ice-cube zei:
Dit is wel weer een mooi wereldje dat ik ff bedenk, maar natuurlijk is dit in de praktijk nauwelijks in te voeren, maar toch blijf ik erbij dat deze maatregelen tot een mooiere wereld zullen leiden.
Dat denk ik ook wel.
Al zijn er wel enkele kanttekeningen die ik (voor mezelf) moet maken:
1) Legalisering d.m.v. het hanteren van bepaalde voorwaarden en richtlijnen zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot het in stand houden van de illegale handel. Want als je gewoon lekker drugs wil gebruiken op je eigen manier ga je niet naar de dokter of je aanmelden bij een speciale kliniek om het op hun manier te doen. Dat zal hoogstens werken voor die hard verslaafden.
2) Als de productie gelegaliseerd wordt, wie neemt het dan over? De farmaceutische industrie? Dat is ook niet echt een industrie die ik hoog in het vaandel heb en misschien wel net zo erg is, zij het niet erger.
Boeren die gaan verbouwen voor de overheid is inderdaad een goede optie, maar hoe gaan die beschermd worden? De huidige productie in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Afghanistan staan onder strikt toezicht van kartels en legers die zat geld hebben om dit te verzorgen.
3) Criminaliteit is op zich een probleem wat niet weg gaat. Het platleggen van drugscriminaliteit klinkt heel mooi, maar we kunnen niet verwachten dat die mensen dan maar een baantje gaan zoeken waarbij ze minder gaan verdienen (heel zwak uitgedrukt). De vraag is dan: Op welke manier zal de criminaliteit zich gaan verschuiven? En nog interessanter is natuurlijk: Komt er niet een grotere oorlog tussen overheid en de drugskartels die de handel niet zo maar zullen opgeven?
5) Uitgaande van de volgende definitie van legalisering van drugs:
"het uit de strafwet halen van productie, handel (en consumptie) van drugs én het treffen van wettelijke regelingen voor gecontroleerde productie, distributie en consumptie van drugs alsmede het voorkomen van (gezondheids)schade". Kunnen we stellen dat er weer veel wetgeving en regeltjes bij moeten komen waar ik eigenlijk niet echt op zit te wachten en is in principe het verschuiven van het ene naar het andere kwaad.
Het is maar om aan te geven dat het niet zo makkelijk is. Ik denk zeker dat legalisering een betere optie is dan wat er nu gebeurt, maar dat zegt bij lange na niet dat andere problemen dan verdwijnen.