Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIets tegen zenuwen.

Iets tegen zenuwen.

36 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rabbithole zei:
Sublimo zei:
Bèta-blokkers zijn niet de juiste keuze hier, het kan ook zorgen voor een enorme bloeddrukval waardoor je duizelig wordt en op de grond valt. In dit geval, als je aan het rijden bent, krijg je nog een ongeluk. Ik zou er toch maar voorzichtig mee zijn.

Sowieso geen drugs nemen en als echt niks anders helpt eerst een aantal keer experimenteren met een bèta-blokker voordat je achter het stuur stapt :wink:
Klik om te vergroten...

Als je alle reacties had gelezen had je gezien dat ze al bètablokkers heeft gebruikt en hiermee haar rijbewijs heeft gehaald. :wink: Om bètablokkers als drug te bestempelen gaat me een beetje ver, het is ook gewoon toegestaan om ermee achter het stuur te kruipen, en bovendien raden huisartsen het zelfs aan bij extreme zenuwen bij het afrijden. Volgens mij zijn die risico's die jij noemt ook verwaarloosbaar als je gewoon een normale bloeddruk hebt.
Klik om te vergroten...

Oeps :flushed:

Toch zou ik oppassen als je een normale bloeddruk hebt. Bij astma mag het ook absoluut niet worden gebruikt.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hm oké, wist niet dat er zulke risico's aan dat middel verbonden waren. Voor zover ik weet wordt het ook heel snel en zonder problemen voorgeschreven door artsen. Nu wil dit natuurlijk niet per se iets zeggen, aangezien veel artsen ook zonder aarzelen benzo's voorschrijven aan iedere patiënt, maar het is vaak wel een indicatie.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Rabbithole zei:
Hm oké, wist niet dat er zulke risico's aan dat middel verbonden waren. Voor zover ik weet wordt het ook heel snel en zonder problemen voorgeschreven door artsen. Nu wil dit natuurlijk niet per se iets zeggen, aangezien veel artsen ook zonder aarzelen benzo's voorschrijven aan iedere patiënt, maar het is vaak wel een indicatie.
Klik om te vergroten...

De indicatie "bij zenuwen " kende ik nog niet, vandaar dat het me verbaasde :)
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik kan maar bizar weinig informatie over de risico's vinden van betablockers. Ik gebruik 2x in de week propranolol om met de zenuwen om te gaan. Vraag me af wat de risico's hiervan zijn. Zeker gezien ik ook veel zware krachttraining doe, en veel aan duursport doe.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eendagsvlieg zei:
Ik kan maar bizar weinig informatie over de risico's vinden van betablockers. Ik gebruik 2x in de week propranolol om met de zenuwen om te gaan. Vraag me af wat de risico's hiervan zijn. Zeker gezien ik ook veel zware krachttraining doe, en veel aan duursport doe.
Klik om te vergroten...
Aangezien je het gebruikt voor zenuwen en NIET voor hartproblemen is je risico niet echt hoog. Je moet echter wel oppassen met het gebruik van het medicijn terwijl je sport. Het kan sowiso je prestatievermogen verminderen, maar dat is niet erg. Je moet gewoon opletten want terwijl je sport verhoogd je bloeddruk. Als je die dag dan betablokkers hebt genomen gaat het medicijn, terwijl je sport je bloeddruk willen verlagen dus vertoon je een lage bloeddruk EN polsslag bij het sporten, waardoor je niet meer rekening moet houden van "oh ik heb maar 130 polsslag, laat ik maar doorgaan, want dan heb je risico dat je te ver gaat tijdens het sporten, als je snapt wat ik bedoel.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
En je kunt last krijgen van impotentie. Alhoewel ik dat betwijfel als je het maar twee keer per week neemt.
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cool, bedankt voor de reacties.

@Pammer: als ik dat spul heb hoef ik alleen maar terug naar huis te fietsen, en ik heb het daar echt moeilijk mee, haha. Soms word ik lichtelijk misschien, en moet ik tijdens het fietsen steeds stoppen, alleen praten we nu wel over een dosis van 120mg inderral. 80mg is mijn favo dosis :hearteyes:

@Sublimo: impotentie lijkt mij vervelend, weer een genot minder. Gelukkig is dit geintje ergens in 2015 afgelopen, dan kap ik met school, en inderral gebruik.
e
eXeCuzeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hallo beste forumleden,

Ik ben nu al 4 keer op geweest voor mijn rijexamen en zak elke keer puur door mijn zenuwen. Als ik gewoon tijdens rijles rijd gaat het perfect. Maar zodra ik op examen ga dan komen die rot zenuwen en zak ik elke keer weer.

Nu vroeg ik me af of iemand van jullie een goede tip heeft voor een middeltje tegen de zenuwen.
Let op ik moet nog wel auto rijden, dus het moet wel verantwoord zijn.

Alvast bedankt :stoned:
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#9
Daar zou ik toch geen drugs voor gaan gebruiken, hoe mild ook. Eerder wat meditatie, en voor je de wagen instapt even goed op je ademhaling letten en goed aarden, visual yourself as a succesfull (wo)man :)

succes!
e
eXeCuzeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nou het is zeer extreem bij mij deze zenuwen vandaar dat ik toch iets wil nemen.

Maar ik doel ook niet echt op drugs maar meer een "medicijn" achtig iets, wat uiteindelijk ook een soort van drugs is maar goed.
L
LiesetteLid
01-01-2024, 00:00
#11
propopanol kun je aanvragen via je huisarts zeker als je al 4 x gezakt bent en je huisarts zal niets anders dan begrip tonen ... je hebt er 100% recht op ouwe !!

tegen exmanenvrees en toegestaan tijdens het rijden, ik kreeg het voor het afrijden helemaal legaal icm dextro ...

je moet wel van te voren een lesje doen erop misschien ben je en uitzondering, dat geldt altijd.

:hearteyes:

je kan het

succes

:wave:

geslaagd
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mijn arme lief is vandaag voor de tweede keer gezakt voor zijn rijexamen, ook door de zenuwen dus, want tijdens zijn rijlessen gaat het perfect..

Volgende week heeft hij een afspraak bij de huisarts en gaat ie ook voor die betablokkers. Hoop zo dat het bij hem ook werkt!!! Drie keer is scheepsrecht toch?
E
EendagsvliegLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zo is dat, Marla.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#14
Eendagsvlieg zei:
Cool, bedankt voor de reacties.

@Pammer: als ik dat spul heb hoef ik alleen maar terug naar huis te fietsen, en ik heb het daar echt moeilijk mee, haha. Soms word ik lichtelijk misschien, en moet ik tijdens het fietsen steeds stoppen, alleen praten we nu wel over een dosis van 120mg inderral. 80mg is mijn favo dosis :hearteyes:
Klik om te vergroten...
Voila, ideaal voorbeeld dat je minder kan presteren :).
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#15
Even een correctie wat betreft de bèta-blokkers. Jullie hadden gelijk :flushed: Het kan inderdaad zonder gevaar tegen de zenuwen gebruikt worden.

Er zijn echter drie groepen die het niet mogen nemen: mensen met al een lage bloeddruk, astma-patiënten en diabetes-patiënten. De eerste twee groepen mogen het echt niet gebruiken, de laatste wel maar hierbij is het gevaar dat een bèta-blokker een hypoglycemie maskeert.
e
eXeCuzeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi Marla,

Wat bij mij ook goed heeft geholpen (denk ik weet je natuurlijk nooit achteraf.)
Is dat ik niet wist wanneer mijn examen was, dus ik werd op ten duur sochtends door mijn ma wakker gemaakt en zei ze je hebt dadelijk rijexamen.

Is natuurlijk wel even schrikken op dat moment, maar toch heb je dan de nacht van te voren goed geslapen en ben je er eigenlijk nog helemaal niet mee bezig geweest tot dat moment.

Zou je eventueel ook kunnen voorstellen!

In ieder geval veel succes ermee!
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dank je wel voor je advies, ik geloof ook zeker dat zoiets kan werken, maar wij wonen al heel lang niet meer bij onze ouders, dus geen moeder die de afspraak voor het examen maakt en hem daar voor wakker maakt. Hij heeft inmiddels alweer een nieuwe datum voor zijn examen staan, dus hij zal het daar gewoon mee moeten doen. Maandag heeft ie wel een afspraak met de huisarts voor die pilletjes. Ben benieuwd! :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."