Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBehoeftigheid en zelfafwijzing na wat kwartjes xtc

Behoeftigheid en zelfafwijzing na wat kwartjes xtc

74 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Relmuis zei:
Hij geeft inzicht in z'n gedrag
Klik om te vergroten...
Volgens mij valt dat wel mee. Hij geeft aan waarvan hij denkt dat die onzekerheid vandaan komt en geeft aan:
- zn mannen hatende zus
- en schoolomgeving met pesten en heftige verwachtingen rondom masculiniteit
- porno
- de me-too beweging
- mdma

maar dat zijn alleen maar externe factoren en is zeker geen zelfinzicht over gedrag. Al denk ik dat met zn gedrag initieel niets mis mee was ook, vooral kut voor zichzelf. Maar ik vind het wel wat om dan vervolgens de ervaringen van seksuele intimidatie te bagatelliseren en die als oorzaak te noemen van je eigen onzekerheid. Bovendien: daar heeft Neo eerder al een heel topic aan geweid waar me-too slachtoffers en vrouwen in het algemeen heel klein werden gemaakt. Dus misschien had ik het met andere, minder harde woorden kunnen zeggen gisteren maar dat maakt me inderdaad wel een beetje boos. Bovendien val je daarmee in een soort slachtofferrol waar je hélemaal niks aan hebt binnen het probleem “onzekerheid” want je geeft alle regie weg. Terwijl hoe jij je over jezelf voelt, alleen door jou te veranderen is.

Relmuis zei:
Kan er ook totaal niks van vrouwonvriendelijkheid in zien, dat is ie niet, integendeel anders start je een topic als dit niet.
Heb het wel eens anders gezien hier; vrouwen beschouwen als een soort FEBO automaat. (en dan nog niet doorhebben dat dat niet werkt)
Klik om te vergroten...
Nee, das ook zeker niet wat ik bedoelde.

Mindless zei:
Het is een giftige context ja, maar is dat tegelijkertijd ook niet de soort van grond, de modder, de viezigheid, die de bodem vormt voor de bloem die daar in kan groeien? Of in andere metafoor gezegd: de druk die uiteindelijk de diamant perst vanuit koolstof?
Klik om te vergroten...
Inderdaad, dit is precies m’n punt. We moeten het namelijk allemaal doen in diezelfde kutcontext, en uiteindelijk zijn we allemaal parels van binnen. Maar je bent zelf aan zet die te zoeken, ook als je omgeving je dat moeilijk maakt. Niemand anders kan dat voor je doen en niemand anders is “de schuldige” als dat niet lukt.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Mooi geschreven.
Mindere ervaring helaas.

Je hebt in je brein twee poppen die aan de touwtjes kunnen trekken.
Je positief en negatief poppetje. Als die laatste al getriggerd is en versterkt wordt door drugs kan het postieve deel (wat je kan geruststellen of zeker kan maken) niet sterk genoeg om het negatieve poppetje te verslaan
Klik om te vergroten...
Dit dus
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Maar ik vind het wel wat om dan vervolgens de ervaringen van seksuele intimidatie te bagatelliseren en die als oorzaak te noemen van je eigen onzekerheid.
Klik om te vergroten...
Waar bagatelliseert hij de ervaringen van seksuele intimidatie? Ik vind dit nogal een beschuldiging.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken zoveel jongens die een angst hebben om in de gym gefilmd te worden door vrouwen en dan misschien online gezet te worden met het stempel 'deze creep checkte mijn kont' of iets dergelijks. Dit voorbeeld is niet slechts eigen onzekerheid maar gefundeerde angst omdat die dingen gebeuren.

En waarom kan dit niet naast elkaar bestaan: tegen seksuele intimidatie van vrouwen door mannen zijn en tegen dingen zoals ik hier noem? Die jongens durven in die omgeving niet in de richting van vrouwen te kijken omdat er een kans is dat ze gefilmd worden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tegenwoordig geniet ik niet meer echt van MDMA. Dat komt niet zozeer doordat ik mijn brein heb gefrituurd door te vaak of veel te slikken. In tegendeel, ik voel van MDMA een duidelijk liefdevolle roes. Maar dat gevoel wakkert bij mij een haast onbevredigbare hunkering naar externe bevestiging aan. Het gevolg is dikwijls dat ik niet in ecstase geraak of empathisch word. Ik krijg eerder het idee dat ik niks waard ben, omdat ik die liefde niet 'mag' ervaren. Zo ook dit weekend.

Dit weekend mocht iedere bewoner van een monumentale boerderij in het midden van het land zo'n 15 gasten uitnodigen. De meesten daarvan kwamen iets doen zoals een optreden regelen of helpen het podium opbouwen. Zo ontstond een klein maar knus festivalletje met een goed op elkaar afgestemd gezelschap.

Ik had de mazzel om een van die genodigden te zijn. Een vriendin pikte me op bij een vlakbij gelegen treinstation. Toen we samen het terrein opwandelden werden we meteen begroet door een van de bewoners die ons leidde naar de bar met uitsluitend gratis drankjes. De meeste drankjes bevatten exotische mengsels van planten, zoals zelfgemaakte coca cola, van kolanoot en cocablad. De sfeer was al gelijk gezet.

Na een relaxte middag waarin we wat chillden, dansten, en bekenden een knuffel gaven, werd het aan het begin van de avond tijd om mijn xtc-pil van stal te halen. Eigenlijk houd ik niet zo van xtc-pillen. Dat is zo'n gedoe met stukjes afbreken en dan niet precies weten wat je binnenkrijgt. Ik ben meer van de methode capsules, MDMA-kristallen, en een milligramweegschaal, om de onzekerheden wat betreft dosering zoveel mogelijk te verminderen. Maar ik had onlangs bij een bestelling wat xtc-pillen gratis gekregen. En nouja, een gegeven paard moet je ook niet in de bek kijken. Dus ik pakte mijn pillensnijder om de xtc-pil zo precies mogelijk in kwartjes te breken, wat finaal mislukte.

Ik gok dat ik bij de eerste dosering zo'n 50 milligram MDMA heb binnengekregen. Dat is net iets te weinig, wat ook te merken was. Je komt dan in zo'n net-niet space waarin je wel een soort onrustig energiek gevoel hebt, maar niet echt de fijn ontspannen roes. Dus nadat ik netjes anderhalf uur had gewacht, nam ik nog wat bij zodat ik op een totaal van plusminus 120 milligram kwam. Die keer bijpakken deed precies waar ik op hoopte. Ik merkte dat een warme gloed zich over mijn lichaam verspreidde. Ik werd een beetje dromerig, maar tegelijkertijd voelde ik me scherp en energiek.

De drang naar intimiteit kwam niet plotseling, maar het was meer iets dat geleidelijk aan steeg. Ruim voordat ik de xtc-pil inslikte had al eens om me heen gekeken of er misschien nog wat leuke dames waren. Maar ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat er weinig kans was op een match. Ik denk dat hier de onzekere gedachten al begonnen te sluimeren. Want laten we eerlijk zijn: het is helemaal niet erg om even geen match te hebben. Maar kennelijk gun ik mezelf alleen een leuke avond als ik voldoende bevestiging krijg van een -bij voorkeur- knappe dame. Het is niet dat ik me zo wil voelen, of dat ik oprecht overtuigd ben dat mijn waarde als persoon zo gedefinieerd wordt. Toch is dat wel vaak de interne worsteling die ik aan het voeren ben.

Op een gegeven moment was het me gelukt om de hunkering naar intimiteit die ik meestal krijg van MDMA los te laten. Ik stond gewoon een beetje te dansen op de dansvloer, totdat een dame die voor me stond me ineens begon op te vallen. Van MDMA krijg je vaak van die intuïtieve daadkrachtige acties waar je pas later over nadenkt. Dat gebeurde nu ook. Eigenlijk zonder per se iets te willen of verwachten startte ik een luchtig maar amikaal gesprek. Dat ging best leuk, en pas na een tijdje begon ik te denken van 'hee, zij is misschien wel leuk'. Maar eigenlijk net op het moment dat ik begon te denken dat ik heel voorzichtig eens zou kunnen proberen om de spanning een klein beetje op te krikken, zei ze dat ze natgemaakt wc-papier in haar oren moest gaan proppen omdat ze haar oordoppen vergeten was. Ik keek haar even met één opgetilde wenkbrouw aan, maar ze verzekerde me dat het goed werkte en liep weg.

Ik kreeg er een beetje het gevoel van dat ze met een smoesje weg wilde komen - mogelijk omdat ze onraad bespeurde. Dat gevoel werd soort-van bevestigd toen ik haar niet meer zag terugkeren naar de dansvloer om het gesprek voort te zetten, maar in plaats daarvan in de naastgelegen ruimte met iemand anders ging praten. In zulke situaties heb ik altijd een vaststaand script van hoe ik me moet gedragen. Ik doe dan net alsof het allemaal niks boeit. Als ik eerlijk ben voelde ik me niet zo. Maar ik ga dan heel hard tegen mezelf staan zeggen dat als iemand je echt leuk vind, dat die persoon dan wel terugkomt. Die troostend bedoelde gedachten wakkerden op paradoxale wijze mijn onzekerheid enorm aan. "Zie je nou wel", fluisterde zo'n naar stemmetje in mijn hoofd. "Ze vindt je niet leuk. En weet je, je kan het haar ook niet echt kwalijk nemen, of wel?"

Dat nare stemmetje was hoe de zelfafwijzing begon. Ik wist ook dat ik het mezelf aanpraatte hoor, en dat het een illusie was. Want ik was niet eens afgewezen. Ik had gewoon even een gesprek op de dansvloer, en dat hield op. Maar hoe meer ik tegen mezelf zei 'so what?', des te sterker het sluimerende gemis naar intimiteit werd. Zo pakten steeds donkerdere wolken zich samen die mijn stemming begonnen te verduisteren. Vanaf dat moment was ik niet meer echt aanwezig op het feest. Ik was in een spiraal van steeds negatievere gedachten verzonken.

Ik zou willen dat dit een incident was. Maar ik heb deze ervaring telkens weer opnieuw aan de MDMA. Al eerder had ik voor mezelf besloten dat ik eigenlijk alleen nog maar MDMA wilde nemen als ik samen thuis was met een partner (zie bijvoorbeeld dit tripreport). Want dan vind ik MDMA dus top. Maar kennelijk ben ik de drug zó enorm met een warme en vertrouwde intimiteit gaan associëren dat ik niet meer van de drug kan genieten zonder de warmte van iemand anders. Ik moet ook bekennen dat ik de laatste tijd sowieso wel last heb van onzekerheid. Dus mijn mindset speelt hierin zeker een rol. Maar ik denk alsnog dat ik een leuker festival had gehad zonder die xtc-pil.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mooi geschreven post! Onzekerheid is z'n sterke emotie. Hoe jij jou situatie beschrijft dat een meisje met een smoesje wegloopt is een schoolvoorbeeldje haha. Herken me daar wel in. Wat ik wel bijzonder vindt is dat je onzekerheid zo sterk aangaat op die gebeurtenis terwijl je onder invloed bent van xtc. Dat is nu juist de drug die dat soort gevoelens en gedachtes (vooral in het begin) bij mij wegnamen. En ik op een soort roze wolk terecht kwam van acceptatie, liefde, verbondenheid met mezelf en met anderen. Waarin negatieve gedachtes / negativiteit ver maar dan ook ver weg te bekennen waren.

Gezien je vierde alinea ben je aardig zelfbewust en zit het hem meer in het loslaten hiervan en gewoon een leuke avond beleven en wat er op je pad komt is simpelweg een mooie ervaring. Maarja is niet makkelijk als er behoeftes, intenties en verwachtingen in de mix zitten en zoals jij beschrijft: die zorgen voor een interne worsteling.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Koffieb00n zei:
Mooi geschreven post! Onzekerheid is z'n sterke emotie. Hoe jij jou situatie beschrijft dat een meisje met een smoesje wegloopt is een schoolvoorbeeldje haha. Herken me daar wel in. Wat ik wel bijzonder vindt is dat je onzekerheid zo sterk aangaat op die gebeurtenis terwijl je onder invloed bent van xtc. Dat is nu juist de drug die dat soort gevoelens en gedachtes (vooral in het begin) bij mij wegnamen. En ik op een soort roze wolk terecht kwam van acceptatie, liefde, verbondenheid met mezelf en met anderen. Waarin negatieve gedachtes / negativiteit ver maar dan ook ver weg te bekennen waren.
Klik om te vergroten...
Ja die sfeer ken ik ook. Maar die is dan dus wel verbonden aan het ervaren van (betekenisvolle) intimiteit. Zodra dat uitblijft raak ik steeds meer in mezelf gekeerd en word ik langzaam chagrijnig. Het gekke is dat ik dit met 6-APB helemaal niet heb. Dat is ook waarom 6-APB in de loop der tijd mijn voorkeursmiddel voor op feestjes is geworden.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#7
bedankt voor je bericht.. ik gebruik mdma thuis met partner maar de laatste keer was het net niet dat .
De gloed was er en ook gevoel ook wat en mijn vrouw zei dat ik net hetzelfde was maar persoonlijk vond ik niet fantastisch.
Misschien had ik te hoge verwachtingen? Te lage dosis (80 mg). ik twijfel of het nog te gebruiken of minstens 6 maanden te wachten..ik heb nu nog eens truffels besteld.
Was toch mij adhd uitje om de 4 maanden...

Misschien ligt het zuiver aan de verwachtingen... set en setting..

We zien wel.
Veel succes met je zoektocht
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#8
Interessant en op sommige punten herkenbaar.
Vooral het stukje over hunkering naar intimiteit vind ik opvallend omdat ik daar iets in herken.
Bij mij werkt het in zekere zin ook zo als ik op een festival xtc gebruik.
Ik merk dan dat ik behoefte heb aan contact maken maar mezelf niet wil opdringen aan een ander, heb ik overigens ook als ik nuchter ben maar lul dan wel makkelijker, en daardoor meer op mezelf blijf.
Beetje zen als het ware maar als iemand anders tegen me begint te praten dan staat die kwebbel van me niet stil.
De warme rush heb ik al heel lang niet meer ervaren en misschien komt het wel weer omdat mijn laatste xtc uitstapje 10 maanden geleden is geweest.
Dit weekend Awakenings voor de deur en als de sfeer me meeneemt is de kans aanwezig dat er weer eens wat genuttigd gaat worden.
Ik denk wel eens dat mdma in de eerste keren van gebruik deuren voor je en in je opendoet en het daarna weinig meer voor je kan doen op mentaal gebied.
Vorige jaar een festival gedaan met een microdosering van 1 gr truffel en wat biertjes en mijn ervaring was dat ik er relaxter rond liep en vrij makkelijk contact maakte.
Misschien ligt het aan de hunkering naar intimiteit en het zo graag willen dat je het niet beleefd, gewoon loslaten en zie maar wat er gebeurt. Mdma moet triggeren niet veroorzaken denk ik en ik vergelijk het gemakshalve met een veiligheidsgordel…
Als je met een snuk naar voren gaat dan slaat dat ding vast….maar beweeg je rustig naar voren …dan kun je zover gaan als je wilt…
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#9
Toen ik het rapport van @Neo-Shulginist aan het lezen was, dacht ik al snel: "waarom niet voor 6-APB gekozen?". Want minder dwingend, heerlijk relaxed, empatisch, energie en langere duur (handig voor wat een lange avond beloofd te worden) ....
En ja hoor:
Neo-Shulginist zei:
Het gekke is dat ik dit met 6-APB helemaal niet heb. Dat is ook waarom 6-APB in de loop der tijd mijn voorkeursmiddel voor op feestjes is geworden.
Klik om te vergroten...
En met duidelijk tegen beter weten in, starten met een te lage dosis met ge-eyeballde "kwartjes"(ipv. afgewogen kristallen), lijkt mij een indicatie dat de onzekerheid al enigszins vooringebakken was/werd.

Ik kies ook wel eens het verkeerde middel. Wel jammer hoor !
Daarbij, naarmate ik meer wik en weeg bij de keuze wordt de kans op een iets mindere ervaring groter. Een keus zonder mitsen of maren, vergroot juist de kans op een geweldige avond.

[PS ... ik bedoel dit verre van onaardig, maar meer ter verduidelijking]
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#10
Neo-Shulginist zei:
Je komt dan in zo'n net-niet space waarin je wel een soort onrustig energiek gevoel hebt, maar niet echt de fijn ontspannen roes.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit. Dankjewel @Neo-Shulginist om zo open over je onzekerheden te schrijven in dit report.
BelowTheFlow zei:
En met duidelijk tegen beter weten in, starten met een te lage dosis met ge-eyeballde "kwartjes"(ipv. afgewogen kristallen), lijkt mij een indicatie dat de onzekerheid al enigszins vooringebakken was/werd.
Klik om te vergroten...
Goed punt, dat dacht ik dus ook.
BelowTheFlow zei:
Ik kies ook wel eens het verkeerde middel. Wel jammer hoor !
Daarbij, naarmate ik meer wik en weeg bij de keuze wordt de kans op een iets mindere ervaring groter. Een keus zonder mitsen of maren, vergroot juist de kans op een geweldige avond.
Klik om te vergroten...
Exact!

Ook wel "grappig" hoe verschillende drugs zo anders kunnen werken op verschillende mensen. Ik heb 1x een XTC pilletje genomen met een maat van mij (onmogelijk om te weten wat daar wel of niet in zat) tijdens een underground feestje. Wij hadden hierop nagenoeg hetzelfde effect; uren hebben we zitten praten en filosoferen en we voelden ons opperbest, maar dansen interesseerde ons niet en we stonden eigenlijk praktische de hele avond peuken te roken met de muziek op de achtergrond. Op een gegeven moment kwam er een meisje mij aanspreken en ik heb die eigenlijk compleet genegeerd omdat ik eigenlijk totaal niet in mijn lichaam, maar in mijn hoofd zat.

We bepalen eigenlijk al een deel van de ervaring puur op voorhand, ik denk dat, zeker als je vaker iets neemt de kans kleiner wordt om je werkelijk als een onbeschreven blad over te geven aan de ervaring. En als het dan niet zus of zo verloopt zoals die andere keren, dan gaat de self-conscious molen nog harder draaien.

Allemaal erg herkenbaar, en heel menselijk allemaal lijkt me dan :)
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#11
Neo-Shulginist zei:
Maar dat gevoel wakkert bij mij een haast onbevredigbare hunkering naar externe bevestiging aan. Het gevolg is dikwijls dat ik niet in ecstase geraak of empathisch word. Ik krijg eerder het idee dat ik niks waard ben, omdat ik die liefde niet 'mag' ervaren.
Klik om te vergroten...

Ik zie een hoop interessante zinnetjes staan.
Heb deze er uit gepikt.
Onzekerheid lijkt een rode draad in je persoonlijke topics, gekoppeld aan vrouwen, althans zo interpreteer ik het.

MDMA zou juist een interne bevestiging moeten geven.
De vraag is waarom dat niet gebeurt.
Met 6-APB heb je er geen last van.
MDMA maakt je kwetsbaarder dan 6-APB, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Just a hunch, het komt zomaar in me op.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
Dat nare stemmetje was hoe de zelfafwijzing begon. Ik wist ook dat ik het mezelf aanpraatte hoor, en dat het een illusie was. Want ik was niet eens afgewezen. Ik had gewoon even een gesprek op de dansvloer, en dat hield op. Maar hoe meer ik tegen mezelf zei 'so what?', des te sterker het sluimerende gemis naar intimiteit werd. Zo pakten steeds donkerdere wolken zich samen die mijn stemming begonnen te verduisteren. Vanaf dat moment was ik niet meer echt aanwezig op het feest. Ik was in een spiraal van steeds negatievere gedachten verzonken.
Klik om te vergroten...
Gokje maar ik denk dat het daarom sterker wordt: juist omdat je de illusie ervan doorziet. Niet om dat stemmetje meer bestaansrecht te geven (juist niet), maar wanneer je je er niet echt bewust van bent laat 'ie je in mijn beleving relatief met rust (terwijl hij zich ondertussen voordoet als jezelf). Maar zie je dat het niet jou is, dán gaat 'ie harder zijn best doen.

Uiteindelijk is dit denk ik wel de "weg": doorzien wat vals is, dan zal het valse dat betrapt is als het ware alle zeilen bijzetten om je alsnog te overtuigen van zijn "waarheid" en dan door blijven gaan dit te doorzien. Doorzien wat vals is, brengt terug naar wat echt is.

Al denk ik ook:

Werkt 6-APB prettiger/makkelijker voor je om gewoon lekker je welzijn uit jezelf ipv uit anderen te halen, dat je dat dan beter kunt doen in zo'n setting.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Gokje maar ik denk dat het daarom sterker wordt: juist omdat je de illusie ervan doorziet. Niet om dat stemmetje meer bestaansrecht te geven (juist niet), maar wanneer je je er niet echt bewust van bent laat 'ie je in mijn beleving relatief met rust (terwijl hij zich ondertussen voordoet als jezelf). Maar zie je dat het niet jou is, dán gaat 'ie harder zijn best doen.

Uiteindelijk is dit denk ik wel de "weg": doorzien wat vals is, dan zal het valse dat betrapt is als het ware alle zeilen bijzetten om je alsnog te overtuigen van zijn "waarheid" en dan door blijven gaan dit te doorzien. Doorzien wat vals is, brengt terug naar wat echt is.
Klik om te vergroten...

Ik denk wat is @ljuv vaag vandaag maar ik las niet goed. :grinning:
Heb het door m'n persoonlijk zweeffilter gehaald, nu begrijp ik wat er staat.
Volgens mij geeft iedereen in dit topic min of meer hetzelfde antwoord.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Relmuis zei:
Onzekerheid lijkt een rode draad in je persoonlijke topics, gekoppeld aan vrouwen, althans zo interpreteer ik het.
Klik om te vergroten...
Ja ik heb daar ook gewoon veel last van. Niet per se altijd hoor. Als ik een intieme vertrouwensband met iemand heb opgebouwd dan heb ik van dit alles geen last. Maar wel in specifiek dit soort situaties dat ik opensta voor contact, maar daardoor ook kwetsbaar word voor afwijzing. Die spanning kan ik gewoon niet goed tegen. De laatste tijd was ik veel bezig met anxious-preoccupied attachment. Ik denk dat ik daar wel last van heb. Kennelijk wordt dat veroorzaakt door onvoorspelbaar gedrag van ouders in de vroege jeugd die soms onbereikbaar zijn en soms verzorgend, waardoor kinderen aanleren dat ze alleen onder voorwaarden geliefd zijn. Daarnaast ben ik opgegroeid in best een giftige mix tijdens mijn pubertijd, waarin ik thuis van mijn zus voornamelijk meekreeg dat mannen vieze misbruikers zijn die zich eens normaal dienen te gedragen. Terwijl er op school een heel dwingend masculiene sfeer hing waarin je werd 'uitgescholden' werd voor 'homo' als je niet genoeg chickies versierde. En tegelijkertijd was het een tijdperk dat stiekem ongelimiteerde gratis internetporno vrij beschikbaar kwam, waarin je naar allerlei andere mensen kon kijken die dan wel seksuele fantasieën konden uitleven. Door de spanningen daartussen verlamde ik, en was er al helemaal geen ruimte om te gaan wat ik nou eigenlijk wilde of fijn vond. Uiteindelijk heb ik dat min of meer 'geleerd' onder invloed van MDMA, waardoor al die spanningen ineens wegvielen en ik wel gewoon kon gaan voor wat ik wilde. Maar dat heeft op paradoxale wijze ook een sterke link gelegd tussen MDMA en losbandige uitspattingen. Als dat dan niet 'lukt' dan komen al die spanningen van vroeger weer heel erg naar boven en dan ga ik enorm op mezelf zitten haten. Want dat was steeds de boodschap die ik meekreeg. En bovendien zie je dan om je heen allerlei mensen die dat wel 'mogen' ervaren. Vandaar ook dat die normatieve man-rol waarin je geacht wordt om te willen veroveren/versieren juist heel veel spanning en frustratie bij me oplevert. Ik word er zelf eerlijk gezegd best moe van dat ik nou alwéér in diezelfde sfeer getrokken werd op dat festival. Het was gelukkig alweer een tijd geleden dat ik me zo voelde door al die valkuilen. Ik kan het ook helder beschrijven omdat het in de loop der tijd enorm vaak herkauwd is in allerlei zelfreflecties en psychoanalyses. Maar echt ervanaf komen lukt niet helemaal i guess. Binnenkort staat er weer nieuwe therapie gepland om het opnieuw te proberen.....
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Relmuis zei:
Ik zie een hoop interessante zinnetjes staan.
Heb deze er uit gepikt.
Onzekerheid lijkt een rode draad in je persoonlijke topics, gekoppeld aan vrouwen, althans zo interpreteer ik het.

MDMA zou juist een interne bevestiging moeten geven.
De vraag is waarom dat niet gebeurt.

Met 6-APB heb je er geen last van.
MDMA maakt je kwetsbaarder dan 6-APB, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Just a hunch, het komt zomaar in me op.
Klik om te vergroten...
Waarom eigenlijk, vraag ik me af?

Omdat het een entactogeen/empathogeen is, gok ik zo(?) En daarom dus ook empathie voor jezelf genereert(?)

Ik denk dat het dat niet per definitie doet voor iedereen.

Gewoon content voelen is voor mij ook makkelijker op 6-APB. Ik denk dat dat met name ligt aan de niet zo wispelturige aard van het stofje (itt MDMA). Maar op MDMA heb ik niet een sterke neiging naar intimiteit met- en bevestiging van anderen. Is denk ik ook persoonsgebonden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Daarnaast ben ik opgegroeid in best een giftige mix tijdens mijn pubertijd, waarin ik thuis van mijn zus voornamelijk meekreeg dat mannen vieze misbruikers zijn die zich eens normaal dienen te gedragen. Terwijl er op school een heel dwingend masculiene sfeer hing waarin je werd 'uitgescholden' werd voor 'homo' als je niet genoeg chickies versierde. En tegelijkertijd was het een tijdperk dat stiekem ongelimiteerde gratis internetporno vrij beschikbaar kwam, waarin je naar allerlei andere mensen kon kijken die dan wel seksuele fantasieën konden uitleven. Door de spanningen daartussen verlamde ik, en was er al helemaal geen ruimte om te gaan wat ik nou eigenlijk wilde of fijn vond.
Klik om te vergroten...
Overigens als ik dan even op meta-niveau kijk naar de context waarin jonge mannen nu opgroeien dan herken ik juist hierin heel veel. Enerzijds een straffende metoo-beweging die mannen standaard portretteert als daders en vrouwen als slachtoffers, anderzijds een verwachtingspatroon van mannen als emotioneel onkreukbaar en intrinsiek gemotiveerd om te veroveren, en daarbij thuis ongelimiteerde online gratis porno die nog allerlei andere ongezonde boodschappen overbrengt. Verder zeer weinig mannelijke rolmodellen die gezonde manieren van connecties aangaan leren. Dat moet je dan maar allemaal zelf uitzoeken ondanks die giftige context.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Waarom eigenlijk, vraag ik me af?

Omdat het een entactogeen/empathogeen is, gok ik zo(?) En daarom dus ook empathie voor jezelf genereert(?)

Ik denk dat het dat niet per definitie doet voor iedereen.

Gewoon content voelen is voor mij ook makkelijker op 6-APB. Ik denk dat dat met name ligt aan de niet zo wispelturige aard van het stofje (itt MDMA). Maar op MDMA heb ik niet een sterke neiging naar intimiteit met- en bevestiging van anderen. Is denk ik ook persoonsgebonden.
Klik om te vergroten...
Ik denk ook niet dat MDMA interne bevestiging geeft. Eerder het omgekeerde. Zoals @Stratora zegt kun je de eerste keer / keren misschien wel een nieuwe vorm van ontspanning ervaren (doordat de amygdala wordt lamgelegd), waardoor alledaagse spanningen even niet meer voelbaar zijn. Maar onbewust is dat juist een bevestiging dat je een drug nodig hebt om die spanning los te laten. Wat dus een bevestiging is dat die interne spanning reëel is en dat het je niet nuchter/zelfstandig lukt om die te overbruggen.

Dat is althans hoe Jan Geurtz zegt dat de negatieve gedachtenspiraal werkt als je je uitvlucht zoekt in drugs. Het is via tijdelijke verlichting en daarna schuld en schaamte altijd weer impliciet een bevestiging van je negatieve zelfbeeld.

Misschien bedoel jij dat ook @Mindless, dat als je je er steeds meer bezighoudt dat je daarmee juist die cirkel versterkt?
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#18
Relmuis zei:
Volgens mij geeft iedereen in dit topic min of meer hetzelfde antwoord.
Klik om te vergroten...
The council of cats approves, so it must be true!

R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Neo-Shulginist zei:
Ik denk ook niet dat MDMA interne bevestiging geeft.
Klik om te vergroten...
Heb het prima zien werken bij (het accepteren van) terminale kanker en AIDS.
Dus ik kijk daar iets anders tegenaan. :smirk:

Neo-Shulginist zei:
Zoals @Stratora zegt kun je de eerste keer / keren misschien wel een nieuwe vorm van ontspanning ervaren (doordat de amygdala wordt lamgelegd), waardoor alledaagse spanningen even niet meer voelbaar zijn. Maar onbewust is dat juist een bevestiging dat je een drug nodig hebt om die spanning los te laten. Wat dus een bevestiging is dat die interne spanning reëel is en dat het je niet nuchter/zelfstandig lukt om die te overbruggen.
Klik om te vergroten...

Rationalisering?
Ben ik zelf ook er goed in trouwens.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Misschien bedoel jij dat ook @Mindless, dat als je je er steeds meer bezighoudt dat je daarmee juist die cirkel versterkt?
Klik om te vergroten...

Ik zie in ieder geval een cirkel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."