Ben blij dat je in Belgie woont, en niet in Nederland gepakt wordt.
Twee weken rij-ontzegging is een lachertje in vergelijking met de hel die je hier moet doorstaan als je gepakt wordt met een jointje/wiet achter het stuur.
Ik ken zo al een handje vol mensen in m'n directe omgeving die gepakt zijn met een joint, of alleen maar een zakje wiet, en daardoor een brief thuis kregen.
In die brief (afkomstig van het CBR, Centraal Bureau Rijvaardigheid) staat dat je een rijgeschiktheidstest moet komen doen. Dit houdt in, bloed en urine test, plus een gesprek met een psycholoog in dienst van het CBR. Is de test positief, dan ben je sowieso de sjaak en ben je je rijbewijs minimaal een jaar kwijt. Na dat jaar moet je opnieuw gekeurd worden door middel van dezelde procedure. Afgezien van de urine/bloedtest kan de psycholoog ook gewoon beslissen dat je niet rijgeschikt bent, afgaande op de antwoorden die jij geeft op zijn vragen. Dan ben je je rijbewijs ook kwijt (tijdsduur is afhankelijk van het oordeel van de psycholoog), en moet je ook weer geherkeurd worden.
Het leuke is dat je tegen een uitspraak van het CBR niets kan beginnen, en dat je de hele rambam zelf mag betalen. Dit loopt in de honderden euro's per afgenomen test. Daarbij komt dus nog een leuke boete acheraf.
Zo is een collega al anderhalf jaar zijn rijbewijs kwijt omdat hij blowde in de auto, twee keer gezakt voor de test, eerste keer urine positief, tweede keer vond de psycholoog hem nog niet 'rijgeschikt' genoeg.
Een andere jongen, een van m'n beste vrienden, is z'n rijbewijs pas ook kwijt geraakt omdat hij een zakje wiet in de auto had liggen, en de auto volgens de politie naar wiet rook. Hij beweerde niets gerookt te hebben (wat ook zo was) en vroeg of hij mee mocht voor een urine/bloed test om dat te bewijzen. Dit mocht niet, en hij kreeg later dus zo'n mooie CBR uitnodiging. Urine en bloedtest niks in gevonden, maar de psycholoog had zijn verhaal zo verdraaid dat hij z'n rijbewijs ongeldig werdt verklaard voor één jaar, en daarna een herkeuring. Advocaat en al op de zaak gezet, mocht niet baten, psycholoog had het laatste woord om dat deze 'er geen baat bij zou hebben de uitkomsten van het gesprek te manipuleren'.
En dan heb ik het nog maar over twee gevallen, ..
Wat betreft het rijden onder invloed, ik denk dat dit ten eerste verschilt per persoon, en ten tweede hoevaak je blowt (oftewel, hoe beinvloed je wordt door de joint). In m'n vriendengroep blowen veel gasten dagelijks een stuk of drie vier joints, en die rijden ook gewoon. Dit al een jaar of vijf elke dag. Nog géén een ongeluk gezien of gehad, en ook geen gevaarlijke situaties die te wijten zijn aan het onder invloed zijn. Zelf heb ik ook jaren stoned rondgereden, en kan ook niet zeggen dat dit gevaarlijker is als nuchter.
Maar als je bijvoorbeeld één keer in de week blowed, en dan gaat rijden is het een heel ander verhaal. Heb het zelf ook gehad, was een paar maanden gestopt, weer een keer naar de shop gereden, joint gekocht, en aangestoken in de auto. Toen ik hem helemaal op had gerookt begon ik te stoppen voor groene stoplichten, liet m'n auto afslaan bij het optrekken, en dacht ik dat ik 80 reed terwijl ik 30 ging. Het scheelt dus nogal hoé erg je onder invloed bent.
Mensen die al jaren langs dagelijks blowen en rijden zijn denk ik geen groter gevaar voor het verkeer als nuchtere mensen. Maar dat is mijn mening, gebaseerd op mijn ervaringen.