Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEven voorstellen, GHB tegen depressie

Even voorstellen, GHB tegen depressie

103 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#1
SjitHeppens zei:
Geeft Marc volgens jou aan dat hij dat er vanaf wil, langeman?
Klik om te vergroten...

Nee, maar waarom zou hij dat niet willen? Verder neemt dat niet weg dat ik nieuwsgierig ben naar de potentiele mogelijkheid van het steeds meer zelfstandig benutten van het effect van de GHB. Misschien juist wel omdat hij dat graag wil. Ik zou dat iig wel willen.

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet af met een praatabonnement bij de GGZ.
Klik om te vergroten...

Is er volgens jou sprake van een endogene depressie dan? Zo ja dan:

SjitHeppens zei:
Van een endogene depressie kom je echt niet zomaar af met een praatabonnement bij de GGZ.
Klik om te vergroten...

Het zal namelijk veel werk zijn en veel inzet vragen, maar onmogelijk is het niet. Een belangrijk kenmerk van endogene depressie is het niet kunnen vinden van een aanleiding voor de depressie, maar dat wil niet zeggen dat ie er niet is. Het stellen dat psychotherapie niet helpt is misschien juist wel een (harnekkig) symptoom van een endogene depressie (als gevolg van verdringing). Het is maar welke visie je erop hebt.

Net als bij andere depressies wordt er gewezen naar neurobiologische afwijkingen als oorzaak, maar daarvoor zijn er ook geen overtuigende bewijzen. Medicatie is net als psychotherapie (praatabonnementen zoals jij het noemt) een mogelijke behandeling die eventueel in combinatie toegepast kan worden. Kwaliteit van leven is erg belangrijk en als dat met medicatie bereikt kan worden is dat prima. Maar ook hier is het maar net welke visie je erop hebt.

Omdat jij en Marc het hebben over dagen zonder GHB waarbij er toch positief effect is, ben ik benieuwd of die periodes te rekken zijn. Nee heb je, ja kun je krijgen. En aangezien endogene depressies ook wel eens zonder oogaanschijnlijke aanleiding verdwijnen is dat iets waar ik stiekem ook op zou hopen. Als je altijd onder de medicatie blijft zal je dat niet te weten komen.
g
ghbggirllLid
01-01-2024, 00:00
#2
Heb al veel medicatie anti depresiva gehad
en ben al jaaren ongelukkig
sinds ik g gebruik ben ik eindelijk gelukkig tot zo ver dan
, tuurlijk ben ik bang dat wel,en naarmate de G uitwerkt
komen mijn kopzorgen keihard terug en DAT wil ik al anderhalf jaar dus niet voelen
ben in die tijd bijna nooit nuchter geweest, en daar kwam ik dan ook achter
toen het op was!
Dus ja voor mij helpt het tegen mndepressie.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Meneer ik denk dat u de risico's van ghb onderschat. U bent verslaafd geweest aan de alcohol en hebt daarvan moeten afkicken. Was dat niet genoeg om te beseffen dat drugs alleen tijdelijk uw problemen oplost?

U heeft duidelijk problemen die u probeert te ontlopen door drugs te gebruiken. Wilt u straks nog echt 1 van de meest heftige afkick doormaken die er maar bestaat? GHB is namelijk veeeeel erger dan alcohol en ik vraag me af of iemand van uw leeftijd dat wel trekt. Het is op 1 hand te tellen dat als u verslaafd bent geweest aan de alcohol, dat u heel makkelijk verslaafd gaat raken aan de ghb.

Mijn vriend is na incidenteel gebruik verslaafd geraakt aan de ghb en zit nu in een afkickkliniek voor 7 weken lang en dan is het nog maar de vraag of hij de verleiding kan weerstaan als hij in de normale wereld komt. Hij heeft zelf geprobeerd af te kicken, maar als je echt verslaafd bent, kun je dat niet alleen. Wat zult u moeten doorstaan als u verslaafd bent aan de ghb:

Slapeloze nachten, je kunt pas weer slapen als je g hebt genomen. Je slaapt even en vervolgens ben je weer klaarwakker omdat de ghb is uitgewerkt
Zulk gespannen spieren dat het zo'n pijn doet dat je wel ghb MOET nemen
Nachtmerries
De meest enge hallucinaties
Lichamelijke afhankelijkheid, je zult het spul altijd bij je moeten hebben
Geestelijke afhankelijkheid
Je kunt niet meer naar het buitenland
Je wordt wantrouwig
Je wordt nog onzekerder dan dat je al bent
Grote kans op psychoses
Kans op hartstilstand bij afkicken, op uw leeftijd zal deze kans veeeel groter zijn

En geloof me, ik overdrijf echt niet. Ik heb alles al meegemaakt en ik weet precies hoe het is. Ik zeg dit niet alleen omdat mijn vriend verslaafd is, maar omdat het sowieso de meest onderschatte drugs is wat betreft verslavingsgevoeligheid. En de afkick is HEL. Er zijn al zat mensen ook in Nederland overleden omdat de afkick niet juist is gegaan of omdat het lichaam het gewoon niet meer trok!

Echt alstublieft, ga aan het werk met uw problemen, zoek hulp, maar zoek het niet in de ghb, want dat maakt het 1000000 keer erger!
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#4
Muts zei:
Meneer ik denk dat u de risico's van ghb onderschat. U bent verslaafd geweest aan de alcohol en hebt daarvan moeten afkicken. Was dat niet genoeg om te beseffen dat drugs alleen tijdelijk uw problemen oplost?
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je bezorgdheid. Ik deel die, en doe met GHB ook heel voorzichtig aan.
Van de alcohol heb ik niet echt moeten afkicken, wel moest ik voor mijn gevoel een duidelijke streep onder de gewoonte van het drinken zetten, en daar gebruikte ik de aangeboden klinische detoxbehandeling voor.
Ja, alcohol, medicijnen, drugs, ze lossen allemaal alleen tijdelijk problemen op. Of maken ze tijdelijk hanteerbaar. Zo ook mijn depressie. Bijna alle andere mogelijke behandelingen heb ik al ondergaan, maar niets hielp écht. Bij medicijnen of andere drugs weeg ik de heilzaamheid af tegen de bijwerkingen, en tot dusver levert GHB verreweg de meest positieve verhouding op.
Ik zeg dit niet alleen omdat mijn vriend verslaafd is, maar omdat het sowieso de meest onderschatte drugs is wat betreft verslavingsgevoeligheid. En de afkick is HEL.
Klik om te vergroten...
Mijn leven zonder medicatie was een hel. Mijn leven met antidepressiva was/is "draaglijk". GHB geeft me nu net dat beetje meer levenskwaliteit. Mocht ik er op termijn van moeten afkicken, dan is dat misschien een hel, maar in elk geval een nieuwe hel en niet die welke ik al decennia gewend ben. En mocht het me uiteindelijk de das om doen, dan moet dat maar.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#5
U onderschat de hel die u moet ondergaan bij het afkicken van de GHB. Ik denk persoonlijk dat u dat niet trekt als u al depressief bent. Als in; ik zou er niet raar van staan te kijken als u zelfmoord pleegt als u geen ghb in de buurt hebt.

Dit is typisch gedrag van iemand die de drugs flink aan het goedpraten is. Ik had wel wat meer wijsheid verwacht van iemand van uw leeftijd.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geen reactie?
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#7
Je zei in mijn ogen weinig dat je niet al eerder had gezegd. Bovendien wil ik niet altijd zelf reageren, want ik ben benieuwd wat anderen te zeggen hebben. Schrijven en lezen op een forum doe ik voor de informatie, niet voor de "gezelligheid".
Muts zei:
Dit is typisch gedrag van iemand die de drugs flink aan het goedpraten is. Ik had wel wat meer wijsheid verwacht van iemand van uw leeftijd.
Klik om te vergroten...
Jij bent een ervaringsdeskundige op het gebied van afkicken van GHB. Ik op het gebied van zware depressie en wat dat met iemand doet. Zelfs een "wijs" iemand kan ten einde raad zijn, neem dat maar van me aan :( Ik heb echt baat bij GHB! Het gaat me niet eens om de roes tijdens het gebruiken (die heb ik nauwelijks, met de dosis die ik neem) maar om het frisse en energieke gevoel in de periode ertussenin.
M
Mrrow14Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Heb je deze zelfmedicatie wel eens voorgesteld aan je dokter?
Wat ga je doen ,als je na een tijd erachter komt dat het helemaal niet zo,n geschikt plan was.
Ik zou zeggen als je ermee verder wilt gaan en het gaat lekker.Waarom niet drugs is drugs ook het spul van de apotheek is drugs maar praat er met je dokter over.

Misschien heeft de dokter wel wat beters//veiliger in de aanbieding :mrgreen:

Re-Edited my stupidity
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrrow14 zei:
Heb je deze zelfmedicatie wel eens voorgesteld aan je dokter?
Klik om te vergroten...
Lees mijn eerste post maar. Daarin staat dat mijn huisarts ervan weet, en de begeleidster van de verslavingszorg ook. Die begeleiding (natraject detox alcohol) staat nu trouwens op een laag pitje, mijn volgende afspraak bij haar is eind november.
Mijn huisarts mailde me onlangs dat hij alternatieve middelen en methodes met me wil bespreken, morgen zal ik maar eens bellen voor een afspraak.
Mijn eerste GHB-brouwsel is inmiddels op, ik heb vorige week een tweede gemaakt, met een ander recept. Daarvan laat ik nu een monster testen, volgende week krijg ik de uitslag.
M
Mrrow14Lid
01-01-2024, 00:00
#10
SjitHeppens zei:
Mrrow14 zei:
Heb je deze zelfmedicatie wel eens voorgesteld aan je dokter?
Klik om te vergroten...
Lees mijn eerste post maar. Daarin staat dat mijn huisarts ervan weet, en de begeleidster van de verslavingszorg ook. Die begeleiding (natraject detox alcohol) staat nu trouwens op een laag pitje, mijn volgende afspraak bij haar is eind november.
Mijn huisarts mailde me onlangs dat hij alternatieve middelen en methodes met me wil bespreken, morgen zal ik maar eens bellen voor een afspraak.

Mijn eerste GHB-brouwsel is inmiddels op, ik heb vorige week een tweede gemaakt, met een ander recept. Daarvan laat ik nu een monster testen, volgende week krijg ik de uitslag.
Klik om te vergroten...

Inderdaad mijn excuses :flushed:
Dit vind ik dus geweldig, een echte dokter die je wil helpen en je niet voor junk verklaart als je het over drugs hebt wat niet van de apotheek af komt.
Hopen dat dit recept beter is dan de vorige zou ik zeggen :)

Verder heel veel succes,nogmaals sorry.
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nou ik vind het eerder belachelijk dat er dokters zijn die geen waarschuwingen geven, maar meneer gewoon fijn ghb laten gebruiken! 1 van de meest verslavende middelen vd wereld!

Dit wordt geheid een zware verslaving en dat daar verder niet over gesproken wordt, is ronduit onverantwoordelijk. Dit is overigens niet alleen mijn mening, maar ook die van een verslavingsarts die ik dit probleem (want dat is het!!) heb voorgelegd.

Ik kan het me goed voorstellen dat het fijn is om te gebruiken zolang meneer er alleen de fijne bijwerkingen van krijgt. Maar dat zal niet lang duren, want uiteindelijk is er meer nodig om dat fijne gevoel te blijven houden en wordt het dus een verslaving.

Ik zou eerder achter de oorzaak van het probleem (depressie) komen en daar aan werken in plaats van het maar TIJDELIJK op te lossen door middel van een drugs die nog verslavender is dan de alcohol waar meneer al verslaafd aan is geweest..

Wat een slechte adviezen die gegeven worden door mensen die zeggen dat ze verstand hebben van dit misselijke goedje.
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#12
Muts zei:
Nou ik vind het eerder belachelijk dat er dokters zijn die geen waarschuwingen geven, maar meneer gewoon fijn ghb laten gebruiken! 1 van de meest verslavende middelen vd wereld!
Klik om te vergroten...
Typisch is dat altijd. Van die mensen waarbij iets fout is gegaan en die er gelijk vanuit gaan dat dat bij iedereen zo zal zijn. Heb je zijn verhaal en frequentie van gebruik wel gelezen?
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#13
Exceptional Insight zei:
Muts zei:
Nou ik vind het eerder belachelijk dat er dokters zijn die geen waarschuwingen geven, maar meneer gewoon fijn ghb laten gebruiken! 1 van de meest verslavende middelen vd wereld!
Klik om te vergroten...
Typisch is dat altijd. Van die mensen waarbij iets fout is gegaan en die er gelijk vanuit gaan dat dat bij iedereen zo zal zijn. Heb je zijn verhaal en frequentie van gebruik wel gelezen?
Klik om te vergroten...

Ja die heb ik gelezen, dat betekent niet dat er geen risico's aan verbonden zijn. Vooral bij iemand die al depressief is en om die reden drugs gaat gebruiken. Daarnaast is meneer blijkbaar verslavingsgevoelig want heeft al een alcoholverslaving achter de rug. Ik snap niet dat de mensen die link niet leggen.

Natuurlijk zijn er mensen die GHB verantwoordelijk kunnen gebruiken en niet zo dom zijn om doordeweeks te gaan gebruiken omdat ze zich anders kut voelen. Ik ga daar verder ook niks van zeggen, maar ik vind wel dat er door mensen (die er ervaring mee hebben) ook de andere kant van de medaille moeten laten zien en die is zeker niet rooskleurig.

Maar het lijkt me vrij logisch dat er door iemand wat gezegd wordt als meneer zelf zegt depressief te zijn, verslaafd geweest te zijn aan alcohol (eigenlijk is want je komt er nooit meer vanaf) en zegt dat GHB zijn rot gevoelens weg haalt. Dat lijken me toch logische aanleidingen voor een flinke verslaving.

Ook logisch dat meneer het zelf niet in wil zien, ik kan me ook wel voorstellen dat je er mee wil doorgaan als je je ineens zo goed voelt. Ik wil alleen duidelijk maken dat dit flink om gaat slaan zodra je meer gaat gebruiken en nogmaals, door de redenen die ik al eerder heb genoemd lijkt me die kans bij meneer zeer en zeer groot.
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#14
Je hebt je punt nu onderhand wel gemaakt, Muts. Herhaaldelijk zelfs :) Ik waardeer je bezorgdheid, maar de manier waarop je die uit, slaat bij mij niet echt aan.

Welke drugs gebruik je zelf eigenlijk? Tabak? Cafeïne? Alcohol? :stoned:? En ben je daar ook aan verslaafd?

Wat me intrigeert, is dat je vriend na incidenteel gebruik van GHB uiteindelijk verslaafd is geraakt, waardoor nu een intensieve klinische detox nodig is. En dat alles in jouw nabijheid, misschien zelfs onder jouw ogen!
GGZ instellingen, waaronder verslavingszorg, onderwerpen cliënten soms aan een zogenaamde "systeemanalyse", een onderzoek naar o.a. de sociale omgeving van een cliënt. Dus ook naar de -actieve of passieve, positieve of negatieve- rol van jou als zijn vriendin. Is dat bij jullie ook gebeurd? Toen je vriend nog incidenteel gebruikte, deed je toen mee, waarschuwde je hem toen al, of was het een taboe waarover jullie niet spraken?

Misschien moet je daarover ergens anders op dit forum een eigen topic starten, en niet "meeliften" op het mijne, want hier gaat het vooral om GHB tegen depressie. Tenminste, dat was mijn bedoeling... (depressieve mensen worden snel kopschuw van donderpreken.:( )
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Muts zei:
Ja die heb ik gelezen, dat betekent niet dat er geen risico's aan verbonden zijn. Vooral bij iemand die al depressief is en om die reden drugs gaat gebruiken. Daarnaast is meneer blijkbaar verslavingsgevoelig want heeft al een alcoholverslaving achter de rug. Ik snap niet dat de mensen die link niet leggen.
Klik om te vergroten...

Die link is in de reacties wel gelegd hoor en w.s. door de TS zelf ook. Daarnaast moet je weten dat GHB toegepast wordt als medicatie voor narcoleptica, wat een chronische ziekte is. Patienten gebruiken het jarenlang (in afwachting op betere medicatie of behandelingen) met positief resultaat. Dus veilig langdurig gebruik kan blijkbaar wel. Je doet me aan een gestopte roker denken die ineens helemaal anti roken is; je slaat door. Zoals de TS al aangeeft dat helpt niet. Werkt eerder averechts.

SjitHeppens zei:
Mijn huisarts mailde me onlangs dat hij alternatieve middelen en methodes met me wil bespreken, morgen zal ik maar eens bellen voor een afspraak.
Klik om te vergroten...

Hmm, interessant. Ik ben benieuwd...
Is dat naar aanleiding van jouw expirimenten of deed hij dat eerder ook?
M
MutsLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het gaat nu niet om mij, het gaat om jouw topic en als jij een topic op internet opent, dan mag je de meest uiteenlopende reacties verwachten. Ik ben niet verplicht om een eigen topic te openen omdat ik toevallig veel van GHB weet en op andere topics reageer.

Dat jij daar niet tegen kan, dat geeft alleen aan dat je er niet objectief naar wil kijken en alleen naar de positieve kant van GHB wil kijken en als iemand daar dan flink tegengas in geeft, moet ie maar z'n mond houden. Sorry, maar zo werkt het internet en fora niet.

Als jij GHB voor je depressie wil gebruiken, prima. Maar je weet zelf dondersgoed dat het een tijdelijke oplossing is en niet de oplossing om echt van je depressie af te komen.
L
LizzLid
01-01-2024, 00:00
#17
SjitHeppens zei:
Je hebt je punt nu onderhand wel gemaakt, Muts. Herhaaldelijk zelfs :) Ik waardeer je bezorgdheid, maar de manier waarop je die uit, slaat bij mij niet echt aan.

Welke drugs gebruik je zelf eigenlijk? Tabak? Cafeïne? Alcohol? :stoned:? En ben je daar ook aan verslaafd?

Wat me intrigeert, is dat je vriend na incidenteel gebruik van GHB uiteindelijk verslaafd is geraakt, waardoor nu een intensieve klinische detox nodig is. En dat alles in jouw nabijheid, misschien zelfs onder jouw ogen!
GGZ instellingen, waaronder verslavingszorg, onderwerpen cliënten soms aan een zogenaamde "systeemanalyse", een onderzoek naar o.a. de sociale omgeving van een cliënt. Dus ook naar de -actieve of passieve, positieve of negatieve- rol van jou als zijn vriendin. Is dat bij jullie ook gebeurd? Toen je vriend nog incidenteel gebruikte, deed je toen mee, waarschuwde je hem toen al, of was het een taboe waarover jullie niet spraken?

Misschien moet je daarover ergens anders op dit forum een eigen topic starten, en niet "meeliften" op het mijne, want hier gaat het vooral om GHB tegen depressie. Tenminste, dat was mijn bedoeling... (depressieve mensen worden snel kopschuw van donderpreken.:( )
Klik om te vergroten...

Ben een beetje kort van stof vandaag...wil niet meeliften....maar maak er een polonaise van...nou ja....euhm, Muts...al is dit niet jou topic....heb jij daar antwoorden op ?

:confused:
S
SjitHeppensLid
01-01-2024, 00:00
#18
Muts zei:
SjitHeppens zei:
Misschien moet je daarover ergens anders op dit forum een eigen topic starten, en niet "meeliften" op het mijne, want hier gaat het vooral om GHB tegen depressie. Tenminste, dat was mijn bedoeling... (depressieve mensen worden snel kopschuw van donderpreken.:( )
Klik om te vergroten...
Het gaat nu niet om mij, het gaat om jouw topic en als jij een topic op internet opent, dan mag je de meest uiteenlopende reacties verwachten. Ik ben niet verplicht om een eigen topic te openen omdat ik toevallig veel van GHB weet en op andere topics reageer.
Klik om te vergroten...
Je mag hier reageren hoe en hoe vaak je maar wilt hoor. Ik bedoelde dat de problematiek van jou en je vriend een eigen topic waard is, bijvoorbeeld in de rubriek verslaving.
langeman zei:
SjitHeppens zei:
Mijn huisarts mailde me onlangs dat hij alternatieve middelen en methodes met me wil bespreken, morgen zal ik maar eens bellen voor een afspraak.
Klik om te vergroten...
Hmm, interessant. Ik ben benieuwd...
Is dat naar aanleiding van jouw expirimenten of deed hij dat eerder ook?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat hij, hoewel hij zijn gezicht in de plooi hield toen ik mijn GHB-plannen meldde, toch wel schrok van mijn voornemen. Hij bekende dat hij maar weinig wist van GHB, waardoor hij waarschijnlijk ook niet meteen een (voor)oordeel klaar had. Zijn voorstel om te zoeken naar alternatieven kwam na dat gesprek, als reactie op mijn opvolgingsmailtje over mijn eerste indrukken met GHB. Ik houd hem nu via e-mail op de hoogte, heb daarin ook een link naar dit topic en naar nuttige sites over o.a. GHB opgenomen. Tot dusver heeft hij nog niet opnieuw gereageerd, en ik heb hem ook nog steeds niet gebeld voor een vervolgafspraak. :(
d
d'angelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik snap de reacties van Muts best wel, ik snap alleen de heftigheid ervan niet.

Mijn lievelingsoom (we scheelden maar 20 jaar) is vorig jaar overleden aan de gevolgen van een alcoholverslaving. Als één drugs onderschat wordt is het alcohol wel met alle gevolgen en ellende vandien. En raar genoeg is alcohol voor iedereen boven de 16 overal vrij verkrijgbaar. Maar om nou iedereen in heftig emotionele toestand (want geloof me, het zien aftakelen van een alcoholverslaafde, zijn organen stuk voor stuk het zien begeven, waarbij zijn lever het niet meer hield en uiteindelijk zijn hart het begaf, zorgde (en nu nóg) voor heel heftige emoties bij mij) iedereen te waarschuwen voor deze zéér gevaarlijke drugs, gaat me 'n beetje te ver! Je zult mij dan ook niet horen beweren een ervaringsdeskundige te zijn, omdat ik toevallig van dichtbij een dierbaar persoon in mijn leven deze strijd heb moeten zien leveren.

Elke vorm van drugs is schadelijk voor het lichaam, of je het nu hebt over alcohol, tabak, cocaïne, GHB of medicijnen op recept of zelfs de paracetamol van de Kruidvat hebt. Ook verslavingen aan al deze genoemde middelen komen voor. De één heftiger dan de ander maar stuk voor stuk schadelijk. Het verschil is dat alle bovengenoemde middelen, behálve GHB, lichaamsvreemde stoffen zijn waarbij het lichaam erg veel moeite moet doen de producten af te breken.
GHB is een stof die van origine al in onze hersenen voorkomen (even als dopamine, serotonine, endorfine etc). De stof die je inneemt is officieel ook geen GHB maar wordt na inname door het lichaam omgezet in GHB. Ik zal zeker niet ontkennen dat het aantal GHB verslaafden toeneemt in de laatste jaren, maar om nu te beweren dat het de meest verslavende drug is gaat mij echt een brug te ver. Recreatief gebruik gaat in de meeste gevallen goed. Relatief gezien eist GHB ook minder verslaafden en fatale slachtoffers (gezien het aantal gebruikers) dan tabak, alcohol of cocaïne gebruik. Let op: Ik beweer niet dat het gebruik van GHB zonder gevaar is, ik geef hiermee alleen maar aan dat (ONDANKS de kans op verslaving en de hél van het afkicken, die bij elke drug aanwezig is) het één van de minst gevaarlijke drugs is die er momenteel verkrijgbaar zijn. Wanneer je op google zoekt (en hierbij alléén de wetenschappelijke feiten aanhoudt...) vind je allerlei studies en onderzoeken die dit bevestigen.

En nu on-toppic:
Ook een depressie heb ik van dichtbij meegemaakt met één van mijn familieleden. De HEL die zij dagelijks moeten doorstaan om überhaupt de dag door te komen, staat niet in verhouding met de mogelijke hel die men moet doorstaan bij een eventueel afkicken van een hulpmiddel. Mijn mening in deze is dan ook: Elke vorm van anti-depressiva geeft een hele lijst van bijwerkingen die men, naast de depressie ook nog moet dragen. Als er dan iemand baat heeft bij het gebruik van GHB (in de dosis en frequentie van de topic-poster), met een sterke reductie van het aantal bijwerkingen, sterker nog: de enige bijwerking die ik heb gelezen is een POSITIEVE bijwerking (namelijk: zich beter voelen tussen de innames in), kan ik alleen het gebruik ervan toejuichen!
Nee, de depressie wordt hiermee niet weggenomen (evenmin als met reguliere anti-depressiva), maar als iemand hiermee de dagen beter doorkomt, minder afgestompt is voor zijn/haar omgeving, weer meer plezier beleeft in het leven, en het leven weer meer als dragelijk ervaart, wie ben ik om dat dan te veroordelen? Feit is, er bestaan momenteel geen betere middelen...!

Ik wens deze meneer dan ook alle plezier en geluk in zijn leven toe (of dat nu bereikt wordt door het gebruik van GHB of andere anti-depressiva is dan om het even. Reguliere anti-depressiva zijn evengoed verslavend maar minder schadelijk voor het lichaam, mits goed gebruikt).
Al lijkt het me wel verstandig dat deze meneer inderdaad onder doktersbehandeling blijft en ook het gebruik van de GHB met zijn arts blijft bespreken en monitoren.

m.vr. Gr
d
d'angelLid
01-01-2024, 00:00
#20
(of dat nu bereikt wordt door het gebruik van GHB of andere anti-depressiva is dan om het even. Reguliere anti-depressiva zijn evengoed verslavend maar minder schadelijk voor het lichaam, mits goed gebruikt).

Oeps, schrijffoutje: Ik bedoel natuurlijk dat regulier anti-depressiva SCHADELIJKER zijn voor het lichaam dan GHB en zelfs VERSLAVENDER!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."