Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPolitie + Blowen in auto = :@

Politie + Blowen in auto = :@

142 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als ik een joint rook met iemand, dan in een auto kruip en die persoon zich naar mijns inziens verantwoordelijk gedraagt in het verkeer (voorrangsregels, maximale snelheid, opletten in woon/speelzones, ...) dan vind ik dat zeer sterk. De verantwoordelijkheid houdt ook in dat als je dan stoned bent, je rekening houdt met alle andere factoren (andere drugs, verliefdheid, moe, verstrooid, druk op de baan, ..), maar die kan jijzelf enkel beoordelen, niemand anders.

Dan mag je nog met zoveel cijfers afkomen als je wil, dan ga ik je wel vragen of je de individuele gevallen er wil uithalen waarbij stoned zijn de belangrijkste factor van het ongeval is en hoe je dat kunt aantonen.

En nee ik spreek die cijfers en uitspraken over reactievermogen niet tegen of ik ga niet beweren dat het niet gevaarlijker is, maar vertel jij me dan niet dat ik het woord verantwoordelijkheid niet mag gebruiken want of je verantwoordelijk bezig bent weet de enkel de persoon zelf op het moment zelf en daar kan niemand anders een correcte beoordeling over geven
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#2
Chemical zei:
ik vind dat persoonlijk niet echt onder invloed autorijden hoor
Klik om te vergroten...
Oh?

Chemical zei:
Uit tests is gebleken dat je onder invloed van wiet meer geconcentreerd en veiliger rijd.
Klik om te vergroten...
Ja. Natuurlijk. Bron?
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ja die bron wil ik ook wel eens zien :tongueout:
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#4
geekos zei:
...of je verantwoordelijk bezig bent weet de enkel de persoon zelf op het moment zelf en daar kan niemand anders een correcte beoordeling over geven
Klik om te vergroten...

Wat een bs zeg...dus iemand die onder invloed is van drugs (dus ook alcohol) kan op zo'n moment alleen zelf beoordelen of hij/zij nog in staat zijn om op een veilige manier aan het verkeer deel te nemen? Je denkt dat zijn/haar beoordelingsvermogen op dat moment niet wordt beïnvloed door het drugsgebruik? Als je dat denkt, hoop ik dat je nooit aan het verkeer deel neemt, nuchter of niet...
b
biglesLid
01-01-2024, 00:00
#5
cropp zei:
bigles zei:
goe gezeid ik verstoa wel wuk daj bedoeld :stoned:
Klik om te vergroten...

jij bent duidelijk te dom om normaal te kunnen lezen en schrijven, probeer het eens in gebarentaal
Klik om te vergroten...

mss begrijp je deze wel dan, lul

D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
bigles zei:
cropp zei:
bigles zei:
goe gezeid ik verstoa wel wuk daj bedoeld :stoned:
Klik om te vergroten...

jij bent duidelijk te dom om normaal te kunnen lezen en schrijven, probeer het eens in gebarentaal
Klik om te vergroten...

mss begrijp je deze wel dan, lul

Klik om te vergroten...


:tearsofjoy:

Wel lief voor elkaar blijven he? :wink:
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#7
blowen + auto + politie

Er klopte aan, en vroeg me of ik wiet aan het roken was, samen met de persoon op de passagiersstoel.

Er werd me verteld dat ik een rij-ontzegging had van 6 uur. en als ik zou gaan rijden, mijn rijbewijs werd ingevorderd voor 3 maanden. met boete voor rijden onder invloed.


Niet echt gemeen, maar die actie van die smeris daar, was erg gemeen vind ik.
w
waveLid
01-01-2024, 00:00
#8
Het kan misschien wel zo zijn dat je geconcentreerder bent als je stoned achter het stuur zit. Dat je daarom 'voorzichtiger' rijdt.
Maar er bestaat altijd het risico dat je misschien iets meer stoned wordt dan je had gehoopt, of dat je reactievermogen inderdaad niet meer zo goed is. Het kan wel zo zijn dat je misschien denkt beter te rijden, maar als je blowed dan is er dus een groter risico dat er iets mis kan gaan.
En als je achter het stuur zit moet je alle risicos zo klein mogelijk houden. Blowen heb je zelf in de hand, dus kan je ervoor kiezen het niet te doen.

Je kan nu wel stoer gaan praten met je " :stoned: " achter het stuur, maar ik hoop dat als je iemand doodrijdt dat je beseft dat het allemaal je eigen schuld is. Dat je nou jezelf in gevaar brengt door drugsgebruik, dat kan me niks schelen. Maar je mag nooit anderen in gevaar brengen omdat jij zo nodig drugs wilt gebruiken.

Als je zo graag moet blowen, doe dat dan gewoon op andere momenten van de dag.
C
ClausewitzLid
01-01-2024, 00:00
#9
Stoned achter het stuur tja...

Denk even als je gaat blowen of je daarna nog haast hebt of andere zorgen in je hoofd... is dat het geval dan heeft het blowen automatisch meer effect op je hele rijgedrag, en dus meer kans dat je opvalt voor zo,n pet.

Ik hoor ook genoeg van andere dat ze gewoon wat rustiger aan doen als ze na een blowtje gaan rijden (maar doe ook niet "te" rustig want dat valt ook op he), ik zit zelf dus meer stoned achter het stuur dan nuchter en heb ondertussen 4 jaar rijbewijs, en mijn enige boetes tot nu toe zijn de bekende 3-4km te hard van een flitser, heb 3x praktijkexamen moeten doen en ook daar had ik bij alle 3 vooraf een jointje gerookt, dus ben ik min of meer stoned geslaagd :stoned:

Ga ook nooit met een brandende joint rijden (doe dat hooguit als je een collega bij je hebt die hem een keertje door kan geven), anders mag je zeker mee als ze jou pakken en krijg je de bekende combinatie van een bepaalde tijd rijontzegging, een boete en in Nederland ook een mogelijke cursus bij het CBR met een prijskaartje van zo,n 900 euro :rolleyes: (die je natuurlijk zelf moet betalen), kort gezegt in zo,n geval ben je vaak een half maandsalaris lichter en mischien ook zonder rijbewijs voor een tijdje.

Probeer altijd vooraf te blowen, of anders op een verlaten parkeerplaats waar je niet direct in het zicht staat van het verkeer, en kijk dan ook eerst even rond of er niet toevallig een wagen staat met 2 geconcentreede figuren voorin (op een parkeerplaats vallen ze vaak goed op dus dat moet geen probleem zijn), pakken ze je alsnog op zo,n parkeerplaats dan kunnen ze je hooguit alleen een ontzegging geven voor een paar uur maar verder ook niks.

Kies je voor zo,n parkeerplaats dan stop alleen als het er tamelijk rustig is op dat moment, rustig genoeg om goed te kunnen zien wie er staan... tijdens de spits is dit dus niet altijd de beste optie.
Op deze manier gaat dat bij mij al 4 jaar prima en ook nooit aangehouden of aangesproken door een pet.

En mijn enige ongeval tot nu toe is een blikseminslag (geen grapje), en ook al gebeurde dit op de snelweg tijdens filevorming en een snelheid van ongeveer 80km was er nergens schade gevonden, en ook geen ongeluk gebeurt ondanks de schrik, de enige "schade" was dat de motor elektronisch geblokkeert was na de inslag en dus ook niet meer wou starten hierdoor moest ik dus wel mee met de wegenwacht en was het dus officieel een ongeval :)
Maar ik weet ook nog goed dat ik (3-4 uur) eerder die dag nog een jointje had gerookt dus tja... en nee ik ben daardoor echt niet met meer vertrouwen gaan rijden (integendeel).


Wat ik wel is van die Koos Spee op Wegmisbruikers hoor is je neemt zelf de verantwoording te gaan rijden en voel je je daartoe niet in staat dan gewoon niet doen... je beslist het altijd zelf.
Zoals ik begon... denk even na of het uitkomt om te blowen voor het rijden, ik weet ondertussen uit eigen ervaring dat een familiekwestie een lange zware dag of gewoon haast net zo gevaarlijk "kunnen" zijn... je weet zelf het beste wanneer wel en wanneer niet.
w
waveLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hebben jullie niet door dat jullie je gedrag aan het goed praten zijn door al die verhalen waarom het niet erg zou zijn?

"k weet ondertussen uit eigen ervaring dat een familiekwestie een lange zware dag of gewoon haast net zo gevaarlijk "kunnen" zijn..."

Je geeft zelf al aan dat het rijden onder invloed dus gevaarlijker kan zijn.
Ik zeg niet dat je een levensgroot gevaar bent als je stoned achter het stuur zit, maar het is wel minder veilig dan normaal. Waarom zou je dat risico lopen als je dat kan voorkomen? Het gaat niet alleen om jezelf maar ook de veiligheid van anderen!

Waarom blow je niet op een ander moment? Het is toch niet alsof je 24 uur per dag moet rijden.
k
kiekertLid
01-01-2024, 00:00
#11
Junkies hè.

Wietverslaafden zijn imho de ergsten.
C
ClausewitzLid
01-01-2024, 00:00
#12
wave zei:
Waarom blow je niet op een ander moment? Het is toch niet alsof je 24 uur per dag moet rijden.
Klik om te vergroten...

Nou met mijn werk (wegenbouw) maak ik wel wat km's dagelijks maar dat betekent niet dat ik altijd stoned rij hoor, als ik een lange zware dag heb gehad doe ik het dus niet, na een normale dag dus wel is, ligt gewoon aan de situatie...

Wat ik ook wou uitleggen in me laatste post is dat je het puur zelf beslist en zelf weet je vaak het beste of je nog goed kunt rijden na een jointje, de meeste voorkomende gevaren op de weg zijn nog altijd de mensen die haast hebben of gewoon ongeduldig rijden... en zulke haastige figuren kun je elk moment van de dag tegenkomen en noem ik daarom ook de gevaarlijkste.

Met mijn werk heb ik soms ook onregelmatige werktijden en dan ga ik soms zo suf naar huis dat je het idee hebt alsof je een avond in een coffeeshop hebt doorgebracht terwijl je toch gewoon hebt gewerkt en naar huis moet... en dan sla ik een jointe ook even over.

En daarmee wil ik niks goed praten, maar je moet gewoon zelf kunnen beoordelen of je nog in staat bent te gaan rijden, helaas denken de meeste niet zover na en kan het voor sommige gewoon altijd ook al kunnen ze het uiteindelijk niet... :stoned:
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#13
Er is wel een verschil, tussen stoned van een hele gram wiet. en een hijs van een joint. en dan auto rijden.


maar toch, in het verkeer hoor je niet onder invloed van verdovende middelen te doen.
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#14
Haha kiekert wat ben jij een zielig figuur :kots:
k
kiekertLid
01-01-2024, 00:00
#15
ronnai zei:
Haha kiekert wat ben jij een zielig figuur :kots:
Klik om te vergroten...
Waarom?

Omdat ik kots op mensen die onder invloed achter het stuur stappen? Dát zijn de zielige en onvolwassen figuren, niet ik.
k
kiekertLid
01-01-2024, 00:00
#16
blowboter zei:
blowers zijn over het algemeen best relaxt, niet zo'n probleem.
Wouten kunnen zich beter op het alcoholprobleem gaan storten.
Klik om te vergroten...
Lul niet zo dom achterlijke. Het is al lang bewezen dat thc de reactiesnelheid beïnvloedt, net zoals alcohol dat doet.
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#17
kiekert zei:
blowboter zei:
blowers zijn over het algemeen best relaxt, niet zo'n probleem.
Wouten kunnen zich beter op het alcoholprobleem gaan storten.
Klik om te vergroten...
Lul niet zo dom achterlijke. Het is al lang bewezen dat thc de reactiesnelheid beïnvloedt, net zoals alcohol dat doet.
Klik om te vergroten...


Er zijn wel meerdere dingen al lang bewezen.

http://www.druglibrary.org/schaffer/misc/driving/dot78_1b.htm

Het eerste stukje hieruit:

"City Driving Study

The city driving study measured the subjects' ability to operate a vehicle in urban traffic. for reasons mentioned in the respective chapter the THC dose in that study was restricted to 100 ug/kg. For comparative purposes another group of subjects was treated with a modest dose of alcohol, producing a mean BAC of about 0.04g%. Results of the study showed that the modest dose of alcohol, but not THC, produced a significant impairment in driving performance, relative to placebo. Alcohol impaired driving performance but subjects did not perceive it. THC did not impair driving performance yet the subjects thought it had. After alcohol, there was a tendency towards faster driving and after THC, slower.

The results of these studies corroborate those of previous driving simulator and closed-course tests by indicating that THC in single inhaled doses up to 300 ug/kg has significant, yet not dramatic, dose-related impairing effects on driving performance. They contrast with results from many laboratory tests, reviewed by Moskowitz (1985), which show that even low doses of THC impair skills deemed important for driving, such as perception, coordination, tracking and vigilance. The present studies also demonstrated that marijuana can have greater effects in laboratory than driving tests. The last study, for example, showed a highly significant effect of THC on hand unsteadiness but not on driving in urban traffic."

Erowid link van hetzelfde onderzoek.

Daarnaast is het nog niet mogelijk om te achterhalen hoe zeer je onder de invloed bent van wiet en het kan nooit de bedoeling zijn dat mensen bestraft worden voor het rijden onder invloed van wiet terwijl je gister een joint hebt gerookt.

Ik blijf er dus bij dat een wiet roker zelf moet bepalen wanneer hij niet meer kan rijden.

Misschien krijgen we binnenkort wel een chip in ons lichaam ingebouwd die alles registreerd, zo kunnen we ook meteen iedereen aanpakken die te weinig heeft geslapen. :rolleyes:
3
3970Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Flip Trip zei:
Daarnaast is het nog niet mogelijk om te achterhalen hoe zeer je onder de invloed bent van wiet en het kan nooit de bedoeling zijn dat mensen bestraft worden voor het rijden onder invloed van wiet terwijl je gister een joint hebt gerookt.
Klik om te vergroten...

Dat klopt, dat is ook niet de bedoeling, maar dat is m.i. wel te bepalen door een bloed- en/of urinetest, die volgt na een positieve speekseltest.

Flip Trip zei:
Ik blijf er dus bij dat een wiet roker zelf moet bepalen wanneer hij niet meer kan rijden.
Klik om te vergroten...

Tjonge jonge, wat een verstand zeg...dus iemand die (mogelijk te veel) onder invloed is van een drug, moet zelf bepalen of hij/zij nog kan rijden??? Ga toch weg, onbenul....
e
endorLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik schat dat een kwart van de flikken in belgie die weed in beslag nemen , het zelf opsmoren.
T
TechnofanaatLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik word er een stuk voorzichtiger van,
voor m'n gevoel is het niet onveilig om stoned te rijden

Gevoel zegt soms rare dingen,
maar uit meerdere onafhankelijke onderzoeken is gebleken dat het VEILIGER is om stoned te rijden dan niet stoned.

Reactietijd gaat achteruit - voorzichtiger rijden = veiliger rijden

De mensen die hier lopen te schreeuwen: stel dat je nou een kind dood rijd, dit en dat; je hoeft toch niet 24 uur per dat te blowen, enzovoorts enzovoorts.

Elk risico is in principe onnodig, je kunt het best thuis blijven en de deur op slot doen, zo ben je voor niemand een risico, stel nou dat je iemand doodrijd, dat vergeef je jezelf nooit!!

Beetje flauw maar je snapt mn punt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."