Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerveling: coke, hero of iets anders?

Verveling: coke, hero of iets anders?

198 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#1
Spyro zei:
Ik zou niemand snel iets aanraden… Mijn zwaktes waren Ketamine en GHB. Met Ketamine heb ik mijn gezondheid op het spel gezet voor dit goedje, niet echt aan te raden dus. Ik ben een lang traject in herstel moeten ingaan en mag van geluk spreken dat ik hulp gezocht heb en herstelt ben. Eindelijk na een jaar strugglen.

Ik zou het lekker bij een wietje houden.
Klik om te vergroten...
Gefeliciteerd! Ik ga zo even googlen naar de effecten van ketamine en ghb
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#2
Avoicc zei:
Verslavingen etc gaan mij waarschijnlijk niet gemakkelijk overkomen. Indien ik een verslaving voel aankomen, stop ik uiteraard ook (koste wat kost) met het gebruik
Klik om te vergroten...
Mooie theorie en ik geloof dat je sterk bent.
De praktijk is toch echt anders.
En als ik jouw reacties lees onderschat je echt de gevaren. Sommige drugs bepalen je wil, dat ken je nog niet en wees blij.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Avoicc zei:
Gefeliciteerd! Ik ga zo even googlen naar de effecten van ketamine en ghb
Klik om te vergroten...
Hahahaha… Goed inlezen is een goed begin. Kijk vooral naar de schade die Ketamine teweeg brengt bij langdurig gebruik… En de lichamelijke verslaving van GHB zit er ook zo in zonder dat je het door hebt en dan is het te laat.
A
AvoiccLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zeehond zei:
Mooie theorie en ik geloof dat je sterk bent.
De praktijk is toch echt anders.
En als ik jouw reacties lees onderschat je echt de gevaren. Sommige drugs bepalen je wil, dat ken je nog niet en wees blij.
Klik om te vergroten...
Ik hoorde dat hero #1 verslavend is. Ik twijfel om een aantal keer hero te chinezen zodat ik (net niet) verslaafd raak en er dan voor de rest van mn leven mee stop. Dan weet ik van mezelf zeker dat ik ook niet aan andere drugs makkelijk verslaafd raak/ er snel van af kan komen
S
SheairaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Avoicc zei:
True, wiet helpt idd bij mij wel tegen de verveling maar ik merk dat ik wel echt neig naar andere drugs
Klik om te vergroten...
Zou het toch lekker laten bij wiet. Natuurlijk is af en toe keertje iets anders gebruiken geen ramp maar doe het alsjeblieft niet uit verveling want elke keer als je je dan verveeld denk je ach beetje coke/pep/heroïne/etc kan ik dan ook wel weer nemen.
B
BlyatmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Avoicc zei:
Ik geloof namelijk niet dat ik valkuilen heb. Ik functioneer gewoon prima, plezier in games etc maar ik mis dat 'extratje' wat mijn kijk op de wereld zo veranderd. Ik weet niet hoe ik 'dat extratje' moet beschrijven, maar na het gebruik van bijvoorbeeld wiet heb ik het gevoel dat de wereld voller/interessanter is oid. Heel lastig uit te leggen
Klik om te vergroten...
Het is niet zo zeer dat jij een echt extra’tje mist. Wat het eerste in mijn gedachten op komt is: “Okay, goed functioneren, heeft het stabiel onder controle” maar toch iets missen. Is dat perse een toevoeging nodig vanuit drugs, of is dit een bepaalde prikkels die teweeg blijven? Zo te horen wordt het niet genoeg geprikkeld als stimulans.

Maar mijn vraag is: heb je hier werkelijk een middel als GHB/Heroïne voor nodig? Vind het nogal vrij heftig dat je naar deze 2 specifieke substanties neigt. Terwijl voor deze zijn er genoeg andere middelen, en al helemaal met de designer drugs om (als je echt iets wilt gebruiken) iets laagdrempelig te gebruiken.

Het zit deels ook in het brein, en dan jezelf overtuigen dat GHB of Heroïne hier aan gaat toevoegen, is nog maar de vraag hoe je dit onder controle gaat houden.

Sound a bit like chasing the dragon.
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#7
Avoicc zei:
Ik hoorde dat hero #1 verslavend is. Ik twijfel om een aantal keer hero te chinezen zodat ik (net niet) verslaafd raak en er dan voor de rest van mn leven mee stop. Dan weet ik van mezelf zeker dat ik ook niet aan andere drugs makkelijk verslaafd raak/ er snel van af kan komen
Klik om te vergroten...
Ik snap je gedachten gang… Maar aub, begin er niet aan. Je hebt echt geen idee van wat je je op de hals haalt
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Gympie zei:
disclaimer: je kan het beter niet teveel dagen achter elkaar doen want de afkickveschijnselen zijn best heftig.
Klik om te vergroten...
Niet als je de strains afwisselt. Red, white en green. Dit elke drie dagen steeds En geen tolerantie. Af en toe niet nemen is ook goed. Je merkt het effect volgende dag beter omdat het subtiel kan zijn.

Tolerantie voor je dosering is kwestie van discipline. Is vrij makkelijk ga je te hoog gaat alle fun weg..Dan neem je het alleen nog maar omdat je ernaar craved.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Waarom ben je snel verveeld.
Kan je meer werken. Weinig vrienden geen baan of wat anders?
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik had er denk ik overheen gelezen omdat ik het niet echt kende, maar aan het eind van het typen van m’n reactie drong tot me door dat je een antisociale persoonlijkheidsstoornis hebt. Wederom, ik ben er niet echt inhoudelijk mee bekend maar kwam dit tegen als eerste zoekresultaat:

F53FF3BA-9242-460E-9CAE-186682D490FF.jpeg
Waar haal jij het idee dan vandaan dat je wel groter zal zijn dan een potentiële drugsverslaving? Ik denk namelijk dat dat idee eerder een product is van je APS dan van logisch beredeneren…

Ik hoop niet dat ik als een complete lul overkom, maar dit is echt wel een van de slechtste ideeën die ik hier op het forum voorbij heb zien komen… Sorry maar als ik kijk naar het rijtje hierboven en dat koppel met middelengebruik waar de kans op verslaving cht sterk aanwezig is… Ik denk dat je jezelf ongelofelijk overschat man.

Omdat het misschien handig kan zijn voor iemand anders (en het anders zonde vind van m’n tijd hahaha) gooi ik hieronder mijn originele reactie. Maar je moet weten, dat deze absoluuuut niet bedoelt was voor mensen met een APS. Jij moet gewoon uit zelfbescherming ver wegblijven van harddrugs om je verveling wat draaglijker te maken. Ik hoop dat je het niet opvat als aanval, maar de zorgen van mij en de rest wel begrijpt. Ik wilde je in eerste instantie (toen ik niet doorhad dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt) bijstaan, er wordt naar mijn mening soms te snel een oordeel getrokken over een ietwat gewaagde vraagsteller. Iedereen weet dat drugs tegen verveling flink wat risico’s met zich meebrengt en dan nog moet het benadrukt worden! Maar wanneer het risico duidelijk en benadrukt is, lijkt het mij nuttiger als je gewoon de opvattingen krijgt waar je om vroeg… Maar ik vind het moeilijk om het forumleden kwalijk te nemen. Je moet weten dat hier veel mensen zitten die ervaring hebben met een verslaving en hoe je erin sluipt. Mensen geven aan dat dit soort gebruik hen nou precies richting een verschrikkelijke afhankelijkheid heeft gestuurd. Iedereen heeft het beste met je voor, know that! 😉

Spoiler: originele comment
Je bent echt lang niet de enige die drugs gebruiken uit verveling, ik doe het zelf ook uit een (naar mijn idee gezonde) mix van interesse, en verveling. Als je jezelf goed kent, zoals ik denk dat ik mezelf aardig ken, dan denk ik niet dat dit per definitie een valkuil is. Alleen feit is, ik kan jouw zelfkennis en verslavingsgevoeligheis niet beoordelen vanaf m’n schermpje. Daarom laat ik het aan jou maar bekijk jezelf even kritisch, dat kan nooit kwaad 😋.

Zelf vind ik het heel belangrijk dat ik alleen drugs gebruik als ik me verveel en er zin in heb, ik moet me niet gaan vervelen om drugs te gebruiken. Dit houdt wederom in: ken jezelf goed, én de trucjes die drugs kunnen uithalen om je in een verslaving te lokken. Neem echt de tijd om de werking van een drug goed te onderzoeken, weet wat je naar binnen werkt en wat het binnen met je doet (voor zover bekend). Als je dit door desinteresse in zulke informatie (wat heel goed kan, niet iedereen is geïnteresseerd in de wetenschap erachter) niet doet, of als je de informatie niet begrijpt (wederom, zou ik goed snappen!), dan zou ik zelf 4 keer nadenken voor ik drugs zou gebruiken als invulling van verveling… Door onwetendheid ga je geheid inschattingsfouten maken, en die wil je vooral met iets gevoeligs en ingrijpends als drugsverslaving écht voorkomen man. Als je zelf al heroïne en coke voorstelt puur om te gebruiken als je je verveelt, betwijfel ik of je genoeg weet over de risico’s (maar again: oordeel hier zelf pas over nadat je kritisch hebt gekeken naar jezelf en je situatie). Ik zou iets minder leuks zoeken, prima om de verveling wat te sussen maar de effecten van heroïne lijken me echt overkill… Zoals je voor een blauwe plek geen morfine zou slikken, moet je voor simpele verveling ook niet zo’n intense drug met een hoge verslavingspotentie gaan doen. Onnodig risico.

Ik ben zelf niet echt onder de indruk van wat ik over de coke high heb gehoord van anderen, maar dat i.c.m. de korte werkingsduur en hoge prijs maakt het niet echt aantrekkelijk in mijn ogen. Ik zou het vast ‘wel leuk’ vinden, maar waarschijnlijk niet waard (al helemaal geen verslaving waardig 🥲).

Beter geen drugs en alles lekker natural natuurlijk, maar ik wijd ook verveling toe aan (eigenlijk voornamelijk de frequentie van) mijn drugsgebruik. Verveling is lang niet de grootste drijfveer voor mijn gebruik, als dit bij jou wel het geval is: hou het op een wietje ofzo want dat is echt een recept voor afhankelijkheid… Wiet is ook niet fijn om verslaafd aan te zijn, maar echt een ander kaliber dan heroïne! Onderschat het niet en doe niets uit opwelling, dat is vaak geen goed idee.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Avoicc zei:
Hoi,

Ik ben iemand die best snel verveeld raakt. Ik gebruik dan meestal alcohol of wiet/hasj om het leven enigszins boeiend te houden.

Ik wil nieuwe drugs gebruiken om de verveling tegen te gaan, ik heb truffels (baaaadtrip), xtc, wiet/hasj gebruikt.

Ik wil nieuwe drugs gebruiken, wil gewoon als het ware en starterskit kopen met verschillende soorten drugs.:grin:

Deze drugs zouden moeten helpen tegen de verveling en zitten al in mijn boodschappenlijstje:
-cocaine
-ghb

Ik twijfel om heroïne ook toe te voegen aan mijn boodschappenlijstje. Mensen met ervaring over hero? Helpt t tegen de verveling?

Hebben jullie nog andere soorten drugs die ik op mijn lijstje moet hebben?
Klik om te vergroten...
Vast mosterd na de maaltijd, maar wat op de lange termijn helpt tegen verveling zijn creatieve, productieve hobby's. Iets waar je beter in wordt, iets waar je resultaat van hebt, iets wat niet weggegooide tijd is. "Drugs" als hobby is puur consumeren. De voldoening is er meestal enkel tijdens het consumeren. En daarna ben je leeg en voel je de verveling nog des te meer. Je hebt jezelf in de meeste gevallen niet ontwikkeld. Zoals anderen al zeiden: verveling is een slechte reden om drugs te doen en vragen om problemen.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Over TO, ik herken zijn manier van reageren, wat ik heb meegemaakt met andere personen met zijn stoornis..ik zie dat hij echt zijn best doet. Het is niet alleen koppigheid. Er is wat meer info nodig om te overtuigen. Dat word hier gelukkig gegeven.

Daarnaast is er drugs in het spel. Ik kan er ook niet tegen als iemand niets.met adviezen doet. Maar dit doet hij op zijn tempo wel. Dan maar wat meer vragen als hem dat helpt .
Dan dat iemand netjes ja en amen zegt en het alsnog doet.

Geduld en duidelijkheid is belangrijk. Zolang ik merk dat TO niet alles in de prullenbak flikkert.en uiteindelijk tot dezelfde conclusie als ons komt.blijf ik nog even reageren.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mrloverdj zei:
Waarom ben je snel verveeld.
Is je dag te leeg. Weinig vrienden geen baan of wat anders?
Klik om te vergroten...
Ah ja dit wilde ik zelf nog toevoegen aan mijn comment maar was ik vergeten door de plottwist! 😅
Gebruik alleen drugs tijdens verveling als je ook voor ogen hebt hoe je van die verveling afkomt. Gebruiken is een slecht idee als je niet ook binnen voorzienbare tijd een andere oplossing hebt voor je verveling. Mijn verveling is ontstaan nadat ik binnen korte tijd gedag heb gezegd tegen mijn groep ‘vaste chillmatties’ & het stoppen met de opleiding waaraan ik was begonnen. Dan heb je plotseling geen dagbesteding meer 😅… Maar na enkele weken ben ik die verveling nu gewoon weer aan het opvullen met dingen waar ik uiteindelijk nog gelukkiger van wordt dan drugs.
F
FlualhamdulillamLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mrloverdj zei:
Dan dat iemand netjes ja en amen zegt en het alsnog doet.
Klik om te vergroten...
Hmm ja er zijn hier veel mensen die veel beter dan ik weten wat over het algemeen het slimst is om te posten… Maar na meerdere comments heen en terug leek het mij productiever om gewoon to the point te gaan en wat zelfbeschikking toe te kennen. Maar ik trek me toch een beetje terug, want in dit geval leidde dat doordrukken weldegelijk tot super belangrijke informatie die niet direct gegeven werd…
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Flualhamdulillam zei:
Ik had er denk ik overheen gelezen omdat ik het niet echt kende, maar aan het eind van het typen van m’n reactie drong tot me door dat je een antisociale persoonlijkheidsstoornis hebt. Wederom, ik ben er niet echt inhoudelijk mee bekend maar kwam dit tegen als eerste zoekresultaat:

Bekijk bijlage 24935
Waar haal jij het idee dan vandaan dat je wel groter zal zijn dan een potentiële drugsverslaving? Ik denk namelijk dat dat idee eerder een product is van je APS dan van logisch beredeneren…

Ik hoop niet dat ik als een complete lul overkom, maar dit is echt wel een van de slechtste ideeën die ik hier op het forum voorbij heb zien komen… Sorry maar als ik kijk naar het rijtje hierboven en dat koppel met middelengebruik waar de kans op verslaving cht sterk aanwezig is… Ik denk dat je jezelf ongelofelijk overschat man.

Omdat het misschien handig kan zijn voor iemand anders (en het anders zonde vind van m’n tijd hahaha) gooi ik hieronder mijn originele reactie. Maar je moet weten, dat deze absoluuuut niet bedoelt was voor mensen met een APS. Jij moet gewoon uit zelfbescherming ver wegblijven van harddrugs om je verveling wat draaglijker te maken. Ik hoop dat je het niet opvat als aanval, maar de zorgen van mij en de rest wel begrijpt. Ik wilde je in eerste instantie (toen ik niet doorhad dat je een persoonlijkheidsstoornis hebt) bijstaan, er wordt naar mijn mening soms te snel een oordeel getrokken over een ietwat gewaagde vraagsteller. Iedereen weet dat drugs tegen verveling flink wat risico’s met zich meebrengt en dan nog moet het benadrukt worden! Maar wanneer het risico duidelijk en benadrukt is, lijkt het mij nuttiger als je gewoon de opvattingen krijgt waar je om vroeg… Maar ik vind het moeilijk om het forumleden kwalijk te nemen. Je moet weten dat hier veel mensen zitten die ervaring hebben met een verslaving en hoe je erin sluipt. Mensen geven aan dat dit soort gebruik hen nou precies richting een verschrikkelijke afhankelijkheid heeft gestuurd. Iedereen heeft het beste met je voor, know that! 😉

Spoiler: originele comment
Je bent echt lang niet de enige die drugs gebruiken uit verveling, ik doe het zelf ook uit een (naar mijn idee gezonde) mix van interesse, en verveling. Als je jezelf goed kent, zoals ik denk dat ik mezelf aardig ken, dan denk ik niet dat dit per definitie een valkuil is. Alleen feit is, ik kan jouw zelfkennis en verslavingsgevoeligheis niet beoordelen vanaf m’n schermpje. Daarom laat ik het aan jou maar bekijk jezelf even kritisch, dat kan nooit kwaad 😋.

Zelf vind ik het heel belangrijk dat ik alleen drugs gebruik als ik me verveel en er zin in heb, ik moet me niet gaan vervelen om drugs te gebruiken. Dit houdt wederom in: ken jezelf goed, én de trucjes die drugs kunnen uithalen om je in een verslaving te lokken. Neem echt de tijd om de werking van een drug goed te onderzoeken, weet wat je naar binnen werkt en wat het binnen met je doet (voor zover bekend). Als je dit door desinteresse in zulke informatie (wat heel goed kan, niet iedereen is geïnteresseerd in de wetenschap erachter) niet doet, of als je de informatie niet begrijpt (wederom, zou ik goed snappen!), dan zou ik zelf 4 keer nadenken voor ik drugs zou gebruiken als invulling van verveling… Door onwetendheid ga je geheid inschattingsfouten maken, en die wil je vooral met iets gevoeligs en ingrijpends als drugsverslaving écht voorkomen man. Als je zelf al heroïne en coke voorstelt puur om te gebruiken als je je verveelt, betwijfel ik of je genoeg weet over de risico’s (maar again: oordeel hier zelf pas over nadat je kritisch hebt gekeken naar jezelf en je situatie). Ik zou iets minder leuks zoeken, prima om de verveling wat te sussen maar de effecten van heroïne lijken me echt overkill… Zoals je voor een blauwe plek geen morfine zou slikken, moet je voor simpele verveling ook niet zo’n intense drug met een hoge verslavingspotentie gaan doen. Onnodig risico.

Ik ben zelf niet echt onder de indruk van wat ik over de coke high heb gehoord van anderen, maar dat i.c.m. de korte werkingsduur en hoge prijs maakt het niet echt aantrekkelijk in mijn ogen. Ik zou het vast ‘wel leuk’ vinden, maar waarschijnlijk niet waard (al helemaal geen verslaving waardig 🥲).

Beter geen drugs en alles lekker natural natuurlijk, maar ik wijd ook verveling toe aan (eigenlijk voornamelijk de frequentie van) mijn drugsgebruik. Verveling is lang niet de grootste drijfveer voor mijn gebruik, als dit bij jou wel het geval is: hou het op een wietje ofzo want dat is echt een recept voor afhankelijkheid… Wiet is ook niet fijn om verslaafd aan te zijn, maar echt een ander kaliber dan heroïne! Onderschat het niet en doe niets uit opwelling, dat is vaak geen goed idee.
Klik om te vergroten...
Eens.ooo met originele SPOILER. hou het bij wiet. En zoek geen drugsopties om verveling te doden maar andere opties, sport? Meer structuur? Nieuwe mensen leren kennen hoe zit je qua geld..weleens instrument leren spelen.
Lukt uitgaan met jouw stoornis wel? Aan 1 x mdma op een feest voorzie ik weinig problemen. Je ontmoet er mensen en kan op zo'n ervaring, dagen, weken, teren ( en ff bijkomen van de mdma)

Wat vind je van de sportschool nu die open is?
Weleens een hobby thuis gedaan.gamen? Of iets creatiefs?

Probeer iets.. 't kan je alleen maar wat opleveren en ook tijdens proberen verveel je je niet.


Blijf je rusteloos..ga je verdiepen in verveling in normale vorm te accepteren. Verveling kan je met de nodige kennis en oefening transformeren tot een aangename rust.
F
Flower123Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Avoicc zei:
Hoi,

Ik ben iemand die best snel verveeld raakt. Ik gebruik dan meestal alcohol of wiet/hasj om het leven enigszins boeiend te houden.

Ik wil nieuwe drugs gebruiken om de verveling tegen te gaan, ik heb truffels (baaaadtrip), xtc, wiet/hasj gebruikt.

Ik wil nieuwe drugs gebruiken, wil gewoon als het ware en starterskit kopen met verschillende soorten drugs.:grin:

Deze drugs zouden moeten helpen tegen de verveling en zitten al in mijn boodschappenlijstje:
-cocaine
-ghb

Ik twijfel om heroïne ook toe te voegen aan mijn boodschappenlijstje. Mensen met ervaring over hero? Helpt t tegen de verveling?

Hebben jullie nog andere soorten drugs die ik op mijn lijstje moet hebben?
Klik om te vergroten...
Lekker Starterspakket man
S
StraatPiraatLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik probeer te begrijpen hoe jouw kijk op drugs is maar ik sta met een mond vol tanden.
Misschien omdat ik het bij mezelf en anderen vaak mis heb zien gaan, maar hoe je over drugs praat heb ik nog niet eerder van iemand gezien. Het lijkt me verstandig toch echt op te passen, ik geloof niet dat je de risico's juist inschat. Verre van juist om precies te zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Avoicc zei:
Verslavingen etc gaan mij waarschijnlijk niet gemakkelijk overkomen. Indien ik een verslaving voel aankomen, stop ik uiteraard ook (koste wat kost) met het gebruik
Klik om te vergroten...
Dit is waarschijnlijk wat letterlijk iedere verslaafde ooit dacht in het begin...

Als je een verslaving voelt opkomen ben je al te laat want je voelt de verslaving niet opkomen, je merkt de verslavingskenmerken zelf, van de verslaving dus.
F
Flower123Lid
01-01-2024, 00:00
#19
StraatPiraat zei:
Ik probeer te begrijpen hoe jouw kijk op drugs is maar ik sta met een mond vol tanden.
Klik om te vergroten...
Veel tanden houd je er in ieder geval niet van over kan ik je wel verzekeren🤓🤪
G
Gebruiker 0012685732Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Mrloverdj zei:
Niet als je de strains afwisselt. Red, white en green.
Klik om te vergroten...
Mrloverdj zei:
Dit elke drie dagen steeds En geen tolerantie. Af en toe niet nemen is ook goed. Je merkt het effect volgende dag beter omdat het subtiel kan zijn.

Tolerantie voor je dosering is kwestie van discipline. Is vrij makkelijk ga je te hoog gaat alle fun weg..Dan neem je het alleen nog maar omdat je ernaar craved.
Klik om te vergroten...

hmmm, okay..
laat ik het zo stellen..
ik heb het vorig jaar gedurende ca. 2 weken om de dag gedaan.. soms 2 dagen achter elkaar.. soms 2 dagen ertussen..
daarna had ik vreselijke enge dromen waaruit ik heel moeilijk wakker kon worden..
soort van slaapverlamming..
m'n vriendin die die twee weken hetzelfde had genomen had dezelfde ervaring.

dus mss werkt het bij verschillende mensen toch anders.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...10
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."