Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe legalisering van drugs, heb jij een mening?

De legalisering van drugs, heb jij een mening?

43 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alle mensen die ik ken en anti-drugs zijn, zijn ertegen omdat het ongezond is. Als het gelegaliseerd wordt maakt dat voor die mensen niks uit. En wat is het verschil tussen medicijnen en drugs? Dat de eerste legaal zijn en de andere illegaal. Niemand is voor een verbod op medicijnen.
Bovendien zal bij legalisatie de prijs van drugs dalen waardoor de gebruiker niet meer op het dievenpad moet.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#2
catootje zei:
Alle mensen die ik ken en anti-drugs zijn, zijn ertegen omdat het ongezond is. Als het gelegaliseerd wordt maakt dat voor die mensen niks uit. En wat is het verschil tussen medicijnen en drugs? Dat de eerste legaal zijn en de andere illegaal. Niemand is voor een verbod op medicijnen.
Bovendien zal bij legalisatie de prijs van drugs dalen waardoor de gebruiker niet meer op het dievenpad moet.
Klik om te vergroten...

De mensen die medicijnen als drug gebruiken zijn er niet zo veel, dit zijn ook mensen die butaangas gebruiken om stoned te worden. Pannenkoeken houdt je toch.

Bij daling van de prijs zal het dus NOG makkelijker verkrijgbaar zijn. Dus nog meer ziekenhuis patientjes/verslaafden die werkeloos raken, dus geen inkomen hebben. Doordat hierdoor meer belastingcenten naar de zorg hiervan toe gaat zal je dus weer meer belasting moeten gaan betalen op den duur, dus nog minder om uit te geven, dus procentueel gezien gaat de prijs dan alsnog omhoog.
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#3
SchilDpadDo zei:
De mensen die medicijnen als drug gebruiken zijn er niet zo veel, dit zijn ook mensen die butaangas gebruiken om stoned te worden. Pannenkoeken houdt je toch.

.
Klik om te vergroten...
pardon??/en al die mensen die verslaafd zijn aan kalmeringsmiddelen, slaapmiddelen, opiaten, methadon, dexamfetamine, ritalin enz. enz. enz. dan?
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#4
SchilDpadDo zei:
Bij daling van de prijs zal het dus NOG makkelijker verkrijgbaar zijn. Dus nog meer ziekenhuis patientjes/verslaafden die werkeloos raken, dus geen inkomen hebben. Doordat hierdoor meer belastingcenten naar de zorg hiervan toe gaat zal je dus weer meer belasting moeten gaan betalen op den duur, dus nog minder om uit te geven, dus procentueel gezien gaat de prijs dan alsnog omhoog.
Klik om te vergroten...
Dit is wel de allergrootste onzin; mensen gaan heus geen drugs gebruiken omdat het goedkoop is.
Verder ben je een salon-econoom.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#5
catootje zei:
SchilDpadDo zei:
Bij daling van de prijs zal het dus NOG makkelijker verkrijgbaar zijn. Dus nog meer ziekenhuis patientjes/verslaafden die werkeloos raken, dus geen inkomen hebben. Doordat hierdoor meer belastingcenten naar de zorg hiervan toe gaat zal je dus weer meer belasting moeten gaan betalen op den duur, dus nog minder om uit te geven, dus procentueel gezien gaat de prijs dan alsnog omhoog.
Klik om te vergroten...
Dit is wel de allergrootste onzin; mensen gaan heus geen drugs gebruiken omdat het goedkoop is.
Verder ben je een salon-econmist.
Klik om te vergroten...

Als het legaal maakt en je betaald nog maar een schijntje van wat het nu is, zeg je eerder ''ach, het is maar een 10'tje''. Dan leg je ook nog eens de financiele lat veel lager.

Als je nu wilt iets wil proberen (zeg coke), dan ben je er heel bewust mee bezig dat je dat gaat doen. Het kost je ook nog eens een keer 50,- en je moet er redelijke moeite voor doen om het te verkrijgen. Dan nog maar de vraag wat de kwaliteit is.

Maak je het spul legaal (en dus goedkoper) dan word dit eerder in een moment van verstandsverbijstering gedaan. Als je je dan op een middag bedenkt dat je dat wil proberen dan heb je voor een schijntje het spul liggen.

Over die medicijnen , true point, maar ook daar zie je veel dat het slechts een verplaatsing van je verslaving plaats vind. Dat ga je dan ook krijgen, dat mensen middeltje tegen een ander middeltje nemen. Dat zie je hier op het forum ook veel. Omdat ze stoppen met iets, drukken ze zich vol met iets anders en dan raar vinden dat ze daar aan verslaafd raken.

Een hard-drug is iets fragiels wat met grote zorg moet worden gebruikt. Die verantwoordelijkheid hebben de meeste de het nu gebruiken al niet. Laat staan als je het zo in de massa brengt.
(salon-economist?)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Legaliseren maar! Ik haal graag m'n gevulde sealtje of pilletje bij de apotheek want...

- dan krijg ik zuiver spul;
- dan spek ik de staatskas met mijn avondje uit;
- dan weet ik dat de apotheker een oogje in het zeil houdt of kan houden / vragen kan beantwoorden op een zinnige manier;
- dan sponsor ik de mafia niet meer;
- dan vindt de verkoop op een gecontroleerde manier plaats - leeftijdscheck, check interactie met geneesmiddelen van de klant

TOPPERTJE dus.
H
HendroidLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik gebruik zelf ook regelmatig harddrugs maar toch ben ik er op tegen. Ik denk dat als het legaal wordt er veel te veel doden en verslaafden gaan vallen.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#8
kan er geen poll aan vast ofzo ?
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Laat het lekker zo als het is, het moet niet te gewoon worden. Anders krijg je al die wapsels overal.. Ik weet niet, wil niet dat het hele "drugswereldje" verdwijnt. Vind het wel leuk stiekem, de lui met wie je om gaat en dat soort dingen, je hebt allemaal wat gemeen en dat is drugs.. Klinkt heel erg junkie achtig maar is het niet :P. Het is gewoon illegaal en dat moet zo blijven dat maakt het ook een stukje spannender, jij bent ergens mee bezig en niemand weet wat, je maakt deel uit van de "echte" wereld, maar ook van de darkside.. Klinkt vast heel dom dit maar zo denk ik er over :P
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#10
SchilDpadDo zei:
De mensen die medicijnen als drug gebruiken zijn er niet zo veel, dit zijn ook mensen die butaangas gebruiken om stoned te worden. Pannenkoeken houdt je toch.

.
Klik om te vergroten...
pannenkoeken houdt je toch? Als het werkwoord voor ''je'' staat komt er geen ''t'' achter de stam.
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#11
harry123 zei:
Laat het lekker zo als het is, het moet niet te gewoon worden. Anders krijg je al die wapsels overal.. Ik weet niet, wil niet dat het hele "drugswereldje" verdwijnt. Vind het wel leuk stiekem, de lui met wie je om gaat en dat soort dingen, je hebt allemaal wat gemeen en dat is drugs.. Klinkt heel erg junkie achtig maar is het niet :P. Het is gewoon illegaal en dat moet zo blijven dat maakt het ook een stukje spannender, jij bent ergens mee bezig en niemand weet wat, je maakt deel uit van de "echte" wereld, maar ook van de darkside.. Klinkt vast heel dom dit maar zo denk ik er over :P
Klik om te vergroten...

Dit is precies de reden dat drugs illegaal zijn. Klinkt iddd heel dom..
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#12
catootje zei:
SchilDpadDo zei:
De mensen die medicijnen als drug gebruiken zijn er niet zo veel, dit zijn ook mensen die butaangas gebruiken om stoned te worden. Pannenkoeken houdt je toch.

.
Klik om te vergroten...
pannenkoeken houdt je toch? Als het werkwoord voor ''je'' staat komt er geen ''t'' achter de stam.
Klik om te vergroten...
Ik ben blij dat je mij hierop wijst. Vooral aangezien je zo'n adembenemende toevoeging hebt in deze discussie en dat geheel zonder eigen typo's.

Pannenkoek.
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
catootje zei:
harry123 zei:
Laat het lekker zo als het is, het moet niet te gewoon worden. Anders krijg je al die wapsels overal.. Ik weet niet, wil niet dat het hele "drugswereldje" verdwijnt. Vind het wel leuk stiekem, de lui met wie je om gaat en dat soort dingen, je hebt allemaal wat gemeen en dat is drugs.. Klinkt heel erg junkie achtig maar is het niet :P. Het is gewoon illegaal en dat moet zo blijven dat maakt het ook een stukje spannender, jij bent ergens mee bezig en niemand weet wat, je maakt deel uit van de "echte" wereld, maar ook van de darkside.. Klinkt vast heel dom dit maar zo denk ik er over :P
Klik om te vergroten...

Dit is precies de reden dat drugs illegaal zijn. Klinkt iddd heel dom..
Klik om te vergroten...


Hoe bedoel je "dit is precies de reden"?
M
MarckoLid
01-01-2024, 00:00
#14
SchilDpadDo zei:
catootje zei:
SchilDpadDo zei:
De mensen die medicijnen als drug gebruiken zijn er niet zo veel, dit zijn ook mensen die butaangas gebruiken om stoned te worden. Pannenkoeken houdt je toch.

.
Klik om te vergroten...
pannenkoeken houdt je toch? Als het werkwoord voor ''je'' staat komt er geen ''t'' achter de stam.
Klik om te vergroten...
Ik ben blij dat je mij hierop wijst. Vooral aangezien je zo'n adembenemende toevoeging hebt in deze discussie en dat geheel zonder eigen typo's.

Pannenkoek.
Klik om te vergroten...
wie begint er nou over typfouten loser je argumenten slaan als een lul op een drumstel.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
^ Volgens mij is de reden dat drugs illegaal zijn nog altijd omdat ze niet bepaald goed zijn voor de gezondheid :wink:

Ik denk dat als je het legaal maakt haast iedereen met drugs in aanraking komt en je hebt dan altijd van die idioten die er niet mee om weten te gaan en het weer verpesten voor de rest, want dan ga je dus vaker krijgen dat mensen nokkie gaan op feestjes en daar heb ik dus totaal geen zin in. In dat opzicht denk ik, verbied gewoon alles, ook sigaretten en alcohol. (Ookal heb ik er dan zelf niks aan, maar even gewoon in het algemeen, want hoeveel mensen zijn er wel niet verslaafd of misbruiken dat..) Maar dan heb je alsnog dat de mensen die zeer verslavingsgevoelig zijn de mensen die dat niet zijn in het nadeel brengen.
Aan de andere kant, als het legaal zou zijn zou niemand zich bezwaard (hoeven) voelen om alles te laten testen en kan er veel meer voorlichting komen (omdat je dan niet echt meer aan kan komen met 'voorlichting zet juist mensen aan tot drugsgebruik') en dan zouden misschien juist meer mensen er leren beter mee om te gaan. Dan voorkom je deels ook gedoe dat mensen op feestjes kopen en verkeerde drugs naar binnen gooien.

Oké ik weet dat m'n eigen mening tegenstrijdig is maar het kan in mijn hoofd alle kanten op eigenlijks. Eigenlijk weet ik het gewoon niet. Want je gaat nooit weten hoe het uitpakt indien het gelegaliseerd wordt.
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Tja ik denk dat het mis gaat als je het legaliseert, zoals je al zegt zero, er zijn altijd malloten die niet weten hoe er mee om te gaan, dat is volgens mij ook de eerste instantie waarom het verboden is. Ik vind het hier in Nederland wel goed, misschien een beetje hypocriet, bezit illegaal maar gebruik legaal, maar zo gaat het goed. Er zullen altijd nog wel wat mensen zijn die het beeld verpesten, helaas wordt door de media ook alleen maar dat soort mensen in het daglicht gezet en niet de mensen die het gewoon "normaal" kunnen gebruiken. Ken genoeg mensen die gewoon een goede baan hebben, universiteit hebben afgerond of nog bezig zijn, en het goed doen maar af en toe een lsd tripje doen of een pilletje slikken, ik vind dat dat geen probleem hoeft zijn. Legaliseren gaat wel ver, maar ik vind wel dat het taboe er een keertje af mag...
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#17
Drugs mag van mij wel degelijk gelegaliseerd worden.

Het is voor mij ook zeker duidelijk dat het niet zo maar legaal gemaakt kan worden. Drugs hebben desastreuze gevolgen voor de samenleving en alles wijst erop dat een hoop mensen niet het verstand hebben om hiermee om te kunnen gaan. Punt is wel dat we die nu al hebben, en als je wil kan je er altijd wel aan komen. Als ik in mijn omgeving kijk denk ik niet dat er veel mensen zijn die, als drugs legaal worden, ineens gaan gebruiken. De lat wordt natuurlijk wel verlaagd en er zal zeker sneller naar de drugs worden gegrepen maar het zal niet ineens explosief stijgen. Ik denk zeker wel dat er bepaalde richtlijnen bij zullen moeten komen en een goede en duidelijke begeleiding. Niet dat je bij de appie om de hoek even een pond speed kan halen en lang leve de lol.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de VS of (vooral) Mexico kun je duidelijk zien dat die landen ernstig te leiden hebben onder de drugshandel en er jaarlijks grote hoeveelheden mensen omkomen door de tirannie van de kartels en drugsbendes. Het aantal drugsdoden in Mexico ligt tussen de 10 000 en 15 000 per jaar en stijgt nog steeds zorgbarend snel. Het is duidelijk om te stellen dat het drugsbeleid in deze landen niet werkt. Zou legalisering dan een oplossing zijn? Moeilijk te zeggen maar er zijn zeker wel enkele voordelen aan te dragen.

Er worden natuurlijk al zat soorten drugs legaal verkocht en dat zijn medicijnen. Waarom zouden illegale drugs niet aan dat rijtje toegevoegd kunnen worden als mensen over deze drugs kunnen worden bijgeschoold en leren over de werking en vooral bijwerkingen. Welke doses het beste genomen kan worden en hoe het gebruikt moet worden, op een veilige en hygiënische manier. Geen gekloot met vieze naalden, vervuilde drugs of wat dan ook. Als bijvoorbeeld heroïne of cocaïne voor een lage prijs en een beperkte dosis wordt aangeboden aan verslaafden zal dat een averechts effect hebben op de illegale handel. Als dat ook nog eens onder toezicht en op een veilige manier gebeurt zal dat ook niet echt aantrekkelijk werken voor mensen die het zouden willen proberen (zeg maar als een soort griepprik), maar meer als een medicijn voor mensen die op dit moment niet meer zonder kunnen. Een groot gedeelte van de drugsverslaafden in Nederland zijn al toe te schrijven aan drugs onder doktersrecept en die zijn vaak echt niet veel minder schadelijk dan de illegale drugs, of bijvoorbeeld alcohol.

Als je alleen al naar de kosten kijkt van de bestrijding van de illegale handel rond wiet, wordt daar jaarlijks al 183 miljoen euro aan uitgegeven. Door dit te legaliseren en een cannabisbelasting te gaan heffen, kan er volgens verschillende economen jaarlijks 850 miljoen euro verdiend worden! Waarom in godsnaam gebeurt dat dan niet?

Milton Friedman stelde al: ‘Een drugsverbod is niets anders dan staatssteun voor een crimineel kartel’. Criminelen profiteren van de illegaliteit, die de prijzen enorm opdrijft. Dat krijg je als er geen vrije markt is. Nog even los gezien van het feit of we het als samenleving aan kunnen om met deze vrijheid om te gaan, moeten we gewoon stoppen met het spekken van de kas van topcriminelen in de wereld, die over onze ruggen steenrijk zijn geworden, dat mag toch wel een keer duidelijk zijn. Dat zijn mensen die verantwoordelijk zijn voor miljoenen doden wereldwijd, door bendeoorlogen, corruptie, drugsprostitutie, slechte kwaliteit drugs enz. Het drugswereldje lijkt misschien onschuldig en “spannend” voor de kleine gebruiker, maar het is niet minder dan een wereldwijde ziekte die een massaslachting veroorzaakt en allemaal omdat drugs illegaal is!

De wereldwijde drugshandel is zo groot en machtig dat regeringen er een lachertje bij zijn. Het budget dat beschikbaar is voor opsporing en bestrijding van drugscriminaliteit is een lachertje vergeleken bij wat topcriminelen te besteden hebben. Die hebben een eindeloze voorraad geld ter beschikking die wij ze dagelijks aanleveren en door ons zitten ze nu ook in die positie. Corruptie viert hoogtij en een groot deel van de wetgevende en uitvoerende macht zijn al lang omgekocht en werken mee aan de handel, want op die manier verdien je tien (of zelfs honderden keren) meer geld dan op de legale wijze. Dat is in mijn optiek de reden dat legalisering wordt tegengehouden. Ik vind het ronduit naïef om te denken dat de overheid het illegaal wil blijven houden omdat ze bang zijn voor de gezondheid van de samenleving, de drugs krijgen we toch wel dus waarom dan niet op een veilige en goede manier?

Je kan niet meer verwachten dat mensen zelf na gaan denken.
Klik om te vergroten...

Momenteel is dat ver te zoeken dat ben ik met je eens. Maar zou het niet een streven zijn om wel die kant op te gaan? Want “mensen” daar vallen we zelf onder en ik zie mezelf wel in staat om na te denken dus als samenleving ook (uiteindelijk). En dat klinkt erg utopisch dat weet ik, maar op de huidige manier gaan we hard op weg naar en dystopie waarin we daadwerkelijk helemaal nooit meer hoeven na te denken, dan wordt alles al geregeld voor je. En het kan niet in een keer allemaal goed gaan, maar ik vind dat we wel die richting op moeten gaan. Legalisering van drugs lijkt me daar een goed beginpunt voor.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#18
harry123 zei:
Ik vind het hier in Nederland wel goed, misschien een beetje hypocriet, bezit illegaal maar gebruik legaal, maar zo gaat het goed. .
Klik om te vergroten...
Maar gebruik móet ook wel legaal zijn, anders gaan mensen niet meer 112 bellen als er iets aan de hand is en dan gaat iedereen al helemaal dood. Zeg maar.

@ Svali, goed verhaal. Zo klinkt het best wel logisch. Alleen hoe zet je zoiets dan in in de praktijk? Ik kan me dat niet echt voorstellen of zo. Natuurlijk, wat je zegt, richtlijnen, begeleiding en zo. Maar dan nog...
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#19
ZERO- zei:
@ Svali, goed verhaal. Zo klinkt het best wel logisch. Alleen hoe zet je zoiets dan in in de praktijk? Ik kan me dat niet echt voorstellen of zo. Natuurlijk, wat je zegt, richtlijnen, begeleiding en zo. Maar dan nog...
Klik om te vergroten...

In de praktijk zal het natuurlijk nog wel wat om handen hebben en hoe dat precies opgezet moet worden weet ik ook niet. Maar ik denk dat de voordelen dusdanig opwegen tegen de nadelen dat het de moeite zeker waard is.

We zij al zo lang gewend dat het op deze manier gaat dat het misschien moeilijk voor te stellen is. maar verandering moet ergens beginnen.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Dát is waar. En uiteindelijk kan het soms heel snel gaan, want het is nu al bijna onmogelijk om je voor te stellen dat je in bijv. een restaurant mag roken terwijl dat een paar jaar geleden gewoon nog mocht.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."