Drugs mag van mij wel degelijk gelegaliseerd worden.
Het is voor mij ook zeker duidelijk dat het niet zo maar legaal gemaakt kan worden. Drugs hebben desastreuze gevolgen voor de samenleving en alles wijst erop dat een hoop mensen niet het verstand hebben om hiermee om te kunnen gaan. Punt is wel dat we die nu al hebben, en als je wil kan je er altijd wel aan komen. Als ik in mijn omgeving kijk denk ik niet dat er veel mensen zijn die, als drugs legaal worden, ineens gaan gebruiken. De lat wordt natuurlijk wel verlaagd en er zal zeker sneller naar de drugs worden gegrepen maar het zal niet ineens explosief stijgen. Ik denk zeker wel dat er bepaalde richtlijnen bij zullen moeten komen en een goede en duidelijke begeleiding. Niet dat je bij de appie om de hoek even een pond speed kan halen en lang leve de lol.
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de VS of (vooral) Mexico kun je duidelijk zien dat die landen ernstig te leiden hebben onder de drugshandel en er jaarlijks grote hoeveelheden mensen omkomen door de tirannie van de kartels en drugsbendes. Het aantal drugsdoden in Mexico ligt tussen de 10 000 en 15 000 per jaar en stijgt nog steeds zorgbarend snel. Het is duidelijk om te stellen dat het drugsbeleid in deze landen niet werkt. Zou legalisering dan een oplossing zijn? Moeilijk te zeggen maar er zijn zeker wel enkele voordelen aan te dragen.
Er worden natuurlijk al zat soorten drugs legaal verkocht en dat zijn medicijnen. Waarom zouden illegale drugs niet aan dat rijtje toegevoegd kunnen worden als mensen over deze drugs kunnen worden bijgeschoold en leren over de werking en vooral bijwerkingen. Welke doses het beste genomen kan worden en hoe het gebruikt moet worden, op een veilige en hygiënische manier. Geen gekloot met vieze naalden, vervuilde drugs of wat dan ook. Als bijvoorbeeld heroïne of cocaïne voor een lage prijs en een beperkte dosis wordt aangeboden aan verslaafden zal dat een averechts effect hebben op de illegale handel. Als dat ook nog eens onder toezicht en op een veilige manier gebeurt zal dat ook niet echt aantrekkelijk werken voor mensen die het zouden willen proberen (zeg maar als een soort griepprik), maar meer als een medicijn voor mensen die op dit moment niet meer zonder kunnen. Een groot gedeelte van de drugsverslaafden in Nederland zijn al toe te schrijven aan drugs onder doktersrecept en die zijn vaak echt niet veel minder schadelijk dan de illegale drugs, of bijvoorbeeld alcohol.
Als je alleen al naar de kosten kijkt van de bestrijding van de illegale handel rond wiet, wordt daar jaarlijks al 183 miljoen euro aan uitgegeven. Door dit te legaliseren en een cannabisbelasting te gaan heffen, kan er volgens verschillende economen jaarlijks 850 miljoen euro verdiend worden! Waarom in godsnaam gebeurt dat dan niet?
Milton Friedman stelde al: ‘Een drugsverbod is niets anders dan staatssteun voor een crimineel kartel’. Criminelen profiteren van de illegaliteit, die de prijzen enorm opdrijft. Dat krijg je als er geen vrije markt is. Nog even los gezien van het feit of we het als samenleving aan kunnen om met deze vrijheid om te gaan, moeten we gewoon stoppen met het spekken van de kas van topcriminelen in de wereld, die over onze ruggen steenrijk zijn geworden, dat mag toch wel een keer duidelijk zijn. Dat zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden wereldwijd, door bendeoorlogen, corruptie, drugsprostitutie, slechte kwaliteit drugs enz. Het drugswereldje lijkt misschien onschuldig en “spannend” voor de kleine gebruiker, maar het is niet minder dan een wereldwijde ziekte die een massaslachting veroorzaakt en allemaal omdat drugs illegaal is!
De wereldwijde drugshandel is zo groot en machtig dat regeringen er een lachertje bij zijn. Het budget dat beschikbaar is voor opsporing en bestrijding van drugscriminaliteit is een lachertje vergeleken bij wat topcriminelen te besteden hebben. Die hebben een eindeloze voorraad geld ter beschikking die wij ze dagelijks aanleveren en door ons zitten ze nu ook in die positie. Corruptie viert hoogtij en een groot deel van de wetgevende en uitvoerende macht zijn al lang omgekocht en werken mee aan de handel, want op die manier verdien je tien (of zelfs honderden keren) meer geld dan op de legale wijze. Dat is in mijn optiek de reden dat legalisering wordt tegengehouden. Ik vind het ronduit naïef om te denken dat de overheid het illegaal wil blijven houden omdat ze bang zijn voor de gezondheid van de samenleving, de drugs krijgen we toch wel dus waarom dan niet op een veilige en goede manier?
Je kan niet meer verwachten dat mensen zelf na gaan denken.
Momenteel is dat ver te zoeken dat ben ik met je eens. Maar zou het niet een streven zijn om wel die kant op te gaan? Want “mensen” daar vallen we zelf onder en ik zie mezelf wel in staat om na te denken dus als samenleving ook (uiteindelijk). En dat klinkt erg utopisch dat weet ik, maar op de huidige manier gaan we hard op weg naar en dystopie waarin we daadwerkelijk helemaal nooit meer hoeven na te denken, dan wordt alles al geregeld voor je. En het kan niet in een keer allemaal goed gaan, maar ik vind dat we wel die richting op moeten gaan. Legalisering van drugs lijkt me daar een goed beginpunt voor.