Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLSD trip | mede tripper gaat volledig fout

LSD trip | mede tripper gaat volledig fout

175 antwoorden
38 weergaven
18-5-2026
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet hoor. Het blijft een valkuil om te denken: 'och, ik heb nu zoveel getript nu kan ik het wel aan'. Onderdeel van veel ervaring met psychedelica is imo juist dat je beseft dat ook jij moeilijke momenten kunt hebben en als die niet adequaat behandeld worden dat je dan in paniek kan raken. Niemand is daar immuun voor en je hebt ook niet alles in de omgeving zelf in de hand.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meestal trip met één of een paar andere mensen die dan ook aan het trippen zijn. Dus misschien moet ik ook niet te hypocriet gaan lopen doen. Het is meer dat ik de opvatting heb dat een nuchtere tripsitter erbij (bijna) altijd veiliger is (afhankelijk van de kundigheid van de tripsitter en de mate van vertrouwen die mensen in de tripsitter hebben).
Klik om te vergroten...
Kom er morgen op terug :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fenrir zei:
:kots:
Klik om te vergroten...

Haha :sweatsmile:

Wat vind je wel lekker ruiken?
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#3
Neo-Shulginist zei:
Haha :sweatsmile:

Wat vind je wel lekker ruiken?
Klik om te vergroten...
Leer, oud hout, stof (als in een stoffige zolder), houtrook, sigarettenrook, hooi, koffie, bosgrond, vers zweet, oude boeken, kattenvacht, kruitdampen, de ozonlucht na onweer, koper, vanille, ...
Interessante vraag, nooit eerder zo bij stilgestaan! Wat vind jij dan lekker ruiken? (Behalve geurkazen.)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Fenrir zei:
Leer, oud hout, stof (als in een stoffige zolder), houtrook, sigarettenrook, hooi, koffie, bosgrond, vers zweet, oude boeken, kattenvacht, kruitdampen, de ozonlucht na onweer, koper, vanille, ...
Interessante vraag, nooit eerder zo bij stilgestaan! Wat vind jij dan lekker ruiken? (Behalve geurkazen.)
Klik om te vergroten...

Nouja ik kan me op zich ook wel voorstellen dat je van die goedkope geurkaarsen goor vindt. Van die goedkope wierook van de Xenox ofzo is ook niet te doen.

Palo santo, Nag Champa of de wat betere geurverstuivers vind ik wel lekker ruiken. Maar het moet niet te overdreven zijn nee, gewoon subtiel.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet hoor. Het blijft een valkuil om te denken: 'och, ik heb nu zoveel getript nu kan ik het wel aan'. Onderdeel van veel ervaring met psychedelica is imo juist dat je beseft dat ook jij moeilijke momenten kunt hebben en als die niet adequaat behandeld worden dat je dan in paniek kan raken. Niemand is daar immuun voor en je hebt ook niet alles in de omgeving zelf in de hand.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meestal trip met één of een paar andere mensen die dan ook aan het trippen zijn. Dus misschien moet ik ook niet te hypocriet gaan lopen doen. Het is meer dat ik de opvatting heb dat een nuchtere tripsitter erbij (bijna) altijd veiliger is (afhankelijk van de kundigheid van de tripsitter en de mate van vertrouwen die mensen in de tripsitter hebben).
Klik om te vergroten...

Opzich met je eens, maar ik moet er zelf ook echt niet aan denken om tijdens een trip samen te zijn met een nuchtere tripsitter. Lijkt me zwaar storend en zou me continu ongemakkelijk voelen. Tenzij het deel uitmaakt van een ritueel, zoals een of andere wijze sjamaan, dat lijkt me nog wel eens lachen.

Liefst een bekende/vriend(in) waarbij ik me op m’n gemak voel, die dan dus ook met me meedoet, en anders alleen. Ik vertel in dat laatste geval wel aan iemand wat ik ga doen zodat ik een ‘hulplijn’ heb.

Bij sommige drugs is een fysieke, nuchtere sitter natuurlijk een must om de veiligheid te garanderen, zoals bij salvia of DMT.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Fenrir zei:
:kots:

Ligt natuurlijk ook aan de situatie. Ik heb over een paar maanden een interessante trip op de planning staan waarbij ik waarschijnlijk een uur of zes niet meer op deze planeet ben. Dan vind ik een sitter wel fijn. Wordt meteen mijn eerste keer met een tripsitter :) Voor iets als DMT of Changa is een sitter fijn om te zorgen dat je het huis niet in de fik steekt, en voor iets als salvia of datura moet je imo eigenlijk wel een nuchter persoon in de buurt hebben voor de veiligheid.
Klik om te vergroten...
Uiteraard is een tripsitter wel essentieel bij die laatste middelen. :)
F
FenrirLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neo-Shulginist zei:
Nouja ik kan me op zich ook wel voorstellen dat je van die goedkope geurkaarsen goor vindt.
Klik om te vergroten...
Ik snap de verwarring! Ik citeerde die zin omdat je een typfoutje had gemaakt: een geurkaas aansteken. :)
R
Robbert40Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mooi rapport en goeie adviezen, interessante discussie!

Koop iets leuks/ lekkers voor de huisgenoot die je geholpen heeft M te zoeken, voor normale mensen zonder ervaring hierin kan een situatie als dit erg vreemd en of vervelend zijn.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Fenrir zei:
Ik snap de verwarring! Ik citeerde die zin omdat je een typfoutje had gemaakt: een geurkaas aansteken. :)
Klik om te vergroten...

Haha, ohh, je zit me gewoon in de zeik te nemen! :sweatsmile:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
(..) ik moet er zelf ook echt niet aan denken om tijdens een trip samen te zijn met een nuchtere tripsitter. Lijkt me zwaar storend en zou me continu ongemakkelijk voelen
Klik om te vergroten...

Maar waarom? Waarover zou je je ongemakkelijk voelen dan? En hoe komt het dat dat idee zo overheersend is?
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fenrir zei:
Ik snap de verwarring! Ik citeerde die zin omdat je een typfoutje had gemaakt: een geurkaas aansteken. :)
Klik om te vergroten...
Had eens een keer onbedoeld een geurkaas gekocht. (Heb je ooit tilsitter gekocht? Doen! :wink:)(ik begrijp de verwarring, je dacht dat er Tilsitter stond ipv Tripsitter)
Tripreport. Setting: op de boot van Duitsland naar Denemarken. Ik kocht de goedkoopst mogelijke kaas voor op mijn brood. Ik ging aan de lange tafel zitten waar een stuk of 15 van mijn mede busgenoten ook zaten (ik reed met de bus van NL naar Kopenhagen). De hele tafel zat vol mensen. Ik hoopte op een gezellig gesprek met de vamp naast mij. Ik opende het pakje kaas. Ik realiseerde mij meteen dat dit een vergissing was. De stank was als een zwerver die zich maanden niet gewassen had en binnen no-time was letterlijk de hele tafel leeg (!!). Ook de meid naast mij was verdwenen. Ik zat alleen aan de grote tafel en ben zo onopvallend mogelijk weg gegaan (wat niet lukte, want anderen in de eetruimte keken me vanuit hun ooghoeken aan). Wat achterbleef op de tafel was het stinkende stuk kaas wat ik niet durfde op te eten.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Maar waarom? Waarover zou je je ongemakkelijk voelen dan? En hoe komt het dat dat idee zo overheersend is?
Klik om te vergroten...

Ik kan niet voor Roze Olifant antwoorden, maar ik vind de vraag interessant.

Ik voel mezelf ongemakkelijk met een nuchtere sitter omdat we niet in dezelfde bubbel zitten. Je kan samen natuurlijk compleet langs elkaar heen trippen, maar je bent dan wel in een tripbubbel. Als de ander nuchter is, word ik continu geconfronteerd met de illusie die werkelijkheid heet en die wil ik dus juist even ontsnappen.

Die sitter is dan dat laatste draadje naar de realitieit waardoor ik er aan blijf hangen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Maar waarom? Waarover zou je je ongemakkelijk voelen dan? En hoe komt het dat dat idee zo overheersend is?
Klik om te vergroten...

Hmm, tja. :tongueout: Omdat die ander niet aan het trippen is en er wel bij zit. Lijkt me gewoon minder prettig. Liever een zelfde soort ‘connectie’. Vind het lastig uitleggen waarom het me precies ongemakkelijk lijkt, maar dat is het gevoel erbij. Zelfs bij iemand die ik echt heel erg goed ken (nuchter zowel als onder invloed) zou ik me denk ik altijd net wat zekerder voelen als diegene ‘mee’ tript.

* Edit: misschien is het het vermoeden/de angst dat je je toch altijd wat meer raar, afwijkend, zal voelen als er iemand naast je nuchter zit te wezen. Dat komt als eerste in me op.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ja ik stel de vraag dus omdat ik denk dat er allerlei verwachtingen en onzekerheden onder liggen. Het leuke aan psychedelica vind ik nu juist om dat soort momenten aan te grijpen om dan meer te ontdekken over jezelf: wie je bent, hoe je je voelt en op welke manier je denkt. =)

Je kan bijvoorbeeld de opvatting hebben dat je 'normaal' moet doen. Dat hoe je je gedraagt als je psychedelica op hebt niet goed is, en dat je daardoor gaat twijfelen aan jezelf als je dan jezelf uit de derde persoon gaat bekijken. Maar ook dat is weer een illusie. Je weet niet wat anderen denken. En als je dat gevoel dat je iets moet van een nuchtere tripsitter kunt loslaten dan kan dat juist weer heel leerzaam zijn.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#15
M’n eerste 2 LSD-trips waren met nuchtere tripsitterS.
Vooral de eerste keer was ik daar dankbaar voor, aangezien ik toen redelijk overweldigd was door de, mij nu zo gewaardeerde, acid energy. 1 van m’n tripsitters maakte me bewust van m’n ademhaling en toen was de ‘storm’ al snel gaan liggen.
De tweede keer was een ietwat anders, ongemakkelijk maar ook ontzettend grappig verhaal. Ik had net m’n zegel binnen en toen kreeg 1 van m’n 2 tripsitters telefoon om een kennis te helpen verhuizen. Wij met ons 3 daarheen. Ikke in m’n welbekende Duracell-energy style. Met de verhuis zelf helpen ging me niet meteen af, dus plofte ik me daar maar op de bank, naast 2 nuchtere mensen die ik amper kende (gelukkig ook psychedelica fans) en een hond die continu m’n aandacht kwam vragen, lol. Toen voelde ik me wel ietwat ongemakkelijk jah ... Maar achteraf bekeken wel een hilarisch avontuur. :sweatsmile:

Omwille van deze ervaringen zeg ik niet per se ‘nee’ tegen een nuchtere tripsitter. Imo is de keuze dus vooral contextgebonden.
Ik begrijp dat sommigen zich afvragen of ze niet al te gek of whatever overkomen op hun nuchtere tripsitter. Maar draai de zaak eens om en stel je ff voor hoe grappig die nuchtere tripsitter er door jouw trip bril uitziet. Of de oprechte dankbaarheid die je kan voelen als jouw tripsitter jouw trip positief beïnvloedt. Zoals met alles is het een kwestie v. perspectief uiteraard.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Ik weet niet hoor. Het blijft een valkuil om te denken: 'och, ik heb nu zoveel getript nu kan ik het wel aan'. Onderdeel van veel ervaring met psychedelica is imo juist dat je beseft dat ook jij moeilijke momenten kunt hebben en als die niet adequaat behandeld worden dat je dan in paniek kan raken. Niemand is daar immuun voor en je hebt ook niet alles in de omgeving zelf in de hand.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meestal trip met één of een paar andere mensen die dan ook aan het trippen zijn. Dus misschien moet ik ook niet te hypocriet gaan lopen doen. Het is meer dat ik de opvatting heb dat een nuchtere tripsitter erbij (bijna) altijd veiliger is (afhankelijk van de kundigheid van de tripsitter en de mate van vertrouwen die mensen in de tripsitter hebben).
Klik om te vergroten...

Ik ben het wat dit betreft met @Mindless eens dat ik liever alleen door een moeilijke fase heen ga dan constant iemand bij me te hebben die mij zou moeten gaan opvangen. Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af wat je doel is met trippen. Trip je voor je plezier, een spannende ervaring? Of trip je om in verbinding te treden met je onderbewustzijn en wil je graag antwoorden op bepaalde vraagstukken. Dat soort boodschappen is niet altijd fijn. Maar wil je daadwerkelijk lessen trekken of zelfs iets doorbreken, dan past daar geen oppas bij. Het hangt er natuurlijk van af hoe stevig je in je schoenen staat en of je jezelf vertrouwt.

Mijn opmerking was dan ook met name bedoeld voor mensen die met bovengenoemde reden een trip ingaan. Niet voor de consumerende tripper. Ik vergeet wel eens dat een groot deel van de trippers alleen een spectaculaire ervaring wil. Zoiets als live tv meemaken. Dan, wanneer hun onderbewuste tegen hen spreekt schrikken ze zich lam. Duistere beelden worden negatief geïnterpreteerd waardoor een angst-respons ontstaat. Bad trips worden weggedrukt ipv omarmt. Nauwkeurige reflectie 'achteraf' op de trip blijft achterwege. Als beginnende tripper heb ik deze zelfde fouten gemaakt. alhoewel ik nooit een trip heb meegemaakt die totaal 'bad' was. Maar mijn woorden waren dan ook met name gericht tot dit soort tripper. De laten we het noemen 'spirituele tripper'. Voor hen zou het goed zijn zich bij een eerste trip ieg goed in te lezen en te praten met iemand wat te verwachten en wat te doen (vooral wanneer in het begin van een LSD trip de zaak versnelt en je als beginner zou kunnen denken dat het vanaf dat moment alleen maar blijft versnellen tot in het oneindige). Mijn eerste trip was dus zonder begeleider (eind 80's had je die luxe ook gewoon niet, althans zeker niet in de punk kringen waarin ik verkeerde :wink: ). Zou ik de eerste keer opnieuw doen, dan zou ik ook geen tripsitter willen. Vanwege het aspect van 'lessen leren'.

Voor mij was de eerste keer werkelijk een kosmisch contact. Een alles doorbrekende verbinding met een realiteit die ik niet voor mogelijk had kunnen houden. Het zette mijn wereld op zijn kop en heeft een daadwerkelijke verbinding gelegd met mijn onderbewustzijn. Iets waar mijn hele leven op is verder gegaan. Ik kan mij gewoon niet voorstellen hoe dit had kunnen gebeuren wanneer een tripsitter mij had gekalmeert waar het (in het begin, tijdens de rush) mis ging. Soms moet je gewoon door shit heen. Dat is de enige manier om iets te doorbreken.

Mijn eerste trip verliep dus als volgt; het begin verliep angstig en escalleerde in het mezelf willen afsluiten van alles. Maar daarna was er een overlevingsdrang die mij een oplossing bood- ik pakte verf en papier en begon verf te smeren, waarbij ik geheel gefascineerd raakte door de echo's op het papier. Mijn verfstreken hadden echo's en hoe de verf zijn vorm vond tijdens het uitvloeien was enorm trippy. Daardoor kwam er een euforie over mij heen wat weer leidde tot geweldige inzichten over mijn verbinding met deze wereld en met name de kosmische verbinding tussen alle levende wezens. Het was daadwerkelijk mijn eigen onderbewuste die tot mij sprak. Iets wat ik aldus als fascinerend ervaarde. Ik ben er achteraf zeker van dat mijn euforie nooit zo intens was geweest wanneer mijn 'low' niet zo diep en angstaanjagend was geweest. Dit was mijn entree in mijn onderbewustzijn, wat nooit had kunnen gebeuren wanneer er iemand bij was geweest om mij te behoeden voor iets negatiefs. Sommige dingen moeten alleen ondergaan worden. Hoe angstaanjagend ook. Het in contact treden met je eigen onderbewuste is zoiets. Het kan ongelooflijk angstaanjagend zijn. Maar ook ontzettend mooi en alles doorbrekend.

Ik vind dus eigenlijk (ik herzie daarmee mijn eerdere mening) dat de spirituele tripper de eerste keer geheel zonder sitter moet trippen. Hij'zij zou zelfs helemaal alleen moeten trippen. Dit is belangrijk, zodat je niet wordt afgeleid door allerlei 'zaken' van anderen. Als je in contact wil treden met je onderbewuste, dan moet je dat alleen doen, voor een zo puur mogelijk contact.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat een ontzettend goed report van de TS!
Chapeau!!

Het is gedeeltelijk voor mij heel herkenbaar.
Daarom reageer ik met deze post.

Ook ik maakte de eerste keer een bad trip mee, zonder een goede zitter daarbij.
Dom, dom dom.

Er was wel iemand bij, die meerdere keren al getript had, maar zoals later bleek had hij geen ervaring met iemand die giga verkeerd aan het gaan was. Helaas. En een benzo was beslist een aanrader geweest.

Ook ik nam de trip in bij iemand op kamers.
En, veel erger nog, ik zat ook nog eens op dat moment in een vette shitsituatie.
Als enige maanden vóór de trip je relatie van meer dan 5 jaar geklapt is, nou, dan moet je dus beslist niet gaan trippen.
Daar kwam ik dus óók achter.

Ik beschrijf de horrortrip dus, zo kort mogelijk.

Ook ik werd op een moment zeer onrustig, omdat ik meende dat de muren van die kamer ineens razendsnelle kleurveranderingen gingen vertonen, de ruimte veranderde in een perfecte kubus, waarvan de muren ook nog eens langzaam, maar zeker naar elkaar toe gingen schuiven en als ik daar zou blijven, zou ik zonder enige twijfel verpletterd gaan worden. Dus: alle hens, redde, wie zich nog redden kan, naar buiten, dus!
Mijn vriend H ging gelukkig mee.
Buiten gekomen was gelukkig ruimte genoeg, de benauwdheid nam af, en we gingen aan de wandel. Alles was toen intens mooi, intens goed.
Wat een prachtige kleuren zag ik, en, bij de rivier de maas aangekomen, was het werkelijk fantastisch om de kringen te volgen op het water, als er een steentje in plonsde.
Vervolgens zag ik een trein over de brug komen razen, en sjeeesses wat had deze toch een enorm hoge snelheid!
Verder aan de wandel.
H was ineens nergens meer te zien, hetgeen mij enigzins onrustig maakte, maar, wat zou het, ik liep de weg op, naar de middenstreep toe, want dat, en alleen dat is het exacte middelpunt, en maande de automobilisten aan om voor mij te stoppen, ( een enorm getoeter ontstond) en waarom stapten deze wezens achter het stuur niet uit, om voor mij, Jezus zijnde, om diep voor mij in het stof te knielen?!
Wat een mazzel achteraf, dat ik niet omver ben gereden!
Ineens verscheen H weer, en zei toen tegen mij: he tripper, hoe gaat het?
Ik meen, dat ik toen antwoordde dat ik het erg warm had en in de rivier wilde gaan zwemmen om af te koelen, maar op de een of andere manier zag ik ervan af.
Gelukkig maar.
Vervolgens sloeg de trip ineens om. En hoe!
Een enorm gevoel van eenzaamheid kteeg ik, en donkere, zwarte mist kwam opzetten.
Wat een verdriet, en ik wilde nu maar één ding, namelijk naar huis. Wat een teringzooi was het allemaal. Zo voelde ik me, dus.

Ik begon aan de terugweg, stak de zoveelste joint Op, maar goddome, wat was het ver, en H was verdwenen, en mijn ex vriendin, een zuster van hem, overigens,!! óók en ook nog eens voorgoed....

Nu kreeg ik een enorme angst over me, ik was.mijn exacte perfecte wederhelft kwijt, ik zou beslist nooit meer dat geluk voelen, krijgen, ervaren, want zoiets perfects, dat krijg je maar één keer.
Dat was vast en zeker.
Wat een kutgevoel. Het overmande mij volledig .
Vervolgens ook dit nog:
Ik wist de weg terug niet meer, moet je eens kijken, de reling van de maasbrug waar ik overheen moest, was zo te zien meerdere kilometers lang! Die lange boog omhoog, ik zie hem nu nog steeds voor me, in min of meer doodsangst verkerende...ik was voorgoed verloren!
Dat gevoel, het is eigenlijk niet te beschrijven.

De tijds beleving, was gelijk, aan die van de TS
Hierna herinner ik me niets meer.
Ik ben thuisgekomen, nam weer een joint, en ineens was de trip over. De angst, het verdriet van het verlies van mijn wederhelft was ineens veel minder, en ik ben in slaap gevallen.
De hele dag erna voelde ik me wat "vreemd".

Deze trip is geweest in 1982.
Dus, wel enige tijd geleden.
Ik heb dit report hier nu neergezet, omdat het tekort van de TS mij triggerde, ik hoop, dat men dit niet ziet als: daar heb je hem ook weer.
Ik maakte dezelfde fout, als hij. ( geen ervaren tripsitter)
Ik maakte vergelijkbare dingen mee (volgens mij, dan)
Thats why. Deze ervaring zal ik me mijn hele verdere leven echt niet vergeten!

TS, respect!
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#18
שמש zei:
Ik ben het wat dit betreft met @Mindless eens dat ik liever alleen door een moeilijke fase heen ga dan constant iemand bij me te hebben die mij zou moeten gaan opvangen. Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af wat je doel is met trippen. Trip je voor je plezier, een spannende ervaring? Of trip je om in verbinding te treden met je onderbewustzijn en wil je graag antwoorden op bepaalde vraagstukken. Dat soort boodschappen is niet altijd fijn. Maar wil je daadwerkelijk lessen trekken of zelfs iets doorbreken, dan past daar geen oppas bij. Het hangt er natuurlijk van af hoe stevig je in je schoenen staat en of je jezelf vertrouwt.

Mijn opmerking was dan ook met name bedoeld voor mensen die met bovengenoemde reden een trip ingaan. Niet voor de consumerende tripper. Ik vergeet wel eens dat een groot deel van de trippers alleen een spectaculaire ervaring wil. Zoiets als live tv meemaken. Dan, wanneer hun onderbewuste tegen hen spreekt schrikken ze zich lam. Duistere beelden worden negatief geïnterpreteerd waardoor een angst-respons ontstaat. Bad trips worden weggedrukt ipv omarmt. Nauwkeurige reflectie 'achteraf' op de trip blijft achterwege. Als beginnende tripper heb ik deze zelfde fouten gemaakt. alhoewel ik nooit een trip heb meegemaakt die totaal 'bad' was. Maar mijn woorden waren dan ook met name gericht tot dit soort tripper. De laten we het noemen 'spirituele tripper'. Voor hen zou het goed zijn zich bij een eerste trip ieg goed in te lezen en te praten met iemand wat te verwachten en wat te doen (vooral wanneer in het begin van een LSD trip de zaak versnelt en je als beginner zou kunnen denken dat het vanaf dat moment alleen maar blijft versnellen tot in het oneindige). Mijn eerste trip was dus zonder begeleider (eind 80's had je die luxe ook gewoon niet, althans zeker niet in de punk kringen waarin ik verkeerde :wink: ). Zou ik het opnieuw doen, dan zou ik ook geen tripsitter willen. Vanwege het aspect van 'lessen leren'.

Voor mij was de eerste keer werkelijk een kosmisch contact. Een alles doorbrekende verbinding met een realiteit die ik niet voor mogelijk had kunnen houden. Het zette mijn wereld op zijn kop en heeft een daadwerkelijke verbinding gelegd met mijn onderbewustzijn. Iets waar mijn hele leven op is verder gegaan. Ik kan mij gewoon niet voorstellen hoe dit had kunnen gebeuren wanneer een tripsitter mij had gekalmeert waar het (in het begin, tijdens de rush) mis ging. Soms moet je gewoon door shit heen. Dat is de enige manier om iets te doorbreken.

Mijn eerste trip verliep dus als volgt; het begin verliep angstig en escalleerde in het mezelf willen afsluiten van alles. Maar daarna was er een overlevingsdrang die mij een oplossing bood- ik pakte verf en papier en begon verf te smeren, waarbij ik geheel gefascineerd raakte door de echo's op het papier. Mijn verfstreken hadden echo's en hoe de verf zijn vorm vond tijdens het uitvloeien was enorm trippy. Daardoor kwam er een euforie over mij heen wat weer leidde tot geweldige inzichten over mijn verbinding met deze wereld en met name de kosmische verbinding tussen alle levende wezens. Het was daadwerkelijk mijn eigen onderbewuste die tot mij sprak. Iets wat ik aldus als fascinerend ervaarde. Ik ben er achteraf zeker van dat mijn euforie nooit zo intens was geweest wanneer mijn 'low' niet zo diep en angstaanjagend was geweest. Dit was mijn entree in mijn onderbewustzijn, wat nooit had kunnen gebeuren wanneer er iemand bij was geweest om mij te behoeden voor iets negatiefs. Sommige dingen moeten alleen ondergaan worden. Hoe angstaanjagend ook. Het in contact treden met je eigen onderbewuste is zoiets. Het kan ongelooflijk angstaanjagend zijn. Maar ook ontzettend mooi en alles doorbrekend.

Ik vind dus eigenlijk (ik herzie daarmee mijn eerdere mening) dat de spirituele tripper de eerste keer geheel zonder sitter moet trippen. Hij'zij zou zelfs helemaal alleen moeten trippen. Dit is belangrijk, zodat je niet wordt afgeleid door allerlei 'zaken' van anderen. Als je in contact wil treden met je onderbewuste, dan moet je dat alleen doen, voor een zo puur mogelijk contact.
Klik om te vergroten...
Vanuit het oogpunt vd. spirituele tripper begrijp ik jouw redenering perfect. Doch, zoals je zelf aanhaalt, kijkt niet iedereen door die bril en imo zijn vele (beginnende) trippers niet klaar om het op zulke diepgaande manier te bekijken. Jouw zienswijze vereist toch al een zekere levenservaring, volgens mij.

Ikzelf zou een eerder vergaande (inhoudelijke) inmenging v. m’n tripsitter absoluut afwijzen, maar een subtiele praktische tip of advies in een paar woorden kan in een noodsituatie wel een helpende hand bieden, zeg ik dan enigszins naar eigen ervaring.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#19
AphexTwin zei:
Vanuit het oogpunt vd. spirituele tripper begrijp ik jouw redenering perfect. Doch, zoals je zelf aanhaalt, kijkt niet iedereen door die bril en imo zijn vele (beginnende) trippers niet klaar om het op zulke diepgaande manier te bekijken. Jouw zienswijze vereist toch al een zekere levenservaring, volgens mij.

Ikzelf zou een vergaande (inhoudelijke) inmenging v. m’n tripsitter absoluut afwijzen, maar een subtiele praktische tip of advies in een paar woorden kan in een noodsituatie wel een helpende hand bieden, vermoed ik.
Klik om te vergroten...
Ik kan natuurlijk niet specifiek ingaan op jouw situatie. Maar misschien zou het kunnen, dat je zelf door te vertrouwen op je eigen kracht een uitweg kan vinden uit een moeilijke situatie. En dat dit daardoor een veel grotere impact heeft dan wanneer iemand jou helpt.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
שמש zei:
Ik ben zelf in het algemeen gesproken een voorstander van een tripsitter, vooral bij beginnende trippers.
Wanneer je al meer ervaring hebt, lijkt het mij veruit beter om alleen te trippen of ieg zonder sitter. Natuurlijk heb jij geen sitter nodig. Maar die zijn ook meer bedoeld voor mensen met geen enkele ervaring.
Klik om te vergroten...

Ik weet niet hoor. Het blijft een valkuil om te denken: 'och, ik heb nu zoveel getript nu kan ik het wel aan'. Onderdeel van veel ervaring met psychedelica is imo juist dat je beseft dat ook jij moeilijke momenten kunt hebben en als die niet adequaat behandeld worden dat je dan in paniek kan raken. Niemand is daar immuun voor en je hebt ook niet alles in de omgeving zelf in de hand.

Maar ik moet wel zeggen dat ik zelf meestal trip met één of een paar andere mensen die dan ook aan het trippen zijn. Dus misschien moet ik ook niet te hypocriet gaan lopen doen. Het is meer dat ik de opvatting heb dat een nuchtere tripsitter erbij (bijna) altijd veiliger is (afhankelijk van de kundigheid van de tripsitter en de mate van vertrouwen die mensen in de tripsitter hebben).

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."