Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEven voorstellen, GHB tegen depressie

Even voorstellen, GHB tegen depressie

103 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#1
Nee hoor Tomaat, in het begin voelde ik me ook vooral tussentijds actiever, en (op enkele uitzonderingen na) niet tijdens de roes.
Met deze hoeveelheid en frequentie voel ik me niet echt een probleemgebruiker. Ik zou dit jaren kunnen volhouden, vooropgesteld dat de ingrediënten vrij verkrijgbaar blijven. Wel wil ik experimenteren met de dosering etc. om te kijken of er nóg meer uit te halen valt.
T
TomaatLid
01-01-2024, 00:00
#2
SjitHeppens zei:
Nee hoor Tomaat, in het begin voelde ik me ook vooral tussentijds actiever, en (op enkele uitzonderingen na) niet tijdens de roes.
Met deze hoeveelheid en frequentie voel ik me niet echt een probleemgebruiker. Ik zou dit jaren kunnen volhouden, vooropgesteld dat de ingrediënten vrij verkrijgbaar blijven. Wel wil ik experimenteren met de dosering etc. om te kijken of er nóg meer uit te halen valt.
Klik om te vergroten...

Mijn excuses, dan heb ik een deel uit je beginpost verkeerd begrepen.

Dat over die jaren gebruiken en die frequentie: dat raad ik je echt af. G is heel sneaky, zeker op die manier. Wat ik probeer te zeggen is het volgende: zorg dat het je blijft helpen, maar dat het niet je probleem wordt.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#3
hmkey zei:
Hoe gaat het er inmiddels mee TS?
Klik om te vergroten...
De laatste 2 weken heb ik geen GHB gebruikt, want ik was in wijndrinkend gezelschap. Alcohol en GHB zijn nu eenmaal geen dikke maatjes. Eigenlijk zou ik het liefst GHB gebruiken in plaats van alcohol, de roes is vergelijkbaar en zonder kater de volgende morgen. Maar mijn vriendenkring zou raar opkijken als ik, in plaats van waarderend te nippen aan een mooie cabernet, een doppie G achterin mijn mik zou mikken.
Ik kreeg de indruk dat ik sinds ik regelmatig GHB gebruikte, veel meer slaapbehoefte had dan voorheen. Toeval of niet, ik zou het niet weten. Of er nog steeds een opbeurend effect is tussen de GHB-roezen in, zou ik ook niet echt meer met zekerheid kunnen zeggen. Lichamelijke tolerantie? Geestelijke gewenning? Het leven is weer een grijs soort dragelijk, mijn al dan niet gebruik van GHB speelt daar geen in het oog springende rol meer in. :(
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Kwatzakottel zei:
Het werkt op Gaba-A en het muscarine netwerk. Benzodiazepines werken op Gaba-B, maar Gaba-A is een
groter en ouder netwerk, en omdat die GABA netwerken wezenlijk de functie hebben de hersenen uit
te schakelen kun je het zien als de grotere broer die je aan kunt spreken om de hersenen tijdelijk
te dimmen, dus ik denk wel dat het kan helpen, die geluiden klinken ook her en der op. Maar het is dus
niet helemaal hetzelfde receptor-netwerk, maar bezien de verslavingsdrang bij Gaba-B is dat denk ik
alleen maar goed. Wat het meest wonderlijk is aan de Amanita Muscaria is dat je er geen ontwenning
van hebt, wat waarschijnlijk ook te maken heeft met dat Gaba-A ouder en groter is.
Klik om te vergroten...
Dank voor de uitleg.
Hoe lang houd het effect aan,.is het geschikt voor dagelijks gebruik?

Ik ga wel offtopic nu, mocht je een topic hierover maken,.zal ik er zeker in schrijven.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj zei:
Dank voor de uitleg.
Hoe lang houd het effect aan,.is het geschikt voor dagelijks gebruik?

Ik ga wel offtopic nu, mocht je een topic hierover maken,.zal ik er zeker in schrijven.
Klik om te vergroten...

Zo'n beetje een dag. Je kunt vliegenzwam zo behandelen dat er zo min mogelijk iboteenzuur in zit, maar
over de effecten van langdurig muscimol gebruik en de andere stoffen die vliegenzwam bevat is weinig
bekend, dus het is denk ik wijs de periode van gebruik te beperken tot de tijd waarin je even een steun
in de rug nodig hebt. Je hebt als je vliegenzwam gebruikt na een poos altijd een slaapaanval, daar kun je aan toegeven
en dan val je in slaap of je gaat er doorheen en dan gaat de geest je hier begeleiden. Grote hoeveelheden
raad ik af, het is geen tripmiddel zoals psilocybine, ik ken mensen die 30 gram gedroogd namen en dat
is vaak een erg heftige ervaring. Nee, 1 tot 2 gram is prettig, 2-5 gram jolig, en daarna wordt het al
redelijk snel best heftig.
c
cojonesmLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mrloverdj zei:
Ja en nee.. het helpt bij de ontwenning.
Klachten als (spier)spanning, slecht slapen, onrustig..daar werken benzodiazepine(benzo's, waaronder valium) goed tegen.


Er zit een groot verslaving en tolerantierisico aan.
Dus als het word gebruikt bij (zelf)medicatie werkt het het meest effectief als je de dosering aan de ghb afkick koppelt.


Dus je begint met een hoge dosering(hoge graad afkickverschijnselen) en dat bouw je in een paar dagen(hoe minder ontwenning, hoe minder valium) af naar nul

Idealiter stopt je valiumgebruik als alle ontwenningsklachten zijn gestopt.

Het voorkomt geen verslaving en het is ook niet geschikt als vervanging.

(Even los van de discussie of je een middel moet vervangen en zoja, wie en wat bepaalt of het vervangende middel acceptabel is)
Klik om te vergroten...
Je bloeddruk is ook een factor waar naar gekeken wordt in verband met afkicken GHB en als laatste benzo's. Ik zit momenteel in een forensiche verslavingsinstelling en de mensen die hier detoxen met afbouw met GHB krijgen naast de medicinale GHB bijvoorbeeld een gift GHB om 13:00 dan om 14:30 5mg valium en om 16:00 dan weer een gift. In de avond krijgen ze 20mg valium op ietsjes beter te kunnen slapen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Er is nog geen landelijke beleid mbt ghb detox.
Dat is doodzonde, want de kwaliteit is dus afhankelijk van de regio waar je opgenomen word.

Volgens mij werkt Jellinek totaal niet met baclofen, ik heb nog niet eerder gehoord van een detox waarbij de diazepam al ingezet word tijdens de afbouw. Gaat de afbouw dan ook sneller?

Edit: ik lees dat ze xyrem krijgen om 13.00.en 16.00, dat is 3 uur ertussen ipv 2, wellicht dat dit draagbaar is.door.de extra.diazepam
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@SjitHeppens hoe is het nu met je 3mmc en bdogebruik?
En met jezelf ben ik ook oprecht geïnteresseerd in.
c
cojonesmLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Er is nog geen landelijke beleid mbt ghb detox.
Dat is doodzonde, want de kwaliteit is dus afhankelijk van de regio waar je opgenomen word.

Volgens mij werkt Jellinek totaal niet met baclofen, ik heb nog niet eerder gehoord van een detox waarbij de diazepam al ingezet word tijdens de afbouw. Gaat de afbouw dan ook sneller?

Edit: ik lees dat ze xyrem krijgen om 13.00.en 16.00, dat is 3 uur ertussen ipv 2, wellicht dat dit draagbaar is.door.de extra.diazepam
Klik om te vergroten...
Dit is het beleid van Novadic-Kentron ( meerder vestigingen in Brabant )

Ik ga nog even uitzoeken of de afbouw hierdoor sneller gaat. Ook ga ik even navragen hoe snel ze de giften afbouwen. Nagevraagd: afbouw 2ml xyrem per 24 uur met een stabilisatie dag. Bijvoorbeeld

Dag 10 40ml xyrem per gift
Dag 11 38ml xyrem per gift
Dag 12 stabilisatie dag 38 ml per gift
Dag 14 36ml
Dag 15 34ml
Dag 16 32ml

Stabilisatie dag word ingezet aan de hand van de score op een ontwenningslijst, de bloeddruk en of je last hebt van psychotische verschijnselen. Dit bepaald een arts dan.

Tussen de giften in krijg je 5 mg diazepam dus om 13:00 gift 14:30 5 mg diazepam en om 16:00 weer een gift.

Savonds 20mg diazepam voor iets betere nachtrust. Mensen die een gift krijgen worden nachts wakker gemaakt en krijgen de gift terwijl ze in bed liggen.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#10
SjitHeppens zei:
Tien jaren geleden alweer, sinds ik begon met GHB en mijn eerste ervaringen in dit topic opschreef.
En ik gebruik het nog altijd. Met tussentijds kortere en langere perioden van onthouding, omdat GHB en GBL ineens verboden werden en sindsdien steeds minder gemakkelijk om aan te komen. Toen mijn bronnen definitief opdroogden, vond ik een alternatief middel dat nog wel legaal kan worden gekocht, en dat pas in je lichaam wordt omgezet in GHB.
Wat zijn mijn ervaringen in die tien jaar geweest? Dat ik meermalen met loeiende sirenes naar het politiebureau of de intensive care ben vervoerd, dat ik mijn vrienden en familie tot wanhoop heb gedreven, dat mijn kinderen mij niet meer willen kennen... zou deze update waarschijnlijk stukken smeuïger maken.
Helaas, niets van dat alles. Aan sommige voorvallen in mijn leven denk ik af en toe best nog wel terug met spijt, maar die hebben niets te maken met mijn gebruik van GHB.
Klik om te vergroten...
Tjee iemand die ouder is als mij!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Mrloverdj zei:
Eens met @SneeuwStorm
Het is logisch maar te makkelijk om hier het verslavingsprotocol overheen te leggen
Ja dan heb je allemaal red flags..maar dan beantwoord je niet de menselijke situatie, maar een automatisch generaliserend progamma.

Ik ken ook een oud veteraan, zeer veel respect voor.en die heeft zijn eigen leven teruggekregen door elke avond een dosering.

Als je alles al geprobeerd hebt en alles.al verloren hebt..ik ontken het verslavingsgevaar niet
Maar zoals een wapen nog nooit iemand heeft gedood, een drug ook niet...

Bijzonder hypocriet welke onderscheid er is tussen 'medicatie'.en drugs.
Alle medicatie is drugs.
Als Parkinsonpatient kan je 12 medicatie slikken, maar 1 x wiet wat wel effect heeft is in sommigen staten strafbaar.

Oxycodon en fentanyl op recept is medicatie.
Maar 1 tramadol van straat ...zit je in het drugscircuit.

Je oma op hoge dosissen oxa en oxy is net zo 'junk' als je achterbuurman.

2.x per nacht GHB op recept(Xyrem) voor narcoleptie..er is niet éen geval van misbruik of verslaving bekend.

Jezelf volgooien met anti depressiva,.. verslavende benzo's... anti psychotica.
Met bijwerkingen van angst, psychoses,leven als een robot en zelfs de dood.

En vergelijk dat met 1.rondje.G per avond.
Zeker gezien de ervaring en leeftijd van TO

Als iemands hersenen net volgroeid zijn staat er van alles op het spel en is dit geen traject voor 50.jaar


Maat iemand.met een heel leven achter z'n rug, zou meer in zijn waarde gelaten moeten worden hoe hij of zij het laatste gedeelte wilt (be)leven.

Post niet gericht aan één lid , mijn mening in t algemeen.
Klik om te vergroten...
Hier heb je helemaal gelijk in. Sommige mensen hebben nou eenmaal veel sterkere redenen om te gebruiken dan andere mensen. Bijvoorbeeld om het leven dragelijker te maken. Maar de drugs kunnen zich ook tegen je keren en het leven nog erger maken! Zeker als je verslavingsgevoelt bent.
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Maar de OP vraagt om iets wat helpt om een verslaving op het GABA netwerk af te bouwen, dan komen enkel vliegenzwam en
ook Ibogawortel me voor ogen. Die laatste valt ook te microdoseren, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bedankt langeman en Chris Pontius, voor jullie tip. Daar kan ik iets mee. Alles is beter dan mijn jarenlange medicatie met o.a. Efexor en alcohol :(
[...] Het klinkt ergens toch als symptoom bestrijding [...]
Klik om te vergroten...
Tja, welke drug en welk medicijn is dat niet?
Om meteen even te reageren op je reactie over symptoombestrijding hieronder (economischer dan een post toevoegen): Inderdaad is koppijn een symptoom van iets chemisch in je lichaam. Het lager zetten van de verwarming is dus ook symptoombestrijding, net zo goed als een aspirientje nemen. Maar het eerste heeft minder negatieve bijwerkingen, het werkt zelfs heilzaam op je gasrekening :wink:
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Als symptoombestrijding deel uitmaakt van het aanpakken van een probleem is het niet zo erg en dat is wat er meestal gebeurd. Maar als je denkt een probleem op te lossen en je eigenlijk alleen symptomen bestrijd is dat toch wat jammer en (zeker met middelen als waar we het nu over hebben) ook nog eens gevaarlijk. Blijkt het probleem werkelijk onoplosbaar is het wel erg fijn als in ieder geval de symptomen bestreden kunnen worden.

Als het probleem op te lossen valt moet je m.i. daar voor gaan. Als je door warmte hoofdpijn krijgt dan zet je toch liever de verwarming zachter dan dat je heel de dag paracetamol gaat slikken, toch? Helaas is het meestal minder simpel dan dit, maar het zoeken naar de oplossing moet wel de voorkeur blijven hebben en dat is het punt wat ik probeerde te maken...
M
Marc29Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat ShitHEppens zegt kan ik onderschrijven. Ik ben iemand die al een tijdje GHB gebruikt. Vooral mijn alcohol verslaving was de reden om GHB te proberen. Het allermooiste van GHB (tegelijkertijd ook het gevaarlijke) is dat je het absoluut niet met alcohol kunt gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat GHB gevaarlijk kan zijn maar heb er toch veel profijt van gehad. Ben van de alcohol af en ben een stuk minder vaak depressief. Het is een groot geheim voor mijn omgeving en wil dit ook zo houden.

Ik gebruik het meerdere keren per week maar heb een heel belangrijke regel die ik in acht houdt. Gebruik nooit onafgebroken en gebruik t niet om in slaap te vallen. Laat altijd tussenpozen van minimaal 18u tussen je gebruik zitten en gebruik nooit langer dan 6uur achter elkaar. Het werkt voor mij aangezien ik op deze manier geen enkel afkickverschijnsel heb wanneer ik enkele weken niet gebruik. Ik hoop dat mensen er iets aan hebben. Ik wil eigenlijk duidelijk maken dat een depressie slopend kan zijn en er echt nog geen medicijn is wat dat kan verhelpen. GHB is het enige wat mij door t leven helpt te slaan en geloof me ik heb alles al geprobeerd. Maar, blijf voorzichtig is wat ik idereen kan aanraden.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Marc, is het een idee om die tussenpozen die je zonder afkickverschijnselen nu kunt toepassen steeds groter te laten worden? Telkens een paar dagen langer?
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#17
is het een idee om die tussenpozen die je zonder afkickverschijnselen nu kunt toepassen steeds groter te laten worden?
Klik om te vergroten...
Geeft Marc volgens jou aan dat hij dat er vanaf wil, langeman? :)
Van een endogene depressie kom je echt niet af met een praatabonnement bij de GGZ. Sommige daar te leren technieken kunnen je helpen om de diepste dalen en de acuutste paniekmomenten door te komen, maar je hebt toch vooral baat bij medicatie. Die je soms de rest van je leven moet innemen.
Mij persoonlijk helpt GHB momenteel beter dan welke geprobeerde medicijn dan ook. Gebruik het ongeveer eens per 3 dagen, maar heb er ook tussentijds veel baat bij. Ketamine en rTMS (een nieuwe electromagnetische behandeling) ga ik nog onderzoeken, maar zoals het er nu uitziet houd ik het voorlopig op GHB.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#18
SjitHeppens zei:
Geeft Marc volgens jou aan dat hij dat er vanaf wil, langeman?
Klik om te vergroten...

Nee, maar waarom zou hij dat niet willen? Verder neemt dat niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar de potentiele mogelijkheid van het steeds meer zelfstandig benutten van het effect van de GHB. Misschien juist wel omdat hij dat graag wil. Ik zou dat iig wel willen.

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet af met een praatabonnement bij de GGZ.
Klik om te vergroten...

Is er volgens jou sprake van een endogene depressie dan? Zo ja dan:

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet zomaar af met een praatabonnement bij de GGZ.
Klik om te vergroten...

Het zal namelijk veel werk zijn en veel inzet vragen, maar onmogelijk is het niet. Een belangrijk kenmerk van endogene depressie is het niet kunnen vinden van een aanleiding voor de depressie, maar dat wil niet zeggen dat ie er niet is. Het stellen dat psychotherapie niet helpt is misschien juist wel een (harnekkig) symptoom van een endogene depressie (als gevolg van verdringing). Het is maar welke visie je erop hebt.

Net als bij andere depressies wordt er gewezen naar neurobiologische afwijkingen als oorzaak, maar daarvoor zijn er ook geen overtuigende bewijzen. Medicatie is net als psychotherapie (praatabonnementen zoals jij het noemt) een mogelijke behandeling die eventueel in combinatie toegepast kan worden. Kwaliteit van leven is erg belangrijk en als dat met medicatie bereikt kan worden is dat prima. Maar ook hier is het maar net welke visie je erop hebt.

Omdat jij en Marc het hebben over dagen zonder GHB waarbij er toch positief effect is, ben ik benieuwd of die periodes te rekken zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. En aangezien endogene depressies ook wel eens zonder oogaanschijnlijke aanleiding verdwijnen is dat iets waar ik stiekem ook op zou hopen. Als je altijd onder de medicatie blijft zal je dat niet te weten komen.
g
ghbggirllLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heb al veel medicatie anti depresiva gehad
en ben al jaaren ongelukkig
sinds ik g gebruik ben ik eindelijk gelukkig tot zo ver dan
, tuurlijk ben ik bang dat wel,en naarmate de G uitwerkt
komen mijn kopzorgen keihard terug en DAT wil ik al anderhalf jaar dus niet voelen
ben in die tijd bijna nooit nuchter geweest, en daar kwam ik dan ook achter
toen het op was!
Dus ja voor mij helpt het tegen mndepressie.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#20
Meneer ik denk dat u de risico's van ghb onderschat. U bent verslaafd geweest aan de alcohol en hebt daarvan moeten afkicken. Was dat niet genoeg om te beseffen dat drugs alleen tijdelijk uw problemen oplost?

U heeft duidelijk problemen die u probeert te ontlopen door drugs te gebruiken. Wilt u straks nog echt 1 van de meest heftige afkick doormaken die er maar bestaat? GHB is namelijk veeeeel erger dan alcohol en ik vraag me af of iemand van uw leeftijd dat wel trekt. Het is op 1 hand te tellen dat als u verslaafd bent geweest aan de alcohol, dat u heel makkelijk verslaafd gaat raken aan de ghb.

Mijn vriend is na incidenteel gebruik verslaafd geraakt aan de ghb en zit nu in een afkickkliniek voor 7 weken lang en dan is het nog maar de vraag of hij de verleiding kan weerstaan als hij in de normale wereld komt. Hij heeft zelf geprobeerd af te kicken, maar als je echt verslaafd bent, kun je dat niet alleen. Wat zult u moeten doorstaan als u verslaafd bent aan de ghb:

Slapeloze nachten, je kunt pas weer slapen als je g hebt genomen. Je slaapt even en vervolgens ben je weer klaarwakker omdat de ghb is uitgewerkt
Zulk gespannen spieren dat het zo'n pijn doet dat je wel ghb MOET nemen
Nachtmerries
De meest enge hallucinaties
Lichamelijke afhankelijkheid, je zult het spul altijd bij je moeten hebben
Geestelijke afhankelijkheid
Je kunt niet meer naar het buitenland
Je wordt wantrouwig
Je wordt nog onzekerder dan dat je al bent
Grote kans op psychoses
Kans op hartstilstand bij afkicken, op uw leeftijd zal deze kans veeeel groter zijn

En geloof me, ik overdrijf echt niet. Ik heb alles al meegemaakt en ik weet precies hoe het is. Ik zeg dit niet alleen omdat mijn vriend verslaafd is, maar omdat het sowieso de meest onderschatte drugs is wat betreft verslavingsgevoeligheid. En de afkick is HEL. Er zijn al zat mensen ook in Nederland overleden omdat de afkick niet juist is gegaan of omdat het lichaam het gewoon niet meer trok!

Echt alstublieft, ga aan het werk met uw problemen, zoek hulp, maar zoek het niet in de ghb, want dat maakt het 1000000 keer erger!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."