"Hey AT,
Vind het heel fijn dat je er hier zo open over schrijft.
Loop zelf al 15 jaar in en uit bij psychiatrie, dan weer vrijwillig, dan weer dwang.
Bij mij hebben ze ook allerlei diagnoses gesteld, waaronder ook schizotypische ps en ben ook al meedere keren psychotisch verklaard, maar ben het daar nooit mee eens geweest.
Die stps vind ik vervelend om te hebben, want ik ken niemand anders die dat heeft.
Zo hoe ik het begrijp begint het met randpsychotische verschijnselen en in de gevallen van persoonlijkheidsstoornissen lopen deze meestal niet uit op een psychose, maar gaan de verschijnselen na korte tijd weer weg (uitzonderingen voorbehouden).
Misschien dat onze verpleegkundige op dit forum daar meer over kan zeggen? want ik ervaar zelf ook zeer negatieve effecten van seroquel en risperdal. Heb ook nog zyprexa en impromen gebruikt, wat eveneens neuroleptica zijn, en ook daarmee had ik negatieve ervaringen.
Bij mij hebben ze ook de diagnose schizofrenie gesteld, waardoor behandelaars steeds op medicijnen-gebruik blijven wijzen. Echter deze gebruik ik al 6 jaar niet meer en ook niet meer van plan.
Bij iemand met schizofrenie zouden de randpsychotische verschijnselen uiteindelijk uitlopen tot in een psychose en in een psychose zul je neuroleptica als positief ervaren.
Ik daarentegen heb neuroleptica nooit als positief ervaren, vandaar dat ik er altijd werk van ben gaan maken als de psych me psychotisch verklaarde.
Vanwege de dwang tot medicijnen-gebruik kon ik nooit nagaan of ik wel echt psychotisch werd, omdat er tijdens de rand-fase al met medicatie toediening gestart werd en vanwege de diagnose schizofrenie mocht ik daar dan nooit mee stoppen, want dan zou ik opnieuw psychotisch worden volgens de psych.
Inmiddels functioneer ik al een hele tijd zelfstandig, niet dat ik gelukkig ben, maar ik weet mezelf te verzorgen zonder hulp van psychiatrie en met drugsgebruik. Nou schijnt schizofrenie geneesbaar te zijn (methode onbekend), maar toch ervaar ik nog steeds dezelfde soort waanachtige verschijnselen (randpsychoses) als die van toen; die waar ze me telkens bij elke opname psychotisch op hebben verklaard.
Bij mij gaat het niet zo ver als jou. Bij mij is het enkel negatief denken over mensen. Sociale angst, niet dat ik bang ben, want ik zie hoe voorzichtig mensen met me zijn, maar ik denk snel dat dingen niet deugen aan mensen, waardoor ik op grote afstand blijf.
Ik ben overigens wél agressief; ook zo verklaard door psych.
Dat wantrouwen in mensen is bij mij zo erg dat ik niet meer werk (ook nooit meer van plan) en ook vaak nadenk over hoe ik bepaalde oplichters wil vergelden (ook voormalige werkgevers). Deze gedachten kan ik intens gaan voeden waardoor ik ze hardop ga uitspreken, maar ik heb ook echt hele negatieve ervaringen met allerlei instanties; ook psychiatrie.
Bij mij blijven het slechts randpsychoses; heb het nooit langer dan enkele uren... dit hangt altijd af van de mate waarin ik het koester en de afleiding die ik daarvoor zoek.
Bij drugsgebruik klapt het bij mij helemaal dicht, dat ik vrijwel altijd alleen gebruik. Ik ervaar trippen als spannend en interessant. Cocaine gebruiken ervaar ik als irritant, omdat ik naar verwarring verlang, maar dat komt niet bij coke-gebruik, daar blijf je helder denken. En ik schaam me voor mijn gedachten.
Het is ook heel erg voor mij dat ik soms mensen ontmoet die ik graag mag, maar toch negatieve dingen over ze denk. Dit voel ik dan zo hard dat ik dierbaren afstandelijk benader. Al met al weet ik steeds dat het ook foutieve vooroordelen kunnen zijn, maar toch naar het gevoel van wantrouwen blijf handelen (en nuance maar niet kan accepteren vanwege de aanwezige mogelijkheid dat iemand toch ondeugdelijk kan zijn).
Weet na 15 jaar behandelen eigenlijk nog steeds niet wat er nu precies met me aan de hand is. Denk wel eens geen stps te hebben...
Vandaar dat ik blij ben dat ik nu eindelijk eens iemand zie met stps.
Dus je hebt het nu uit met je vriendin?
Zou je dan wel een leven met een partner willen?
Ik niet.
En à ls ik het zou doen, dan niet verder als een LAT-relatie (moet contacten gemakkelijk kunnen breken)"