Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHeeft drugsgebruik jou veranderd?

Heeft drugsgebruik jou veranderd?

30 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Zoals de anderen al zeggen, is het moeilijk om te zeggen welke veranderingen door de leeftijd komen en welke door drugs. Ik blowde voor het eerst op mijn 15e, ik deed op mijn 18e voor de eerste keer xtc en ik ben nu 22. Nogal een fase waarop er veel verandert. Een belangrijke verandering die me opvalt is dat ik serieuzer ben geworden en iets meer met mijn leven ben gaan doen. Ik denk dat dat in zekere zin ook met de drugs te maken heeft omdat ik heb geleerd dat genot/een kick najagen maar in beperkte mate voldoening geeft. Ik was als puber nogal een vervelend kind, maar na een periode van veel gebruik was ik dat een beetje zat en ben ik me gaan afvragen wat ik nou eigenlijk wou met mijn leven. Op mijn 21e heb ik mijn vwo afgemaakt en nu studeer ik. Ik ben ook in zekere zin uitgefeest. Van tijd tot tijd ga ik nog naar grotere feesten, maar ik ga zelden 'uit'. Ik ben het gaan waarderen om gewoon met vrienden op de bank een jointje te roken of ketamine te doen. Een nadeel dat ik ervaar is dat mijn concentratievermogen slechter is geworden, of dat ik ben verleerd hoe je daarmee omgaat. Ik rook nu gauw een jointje als ik rust in mijn hoofd wil of ik pak ritalin.
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb je poll ingevuld. Leuk om te lezen hoe anderen het ervaren, ik herken er ook veel in bij mezelf.

Wat ik merk nadat ik drugs ben gaan gebruiken (voornamelijk xtc) is dat ik wat meer open minded in het leven sta. Voor mij betekent dat dat ik me minder druk maak om dingen dan voorheen. Alsof ik me wat losser voel en meer een go with the flow mentaliteit heb. Ik heb het idee dat ik daardoor relaxter ben geworden. Ik vind stress een mode-trend maar als we het dan toch gebruiken, zou je kunnen zeggen dat ik minder stress ervaar :wink:

Van mezelf ben ik altijd al iemand die open staat voor anderen en anderen respecteer, door het drugsgebruik is dit wellicht iets versterkt.

Als laatste merk ik dat ik mezelf beter heb leren kennen. Daarbij bedoel ik dat ik meer ben gaan nadenken over wat ik wil en wat belangrijk voor mij is. Hierdoor heb ik bepaalde (niet altijd even makkelijke) keuzes kunnen maken waardoor ik nu erg goed in het leven sta en geniet van het hier en nu :) (lekker zweverig haha..)

Uiteraard hier ook weer, je weet nooit precies of het komt door drugsgebruik alleen of dat het een combi is met ervaring/ouder worden ( ook al ben ik pas 26 :tongueout: ). Maar denk zeker dat het van redelijk grote invloed is geweest!
A
AcidgoaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mentat zei:
Hoi allemaal,

Ik vraag me af of het gebruik van drugs jullie heeft veranderd. Ik besef me dat dit een best abstracte vraag is en dat 'drugs' een nogal breed begrip is. Bovendien ben ik me bewust van het feit dat er aan deze vraag ook meteen wat aannames (over o.a. identiteit) kleven.

Toch ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en inbreng.

Enkele vragen om het misschien wat concreter te maken:
  1. Heb je het idee dat je 'persoonlijkheid' is veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  2. Is je 'wereldbeeld' veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  3. Is je gedrag veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
  4. Zo ja, welke drugs hebben de grootste invloed gehad op je persoonlijkheid en/of gedrag?

Ik heb ook een poll, op basis van de 'Big Five personality traits', bijgevoegd. Ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets zal toevoegen, maar misschien kan de uitkomst wel interessant zijn.

Bedankt!
Klik om te vergroten...
Ik heb lang verschillende drugs gebruikt op feestjes ook buiten feestjes, ik probeer nu stilletjes aan te stoppen want ik deed anders tegen mijn vrienden, vriendinnen,..., enige tips zij altijd welkom?
D
DrugsBeerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hoe gek het ook klinkt, drugs heeft een positieve verandering op mij gehad. Zeker na het gebruik van een aantal psychedelische drugs, zoals 2C-B, LSD etc. Ik was vroeger altijd erg bang, onzeker en altijd het "muurbloempje". Door verschillende trips ben ik veel gaan nadenken en dat heeft mij verandert. Ik durf nu makkelijker voor mezelf op te komen, maak makkelijker nieuwe vrienden (wel of niet nuchter), ben meer outgoing en geniet meer van de kleine dingen in het leven.

Ik zal even je vragen beantwoorden..
  • Heb je het idee dat je 'persoonlijkheid' is veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
Mijn persoonlijkheid is zeker veranderd door het gebruiken van drugs. Ik kan zeggen, want ik heb het van meerdere mensen gehoord, dat het erop vooruit is gegaan. Ik ben nu veel socialer, sympathieker en bekijk dingen anders. Vroeger schoot ik altijd meteen in de verdediging, of juist in de aanval. Als er nu ergens drama onstaat, kijk ik eerst of het de moeite waard is om mezelf erin te mengen. Is dat het niet? Dan laat ik het lekker aan me voorbij gaan. Er is veel meer rust in mijn leven gekomen, als het ware.
  • Is je 'wereldbeeld' veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
Doordat mijn persoonlijkheid is veranderd, ben ik ook wel anders gaan kijken naar bepaalde wereldzaken.. maar hier kan menig mens toch vrijwel niks aan veranderen. Dus dit is niet zo zeer het geval.
  • Is je gedrag veranderd na één of meerdere ervaringen met drugs?
Yes, ik ben nu veel rustiger. Ik straal meer kalmte uit, meer zelfvertrouwen en mensen zien aan me dat ik beter in m'n vel zit. Volgens veel mensen straal ik "vertrouwen" uit. Vaak als mensen iets kwijt willen, maar dat niet aan willekeurig persoon kunnen vertellen, komen ze tegenwoordig naar mij. Dit komt omdat ik overal erg "neutraal" op kan reageren, volgens hen.
  • Zo ja, welke drugs hebben de grootste invloed gehad op je persoonlijkheid en/of gedrag?
Toch zeker wel LSD het meeste. 2C-B in bepaalde aspecten.
K
KropSlaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Eigenlijk heel interessant, dit. Jammer om te lezen dat er ook mensen zijn die zich zo negatief veranderd voelen door hun drugsgebruik. Maar ook toch veel positieve veranderingen op zich, mooi!
Ik denk dat mijn drugsgebruik (bijv sporadisch xtc of speed) mij ook zeker heeft veranderd. Ik maak mij een stuk minder druk, vooral in sociale situaties. Mijn hoofd is rustiger. Ik ga makkelijker een conversatie aan of sociale shit die ik voorheen vermeden had. Ik ben gewoon iets kalmer geworden, denk ik.
B
BlijeChickLid
01-01-2024, 00:00
#6
KropSla zei:
Eigenlijk heel interessant, dit. Jammer om te lezen dat er ook mensen zijn die zich zo negatief veranderd voelen door hun drugsgebruik. Maar ook toch veel positieve veranderingen op zich, mooi!
Ik denk dat mijn drugsgebruik (bijv sporadisch xtc of speed) mij ook zeker heeft veranderd. Ik maak mij een stuk minder druk, vooral in sociale situaties. Mijn hoofd is rustiger. Ik ga makkelijker een conversatie aan of sociale shit die ik voorheen vermeden had. Ik ben gewoon iets kalmer geworden, denk ik.
Klik om te vergroten...
Dat is fijn! Herken ik ook wel ja, dat je je minder druk maakt :grin:
M
Meid1984Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Yep, gebruiken heeft mij veranderd. Ik vind dat ik veel meer zelfvertrouwen heb en minder bullshit tolereer. Als mensen nu onzin uitkramen dan ben ik er gelijk klaar mee. Ik duld geen onzin meer en durf dat tegenwoordig ook te zeggen. Dat was vroeger wel anders. Al heeft de leeftijd daar natuurlijk ook iets mee te maken. Als twintiger kan je je nog druk maken om wat anderen van je vinden. Nou met dertig is dat (bijna) helemaal weg. Heerlijk
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik weet niet of ik kan zeggen dat mijn persoonlijkheid veranderd is. Ik kon vroeger fel zijn in mijn meningen maar ben véél milder geworden over de jaren (misschien zelfs te mild... zou wat meer voor mezelf mogen opkomen in plaats van alleen aan anderen te denken) maar dat is misschien eerder het effect van tijd.

Wat wel duidelijk veranderd is door gebruik van psychedelica is mijn wereldbeeld. Ik ben wetenschapper van beroep en zag alles altijd kraaknuchter, heel rationeel, rigide. Psychedelica hebben mij laten zien dat er 'meer' is dan puur op basis van ratio beredeneerd kan worden. Daarmee bedoel ik niet dat ik geloof in hogere machten ofzo - ik geloof nog altijd dat er een logische verklaring is voor de effecten van psychedelica (stofjes in de hersenen, kort gezegd). Echter, door zelf te ervaren dat er zoveel andere werkelijkheden zijn dan de werkelijkheid die wij gewend zijn, als je het brein er maar de mogelijkheid toe geeft, heeft mij laten inzien dat er veel meer mogelijk is dan ik in eerste instantie dacht. Dit besef was de eerste keren best overwhelming! Waar ik eerder bepaalde dingen compleet uitsloot op wetenschappelijke gronden, sta ik nu meer open voor andere standpunten. Ben echt een stuk meer open-minded geworden.
S
SmokeTill-I-DieLid
01-01-2024, 00:00
#9
Door wiet gebruik is het enige positieve bij mij de creativiteit en beweeglijkheid. Ik presteer beter met werk maar met al het andere minder. Ik strijd al jaren aan mijn verslavingen, heb er 2, de 1 vangt het andere op. Als ik niet verslaafd aan de wiet ben is het de coke wel. Bij coke gebruik heb ik helemaal geen positieve situaties, alleen maar ellende. Daarom ben ik hier ook nieuw om wat van te leren door verhalen van mensen. Soms denk ik dat ik ermee stop als ik het loodje leg.
F
FundamenteelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Absoluut. Ik ben grotendeels trouw gebleven aan natuurlijke drugs. Ik heb geëxperimenteerd met hard drugs. Korte tijd verslaafd geweest aan coke. Maar al bij al altijd veilig terug gekeerd naar mijn wietje. De drugs die mij het meest veranderd heeft zijn paddenstoelen. Ik kon plots voelen. Maar dan voelen op een manier waar ik me helemaal kon inleven. Ik zag mensen plots anders, kon me in hen inleven en fixeerde me plots op hun goede eigenschappen. Voor paddo's was ik vrij pessimistisch en negatief ingesteld. Door een significante trip werd alles rechtgezet. Het was de meest intense confrontatie met mezelf ooit. Ik zag plots het leven en de magie ervan. Het was een wonderbaarlijke reis. Maar het is op "hold" gezet. Er is geen drugs dat ik harder respecteer dan psychedelische drugs. Ik moet alles 100% op een rijtje hebben alvorens ik terug trip. Een bad trip heeft mij zeer behoedzaam gemaakt.
Verder heeft cannabis wel een behoorlijke indruk op mijn leven gemaakt. Lang heb ik gedacht dat ik er slechter van werd, maar het was mijn regelmatig drinken dat mijn leven beperkte. Toen ik alleen blowde en niet dronk was ik een vrij aangenaam persoon. Dankzij cannabis kan ik de zaken relativeren en me lostrekken van de dagelijkse sleur die mij gevangen in mezelf houdt. Alcohol heeft veel chaos en ellende in mijn leven veroorzaakt.
Ik ben niet gemaakt voor de drank. Maar cannabis en ik zijn een perfecte match. Als ik alleen cannabis gebruik word ik als persoon "easy going". Mijn zwart wit wereld mengt zich tot een mooie grijze kleur en ik ben mezelf baas. Ik heb totale zelfcontrole en wind me aan niets op.
l
lysergic binkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Je favo drugs vormen toch wel na jaren een beetje je karakter,
gelukkig zijn men drugs of choice psychedelica : in feite wou ik meerdere opties aanklikken:
  • voornamelijk is het meer easy going want door psychedelica voel ik me meer in het moment , continu zen.
welke externe omstandigheden er ook zijn ik behoud men innerlijke rust stukken makkelijker.
  • verder zijn ook van toepassing : meer friendly,compassionate ook meer gevoelig en ook meer energiek : ik ben er meer
in tune met de natuur door , spiritueler, bedachtzamer en kan veel scherpere analyses maken en kan mij ook meer verplaatsen in de beweegredenen of motieven van een ander door meerdere ego deaths.
Ik ben gevoeliger voor kunst, muziek, mooie architectuur voel me als het ware fijnbesnaarder.
Nieuwschieriger ook wel want steeds de weken na een goeie trip is men brein net een spons, dan ga ik veel boeken halen in de bibliotheek en verruim ik zo verder mijn bewustzijn.

maw als men de optelsom maakt heeft psychedelica mij een beter mens gemaakt absoluut.

Drugs die men karakter negatief beinvloed hebben in het leven waren dan weer : speed en benzo's : dan komen de negatievere opties van de poll wel boven zoals :achterdocht en paranoia , sociaal isolement , berekender en koeler ,ook toen ik nog 25 gr wiet blowde per week was ik in feite sociaal geisoleerd.
Gelukkig heb ik de drugs die me de schaduwzijde van het leven toonden grotendeels achterwege gelaten maar voor een volledige studie van je eigen bewustzijn af te ronden moet je vaak afdwalen tot de krochten van de hel.
Waarschijnlijk zocht ik die dan ook op in schril contrast met de hemelse werelden die psychedelica me toonden en tonen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."