Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEven voorstellen, GHB tegen depressie

Even voorstellen, GHB tegen depressie

103 antwoorden
27 weergaven
18-5-2026
h
hmkeyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoe gaat het er inmiddels mee TS?
GHB bestaat inderdaad als medicijn bedoelt voor mensen met narcolepsie met kataplexie bij volwassenen, Xyrem, maarum zeker niet zonder bijwerkingen hoor.
Ben wel benieuwd of dat anti-depressieve effect ed nog altijd aanwezig is?
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Flameon zei:
Teneerste welkom op df en knap dat je na zo'n lange drinkperiode zo makkelijk en goed van de drank bent kunnen af komen.
Jammer om te lezen dat je aan de GHB bent gegaan en dat je van plan bent om hier nog niet mee te stoppen. GHB lijkt in eerste instantie een onschuldig goedje, maar het kan erg gevaarlijk en verslavend zijn op den duur. Google er maar eens op of kijk eens in het ghb forum. Dus wees verstandig ... en stop nu het nog redelijk makkelijk kan zou mijn advies zijn!
Klik om te vergroten...
Heb je z'n verhaal wel gelezen? De manier waarop hij het gebruikt is niet gevaarlijk en de positieve gevolgen zijn (mijns inziens enigszins onwaarschijnlijk) gigantisch.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#3
... de positieve gevolgen zijn (mijns inziens enigszins onwaarschijnlijk) gigantisch.
Klik om te vergroten...
Enigszins onwaarschijnlijk? Dat dacht ik vantevoren ook. Maar ik heb geen reden, en zou ook geen reden kunnen bedenken, waarom ik over mijn positieve ervaringen zou liegen. Er had bij mij misschien sprake kunnen zijn van een placebo-effect (of het Jomanda-effect: iets zo vurig wensen dat het naar jouw gevoel uitkomt) maar dan was ik daar inmiddels toch wel achter.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
SjitHeppens zei:
Enigszins onwaarschijnlijk? Dat dacht ik vantevoren ook. Maar ik heb geen reden, en zou ook geen reden kunnen bedenken, waarom ik over mijn positieve ervaringen zou liegen.
Klik om te vergroten...
Haha, sorry, ik heb het een beetje onhandig verwoord zie ik. Ik bedoelde niet dat ik je ervaring in twijfel trek, maar met het woord "onwaarschijnlijk" wilde ik aangegeven hoe groot de gevolgen zijn. Onmetelijk, ontzaglijk, oeverloos.. en te pas en te onpas gebruik ik ook wel eens het woord onwaarschijnlijk om iets groots aan te duiden. Mijn excuses.
j
jimiLid
01-01-2024, 00:00
#5
Er word hier over verslaving gepraat, maar meneer heeft al een verslaving. Aan AD namelijk.
En het lijkt me toch een stuk fijner om een ghbverslaving te hebben, mits die in de hand word gehouden, waar je depressieve klachten werkelijk minder van worden, dan een ADverslaving, waar je over het algemeen meer zombieachtige verschijnselen van gaat vertonen.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Er is een legale versie van GHB; Xyrem. Dit wordt gebruikt voor narcoleptie patienten. Of dat voor jou toegepast kan worden moet je dokter bespreken. Of dit uberhaupt een weg is die je moet willen bewandelen vind ik moeilijk te zeggen. Het klinkt ergens toch als symptoom bestrijding, maar goed als het help...

Als je toch zo open staat voor expirimenten dan is het misschien een idee om je verder te verdiepen in expirimentele behandelingen van depressie. Met ketamine gebeurd dat ook bij behandelingsresistente depressies. Er schijnen interesante resultaten mee behaald te worden. Wederom is moeilijk te zeggen of het een weg is die voor jou te bewandelen is.

Lijkt me verstandig om alles wat je doet wel goed te bespreken met je arts, zeker gezien je verslavingsgevoeligheid die uit je post blijkt. GHB (en ketamine) zijn immers verslavend en je wilt niet van de regen in de drup komen. Hierbij lijkt het mij ook goed dit met je verslavingsarts te bespreken. Het is geen kattepis waarmee je speelt. Mocht die er niet voor open staan kun je altijd op zoek gaan naar een andere of alsnog ervoor kiezen het met je huisarts op te pakken. Een huisarts is echter wel een generalist die van alles 'maar' een beetje weet.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
langeman zei:
Als je toch zo open staat voor expirimenten dan is het misschien een idee om je verder te verdiepen in expirimentele behandelingen van depressie. Met ketamine gebeurd dat ook bij behandelingsresistente depressies. Er schijnen interesante resultaten mee behaald te worden. Wederom is moeilijk te zeggen of het een weg is die voor jou te bewandelen is.
Klik om te vergroten...

Hier eventueel nog het topic op DF over Keta & Depressie
viewtopic.php?f=11&t=28938
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt langeman en Chris Pontius, voor jullie tip. Daar kan ik iets mee. Alles is beter dan mijn jarenlange medicatie met o.a. Efexor en alcohol :(
[...] Het klinkt ergens toch als symptoom bestrijding [...]
Klik om te vergroten...
Tja, welke drug en welk medicijn is dat niet?
Om meteen even te reageren op je reactie over symptoombestrijding hieronder (economischer dan een post toevoegen): Inderdaad is koppijn een symptoom van iets chemisch in je lichaam. Het lager zetten van de verwarming is dus ook symptoombestrijding, net zo goed als een aspirientje nemen. Maar het eerste heeft minder negatieve bijwerkingen, het werkt zelfs heilzaam op je gasrekening :wink:
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Als symptoombestrijding deel uitmaakt van het aanpakken van een probleem is het niet zo erg en dat is wat er meestal gebeurd. Maar als je denkt een probleem op te lossen en je eigenlijk alleen symptomen bestrijd is dat toch wat jammer en (zeker met middelen als waar we het nu over hebben) ook nog eens gevaarlijk. Blijkt het probleem werkelijk onoplosbaar is het wel erg fijn als in ieder geval de symptomen bestreden kunnen worden.

Als het probleem op te lossen valt moet je m.i. daar voor gaan. Als je door warmte hoofdpijn krijgt dan zet je toch liever de verwarming zachter dan dat je heel de dag paracetamol gaat slikken, toch? Helaas is het meestal minder simpel dan dit, maar het zoeken naar de oplossing moet wel de voorkeur blijven hebben en dat is het punt wat ik probeerde te maken...
M
Marc29Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat ShitHEppens zegt kan ik onderschrijven. Ik ben iemand die al een tijdje GHB gebruikt. Vooral mijn alcohol verslaving was de reden om GHB te proberen. Het allermooiste van GHB (tegelijkertijd ook het gevaarlijke) is dat je het absoluut niet met alcohol kunt gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat GHB gevaarlijk kan zijn maar heb er toch veel profijt van gehad. Ben van de alcohol af en ben een stuk minder vaak depressief. Het is een groot geheim voor mijn omgeving en wil dit ook zo houden.

Ik gebruik het meerdere keren per week maar heb een heel belangrijke regel die ik in acht houdt. Gebruik nooit onafgebroken en gebruik t niet om in slaap te vallen. Laat altijd tussenpozen van minimaal 18u tussen je gebruik zitten en gebruik nooit langer dan 6uur achter elkaar. Het werkt voor mij aangezien ik op deze manier geen enkel afkickverschijnsel heb wanneer ik enkele weken niet gebruik. Ik hoop dat mensen er iets aan hebben. Ik wil eigenlijk duidelijk maken dat een depressie slopend kan zijn en er echt nog geen medicijn is wat dat kan verhelpen. GHB is het enige wat mij door t leven helpt te slaan en geloof me ik heb alles al geprobeerd. Maar, blijf voorzichtig is wat ik idereen kan aanraden.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Marc, is het een idee om die tussenpozen die je zonder afkickverschijnselen nu kunt toepassen steeds groter te laten worden? Telkens een paar dagen langer?
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#12
is het een idee om die tussenpozen die je zonder afkickverschijnselen nu kunt toepassen steeds groter te laten worden?
Klik om te vergroten...
Geeft Marc volgens jou aan dat hij dat er vanaf wil, langeman? :)
Van een endogene depressie kom je echt niet af met een praatabonnement bij de GGZ. Sommige daar te leren technieken kunnen je helpen om de diepste dalen en de acuutste paniekmomenten door te komen, maar je hebt toch vooral baat bij medicatie. Die je soms de rest van je leven moet innemen.
Mij persoonlijk helpt GHB momenteel beter dan welke geprobeerde medicijn dan ook. Gebruik het ongeveer eens per 3 dagen, maar heb er ook tussentijds veel baat bij. Ketamine en rTMS (een nieuwe electromagnetische behandeling) ga ik nog onderzoeken, maar zoals het er nu uitziet houd ik het voorlopig op GHB.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#13
SjitHeppens zei:
Geeft Marc volgens jou aan dat hij dat er vanaf wil, langeman?
Klik om te vergroten...

Nee, maar waarom zou hij dat niet willen? Verder neemt dat niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar de potentiele mogelijkheid van het steeds meer zelfstandig benutten van het effect van de GHB. Misschien juist wel omdat hij dat graag wil. Ik zou dat iig wel willen.

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet af met een praatabonnement bij de GGZ.
Klik om te vergroten...

Is er volgens jou sprake van een endogene depressie dan? Zo ja dan:

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet zomaar af met een praatabonnement bij de GGZ.
Klik om te vergroten...

Het zal namelijk veel werk zijn en veel inzet vragen, maar onmogelijk is het niet. Een belangrijk kenmerk van endogene depressie is het niet kunnen vinden van een aanleiding voor de depressie, maar dat wil niet zeggen dat ie er niet is. Het stellen dat psychotherapie niet helpt is misschien juist wel een (harnekkig) symptoom van een endogene depressie (als gevolg van verdringing). Het is maar welke visie je erop hebt.

Net als bij andere depressies wordt er gewezen naar neurobiologische afwijkingen als oorzaak, maar daarvoor zijn er ook geen overtuigende bewijzen. Medicatie is net als psychotherapie (praatabonnementen zoals jij het noemt) een mogelijke behandeling die eventueel in combinatie toegepast kan worden. Kwaliteit van leven is erg belangrijk en als dat met medicatie bereikt kan worden is dat prima. Maar ook hier is het maar net welke visie je erop hebt.

Omdat jij en Marc het hebben over dagen zonder GHB waarbij er toch positief effect is, ben ik benieuwd of die periodes te rekken zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. En aangezien endogene depressies ook wel eens zonder oogaanschijnlijke aanleiding verdwijnen is dat iets waar ik stiekem ook op zou hopen. Als je altijd onder de medicatie blijft zal je dat niet te weten komen.
g
ghbggirllLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heb al veel medicatie anti depresiva gehad
en ben al jaaren ongelukkig
sinds ik g gebruik ben ik eindelijk gelukkig tot zo ver dan
, tuurlijk ben ik bang dat wel,en naarmate de G uitwerkt
komen mijn kopzorgen keihard terug en DAT wil ik al anderhalf jaar dus niet voelen
ben in die tijd bijna nooit nuchter geweest, en daar kwam ik dan ook achter
toen het op was!
Dus ja voor mij helpt het tegen mndepressie.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#15
Meneer ik denk dat u de risico's van ghb onderschat. U bent verslaafd geweest aan de alcohol en hebt daarvan moeten afkicken. Was dat niet genoeg om te beseffen dat drugs alleen tijdelijk uw problemen oplost?

U heeft duidelijk problemen die u probeert te ontlopen door drugs te gebruiken. Wilt u straks nog echt 1 van de meest heftige afkick doormaken die er maar bestaat? GHB is namelijk veeeeel erger dan alcohol en ik vraag me af of iemand van uw leeftijd dat wel trekt. Het is op 1 hand te tellen dat als u verslaafd bent geweest aan de alcohol, dat u heel makkelijk verslaafd gaat raken aan de ghb.

Mijn vriend is na incidenteel gebruik verslaafd geraakt aan de ghb en zit nu in een afkickkliniek voor 7 weken lang en dan is het nog maar de vraag of hij de verleiding kan weerstaan als hij in de normale wereld komt. Hij heeft zelf geprobeerd af te kicken, maar als je echt verslaafd bent, kun je dat niet alleen. Wat zult u moeten doorstaan als u verslaafd bent aan de ghb:

Slapeloze nachten, je kunt pas weer slapen als je g hebt genomen. Je slaapt even en vervolgens ben je weer klaarwakker omdat de ghb is uitgewerkt
Zulk gespannen spieren dat het zo'n pijn doet dat je wel ghb MOET nemen
Nachtmerries
De meest enge hallucinaties
Lichamelijke afhankelijkheid, je zult het spul altijd bij je moeten hebben
Geestelijke afhankelijkheid
Je kunt niet meer naar het buitenland
Je wordt wantrouwig
Je wordt nog onzekerder dan dat je al bent
Grote kans op psychoses
Kans op hartstilstand bij afkicken, op uw leeftijd zal deze kans veeeel groter zijn

En geloof me, ik overdrijf echt niet. Ik heb alles al meegemaakt en ik weet precies hoe het is. Ik zeg dit niet alleen omdat mijn vriend verslaafd is, maar omdat het sowieso de meest onderschatte drugs is wat betreft verslavingsgevoeligheid. En de afkick is HEL. Er zijn al zat mensen ook in Nederland overleden omdat de afkick niet juist is gegaan of omdat het lichaam het gewoon niet meer trok!

Echt alstublieft, ga aan het werk met uw problemen, zoek hulp, maar zoek het niet in de ghb, want dat maakt het 1000000 keer erger!
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#16
Muts zei:
Meneer ik denk dat u de risico's van ghb onderschat. U bent verslaafd geweest aan de alcohol en hebt daarvan moeten afkicken. Was dat niet genoeg om te beseffen dat drugs alleen tijdelijk uw problemen oplost?
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je bezorgdheid. Ik deel die, en doe met GHB ook heel voorzichtig aan.
Van de alcohol heb ik niet echt moeten afkicken, wel moest ik voor mijn gevoel een duidelijke streep onder de gewoonte van het drinken zetten, en daar gebruikte ik de aangeboden klinische detoxbehandeling voor.
Ja, alcohol, medicijnen, drugs, ze lossen allemaal alleen tijdelijk problemen op. Of maken ze tijdelijk hanteerbaar. Zo ook mijn depressie. Bijna alle andere mogelijke behandelingen heb ik al ondergaan, maar niets hielp écht. Bij medicijnen of andere drugs weeg ik de heilzaamheid af tegen de bijwerkingen, en tot dusver levert GHB verreweg de meest positieve verhouding op.
Ik zeg dit niet alleen omdat mijn vriend verslaafd is, maar omdat het sowieso de meest onderschatte drugs is wat betreft verslavingsgevoeligheid. En de afkick is HEL.
Klik om te vergroten...
Mijn leven zonder medicatie was een hel. Mijn leven met antidepressiva was/is "draaglijk". GHB geeft me nu net dat beetje meer levenskwaliteit. Mocht ik er op termijn van moeten afkicken, dan is dat misschien een hel, maar in elk geval een nieuwe hel en niet die welke ik al decennia gewend ben. En mocht het me uiteindelijk de das om doen, dan moet dat maar.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#17
U onderschat de hel die u moet ondergaan bij het afkicken van de GHB. Ik denk persoonlijk dat u dat niet trekt als u al depressief bent. Als in; ik zou er niet raar van staan te kijken als u zelfmoord pleegt als u geen ghb in de buurt hebt.

Dit is typisch gedrag van iemand die de drugs flink aan het goedpraten is. Ik had wel wat meer wijsheid verwacht van iemand van uw leeftijd.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Geen reactie?
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#19
Je zei in mijn ogen weinig dat je niet al eerder had gezegd. Bovendien wil ik niet altijd zelf reageren, want ik ben benieuwd wat anderen te zeggen hebben. Schrijven en lezen op een forum doe ik voor de informatie, niet voor de "gezelligheid".
Muts zei:
Dit is typisch gedrag van iemand die de drugs flink aan het goedpraten is. Ik had wel wat meer wijsheid verwacht van iemand van uw leeftijd.
Klik om te vergroten...
Jij bent een ervaringsdeskundige op het gebied van afkicken van GHB. Ik op het gebied van zware depressie en wat dat met iemand doet. Zelfs een "wijs" iemand kan ten einde raad zijn, neem dat maar van me aan :( Ik heb echt baat bij GHB! Het gaat me niet eens om de roes tijdens het gebruiken (die heb ik nauwelijks, met de dosis die ik neem) maar om het frisse en energieke gevoel in de periode ertussenin.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mrloverdj zei:
Eens met @SneeuwStorm
Het is logisch maar te makkelijk om hier het verslavingsprotocol overheen te leggen
Ja dan heb je allemaal red flags..maar dan beantwoord je niet de menselijke situatie, maar een automatisch generaliserend progamma.

Ik ken ook een oud veteraan, zeer veel respect voor.en die heeft zijn eigen leven teruggekregen door elke avond een dosering.

Als je alles al geprobeerd hebt en alles.al verloren hebt..ik ontken het verslavingsgevaar niet
Maar zoals een wapen nog nooit iemand heeft gedood, een drug ook niet...

Bijzonder hypocriet welke onderscheid er is tussen 'medicatie'.en drugs.
Alle medicatie is drugs.
Als Parkinsonpatient kan je 12 medicatie slikken, maar 1 x wiet wat wel effect heeft is in sommigen staten strafbaar.

Oxycodon en fentanyl op recept is medicatie.
Maar 1 tramadol van straat ...zit je in het drugscircuit.

Je oma op hoge dosissen oxa en oxy is net zo 'junk' als je achterbuurman.

2.x per nacht GHB op recept(Xyrem) voor narcoleptie..er is niet éen geval van misbruik of verslaving bekend.

Jezelf volgooien met anti depressiva,.. verslavende benzo's... anti psychotica.
Met bijwerkingen van angst, psychoses,leven als een robot en zelfs de dood.

En vergelijk dat met 1.rondje.G per avond.
Zeker gezien de ervaring en leeftijd van TO

Als iemands hersenen net volgroeid zijn staat er van alles op het spel en is dit geen traject voor 50.jaar


Maat iemand.met een heel leven achter z'n rug, zou meer in zijn waarde gelaten moeten worden hoe hij of zij het laatste gedeelte wilt (be)leven.

Post niet gericht aan één lid , mijn mening in t algemeen.
Klik om te vergroten...
Hier heb je helemaal gelijk in. Sommige mensen hebben nou eenmaal veel sterkere redenen om te gebruiken dan andere mensen. Bijvoorbeeld om het leven dragelijker te maken. Maar de drugs kunnen zich ook tegen je keren en het leven nog erger maken! Zeker als je verslavingsgevoelt bent.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."