Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Ā© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsExtreme duizeligheid en andere zorgwekkende symptomen door overdosis cocaine...

Extreme duizeligheid en andere zorgwekkende symptomen door overdosis cocaine...

23 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
CokeyBob zei:
Beste humane wezens,

Ik heb vandaag 4 a 5 gram cocaine gesnoven in 2 'lijnen' (al waren het eerder bergjes natuurlijk) . Don't ask me why, I'm a stupid man I guess...
Niet lang na de tweede lijn (of eerder gezegd berg...) kreeg ik opeens allerlei zorgwekkende symptomen.

Ik werd onwaarschijnlijk duizelig.
Ik zag dubbel en wazig omdat heel mijn zicht heen en weer schudde en draaide.
mijn hoofd werd enorm warm vanbinnen, dat voelde heel vreemd aangezien ik nog nooit zo'n warmte heb ervaren vannuit de kern van mn hoofd echt.
Ik vergat en misplaatste vanalle feiten die plaats vonden.
Ik kon mn onderlip niet goed dicht houden terwijl ik stapte... die hing wat lammer te bengelen
mijn benen, en armen stonden mega stijf. Mijn pinken kan ik nog steeds niet goed neutraal gestrekt houden (beide pinken hebben de neiging dicht te plooien (soort van spasmen?)).
Ik zweette mij tepletter natuurlijk.

Ik ben zelf naar het ziekenhuis gelopen.
Daar hebben ze bloed getrokken en veel vragen gesteld om mijn situatie in te schatten.
Ik heb toen alles eerlijk uitgelegd.
Nu ben ik terug thuis maar vraag ik mij nog steeds af wat dat nu allemaal was eigenlijk.
De dokters hebben mij niet echt een duidelijk diagnose (durven/willen/ge)geven.

Ik had onderweg naar het ziekenhuis een verwarrend gesprek met een vriend van me die me niet goed wou serieus nemen als ik vertelde dat ik dit enorm hard vind lijken op een herseninfarct. Hij argumenteerde dat het "gewoon een algemeen gevolg van de extreme dosis" zal zijn.... waarop ik dan reageerde dat dat helemaal geen concrete diagnose en helemaal geen verduidelijking is. Ik weet dus nog steeds niet of het nu een beginsel van- of een milde herseninfarct was of iets anders dat ik niet kan plaatsen of ken.

Heeft iemand hier meer kennis over?
Ben benieuwd naar eventuele andere ervaringen ivm te hoge dosisen.

PS: ik voel me al enkele uren terug redelijk ok fysiek. Dus, niet te veel zorgen maken, ik ga niet dood ( I guess ).
Klik om te vergroten...
Is je gebruik zo uit de hand gelopen dat je lijnen van 2,5gr nodig hebt?

Je symptomen zullen iets met bloeddruk te maken hebben gok ik, maar het beste ga op zoek naar hulp
zodat je dit niet gaat herhalen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Casaan zei:
Wanneer ik niet zou leven was jij de stomste persoon op aarde
Klik om te vergroten...
Ho eens ff. Achteraan aansluiten he!

šŸ˜„
C
CokeyBobLid
01-01-2024, 00:00
#3
Beste humane wezens,

Ik heb vandaag 4 a 5 gram cocaine gesnoven in 2 'lijnen' (al waren het eerder bergjes natuurlijk) . Don't ask me why, I'm a stupid man I guess...
Niet lang na de tweede lijn (of eerder gezegd berg...) kreeg ik opeens allerlei zorgwekkende symptomen.

Ik werd onwaarschijnlijk duizelig.
Ik zag dubbel en wazig omdat heel mijn zicht heen en weer schudde en draaide.
mijn hoofd werd enorm warm vanbinnen, dat voelde heel vreemd aangezien ik nog nooit zo'n warmte heb ervaren vannuit de kern van mn hoofd echt.
Ik vergat en misplaatste vanalle feiten die plaats vonden.
Ik kon mn onderlip niet goed dicht houden terwijl ik stapte... die hing wat lammer te bengelen
mijn benen, en armen stonden mega stijf. Mijn pinken kan ik nog steeds niet goed neutraal gestrekt houden (beide pinken hebben de neiging dicht te plooien (soort van spasmen?)).
Ik zweette mij tepletter natuurlijk.

Ik ben zelf naar het ziekenhuis gelopen.
Daar hebben ze bloed getrokken en veel vragen gesteld om mijn situatie in te schatten.
Ik heb toen alles eerlijk uitgelegd.
Nu ben ik terug thuis maar vraag ik mij nog steeds af wat dat nu allemaal was eigenlijk.
De dokters hebben mij niet echt een duidelijk diagnose (durven/willen/ge)geven.

Ik had onderweg naar het ziekenhuis een verwarrend gesprek met een vriend van me die me niet goed wou serieus nemen als ik vertelde dat ik dit enorm hard vind lijken op een herseninfarct. Hij argumenteerde dat het "gewoon een algemeen gevolg van de extreme dosis" zal zijn.... waarop ik dan reageerde dat dat helemaal geen concrete diagnose en helemaal geen verduidelijking is. Ik weet dus nog steeds niet of het nu een beginsel van- of een milde herseninfarct was of iets anders dat ik niet kan plaatsen of ken.

Heeft iemand hier meer kennis over?
Ben benieuwd naar eventuele andere ervaringen ivm te hoge dosisen.

PS: ik voel me al enkele uren terug redelijk ok fysiek. Dus, niet te veel zorgen maken, ik ga niet dood ( I guess ).
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#4
4 a 5 gram in twee keer opgesnoven? Je neusslijmvlies kan zo'n extreem hoge hoeveelheid niet eens goed opnemen. Dus het zal vooral in je maag terecht gekomen zijn. Wat had je überhaupt verwacht qua effect?
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Tja, who will tell? Wat een extreem gebruik zeg. Ik denk dat je eigenlijk de verkeerde vraag stelt. Het doet er niet toe wat het precies was (beginnende beroerte? Tekenen van hartfalen? Combinatie van?). Een meer relevante vraag is waarom je dit soort extreme hoeveelheden je neus in jaagt. Je schrijft: ā€˜don’t ask my why’. Ik leg die vraag bij je terug: wat maakt dat jij jezelf die vraag niet stelt? Neem jezelf serieus man. Dit had je einde kunnen zijn.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Stoere lijntjes! Heb je wel een foto van de lijntjes gemaakt?
Succes!
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dat vraag een hoop dopamine en adrenaline zeg.. je hoofd moet in één klap reageren op dat spul en gelijk aan staan. Het is niet zomaar iets🤣. Met een liter espresso gaat je lichaam ook heftig reageren. Gelukkig werkt coca maar een uurtje. Korter zelfs.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Overload aan coke dat is duidelijk en ook verspilling.
Meer dan de helft zullen je slijmvliezen niet opgenomen hebben.
Wat wel naar je hersenen is gestegen zal teveel geweest zijn en daardoor krijg je gekke effecten.
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
Stoere lijntjes! Heb je wel een foto van de lijntjes gemaakt?
Succes!
Klik om te vergroten...
waarschijnlijk wel. En anders had hij er wel voor gezorgd dat er 1 of meerdere vrienden bij waren die zijn verhaal later nog zouden kunnen bevestigen. Maat blijkbaar waren die ook niet zo onder de indruk, aangezien hij toen maar besloot om naar het ziekenhuis te lopen in zijn ƩƩntje. Maar zelfs daar waren ze niet echt onder de indruk. Dan blijft er maar 1 ding over: Je verhaal op drugsforum gaan vertellen, in de hoop dat daar iemand gaat zeggen hoe gevaarlijk het wel niet was of dat hij wel dood had kunnen zijn. (waarschijnlijk zal zijn verhaal later langzaam veranderen in dat ze dat in het ziekenhuis hadden gezegd)
C
CokeyBobLid
01-01-2024, 00:00
#10
HappyMind zei:
4 a 5 gram in twee keer opgesnoven? Je neusslijmvlies kan zo'n extreem hoge hoeveelheid niet eens goed opnemen. Dus het zal vooral in je maag terecht gekomen zijn. Wat had je überhaupt verwacht qua effect?
Klik om te vergroten...
Ik had gehoopt op een hartaanval.
C
CokeyBobLid
01-01-2024, 00:00
#11
caninus zei:
waarschijnlijk wel. En anders had hij er wel voor gezorgd dat er 1 of meerdere vrienden bij waren die zijn verhaal later nog zouden kunnen bevestigen. Maat blijkbaar waren die ook niet zo onder de indruk, aangezien hij toen maar besloot om naar het ziekenhuis te lopen in zijn ƩƩntje. Maar zelfs daar waren ze niet echt onder de indruk. Dan blijft er maar 1 ding over: Je verhaal op drugsforum gaan vertellen, in de hoop dat daar iemand gaat zeggen hoe gevaarlijk het wel niet was of dat hij wel dood had kunnen zijn. (waarschijnlijk zal zijn verhaal later langzaam veranderen in dat ze dat in het ziekenhuis hadden gezegd)
Klik om te vergroten...
Niet echt. Ik was gewoon alleen thuis. En ja, ik had idd dood kunnen zijn…. Waarom denk je anders dat ik zo’n belachelijk hoge dosis neem?? Omdat ik heel gelukkig en cool ben ja…
m
milesLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik geloof niet eens dat ik t weg zou krijgen
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
CokeyBob zei:
Beste humane wezens,

Ik heb vandaag 4 a 5 gram cocaine gesnoven in 2 'lijnen' (al waren het eerder bergjes natuurlijk) . Don't ask me why, I'm a stupid man I guess...
Niet lang na de tweede lijn (of eerder gezegd berg...) kreeg ik opeens allerlei zorgwekkende symptomen.

Ik werd onwaarschijnlijk duizelig.
Ik zag dubbel en wazig omdat heel mijn zicht heen en weer schudde en draaide.
mijn hoofd werd enorm warm vanbinnen, dat voelde heel vreemd aangezien ik nog nooit zo'n warmte heb ervaren vannuit de kern van mn hoofd echt.
Ik vergat en misplaatste vanalle feiten die plaats vonden.
Ik kon mn onderlip niet goed dicht houden terwijl ik stapte... die hing wat lammer te bengelen
mijn benen, en armen stonden mega stijf. Mijn pinken kan ik nog steeds niet goed neutraal gestrekt houden (beide pinken hebben de neiging dicht te plooien (soort van spasmen?)).
Ik zweette mij tepletter natuurlijk.

Ik ben zelf naar het ziekenhuis gelopen.
Daar hebben ze bloed getrokken en veel vragen gesteld om mijn situatie in te schatten.
Ik heb toen alles eerlijk uitgelegd.
Nu ben ik terug thuis maar vraag ik mij nog steeds af wat dat nu allemaal was eigenlijk.
De dokters hebben mij niet echt een duidelijk diagnose (durven/willen/ge)geven.

Ik had onderweg naar het ziekenhuis een verwarrend gesprek met een vriend van me die me niet goed wou serieus nemen als ik vertelde dat ik dit enorm hard vind lijken op een herseninfarct. Hij argumenteerde dat het "gewoon een algemeen gevolg van de extreme dosis" zal zijn.... waarop ik dan reageerde dat dat helemaal geen concrete diagnose en helemaal geen verduidelijking is. Ik weet dus nog steeds niet of het nu een beginsel van- of een milde herseninfarct was of iets anders dat ik niet kan plaatsen of ken.

Heeft iemand hier meer kennis over?
Ben benieuwd naar eventuele andere ervaringen ivm te hoge dosisen.

PS: ik voel me al enkele uren terug redelijk ok fysiek. Dus, niet te veel zorgen maken, ik ga niet dood ( I guess ).
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je vraag niet helemaal… Je symptomen kwamen door een overdosis en je bent ontslagen in het ziekenhuis dus fysiek niets aan het handje. Waar heb je hulp bij nodig? Wil je weten wat je de komende dagen nog kunt ervaren bij je overdosis, of zo iets?
Mentaal is inderdaad een ander verhaal. Enorm kut dat je je zo rot voelt dat je hiertoe gedreven werd. Je mag hier gewoon je verhaal delen, waar dat vandaan komt en hoe het zo ver heeft kunnen komen. Vaak helpt het al dit te delen. Alleen bel je nog beter diezelfde vriend om dat te doen. En nóg beter: professionele hulp. Via de huisarts en poh kun je psychishe hulp gebruiken. Mocht je weer in een acute situatie als deze hebben, zie dan https://www.113.nl/ of https://www.zelfmoord1813.be/.

Veel sterktešŸ’•
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#14
CokeyBob zei:
Niet echt. Ik was gewoon alleen thuis. En ja, ik had idd dood kunnen zijn…. Waarom denk je anders dat ik zo’n belachelijk hoge dosis neem?? Omdat ik heel gelukkig en cool ben ja…
Klik om te vergroten...

Zou je dan niet beter hulp zoeken in plaats van heroische doseringen tot je nemen in de hoop dat je erbij neervalt.
Ik heb me ook nog op een destructief gebruikerspad begeven en enige wat je het brengt is een zooi aan katers en nog meer kutgevoelens.
Zoek hulp, het kan enkel maar beter worden.
c
caninusLid
01-01-2024, 00:00
#15
CokeyBob zei:
Niet echt. Ik was gewoon alleen thuis. En ja, ik had idd dood kunnen zijn…. Waarom denk je anders dat ik zo’n belachelijk hoge dosis neem?? Omdat ik heel gelukkig en cool ben ja…
Klik om te vergroten...
Dan zou ik toch maar op zoek gaan naar een ander middel, als zelfmoord het doel is te bereiken. Want met coke zelfmoord plegen, dat zal niet meevallen. Om te beginnen zul je wat meer op voorraad moeten hebben. (want tussendoor nog bij moeten halen, maakt het er ook niet makkelijker op). LD50 van coke is 96mg per kilo lichaamsgewicht. Vervolgens zul je het op een wat effectievere manier in moeten nemen dan het in 2 dikke lijnen op te snuiven. En ook niet geheel onbelangrijk, je zult moeten zorgen dat je fatsoenlijk materiaal hebt (en gezien je eerdere berichten over de keren dat je coke had gebruikt, klinkt het niet echt of de dealer je echt fatsoenlijk materiaal verkoopt). Dus al met al kun je het hele idee van zelfmoord mbv coke beter uit je hoofd zetten. Indien je persƩ coke wil blijven gebruiken, dan lijkt het me verstandiger om een intakegesprek in te plannen bij een afkickgebeuren. Mocht het de zelfdoding zijn waar je naar toe wil werken, dan kun je het beste een keer bellen met de zelfmoordlijn (dacht 113). Dit zijn super behulpzame mensen die in staat zijn je zelfmoordplannen 180 graden om te doen keren . (Ik heb ze zelf ook wel eens gebeld, maar ze weigerden tips bij zelfdoding te geven, en daar zat nou net mijn hulpvraag in)
P
PietlulLid
01-01-2024, 00:00
#16
Als je zon lang bericht kan posten is er niet veel ''meer'' aan de hand.

ik heb een keer een overdosis gehad en hersenbloeding.. als ik ging staan werd het zwart lag vervolgens maanden lang in bed sliep 18 uur per dag helemaal fucked up in me kop.. dat is een overdosis.. pfffffff, dan ga je geen fut meer hebben om op een forum te posten.
Duizelig An sich kan van alles zijn o.a. stress.. ook een HART wat te zwaar heeft krijg je het duizelig en ritmestoornissen.

en ga beter eten.. eet die salades... tomaten.. amandel... groentes.... en eet 2 knoflookteentjes per dag.
ga elke dag wandelen voor zuurstof, knap je van op en minder craving pieken, meer stabiliteit en zelfvertrouwen ook
C
CeraLid
01-01-2024, 00:00
#17
Pietlul zei:
Als je zon lang bericht kan posten is er niet veel ''meer'' aan de hand.

ik heb een keer een overdosis gehad en hersenbloeding.. als ik ging staan werd het zwart lag vervolgens maanden lang in bed sliep 18 uur per dag helemaal fucked up in me kop.. dat is een overdosis.. pfffffff, dan ga je geen fut meer hebben om op een forum te posten.
Duizelig An sich kan van alles zijn o.a. stress.. ook een HART wat te zwaar heeft krijg je het duizelig en ritmestoornissen.

en ga beter eten.. eet die salades... tomaten.. amandel... groentes.... en eet 2 knoflookteentjes per dag.
ga elke dag wandelen voor zuurstof, knap je van op en minder craving pieken, meer stabiliteit en zelfvertrouwen ook
Klik om te vergroten...
Ja klopt. Coke sloopt je zelfvertrouwen op langer termijn. Ik merk echt dat dopamine heel belangrijk is om gezond te houden. En het is zo ongelofelijk duur. Zonde van je geld.
P
PietlulLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tyel zei:
Ja klopt. Coke sloopt je zelfvertrouwen op langer termijn. Ik merk echt dat dopamine heel belangrijk is om gezond te houden. En het is zo ongelofelijk duur. Zonde van je geld.
Klik om te vergroten...
extra virgin olijfolie zorgt ook voor grote verbetering balance neurotransmitters.. makkelijk elke dag te gebruiken
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
CokeyBob zei:
Beste humane wezens,

Ik heb vandaag 4 a 5 gram cocaine gesnoven in 2 'lijnen' (al waren het eerder bergjes natuurlijk) . Don't ask me why, I'm a stupid man I guess...
Niet lang na de tweede lijn (of eerder gezegd berg...) kreeg ik opeens allerlei zorgwekkende symptomen.

Ik werd onwaarschijnlijk duizelig.
Ik zag dubbel en wazig omdat heel mijn zicht heen en weer schudde en draaide.
mijn hoofd werd enorm warm vanbinnen, dat voelde heel vreemd aangezien ik nog nooit zo'n warmte heb ervaren vannuit de kern van mn hoofd echt.
Ik vergat en misplaatste vanalle feiten die plaats vonden.
Ik kon mn onderlip niet goed dicht houden terwijl ik stapte... die hing wat lammer te bengelen
mijn benen, en armen stonden mega stijf. Mijn pinken kan ik nog steeds niet goed neutraal gestrekt houden (beide pinken hebben de neiging dicht te plooien (soort van spasmen?)).
Ik zweette mij tepletter natuurlijk.

Ik ben zelf naar het ziekenhuis gelopen.
Daar hebben ze bloed getrokken en veel vragen gesteld om mijn situatie in te schatten.
Ik heb toen alles eerlijk uitgelegd.
Nu ben ik terug thuis maar vraag ik mij nog steeds af wat dat nu allemaal was eigenlijk.
De dokters hebben mij niet echt een duidelijk diagnose (durven/willen/ge)geven.

Ik had onderweg naar het ziekenhuis een verwarrend gesprek met een vriend van me die me niet goed wou serieus nemen als ik vertelde dat ik dit enorm hard vind lijken op een herseninfarct. Hij argumenteerde dat het "gewoon een algemeen gevolg van de extreme dosis" zal zijn.... waarop ik dan reageerde dat dat helemaal geen concrete diagnose en helemaal geen verduidelijking is. Ik weet dus nog steeds niet of het nu een beginsel van- of een milde herseninfarct was of iets anders dat ik niet kan plaatsen of ken.

Heeft iemand hier meer kennis over?
Ben benieuwd naar eventuele andere ervaringen ivm te hoge dosisen.

PS: ik voel me al enkele uren terug redelijk ok fysiek. Dus, niet te veel zorgen maken, ik ga niet dood ( I guess ).
Klik om te vergroten...
Wanneer ik niet zou leven was jij de stomste persoon op aarde
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
CokeyBob zei:
Beste humane wezens,

Ik heb vandaag 4 a 5 gram cocaine gesnoven in 2 'lijnen' (al waren het eerder bergjes natuurlijk) . Don't ask me why, I'm a stupid man I guess...
Niet lang na de tweede lijn (of eerder gezegd berg...) kreeg ik opeens allerlei zorgwekkende symptomen.

Ik werd onwaarschijnlijk duizelig.
Ik zag dubbel en wazig omdat heel mijn zicht heen en weer schudde en draaide.
mijn hoofd werd enorm warm vanbinnen, dat voelde heel vreemd aangezien ik nog nooit zo'n warmte heb ervaren vannuit de kern van mn hoofd echt.
Ik vergat en misplaatste vanalle feiten die plaats vonden.
Ik kon mn onderlip niet goed dicht houden terwijl ik stapte... die hing wat lammer te bengelen
mijn benen, en armen stonden mega stijf. Mijn pinken kan ik nog steeds niet goed neutraal gestrekt houden (beide pinken hebben de neiging dicht te plooien (soort van spasmen?)).
Ik zweette mij tepletter natuurlijk.

Ik ben zelf naar het ziekenhuis gelopen.
Daar hebben ze bloed getrokken en veel vragen gesteld om mijn situatie in te schatten.
Ik heb toen alles eerlijk uitgelegd.
Nu ben ik terug thuis maar vraag ik mij nog steeds af wat dat nu allemaal was eigenlijk.
De dokters hebben mij niet echt een duidelijk diagnose (durven/willen/ge)geven.

Ik had onderweg naar het ziekenhuis een verwarrend gesprek met een vriend van me die me niet goed wou serieus nemen als ik vertelde dat ik dit enorm hard vind lijken op een herseninfarct. Hij argumenteerde dat het "gewoon een algemeen gevolg van de extreme dosis" zal zijn.... waarop ik dan reageerde dat dat helemaal geen concrete diagnose en helemaal geen verduidelijking is. Ik weet dus nog steeds niet of het nu een beginsel van- of een milde herseninfarct was of iets anders dat ik niet kan plaatsen of ken.

Heeft iemand hier meer kennis over?
Ben benieuwd naar eventuele andere ervaringen ivm te hoge dosisen.

PS: ik voel me al enkele uren terug redelijk ok fysiek. Dus, niet te veel zorgen maken, ik ga niet dood ( I guess ).
Klik om te vergroten...

Als artsen geen diagnose konden geven, kunnen wij het hier natuurlijk helemaal niet. Maar het klinkt inderdaad (minimaal) als ernstige neurologische symptomen, met wellicht tijdelijke epileptische activiteit. Convulsies zijn gekend als een van de mogelijke symptomen van een acute cocaĆÆne-overdosis.

Pas na mijn initiĆ«le 😮-reactie op je openingspost las ik je andere reacties in dit topic, en ik zou er nu liever een šŸ«‚ van willen maken (waarom zit de standaard ā€˜care’-smilie eigenlijk niet in het normale pakket?), als het echt waar is wat je hier schrijft.

Doe jezelf dit a.u.b. niet aan. Straks krijg je inderdaad dat hersen- of hartinfarct, en overleef je ternauwernood, lig je de rest van je leven als een kasplant met een luier aan in bed, of word je wel wakker maar kun je nooit meer zelfstandig leven. Velen (zeker wanneer suïcidaal) denken er niet over na, maar het is niet altijd óf-óf als het gaat om leven en dood.

Een reden voor mij om dit zo te benadrukken, ondanks dat dit altijd wat ongemakkelijk voelt omdat het hier a) totaal niet over mij gaat en b) ik geen wandelende SIRE-reclame probeer te zijn… is dat ik persoonlijk van dichtbij gezien heb hoeveel impact het heeft als iemand in een dergelijke toestand terecht komt. Op de persoon zelf, maar zeker zoveel op directe familie/naasten.

Euthanasie, forget it, je bent te ā€˜onlevend’, sowieso de eerste (vaak lange) tijd, om zelf een beslissing te kunnen nemen over hoe nu verder met je; en zolang je hersenen onbewust nog iets doen, tevens te ā€˜ondood’ voor artsen om te kunnen zeggen: we trekken de stekkers eruit.

Mijn voorbeeld is niet drugsgerelateerd, maar gaat over een (ex-)collega die jaren geleden recht voor mijn ogen, bij groen licht, met fiets en al door een afslaand busje (bestuurder zag ons over het hoofd…) van een zebrapad werd gemaaid en zich maandenlang in een vegetatief coma bevond. Om daar vervolgens weliswaar heel langzaam uit te ontwaken, maar nooit meer als de persoon die ze was, nooit meer zelf pratend, lopend, nooit meer zelfstandig functionerend buiten een instelling. Het was - en is - verschrikkelijk, en ik ben in dat hele proces slechts een toevallige, ongewilde toeschouwer geweest van (een nog maar een te verwaarlozen deel van) de onvoorstelbare shitload aan pijn, verlies en verdriet, de immense zwaarte van dit alles op de schouders van haar ouders, vriend, broers, vrienden, etc., later ook die van haarzelf. Dit gun je niemand, NIEMAND.

Het is bekend dat de uitkomsten van een langdurig coma nog ongunstiger zijn als er sprake is geweest van een zuurstoftekort, ten gevolge van bijvoorbeeld (reanimatie na/overleven van) een hartstilstand of groot herseninfarct, vergeleken met traumatisch hersenletsel.

Bespaar jezelf en iedereen om je heen deze regelrechte nachtmerrie. Doe het niet, dergelijke impulsieve stunts. Draag het besef met je mee dat er ergere scenario’s mogelijk zijn dan sterven. Dit type kansexperiment is een extra nasty versie van Russische roulette waar je ver bij vandaan moet blijven.

Ik begrijp hoe moeilijk het is om met suĆÆcidaliteit te worstelen, maar zo roekeloos uit de band springen is de aller-, allerslechtste oplossing.

Zoek (meer, betere) professionele hulp. En wees daarbij eerlijk over waar je nu staat, welke risico’s je neemt, waar je mee bezig bent.

* Edit: Oh, ik herhaal @ljuv nog maar even: mocht je opnieuw in een situatie als deze terechtkomen, bel gratis met Zelfmoordpreventie - 0800-0113, of chat met ze via de website https://www.113.nl/ (Belgiƫ: tel. 1813, website https://www.zelfmoord1813.be/).

Uiteraard is het belangrijk de alarmdiensten te bellen bij vermoeden van een infarct of iets anders potentieel levensbedreigends. Ga dan dus niet rustig zelf naar het ziekenhuis wandelen. Die vriend die met je meeliep klinkt als hulpbron trouwens ook niet perse als het scherpste mes uit de la als ik zo vrij mag zijn. :’)

Schakel bij twijfel acute hulp in, je krijgt via 112 vanzelf de juiste instructies.

Veel sterkte. šŸ€
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."