Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsstelling: hulpverlener verslavingszorg & drugs gebruik

stelling: hulpverlener verslavingszorg & drugs gebruik

35 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#1
Needle zei:
hier komt een enorme "Noob" vraag, maar ben toch benieuwd:
is er een speciale opleiding voor het werken in de verslavingszorg?
Klik om te vergroten...


Google eens of er bij jou in de buurt GGZ opleidingen zijn, je hebt zo wel op mbo- als op hbo niveau. Voor beroepen als echt verslavingsarts, heb je de universiteit nodig...
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#2
dit is zoon komplex iets.ik ben van mening dat ervaringdeskundigen van onschatbare waarde zijn.net zoals praktijkervaring de beste leerschool is voor andere beroepen.vooral de geestelijke gezondheidszorg cq hulpverlening kan je niet uit boeken leren.
wel denk ik dat mensen die al heel lang verslaafd zijn en alles opschrijven een waardevolle bijdrage aan de geestelijke gezondheidszorg bijdragen.het delen van kennis en ervaring is o zo belangrijk.dus mensen????schrijf je boek en geef je kennis door.
dit is net zoiets als wiskunde.je kan nog zo veel leren maar als je het niet ziet dan houd het op.
ervaring is van onschatbare waarde.
r
r@r@Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Needle zei:
hier komt een enorme "Noob" vraag, maar ben toch benieuwd:
is er een speciale opleiding voor het werken in de verslavingszorg?
Klik om te vergroten...

Hoi Needle,

Als je als ervaringsdeskundige in de Verslavingszorg wilt werken kan dat met diploma (HBO Verpleegkunde of MBO Verpleegkunde), waarbij je je kunt specialiseren in de Verslavingszorg.

Die specialisatie kan je ook doen als je al aangenomen bent in de Verslavingszorg. Dan betaalt je werkgever ook de rest en krijg je precies die cursussen die voor die functie relevant zijn.

Ik weet uit eigen ervaring dat bijv. de Detox van Parnassia (Den Haag) ook ex-verslaafden in dienst heeft. Volgens mij moet je dan 3 (of 5?) jaar clean zijn en hoef je niet per se diploma's te hebben.

Het salaris is dan natuurlijk veel minder, maar als jij dan echt doet wat je echt leuk vindt, dan maakt dat toch geen bal uit?

Ik kan me nog goed herinneren dat ik 5 jaar geleden in minder dan een jaar wel 5x kwam en ging. De "reguliere" hulpverleners waren mij best zat (of liever gezegd: het feit dat ik elke keer weer weg ging), zeker omdat ik kinderen heb etc. die elke keer op bezoek kwamen en niet meer weg wilden van mamma.
Veel anderen kregen óf helemaal geen bezoek van hun kinderen óf die kinderen gingen na afloop rustig mee met oma/zus of iemand anders.
Die van mij (toen 3 en 4 jaar oud) huilden allebei elke keer weer tranen met tuiten (maar wilden wel per se komen, wat ook belangrijk is omdat te weten dat mamma er nog gewoon is en niet verdwenen is, ofzo).
Ik voelde me dan natuurlijk zwaar rot, maar ik kreeg ook elke keer weer een heel gesprek aan mijn broek van de staff. Begrijpelijk, het ging hen ook aan het hart, maar mij maakte het alleen nog maar wanhopiger: "Zie je wel, ik ben mislukt, het lukt me toch nooit, ik kan net zo goed weer aan de dope" etc. (Mooi excuus! :kots: )

Maar juist de ervaringsdeskundigen begrepen mij als geen ander. Dat het echte moment van clean willen blijven er is, of het is er niet. Dat valt niet af te dwingen. Het heeft geen zin om een verslaafde te wijzen op zijn verantwoodrelijkheden, of een schuldgevoel groter te maken als hij er nog niet van binnen echt aan toe is om clean te blijven, gewoon omdat hij dat zél wil en niet omdat dat wordt ingegeven door bijv. schuldgevoelens naar anderen toe (althans, zo ging het bij mij).

Met één van die goeie ervaringsdeskundigen (hij was 30 jaar verslaafd geweest!), heb ik hele goede gesprekken gehad. En zelfs tijdens mijn laatste afkick, dacht ik nog aan bepaalde dingen die hij had gezegd.
Dat toen ik net clean was we gingen wandelen bij Hoek van Holland en ik liep daar me zwaar kut te voelen, achter de anderen aan te hobbelen.
Hij wees me op de ondergaande zon. "Kijk, dat zie je nu toch weer veel mooier nu je clean bent?"
Juist die kleine dingen... En alleen al het voorbeeld: "Hij was dertig jaar verslaafd en nu clean, het kan dus wél!"

Dus als jij dit wilt doen, ga je droom achterna!

Groetjes,
R@ :wave:
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#4
Needle zei:
hier komt een enorme "Noob" vraag, maar ben toch benieuwd:
is er een speciale opleiding voor het werken in de verslavingszorg?
Klik om te vergroten...

met spw/mmz (sociaal pedagogisch werk/medewerker maatschappelijke zorg) op mbo niveau kom je een heel eind als je je op volwassenen specialiseerd
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#5
5 jaar clean zijn is niet altijd genoeg.je moet ook een soort voorbeeldfunktie hebben.
ik vind ook dat er te veel nadruk legt op clean en afkicken.ik ben niet clean maar geniet wel van de zonsondergangen enz en de oudere gebruikers hebben toch een soort band van ouwe jongens krentebrood.ik ben 30 jaar verslaafd en mijn familie weet het niet eens.niemand die kan zeggen dat ik een junk was.heb normen en waarden en ook mijn grenzen.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#6
Needle zei:
hier komt een enorme "Noob" vraag, maar ben toch benieuwd:
is er een speciale opleiding voor het werken in de verslavingszorg?
Klik om te vergroten...

Ik heb zelf mbo verpleging gedaan en dan nog een cursus over sociaal werk (lees: leren praten).
Ben na het behalen van mijn diploma gelijk in de verslavingszorg belandt. Als mbo verpleegkundige kun je het al ver schoppen in de verslavingszorg.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik verschuif deze even naar drugs algemeen, aangezien we het hier over drugs hebben... :wink:
s
splifftailLid
01-01-2024, 00:00
#8
Verslaving ligt niet besloten in het GEBRUIK van stoffen of specifiek gedrag (denk aan eten, sex, internet, etc), maar in de onbegrensdheid daarvan....Dus als antwoord: ja hoor een werker in verslavingszorg mag zelf middelen gebruiken. Mits verantwoord en begrensd...
s
silk_flowerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Moet een relatietherapeut een andere baan zoeken als hij gaat scheiden? Nee, volgens mij niet.
Ik vind dat een verleden van drugsgebruik en/of recreatief gebruik in het heden geen belemmering zijn voor werken in de verslavingszrog. Het kan juist een toevoeging zijn, je weet immers beter waar mensen over praten.
Ik zou me wel afvragen of het geen tijd is voor iets anders als een hulpverlener zijn gebruik niet in de hand heeft. Maar ja, laten wel wel wezen; iemand die bv drinkt onder werktijd, is bij de meeste werkgevers niet welkom.
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#10
ja onder werktijd gebruiken is wat anders.dan heb je het niet meer onder controle maar wat je in je vrije tijd doet mag niets uitmaken vind ik.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hulpverlener in de verslavingszorg en drugsgebruik wordt vaak afgeschilderd als niet goed.
Zelf ben ik psychiatrisch verpleegkundige en werk ik dagelijks met verslaafden. Ook ik gebruik graag eens recreatief drugs en ben bereidt om veel uit te proberen op dat gebied. Heel weinig
mensen weten dit echter, want ik kan hier niet open en bloot mee te koop lopen op mijn werk.

Wat is jullie mening hierover:
Ook een hulpverlener in de verslavings mag drugs gebruiken?

Zoja: Waarom vind je dat en wat is het positieve hier aan?
Zonee: Waarom vind je het slecht?
S
SerenityLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een hulpverlener in de verslavingszorg moet wel weten waar hij het over heeft. Anders krijg je van die nare NOS-filmpjes waar ze een lijn coke maken met bakpoeder...
Echter, hou het binnen de perken en hou het prive. Niet iedereen kan het waarderen en mensen zullen het zien als hypocriet (lees: vooral de niet-gebruikers).
L
LauuLid
01-01-2024, 00:00
#13
Flameon zei:
Ook een hulpverlener in de verslavings mag drugs gebruiken?

Zoja: Waarom vind je dat en wat is het positieve hier aan?
Klik om te vergroten...


Serenity zei:
Een hulpverlener in de verslavingszorg moet wel weten waar hij het over heeft. Anders krijg je van die nare NOS-filmpjes waar ze een lijn coke maken met bakpoeder...
Echter, hou het binnen de perken en hou het prive. Niet iedereen kan het waarderen en mensen zullen het zien als hypocriet (lees: vooral de niet-gebruikers).
Klik om te vergroten...

de vragen zijn gelijk beantwoord imo...lekker bezig Minne :hearteyes:
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik zou het bijna als vereiste willen stellen. Mocht ik ooit hulp nodig hebben denk ik dat er weinig kans is dat ik advies ga aannemen van iemand die zelf nooit drugs gebruikt heeft.

Als het mogelijk is zonder veel opleiding zie ik verslavingszorg ook nog wel als een interesante cariere mogelijkheid in de (lange termijn) toekomst, gewoon uit intresse, eigen drugs ervaring (en THC verslaving) en de ervaring met de toch redelijk wat harddrugs verslaafden die ik ken inmiddels.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wacky zei:
Als het mogelijk is zonder veel opleiding zie ik verslavingszorg ook nog wel als een interesante cariere mogelijkheid in de (lange termijn) toekomst, gewoon uit intresse, eigen drugs ervaring en de ervaring met de toch redelijk wat verslaafden die ik ken inmiddels.
Klik om te vergroten...

Wat is je vooropleiding? Vanaf MBO (verpleging) kun je al in de verslavingszorg terecht komen.
Kans op een baan is groot, er zijn flinke tekorten!
W
WackyLid
01-01-2024, 00:00
#16
mijn opleiding:

MAVO - MTS electronica - HTS technische informatica

niet echt relevant he ? :tongueout:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."