Van cannabis word je dom en ga je dood.
Het toenemend druggebruik kan niet langer meer worden ontkend. Ook de link met het toenemende zinloze geweld kan de gewone burger niet zijn ontgaan.
Een snelle kentering in deze problematiek dringt zich op.
De drug leidt tot normverlaging en het moeilijk omgaan met frustraties. Tevens zal het alcoholeffect door een jointje worden versterkt met een factor 2, 3 tot 4...
Ondertussen staat het wetenschappelijk vast dat door de invloed van cannabis op het ongeboren kind, men bij deze kinderen een gebrek aan oordeelkundig inzicht vaststelt en al vanaf de leeftijd van zes jaar meer misdadig gedrag ziet.
Cannabis tast dus de hersenen aan. Dat is duidelijk.
Maar cannabis tast eveneens de longen aan. Het schadelijke effect van een jointje wordt vergeleken met 20 sigaretten . Longchirurgen in Vlaanderen zien ondertussen twintigers die, tgv hun cannabisgebruik, lijden aan zwaar longemfyseem en bijgevolg op de wachtlijst staan voor een longtransplantatie.
Ondertussen zijn in Nederland ,vanuit gespecialiseerde centra, campagnes tegen alcohol gestart, met de boodschap dat we onze kinderen alcohol , als het kan , tot de leeftijd van 21 jaar moeten verbieden. Dat “verbieden “ NIET leidt tot meer stiekem drinken . Wel integendeel.
We plukken stilaan de vruchten van de acties tegen tabak, gebaseerd op duidelijke en overtuigende informatie wat de schadelijkheid betreft voor de roker en zijn naasten. Daarna kwam het verbod , ondersteund door de noodzakelijke controles en , indien nodig, de boetes. Deze brede aanpak schept een klimaat waarin roken als a-sociaal wordt ervaren. Dezelfde stappen moeten worden gevolgd tegen het druggebruik.
Wat cannabis betreft zijn we nog niet eens aan een deftige informatiecampagne toe. Media, BV’s en intermediairen moeten op hun verantwoordelijkheid worden gewezen. Deze gaan toch ook het roken en het risicovol rijden niet promoten? Waarom doen een groot aantal van hen dat dan wel wat druggebruik betreft?
Het lijdt immers geen twijfel: jointjes zijn zéér schadelijk.
Van vele pintjes word je dom.
Van vele sigaretten ga je dood.
Welnu: van vele jointjes word je dom, meer misdadig en ga je snel dood .
Niet het druggebruik, maar de drugscontroles moeten uit de taboesfeer. Niet met drugs moet verantwoord worden omgegaan, wél met drugscontrole. Zonder controle werkt immers geen enkele wet.
Wie had 5 jaar geleden gedacht dat de sigaret in gans Europa uit restaurant en café zou worden verbannen ?
Wie had 5 jaar geleden gedacht dat zones van 30 km per uur zouden worden ingevoerd?
Dezelfde ommekeer moet dus ook mogelijk zijn voor het angstaanjagend toenemende druggebruik.
Rookvrije scholen zijn een feit. En drugsvrije scholen niet?
Niet aan Nederland, maar aan Zweden moeten we een voorbeeld nemen, waar naast een goede primaire preventie, een restrictief drugsbeleid wordt gevoerd, ingebed in de welzijnszorg. Vanuit een gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid, wordt in Zweden het druggebruik als a-sociaal ervaren en is de prevalentie van het druggebruik tot 5 maal lager dan in Nederland met zijn gedoogbeleid.
In Denemarken wordt elk bezit van cannabis sinds 2004 beboet en is het voorstel voor gratis heroïne snel en radicaal in het parlement weggestemd.
Gedaan dus met het hypocriete gedoogbeleid. Schep duidelijkheid en beboet het gebruik en het bezit van cannabis. De samenleving heeft dringend nood aan een duidelijk signaal en het zal vele gezinnen véél leed besparen.
Dr Mireille Vergucht - woordvoerster Vlaams Platform tegen Drugs
Meer informatie op:
http://www.vlaamsplatformtegendrugs.be