Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsLSD trip | mede tripper gaat volledig fout

LSD trip | mede tripper gaat volledig fout

175 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Tijdens een trip is het lastig om nog goed de dosis in te schatten. Juist met GHB is dat nogal tricky omdat een paar milliliter te veel al een overdosering betekent.

Sowieso heb je helemaal geen GHB nodig om iemand te kalmeren. Je kunt daarvoor gewoon deëscalerende gesprekstechnieken gebruiken: vragen wat iemand precies voelt, wat die persoon wil en de tijdelijkheid van de ervaring benadrukken.
Je kunt de setting veranderen door naar buiten te gaan of juist naar binnen. Je kunt een ander muziekje opzetten of een geurkaas aansteken. Allemaal dingen die heel goed helpen om vervelende ervaringen van LSD om te buigen en die veel minder risicovol zijn dan GHB.

Om diezelfde reden ben ik ook tegen gebruik van (benzo)diazepines trouwens tegen 'bad trips'. Sowieso werken al dat soort middelen pas na een half uur. En als je een beetje vaardig bent in de bovenstaande begeleiding van een trip dan kan je in dat halve uur al heel veel bereiken.

Zie ook de uitgebreide Manual of Psychedelic Support, waar alles tot in de puntjes staat uitgelegd. Of het boek The Psychedelic Explorer's Guide van James Fadiman.

http://psychsitter.com
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Tijdens een trip is het lastig om nog goed de dosis in te schatten. Juist met GHB is dat nogal tricky omdat een paar milliliter te veel al een overdosering betekent.
Klik om te vergroten...

Hoezo? Je hebt toch gewoon een doseerspuit of een buisje? Heb echt nog nooit iemand out zien gaan met Lsd en Ghb.
Dat is gewoon niet het geval.

Neo-Shulginist zei:
Sowieso heb je helemaal geen GHB nodig om iemand te kalmeren. Je kunt daarvoor gewoon deëscalerende gesprekstechnieken gebruiken: vragen wat iemand precies voelt, wat die persoon wil en de tijdelijkheid van de ervaring benadrukken.
Je kunt de setting veranderen door naar buiten te gaan of juist naar binnen. Je kunt een ander muziekje opzetten of een geurkaas aansteken. Allemaal dingen die heel goed helpen om vervelende ervaringen van LSD om te buigen en die veel minder risicovol zijn dan GHB.
Klik om te vergroten...

Natuurlijk alles geprobeerd eerst.
Van buiten en naar binnen.
Muziek en alles maar soms blijft iemand daar gewoon in hangen.
Al 4 uur lang!
Toen werd het tijd om er wat aan te doen.
Ik vertel gewoon iets wat prima is te doen en wat altijd werkt.
Na de ghb ging de trip verder en hebben we nog een goede afloop gehad ook.
Het werd erger en erger tot het buisje erin ging en toen veranderde de hele sfeer.
Wat was ik blij toen die dealer met de ghb op de stoep stond.

Het zijn de vooroordelen over ghb die nu weer na boven komen.
Ghb en lsd is een hele fijne combinatie!
Ik heb hier ervaring mee met verschillende mensen.
Daarom vroeg ik net ook al na een reactie

'Heb je het wel eens gedaan?'

Zelfde vraag voor jou.
Heb je ervaring ermee doe je het vaker of is dit een reactie van wat je denkt?

Dat van de Diazepam heb ik vaker gelezen.
Zelf geen ervaring mee maar een vriend van mij wel en zei dat het de hele trip weg haalde.

Het zijn voornamelijk meningen wat ik lees.
Elke keer als er over lsd word gepraat moet meteen iemand voor de duizenste keer weer gaan zeggen

'Waarschijnlijk zijn je zegels niet zoals je dealer heeft gezegd'

Nee dat weten we langzame hand wel maar dat is elke keer weer de zelfde reactie.
Hoe is het bewaard en zelfs licht heeft invloed op lsd.
Soms is het helemaal niet relevant om het te benoemen en verteld iemand gewoon zijn verhaal over een mooie trip, en ja hoor meteen de vaste reactie van de zelfde mensen.
Iemand die heel ervaren is met Lsd kan op een gegeven moment wel inschatten of de zegels de sterke hadden die ze zouden moeten hebben.
Zeker als je zelf met de druppels hebt gewerkt.

Uiteindelijk als dit raport leest dan was het wel duidelijk dat een kaarsje niet genoeg was en een valium gewoon het beste was geweest.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
Het laatste nog wat vaak word geadviseerd.
Is een tripzitter die de boel in de gaten gaat houden.
Als je dat al nodig hebt denk ik dat je het sws niet moet doen.

Waarom? Ik heb wel een gehad met paddo's dat we helemaal los gingen met een groepje.
En toen zat er iemand bij die niet mee deed.
Totaal niet op ons niveau de hele tijd zo een observerende blik op de achtergrond.
Waarbij ik mij dus ga inhouden om weer voor diegene niet raar over te komen.
We waren met ze 5e en kwamen tot de conclussie dat ze weg moest en daarna hebben we het vaker gedaan en hadden we al meteen de afspraak er moet niet iemand nuchter bij moet gaan zitten.
Dat is super irritant en daar was iedereen het mee eens.

Later met lsd weer meegemaakt, mensen erbij die niet mee deden.
Toen gingen wij ons ook afzonderen (met totaal andere mensen in een totaal andere setting)
Weer de zelfde conclussie van iedereen.
Zitten ze erbij... Totaal niet op het zelfde niveau en je ziet af en toe dat ze zitten te kijken naar iedereen met allerlei gedachtes.
Het is gewoon niet fijn.

Dat geeft mij dus juist een nare bijsmaak aan de trip en toevallig ook iedereen met wie ik was.

Dat komt er weer op neer dat die perfecte adviesen waarschijnlijk ook weer verzonnen door iemand die zelf nooit echt gebruikt gewoon niet werken voor de meeste mensen en het omgekeerde effect geven.

Maar ja misschien zitten er dus wel mensen tussen die dat willen omdat ze al bang zijn om te nemen en wat er gaat gebeuren.
Maar dan zeg ik al, als je al niet zeker bent van je zaak doe het dan niet.
En begin gewoon met 100ug en dan merk je al snel genoeg of je volgende keer klaar bent voor een echt trip.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je moet dan dus wel een goede tripsitter vinden. Iemand die daar ervaring mee heeft en bij wie je je prettig voelt =)

Dat jij nooit iemand out hebt zien gaan aan de GHB betekent niet dat het niet kan gebeuren. GHB blijft gewoon een nogal lastige drug om te doseren, zeker bij mensen die geen ervaren gebruikers zijn. Daarom is zo'n tip ook echt totaal niet geschikt voor op een forum als deze.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Revolutionair zei:
Totaal niet op het zelfde niveau en je ziet af en toe dat ze zitten te kijken naar iedereen met allerlei gedachtes.
Het is gewoon niet fijn.
Klik om te vergroten...
Dit is dus ook mijn probleem met mensen erbij hebben die niet trippen. Als je niet op dezelfde golflengte zit, dan ben je een soort letterlijke stoor factor. De ene zal dat minder voelen dan de ander, maar zo iemand zal dus denken op een andere manier dan het trippende gezelschap en dat heeft een bepaalde impact op de algehele vibe in de ruimte waar getript wordt. Een disharmonieuze impact.

Ben het er ook mee eens dat je met trippen een soort vrijwillige keuze maakt om juist even het contact met de normale wereld los te laten. Een tripsitter is juist een link naar die wereld. Maar door inderdaad heel goed naar je intuïtie te luisteren en alleen te gaan trippen wanneer je er helemaal geen twijfels over hebt, ga je er op de juiste manier in.

Betekent niet dat ik denk dat een tripsitter nooit goed kan zijn, maar bovenstaande is imo de ideale situatie als mensen al enige ervaring hebben met trippen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Dit is dus ook mijn probleem met mensen erbij hebben die niet trippen. Als je niet op dezelfde golflengte zit, dan ben je een soort letterlijke stoor factor. De ene zal dat minder voelen dan de ander, maar zo iemand zal dus denken op een andere manier dan het trippende gezelschap en dat heeft een bepaalde impact op de algehele vibe in de ruimte waar getript wordt. Een disharmonieuze impact.

Ben het er ook mee eens dat je met trippen een soort vrijwillige keuze maakt om juist even het contact met de normale wereld los te laten. Een tripsitter is juist een link naar die wereld. Maar door inderdaad heel goed naar je intuïtie te luisteren en alleen te gaan trippen wanneer je er helemaal geen twijfels over hebt, ga je er op de juiste manier in.

Betekent niet dat ik denk dat een tripsitter nooit goed kan zijn, maar bovenstaande is imo de ideale situatie als mensen al enige ervaring hebben met trippen.
Klik om te vergroten...

Op Psy-Fi en andere psychedelische festivals is een Psy Care waar juist alleen maar nuchtere mensen zijn die trippende mensen met allerlei klachten begeleiden. Dat kunnen ze heel goed omdat ze heel goed weten hoe je een psychedelische ervaring begeleid. Mensen gaan niet extra slecht omdat de mensen in de Psy Care niet precies dezelfde drug en dezelfde hoeveelheid hebben genomen. Dus dat punt van 'niet op dezelfde golflengte' zitten, dat snap ik op zich wel. Maar dat ligt denk ik aan de ervaring en kundigheid van de tripsitter. Het is niet nodig dat de tripsitter hetzelfde meemaakt als de tripper. Sterker nog, het is juist handig als de tripsitter daar een beetje afstand van kan nemen.

Maar dit staat allemaal nog verder uitgelegd in de Manual for Psychedelic Support van Psychsitter, in mijn vorige reactie de link.

De opvatting dat iemand die geen drugs heeft gebruikt 'op een andere golflengte zit' en daardoor een sfeerverstorende factor is, dat vind ik eigenlijk een interessante opvatting. Waarom is het zo belangrijk dat anderen precies hetzelfde voelen als jij? Is dat wel een realistische verwachting überhaupt? En wat maakt het dan dat je zo oncomfortabel voelt bij nuchtere mensen? Ligt dat aan hun gedrag, aan jouw verwachtigen, of nog iets anders? :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind het eigenlijk ook wel ironisch als je je veilig voelt bij het nemen van meer drugs om angst en paniek tegen te gaan, maar niet bij zorgzame en geïnteresseerde aandacht van een deskundig persoon.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Voor mij maakt het niet uit, ik voel me overal en altijd op mijn gemak met psychedelica, op heel af en toe een ongemakkelijke opkomst na dan. Maar als ik eenmaal in de trip zit dan is het eigenlijk altijd wel goed, waar en met wie dan ook, dus ook met nuchtere mensen.

Hetzelfde psychedelicum geeft ook geen garanties dat je op dezelfde golflente zit. Heb t meermaals meegemaakt dat een tripmaatje in zichzelf gekeerd raakte terwijl altijd juist open en sociaal ben als ik trip.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Op Psy-Fi en andere psychedelische festivals is een Psy Care waar juist alleen maar nuchtere mensen zijn die trippende mensen met allerlei klachten begeleiden. Dat kunnen ze heel goed omdat ze heel goed weten hoe je een psychedelische ervaring begeleid. Mensen gaan niet extra slecht omdat de mensen in de Psy Care niet precies dezelfde drug en dezelfde hoeveelheid hebben genomen. Dus dat punt van 'niet op dezelfde golflengte' zitten, dat snap ik op zich wel. Maar dat ligt denk ik aan de ervaring en kundigheid van de tripsitter. Het is niet nodig dat de tripsitter hetzelfde meemaakt als de tripper. Sterker nog, het is juist handig als de tripsitter daar een beetje afstand van kan nemen.
Klik om te vergroten...
Ervaring en kundigheid scheelt, maar zorgt er niet voor dat een tripsitter in de state of mind zit waar de trippers in zitten.

Zoals gezegd ben ik niet per se tegen tripsitters hoor. Met name bij mensen die nieuw zijn met trippen of een specifiek tripmiddel, is het een goed idee vind ik.

Neo-Shulginist zei:
De opvatting dat iemand die geen drugs heeft gebruikt 'op een andere golflengte zit' en daardoor een sfeerverstorende factor is, dat vind ik eigenlijk een interessante opvatting. Waarom is het zo belangrijk dat anderen precies hetzelfde voelen als jij? Is dat wel een realistische verwachting überhaupt? En wat maakt het dan dat je zo oncomfortabel voelt bij nuchtere mensen? Ligt dat aan hun gedrag, aan jouw verwachtigen, of nog iets anders? :wink:
Klik om te vergroten...
Ik ben daar wellicht vrij gevoelig voor. Oncomfortabel is het misschien niet per se, het is meer dat nuchtere mensen een soort link zijn naar de nuchtere wereld. Wanneer ik trip met vrienden, dan zijn wij de enige mensen in het universum. Als daar verderop een tripsitter zit, dan is dat niet meer zo. Dan zit daar iemand die ons op dat moment niet écht begrijpt (wederom, ervaring en kundigheid scheelt, maar diegene surft op dat moment niet op dezelfde golf als ons, is wat ik probeer te zeggen) en wij begrijpen diegene op onze beurt niet écht.

Neo-Shulginist zei:
Ik vind het eigenlijk ook wel ironisch als je je veilig voelt bij het nemen van meer drugs om angst en paniek tegen te gaan, maar niet bij zorgzame en geïnteresseerde aandacht van een deskundig persoon.
Klik om te vergroten...
Als iemand zich echt niet veilig voelt om te gaan trippen, dan is een tripsitter een optie. Al denk ik dus ook dat als je twijfels hebt om te gaan trippen, dat je dan überhaupt niet moet gaan trippen. Voor mij persoonlijk, ik ben het type "als ik lig te sterven, laat me dan aub met rust". Niemand kent mij beter dan mij en ik ben al meermaals op eigen kracht uit de hel terug gekropen naar aarde. Voor mij is het veel prettiger om een stripje clonazepams achter de hand te hebben voor extreme noodgevallen dan een tripsitter die me geruststelt. Dat is ook een soort link terug naar de wereld, maar veel minder aanwezig in mijn beleving.

Maar nogmaals, ik zie op zich de waarde wel van een deskundige ervaren tripsitter. Is een tripper al meer ervaren en wil diegene even compleet los van de wereld zijn, dan staat zo'n tripsitter daar echter imo wel wat voor in de weg.


Ganggang zei:
Dit doet me denken aan mensen op festivals onder invloed van mdma die gezamenlijk een ballonnetje willen doen. Alsof iedereen in een collectieve trip raakt.
Klik om te vergroten...
Ik zit vaak heel erg op 1 lijn met een tripbuddy. Met name bij psychedelica en wiet. Er zijn genoeg mensen die ervaren een soort collectieve trip te hebben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik zit vaak heel erg op 1 lijn met een tripbuddy. Met name bij psychedelica en wiet. Er zijn genoeg mensen die ervaren een soort collectieve trip te hebben.
Klik om te vergroten...

Ik snap het gevoel dat je uitlegt heel goed hoor. Ik heb het ook wel eens ervaren. Maar dan vraag ik me toch af: waar komt dat gevoel dan van? Wie veroorzaakt dat.

Ik denk namelijk dat als je met anderen tript je wel het idee kan hebben dat je 'op één lijn zit', of dat je zelfs telepathisch met elkaar kan communiceren, maar ik denk dus dat dat een illusie is. Dat je allebei heel wat anders denkt en voelt, maar dat je desondanks het idee hebt dat je hetzelfde meemaakt. Via een positieve zwijgspiraal krijg je dan een opperbeste stemming en gezelligheid.

Ik vermoed dus dat de uitkomst het resultaat is van een psychologisch proces waarbij verwachting een grote rol speelt. Het ligt niet per se aan de aanwezigheid van de nuchtere tripsitter, maar meer aan de (onbewuste) associaties die je hebt bij die persoon.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wat een nuchtere blik op de wereld.

Die vriend en ik vullen elkaar geregeld vloeiend aan onder invloed van wiet. Of beginnen tegelijk hetzelfde te zeggen. En nog meer van dat soort dingen.

Ik geloof wel dat er een soort werkelijke - niet zomaar verzonnen - diepere connectie is en als dat wordt ervaren, dan zitten mensen op één lijn.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Ik snap het gevoel dat je uitlegt heel goed hoor. Ik heb het ook wel eens ervaren. Maar dan vraag ik me toch af: waar komt dat gevoel dan van? Wie veroorzaakt dat.

Ik denk namelijk dat als je met anderen tript je wel het idee kan hebben dat je 'op één lijn zit', of dat je zelfs telepathisch met elkaar kan communiceren, maar ik denk dus dat dat een illusie is. Dat je allebei heel wat anders denkt en voelt, maar dat je desondanks het idee hebt dat je hetzelfde meemaakt. Via een positieve zwijgspiraal krijg je dan een opperbeste stemming en gezelligheid.

Ik vermoed dus dat de uitkomst het resultaat is van een psychologisch proces waarbij verwachting een grote rol speelt. Het ligt niet per se aan de aanwezigheid van de nuchtere tripsitter, maar meer aan de (onbewuste) associaties die je hebt bij die persoon.
Klik om te vergroten...
Nou ... :thinking:.. Dit is best een interessant gesprek. Verdient bijna een eigen topic. Ben het deels met je eens maar niet helemaal.
Dat op 1 lijn liggen is namelijk wel heel sterk aanwezig met Psychedelica vind ik. Met coke ervaar ik dit bijvoorbeeld niet. Vroeger kon ik echt niet trippen met een nuchter persoon in de buurt. Deze nuchtere kan vaak de gesprekken niet eens goed volgen terwijl de trippers op dat moment precies weten wat er bedoelt wordt en elkaar aanvullen. Ik was trouwens vaak tripsitter maar dan zeker niet nuchter. Ik heb meer dan 10 mensen kennis laten maken met psychedelica. Bij 1 (eigenlijk 2) ging het even niet goed maar dit kon ik mede door de trip haarfijn aanvoelen. Deze heeft het er nog over als ik hem zie. Hoe snel ik het doorhad en hoe goed het gesprek hem deed die ik met hem had. Ik koppel(de) dat toch wel aan het op de zelfde golflengte zitten en daardoor elkaar beter aanvoelt. Mede dus omdat je het zelfde middel op hebt en dus min of meer in een zelfde ervaring zit.

Nu moet ik ook toegeven dat mijn laatste trips met mijn nuchtere vriendin, mij totaal maar dan ook totaal niet gestoord heeft dat ze nuchter was.

Maar ik geloof ook wel in een versterkte connectie door psychedelica.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
De opvatting dat iemand die geen drugs heeft gebruikt 'op een andere golflengte zit' en daardoor een sfeerverstorende factor is, dat vind ik eigenlijk een interessante opvatting. Waarom is het zo belangrijk dat anderen precies hetzelfde voelen als jij? Is dat wel een realistische verwachting überhaupt? En wat maakt het dan dat je zo oncomfortabel voelt bij nuchtere mensen? Ligt dat aan hun gedrag, aan jouw verwachtigen, of nog iets anders? :wink:
Klik om te vergroten...

Op een festival is het een ander verhaal dan in een thuis setting.
Daar kies je ervoor om tussen honderde mensen te gaan zitten spacen.
Op een festival neem ik ook geen 250ug en ga ik next lvl maar hou ik het rustig.
Een hele andere situatie dan wanneer je een goed voorbereide trip thuis het plannen bent.

Neo-Shulginist zei:
Daarom is zo'n tip ook echt totaal niet geschikt voor op een forum als deze.
Klik om te vergroten...

Dat is jou mening en beantwoord je niet mijn vraag of je er ervaring mee hebt en er verstand van hebt.
Ik wel, doe zo een 5 keer per jaar lsd de afgelopen 6 jaar. En daar is dus heel vaak ghb bij gebruikt.
Doseren van ghb is niet moeilijk met een dosseer spuit 2.5ml staat er op. Dan is dat 2.5ml en dan geeft je dat rust. Niemand gaat out van 2.5ml al weeg je 50kg.
Weten wat je doet als je gebruikt zo simpel is dat.

Mindless zei:
Die vriend en ik vullen elkaar geregeld vloeiend aan onder invloed van wiet. Of beginnen tegelijk hetzelfde te zeggen. En nog meer van dat soort dingen.
Klik om te vergroten...

Ja dit heb ik ook met een vriend vooral met lsd we begrijpen elkaar zonder woorden.
Zelfs met keta op een after zijn wij vaak nog bij.
En praten wij een soort eigen taaltje waar iedereen bij zit om elkaar iets duidelijk te maken.
En dan vragen mensen vaak 'waar hebben jullie het over' maar dat was ook de bedoeling dat mensen niet alles hoeven te weten wat wij elkaar willen vertellen.
Leuk dat jij dat ook hebt.
Is wel een bijzondere vriendschap doe je moet koesteren.

Mezelf zei:
Met coke ervaar ik dit bijvoorbeeld niet.
Klik om te vergroten...

Met coke maakt het niks uit waar je bent. Met speed geeneens. Je zou zogezegd zo naar je werk kunnen gaan.

Mindless zei:
Als iemand zich echt niet veilig voelt om te gaan trippen, dan is een tripsitter een optie. Al denk ik dus ook dat als je twijfels hebt om te gaan trippen, dat je dan überhaupt niet moet gaan trippen.
Klik om te vergroten...

Dat is dus wat ik ook vind.


Mijn mening is dat het beste is voor iemand die de eerste keer gaat trippen het gaat doen met mensen die het vaker hebben gedaan en het in de hand hebben.
Verschillende mensen hebben hun eerste trip met mij beleefd.
Het is vaker voorgekomen dat iemand even een moment had en even verkeerd ging door alle gedachten.
Dat betekende niet dat ik meteen een buis ghb tevoorschijn tover of een benzo.
Ik kan de realiteit en de trip scheiden midden in mijn trip en mij ontfermen over iemand.
Even vast houden aankijken geruststellen of een rondje lopen en in de meeste gevallen komt dat zo binnen een paar minuten goed.

Maar dit verhaal van TS is echt heftig en herken de situatie dus heb mijn tips gegeven die altijd goed werken. Zelfs helemaal perfect!
Als je met iemand bent die het al 4 uur lang helemaal kwijt raakt of langer dan moet je met een oplossing komen.
Dit zijn mijn oplossingen.
En zijn succes vol in alle situaties geweest.
Dus een stevig weerwoord daarop dat dit niet forum geschikt is dat is gelijk weer een vooroordeel want zo te zien zijn de mensen die het afraden er totaal niet ervaren mee en roepen dus maar wat.

Daar wil ik ook nog bij zeggen dat zijn vriend op straat tussen de rijdende auto's ging doorlopen.
Gevaarlijke situatie! Zoals mindless zegt zorg dat je je een strip benzo's achter de hand hebt of zoals ik zeg zorg dat je een beetje ghb kan regelen.
Wanneer een situatie gevaalijk word vind ik een advies van een kaarsje aansteken niet op dit forum thuis hoort.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#14
Revolutionair zei:
@Roze Olifant dit is nu de tweede keer dat je reageerd op mijn post en zegt dat dat mijn adviezen niet goed zijn of niet onderbouwd.
Als je vraag waarom en je stelling wilt onderbouwen geef je geen antwoord.
Waarom is dat zo.
We praten toch gewoon normaal met elkaar?
Als je dan reageerd en mijn stellingen en onderuit haalt onderbouw ze dan ook.
Klik om te vergroten...

Ik heb in dat andere topic aangegeven waarom ik daar verder niet inhoudelijk reageerde. Kwestie van de negatieve sfeer die in dat topic al aanwezig was niet verder te willen voeden. Ik heb daar ook bij gezegd dat de discussie eventueel via PB verder gezet kan worden.

In het huidige topic reageerde ik gewoon, neutraal, op je post met mijn mening over het onderwerp. Dat valt i.m.o. onder ‘normaal met elkaar praten’. Ik heb verder ook niets tegen je (mocht dat om een of andere reden zo over zijn gekomen: sorry), dus er zou geen enkele reden voor mij zijn om niet normaal met je te willen/kunnen praten.

Dat ik geen hele lezing heb gegeven hier om mijn argumenten te onderbouwen heeft er simpelweg mee te maken dat ik de laatste dagen een hoop andere dingen te doen en aan mijn hoofd had dan het forum. De reden dat ik GHB voor het remmen van een (bad) trip zou afraden is met name de reden die @Neo-Shulginist al aangeeft: dat de dosis bizar nauw komt. Dit is vanuit nuchterheid al een serieus issue met GHB, maar trippend lijkt het me nog riskanter. Ik zou me er daarom zelf niet aan wagen, al geloof ik best dat het jou (of anderen) heeft geholpen bij een blijkbaar juiste inschatting van de dosis.

Maar verder ben ik dus sowieso van mening dat een dergelijk middel - waaronder dus ook benzo - nemen om een slechte trip te remmen eigenlijk geen oplossing is, omdat er legio veiligere en minder ingrijpende opties zijn die minstens zo effectief kunnen zijn. Slechts in geval van uiterste nood zou ik benzo als acute tripremmer overwegen (hoewel je van ‘acuut’ dus inderdaad al niet echt kan spreken, gezien de inwerkingsduur).
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ik snap het gevoel dat je uitlegt heel goed hoor. Ik heb het ook wel eens ervaren. Maar dan vraag ik me toch af: waar komt dat gevoel dan van? Wie veroorzaakt dat.

Ik denk namelijk dat als je met anderen tript je wel het idee kan hebben dat je 'op één lijn zit', of dat je zelfs telepathisch met elkaar kan communiceren, maar ik denk dus dat dat een illusie is. Dat je allebei heel wat anders denkt en voelt, maar dat je desondanks het idee hebt dat je hetzelfde meemaakt. Via een positieve zwijgspiraal krijg je dan een opperbeste stemming en gezelligheid.

Ik vermoed dus dat de uitkomst het resultaat is van een psychologisch proces waarbij verwachting een grote rol speelt. Het ligt niet per se aan de aanwezigheid van de nuchtere tripsitter, maar meer aan de (onbewuste) associaties die je hebt bij die persoon.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Onze perceptie wordt bepaald door onze eigen gedachten en persoonlijke achtergrond (C.G. Jung). Je creëert je eigen realiteit. Met of zonder drugs. Ik geloof op zich wel in een collectief bewustzijn. Maar dat ligt volgens mij op een heel ander niveau dan 'in dezelfde sfeer zitten'. Laten we ook vooral niet vergeten dat behalve onze visuele perceptie, ook het processen van wat we denken te zien veranderd.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Revolutionair zei:
Doseren van ghb is niet moeilijk met een dosseer spuit 2.5ml staat er op. Dan is dat 2.5ml en dan geeft je dat rust. Niemand gaat out van 2.5ml al weeg je 50kg.
Weten wat je doet als je gebruikt zo simpel is dat.
Klik om te vergroten...

GHB bevat niet altijd evenveel werkzame stof per milliliter. Je kan beter de dosering omrekenen naar milligram voor een betrouwbare dosering. Daarvoor moet de GHB eerst getest (en gekwantificeerd zijn) en dan moet je ook nog rekensommen gaan maken: zoveel milliliter betekent zoveel milligram. Als je onder invloed bent kun je dergelijke rekensommen doorgaans niet meer betrouwbaar maken.
Ook dan is het bij iemand die nog nooit GHB heeft gebruikt lastig voorspellen wat een gangbare dosis is.

Het verschil tussen een relatief veilig middel en een risicovol middel is hoe dichtbij de threshold dose ligt bij een overdosering. Bij GHB liggen die doseringen een paar milligram uit elkaar, wat het dus een risicovol middel maakt, dat lastig te doseren is.
Bij bijvoorbeeld cannabis is dat anders; omdat je niet bewusteloos raakt als je 10 keer zoveel neemt als een gangbare dosering. Daarom is cannabis dus een minder risicovolle drug dan GHB.

Inb4: nee... ik zeg niet dat je mensen cannabis moet geven als ze angstig of paniekerig zijn tijdens een trip.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Revolutionair zei:
Wanneer een situatie gevaalijk word vind ik een advies van een kaarsje aansteken niet op dit forum thuis hoort.
Klik om te vergroten...

Je maakt er weer een karikatuur van.

Wat ik uitleg in die post is dat de setting een grote invloed heeft op de gemoedstoestand van mensen die aan het trippen zijn. Geur speelt daarbij een belangrijke rol, en juist dat wordt vaak onderschat.

Als je een nieuwe ruimte in gaat kan daar voor de tripper een voelbaar andere sfeer hangen, zeker als die ruimte aangenaam ruikt. Dat is dus waar die geurkaars nuttig voor kan zijn. Het is geen wondermiddel voor panieksituaties. Het helpt ook zeker niet als iemand in paniek is, om dan dwangmatig die kaars onder zijn/haar neus te houden 'HIER SNUIF DIT WANT NEO-SHULGINIST ZEI DAT JE ER KALM VAN WERD'.

Dat bedoel ik dus niet he..

Het moet subtiel zijn, aangenaam, en samenvallen met de algehele kalme sfeer van de kamer. Daarbij hoort sfeerverlichting, knusse plekken om te zitten of liggen, dekentjes, niet te veel herrie.
Of als je juist uit zo'n kamer komt, dan kan het heel verfrissend zijn om in de natuur terecht te komen met de open buitenlucht, fluitende vogeltjes en frisse dennenappelgeur. Maar als je daarvoor eerst een drukke weg moet oversteken terwijl mensen achter je aan rennen: daar word je niet kalm van nee.

Maar nogmaals: dit staat dus allemaal uitgebreid uitgelegd in the Manual for Psychedelic Support.
र
रतिLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mezelf zei:
Nou ... :thinking:.. Dit is best een interessant gesprek. Verdient bijna een eigen topic. Ben het deels met je eens maar niet helemaal.
Dat op 1 lijn liggen is namelijk wel heel sterk aanwezig met Psychedelica vind ik. Met coke ervaar ik dit bijvoorbeeld niet. Vroeger kon ik echt niet trippen met een nuchter persoon in de buurt. Deze nuchtere kan vaak de gesprekken niet eens goed volgen terwijl de trippers op dat moment precies weten wat er bedoelt wordt en elkaar aanvullen. Ik was trouwens vaak tripsitter maar dan zeker niet nuchter. Ik heb meer dan 10 mensen kennis laten maken met psychedelica. Bij 1 (eigenlijk 2) ging het even niet goed maar dit kon ik mede door de trip haarfijn aanvoelen. Deze heeft het er nog over als ik hem zie. Hoe snel ik het doorhad en hoe goed het gesprek hem deed die ik met hem had. Ik koppel(de) dat toch wel aan het op de zelfde golflengte zitten en daardoor elkaar beter aanvoelt. Mede dus omdat je het zelfde middel op hebt en dus min of meer in een zelfde ervaring zit.

Nu moet ik ook toegeven dat mijn laatste trips met mijn nuchtere vriendin, mij totaal maar dan ook totaal niet gestoord heeft dat ze nuchter was.

Maar ik geloof ook wel in een versterkte connectie door psychedelica.
Klik om te vergroten...
Ik denk persoonlijk dat het meer te maken heeft met echte connectie met iemand, zoals jij met je vriendin hebt. Dan maakt het echt niet uit of zij nuchter is. Daarentegen zijn er ook mensen met wie je nooit in één kamer zou willen zijn. Zelfs al zijn ze onder invloed van LSD.
I
IkbeneenfietsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Je maakt er weer een karikatuur van.

Wat ik uitleg in die post is dat de setting een grote invloed heeft op de gemoedstoestand van mensen die aan het trippen zijn. Geur speelt daarbij een belangrijke rol, en juist dat wordt vaak onderschat.

Als je een nieuwe ruimte in gaat kan daar voor de tripper een voelbaar andere sfeer hangen, zeker als die ruimte aangenaam ruikt. Dat is dus waar die geurkaars nuttig voor kan zijn. Het is geen wondermiddel voor panieksituaties. Het helpt ook zeker niet als iemand in paniek is, om dan dwangmatig die kaars onder zijn/haar neus te houden 'HIER SNUIF DIT WANT NEO-SHULGINIST ZEI DAT JE ER KALM VAN WERD'.

Dat bedoel ik dus niet he..

Het moet subtiel zijn, aangenaam, en samenvallen met de algehele kalme sfeer van de kamer. Daarbij hoort sfeerverlichting, knusse plekken om te zitten of liggen, dekentjes, niet te veel herrie.
Of als je juist uit zo'n kamer komt, dan kan het heel verfrissend zijn om in de natuur terecht te komen met de open buitenlucht, fluitende vogeltjes en frisse dennenappelgeur. Maar als je daarvoor eerst een drukke weg moet oversteken terwijl mensen achter je aan rennen: daar word je niet kalm van nee.

Maar nogmaals: dit staat dus allemaal uitgebreid uitgelegd in the Manual for Psychedelic Support.
Klik om te vergroten...
Jou zou ik nou wel als tripsitter willen hebben :grin:. Klinkt alsof je weet waar je het over hebt. Ik zou persoonlijk trouwens ook erg oncomfortabel zijn met GHB als tripkiller, alhoewel ik er niet aan twijfel dat Revolutionair zoveel ervaring met dit middel heeft dat het voor hem wel werkt.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
De opvatting dat iemand die geen drugs heeft gebruikt 'op een andere golflengte zit' en daardoor een sfeerverstorende factor is, dat vind ik eigenlijk een interessante opvatting. Waarom is het zo belangrijk dat anderen precies hetzelfde voelen als jij? Is dat wel een realistische verwachting überhaupt? En wat maakt het dan dat je zo oncomfortabel voelt bij nuchtere mensen? Ligt dat aan hun gedrag, aan jouw verwachtigen, of nog iets anders? :wink:
Klik om te vergroten...
Dit doet me denken aan mensen op festivals onder invloed van mdma die gezamenlijk een ballonnetje willen doen. Alsof iedereen in een collectieve trip raakt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...9
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."