Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWat maakt cocaine gevaarlijker als XTC?

Wat maakt cocaine gevaarlijker als XTC?

49 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#1
PuppiiiEyes zei:
Ratio: Coce-gebruikers / XTC gebruikers is 5.
Klik om te vergroten...

als je wiskundeleraar eens te weten zou komen dat je je aanleg voor deze discipline ten behoeve van dit forum zou inzetten... :sunglasses:

de excate cijfers over het volgende heb ik helaas niet bij de hand. was dat wel zo, dan had ik er weinig zinnigs mee zou kunnen uitvoeren op wiskundiggebied want ik tekende tijdens die lessen alleen maar de hele tijd schedels met bijlen in het voorhoofd en gieren met kwijlende snavels. :smilingimp:

heb wel eens een Engels overheidsrapport gelezen waarin stond dat het aantal mensen met onherstelbare hersenschade door XTC-gebruik verbluffend hoog is. Het is iets dat ik al eerder in dit topic benadrukt heb, maar het lijkt me niet onbelangrijk om opnieuw te vermelden. Bij cocaine-gebruik zou die braindamage te verwaarlozen zijn. Dan wordt welliswaar de neurotransmitterbalans verstoord, maar die hersteld zich meestal weer snel.
Hiermee wil ik cocaine echter niet als een onschuldiger goedje afschilderen dan xtc: Elke sosaroes laat littekenweefsel achter op de hartspier en ook als je al jarenang gestopt bent, kan dit je opbreken. Een door bijvoorbeeld erfelijkheid en/of slechte voeding op latere leeftijd ontstane hartkwaal kan door de aanwezigheid van het oude littekenweefsel fatale vormen aannemen. :(

Beide drugs hebben hun goede en slechte kanten en die +kanten hebben ook weer eens verschillende vormen bij beide genoemde substanties. hetzelfde geldt voor de downsides.
Een statistische benadering helpt niet om het een voorkeur te forceren. Het pakt nml per persoon verschillend uit. Als je reeds zonder het te weten een lek hartklepje hebt en je geeft je regelmatig over aan pittige cocainesessies, waar valt het dan aan te wyten als je opeens op de intensive care ligt? of op het kerkhof?
en als je het op neuropsychisch niveau toch al zwaar had vanwege een groot verlies of een aangeboren sombere kijk op het bestaan, ligt het dan aan de mdma dat je de rest van je leven een forse doses anti-depressiva moet slikken?

Wellicht zijn het soort vergelijkingen dat in dit topic gemaakt worden ietwat overbodig.
Misschien is het slimmer om je goed in de sunnysides en the downside van elke drug op zich te verdiepen als je overweegt er mee te gaan stoeien of er al een verbintenis mee bent aangegaan. Als we die ervaringen met elkaar blijven uitwisselen (want dat gebeurt al op DF), dan leren we meer erover dan door hardnekkig een bepaalde drug de beste plaats op het erepodium van de meest gevaarlijke partyproducten te geven :grin:
s
superthomveldpausLid
01-01-2024, 00:00
#2
Angramar Temenos zei:
yeti zei:
wie heeft jullie wijs gemaakt dat cocaine slechter voor je is dan xtc?

het is inderdaad een gevaarlijk goedje maar xtc is ook niet mals. volgens verslavingsartsen kan er na 1 a 2 keer xtc-gebruik onherstelbare hersenschade optreden. de kans op een zware depressie na 1 of meer pillen schijnt velen malen groter te zijn dan dat bij een paar lijntjes coca het geval is. denk dat als we een volledige vergelijking van beide drugs zouden maken, ze even gevaarlijk blijken te zijn, zij het soms door verschillende effecten.

spoel beiden lekker door de plee, raak ze verder niet aan: KOESTER JE JEUGD JONGELINGEN :wink: GET HIGH ON LOVE :hearteyes: :hearteyes: :hearteyes:
Klik om te vergroten...

Liefde bestaat niet.
Klik om te vergroten...

liefde bestaat en er bestaan mensen die er niet in geloven
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Omdat cocaine in doseringen wordt gebruikt waarbij er een veel sterker signaal voor spiercontractie wordt afgegeven. En het hart is ook een spier. Voor de goede geestelijke effecten van coke, moet er een hoeveelheid gesnoven worden die ook lichamelijke opwinding en versnelling geeft.

Omdat coke sterk egoversterkend is en stop/pijn signalen blokkeerd, gaat die snuivertjes maar door en door en dan opeens is hun weefsel opgebrand, of hun aderstelsel heeft overuren gedraaid want hun grenzen worden niet meer gevoeld.

Die doden aantallen hebben ook te maken met het gulzige gedrag van snuivers, die soms uit hebzucht de edge opzoeken en vervolgens knapt er een ader ofzo. Zeker omdat ze ook vaal stevig zuipen èn roken. Xtc gebruikers drinken geen alcohol, roken minder dwangmatig en worden alles behalve gulzig.

Op den duur hebben sommige fanatiekelingen tot wel 24 uur na hun gebruik geen interesse in eten.
P
PuppiiiEyesLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bwou sniet altijd zo, ik zuip bvb ni op sos. En roken doe ik zeker niet harder op sos als op x.
C
CHIASMELid
01-01-2024, 00:00
#5
Jokkelshizzle zei:
ik weet niet, er gaan immers meer mensen dood aan xtc dan aan coke. 0,02% van alle coke gebruikers gaan dood door coke zelf.
Klik om te vergroten...

? er gaan meer dood door coke hoor :)
p
paulXTCLid
01-01-2024, 00:00
#6
Angramar Temenos zei:
Gatverredamme, oorlog! Ik moet al :kots: van het idee >.>;. Wapens zouden afgeschaft moeten worden... :stoned: . Ik zou nooit meer naar Amerika gaan, die primitievelingen kan iedereen gewoon een pistool halen...
Klik om te vergroten...

Wapens vermoorden geen mensen hoor, mensen vermoorden mensen.
En liefde bestaat niet? Ik denk dat een wereld zonder liefde niet bestaat, zonder liefde zou jij niet op deze aardbol staan en jouw liefde voor drugs met ons meedelen.
Ben je manisch depressief of zo iets.
R
RobdebobLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cocaine zorgt er voor dat de bloedvaten die je hart van bloed voorzien zich ernstig samentrekken. Hierdoor krijgt je hart minder bloed, terwijl hij zwaarder wordt gestimuleerd. Hierdoor kun je dus snel een hartstilstand krijgen.
XTC heeft deze effecten minder en zorgt vooral voor een hogere lichaamstemperatuur en uitdroging, maar je moet het wel erg bont maken voordat je daar aan overlijdt.
T
TrippleKXLid
01-01-2024, 00:00
#8
XTC is wel gevaarlijker denk ik.
Je hebt coke-verslaafden die snuiven bijna de hele dag.
Moet je is hele dagen XTC nemen, ik denk dat dat toch wel heel schadelijk word.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#9
TrippleKX zei:
XTC is wel gevaarlijker denk ik.
Je hebt coke-verslaafden die snuiven bijna de hele dag.
Moet je is hele dagen XTC nemen, ik denk dat dat toch wel heel schadelijk word.
Klik om te vergroten...
Ja zie me al ganse dagen lang trippen op pillen :rolleyes: als je het op jouw manier gaat bekijken jah maar ik zie er echt geen die ganse dagen op XTC zitten dus vind het hier ook niet echt van toepassing. Bij coke daarentegen ken ik er wel die al van 's morgens vroeg zitten te snuiven, gelukkig heb ik beslist dat ik mijn hartje geen coke meer wil laten voelen, ik kan echt niet tegen die hartkloppingen
S
SomaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik denk toch dat coke net wat gevaarlijker is dan MDMA. Gewoon omdat het zo verslavend kan zijn, denk ik dat er al meer gebruikers te veel gaan gebruiken en te veel is natuurlijk nooit goed.

En over die onherstelbare hersenschade bij XTC, hoe kan je daar zo zeker van zijn? Dmv hersenscans? Volgens mij zegt zo'n simpele scan niet veel hoor. Je ziet mss wel veranderingen in hersenactiviteit voor en na gebruik, maar in de praktijk heb ik nog nooit bij iemand blijvende schade opgemerkt. Ik ken mensen die een tijdlang 1 tot 2 gram MDMA per weekend gebruikten en die hadden natuurlijk wel een zware crash erna, maar nadat ze het spul een beetje beu zijn geraakt en een tijdje gestopt waren, voelden ze zich weer als voor hun gebruik. Dusja, die hersenscans, ik geloof er niet echt meer in. Ik denk dat ons brein veel te complex is om uit die hersenscans conclusies te trekken.
J
JokkelshizzleLid
01-01-2024, 00:00
#11
niemand gaat dood aan sos je wordt alleen maar verslaafd.

0,02% van alle sos gebruikers gaan dood meer niet
M
Mr.VanderkartLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jokkelshizzle zei:
ik weet niet, er gaan immers meer mensen dood aan xtc dan aan coke. 0,02% van alle coke gebruikers gaan dood door coke zelf.
Klik om te vergroten...

Bullshit...
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#13
De verslaving. XTC kan je niet echt erg vaak gebruiken, je bouwt enorme tollerantie op en het love-gevoel gaat weg. Coke kun je gewoon door blijven lijnen tot je geld op is..
A
AlbinoLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mr.Vanderkart zei:
Jokkelshizzle zei:
ik weet niet, er gaan immers meer mensen dood aan xtc dan aan coke. 0,02% van alle coke gebruikers gaan dood door coke zelf.
Klik om te vergroten...

Bullshit...
Klik om te vergroten...

Dat is volgends een engels onderzoek volgens mij. En geef alleen aan hoeveel er in Engeland overlijden aan coke. Niet wereldwijd.. correct me if im wrong :rolleyes:
d
de kafmeesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jokkelshizzle zei:
niemand gaat dood aan sos je wordt alleen maar verslaafd.

0,02% van alle sos gebruikers gaan dood meer niet
Klik om te vergroten...

De overige 99,98 procent sterft niet? Nou dat is goed spul dan! Zouden ze op de ic moeten uitdelen.
S
SaroriLid
01-01-2024, 00:00
#16
Volgens mij gaat iedereen (100% dus) dood hoor :confused:

In NL worden veel statistieken bijgehouden, maar niet specifiek voor drugsgebruik in combinatie met overlijden, tenzij het overduidelijk aantoonbaar is.

Als iemand een hartstilstand krijgt en er worden geen sporen van coke aangetroffen, dan houden we het op een hartstilstand als doodsoorzaak. Dat die kans daarop heel erg vergoot is omdat diegene toevallig jarenlang coke heeft gebruikt zie je dus niet in de statistieken.

Beter kijk je naar de gemiddelde levensverwachting. Een roker leeft gemiddeld zo'n 7 jaar korter dan een niet roker en de gemiddelde levensverwachting van een herogebruiker is momenteel zo'n 55 jaar. Van coke ken ik geen cijfers, maar ik denk dat de gemiddelde levensverwachting van een cokeverslaafde heel wat lager is dan van iemand die iets te vaak een XTC pilletje achterover slaat.
J
JokkelshizzleLid
01-01-2024, 00:00
#17
hallo 1,5% van alle rokers gaan eerder dood en 3% van alle heroïne gebruikers
A
AtropaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als je elke dag sos of elke dag xtc zou gebruiken is xtc waarschijnlijk schadelijker. Alleen de kans dat men elke dag Xtc gebruikt is echt heel erg klein en elke dag cokegebruik raakt een fanatiekeling veel sneller in verstrikt.

Bij Xtc heb je het iig voor een week gehad en heb je het gevoel iets te hebben meegemaakt. Coke begint eigenlijk nooit echt en de volgende ochtend na en stevige nacht is een klein beetje de volgende dag eigenlijk best een onschuldigheid.
C
CokeWeedHasjSpeedLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik heb altijd gedacht dat het andersom was, maar blijkt weer van niet, maar ik het altijd gebaseerd op dat ik zo hard ging van schijven en van een paar lijnen coke een best controleerbare rush had haha, maar die 2 dingen zijn niet met elkaar te vergelijken XD
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het probleem van XTC is dat het tollerantie opbouwt, omdat je serotonine op gaat. En dan bedoel ik niet "je hebt meer nodig" tollerantie als bij heroine, maar hoeveel je ook pakt werkt het gewoon niet. Als XTC die tollerantie niet had zou ik er makkelijk verslaafd aan raken, maar dat kan nou eenmaal niet. Neem maar 4 dagen achter elkaar xtc, een love gevoel zal je niet meer krijgen, ook de heerlijke warmte niet meer, alleen een vercrackt paranoide speedgevoel met rare hallucinaties. Alles behalve fijn gevoel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."