#1
Sinds 9/11 is de wereld veranderd. Daarvoor bestond terrorisme natuurlijk ook, zoals de RAF of de IRA maar niet op grote internationale schaal. Om terrorisme goed te bestrijden is het nodig dat je soms de privacy van een individu schend.Ik denk dat de war on terror ons monddood heeft gemaakt en we zó gewend zijn om mee te werken aan onze eigen onderdrukking dat we onderhand alles maar pikken.
Het is een conflict tussen (meerdere) grondrechten. In dit geval wordt voorrang gegeven aan het recht op veiligheid ten koste van het recht op bijvoorbeeld privacy. Gelukkig zijn er de internationale verdragen zoals het EVRM waarin de rechten van de burgers worden gewaarborgd. Een land als Amerika werkt daar dan weer niet aan mee (bijvoorbeeld Guantanamo).
Je ziet de laatste jaren inderdaad een populistische trend opkomen in verschillende westerse landen. Gevoelige onderwerpen zoals immigratie worden door politici aangewend om een groter politiek draagvlak te creeren. Gelukkig is hier de kerk en staat strikt gescheiden dus ik ben voorlopig niet zo bang voor een SGP of een DENK haha.Alles wordt doodgereguleerd en politici misbruiken immigratie, drugs en andere "problemen" om hun kapitalistische en religieuze idealen zoveel mogelijk tot werkelijkheid te maken.
Interessante stelling. Ik heb de opkomst van het internet als puber meegemaakt en het klopt inderdaad dat je meer op elkaar aangewezen was. We hadden toen bijvoorbeeld ook nog geen mobieltjes dus afspreken etc ging allemaal heel anders. Aan de andere kant, informatie is nu vrij beschikbaar en jongeren kunnen zich veel beter oriënteren. Alle kleding die bij je subcultuur hoort bestel je gewoon even, je bent veel beter op de hoogte van wat er muzikaal speelt etc. Misschien heeft het internet ervoor gezorgd dat subculturen meer in elkaar overvloeien en wellicht veel vluchtiger zijn.Bijkomend probleem is dat de globalisering, en dan met name de technologische vooruitgang, onze individualiteit negatief beïnvloedt. Vóór het internet hadden subculturen de kans om zich te vormen en langzaam grip te krijgen, elk met hun eigen esthetiek, ethiek, morelen, politieke visie, muziek, doelgroep.
Ik volg het sinds de Hipster cultuur eigenlijk niet meer, Vaporwave met Aestetics? Het lijkt inderdaad zo te zijn dat sinds de Rock&Roll in de jaren 50 en het doorbreken van de taboes in de jaren 60-80 alles al een keer gedaan is. In de jaren negentig had je natuurlijk nog de gabbers. Ik ben het met je eens dat een levensstijl machtiger is dan alleen de pen omdat je je idealen continu uitdraagt en mensen op verschillende manieren beïnvloed. Muziek, kunst, mode, voedsel, etc. Interessant.Wat is de laatste échte subcultuur geweest? Hipsters misschien? Maar dat was meer een collectieve term voor een beweging die grotendeels op (verwerping van populaire contemporaine) mode drijft. De vruchtbare bodem van de '50s tot de '00s die elk decennium meerdere mondige en geëngageerde subculturen voortbracht is in ieder geval niet meer.
Natuurlijk kun je als individu gelijkgestemden vinden - maar een globaal genootschap van mensen die tegen het establishment vechten, niet alleen middels taal maar ook middels hun hele levensstijl, is oneindig veel machtiger.