Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe legalisering van drugs, heb jij een mening?

De legalisering van drugs, heb jij een mening?

43 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
^ Volgens mij is de reden dat drugs illegaal zijn nog altijd omdat ze niet bepaald goed zijn voor de gezondheid :wink:

Ik denk dat als je het legaal maakt haast iedereen met drugs in aanraking komt en je hebt dan altijd van die idioten die er niet mee om weten te gaan en het weer verpesten voor de rest, want dan ga je dus vaker krijgen dat mensen nokkie gaan op feestjes en daar heb ik dus totaal geen zin in. In dat opzicht denk ik, verbied gewoon alles, ook sigaretten en alcohol. (Ookal heb ik er dan zelf niks aan, maar even gewoon in het algemeen, want hoeveel mensen zijn er wel niet verslaafd of misbruiken dat..) Maar dan heb je alsnog dat de mensen die zeer verslavingsgevoelig zijn de mensen die dat niet zijn in het nadeel brengen.
Aan de andere kant, als het legaal zou zijn zou niemand zich bezwaard (hoeven) voelen om alles te laten testen en kan er veel meer voorlichting komen (omdat je dan niet echt meer aan kan komen met 'voorlichting zet juist mensen aan tot drugsgebruik') en dan zouden misschien juist meer mensen er leren beter mee om te gaan. Dan voorkom je deels ook gedoe dat mensen op feestjes kopen en verkeerde drugs naar binnen gooien.

Oké ik weet dat m'n eigen mening tegenstrijdig is maar het kan in mijn hoofd alle kanten op eigenlijks. Eigenlijk weet ik het gewoon niet. Want je gaat nooit weten hoe het uitpakt indien het gelegaliseerd wordt.
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Tja ik denk dat het mis gaat als je het legaliseert, zoals je al zegt zero, er zijn altijd malloten die niet weten hoe er mee om te gaan, dat is volgens mij ook de eerste instantie waarom het verboden is. Ik vind het hier in Nederland wel goed, misschien een beetje hypocriet, bezit illegaal maar gebruik legaal, maar zo gaat het goed. Er zullen altijd nog wel wat mensen zijn die het beeld verpesten, helaas wordt door de media ook alleen maar dat soort mensen in het daglicht gezet en niet de mensen die het gewoon "normaal" kunnen gebruiken. Ken genoeg mensen die gewoon een goede baan hebben, universiteit hebben afgerond of nog bezig zijn, en het goed doen maar af en toe een lsd tripje doen of een pilletje slikken, ik vind dat dat geen probleem hoeft zijn. Legaliseren gaat wel ver, maar ik vind wel dat het taboe er een keertje af mag...
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#3
Drugs mag van mij wel degelijk gelegaliseerd worden.

Het is voor mij ook zeker duidelijk dat het niet zo maar legaal gemaakt kan worden. Drugs hebben desastreuze gevolgen voor de samenleving en alles wijst erop dat een hoop mensen niet het verstand hebben om hiermee om te kunnen gaan. Punt is wel dat we die nu al hebben, en als je wil kan je er altijd wel aan komen. Als ik in mijn omgeving kijk denk ik niet dat er veel mensen zijn die, als drugs legaal worden, ineens gaan gebruiken. De lat wordt natuurlijk wel verlaagd en er zal zeker sneller naar de drugs worden gegrepen maar het zal niet ineens explosief stijgen. Ik denk zeker wel dat er bepaalde richtlijnen bij zullen moeten komen en een goede en duidelijke begeleiding. Niet dat je bij de appie om de hoek even een pond speed kan halen en lang leve de lol.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de VS of (vooral) Mexico kun je duidelijk zien dat die landen ernstig te leiden hebben onder de drugshandel en er jaarlijks grote hoeveelheden mensen omkomen door de tirannie van de kartels en drugsbendes. Het aantal drugsdoden in Mexico ligt tussen de 10 000 en 15 000 per jaar en stijgt nog steeds zorgbarend snel. Het is duidelijk om te stellen dat het drugsbeleid in deze landen niet werkt. Zou legalisering dan een oplossing zijn? Moeilijk te zeggen maar er zijn zeker wel enkele voordelen aan te dragen.

Er worden natuurlijk al zat soorten drugs legaal verkocht en dat zijn medicijnen. Waarom zouden illegale drugs niet aan dat rijtje toegevoegd kunnen worden als mensen over deze drugs kunnen worden bijgeschoold en leren over de werking en vooral bijwerkingen. Welke doses het beste genomen kan worden en hoe het gebruikt moet worden, op een veilige en hygiënische manier. Geen gekloot met vieze naalden, vervuilde drugs of wat dan ook. Als bijvoorbeeld heroïne of cocaïne voor een lage prijs en een beperkte dosis wordt aangeboden aan verslaafden zal dat een averechts effect hebben op de illegale handel. Als dat ook nog eens onder toezicht en op een veilige manier gebeurt zal dat ook niet echt aantrekkelijk werken voor mensen die het zouden willen proberen (zeg maar als een soort griepprik), maar meer als een medicijn voor mensen die op dit moment niet meer zonder kunnen. Een groot gedeelte van de drugsverslaafden in Nederland zijn al toe te schrijven aan drugs onder doktersrecept en die zijn vaak echt niet veel minder schadelijk dan de illegale drugs, of bijvoorbeeld alcohol.

Als je alleen al naar de kosten kijkt van de bestrijding van de illegale handel rond wiet, wordt daar jaarlijks al 183 miljoen euro aan uitgegeven. Door dit te legaliseren en een cannabisbelasting te gaan heffen, kan er volgens verschillende economen jaarlijks 850 miljoen euro verdiend worden! Waarom in godsnaam gebeurt dat dan niet?

Milton Friedman stelde al: ‘Een drugsverbod is niets anders dan staatssteun voor een crimineel kartel’. Criminelen profiteren van de illegaliteit, die de prijzen enorm opdrijft. Dat krijg je als er geen vrije markt is. Nog even los gezien van het feit of we het als samenleving aan kunnen om met deze vrijheid om te gaan, moeten we gewoon stoppen met het spekken van de kas van topcriminelen in de wereld, die over onze ruggen steenrijk zijn geworden, dat mag toch wel een keer duidelijk zijn. Dat zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden wereldwijd, door bendeoorlogen, corruptie, drugsprostitutie, slechte kwaliteit drugs enz. Het drugswereldje lijkt misschien onschuldig en “spannend” voor de kleine gebruiker, maar het is niet minder dan een wereldwijde ziekte die een massaslachting veroorzaakt en allemaal omdat drugs illegaal is!

De wereldwijde drugshandel is zo groot en machtig dat regeringen er een lachertje bij zijn. Het budget dat beschikbaar is voor opsporing en bestrijding van drugscriminaliteit is een lachertje vergeleken bij wat topcriminelen te besteden hebben. Die hebben een eindeloze voorraad geld ter beschikking die wij ze dagelijks aanleveren en door ons zitten ze nu ook in die positie. Corruptie viert hoogtij en een groot deel van de wetgevende en uitvoerende macht zijn al lang omgekocht en werken mee aan de handel, want op die manier verdien je tien (of zelfs honderden keren) meer geld dan op de legale wijze. Dat is in mijn optiek de reden dat legalisering wordt tegengehouden. Ik vind het ronduit naïef om te denken dat de overheid het illegaal wil blijven houden omdat ze bang zijn voor de gezondheid van de samenleving, de drugs krijgen we toch wel dus waarom dan niet op een veilige en goede manier?

Je kan niet meer verwachten dat mensen zelf na gaan denken.
Klik om te vergroten...

Momenteel is dat ver te zoeken dat ben ik met je eens. Maar zou het niet een streven zijn om wel die kant op te gaan? Want “mensen” daar vallen we zelf onder en ik zie mezelf wel in staat om na te denken dus als samenleving ook (uiteindelijk). En dat klinkt erg utopisch dat weet ik, maar op de huidige manier gaan we hard op weg naar en dystopie waarin we daadwerkelijk helemaal nooit meer hoeven na te denken, dan wordt alles al geregeld voor je. En het kan niet in een keer allemaal goed gaan, maar ik vind dat we wel die richting op moeten gaan. Legalisering van drugs lijkt me daar een goed beginpunt voor.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#4
harry123 zei:
Ik vind het hier in Nederland wel goed, misschien een beetje hypocriet, bezit illegaal maar gebruik legaal, maar zo gaat het goed. .
Klik om te vergroten...
Maar gebruik móet ook wel legaal zijn, anders gaan mensen niet meer 112 bellen als er iets aan de hand is en dan gaat iedereen al helemaal dood. Zeg maar.

@ Svali, goed verhaal. Zo klinkt het best wel logisch. Alleen hoe zet je zoiets dan in in de praktijk? Ik kan me dat niet echt voorstellen of zo. Natuurlijk, wat je zegt, richtlijnen, begeleiding en zo. Maar dan nog...
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#5
ZERO- zei:
@ Svali, goed verhaal. Zo klinkt het best wel logisch. Alleen hoe zet je zoiets dan in in de praktijk? Ik kan me dat niet echt voorstellen of zo. Natuurlijk, wat je zegt, richtlijnen, begeleiding en zo. Maar dan nog...
Klik om te vergroten...

In de praktijk zal het natuurlijk nog wel wat om handen hebben en hoe dat precies opgezet moet worden weet ik ook niet. Maar ik denk dat de voordelen dusdanig opwegen tegen de nadelen dat het de moeite zeker waard is.

We zij al zo lang gewend dat het op deze manier gaat dat het misschien moeilijk voor te stellen is. maar verandering moet ergens beginnen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Dát is waar. En uiteindelijk kan het soms heel snel gaan, want het is nu al bijna onmogelijk om je voor te stellen dat je in bijv. een restaurant mag roken terwijl dat een paar jaar geleden gewoon nog mocht.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Svali zei:
.Als ik in mijn omgeving kijk denk ik niet dat er veel mensen zijn die, als drugs legaal worden, ineens gaan gebruiken. De lat wordt natuurlijk wel verlaagd en er zal zeker sneller naar de drugs worden gegrepen maar het zal niet ineens explosief stijgen.
Klik om te vergroten...

Ik denk wel dat het aantal explosief zal stijgen bij legalisatie. Waarschijnlijk zullen de mensen in je omgeving niet ineens gaan gebruiken, maar wat betreft hun toekomstige kinderen? Denk maar eens aan je eigen jeugd, 95% komt het eerst in aanraking met: nicotine of alcohol, daarop volgt wiet. Waarom? omdat het (makkelijk) legaal te verkrijgen is.

Daar komt bij dat je wel consequent moet blijven bij legalisatie. Bij een echte 'legalisatie' is het legaal dus iedereen heeft de vrijheid om het middel te mogen verkopen/kopen. Mensen willen geld maken en zullen dit zeker ook doen.
Niet dat je bij de appie om de hoek even een pond speed kan halen en lang leve de lol.
Klik om te vergroten...
En waarom mag de appie dan iets niet verkopen wat wel legaal is?
Ik snap ook wel dat ze bijvoorbeeld geen ritalin verkopen bij de appie, maar deze discussie gaat toch over legalisatie voor recreatief gebruik?

Deze week hamsteren, 2 zakken euroshopper pillen voor de prijs van 1 !!!
Plus trek in crack weken, bij aankoop van 150 euro krijgt u gratis een crack pijpje.
1kg paddo's nergens goedkoper, hallo jumbo!
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik denk wel dat het aantal explosief zal stijgen bij legalisatie. Waarschijnlijk zullen de mensen in je omgeving niet ineens gaan gebruiken, maar wat betreft hun toekomstige kinderen? Denk maar eens aan je eigen jeugd, 95% komt het eerst in aanraking met: nicotine of alcohol, daarop volgt wiet. Waarom? omdat het (makkelijk) legaal te verkrijgen is.
Klik om te vergroten...

Ik zou niet weten waarom het dan explosief zal stijgen. 95% komt in aanraking met nicotine, maar het aantal mensen dat rookt neemt alleen maar af. Lijkt me stug dat er dan wel explosief meer gebruik zal worden gemaakt van drugs die nog veel slechter voor je zijn.

Daar komt bij dat je wel consequent moet blijven bij legalisatie. Bij een echte 'legalisatie' is het legaal dus iedereen heeft de vrijheid om het middel te mogen verkopen/kopen. Mensen willen geld maken en zullen dit zeker ook doen.
Klik om te vergroten...

Geen idee waarom je consequent moet zijn. Of het nou een 'echte' legalisatie is of niet, in de eerste plaats gaat het er om wat de beste manier is om te stoppen met het huidige illegale beleid én om ervoor te zorgen dat het op een goede manier gebeurt. Dat is een proces wat stapsgewijs moet verlopen en kijken hoe het gaat. Belangrijkste lijkt mij wel dat de criminaliteit wordt platgelegd en dat er gestopt wordt met nutteloos belastinggeld weggooien aan een anti-drugsbeleid wat niet werkt en nooit zal werken.

En waarom mag de appie dan iets niet verkopen wat wel legaal is?
Klik om te vergroten...

Vind ik niet zo interessant om te bespreken, ook al omdat ik maar een voorbeeld geef van iets wat me niet zo handig lijkt om te doen. Ik neem aan dat jij dat ook geen goed idee vind en valt voor mij zeker niet als belangrijkste strekking voor wat legalisering inhoudt op globale schaal en wat dat voor veranderingen teweeg kan brengen.

Ik snap ook wel dat ze bijvoorbeeld geen ritalin verkopen bij de appie, maar deze discussie gaat toch over legalisatie voor recreatief gebruik?
Klik om te vergroten...

Mensen hebben het er vaak alleen maar over dat legalisering niet goed is omdat ze bang zijn dat iedereen ineens drugs gaat gebruiken en dat ze daarvoor meer moeten gaan betalen. De hele "war on drugs" is een grote farce en gaat ten koste van de gezondheid en levens van zo ongelofelijk veel mensen wereldwijd, dat ik de lokale implementatie wat minder belangrijk vind, al is het zeker iets wat nog goed uitgewerkt moet worden.

Maar wil je dan zeggen dat als er geen algehele, compleet vrije verkoop is van recreatieve drugs dat het dan strikt genomen niet echt een legalisering is? Want wat voor punt wil je daarmee duidelijk maken eigenlijk? En hoe belangrijk is dat eigenlijk als je het vergelijkt met de echt grote problemen die de illegale handel in drugs momenteel oplevert? Is dat niet waar we eerst naar moeten kijken?
l
labradoorLid
01-01-2024, 00:00
#9
Waarom alcohol wel mag en drugs niet snap ik nog steeds niet.Alcohol is zelfs schadelijker.
Drugs criminaliseren lost het probleem niet op maar maakt het alleen maar erger.
Beloon degene die zijn dealer verraad werkt veel beter dan dat de politie maanden een onderzoek moet doen.Drugs handel bestaat omdat het verboden is en zolang het verboden is zal drugs een probleem blijven waar verslaafden de dupe van zijn.
C
Carlo86Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik zou niet weten waarom het dan explosief zal stijgen. 95% komt in aanraking met nicotine, maar het aantal mensen dat rookt neemt alleen maar af. Lijkt me stug dat er dan wel explosief meer gebruik zal worden gemaakt van drugs die nog veel slechter voor je zijn.
Klik om te vergroten...
Laat ik maar eens met statistieken komen:

Drugsgebruik Nederlandse bevolking: (afgelopen maand gebruikt)

---(volledige legalisatie)---

Alcohol: 76%
Nicotine: 27%

---(half gelegaliseerd, gedoogbeleid)---
Wiet/hasj: 4 %

---(illegaal)---


Alles soorten harddrugs: onder 1%

Bron: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu


Kunnen we dan niet gewoon concluderen dat wanneer er bepaalde stoffen legaal worden gemaakt door de overheid, ze vaker worden gebruikt door de bevolking?
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kunnen we dan niet gewoon concluderen dat wanneer er bepaalde stoffen legaal worden gemaakt door de overheid, ze vaker worden gebruikt door de bevolking?
Klik om te vergroten...

Vaker gebruikt is dan alsnog wel heel wat anders dan een explosieve stijging.

En dan nog heb je het maar over een aanname die je maakt, conclusies over de toekomst kun je niet trekken uit statistieken. En zelfs met een lichte stijging van het drugsgebruik kun je dat wel weer tegenover veiliger gebruik zetten en een betere kwaliteit drugs, waar de huidige gebruikers ook weer van profiteren dus in dat opzicht zal het een vooruitgang zijn.

Maar, zoals ik al eerder zei in dit topic moeten er wel regels en richtlijnen voor komen en juist dat moet voorkomen dat drugs aantrekkelijk wordt voor mensen. Het idee dat iets eigenlijk niet mag werkt voor veel mensen aanstekelijk en juist door de kwaliteit en manier van gebruiken meer in een gecontroleerde omgeving te plaatsen kunnen veel gevaren uit de weg gegaan worden.
i
ice-cubeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Svali, ik vind je een interessante mening hebben, waar ik eigenlijk helemaal achter sta.
Stel dat bijvoorbeeld voordat je harddrugs koopt, je een 'drugsbewijs' moet halen, bijvoorbeeld een soort examen met vragen over gevolgen/bijwerkingen/verslavingsfasen van allerlei soorten drugs.
Dan als je dat bewijs hebt, wordt er geregistreerd hoe vaak je iets haalt, en mag je bijvoorbeeld 1 keer per 3 maanden XTC halen, en dan 1,5mg per kg van je gewicht. Uiteraard mag je dan zo een drugsbewijs pas halen als je 18, of liever nog 21 bent.

Inderdaad kunnen dan veel uitgebuitte 'boeren' dan legaal planten verbouwen voor de overheid, en niet voor topcriminelen. Om doorverkoop aan bijvoorbeeld jongere kinderen te voorkomen, moeten de straffen voor drugshandel dan wel flink verhoogd worden, zodat er bijna geen criminaliteit omtrent drugs is.

Dit zou toch een mooi begin zijn naar een liberale samenleving? Een normale zakenman die eens in de zoveel tijd een topavondje met zijn vrouw kan beleven, met niet veel risico's tot verslaving, aangezien er een strikt limiet moet zijn voor de drugs die je kan kopen, en de illegale handel rond drugs zo goed als uitsterft.

Dit creëert veel werkgelegenheid, zowel bij verkooppunten, boeren en verwerkers. Ook kan er van de belasting die op de drugs betaald wordt bijvoorbeeld een speciale soort politie komen, die zich vooral focust op drugshandel, om de criminaliteit nog meer te laten uitsterven.

Dit is wel weer een mooi wereldje dat ik ff bedenk, maar natuurlijk is dit in de praktijk nauwelijks in te voeren, maar toch blijf ik erbij dat deze maatregelen tot een mooiere wereld zullen leiden.

Gr
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#13
ice-cube zei:
Dit is wel weer een mooi wereldje dat ik ff bedenk, maar natuurlijk is dit in de praktijk nauwelijks in te voeren, maar toch blijf ik erbij dat deze maatregelen tot een mooiere wereld zullen leiden.
Klik om te vergroten...

Dat denk ik ook wel.

Al zijn er wel enkele kanttekeningen die ik (voor mezelf) moet maken:

1) Legalisering d.m.v. het hanteren van bepaalde voorwaarden en richtlijnen zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot het in stand houden van de illegale handel. Want als je gewoon lekker drugs wil gebruiken op je eigen manier ga je niet naar de dokter of je aanmelden bij een speciale kliniek om het op hun manier te doen. Dat zal hoogstens werken voor die hard verslaafden.

2) Als de productie gelegaliseerd wordt, wie neemt het dan over? De farmaceutische industrie? Dat is ook niet echt een industrie die ik hoog in het vaandel heb en misschien wel net zo erg is, zij het niet erger.

Boeren die gaan verbouwen voor de overheid is inderdaad een goede optie, maar hoe gaan die beschermd worden? De huidige productie in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Afghanistan staan onder strikt toezicht van kartels en legers die zat geld hebben om dit te verzorgen.

3) Criminaliteit is op zich een probleem wat niet weg gaat. Het platleggen van drugscriminaliteit klinkt heel mooi, maar we kunnen niet verwachten dat die mensen dan maar een baantje gaan zoeken waarbij ze minder gaan verdienen (heel zwak uitgedrukt). De vraag is dan: Op welke manier zal de criminaliteit zich gaan verschuiven? En nog interessanter is natuurlijk: Komt er niet een grotere oorlog tussen overheid en de drugskartels die de handel niet zo maar zullen opgeven?

5) Uitgaande van de volgende definitie van legalisering van drugs: "het uit de strafwet halen van productie, handel (en consumptie) van drugs én het treffen van wettelijke regelingen voor gecontroleerde productie, distributie en consumptie van drugs alsmede het voorkomen van (gezondheids)schade". Kunnen we stellen dat er weer veel wetgeving en regeltjes bij moeten komen waar ik eigenlijk niet echt op zit te wachten en is in principe het verschuiven van het ene naar het andere kwaad.

Het is maar om aan te geven dat het niet zo makkelijk is. Ik denk zeker dat legalisering een betere optie is dan wat er nu gebeurt, maar dat zegt bij lange na niet dat andere problemen dan verdwijnen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Inderdaad. Het hele idee van de discussie die Drugs in Debat wil creëren is dus kijken naar andere manieren van handhaven.

Legaliseren betekent niet verkopen bij de Albert Heijn en ook niet dat iedereen een kilo speed in huis kan halen, maar misschien wel zorgen dat de drugs uit de criminaliteit gehaald kan worden. Momenteel zijn denk ik 99% van de DF leden criminelen omdat ze drugs in bezit hebben, voel jij je een crimineel?

Ik lees een hoop interessante argumenten hierboven, maar mijn insteek was natuurlijk mensen enthousiast krijgen om mee te debatteren en op zoek te gaan naar een nieuwe manier van handhaven!

Ik hoor niet bij de organisatie Drugs in Debat overigens (misschien heb ik die indruk gewekt :P ), maar ik vind het een hele interessante discussie die mogelijk veel goeds kan opleveren!
r
reverbLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mijn mening is dat ieder weldenkende gebruiker, voor legalisering is. Om de doodeenvoudige reden dat je liever niet de mafia op de been wenst te houden. De mafia staat nou niet bepaalt bekend om zijn goede kwaliteitseisen of prettige service.

De vraag is dan ook, volgens mij, hoe reguleer je een open en legale drugsmarkt? Ik zou het niet direct weten. Ik weet wel dat ik bereid ben enige vrijheid in te leveren voor enige controle, wat zeg ik, zelfs verstrekkende controle. Hoe kun je voorkomen dat ik in een legale markt de drugs niet doorverkoop of misbruik? Denk eens aan een jeugdig type, met enkele LSD tabs op zak en dat hij/zij deze voor de leuk in je thee druppelt. Wij kunnen pas legaliseren als wij de drugs die 'vrij verkocht' worden, op volwassen gebruik kunnen vertrouwen. Er is nog wel wat voorlichting nodig voordat een argeloze inwoner daadwerkelijk met deze gevaarlijke stoffen kan omgaan. Een examen voor gebruik en koop?

Ik zeg wel dat ik mij zou willen laten controleren, maar ik was niet bijster enthousiast over de voorgenomen invoering van de weedpas. Dus goede beveiliging van gebruik van prive gegevens is nodig, helaas is dit nog altijd ver te zoeken.

Tenslotte, graag zie ik een samenleving die genotsmiddelen op waarde kan schatten en deze kan inzettten voor opbouw en plezier. Wij zouden als gebruikers het goede voorbeeld kunnen geven en na kunnen denken over goede voorlichting en informatie.

Legaliseren, ja! Reguleren ... maar hoe?
I
InzkLid
01-01-2024, 00:00
#16
Er zouden een hoop voor, maar natuurlijk ook nadelen zitten aan het legaliseren van harddrugs. XTC zou wel gelegaliseerd mogen worden van mij persoonlijk. Het is een leuke en niet lichamelijke verslavende drug, en persoonlijker vind ik feestjes waar mensen zijn die xtc gebruiken, leuker dan feestjes waar mensen veel drank gebruiken. Van drank worden mensen sneller vervelend en agressief.

Uiteraard is en blijft drugs slecht voor het menselijke lichaam, en is het altijd beter als zo min mogelijk mensen het zouden doen. Maar aangezien je toch niet meer ontkomt aan het kennis maken met drugs (via tv, internet, vrienden), zou het natuurlijk ook beter zijn als er beter zicht is op wat er verkocht word, zodat er minder tot geen rommel op de markt zal zijn.

Ciao
W
WhiteWidowLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik vind dat drugs illegaal moeten blijven, inclusief drank en tabak. Er zijn er zoveel mensen aan verslaafd en toch is het legaal. Ook vind ik dat het wel spannend dat het illegaal is. Het klinkt misschien wat dom, maar het voelt wat specialer als er een shady gozer naar je toe komt, dan dat je in de rij staat bij de apotheek. Ook denk ik dat er veel meer doden gaan vallen als harddrugs gelegaliseerd gaan worden. Waar hebben we het eigenlijk over? Straks zitten er 12 jarige aan de coke omdat je het overal kan kopen zonder minimale leeftijd...
F
FlinkeKaterLid
01-01-2024, 00:00
#18
Tuurlijk moet drugs niet legaal worden -.-.. :confused:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#19
SchilDpadDo zei:
kan er geen poll aan vast ofzo ?
Klik om te vergroten...

Staat nu een poll bij, je kan niet opnieuw stemmen , hij staat er voor onbeperkte tijd nu.
Grz!
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Haha, er zijn 3 stemmen uitgebracht op elk een ander :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."