Sinds 9/11 is de wereld veranderd. Daarvoor bestond terrorisme natuurlijk ook, zoals de RAF of de IRA maar niet op grote internationale schaal. Om terrorisme goed te bestrijden is het nodig dat je soms de privacy van een individu schend.
Het is een conflict tussen (meerdere) grondrechten. In dit geval wordt voorrang gegeven aan het recht op veiligheid ten koste van het recht op bijvoorbeeld privacy. Gelukkig zijn er de internationale verdragen zoals het EVRM waarin de rechten van de burgers worden gewaarborgd. Een land als Amerika werkt daar dan weer niet aan mee (bijvoorbeeld Guantanamo).
Blijft lastig. Persoonlijk vind ik dat de ratio veiligheid / vrijheid verkeerd is. Ik heb liever een 99% vrij leven en 0,1% onveiligheid dan een 80% vrij leven en 0,01% onveiligheid (zoiets is nauwelijks in cijfers te vatten en de genoemde cijfers zijn puur ter illustratie uiteraard).
Daarnaast vind ik de return on investment veel te klein; de macht van politie is enorm, we hebben allemaal identificatieplicht en staan met onze vingerafdrukken in een systeem, elektronisch verkeer afluisteren is (voor zover gereguleerd) enorm ten nadele van de burger, en ga zo maar door. Daarnaast hoor je na een aanslag bijna altijd dat de daders al bekend waren bij politie of justitie, maar er niet (tijdig) opgetreden is; en dat er al zoveel data beschikbaar is over mogelijke terreurverdachten en aanslagen dat maar een fractie hiervan aandacht kan krijgen in verband met onadequate mankracht. Ja, moet je dan nog méér data willen verzamelen?
Maar... dit is maar de mening van één brave burger, en Fenrir weet ook niet alles. Klagen mag echter altijd
![:tongueout:]()
Een identiteitsbewijs heb ik overigens al lang niet meer. Dat ik er nog nooit gezeik over heb gehad heeft waarschijnlijk ook met mijn roomwitte huid te maken. Tja.
Misschien heeft het internet ervoor gezorgd dat subculturen meer in elkaar overvloeien en wellicht veel vluchtiger zijn.
Ik heb een "schoolpleinproef": wat voor cliquejes (kliekjes? Whatever) zijn er op het schoolplein? Natuurlijk hoor je wel eens over sea punks of a e s t h e t i c, maar ik zie ze niet tussen de gabbers en de goths en de dandy's en de emo's op het schoolplein staan. Na een paar maanden hoor je meestal ook niets meer over die nieuwe subculturen.
Again, ook maar de mening van één man. Misschien dat mensen die nog tot de jeugd behoren vinden dat ik enorme kwats verkoop en er niets van snap, en aangezien ik me er al lang bij heb neergelegd dat ik oud en oncool ben zou ik dat zonder meer accepteren.
Inderdaad erg interessante zaken om over na te denken!
Edit: wat is dat de laatste tijd toch met mij en ellenlange pseudo-intellectuele monologen die zwaar offtopic zijn? Excuus.