Needle zei:
hier komt een enorme "Noob" vraag, maar ben toch benieuwd:
is er een speciale opleiding voor het werken in de verslavingszorg?
Hoi Needle,
Als je als ervaringsdeskundige in de Verslavingszorg wilt werken kan dat met diploma (HBO Verpleegkunde of MBO Verpleegkunde), waarbij je je kunt specialiseren in de Verslavingszorg.
Die specialisatie kan je ook doen als je al aangenomen bent in de Verslavingszorg. Dan betaalt je werkgever ook de rest en krijg je precies die cursussen die voor die functie relevant zijn.
Ik weet uit eigen ervaring dat bijv. de Detox van Parnassia (Den Haag) ook ex-verslaafden in dienst heeft. Volgens mij moet je dan 3 (of 5?) jaar clean zijn en hoef je niet per se diploma's te hebben.
Het salaris is dan natuurlijk veel minder, maar als jij dan echt doet wat je echt leuk vindt, dan maakt dat toch geen bal uit?
Ik kan me nog goed herinneren dat ik 5 jaar geleden in minder dan een jaar wel 5x kwam en ging. De "reguliere" hulpverleners waren mij best zat (of liever gezegd: het feit dat ik elke keer weer weg ging), zeker omdat ik kinderen heb etc. die elke keer op bezoek kwamen en niet meer weg wilden van mamma.
Veel anderen kregen óf helemaal geen bezoek van hun kinderen óf die kinderen gingen na afloop rustig mee met oma/zus of iemand anders.
Die van mij (toen 3 en 4 jaar oud) huilden allebei elke keer weer tranen met tuiten (maar wilden wel per se komen, wat ook belangrijk is omdat te weten dat mamma er nog gewoon is en niet verdwenen is, ofzo).
Ik voelde me dan natuurlijk zwaar rot, maar ik kreeg ook elke keer weer een heel gesprek aan mijn broek van de staff. Begrijpelijk, het ging hen ook aan het hart, maar mij maakte het alleen nog maar wanhopiger: "Zie je wel, ik ben mislukt, het lukt me toch nooit, ik kan net zo goed weer aan de dope" etc. (Mooi excuus!

)
Maar juist de ervaringsdeskundigen begrepen mij als geen ander. Dat het echte moment van clean willen blijven er is, of het is er niet. Dat valt niet af te dwingen. Het heeft geen zin om een verslaafde te wijzen op zijn verantwoodrelijkheden, of een schuldgevoel groter te maken als hij er nog niet van binnen echt aan toe is om clean te blijven, gewoon omdat hij dat zél wil en niet omdat dat wordt ingegeven door bijv. schuldgevoelens naar anderen toe (althans, zo ging het bij mij).
Met één van die goeie ervaringsdeskundigen (hij was 30 jaar verslaafd geweest!), heb ik hele goede gesprekken gehad. En zelfs tijdens mijn laatste afkick, dacht ik nog aan bepaalde dingen die hij had gezegd.
Dat toen ik net clean was we gingen wandelen bij Hoek van Holland en ik liep daar me zwaar kut te voelen, achter de anderen aan te hobbelen.
Hij wees me op de ondergaande zon. "Kijk, dat zie je nu toch weer veel mooier nu je clean bent?"
Juist die kleine dingen... En alleen al het voorbeeld: "Hij was dertig jaar verslaafd en nu clean, het kan dus wél!"
Dus als jij dit wilt doen, ga je droom achterna!
Groetjes,
R@
