#1
ExceptionalInsight, ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Je realiseert wereldvrede niet door het afschaffen van alle legers en/of politiediensten. Er zijn genoeg situaties waarin denkbaar is dat een 'vredesmacht', hoe paradoxaal ook, de doorslaggevende factor in interne of ongewilde interventie van buitenaf nodig kan zijn. Dan heb ik het niet over regeringen die andere regeringen om willen gooien, maar reactionairen en revolutionairen die op eigen houtje besluiten om hun ideologie op te gaan dringen in een bepaald gebied. Dat kan ook gebeuren in jouw ideale staatsvorm/ideologie simpelweg omdat het nooit zal lukken om iedereens neus jouw kant op te krijgen, zelfs al zou dat in absolute termen de meest ideale staatsvorm zijn.
Daarnaast is een leger (in de V.S. speelt het onderdeel The National Guard deze rol) erg goed inzetbaar bij natuurrampen. Bij ons dan weer niet zo'n issue maar wel in gebieden met grote aardbevings- en overstromingsrisico's.
Daarnaast is een leger (in de V.S. speelt het onderdeel The National Guard deze rol) erg goed inzetbaar bij natuurrampen. Bij ons dan weer niet zo'n issue maar wel in gebieden met grote aardbevings- en overstromingsrisico's.