Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBehoeftigheid en zelfafwijzing na wat kwartjes xtc

Behoeftigheid en zelfafwijzing na wat kwartjes xtc

74 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alle berichten gelezen te hebben vraag ik me af, of denk dat het interessant kan zijn, hoe een neuropsycholoog naar alle ervaringen zou kijken.
Hoe de werking van een stofje als mdma door iedereen anders wordt ervaren ondanks de specifieke eigenschappen van het goedje.
Welke chemische samenstellingen , veranderingen gebeuren er in een brein en welke veranderingen zijn in zekere zin definitief.
Ik heb het dan niet over serotonine, dopamine maar over diepere processen, waar ik geen weet van heb, die ingrijpen .
Als ik naar mezelf kijk ervaar ik dat ik aanzienlijk losser ben in het dagelijkse leven en heel makkelijk vreemden aanspreek nadat ik jaren terug voor het eerst mdma gebruikte. Er is voor mijn gevoel toen wel een switch om gegaan.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mooi geschreven.
Mindere ervaring helaas.

Je hebt in je brein twee poppen die aan de touwtjes kunnen trekken.
Je positief en negatief poppetje. Als die laatste al getriggerd is en versterkt wordt door drugs kan het postieve deel (wat je kan geruststellen of zeker kan maken) niet sterk genoeg om het negatieve poppetje te verslaan
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Relmuis zei:
Hij geeft inzicht in z'n gedrag
Klik om te vergroten...
Volgens mij valt dat wel mee. Hij geeft aan waarvan hij denkt dat die onzekerheid vandaan komt en geeft aan:
- zn mannen hatende zus
- en schoolomgeving met pesten en heftige verwachtingen rondom masculiniteit
- porno
- de me-too beweging
- mdma

maar dat zijn alleen maar externe factoren en is zeker geen zelfinzicht over gedrag. Al denk ik dat met zn gedrag initieel niets mis mee was ook, vooral kut voor zichzelf. Maar ik vind het wel wat om dan vervolgens de ervaringen van seksuele intimidatie te bagatelliseren en die als oorzaak te noemen van je eigen onzekerheid. Bovendien: daar heeft Neo eerder al een heel topic aan geweid waar me-too slachtoffers en vrouwen in het algemeen heel klein werden gemaakt. Dus misschien had ik het met andere, minder harde woorden kunnen zeggen gisteren maar dat maakt me inderdaad wel een beetje boos. Bovendien val je daarmee in een soort slachtofferrol waar je hélemaal niks aan hebt binnen het probleem “onzekerheid” want je geeft alle regie weg. Terwijl hoe jij je over jezelf voelt, alleen door jou te veranderen is.

Relmuis zei:
Kan er ook totaal niks van vrouwonvriendelijkheid in zien, dat is ie niet, integendeel anders start je een topic als dit niet.
Heb het wel eens anders gezien hier; vrouwen beschouwen als een soort FEBO automaat. (en dan nog niet doorhebben dat dat niet werkt)
Klik om te vergroten...
Nee, das ook zeker niet wat ik bedoelde.

Mindless zei:
Het is een giftige context ja, maar is dat tegelijkertijd ook niet de soort van grond, de modder, de viezigheid, die de bodem vormt voor de bloem die daar in kan groeien? Of in andere metafoor gezegd: de druk die uiteindelijk de diamant perst vanuit koolstof?
Klik om te vergroten...
Inderdaad, dit is precies m’n punt. We moeten het namelijk allemaal doen in diezelfde kutcontext, en uiteindelijk zijn we allemaal parels van binnen. Maar je bent zelf aan zet die te zoeken, ook als je omgeving je dat moeilijk maakt. Niemand anders kan dat voor je doen en niemand anders is “de schuldige” als dat niet lukt.
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#4
Kordie zei:
Mooi geschreven.
Mindere ervaring helaas.

Je hebt in je brein twee poppen die aan de touwtjes kunnen trekken.
Je positief en negatief poppetje. Als die laatste al getriggerd is en versterkt wordt door drugs kan het postieve deel (wat je kan geruststellen of zeker kan maken) niet sterk genoeg om het negatieve poppetje te verslaan
Klik om te vergroten...
Dit dus
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Maar ik vind het wel wat om dan vervolgens de ervaringen van seksuele intimidatie te bagatelliseren en die als oorzaak te noemen van je eigen onzekerheid.
Klik om te vergroten...
Waar bagatelliseert hij de ervaringen van seksuele intimidatie? Ik vind dit nogal een beschuldiging.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken zoveel jongens die een angst hebben om in de gym gefilmd te worden door vrouwen en dan misschien online gezet te worden met het stempel 'deze creep checkte mijn kont' of iets dergelijks. Dit voorbeeld is niet slechts eigen onzekerheid maar gefundeerde angst omdat die dingen gebeuren.

En waarom kan dit niet naast elkaar bestaan: tegen seksuele intimidatie van vrouwen door mannen zijn en tegen dingen zoals ik hier noem? Die jongens durven in die omgeving niet in de richting van vrouwen te kijken omdat er een kans is dat ze gefilmd worden.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Maar ik vind het wel wat om dan vervolgens de ervaringen van seksuele intimidatie te bagatelliseren
Klik om te vergroten...
Ik doe dit helemaal niet, integendeel.

ljuv zei:
(..) en die als oorzaak te noemen van je eigen onzekerheid.
Klik om te vergroten...
Tja, je zou ook eens kunnen proberen om met compassie en inlevingsvermogen proberen duidelijk te krijgen hoe de struggles die ik ervaar tot stand zijn gekomen. Ik ben hierboven best open en reflectief geweest. Misschien werkt zo'n aanpak beter.

ljuv zei:
Bovendien: daar heeft Neo eerder al een heel topic aan geweid waar me-too slachtoffers en vrouwen in het algemeen heel klein werden gemaakt.
Klik om te vergroten...
Ik heb hier een andere beleving bij. En als dit je dwars zit dan stel ik voor dat je reageert in dat topic, of je eigen topic erover opent.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Waar bagatelliseert hij de ervaringen van seksuele intimidatie? Ik vind dit nogal een beschuldiging.
Klik om te vergroten...
Among others, hier:
Neo-Shulginist zei:
Enerzijds een straffende metoo-beweging die mannen standaard portretteert als daders en vrouwen als slachtoffers, anderzijds een verwachtingspatroon van mannen als emotioneel onkreukbaar en intrinsiek gemotiveerd om te veroveren
Klik om te vergroten...

Mindless zei:
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken zoveel jongens die een angst hebben om in de gym gefilmd te worden door vrouwen en dan misschien online gezet te worden met het stempel 'deze creep checkte mijn kont' of iets dergelijks. Dit voorbeeld is niet slechts eigen onzekerheid maar gefundeerde angst omdat die dingen gebeuren.
Klik om te vergroten...
En ik ken vrouwen die niet eens naar de sportschool gaan omdat ze constant worden aangesproken, aangestaard óf erger door mannen. Dat maakt de ervaring voor mannen die jij hier omschrijft niet minder vervelend, maar ik vind het wel uit verhouding. Het gaat over de comfortabelheid en het gemak (om op vrouwen af te stappen) voor mannen tegenover veiligheid voor vrouwen… Dat het het een verwarrende en ongemakkelijke tijd is voor jongeren en jonge mannen kan ik zeker in meegaan. Maar de me-too beweging zegt alleen maar: Hey, mannen gaan consequent over onze grenzen heen en dat pikken we niet langer. En JAAAAA dat betekent dat we een nieuwe manier moeten vinden hoe je als man en vrouw met elkaar omgaat en JAAAA dat is ook ongemakkelijk, zeker als je als man gewend bent om te “veroveren” en dat tot dan toe altijd lukte. Maar dat dat onwennig en ongemakkelijk is, staat toch niet in verhouding tot wat de me-too beweging éígenlijk vraagt? Als zich er weer een zaak voordoet zoals de Pelicot zaak in Frankrijk spreken we allemaal schande, maar het overgrote deel daarvan is niet bereid te kijken naar of te werken aan de onderliggende dynamieken die zulke zaken veroorzaken… want nee: me-too gaat veel te ver, niet die mannen.

Ik heb trouwens in mijn sportschool het voor elkaar gekregen dat er een expliciet verbod is op het filmen van anderen en dat het filmen van jezelf ook beperkt wordt. Ik hoef namelijk niet op de insta van een of andere pseudo-sport-influencer met m’n rode kop of wat dan ook. Je komt er om te sporten en mensen zijn daar al kwetsbaarder dan anders: dus laat ze lekker sporten.

Mindless zei:
En waarom kan dit niet naast elkaar bestaan: tegen seksuele intimidatie van vrouwen door mannen zijn en tegen dingen zoals ik hier noem? Die jongens durven in die omgeving niet in de richting van vrouwen te kijken omdat er een kans is dat ze gefilmd worden.
Klik om te vergroten...
Dat kan zeker naast elkaar bestaan, dat zei ik ook al in mijn eerste reactie.

Maar het kan niet zo zijn dat het feit dat vrouwen hun grenzen tov mannen in de afgelopen 10 jaar meer, beter en kolossaler zijn gaan aangeven, het probleem of de veroorzaker daarvan is. Dát is wat ik bagatelliseren noem. En ik vind dat echt heel frustrerend en kwalijk, want ik (en de meeste feministische bewegingen) wil(len) juist heel graag samen met mannen aan de problemen werken die jullie nu noemen. Maar dat kan niet als dat betekent dat de door vrouwen ervaren problemen daarvoor moeten wijken.

Neo-Shulginist zei:
Ik doe dit helemaal niet, integendeel.
Klik om te vergroten...
Het spijt me Neo, zo lees ik hem in elk geval wel en daar kwam mijn boze reactie vandaan.

Neo-Shulginist zei:
Tja, je zou ook eens kunnen proberen om met compassie en inlevingsvermogen proberen duidelijk te krijgen hoe de struggles die ik ervaar tot stand zijn gekomen. Ik ben hierboven best open en reflectief geweest. Misschien werkt zo'n aanpak beter.
Klik om te vergroten...
Ik had gisteren inderdaad andere woorden moeten gebruiken voor wat ik zei, de manier waarop was met te weinig compassie of inlevingsvermogen. Dus excuses daarvoor. Sterkter nog, voordat @Relmuis me tagte had ik alleen je openingspost gelezen en voelde ik die compassie naar jou ook gewoon. Het is ook super kut om met die onzekerheid te moeten dealen, zowel nuchter als aan de mdma. Ook dat gaf ik meteen aan…
Maar het alleen maar externe verklaringen zoeken, vind ik niet spreken van zelfreflectie of eigenaarschap nemen. En is bovendien weinig behulpzaam voor de situatie waar je je in bevindt.

Neo-Shulginist zei:
Ik heb hier een andere beleving bij. En als dit je dwars zit dan stel ik voor dat je reageert in dat topic, of je eigen topic erover opent.
Klik om te vergroten...
Dat topic is op “mysterieuze wijze” verdwenen, remember?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
Maar het alleen maar externe verklaringen zoeken, vind ik niet spreken van zelfreflectie of eigenaarschap nemen. En is bovendien weinig behulpzaam voor de situatie waar je je in bevindt.
Klik om te vergroten...
Ook dit doe ik niet. In de titel van het tripreport staat nota bene zelfafwijzing en ik beschrijf daarin duidelijk hoe een negatieve gedachtenspiraal ontstaat waarmee ik mezelf kennelijk een leuke avond ontzeg. Maar goed, het risico van open je gevoelens en gedachten delen, en waar die vandaan komen, is dat mensen daar allerlei dingen van gaan vinden. Ik hoop dat als jij je ooit nog eens kwetsbaar opstelt in je tripreports dat mensen daar dan begripvoller mee om weten te gaan.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
En ik ken vrouwen die niet eens naar de sportschool gaan omdat ze constant worden aangesproken, aangestaard óf erger door mannen. Dat maakt de ervaring voor mannen die jij hier omschrijft niet minder vervelend, maar ik vind het wel uit verhouding. Het gaat over de comfortabelheid en het gemak (om op vrouwen af te stappen) voor mannen tegenover veiligheid voor vrouwen… Dat het het een verwarrende en ongemakkelijke tijd is voor jongeren en jonge mannen kan ik zeker in meegaan. Maar de me-too beweging zegt alleen maar: Hey, mannen gaan consequent over onze grenzen heen en dat pikken we niet langer. En JAAAAA dat betekent dat we een nieuwe manier moeten vinden hoe je als man en vrouw met elkaar omgaat en JAAAA dat is ook ongemakkelijk, zeker als je als man gewend bent om te “veroveren” en dat tot dan toe altijd lukte. Maar dat dat onwennig en ongemakkelijk is, staat toch niet in verhouding tot wat de me-too beweging éígenlijk vraagt? Als zich er weer een zaak voordoet zoals de Pelicot zaak in Frankrijk spreken we allemaal schande, maar het overgrote deel daarvan is niet bereid te kijken naar of te werken aan de onderliggende dynamieken die zulke zaken veroorzaken… want nee: me-too gaat veel te ver, niet die mannen.
Klik om te vergroten...
Ik ontken die problemen van vrouwen niet maar ik begrijp niet dat dit een 'my problem is bigger than yours' ding moet worden.

@Neo-Shulginist benoemd hier zijn issues. Waarom mag het daar niet over gaan? Betekent niet dat er ook geen andere problemen bestaan maar nu gaat het even hier over, toch?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik ontken die problemen van vrouwen niet maar ik begrijp niet dat dit een 'my problem is bigger than yours' ding moet worden.

@Neo-Shulginist benoemd hier zijn issues. Waarom mag het daar niet over gaan? Betekent niet dat er ook geen andere problemen bestaan maar nu gaat het even hier over, toch?
Klik om te vergroten...
Dat is ook niet wat ik er mee wil zeggen, vandaar dat ik ook zeg: dat maakt de ervaring voor mannen die jij hier omschrijft niet minder vervelend.

Wat ik wel zeg, is dat je die me-too beweging niet moet bagatelliseren met uitspraken als “een straffende metoo-beweging die mannen standaard portretteert als daders en vrouwen als slachtoffers”. Rot op gewoon. Daar heb ik echt geen andere woorden voor, dat maakt me echt pissed.
Ik snap dat get lastig is om te horen dat zóveel vrouwen last hebben van seksuele intimidatie op verschillende vormen en niveaus door mannen. Maar dat is wél gewoon de werkelijkheid. En ik snap ook dat het door die werkelijkheid lastig is om te doen wat je als man gewend was om te doen of vooral om een "betere" modus in daarin te vinden... Maar dat betekent niet dat de beweging erop uit is om mannen altijd als dader en vrouwen altijd als slachtoffer teportretteren”. Of dat de beweging erop uit is om mannen onzeker over zichzelf te maken. Dat zijn gevolgen die je daar zélf aan koppelt, er zijn ZEKER een heleboel andere manieren om daar mee om te gaan.

Want ja: lastig hoor, om het gevoel te hebben dat vrouwen je blikken verkeerd te intepreteren. Maar misschien is het wel goed om inderdaad géén blikken te werpen op vrouwen in de sportschool. Het lijkt me een UITERST ongeschikte omgeving daarvoor, en ik ben alleen maar bezig met: ben ik veilig bij deze man. Kan ik hier wel mijn kont staan trainen zonder gevolgen. Dat is namelijk óók heel vervelend. Je weet als vrouw niet welke reden of wat voor man er achter zo’n blik zit, dus ben je op je hoede. Dus nee… het is geen wedstrijd. Maar het conflicteert wel degelijk als je het interpreteert hoe het nu in dit topic wordt geïnterpreteerd.

En naast het is dus raar om de me-too beweging als oorzaak van “jullie” problemen te zien. Uiteindelijk, komt het volgens mij neer op deze dynamiek die ik nu zie, en die ik eerder in het mysterieus verdwenen topic van Neo ook al zag:
1. Het overgrote merendeel van de vrouwen heeft in haar dagelijks leven te maken met seksuele intimidatie (hier zijn gewoon cijfers van, heb ik al 80 miljoen keer gedeeld op dit forum dus gebruik vooral de zoekfunctie of google als je me niet gelooft). Dit wordt onder andere veroorzaakt door onze genderrol-verdeling en hoe we als maatschappij mannelijkheid en vrouwelijkheid zien/normeren.
2. Er komt een grote, internationale beweging waarbij vrouwen zich uitspreken over de verschillende vormen van seksueel geweld en hoe zij denken dat hieraan gewerkt kan worden. Er wordt duidelijk aangegeven waar de grenzen van vrouwen in het algemeen zitten, en op welke manieren daar stelselmatig overheen gelopen wordt (ook door mannen die die intentie misschien helemaal niet hebben/hadden).
3. Dit zorgt ervoor dat mannen zich anders 'moeten' gaan opstellen t.o.v. vrouwen dan voorheen, om ervoor te zorgen dat ze niet meer over deze grenzen gaan. Een bijkomstig gevolg is dat ze hierin "exposed" kunnen worden, wat weer nadelige gevolgen voor hun toekomst heeft.
4. Er is een toenemende groep mannen die moeilijk aardt in deze nieuwe werkelijkheid en onzeker wordt over hun dateleven en/of zichzelf --> de me-too beweging zou te ver gaan en mannen schaden. De me-too beweging wordt dus, ook hier door Neo, niet gezien als een manier van vrouwen om voor zichzelf en de veiligheid van andere vrouwen op te komen, maar als een irritante, nadelige, en zelfs onterecht "vete" tegenover mannen.

En daar gaat het volgens mij fout. Want in feite zeg je bij punt 4 tegen die vrouwen dat hún ervaringen rondom seksuele intimidatie of seksueel geweld niet uitgesproken zouden moeten worden, en dat we ons als samenleving daar niet op moeten aanpassen, WANT het heeft nadelige gevolgen voor (de zelfverzekerdheid van) mannen. Dus je zegt ook: de worsteling van mannen met hun zelfbeeld en/of date-ervaringen zijn belangrijker dan die veiligheid van vrouwen. Ik snap wel dat het niet zo bedoeld wordt, ook niet in dit specifieke geval. Maar het is wél wat zo'n dynamiek uiteindelijk veroorzaakt. En dat vind ik heel kwalijk en schadelijk.

Wat ik daarnaast ook gek vind: Volgens mij zit de veroorzaker van BEIDEN problemen (dus, seksuele intimidatie van vrouwen en de onzekerheid/ verwarring van mannen in date-context) in hetzelfde punt... Dat lijkt mij logischerwijs punt 1: de verneukte normen over mannelijkheid, vrouwelijkheid en hoe we met elkaar omgaan. En de problemen die jullie omschrijven bij mannen kwamen misschien pas aan het licht bij punt 2, maar punt 2 is zeker niet de 'oorzaak' daarvan.

En dat maakt het zo frustrerend: juist mensen die zich uitspreken in de me-too beweging en andere feministische bewegingen willen bijdragen aan die problematiek van mannen. Maar door juist ons vrouwen, en onze vrouwenbewegingen, als vijand te zien en portretteren, wordt dat onmogelijk gemaakt.

Naja excuses dat het zo'n lang bericht is geworden, dat was niet mijn bedoeling. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden waar mijn boosheid vandaan kwam en waarom ik het dus wel degelijk heel problematische uitspraken vond. Zo niet dan laat ik het ook hierbij, want dan kan het weer gaan over waar Neo wilt dat het over gaat zonder de voor hem onprettige geluiden.

Neo-Shulginist zei:
Ook dit doe ik niet. In de titel van het tripreport staat nota bene zelfafwijzing en ik beschrijf daarin duidelijk hoe een negatieve gedachtenspiraal ontstaat waarmee ik mezelf kennelijk een leuke avond ontzeg. Maar goed, het risico van open je gevoelens en gedachten delen, en waar die vandaan komen, is dat mensen daar allerlei dingen van gaan vinden. Ik hoop dat als jij je ooit nog eens kwetsbaar opstelt in je tripreports dat mensen daar dan begripvoller mee om weten te gaan.
Klik om te vergroten...
Ja Neo dat hoop ik ook - voor de derde keer mijn excuses voor de manier waarop ik dit zei.
Ik heb over het algemeen niet zo'n moeite met compassievol en begripvol reageren maar je uitspraken triggerde mij enorm gisteren. Dat had ook te maken met die “verdwenen” discussie die we eerder hierover hebben gevoerd. Ik had het beter kunnen laten liggen tot vandaag, gezien ik gisteren zelf ook gewoon een goeie MDMA-dip had. Dan had ik waarschijnlijk niks gestuurd of minder harde woorden gebruikt.

Ik hoop oprecht dat je een manier vindt om met deze onzekerheden om te gaan. En ik denk dat het helpt om naar oplossingen te kijken in plaats enkel naar mogelijke oorzaken (buiten jezelf) te zoeken. Daarmee val je, mijns inziens, ín slachtofferschap en leg je ook de oplossing buiten jezelf. Volgens mij weet je namelijk dondersgoed wat je in je mars hebt en weet je ook dat er vrouwen zijn die dat heel goed kunnen inzien (dat heb je namelijk al vaker mogen ervaren). Afwijzingen horen erbij... de kunst is volgens mij om te leren accepteren dat dat niet altijd iets over jou hoeft te zeggen.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mooi geschreven post! Onzekerheid is z'n sterke emotie. Hoe jij jou situatie beschrijft dat een meisje met een smoesje wegloopt is een schoolvoorbeeldje haha. Herken me daar wel in. Wat ik wel bijzonder vindt is dat je onzekerheid zo sterk aangaat op die gebeurtenis terwijl je onder invloed bent van xtc. Dat is nu juist de drug die dat soort gevoelens en gedachtes (vooral in het begin) bij mij wegnamen. En ik op een soort roze wolk terecht kwam van acceptatie, liefde, verbondenheid met mezelf en met anderen. Waarin negatieve gedachtes / negativiteit ver maar dan ook ver weg te bekennen waren.

Gezien je vierde alinea ben je aardig zelfbewust en zit het hem meer in het loslaten hiervan en gewoon een leuke avond beleven en wat er op je pad komt is simpelweg een mooie ervaring. Maarja is niet makkelijk als er behoeftes, intenties en verwachtingen in de mix zitten en zoals jij beschrijft: die zorgen voor een interne worsteling.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Koffieb00n zei:
Mooi geschreven post! Onzekerheid is z'n sterke emotie. Hoe jij jou situatie beschrijft dat een meisje met een smoesje wegloopt is een schoolvoorbeeldje haha. Herken me daar wel in. Wat ik wel bijzonder vindt is dat je onzekerheid zo sterk aangaat op die gebeurtenis terwijl je onder invloed bent van xtc. Dat is nu juist de drug die dat soort gevoelens en gedachtes (vooral in het begin) bij mij wegnamen. En ik op een soort roze wolk terecht kwam van acceptatie, liefde, verbondenheid met mezelf en met anderen. Waarin negatieve gedachtes / negativiteit ver maar dan ook ver weg te bekennen waren.
Klik om te vergroten...
Ja die sfeer ken ik ook. Maar die is dan dus wel verbonden aan het ervaren van (betekenisvolle) intimiteit. Zodra dat uitblijft raak ik steeds meer in mezelf gekeerd en word ik langzaam chagrijnig. Het gekke is dat ik dit met 6-APB helemaal niet heb. Dat is ook waarom 6-APB in de loop der tijd mijn voorkeursmiddel voor op feestjes is geworden.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#13
bedankt voor je bericht.. ik gebruik mdma thuis met partner maar de laatste keer was het net niet dat .
De gloed was er en ook gevoel ook wat en mijn vrouw zei dat ik net hetzelfde was maar persoonlijk vond ik niet fantastisch.
Misschien had ik te hoge verwachtingen? Te lage dosis (80 mg). ik twijfel of het nog te gebruiken of minstens 6 maanden te wachten..ik heb nu nog eens truffels besteld.
Was toch mij adhd uitje om de 4 maanden...

Misschien ligt het zuiver aan de verwachtingen... set en setting..

We zien wel.
Veel succes met je zoektocht
S
StratoraLid
01-01-2024, 00:00
#14
Interessant en op sommige punten herkenbaar.
Vooral het stukje over hunkering naar intimiteit vind ik opvallend omdat ik daar iets in herken.
Bij mij werkt het in zekere zin ook zo als ik op een festival xtc gebruik.
Ik merk dan dat ik behoefte heb aan contact maken maar mezelf niet wil opdringen aan een ander, heb ik overigens ook als ik nuchter ben maar lul dan wel makkelijker, en daardoor meer op mezelf blijf.
Beetje zen als het ware maar als iemand anders tegen me begint te praten dan staat die kwebbel van me niet stil.
De warme rush heb ik al heel lang niet meer ervaren en misschien komt het wel weer omdat mijn laatste xtc uitstapje 10 maanden geleden is geweest.
Dit weekend Awakenings voor de deur en als de sfeer me meeneemt is de kans aanwezig dat er weer eens wat genuttigd gaat worden.
Ik denk wel eens dat mdma in de eerste keren van gebruik deuren voor je en in je opendoet en het daarna weinig meer voor je kan doen op mentaal gebied.
Vorige jaar een festival gedaan met een microdosering van 1 gr truffel en wat biertjes en mijn ervaring was dat ik er relaxter rond liep en vrij makkelijk contact maakte.
Misschien ligt het aan de hunkering naar intimiteit en het zo graag willen dat je het niet beleefd, gewoon loslaten en zie maar wat er gebeurt. Mdma moet triggeren niet veroorzaken denk ik en ik vergelijk het gemakshalve met een veiligheidsgordel…
Als je met een snuk naar voren gaat dan slaat dat ding vast….maar beweeg je rustig naar voren …dan kun je zover gaan als je wilt…
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#15
Toen ik het rapport van @Neo-Shulginist aan het lezen was, dacht ik al snel: "waarom niet voor 6-APB gekozen?". Want minder dwingend, heerlijk relaxed, empatisch, energie en langere duur (handig voor wat een lange avond beloofd te worden) ....
En ja hoor:
Neo-Shulginist zei:
Het gekke is dat ik dit met 6-APB helemaal niet heb. Dat is ook waarom 6-APB in de loop der tijd mijn voorkeursmiddel voor op feestjes is geworden.
Klik om te vergroten...
En met duidelijk tegen beter weten in, starten met een te lage dosis met ge-eyeballde "kwartjes"(ipv. afgewogen kristallen), lijkt mij een indicatie dat de onzekerheid al enigszins vooringebakken was/werd.

Ik kies ook wel eens het verkeerde middel. Wel jammer hoor !
Daarbij, naarmate ik meer wik en weeg bij de keuze wordt de kans op een iets mindere ervaring groter. Een keus zonder mitsen of maren, vergroot juist de kans op een geweldige avond.

[PS ... ik bedoel dit verre van onaardig, maar meer ter verduidelijking]
M
Metalcored00dLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Je komt dan in zo'n net-niet space waarin je wel een soort onrustig energiek gevoel hebt, maar niet echt de fijn ontspannen roes.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar dit. Dankjewel @Neo-Shulginist om zo open over je onzekerheden te schrijven in dit report.
BelowTheFlow zei:
En met duidelijk tegen beter weten in, starten met een te lage dosis met ge-eyeballde "kwartjes"(ipv. afgewogen kristallen), lijkt mij een indicatie dat de onzekerheid al enigszins vooringebakken was/werd.
Klik om te vergroten...
Goed punt, dat dacht ik dus ook.
BelowTheFlow zei:
Ik kies ook wel eens het verkeerde middel. Wel jammer hoor !
Daarbij, naarmate ik meer wik en weeg bij de keuze wordt de kans op een iets mindere ervaring groter. Een keus zonder mitsen of maren, vergroot juist de kans op een geweldige avond.
Klik om te vergroten...
Exact!

Ook wel "grappig" hoe verschillende drugs zo anders kunnen werken op verschillende mensen. Ik heb 1x een XTC pilletje genomen met een maat van mij (onmogelijk om te weten wat daar wel of niet in zat) tijdens een underground feestje. Wij hadden hierop nagenoeg hetzelfde effect; uren hebben we zitten praten en filosoferen en we voelden ons opperbest, maar dansen interesseerde ons niet en we stonden eigenlijk praktische de hele avond peuken te roken met de muziek op de achtergrond. Op een gegeven moment kwam er een meisje mij aanspreken en ik heb die eigenlijk compleet genegeerd omdat ik eigenlijk totaal niet in mijn lichaam, maar in mijn hoofd zat.

We bepalen eigenlijk al een deel van de ervaring puur op voorhand, ik denk dat, zeker als je vaker iets neemt de kans kleiner wordt om je werkelijk als een onbeschreven blad over te geven aan de ervaring. En als het dan niet zus of zo verloopt zoals die andere keren, dan gaat de self-conscious molen nog harder draaien.

Allemaal erg herkenbaar, en heel menselijk allemaal lijkt me dan :)
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#17
Neo-Shulginist zei:
Maar dat gevoel wakkert bij mij een haast onbevredigbare hunkering naar externe bevestiging aan. Het gevolg is dikwijls dat ik niet in ecstase geraak of empathisch word. Ik krijg eerder het idee dat ik niks waard ben, omdat ik die liefde niet 'mag' ervaren.
Klik om te vergroten...

Ik zie een hoop interessante zinnetjes staan.
Heb deze er uit gepikt.
Onzekerheid lijkt een rode draad in je persoonlijke topics, gekoppeld aan vrouwen, althans zo interpreteer ik het.

MDMA zou juist een interne bevestiging moeten geven.
De vraag is waarom dat niet gebeurt.
Met 6-APB heb je er geen last van.
MDMA maakt je kwetsbaarder dan 6-APB, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Just a hunch, het komt zomaar in me op.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Dat nare stemmetje was hoe de zelfafwijzing begon. Ik wist ook dat ik het mezelf aanpraatte hoor, en dat het een illusie was. Want ik was niet eens afgewezen. Ik had gewoon even een gesprek op de dansvloer, en dat hield op. Maar hoe meer ik tegen mezelf zei 'so what?', des te sterker het sluimerende gemis naar intimiteit werd. Zo pakten steeds donkerdere wolken zich samen die mijn stemming begonnen te verduisteren. Vanaf dat moment was ik niet meer echt aanwezig op het feest. Ik was in een spiraal van steeds negatievere gedachten verzonken.
Klik om te vergroten...
Gokje maar ik denk dat het daarom sterker wordt: juist omdat je de illusie ervan doorziet. Niet om dat stemmetje meer bestaansrecht te geven (juist niet), maar wanneer je je er niet echt bewust van bent laat 'ie je in mijn beleving relatief met rust (terwijl hij zich ondertussen voordoet als jezelf). Maar zie je dat het niet jou is, dán gaat 'ie harder zijn best doen.

Uiteindelijk is dit denk ik wel de "weg": doorzien wat vals is, dan zal het valse dat betrapt is als het ware alle zeilen bijzetten om je alsnog te overtuigen van zijn "waarheid" en dan door blijven gaan dit te doorzien. Doorzien wat vals is, brengt terug naar wat echt is.

Al denk ik ook:

Werkt 6-APB prettiger/makkelijker voor je om gewoon lekker je welzijn uit jezelf ipv uit anderen te halen, dat je dat dan beter kunt doen in zo'n setting.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Gokje maar ik denk dat het daarom sterker wordt: juist omdat je de illusie ervan doorziet. Niet om dat stemmetje meer bestaansrecht te geven (juist niet), maar wanneer je je er niet echt bewust van bent laat 'ie je in mijn beleving relatief met rust (terwijl hij zich ondertussen voordoet als jezelf). Maar zie je dat het niet jou is, dán gaat 'ie harder zijn best doen.

Uiteindelijk is dit denk ik wel de "weg": doorzien wat vals is, dan zal het valse dat betrapt is als het ware alle zeilen bijzetten om je alsnog te overtuigen van zijn "waarheid" en dan door blijven gaan dit te doorzien. Doorzien wat vals is, brengt terug naar wat echt is.
Klik om te vergroten...

Ik denk wat is @ljuv vaag vandaag maar ik las niet goed. :grinning:
Heb het door m'n persoonlijk zweeffilter gehaald, nu begrijp ik wat er staat.
Volgens mij geeft iedereen in dit topic min of meer hetzelfde antwoord.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Relmuis zei:
Onzekerheid lijkt een rode draad in je persoonlijke topics, gekoppeld aan vrouwen, althans zo interpreteer ik het.
Klik om te vergroten...
Ja ik heb daar ook gewoon veel last van. Niet per se altijd hoor. Als ik een intieme vertrouwensband met iemand heb opgebouwd dan heb ik van dit alles geen last. Maar wel in specifiek dit soort situaties dat ik opensta voor contact, maar daardoor ook kwetsbaar word voor afwijzing. Die spanning kan ik gewoon niet goed tegen. De laatste tijd was ik veel bezig met anxious-preoccupied attachment. Ik denk dat ik daar wel last van heb. Kennelijk wordt dat veroorzaakt door onvoorspelbaar gedrag van ouders in de vroege jeugd die soms onbereikbaar zijn en soms verzorgend, waardoor kinderen aanleren dat ze alleen onder voorwaarden geliefd zijn. Daarnaast ben ik opgegroeid in best een giftige mix tijdens mijn pubertijd, waarin ik thuis van mijn zus voornamelijk meekreeg dat mannen vieze misbruikers zijn die zich eens normaal dienen te gedragen. Terwijl er op school een heel dwingend masculiene sfeer hing waarin je werd 'uitgescholden' werd voor 'homo' als je niet genoeg chickies versierde. En tegelijkertijd was het een tijdperk dat stiekem ongelimiteerde gratis internetporno vrij beschikbaar kwam, waarin je naar allerlei andere mensen kon kijken die dan wel seksuele fantasieën konden uitleven. Door de spanningen daartussen verlamde ik, en was er al helemaal geen ruimte om te gaan wat ik nou eigenlijk wilde of fijn vond. Uiteindelijk heb ik dat min of meer 'geleerd' onder invloed van MDMA, waardoor al die spanningen ineens wegvielen en ik wel gewoon kon gaan voor wat ik wilde. Maar dat heeft op paradoxale wijze ook een sterke link gelegd tussen MDMA en losbandige uitspattingen. Als dat dan niet 'lukt' dan komen al die spanningen van vroeger weer heel erg naar boven en dan ga ik enorm op mezelf zitten haten. Want dat was steeds de boodschap die ik meekreeg. En bovendien zie je dan om je heen allerlei mensen die dat wel 'mogen' ervaren. Vandaar ook dat die normatieve man-rol waarin je geacht wordt om te willen veroveren/versieren juist heel veel spanning en frustratie bij me oplevert. Ik word er zelf eerlijk gezegd best moe van dat ik nou alwéér in diezelfde sfeer getrokken werd op dat festival. Het was gelukkig alweer een tijd geleden dat ik me zo voelde door al die valkuilen. Ik kan het ook helder beschrijven omdat het in de loop der tijd enorm vaak herkauwd is in allerlei zelfreflecties en psychoanalyses. Maar echt ervanaf komen lukt niet helemaal i guess. Binnenkort staat er weer nieuwe therapie gepland om het opnieuw te proberen.....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."