Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsstelling: hulpverlener verslavingszorg & drugs gebruik

stelling: hulpverlener verslavingszorg & drugs gebruik

35 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hulpverlener in de verslavingszorg en drugsgebruik wordt vaak afgeschilderd als niet goed.
Zelf ben ik psychiatrisch verpleegkundige en werk ik dagelijks met verslaafden. Ook ik gebruik graag eens recreatief drugs en ben bereidt om veel uit te proberen op dat gebied. Heel weinig
mensen weten dit echter, want ik kan hier niet open en bloot mee te koop lopen op mijn werk.

Wat is jullie mening hierover:
Ook een hulpverlener in de verslavings mag drugs gebruiken?

Zoja: Waarom vind je dat en wat is het positieve hier aan?
Zonee: Waarom vind je het slecht?
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een hulpverlener in de verslavingszorg moet wel weten waar hij het over heeft. Anders krijg je van die nare NOS-filmpjes waar ze een lijn coke maken met bakpoeder...
Echter, hou het binnen de perken en hou het prive. Niet iedereen kan het waarderen en mensen zullen het zien als hypocriet (lees: vooral de niet-gebruikers).
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#3
Flameon zei:
Ook een hulpverlener in de verslavings mag drugs gebruiken?

Zoja: Waarom vind je dat en wat is het positieve hier aan?
Klik om te vergroten...


Serenity zei:
Een hulpverlener in de verslavingszorg moet wel weten waar hij het over heeft. Anders krijg je van die nare NOS-filmpjes waar ze een lijn coke maken met bakpoeder...
Echter, hou het binnen de perken en hou het prive. Niet iedereen kan het waarderen en mensen zullen het zien als hypocriet (lees: vooral de niet-gebruikers).
Klik om te vergroten...

de vragen zijn gelijk beantwoord imo...lekker bezig Minne :hearteyes:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik zou het bijna als vereiste willen stellen. Mocht ik ooit hulp nodig hebben denk ik dat er weinig kans is dat ik advies ga aannemen van iemand die zelf nooit drugs gebruikt heeft.

Als het mogelijk is zonder veel opleiding zie ik verslavingszorg ook nog wel als een interesante cariere mogelijkheid in de (lange termijn) toekomst, gewoon uit intresse, eigen drugs ervaring (en THC verslaving) en de ervaring met de toch redelijk wat harddrugs verslaafden die ik ken inmiddels.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wacky zei:
Als het mogelijk is zonder veel opleiding zie ik verslavingszorg ook nog wel als een interesante cariere mogelijkheid in de (lange termijn) toekomst, gewoon uit intresse, eigen drugs ervaring en de ervaring met de toch redelijk wat verslaafden die ik ken inmiddels.
Klik om te vergroten...

Wat is je vooropleiding? Vanaf MBO (verpleging) kun je al in de verslavingszorg terecht komen.
Kans op een baan is groot, er zijn flinke tekorten!
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#6
mijn opleiding:

MAVO - MTS electronica - HTS technische informatica

niet echt relevant he ? :tongueout:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nee, maar als je het echt wilt is omscholen wellicht een optie!
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flameon zei:
Nee, maar als je het echt wilt is omscholen wellicht een optie!
Klik om te vergroten...

Misschien over een jaartje of 5, ik ga eerst nog maar wat meer praktijk ervaring op doen :tongueout:
I
ImmoLid
01-01-2024, 00:00
#9
Wacky zei:
ik ga eerst nog maar wat meer praktijk ervaring op doen :tongueout:
Klik om te vergroten...

:tearsofjoy:
l
lysergine25Lid
01-01-2024, 00:00
#10
mijn hulpverlener T. uit Amsterdam gebruikt geen drugs maar zuipt wel ....
Zo iemand kan mij dus niet helpen !

Een hulpverlener moet tijdens de opleiding alle drugs 1 x nemen, onder toezicht, drugs getest en afgegeven door de regering.

Bonnie
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#11
ja, Ik denk dat je ook zelf de ervaring er van moet hebben. Je kan ook niet iemand leren auto-rijden zonder het zelf te kunnen.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#12
of je bebruikt hebt of niet, maakt niet uit, misschien wel beter van wel, maar ik vind als begeleider in een afkickcentrum je geen drugs kunt gebruiken, of het in ieder geval niet op je werk kan laten merken
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik vind dat het prima moet kunnen. Of vinden jullie soms dat je dan ook geen biertje of sigaret meer mag roken, nooit meer voor de lol naar het casino en meer van dat soort fratsen.

Verslavingsdeskundige betekent dat; Helpen bij verslavingen. Incidenteel gebruik van genotsmiddelen betekent toch niet dat je verslaafd bent.
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#14
Moet kunnen mits het recreatief, verstandig gebruik betreft. Ik vind het zelfs een goed iets als je als verslavingsdeskundige zelf drugs (hebt) gebruikt. Op die manier weet je beter waar je het over hebt, dan wanneer je kennis alleen uit theorie boeken komt, en kun je naar mijn idee verslaafden dus ook beter helpen. In sommige klinieken geldt een verslavingsverleden ook zelfs als pre bij sollicitaties en dat kan ik alleen maar toejuichen.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#15
maar wat is dan verstandig gebruik?

dat is toch bij iedereen en voor iedereen anders?

en er zal altijd het risico bestaan dat die begeleiders toch verslaafd raken of doen alsof ze recreatief gebruiken...
D
DioneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Verstandig gebruik is zo veilig mogelijk gebruiken.. Weten wat je neemt, het alleen nemen als je goed in je vel zit en uitgerust bent, niet de vermoeidheid van vorig gebruik opvangen met drugs, je drugs laten testen, zorgen voor voldoende tijd tussen twee keer drugs gebruiken (bij xtc zou er bv minimaal 6 weken tussen 2 keer gebruiken in moeten zitten), zorgen dat je genoeg frisse lucht en vocht binnen krijgt (1 a 2 isotone drankjes of water per uur), bij xtc niet meer dan 1 a 2 mg mdma per kg lichaamsgewicht nemen, de day after goed eten en goed uitrusten, etc etc etc..

Verstandig gebruik is dus voor iedereen min of meer gelijk en als je je een beetje aan die richtlijnen houdt, is het risico op verslaving ook minimaal..
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#17
Het maakt niet uit welk beroep je hebt, als je op het werk maar nuchter bent.

Als je als hulpverlener ook zelf weet wat de drugs met je doet, dan is het gemakkelijker om er met de mensen over te praten lijkt me.

Ik denk dat een geheelonthouder te objectief is.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#18
Een geheelonthouder hoeft helemaal niet te objectief te zijn. Als hij een groot empatisch vermogen heeft en tegelijkertijd logisch en onbevooroordeeld is, dan kan het prima. En die zijn er. Geheelonthouder zegt trouwens alleen maar iets ove dit moment. Dat kan in het verleden heel anders geweest zijn.
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#19
Wie is er nou compleet onbevooroordeeld? Ik denk niemand.
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#20
Amaranth zei:
Wie is er nou compleet onbevooroordeeld? Ik denk niemand.
Klik om te vergroten...
Err nee natuurlijk niet. De uitdrukking duidt op het algemeen op 'zo onbevooroordeeld mogelijk'.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."