
En denk zeker dat die lijst mijn argument bevestigd.
Klik om te vergroten...
Die cijfers laten inderdaad zien dat het niet de meest voorkomende verslaving is, maar wat zegt dat verder? Alcohol, tabak en cannabis hebben veel hogere cijfers verslaafden, maar dat wordt ook door veel meer mensen gebruikt. Interessanter lijkt het me hoeveel procent van de gebruikers verslaafd is, want dat geeft een indicatie van het risico om verslaafd te raken.

Verder heb ik even geen cijfers beschikbaar en vind het ook niet boeiend genoeg om die op te zoeken. Maar meen me wel te herinneren dat er vanuit verschillende verslavingsinstanties wel waarschuwingen voor GHB zijn uitgegeven de afgelopen jaren omdat met name de stijging van het aantal verslavingen verontrustend hard is gegaan.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#9
Vanaf 2007 tot 2013 was de grootste groei van de verslavingen. Daarna is dat een tijdje stabiel gebleven en is er nu weer een lichte stijging maar niet extreem. (Gelezen pas)
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nog steeds neem ik die bende niet.
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#11
Cocaine is zeker verslavender en ongezonder dan GHB. GHB heeft echter wel iets heel gevaarlijks, het is denk ik naast opiaten de meest dodelijke druk. Als je niet oppast en je hebt een beetje pech kan je eraan doodgaan. Aan cocaine doodgaan gaat een stuk moeilijk. Hiermee wil ik niet zeggen dat GHB slechter is, zeker niet. GHB is gewoon een druk waar je ongelofelijk voorzichtig mee moet zijn, dan is het wel echt een magische middel.

GHB staat voor mij toch op de 2e plek. XTC is toch echt wel koningin!
S
Sally TessioLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rebell zei:
Bekijk bijlage 3453
Klik om te vergroten...
Hier heb je natuurlijk niks aan als je het aantal (actieve) gebruikers niet weet. Heroïne heeft ook maar 14.000 verslaafden, is dat dan ook een 'leuke drug die je niet moet misbruiken'?
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#13
Stailoz zei:
GHB is gewoon een druk waar je ongelofelijk voorzichtig mee moet zijn, dan is het wel echt een magische middel.
Klik om te vergroten...

Precies als je er voorzichtig mee bent dan is het gevoel gewoon het beste gevoel.
Duurde even maar kan nu een fles thuis hebben zonder te blijven snoepen.
Was een proces om daar te komen omdat het zo lekker is :)
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Stailoz zei:
Cocaine is zeker verslavender en ongezonder dan GHB.
Klik om te vergroten...

Hmm. Dat betwijfel ik.

Ongezonder misschien wel ja maar verslavender betwijfel ik echt.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Ongezonder misschien wel ja maar verslavender betwijfel ik echt.
Klik om te vergroten...

Aan cocaïne raak je niet lichamelijk verlaafd in een paar weken zo erg als met GHB.
Dat maakt het verschil.
Maar ja 24/7 weken lang blijven gebruiken (wat ik ook heb gedaan) is natuurlijk te gek voor woorden. Maakt niet uit met welke drugs...
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Hmm. Dat betwijfel ik.

Ongezonder misschien wel ja maar verslavender betwijfel ik echt.
Klik om te vergroten...

De RIVM Heeft er in 2009 onderzoek naar gedaan:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

De hele onderzoek kan je hier vinden, mocht je een keer tijd hebben, ik vond het in heel interessant om te
lezen. https://www.rivm.nl/dsresource?objectid=8875d55b-eb92-42e2-9e7c-c914dcd171fd

Ook UK heeft er eerder onderzoek naar gedaan en heeft ook GHB als minder verslavend geclassificeerd dan cocaïne.

Natuurlijk is elk mens anders. De ene is gevoeliger voor de ene drug dan de ander. Als ik voor mijzelf spreek denk ik dat hunkering sterker aanwezig is bij cocaine. Hunkering die heel langzaam steeds sterker en sterker word, totdat de enige motivatie die je op kan brengen de motivatie is om meer cocaine te regelen. Hier speelt het effect van cocaine op dopamine een grote rol. Dopamine is toch het stofje die onze motivatie regelt. Ik denk wel dat wanneer je verslaafd bent aan GHB je ergere ontwenningsverschijnselen kan ervaren, maar GHB is minder een sluipmoordenaar die je naar een verslaving toezuigt.
T
ToetjesMonsterLid
01-01-2024, 00:00
#17
Stailoz zei:
Aan cocaine doodgaan gaat een stuk moeilijk.
Klik om te vergroten...

Dit is een denkfout die veel mensen maken.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#18
Stailoz zei:
De RIVM Heeft er in 2009 onderzoek naar gedaan:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

De hele onderzoek kan je hier vinden, mocht je een keer tijd hebben, ik vond het in heel interessant om te
lezen. https://www.rivm.nl/dsresource?objectid=8875d55b-eb92-42e2-9e7c-c914dcd171fd

Ook UK heeft er eerder onderzoek naar gedaan en heeft ook GHB als minder verslavend geclassificeerd dan cocaïne.

Natuurlijk is elk mens anders. De ene is gevoeliger voor de ene drug dan de ander. Als ik voor mijzelf spreek denk ik dat hunkering sterker aanwezig is bij cocaine. Hunkering die heel langzaam steeds sterker en sterker word, totdat de enige motivatie die je op kan brengen de motivatie is om meer cocaine te regelen. Hier speelt het effect van cocaine op dopamine een grote rol. Dopamine is toch het stofje die onze motivatie regelt. Ik denk wel dat wanneer je verslaafd bent aan GHB je ergere ontwenningsverschijnselen kan ervaren, maar GHB is minder een sluipmoordenaar die je naar een verslaving toezuigt.
Klik om te vergroten...

Goede post.
Duidelijke aanvulling waar dit topic over ging.
:smoke:
S
StailozLid
01-01-2024, 00:00
#19
Koffieboon zei:
Dit is een denkfout die veel mensen maken.
Klik om te vergroten...

Omdat je er op langer termijn wel dood aan gaat? als je dat bedoelt klopt het wel, maar ik bedoelde eigenlijk meer een overdosis met als gevolg de dood. Dat gebeurt veel eerder met GHB.
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#20
Stailoz zei:
maar ik bedoelde eigenlijk meer een overdosis met als gevolg de dood. Dat gebeurt veel eerder met GHB.
Klik om te vergroten...

Niet echt. Alleen in combinaties van drugs.

"GHB verlaat snel het lichaam, dus direct overlijden aan de verdovende werking van GHB komt eigenlijk niet voor"

https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/ghb-en-dodelijke-overdosis

Kijk maar deze grafiek het zijn de verkeerde combos die dodelijk zijn.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/hoeveel-mensen-zijn-aan-ghb-overleden/

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."