Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGeen drugs, wel een report; Psychotisch worden

Geen drugs, wel een report; Psychotisch worden

61 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
I
ImmortalTechLid
01-01-2024, 00:00
#1
Erg interessant stuk. Ik heb er zelf gelukkig totaal geen ervaring mee, maar omdat het toch wel een onderwerp is dat verbonden is met drugs vind ik het belangrijk om er meer over te weten.

Als paranoïde een soort van lichter stadium is van een psychose; betekent dit dan ook dat dit een voorteken kan zijn voor mensen voor mensen die snel(ler) paranoïde worden?
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dit is niet echt een tripreport; het is niet drugsgerelateerd. De reden dat ik dit nu geinspireerd ben te schrijven is omdat m'n (soort van, half) vriendin net een korte speedpsychose heeft doorstaan. Het is ook niet een chronologisch "verslag", maar eerder hoe het voelde en wat het nou eigenlijk was, beschreven met de taal van iemand die zowel redelijk wat ervaring heeft met alternatieve bewustzijnsstaten beschrijven als kennis heeft van de psychiatrie.

Ik merk zelf dat er vrij jammer gedetaileerde beschrijvingen van zijn om verschillende redenen; Mensen schamen zich ervoor, of zijn bang om terug te denken aan die periode, weten het niet goed onder woorden te brengen of zien het nut er niet echt van in.

Eerst een korte beschrijving van een psychose:
Een psychose is een toestand waarbij je het contact met de realiteit verliest. Dit uit zich voornamelijk in wanen en hallucinaties; Dit heten de "positieve symptomen." Verder zijn er denkstoornissen, zoals bijvoorbeeld totaal onlogische verbanden trekken of geen gedachtes kunnen vormen. Psychoses kunnen optreden bij vele stoornissen; De meest bekende is Schizofrenie. Dit kan je op wikipedia of een andere bron lezen, maar hoe voelt zoiets nou?

Ik heb zelf ervaring met twee acute psychoses, gediagnosticeerd als Schizoaffectieve stoornis, dit is later echter gewijzigd (foutieve diagnose) naar schizotypische persoonlijkheidsstoornis. Verder als het relevant is heb ik Syndroom van Asperger(299.80 in het DSM IV) en HPPD (292.89 in het DSM IV).

Veel mensen merk ik vaak, hebben de indruk dat het lijkt op fout gaan op LSD of een soortgelijk tripmiddel. Hoewel ik ergens die vergelijking wel zou kunnen trekken, lijkt het daar eigenlijk helemaal niet op, bij mij niet in elk geval.

Als ik een vergelijking zou moeten maken met drugs, het meest in de buurt veruit zou komen:
Een vrij hoge dosis ketamine (NIET K-hole!!) zonder de lichamelijk verdoofde effecten, in combinatie met 30-60 uur slaapgebrek. Dit is enkel een ruw model, maar qua drugs kom je dan toch het meest in de buurt in mijn ervaring.

Let wel; Ik kan niet zeggen of elke psychose hetzelfde is. Dit is MIJN ervaring, en ik ga er vrij zeker van uit dat het een vrij "normale" psychose is, sinds meerdere artsen een consensus erover hebben en het vrij overeen komt met de meeste medische beschrijvingen. Het kan zijn dat een ander het anders heeft ervaren. Verder:

Qua intensiteit kunnen dingen ook ENORM verschillen. Volgens de huidige DSM-IV beschrijving is iemand psychotisch of niet; Dit klopt niet helemaal en wordt waarschijnlijk in het DSM-V in meerdere gradaties geplaatst. Bij een psychose denk je al gauw aan een "flippend" iemand die totaal wartaal uitslaat en in z'n eigen wereld zit. Dat kan, maar hoeft niet; Iemand die stabiel lijkt te functioneren in een gesprek, om daarna z'n huis niet uit de durven omdat hij/zij overtuigt is dat er scherpschutters op het dak staan die op bepaalde tijdstippen mensen die naar buiten gaan doden is evengoed psychotisch.

Hallucinaties
Bij een psychose denkt men toch het snelst aan hallucinaties, meestal "stemmen horen". Audieve en daarna visuele hallucinaties zijn het meest voorkomend. In mijn geval was dit voornamelijk gesprekken horen in herhalende achtergrondgeluiden, zoals bijvoorbeeld een ventilator of verkeerslawaai. Die gesprekken zijn dan meestal over jou; Het begint bijvoorbeeld met het feit dat je toevallig aan 2 vrienden van je denkt. Je "zoomt uit" als het ware, en voor je het weet bedenk je een scenario van die mensen, en praten zij over jou; dit hoor je dan in het achtergrondgeluid.

Voor je het weet ben je vergeten dat jij het scenario bedenkt, en luister je eerder naar het gesprek; Je betrekt dingen natuurlijk op jezelf, en voor je het weet gaat het gesprek over je fouten, over hoe waardeloos je bent, over hoe dom dingen waren die je gedaan hebt. Of "kijk, als die nog een beetje verstand had zou die x of y doen." Vaak is dat iets compleet nutteloos, zoals dwangmatig een rondje lopen of je kasten nachecken. Het is niet zozeer een compulsie of dwang om dit te doen, het lijkt eerder logisch. Als je (meestal niet) je bewust bent van het feit dat het aan jou ligt, kan je het ook niet doen.

Een ander zeer bekend scenario is dat je jezelf van een afstandje gaat bekijken, en gaat nadenken over waar je mee bezig bent; echter, voor je het weet gaat die gedachte een eigen leven leiden en geeft het commentaar op alles wat je doet op een extreem storende manier...

Visuele hallucinaties heb ik nooit zeer pronounced gehad, dus heel bewust en realistisch mensen/dingen zien die er niet zijn. Wel heel vaak in de ooghoeken een schim zien, en een aanwezigheid voelen. Je bent in gezelschap, kijkt televisie, praat afwezig erover met je gezelschap; voor je gevoel is het gewoon een normale avond, totdat je je opeens beseft dat je alleen bent. Dit heeft natuurlijk als gevolg dat je je echt rot schrikt; Paniekaanvallen versterken psychoses. In paniekaanvallen zijn hallucinaties veel sterker en overweldigender. Denk bijvoorbeeld aan gestorm op de trap horen van mensen die je mee komen nemen, terwijl het eigenlijk gewoon verkeer is. Verder zijn er veel associaties; Een hoop kleren die op een mens lijkt, of een speciale betekenis heeft.

Wanen

Wanen zijn naar mijn mening veruit de meest vervelende symptomen van een psychose; Extreem overtuigende opvattingen die onlogisch zijn maar persistent op de voorgrond van je gedachtegang treden.

Bij mij was dit een overtuiging dat ik mijn Ex had vermoord. Ik had duidelijke herinneringen aan haar dode, koude gezicht, bloed, scherven. Ook aan mezelf met een mes of scherpe haak in m'n hand; Echter nooit echt aan de daad zelf (die natuurlijk nooit was gebeurt). Als je eenmaal zo'n waan hebt, gaat je leven erom draaien.

Je geweten bijvoorbeeld. Je voelt je minderwaardig, je bent een moordenaar. Je durft niet onder de mensen te komen; Misschien weten ze het wel? Misschien zijn ze bang dat zij de volgende worden? En dan gaat iemand weg. Maar gaan ze wel weg om de reden die ze noemen? Misschien weten ze het allemaal wel, maar zijn ze bang. Misschien spelen ze allemaal wel een spelletje met je, maar waarom? Ze willen iets van je.

Op gegeven moment wist ik dat het al een van tevoren opgezet plan was, om haar mij te laten verleiden zodat ik haar uit jaloezie zou vermoorden. En iedereen was in het complot; Maar ze hadden mij nog nodig, om informatie uit me te krijgen. Alleen wist ik niet wat die informatie was! Dus durfde ik niet met mensen te praten. Stel ik onthul die informatie per ongeluk, dan ben ik nutteloos geworden en kunnen ze me doden... Je hele leven gaat erom draaien. Patronen in alles.

Eenmaal alles om jou draait, draait alles ook om jou. Als een nieuwslezer zegt dat een ongeluk een "drama" is, bedoelt die natuurlijk eigenlijk dat jouw leven een ramp is. Dit bovenste (op verzoek) ga ik wat helderder beschrijven:
Angramar Temenos zei:
Oke, wat details, vind het vrij naar om terug te kijken dat dit verhaal echt op mij sloeg, maar goed ik kon er ook niks aan doen, dus beter dat iemand er wat van leert. Nou, een paar heldere omschrijvingen van wanen, hallucinaties heb ik volgens mij al een beetje beschreven waar het vooral op leek;


Nou, een groot ding was dus het feit dat ik ervan overtuigd was dat ik m'n ex had vermoord. Het punt is, iemand die weet dat hij/zij dit gedaan heeft leeft met het geweten van een moordenaar. Het was als een soort constante last op me, een soort smerig, vies geheim dat niemand mocht weten. Echter, het clashte totaal tegen m'n persoonlijkheid; Ik ben totaal niet agressief aangelegd.

Ik kreeg allerlei ideeën over waarom en hoe het is gebeurd. Om in details te treden, ik was ervan overtuigd dat in alles een soort voortvloeiend patroon zat, een soort "doorberekening" op de eerste actie (de oerknal) van reacties, en dat dit alles omdat het uit een actie voorkwam al bepaald was; In alles zat een wiskundig patroon, en ik meende dat te kunnen herkennen in alle dingen, zoals bijvoorbeeld ook het idee dat ik kon weten wat mensen dachten; Echter, niet door telepathie of magie ofzo, maar omdat ik dat op een scheve manier had "berekend", omdat het te achterhalen zou zijn door elke actie die ooit gebeurt is de precieze balans neurotransmitters, hormonen etc na te gaan die daar zouden zijn op die plek en tijd die die gedachte vormden.

Echter, naturlijk waren deze gedachtes altijd negatief of ronduit eng; Bijvoorbeeld dat ik kon nagaan dat iemand waarmee ik praat over 7 minuten zou besluiten dat ik gevaarlijk was voor de mensheid en mij zou doden omdat hij/zij de waan zou krijgen (terwijl ik met de waan was, lekker ironisch) dat hij/zij daarmee de wereld zou redden, dus ik ging elke seconde op de klok kijken, precies 6 minuten later weggaan om 2 minuten later terug te komen, omdat dan die gebeurtenis nooit zou plaatsvinden.

Echter, Ik was niet de enige die het "alles" had doorzien op die manier; Ik was ervan overtuigd dat er andere waren, die dit talent gebruikten om het universum "achter de schermen" te besturen, echter hadden ze een fout gemaakt en hadden ze mij niet op tijd in hun "Orde" gekregen; Daarom oefenden ze invloed uit op onze overheden en instanties om mij constant in de gaten te houden. Omdat het anders een risico was voor hun hele universum, hadden ze de hele wereld behalve mijzelf gehersenspoeld; Met mij kon het niet omdat ik zelf door een andere golflengte van gedachtes (die ik kreeg doordat ik de alles-reactie had doorzien).

Verder wilden ze me natuurlijk dood hebben, maar dat kon niet omdat ik geheime informatie had die zij nooit konden krijgen behalve van mij omdat ze vastzaten in hun eigen loop, en doordat ik buiten de "orde" god-wezens was opgegroeid ik dingen heb kunnen doorzien die zij niet zouden kunnen; Echter, als ik deze informatie prijsgaf was ik nutteloos en konden ze me wel doden. Het probleem was echter, ik had geen idee WAT die informatie was, alleen dat het IETS was wat ik wist maar waarvan ik de waarde niet wist; Daarom durfde ik heel vaak totaal niet met mensen te praten, omdat ik het dan per ongeluk prijs zou kunnen geven (en sinds iedereen gehersenspoeld was en ik in de gaten werd gehouden ze het meteen zouden weten) ik ter plekke neergeschoten worden door snipers die constant verborgen waren maar me volgden.

Op gegeven moment dacht ik dat het hun bedoeling was om mij suicide te laten plegen omdat het dan minder opviel en ze dus niet zulke drastische maatregelen hoefden te nemen als de hele wereld te hersenspoelen. Toen viel het ex-verhaal op z'n plaats; Ze was natuurlijk een creatie van hen/Mens betaald door hen, gemaakt om mijn perfecte partner te zijn (en sinds ze alles weten wisten ze die ook te construeren natuurlijk), mij te verleiden en me te verlaten om mij zo te breken dat ik zelfmoord zou plegen; Echter werd ze verliefd op me en wou ze dat niet, dus daarom lieten ze haar mij zover krijgen dat ik haar zou doden (wat natuurlijk nooit was gebeurd; ze was met haar ouders verhuisd naar canada), zodat ik uit schuldgevoel alsnog zelfmoord zou plegen. Wat trouwens raar was, want als ze me "nog steeds nodig hadden", ze dit helemaal niet zou willen, maar toen leek alles volstrekt logisch, ook al is het dat niet :(.
Klik om te vergroten...



Denkstoornissen

Verder zijn er ook nog denkstoornissen; Deze grenzen aan wanen, maar zijn totaal onsamenhangend en onbegrijpelijk. Dit zijn vaak associaties die totaal onlogisch zijn; neem als voorbeeld de kleur blauw. Dat zou je kunnen associeeren aan de hemel. Door een denkstoornis zou je echter iets blauws kunnen zien, en dit associeeren aan de handeling van een houthakker die stukken uit een boek hakt omdat ze hem willen verkrachten. Het slaat NERGENS op.

Of emoties die totaal niet-kloppend zijn die op dezelfde manier worden opgeroepen. Een keer kan ik me bijvoorbeeld herinneren dat ik een diepe kwaadheid en wanhoop voelde om het feit dat de letter i in het woord maydrisaga (het woord bestaat niet eens) te lang was in de breedte. Zo woedend werd ik hier op, meer woede dan wat je je voor kan stellen, alsof je je eigen kinderen verkracht en vermoordt ziet worden. Niet specifiek op iemand, ik werd ook niet agressief; Gewoon om het feit dat dat zo was.

Verstoorde logica is eigenlijk niet eens in woorden uit te drukken. Het gaat om een brij van associaties van gevoelens, gedachtes, woorden... Dit allemaal terwijl je niet normaal gedachten kan vormen! Je probeert je bijvoorbeeld te herinneren wat je in de supermarkt moet halen en komt uit op het gevoel van een veer die langs een kale smiley gaat... En het lijkt volstrekt logisch. Vaak begrijpt een persoon ook niet wat er van hem/haar verwacht of gevraagd wordt; Meestal krijg je dan antwoorden als "Ja, gewoon" of "Je weet wel, normaal"; puur om van de vrager af te komen, omdat elke prikkel storend is, vooral omdat deze niet wordt begrepen.

Verder is dit verre van een compleet report, maar ik had de behoefte het te proberen te schetsen naar aanleiding van de gebeurtenissen van vanavond. Als het hier niet tussen past, gooi het gerust naar de prullenbak...

~AT
v
verneukeratiefLid
01-01-2024, 00:00
#3
Fijn stuk AT. Ik zie en vat nu alles dubbel op. Morgen probeer ik het nog eens.
M
Mind_blowingLid
01-01-2024, 00:00
#4
Intrigerend stuk, met name doordat ik (vooral) de wanen in mezelf terugzie, zij het in lichte mate.
Toch maar eens minderen met blowen (als 't een wietpsychose is, ze bestaan dus is mogelijk), dat is volgens mij best wel een goed idee, voordat 't erger wordt :rolleyes:
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind dit een zeer interessant stuk. Behalve dat ik het onderwerp gewoon erg interessant vind is het ook goed en duidelijk geschreven. Het klinkt misschien raar, heb een dergelijke ervaring ook nog nooit ondervonden op panieksaanvallen en een vorm van derealisatie dan, maar ik kan me vrij goed voorstellen hoe het is om zoiets te hebben. Het is bij mij best een angst geweest om een psychose te krijgen toen ik die dingen kreeg. Dit bevestigd gelukkig meer dan eens dat het niet zo is. Om lang verhaal kort te maken, zeer interessant hoe je details beschrijft. Ik zou het ook geweldig vinden als je ooit nog zo'n verhaal schrijft. Misschien nog iets gedetailleerder over verschillende symptomen, iets meer inzoomen op eigen ervaring? Ik vind namelijk wat je precies meemaakt, hoe je het ervaart en hoe je denkt het meest intressant. Wat het inhoud is wel zo goed als duidelijk maar ik zou graag meer lezen over de verschillende 'hoofdstukken' van een psychose. De wanen, de hallucinaties etc etc. Ik hoop dus dat je ooit nog een dergelijk, nog uitgebreider verhaal zou schrijven..
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Oke, wat details, vind het vrij naar om terug te kijken dat dit verhaal echt op mij sloeg, maar goed ik kon er ook niks aan doen, dus beter dat iemand er wat van leert. Nou, een paar heldere omschrijvingen van wanen, hallucinaties heb ik volgens mij al een beetje beschreven waar het vooral op leek;


Nou, een groot ding was dus het feit dat ik ervan overtuigd was dat ik m'n ex had vermoord. Het punt is, iemand die weet dat hij/zij dit gedaan heeft leeft met het geweten van een moordenaar. Het was als een soort constante last op me, een soort smerig, vies geheim dat niemand mocht weten. Echter, het clashte totaal tegen m'n persoonlijkheid; Ik ben totaal niet agressief aangelegd.

Ik kreeg allerlei ideeën over waarom en hoe het is gebeurd. Om in details te treden, ik was ervan overtuigd dat in alles een soort voortvloeiend patroon zat, een soort "doorberekening" op de eerste actie (de oerknal) van reacties, en dat dit alles omdat het uit een actie voorkwam al bepaald was; In alles zat een wiskundig patroon, en ik meende dat te kunnen herkennen in alle dingen, zoals bijvoorbeeld ook het idee dat ik kon weten wat mensen dachten; Echter, niet door telepathie of magie ofzo, maar omdat ik dat op een scheve manier had "berekend", omdat het te achterhalen zou zijn door elke actie die ooit gebeurt is de precieze balans neurotransmitters, hormonen etc na te gaan die daar zouden zijn op die plek en tijd die die gedachte vormden.

Echter, naturlijk waren deze gedachtes altijd negatief of ronduit eng; Bijvoorbeeld dat ik kon nagaan dat iemand waarmee ik praat over 7 minuten zou besluiten dat ik gevaarlijk was voor de mensheid en mij zou doden omdat hij/zij de waan zou krijgen (terwijl ik met de waan was, lekker ironisch) dat hij/zij daarmee de wereld zou redden, dus ik ging elke seconde op de klok kijken, precies 6 minuten later weggaan om 2 minuten later terug te komen, omdat dan die gebeurtenis nooit zou plaatsvinden.

Echter, Ik was niet de enige die het "alles" had doorzien op die manier; Ik was ervan overtuigd dat er andere waren, die dit talent gebruikten om het universum "achter de schermen" te besturen, echter hadden ze een fout gemaakt en hadden ze mij niet op tijd in hun "Orde" gekregen; Daarom oefenden ze invloed uit op onze overheden en instanties om mij constant in de gaten te houden. Omdat het anders een risico was voor hun hele universum, hadden ze de hele wereld behalve mijzelf gehersenspoeld; Met mij kon het niet omdat ik zelf door een andere golflengte van gedachtes (die ik kreeg doordat ik de alles-reactie had doorzien).

Verder wilden ze me natuurlijk dood hebben, maar dat kon niet omdat ik geheime informatie had die zij nooit konden krijgen behalve van mij omdat ze vastzaten in hun eigen loop, en doordat ik buiten de "orde" god-wezens was opgegroeid ik dingen heb kunnen doorzien die zij niet zouden kunnen; Echter, als ik deze informatie prijsgaf was ik nutteloos en konden ze me wel doden. Het probleem was echter, ik had geen idee WAT die informatie was, alleen dat het IETS was wat ik wist maar waarvan ik de waarde niet wist; Daarom durfde ik heel vaak totaal niet met mensen te praten, omdat ik het dan per ongeluk prijs zou kunnen geven (en sinds iedereen gehersenspoeld was en ik in de gaten werd gehouden ze het meteen zouden weten) ik ter plekke neergeschoten worden door snipers die constant verborgen waren maar me volgden.

Op gegeven moment dacht ik dat het hun bedoeling was om mij suicide te laten plegen omdat het dan minder opviel en ze dus niet zulke drastische maatregelen hoefden te nemen als de hele wereld te hersenspoelen. Toen viel het ex-verhaal op z'n plaats; Ze was natuurlijk een creatie van hen/Mens betaald door hen, gemaakt om mijn perfecte partner te zijn (en sinds ze alles weten wisten ze die ook te construeren natuurlijk), mij te verleiden en me te verlaten om mij zo te breken dat ik zelfmoord zou plegen; Echter werd ze verliefd op me en wou ze dat niet, dus daarom lieten ze haar mij zover krijgen dat ik haar zou doden (wat natuurlijk nooit was gebeurd; ze was met haar ouders verhuisd naar canada), zodat ik uit schuldgevoel alsnog zelfmoord zou plegen. Wat trouwens raar was, want als ze me "nog steeds nodig hadden", ze dit helemaal niet zou willen, maar toen leek alles volstrekt logisch, ook al is het dat niet :(.
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dus je misplaatste gedachten creëren een voor jouw bestaande realiteit waarin je eigenlijk de hoofdrol in een bepaald verhaal speelt? Een gedachtenloop die constant blijft doorgaan in elk klein detail in je dagelijkse leven? Elke handeling van poepen tot boodschappen doen staat in verband met het hele 'verhaal', elke seconde van de dag? Dat is freaky man. Geen moment rust ook als je overal tekens in ziet en automatisch alles op dat hele 'verhaal' laat slaan.

Even offtopic:
Zijn hier trouwens geen soortgelijke films over?
Als je dit, vooral de toestand van de persoon met de psychose, goed en duidelijk naar voren kan brengen lijkt me dat een hele bijzondere film. Als deze er zijn, wat vast wel het geval is, zou iemand mij titels kunnen geven dan?
H
Hellraiser_[NL]Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ik ga toch maaris naar de dockter :rolleyes:
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ken er weinig films over; De enige die me te binnen schiet is "A beautiful mind".
s
soldiermoneyLid
01-01-2024, 00:00
#10
De film 'Donnie Darko' gaat over waanbeelden, schitterende film!

OT:Bedankt voor het geven van verdere details. :)
e
eXeCuzeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Knap van je dat je dit zo hier neer schrijft, ik vond het zeer bijzonder om te lezen maar ook wel een beetje eng omdat sommige dingen mij iets te bekend voorkomen. Ik denk dat ik toch maar eens minder moet gaan blowen want ik denk wel dat deze gedachtegang door het blowen komt.

In ieder geval bedankt voor je duidelijke omschrijving, misschien een apart onderdeel in het forum maken voor dit soort reports en discussies?
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
DrogeHoestCapsule zei:
Mijn mening is dat als je je zo erg verdiept in de drugs, je er beter mee kan stoppen. Ik bedoel, slik/snuif/spuit/rook je stuff gewoon op en geniet weet je...
Klik om te vergroten...
Het is geen report over drugs oen. Het is een report over een psychose. Wel ergens met elkaar gelinkt maar niet absoluut.
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Drientje zei:
Toch bijzonder om dit gedeelte van een psychose van een andere kant te lezen. Meeste schrijfsels die je vind op inet zijn toch van uit de behandelaar geschreven.

Ik moet wel zeggen dat ik een psychose een hele egoïstische ziekte vind. (No offense), iemand met een psychose betreft ALLES op zichzelf en denkt dus inderdaad letterlijk dat het bestaan van het universum om zijn bestaan heen draait. Maf idee dat er mensen zijn die dat denken.
Klik om te vergroten...

Heel logisch eigenlijk.
Iedereen is toch ook het centrum van zijn Island universe ?
A
Arthur KingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Schoenlepel zei:
Ik ben zelf werkzaam als verpleegkundige in een psychiatrisch ziekenhuis op de GOA.
Klik om te vergroten...
Wel grappige toevalligheid, meestal denk ik bij goa aan iets anders. :P
M
MirrorballLid
01-01-2024, 00:00
#15
AT, goed geschreven man, mijn complimenten.
Voor mensen die meer over dit onderwerp willen weten, kan ik jullie het boek :"The center cannot hold, my journey through madness" van Elyn Saks aanraden. Zij is afgestudeerd in de Filosofie, psychiatrie, en rechtsgeleerdheid en verteld over haar ervaringen met schizofrenie. Ze werd zelf schizofreen tijdens het begin van haar studies en wist desondanks toch succesvol 3 academische studies af te ronden. Ik vond het een heel mooi boek. Ook verkrijgbaar in het nederlands, dan heet ie "de geschiedenis van mijn gekte"
Links voor als je hem zou willen bestellen:

engels: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/ ... index.html

Nederlands: http://www.selexyz.nl/product/978902455 ... gn=beslist
I
InYourHeadLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb een tijd geleden bijna in een psychose gezeten, ik zal hier een stukje uit mijn dagboek over schrijven...

Dinsdag 19 augustus 2008: Hoi dagboek, ik word helemaal gek. Ik voel me fucking raar, echt niet normaal... Vandaag werd ik opgehaald door een vrouw van Zorgmed. Eerst dieren verzorgen dan eventjes paardrijden, toen gingen we mountainbiken.
Maar nou Lijkt het allemaal zo onwerkelijk net of het niet echt gebeurd is. Net of ik in een roes leef. Ik voel me vanavond ook echt zo fucking vaag. Ik ben zo fucking bang dat ik schizofreen of paranoide ofzoiets wordt. Ik denk constant dat er overal camera's hangen, ook in mijn kamer. Op de gekste plekken soms. Ook denk ik vaak dat iemand mij achtervolgd. Dat is nou juist zo raar. Soms heb ik dat heel sterk en soms helemaal niet. Ik hou vaak hele debatten met mezelf. Dat zijn gewoon stemmen (mijn stem) zoals ik eerder in jou beschreven heb. Het wordt steeds vaker en steeds erger. Dit is de eerste keer dat ik het aan iemand of iets durf te vertellen. Dus nu aan jou dagboek. Najah vanavond dus. Ik zit gewoon op de bank beetje tv te kijken, dan denk ik 'jah, ik ga zo maar eventjes naar buiten ff sjekkie roken'. Dus ik loop naar boven om mijn mp3 speler en sjek te pakken. Ligt daar wel een pakje sjek maar geen vloeitjes. Zie ik daarboven ineens een pakje sigaretten liggen. Net of ze voor mij daar liggen...
Dus ik pak een sigaret uit het pakje en loop weer naar mijn kamer om een aansteker te halen (en mijn mp3). Als in een roes loop ik de donkere straat op, als in een droom zie ik een groepje jongens voorbij lopen. Ik durfde bijna te zweren dat ik J daar zag lopen, misschien was A er ook wel bij... Ik keek naar de persoon van wie ik dacht dat het J was. Ik weet uiteindelijk niet of hij het was. Ik liep door en ik haalde als in een nachtmerrie mijn mp3 speler uit mijn zak. 'Paf!', daar lag een van de oortjes van mijn mp3 speler op de grond. Terwijl ik bukte om hem op te rapen zag ik dat daar vlak daarnaast nog een sneetje zat, net of iemand het had doorgesneden... of doorgeknaagd... maar het lag gewoon op mijn kamer en ik kan me niet herrineren dat de konijnen eraan hebben geknaagd. Er rust echt een vloek op die oortjes...
Zo hard ik kon liep ik door naar mijn 'hangplek', het muurtje bij de kerk. Ik had echt het gevoel dat ik de kerk ieder moment in kon zien storten, niet normaal...
Dus ik steek een sigaret op in de hoop iets rustiger te worden en op hetzelfde moment realiseer ik me dat die sigaretten daar voor mij waren neergelegd... Dat het het lot was dat ik er een weg moest pakken. Dat iemand iets in mijn drinken had gedaan waardoor ik me nu zo voelde...
Ik dacht dat ik achtervolgd werd, dat er overal camera's hingen, dat ze me in de gaten hielden. Ik verbeelde me ook allerlei dingen/... Het was niet fijn, ik was bang. Toen mijn sigaret op was liep ik weer verder, nu voelde ik me gelukkig iets rustiger.. Alle dingen die konden gebeuren waar ik aan dacht gebeurde, ik dacht nog maar een kwart van een seconde aan regen en het begon te regenen. Iets zei me dat ik naar het speeltuintje moest om onder het glijbaantje te schuilen.. Ik wou net het speeltuintje inlopen en ik zie twee donkere gedaantes op de glijbaan. Daar kon ik dus niet heen, ik wou alleen maar even alleen zijn. Ik zou het ook anders niet gekunt hebben. Ik liep dus snel verder. 'Net of dit het lot was, net of ze me dit lieten zien terwijl het leven er anders heel anders uitzag maar ik dat niet wist omdat ze me constant in de gaten hielden, constant achtervolgden, constant bespioneerden.' Dacht ik terwijl ik verder liep. Ondertussen was ik de hele tijd bang dat ik ging hallucineren ofzo of dat er iets geks met de wereld zou gebeuren. Ik wou alleen nog maar naar huis. 'Dreaming of a better world', zeiden de 'stemmetjes' in mijn hoofd en mompelde ik in de duisternis.
Toen ik thuiskwam wou ik niks meer, wist ik niks meer. Ik wist zelfs bijna niet meer hoe ik de datum van vandaag op moest zoeken. Gelukkig is het uiteindelijk wel gelukt, zoals je ziet. Het voelt nu nog steeds alsof ik in een een of andere roes zit, een waas, een droom, een nachtmerrie. Ik ben nou ook echt fucking moe. Ik moet zo maar gaan slapen. Ik wou dat ik die eeuwige waas weg kon bouwen, weer gewoon kan gaan leven...'
Klik om te vergroten...
A
AgustinLid
01-01-2024, 00:00
#17
Druks zei:
Chris Pontius zei:
Druks zei:
Het was echt typisch dat ik zeg maar de 2x precies dezelfde ervaring had, terwijl ik me de 2e keer had voorgenomen dat het niet meer zou gaan gebeuren. Ik sloeg me ook direct voor m'n kop de volgende ochtend dat ik weer in de mindfuck was getrapt.
Klik om te vergroten...
Dat heb ik elke trip
Klik om te vergroten...

Ja maar ik bedoel ff de overnight mindfuck he :) Rond 20:00 ofzo de paddo's innemen, en dan rond 0:00-0:30 gaan slapen ofzo...
Klik om te vergroten...

Dan zat je waarschijnlijk nog deels in de trip...
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is nu min of meer voorbij, ik had er ongeveer anderhalf jaar last van. Het kwam door veel en vaak trippen op allerlei verschillende RCs.
A
ArizonaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Angramar Temenos zei:
Iemand die stabiel lijkt te functioneren in een gesprek, om daarna z'n huis niet uit de durven omdat hij/zij overtuigt is dat er scherpschutters op het dak staan die op bepaalde tijdstippen mensen die naar buiten gaan doden is evengoed psychotisch.
~AT
Klik om te vergroten...

Hmm ik kan prima avondjes hebben met vrienden in de kroeg, heb ook een goeie baan, maar zodra ik bij mijn huis de trap oploop, beginnen de buren over me te praten, ze kunnen zich zo snel verplaatsen dat ik ze niet zie, maar wel hoor. soms als ik de deur opendoe doe staan er 3 zwaarbewapende agenten met van die gele lichtgevende hesjes. Ze dwingen me op de grond te liggen en staan met getrokken pistolen op mijn hoofd gericht.

Dan al liggend op de grond realiseer ik me dat het niet waar is en sta op, loop naar het toilet en het hele zaakje begint van voren af aan. Na 2 - 3 x stopt het. Maar dan komen de overburen in het spel. Ze maken continue foto's van me, door de vitrage heen, heel irritant als je lekker voor de tv hangt, erger de achterburen doen het nu ook als ik op de slaapkamer ben. Heel irritant, die flitsen.
F
FrenzelLid
01-01-2024, 00:00
#20
Druks zei:
Ik ben er nog steeds niet over uit of ik nou 2x een psychose heb gehad na een paddo-trip.

Ik ben dus 2x vrij diep gegaan in een paddotrip waarbij ik door de tijd reisde en totaal de link met het hier en nu verloor. Na de trip, toen mijn trip-buddy al weer gewoon de realiteit geaccepteerd had, zat ik nog steeds met de veronderstelling dat er iets niet klopte.

Ik probeerde dan net te doen alsof er niets aan de hand was naar die vriend en ging uiteindelijk maar gewoon slapen in de hoop dat ik de volgende dag weer wakker zou worden in mijn eigen leventje.

Toen ik de volgende dag wakker werd had ik vrij snel door dat dit toch echt de wereld en tijd is waarin ik thuishoor en kon het dan ook weer vrij snel accepteren.

Is dit een psychose te noemen? Het was echt typisch dat ik zeg maar de 2x precies dezelfde ervaring had, terwijl ik me de 2e keer had voorgenomen dat het niet meer zou gaan gebeuren. Ik sloeg me ook direct voor m'n kop de volgende ochtend dat ik weer in de mindfuck was getrapt.
Klik om te vergroten...
Een psychose gaat vooraf aan veel blootstelling aan stress. Door de stress word je als eerst depressief en door een depressie kun je vervolgens in een psychose terecht komen. Dit gaat volgens een vrij langzaam verloop en ná een psychose volgt er weer een depressie.
Men spreekt pas van een psychose wanneer wanen en/of hallucinaties en/of verward denken minimaal 30 dagen aanhouden.

Psychedelische drugs kunnen dus een "trigger" zijn voor een psychose, maar dan ben je dus wél een persoon die drugs als negatief ervaart en ook hierbij gaat het weer volgens een verloop:
Er zijn voortekenen (b.v. neiging tot isoleren, schuw of angstig gedrag, concentratieproblemen, verminderde prestaties op school of werk, voorliefde voor magie, mystiek, het paranormale, religie of filosofie, problemen met sociale contacten).
Echter deze tekenen kunnen ook aan de leeftijd gebonden zijn (puberteit), maar opvallend is dat psychosen meestal rond het begin van de volwassenheid voor het eerst opduiken.

Psychosen hebben ook ernstige gevolgen; dat je je toekomstverwachtingen wel op je buik kunt schrijven. Na een psychose is het onderhouden van sociale contacten of een relatie moeilijk.
Het schijnt ook dat een aantal schizofrenen naast hun schizofrenie nog PTSS hebben, omdat een psychose als zeer angstaanjagend wordt beleefd.
Ik kan zeggen dat ik al heel wat bad trips heb meegemaakt, maar geen daarvan heb ik als traumatisch ervaren. Ik zou een bad trip dus niet met een psychose durven vergelijken.
In de wetenschap maakt men onderscheid tussen hallucinaties en pseudo-hallucinaties.
Pseudo-hallucinaties zijn hallucinaties die je zelf opwekt met een hulpmiddel.

Ben ook wel eens urenlang buiten westen geweest van de psilocine, dat ik even niet meer wist hoe ik in die status verzeild ben geraakt, maar met hard inspannen van het bewustzijn, kreeg ik toch altijd controle op mijn hallu's en wist ik weer dat ik champi's had geslikt.
Het valt me op dat pseudo-hallucinaties ook "stuurbaar" zijn, dwz dat je zelf het thema van je trip kunt bepalen of door anderen kunt laten bepalen.
Bij mijn weten zijn pseudo-hallucinaties dus beïnvloedbaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."