Mss een beetje nutteloze vraag maar ben gwn nieuwschierig haha
Normale drugs hebben namelijk allemaal een gewone naam (cocaine,xtc,cannabis,speed etc) maar alle rc's hebben allemaal namen die lijken op een kort wachtwoord (2fma,6apb,3mmc,5mmpa etc)
Weet dat de letters staan voor de afkorting van de stof die erin zit maar hz hebben normale echt een naam en rc's allemaal een code als naam. Ben gwn ff nieuwschierig 😅
De namen die je noemt zijn het resultaat van lange culturele ontwikkeling.
De cocaplant heeft een geschiedenis van millennia in Zuid-Amerika. Cannabis ook; en de wetenschappelijke naam van die plant is cannabis sativa. Speed wordt vaak amfetamine genoemd, wat een andere naam is voor alfa-methylfenetylamine.
Je ziet dus bij de ontwikkeling van de naam dat steeds een onderdeel wordt meegenomen naar een nieuwe naam. In het geval van cocaïne werd eerst de naam coca gebruikt voor de plant. Pas daarna werd onderzoek gedaan naar de plant, en vonden wetenschappers de werkzame stof, die daarom 'cocaïne' ging heten. Bij cannabis waren er zoveel verschillende werkzame stoffen gevonden bij chemisch onderzoek begin 20e eeuw, dat die stofgroepen 'cannabinoïden' werd genoemd. Maar voor het hoofdbestanddeel moest toch wel een deels systematische naam worden gebruikt: tetrahydrocannabidiol (THC). Want anders zou je geen goed onderscheid kunnen maken met cannabidiol (CBD), of andere cannabinoïden.
Systematische naamgeving wordt in de chemie gebruikt om de structuur van een stof te beschrijven. Voor die systematische naamgeving bestaan allerlei regels, waardoor een stof in principe maar één naam kan hebben. Dat is handig, want dan kun je geen vergissing maken tussen twee stoffen die misschien heel anders zijn. (Zo zijn er wel eens mensen overleden omdat een rc-vendor per ongeluk Bromo-DragonFLY had opgestuurd, in plaats van 2C-B-FLY; een stof die zeker 100 keer zo potent is).
Nieuwe drugs krijgen nu dus meestal een systematische naam. Toch zie je dat als een subcultuur aan de haal gaat met een nieuwe drug, dat ze al snel koosnaampjes gaan verzinnen. Zo werd 4-methylmethcathinone (4-MMC), al snel omgedoopt tot M-CAT, (ook verwijzend naar Methyl en CAThinone). Gebruikers gingen daar dan hippe nieuwe verwijzingen bij bedenken, zoals 'miauw', wat verwees naar zowel 'M', als naar de kat die erna kwam
Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan van straatnamen, omdat die vaak tot verwarring lijden. Je wil niet weten hoe vaak ik heb moeten uitleggen wat er wel of niet zit in blue 69, lean, monkey dust, krokodil of flakka. Vaak gaan die namen volledig een eigen leven leiden, met allerlei gevaarlijke misvattingen gecombineerd met stigmatiserende associaties. Je ziet dat nu bijvoorbeeld ook weer met tusi, ofwel 'pink cocaïne'. Daar zit vaak niet eens cocaïne in, maar wel ketamine en MDMA, of een willekeurig mengsel van andere drugs. Mensen gaan dan denken dat pink cocaïne gewoon een nieuw soort drugs is, terwijl het onbekende mengsels van drugs zijn. En als zoiets dan leidt tot ongelukken, dan is de persoon die het nam stom geweest, of moet er harder worden ingegrepen om drugsmisbruik tegen te gaan.
Dus laten we alsjeblieft nou gewoon zeggen wat we bedoelen, en niet allerlei van die verwarrende codetaal gebruiken.