Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHeeft drugsgebruik jou veranderd?

Heeft drugsgebruik jou veranderd?

30 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of het gebruik van drugs jullie heeft veranderd. Ik besef me dat dit een best abstracte vraag is en dat 'drugs' een nogal breed begrip is. Bovendien ben ik me bewust van het feit dat er aan deze vraag ook meteen wat aannames (over o.a. identiteit) kleven.

Toch ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en inbreng.

Enkele vragen om het misschien wat concreter te maken:
  1. Heb je het idee dat je 'persoonlijkheid' is veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  2. Is je 'wereldbeeld' veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  3. Is je gedrag veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  4. Zo ja, welke drugs hebben de grootste invloed gehad op je persoonlijkheid en/of gedrag?

Ik heb ook een poll, op basis van de 'Big Five personality traits', bijgevoegd. Ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets zal toevoegen, maar misschien kan de uitkomst wel interessant zijn.

Bedankt!
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi Mentat,

Ja, drugs heeft mij veranderd in verschillende opzichten. Ik ben er door achteruit gegaan maar ook weer niet. Het klinkt misschien gek maar ik heb er ook weer veel van geleerd. Ik zal de vragen voor je beantwoorden zodat je een concreet antwoord hebt.

1. Heb je het idee dat je 'persoonlijkheid' is veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
"Ja, wel een beetje eigenlijk. Niet zozeer na hard-drugs gebruik maar wel met cannabis-gebruik. Ik ben een jaar lang verslaafd geweest aan cannabis en ben nu 5 maanden clean. Mijn persoonlijkheid is er 'harder' van geworden: ik kom meer voor mezelf op, heb een ietwat 'grotere mond' en ik weet wat drugs nu met me doet. Ik ben serieus waar blij dat ik nu clean ben. Ik hoef cannabis nooit meer aan te raken."

2. Is je 'wereldbeeld' veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
"Ja zeker, met het gebruik van MDMA. Door MDMA heb ik ontdekt hoe onwerkelijk je jezelf eigenlijk kan voelen. Hoe onwerkelijk de wereld kan zijn. Je voelt je namelijk zo gelukkig (door de serotonine) dat het gewoon onwerkelijk is. En dat dat gevoel in de werkelijke wereld onmogelijk is. Verder nog nooit echt psychedelische drugs gebruikt, wel 2CB maar dat was een milde trip. Dit maakte de wereld gewoon nog een stukje mooier dan 'ie al is."

3. Is je gedrag veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
"Ja, ik ben een stuk volwassener en minder impulsief dan ik eerst was. Alhoewel, door het cannabisgebruik werd ik laks en deed ik eigenlijk vrij weinig op werken na. Werken om cannabis te kunnen kopen. Door het stoppen met gebruik ben ik eigenlijk volwassener en minder impulsief geworden. Dus als we het in feite bekijken komt het er op neer dat ik door drugsgebruik wel veranderd ben qua gedrag."

4. Zo ja, welke drugs hebben de grootste invloed gehad op je persoonlijkheid en/of gedrag?
"Ik denk dan echt wel cannabis eigenlijk."


Ik hoop dat ik je hiermee een goed, concreet antwoord heb kunnen geven!
D
Drugslover43Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb voor de laatste optie van de poll gekozen zoals meer dan de helft, geen bijzondere keus dus.
Er had ook kunnen staan "tast t je korte termijngeheugen aan" had k maby daarvoor gestemd:cry:
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeker, drugs heeft een positief effect voor mij. In hoeverre je drugs dan positief kan noemen.

Weed, maakt me rustig in mijn hoofd waardoor ik rationeel en logisch na kan denken ipv impulsief en met emotie. Die tweede leid vaak tot problemen, en vaak als ik een paar dagen over de situatie na kan denken ben ik het ook niet met mezelf eens. Dus weed voor rationeel denken. Weed heeft mij door rationeel te laten denken ook veel geleerd in mijn omgang met andere mensen en de wereld. Zonder weed zou ik waarschijnlijk allang gek geworden zijn.

mdma, werkt therapeutisch en en mijn vriend en ik staan zo op 1 level samen dat die paar uur M onze relatie echt duidelijk verbeteren. We kunnen makkelijker over bepaalde onderwerpen praten en je voelt weer even dat het helemaal niet zo erg is als meneer weer eens niet de vaatwasser ingeladen heeft. Die kleine dingen doen er niet toe als je voelt hoeveel je van iemand houd. Soms is het wel fijn dat M je weer even heel hard laat voelen wat je voor je partner voelt.

Speed, beetje hetzelfde als M. Ook super voor mijn relatie, over dingen praten is ontzettend makkelijk waardoor eventuele problemen uitgepraat worden en er geen ruzie door ontstaat. Speed heeft laatst ons leven ook omgedraaid, we hebben een compleet nieuwe inrichting en doel in ons leven, mijn vriend en ik hebben samen een uur lang gejankt omdat we het licht zagen. Zonder speed vinden wij denken en onze gedachtes onder woorden brengen een heel stuk moeilijker. Met speed is alles zo geordend en zijn alle woorden de juiste, waardoor praten dus onwijs fijn is.
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Zweibeiner zei:
Zeker, drugs heeft een positief effect voor mij. In hoeverre je drugs dan positief kan noemen.

Weed, maakt me rustig in mijn hoofd waardoor ik rationeel en logisch na kan denken ipv impulsief en met emotie. Die tweede leid vaak tot problemen, en vaak als ik een paar dagen over de situatie na kan denken ben ik het ook niet met mezelf eens. Dus weed voor rationeel denken. Weed heeft mij door rationeel te laten denken ook veel geleerd in mijn omgang met andere mensen en de wereld. Zonder weed zou ik waarschijnlijk allang gek geworden zijn.

mdma, werkt therapeutisch en en mijn vriend en ik staan zo op 1 level samen dat die paar uur M onze relatie echt duidelijk verbeteren. We kunnen makkelijker over bepaalde onderwerpen praten en je voelt weer even dat het helemaal niet zo erg is als meneer weer eens niet de vaatwasser ingeladen heeft. Die kleine dingen doen er niet toe als je voelt hoeveel je van iemand houd. Soms is het wel fijn dat M je weer even heel hard laat voelen wat je voor je partner voelt.

Speed, beetje hetzelfde als M. Ook super voor mijn relatie, over dingen praten is ontzettend makkelijk waardoor eventuele problemen uitgepraat worden en er geen ruzie door ontstaat. Speed heeft laatst ons leven ook omgedraaid, we hebben een compleet nieuwe inrichting en doel in ons leven, mijn vriend en ik hebben samen een uur lang gejankt omdat we het licht zagen. Zonder speed vinden wij denken en onze gedachtes onder woorden brengen een heel stuk moeilijker. Met speed is alles zo geordend en zijn alle woorden de juiste, waardoor praten dus onwijs fijn is.
Klik om te vergroten...
Ik snap zeker wat je bedoelt met het gemakkelijk kunnen praten over dingen. Je vergeet wel even al die dingen om je heen als je harddrugs hebt gebruikt. Dat heb ik ook met M-gebruik en S-gebruik, haha.
Wel fijn dat jij je zo rustig voelt door cannabis. Ik heb ook ADHD dus ik denk dat ik daardoor iets té rustig ofwel laks werd. Voor iedereen werkt het verschillend, haha.
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Denken op weed is zoveel fijner! Praten op speed is zoveel mijner! (slaat nergens op maar het moest rijmen van me)
Laats had ik een gedachte die ik met mijn vriend deelde, op weed denk ik veel (geordend en ook rustig) na en zeker met een logisch standpunt. Ik kreeg het mijn vriend niet uitgelegd zodat hij mijn gedachtegang kon volgen en werd er lichtelijk geïrriteerd door. Nog geen week later las ik een nieuwsbericht waarin mijn gedachte bewezen werden. Ik heb vol trots hem dat bericht laten lezen.
Op het moment ben ik de molen in gegaan om te checken of ik niet misschien last heb van ADD. Sinds mijn eerste x speed is die gedachte op gekomen en ik sta nu op de wachtlijst (het irriteert me dat die lijsten lang zijn, want ik heb nu een idee wat er mis is met me, en dan wil ik het uiteraard ook het liefst gisteren nog uitgezocht hebben) en hopelijk gaat er iets uit komen waar ik mee kan gaan werken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik heb gestemd, als enige zie ik nu.

Met name psychedelica hebben mijn kijk op de wereld enorm veranderd. Ik ben veel meer open-minded geworden en zie dingen niet meer zo zwart wit als vroeger. Ben bovendien ook wat spiritueler en gevoeliger geworden, iets dat ik voor mijn psychedelica gebruik nooit had kunnen bedenken.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb ook gestemd, maar ik weet niet of ik alle veranderingen kan toewijzen aan drugsgebruik. Mijn eerste keer truffels was op mijn 16e, en rond die periode van je leven gebeurt er überhaupt veel dat je als een persoon veranderd.
N
NarayaniLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik weet net als Fool niet zeker of ik veranderingen per se kan toeschrijven aan drugsgebruik. Ben in dezelfde periode sowieso veel volwassener geworden en als persoon gegroeid, maar dat zal ook komen door heel veel andere factoren. Wel denk ik dat drugsgebruik bepaalde processen heeft versneld voor mij. Met name MDMA en psychedelica hebben me inzichten en meer zelfvertrouwen gegeven, en ze hebben geholpen met verwerkingsprocessen, wat doorwerkte in het dagelijkse nuchtere leven.

Zo heeft een vervelende ervaring op truffels ervoor gezorgd dat ik eindelijk therapie zocht voor de trauma's die toen naar boven kwamen waar ik anders misschien langer mee was blijven lopen. Tegelijk kwam ik er in die trip achter hoe geliefd ik was door de vrienden die daar bij waren en me onder hun hoede namen. En een hele positieve ervaring op mdma heeft ervoor gezorgd dat ik met mijn vriend volledig open kon praten over alle positieve en negatieve dingen in onze relatie, die daardoor een boost heeft gehad waar we twee jaar later nog profijt van hebben. Zelfde geldt ook voor een vriendschap die ik weer nieuw leven in heb geblazen, toen ik met die vriendin samen xtc gebruikte thuis hebben we heel mooi de slechte periode in onze vriendschap kunnen afsluiten.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hetzelfde zoals fool zegt, mijn start van gebruik lag op de leeftijd van ontwikkeling. Kan wel zeggen dat het een andere kijk op het leven in positieve zin gebracht heeft. Vooral de psychedelische ervaringen. Door xtc ben ik dan weer wat opener geworden. Andere aangevinkte opties behoren tot twijfel ontwikkeling/gebruik.
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bedankt allemaal!

Ik vind het erg boeiend om jullie (uitgebreide) posts en ervaringen te lezen. Ik snap ook dat het moeilijk (of eigenlijk onmogelijk) is om een 'oorzakelijk verband' te leggen tussen drugsgebruik en eventuele veranderingen. We worden allemaal vanzelf wat ouder en met een beetje geluk ook wijzer.

Ik vind het ook mooi om te zien dat, op dit moment, de optie 'Ik ben meer 'friendly/compassionate' (A) dan voorheen' de meeste stemmen heeft. Nogmaals bedankt voor de reacties!
S
ShroomeryLid
01-01-2024, 00:00
#12
Net zoals Fool het zegt is het voor mij lastig om in te schatten of de veranderingen/ontwikkelingen die ik heb meegemaakt toe te schrijven zijn aan drugsgebruik. In negatieve zin is mijn geheugen wel wat verslechterd, evenals mijn concentratie. Dit zal wellicht een correlatie hebben met het gebruiken van MDMA op nog niet volledige ontwikkelde hersenen en het vele drinken en weinig slapen. In positieve zin ben ik door diezelfde drug opener geworden naar mensen en maak ik mij minder druk over hoe mensen willen zijn en vind ik dit andersom ook fijn. Door de psychedelica kan ik beter relativeren in met name beangstigende situaties en word ik wat sneller emotioneel om zaken zoals het zien van oorlogsfilmpjes en dergelijke. Vond ik voorheen natuurlijk nooit leuk om te zien, maar nu huil ik er sneller om. Alsof mijn empathische vermogen is toegenomen. En natuurlijk een hele bunch of leuke mensen ontmoet :wink:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ook voor mij lastig, maar psychedelica heeft mijn horizon absoluut verbreed. Ik zie nu in problemen juist uitdagingen. En sociale vaardigheden lijken door o.a LSD sterk te zijn verbeterd.

Keerzijde is dat drugs als wiet , opiaten etc. juist een véél minder positief effect hebben, tenzij ik een film kijk of ga slapen.
U
UsernameAprilLid
01-01-2024, 00:00
#14
Drugs heeft mij geholpen om aan mijn zelfvertrouwen te werken en ik heb mezelf beter leren kennen. Het heeft me geholpen om een meer realistische kijk te geven op de wereld. De drugs hebben enigzins geholpen om meer mezelf te zijn en mijn persoonlijkheid niet te verschuilen.
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja eigenlijk wel..weinig buiten komen..weinig sociale contacten en nimmer uitgaan enz..spijtig genoeg..
G
GabbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik snap niks van de poll dus dan maar zo. 2-CB (met Ketamine erbij) & XTC hebben mij zeker veranderd. Ik was eerst een persoon die zelf vertrouwen uitstraalde maar het totaal niet heeft.

Ik merk nu aan mezelf dat ik veel meer zelf vertrouwen heb gekregen en mezelf veeeel beter heb leren kennen.

De mening van andere boeide me voorheen veel en nu boeit het me niks meer.
C
CrazyKaribouLid
01-01-2024, 00:00
#17
Hmmm heb je poll niet ingevuld maar bij deze mijn persoonlijke vaststellingen:

Cannabis en hasj hadden vaak een temperende werking op mijn veelal impulsieve persoonlijkheid.Het hielp me zeker om minder zwart-wit te denken en gematigder te zijn in mn denkbeelden en reacties.Helaas ook een trigger voor psychoses en daar is het uiteindelijk ook op uitgedraaid voor mij.

Psychedelica hebben ergens zeker een.positieve invloed gehad qua zelfkennis omdat je onder invloed van,onherroepelijk bewust raakt van je eigen karaktertrekken en gedragsspatronen die je anders misschien nooit had herkend bij jezelf

MDMA heeft niet zoveel invloed gehad denk ik maar amfetamines zeker wel omdat je ergens weer dingen aan jezelf opmerkt die jz anders misschien niet zo expliciet had vertoond...ook weer een grote factor in de ontwikkeling van psychoses,vooral ook door het slaapgebrek dat ermee samen gaat.

Om het kort te houden...bottomline is:ja ik ben verandert door drugs.Psychotisch,sociaal onzeker,onzeker over mijn eigen karakteristieken en mijn eigen wilskracht.Ligt waarschijnlijk aan mijn eigen keuzes van altijd de grenzen te willen opzoeken en te ver te gaan dus dit is niet zo representatief maar wel mijn eigen ervaring na 18 jaar gebruik.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ja ik ben negatief veranderd.
Het is misschien niet persee de drugs,
Maar de situaties waarin ik terecht kom onder invloed.
Speed heeft me psychotisch gemaakt
Waardoor ik zeer ernstige akties heb meegemaakt en gedaan.

Coke heeft me het meest veranderd.
Ik was een 'stoere' zelfverzekerde jongeman altijd aandacht van de vrouwen en ook altijd in een relatie.

Er is niets meer van over.
Durf bijna niemand die bekend is onder ogen te komen.
De deur uit is een hele opgave,
Zowel lichamelijk als mentaal
Virtueel contact met dames gaat me goed af
Zodra het op een date aankomt
Verzin ik elke keer weer een kut smoes.
Mijn korte termijn geheugen is helemaal naar de knoppen.
Na 5 seconden ben ik al kwijt wat ik heb uitgerekent of opgezocht en moet ik het overnieuw doen

Werd steeds vaker para door de coke
Alles dicht steeds luisteren of ik wat hoorde
Tv radio alles uit

Nu 5 dagen geen coke,
Merk ik nog steeds lichamelijk en mentaal de schade.

Er is eigenlijk geen enkele drug positief geweest voor mij.
Paar keer overdosis.
2 keer neergestoken omdat mijn ego te groot was.
En zo nog wat dingen
Dus ben van plan om niet meer te gebruiken
Het leverd me niets op
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heftig Liefhebbertje...

Wel goed dat het je heeft doen inzien dat het anders moet. Het zou zo kunnen dat je je zelfvertrouwen weer terugvindt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Fool zei:
Ik heb ook gestemd, maar ik weet niet of ik alle veranderingen kan toewijzen aan drugsgebruik. Mijn eerste keer truffels was op mijn 16e, en rond die periode van je leven gebeurt er überhaupt veel dat je als een persoon veranderd.
Klik om te vergroten...
Ja hier sluit ik me bij aan. Nouja, mijn eerste keer xtc was op mijn 21e maar ik ben sindsdien ook veel veranderd. Al heb ook best wel wat behandeling achter de rug. Daar leert een mens ook wel van.
Wat ik vooral in het begin vond was dat mijn gedachten een keer stil konden staan tijdens drugsgebruik. Het enige wat telt is het moment zelf, de moeilijkste discussie die je met jezelf hebt op dat moment is of je even wil gaan zitten of toch liever een kauwgompje neemt. Dat het leven ineens zo simpel kan zijn vond ik echt een openbaring. En dat de mogelijkheid bestond om me niet 24/7 zorgen te maken. Daardoor ben ik dat in mijn dagelijks leven ook veel minder gaan doen (toendertijd) en ben ik veel relaxter geworden.

Ik ben blij dat ik na al die jaren drugs nog steeds heel erg leuk vind. Ken ook genoeg voorbeelden van dat mensen het misbruiken of nare ervaringen hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."