Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGrinders en belgische wetgeving

Grinders en belgische wetgeving

35 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
L
LoenatikLid
01-01-2024, 00:00
#1
Een vraagje voor de belgen hier.
Wat zegt de belgische wetgeving over grinders?

Vandaag een kutdag gehad op school (zoals elke dag op school)
een leerkracht beweert dat ze mij heeft zien blowen en toen ik voorbij stapte zou ik nog de rook in haar gezicht hebben uitgeblazen, wat totaal bullshit is want ik had niks gesmoord op dat moment.
Maar dus, ze hebben mij gefouilleerd, mij maakte het toch niet uit want ik had geen wiet bij. Maar ze hebben mijn grinder gevonden waar nog een kleine restjes poeder in zat (bij elkaar nog geen 100ste van een miligr. wiet). Schorsing en blablabla als gevolg. Maar doordat ik meerderjarig ben en dat kruimeltje wiet telt als bezit op school en dus ook als bezit tussen minderjarigen moet hij de politie verwittigen omdat dit strafbaar is.

Kan dit wel? dat een grinder telt als bezit van drugs?
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een grinder niet, maar elk mini deeltje wiet is en blijft wiet en dus strafbaar.
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Info wet / Illegale drugs

Meerderjarigen die cannabis bezitten en/of gebruiken

Sinds de wetswijziging wordt er voor meerderjarigen een onderscheid gemaakt tussen cannabis en andere illegale drugs.
Wanneer een meerderjarige in het bezit is van een kleine hoeveelheid cannabis voor persoonlijk gebruik, zal er - bij vaststelling van bezit - een vereenvoudigd procesverbaal worden opgesteld, waarin onder andere worden opgenomen:

* Plaats en datum van de feiten;
* Aard van de feiten (type en hoeveelheid van het product);
* Volledige identiteit van de dader;
* Samenvatting van zijn versie van de feiten.

Verder wordt men nog eens herinnerd aan de norm: cannabis is verboden.

Cannabisbezit voor persoonlijk gebruik houdt in:

* Maximum hoeveelheid van drie gram;
* Één geteelde plant.

In volgende gevallen wordt er wel een procesverbaal opgemaakt:

* Als er verzwarende omstandigheden zijn, namelijk:
- misdrijven gepleegd ten aanzien van minderjarigen, waaronder: cannabisgebruik of -verhandeling in aanwezigheid van minderjarigen; minderjarigen aanzetten tot cannabisbezit of -gebruik;
- lid zijn van een ‘vereniging’ die drugs levert;
- door cannabisgebruik bij anderen een ongeneeslijke ziekte, blijvende arbeidsongeschiktheid, verlies van een orgaan, zware verminking of de dood veroorzaken.
* Als de openbare orde verstoord wordt:
- bezit in een strafinrichting of instelling voor jeugdbescherming;
- bezit in een onderwijs- of gelijkaardige instelling of in hun onmiddellijke omgeving. Dit zijn plaatsen waar leerlingen zich verzamelen of elkaar ontmoeten (bijvoorbeeld halte openbaar vervoer of park in de nabijheid van een school);
- ostentatief bezit in een openbare plaats of een plaats die toegankelijk is voor het publiek (bijvoorbeeld een ziekenhuis).
De procureur zal rekening houden met lokale omstandigheden en kan een bijzondere richtlijn verspreiden naar aanleiding van massabijeenkomsten (bijvoorbeeld een festival).
* In enkele specifieke uitzonderlijke gevallen, namelijk wanneer men niet in België woont of in een ander arrondissement woont dan datgene waar de vaststelling gebeurt en wanneer men meerdere vrouwelijke cannabisplanten bezit.

Volgende zaken waren al verboden en blijven verboden:

• Cannabis verkopen of gratis uitdelen (dealen).
• Rijden onder invloed van cannabis.

In al deze gevallen stelt de politie een procesverbaal op en bezorgt dit aan het parket. De nieuwe wet van juni 2003 legt de klemtoon op hulpverlening en niet op bestraffing.

Het parket beschikt over volgende mogelijkheden:

* Seponering: de zaak wordt zonder gevolg geklasseerd en er volgt geen doorverwijzing naar de rechtbank. Men krijgt wel een waarschuwing van de politie en wordt eventueel doorverwezen naar gespecialiseerde hulpverlening.
* Minnelijke schikking: men betaalt op vraag van het parket een bepaalde geldsom, waardoor men niet voor de rechtbank moet verschijnen. Door de betaling vervalt de strafvordering. Er is geen vervolging meer mogelijk voor dat feit en er komt dan ook niets op het strafblad van de betrokkene.
* Pretoriaanse probatie: het dossier wordt zonder gevolg geklasseerd mits men aan bepaalde voorwaarden voldoet (bijvoorbeeld een centrum voor hulpverlening opzoeken). Als men aan de voorwaarden voldoet, blijft de zaak zonder gevolg. Wanneer men de voorwaarden niet naleeft, is het mogelijk dat men alsnog voor de rechter moet verschijnen.
* Doorverwijzing naar de correctionele rechtbank: de correctionele rechtbank blijft bevoegd voor de bestraffing van cannabisbezit voor persoonlijk gebruik, ook al is sinds de wetswijziging de correctionele straf vervangen door een minder zware politionele straf (gelijklopend met de straffen voorzien in de wet op de beteugeling van dronkenschap).

Er worden vier categorieën straffen onderscheiden:

* Geldboete van 15 tot 25 euro voor een eerste overtreding;
* Geldboete van 26 tot 50 euro in geval van herhaling binnen een jaar na de eerste overtreding;
* Gevangenisstraf van acht dagen tot één maand en een geldboete van 50 tot 100 euro in geval van een nieuwe herhaling binnen een jaar na de tweede veroordeling;
* Gevangenisstraf van drie maanden tot een jaar en/of een geldboete van 1000 tot 100.000 euro bij openbare overlast.

Noot: alle bedragen moeten in realiteit vermenigvuldigd worden met vijf. Boetes staan in de wet ingeschreven, maar aangezien de bedragen van vroeger niet meer hetzelfde waard zijn als nu, werkt men met een systeem van ‘opdeciemen’ om de bedragen aan te passen aan de huidige geldwaarde.

Gaat cannabisbezit gepaard met verzwarende omstandigheden, dan blijven de bepalingen van de wet van 24 februari 1921 volledig van toepassing: geldboete en/of gevangenisstraf.

Bij invoer, vervaardiging, vervoer en aanschaf van cannabis niet voor persoonlijk gebruik geldt nu een strafverzwaring: de rechtbank moet steeds een geldboete én een gevangenisstraf uitspreken, terwijl vroeger in bepaalde gevallen enkel een geldboete of een gevangenisstraf uitgesproken werd.
Klik om te vergroten...

Bron

Het is natuurlijk nog maar de vraag of het op zak hebben van een grinder, al dan niet met wietresten erin, gezien wordt als gebruik....maar het klinkt allemaal nogal vergezocht natuurlijk, stelletje hypocriete leerkrachten daarzo...als ik af en toe hoor wat voor regelrechte leugens mijn kinderen over drugs op school geleerd krijgen, dan ben ik af en toe in staat om om eens wat uitleg aan de leerkracht te gaan vragen :kots:
S
SperSIZEboonLid
01-01-2024, 00:00
#4
jezus wat een mierenneukerij zeg :openmouth:

ben toch blij dat ik in nederland woon :grin:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Amateurtje zei:
In België mag je 1gram wiet opzak hebben, in ieder geval succes van je landgenoot :)
Klik om te vergroten...

Toch niet op school lijkt mij?
Z
Zazuu.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Nee lijkt mij ook niet, en als minderjarige heb je volgens mij nog minder kans.
Ik zou het erbij houden dat je de grinder vergeten was en dat de wiet die je had
gebruikershoeveelheid was, voor jezelf dus.
p
paweloniusLid
01-01-2024, 00:00
#7
kun je niet zeggen dat je tabak grindt? ik weet niet of dat weleens voorkomt, maar als zij chemisch niet na gaan of het cannabis is kun je altijd zeggen dat je er iets anders in grindt...
L
LoenatikLid
01-01-2024, 00:00
#8
maandag moet ik terug op gesprek met ouders en politie erbij dus we zullen zien wat ze zeggen
maar het zou echt belachelijk zijn als ze hier voor een klacht indienen. maar er zat zo weinig thc in dat het zelfs niet meetbaar is voor een weegschaal
W
WietjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Goh wat een rand-debielen zijn er toch.
Vooral die leerkrachten, die hun positie misbruiken.

Wat ik zou zeggen op dat gesprek:

Mensen deden het al 1000 jaren, het was toen een plant
en dat blijft het ook, niemand kan natuur gaan verbieden.
+ ik doe niemand kwaad.
u leven, u keuzes
.. scholen hebben zulke gigantische oogkleppen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alles is weegbaar :wink: 100 ug lsd kun je ook niet echt met elke weegschaal wegen maar met een ietswat duurdere wel.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wietje zei:
Goh wat een rand-debielen zijn er toch.
Vooral die leerkrachten, die hun positie misbruiken.

Wat ik zou zeggen op dat gesprek:

Mensen deden het al 1000 jaren, het was toen een plant
en dat blijft het ook, niemand kan natuur gaan verbieden.
+ ik doe niemand kwaad.
u leven, u keuzes
.. scholen hebben zulke gigantische oogkleppen.
Klik om te vergroten...

Afgezien van het feit dat wiet gebruik daadwerkelijk de schoolprestaties verminderen? :rolleyes:
s
sjaartrolLid
01-01-2024, 00:00
#12
PepTalk zei:
Afgezien van het feit dat wiet gebruik daadwerkelijk de schoolprestaties verminderen? :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Mja, klopt misschien wel een beetje, maar niet bij iedereen staat wietgebruik garant voor een mislukte schoolcarrière..

Ik zit momenteel in derde bachelor aan de universiteit, en smoor nog dagelijks 2-3 joints... Maar er zijn natuurlijk wel enkele van mijn vrienden die een stoned leventje en verdere studies niet zo kunnen combineren.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
sjaartrol zei:
PepTalk zei:
Afgezien van het feit dat wiet gebruik daadwerkelijk de schoolprestaties verminderen? :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Mja, klopt misschien wel een beetje, maar niet bij iedereen staat wietgebruik garant voor een mislukte schoolcarrière..

Ik zit momenteel in derde bachelor aan de universiteit, en smoor nog dagelijks 2-3 joints... Maar er zijn natuurlijk wel enkele van mijn vrienden die een stoned leventje en verdere studies niet zo kunnen combineren.
Klik om te vergroten...

Ik zeg ook niet dat je per definitie zou zakken, maar wel dat je prestatie's er onder lijden.
Stel je mocht op school gebruiken, dan zou ik in het lesuur na de pauze weinig opsteken.
C
ChemicalLid
01-01-2024, 00:00
#14
tests hebben uitgewezen dat cannabis schoolprestatie niet verminderen, ik ben de link ff kwijt maar zal 'm zo snel mogelijk proberen te bezorgen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Chemical zei:
tests hebben uitgewezen dat cannabis schoolprestatie niet verminderen, ik ben de link ff kwijt maar zal 'm zo snel mogelijk proberen te bezorgen.
Klik om te vergroten...

Graag, want ben er van overtuigd dat dit niet het geval is,

misschien voor enkele adhd of add patiënten die er beter van kunnen concentreren maar hoe kan een verminderend korte en lange termijn geheugen, luiheid, verslaving enz. enz. nou niet slecht zijn.
J
Jowdy37Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Amateurtje zei:
In België mag je 1gram wiet opzak hebben, in ieder geval succes van je landgenoot :)
Klik om te vergroten...

je mag niets op zak hebben. In de praktijk wordt er naar mijn ervaringen heel wat gedoogd, maar het is en blijft volledig illegaal!

OT:
Ikzelf zou me gewoon niet hebben laten fouilleren, dat mogen ze namelijk niet en ze kunnen je ook niet straffen als je dat weigert...
Zelf heb ik gelukkig betere leerkrachten gehad...

Grinders zijn in BE gewoon legaal (ze worden zelfs in alle winkels verkocht), maar de thc die er in kleeft... dat mag volgens mij niet...
S
SittaManLid
01-01-2024, 00:00
#17
Greenlabs zei:
Ikzelf zou me gewoon niet hebben laten fouilleren, dat mogen ze namelijk niet en ze kunnen je ook niet straffen als je dat weigert...
Klik om te vergroten...
Maar dus, ze hebben mij gefouilleerd, mij maakte het toch niet uit want ik had geen wiet bij.
Klik om te vergroten...
K
KermitLid
01-01-2024, 00:00
#18
Een grinder is volledig legaal.. anders zouden ze er toch gene mogen verkopen in winkels..
A
AmateurtjeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Greenlabs zei:
Amateurtje zei:
In België mag je 1gram wiet opzak hebben, in ieder geval succes van je landgenoot :)
Klik om te vergroten...

je mag niets op zak hebben. In de praktijk wordt er naar mijn ervaringen heel wat gedoogd, maar het is en blijft volledig illegaal!

OT:
Ikzelf zou me gewoon niet hebben laten fouilleren, dat mogen ze namelijk niet en ze kunnen je ook niet straffen als je dat weigert...
Zelf heb ik gelukkig betere leerkrachten gehad...

Grinders zijn in BE gewoon legaal (ze worden zelfs in alle winkels verkocht), maar de thc die er in kleeft... dat mag volgens mij niet...
Klik om te vergroten...


Ik weet niet of jij ook in België woont maar 1 gram mag, hoe ik dit weet? Vriendin van me is bij de politie en ze heeft mij verteld dat je max 1 gram opzak mag hebben ( maar niet doorverkopen) en je mag 1 plant thuis staan hebben maar mag niet onder de lamp.
S
SittaManLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kermit zei:
Mag de school je fouilleren?
En blijven ontkennen, dat is geen weed, en wie zijn zij om het tegendeel te bewijzen.
Klik om te vergroten...
Als er zoals hier de politie werd bijgehaald... Dan kunnen/zullen zij dat wel testen... In België toch.
Neen, de school mag je niet fouilleren, zelfs je zakken/boekentas niet doorzoeken.
Dat mag enkel de politie, en dan moet het nog wel iemand zijn van hetzelfde geslacht ;P

De politie zal hier niet zo druk over doen, ik ken ook iemand die al 2 keer is opgepakt, met wat meer (lees: vééél meer) op zak, en kreeg 2maal gewoon een waarschuwing... Hij was zelfs minderjarig..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."