Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHz hebben rc's geen "naam" zoals andere drugs?

Hz hebben rc's geen "naam" zoals andere drugs?

21 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mss een beetje nutteloze vraag maar ben gwn nieuwschierig haha

Normale drugs hebben namelijk allemaal een gewone naam (cocaine,xtc,cannabis,speed etc) maar alle rc's hebben allemaal namen die lijken op een kort wachtwoord (2fma,6apb,3mmc,5mmpa etc)

Weet dat de letters staan voor de afkorting van de stof die erin zit maar hz hebben normale echt een naam en rc's allemaal een code als naam. Ben gwn ff nieuwschierig 😅
k
kuikentjehLid
01-01-2024, 00:00
#2
RC hebben soms ook wel namen, 4mmc en 3mmc worden bijvoorbeeld vaak miauw genoemd en 6apb is ook bekent als Benzofury.
Maar denk doordat er zo snel steeds nieuwe varianten komen dat ze niet alles maar een naam gaan geven. En deels denk ook omdat ze vaak toch wat minder populair zijn.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#3
Oja had idd ff niet aan die namen ged8 haha, maar zit wel wat in idd, thx 4 de info 😁👍
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
yiazmat zei:
Mss een beetje nutteloze vraag maar ben gwn nieuwschierig haha

Normale drugs hebben namelijk allemaal een gewone naam (cocaine,xtc,cannabis,speed etc) maar alle rc's hebben allemaal namen die lijken op een kort wachtwoord (2fma,6apb,3mmc,5mmpa etc)

Weet dat de letters staan voor de afkorting van de stof die erin zit maar hz hebben normale echt een naam en rc's allemaal een code als naam. Ben gwn ff nieuwschierig 😅
Klik om te vergroten...
Dat zijn niet de echte namen van de drugs, dat zijn straatnamen. Cocaine is een alkaloide van de cocaplant die vaak het suffix- ine krijgt, cocaine. Maar in werkelijkheid is het benzoylmethylecgonine. Heroine is dan weer een apparte. Het is ook een alkaloide maar heeft de suffix- hero, van heros, wat latijns is voor held/sterk. Net als XTC, staat voor extase, omdat dat beter verkoopt dan 3,4-methylenedioxy-n-methylamphetamine.

Net als de farmaceutische industrie hun medicijnen een pakkende naam geven omdat dat beter verkoopt. Valium (diazepam) xanax (alprazolam) paracetamol (acetaminophen).

Een pakkende naam moet worden bedacht door de dealers en de fabrikanten. Als een middel lang genoeg op de markt ligt bestaat er wel een straatnaam. Wat dacht je van miauw, poes, bk-2c-b, benzofury etc.
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Dat zijn niet de echte namen van de drugs, dat zijn straatnamen. Cocaine is een alkaloide van de cocaplant die vaak het suffix- ine krijgt, cocaine. Maar in werkelijkheid is het benzoylmethylecgonine. Heroine is dan weer een apparte. Het is ook een alkaloide maar heeft de suffix- hero, van heros, wat latijns is voor held/sterk. Net als XTC, staat voor extase, omdat dat beter verkoopt dan 3,4-methylenedioxy-n-methylamphetamine.

Net als de farmaceutische industrie hun medicijnen een pakkende naam geven omdat dat beter verkoopt. Valium (diazepam) xanax (alprazolam) paracetamol (acetaminophen).

Een pakkende naam moet worden bedacht door de dealers en de fabrikanten. Als een middel lang genoeg op de markt ligt bestaat er wel een straatnaam. Wat dacht je van miauw, poes, bk-2c-b, benzofury etc.
Klik om te vergroten...
Plus ze weten dat bepaalde namen bedenken gunstig is (marketing/copywriting) zouden ze trouwens copywriters vragen?😂

4mmc-niet voor de kat z'n poes. Dus noemen we t miauw miauw.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hebbenzekezine? zei:
zouden ze trouwens copywriters vragen?😂
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat je patent kan aanvragen op de onofficiële straatnaam van een drug.
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Dat zijn niet de echte namen van de drugs, dat zijn straatnamen. Cocaine is een alkaloide van de cocaplant die vaak het suffix- ine krijgt, cocaine. Maar in werkelijkheid is het benzoylmethylecgonine. Heroine is dan weer een apparte. Het is ook een alkaloide maar heeft de suffix- hero, van heros, wat latijns is voor held/sterk. Net als XTC, staat voor extase, omdat dat beter verkoopt dan 3,4-methylenedioxy-n-methylamphetamine.

Net als de farmaceutische industrie hun medicijnen een pakkende naam geven omdat dat beter verkoopt. Valium (diazepam) xanax (alprazolam) paracetamol (acetaminophen).

Een pakkende naam moet worden bedacht door de dealers en de fabrikanten. Als een middel lang genoeg op de markt ligt bestaat er wel een straatnaam. Wat dacht je van miauw, poes, bk-2c-b, benzofury etc.
Klik om te vergroten...
Ecstasy was bijna Empathy maar ze dachten dat Ecstasy beter zou verkopen, wat ook zo was. 2C-B staat ook vrij bekend onder Nexus.
F
Fisherman's friendLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik las gisteren dat ze 5-meo-dmt Dimitri noemen.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Dirkjan zei:
Dat zijn niet de echte namen van de drugs, dat zijn straatnamen. Cocaine is een alkaloide van de cocaplant die vaak het suffix- ine krijgt, cocaine. Maar in werkelijkheid is het benzoylmethylecgonine. Heroine is dan weer een apparte. Het is ook een alkaloide maar heeft de suffix- hero, van heros, wat latijns is voor held/sterk. Net als XTC, staat voor extase, omdat dat beter verkoopt dan 3,4-methylenedioxy-n-methylamphetamine.

Net als de farmaceutische industrie hun medicijnen een pakkende naam geven omdat dat beter verkoopt. Valium (diazepam) xanax (alprazolam) paracetamol (acetaminophen).

Een pakkende naam moet worden bedacht door de dealers en de fabrikanten. Als een middel lang genoeg op de markt ligt bestaat er wel een straatnaam. Wat dacht je van miauw, poes, bk-2c-b, benzofury etc.
Klik om te vergroten...
Heroïne was de merknaam van de hoestdrank van Bayer waar diacetylmorfine in zat zo heeft het z'n naam gekregen
Bayer_Heroin_bottle.jpg
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
Red pill zei:
Heroïne was de naam van het merk hoestdrank waar diacetylmorfine in zat zo heeft het z'n naam gekregen
Klik om te vergroten...
Ja, maar die naam is gekozen omdat het van heros komt. Omdat ze dat beter vonden klinken en dachten dat het beter in de markt zou liggen als dat ze het diacetylmorfine zouden noemen. Fun fact: het was eigenlijk bedoeld als minder verslavend alternatief voor morfine.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Dirkjan zei:
Ja, maar die naam is gekozen omdat het van heros komt. Omdat ze dat beter vonden klinken en dachten dat het beter in de markt zou liggen als dat ze het diacetylmorfine zouden noemen. Fun fact: het was eigenlijk bedoeld als minder verslavend alternatief voor morfine.
Klik om te vergroten...
Sterker nog het werd voorgeschreven om morfineverslavingen te behandelen.

En daarna werd methadon uitgevonden als niet verslavend opiaat met een halfwaardetijd van 24'36 uur en voorgeschreven om morfine en heroïne verslavingen te behandelen 🤣

Ze zeggen een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen.... 🤣
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Het is inderdaad een beetje raar. En ook onhandig lijkt me, 1 typefoutje in de whatsapp naar een dealer en je hebt echt het verkeerde besteld.
Ik vraag me ook af of mensen echt zo praten? Zeggen ze echt: ik ga vanavond eens aan de (insert kort wachtwoord :grin:, goeie!) want ik was gisteren aan de (insert ander iets met veel mm of cc of nummers) en ik wil nu iets anders?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
yiazmat zei:
Mss een beetje nutteloze vraag maar ben gwn nieuwschierig haha

Normale drugs hebben namelijk allemaal een gewone naam (cocaine,xtc,cannabis,speed etc) maar alle rc's hebben allemaal namen die lijken op een kort wachtwoord (2fma,6apb,3mmc,5mmpa etc)

Weet dat de letters staan voor de afkorting van de stof die erin zit maar hz hebben normale echt een naam en rc's allemaal een code als naam. Ben gwn ff nieuwschierig 😅
Klik om te vergroten...
De namen die je noemt zijn het resultaat van lange culturele ontwikkeling.
De cocaplant heeft een geschiedenis van millennia in Zuid-Amerika. Cannabis ook; en de wetenschappelijke naam van die plant is cannabis sativa. Speed wordt vaak amfetamine genoemd, wat een andere naam is voor alfa-methylfenetylamine.
Je ziet dus bij de ontwikkeling van de naam dat steeds een onderdeel wordt meegenomen naar een nieuwe naam. In het geval van cocaïne werd eerst de naam coca gebruikt voor de plant. Pas daarna werd onderzoek gedaan naar de plant, en vonden wetenschappers de werkzame stof, die daarom 'cocaïne' ging heten. Bij cannabis waren er zoveel verschillende werkzame stoffen gevonden bij chemisch onderzoek begin 20e eeuw, dat die stofgroepen 'cannabinoïden' werd genoemd. Maar voor het hoofdbestanddeel moest toch wel een deels systematische naam worden gebruikt: tetrahydrocannabidiol (THC). Want anders zou je geen goed onderscheid kunnen maken met cannabidiol (CBD), of andere cannabinoïden.

Systematische naamgeving wordt in de chemie gebruikt om de structuur van een stof te beschrijven. Voor die systematische naamgeving bestaan allerlei regels, waardoor een stof in principe maar één naam kan hebben. Dat is handig, want dan kun je geen vergissing maken tussen twee stoffen die misschien heel anders zijn. (Zo zijn er wel eens mensen overleden omdat een rc-vendor per ongeluk Bromo-DragonFLY had opgestuurd, in plaats van 2C-B-FLY; een stof die zeker 100 keer zo potent is).

Nieuwe drugs krijgen nu dus meestal een systematische naam. Toch zie je dat als een subcultuur aan de haal gaat met een nieuwe drug, dat ze al snel koosnaampjes gaan verzinnen. Zo werd 4-methylmethcathinone (4-MMC), al snel omgedoopt tot M-CAT, (ook verwijzend naar Methyl en CAThinone). Gebruikers gingen daar dan hippe nieuwe verwijzingen bij bedenken, zoals 'miauw', wat verwees naar zowel 'M', als naar de kat die erna kwam :wink:

Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan van straatnamen, omdat die vaak tot verwarring lijden. Je wil niet weten hoe vaak ik heb moeten uitleggen wat er wel of niet zit in blue 69, lean, monkey dust, krokodil of flakka. Vaak gaan die namen volledig een eigen leven leiden, met allerlei gevaarlijke misvattingen gecombineerd met stigmatiserende associaties. Je ziet dat nu bijvoorbeeld ook weer met tusi, ofwel 'pink cocaïne'. Daar zit vaak niet eens cocaïne in, maar wel ketamine en MDMA, of een willekeurig mengsel van andere drugs. Mensen gaan dan denken dat pink cocaïne gewoon een nieuw soort drugs is, terwijl het onbekende mengsels van drugs zijn. En als zoiets dan leidt tot ongelukken, dan is de persoon die het nam stom geweest, of moet er harder worden ingegrepen om drugsmisbruik tegen te gaan.
https://www.trimbos.nl/actueel/blogs/tusi-of-roze-cocaine-wat-is-er-aan-de-hand/

Dus laten we alsjeblieft nou gewoon zeggen wat we bedoelen, en niet allerlei van die verwarrende codetaal gebruiken.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heyy oud topic maar toch nog ff een vervolgvraagje, ik begrijp dat de letters afkortingen zijn voor de stof die erin zit maar waarom eigk die cijfers? Zou nog kunnen begrijpen als nieuwere stoffen hogere nummers hebben want dan zou t kunnen zijn dat je opnieuw gemaakt zijn maar bv 4mmc bestond voor 3mmc dus 3mmc is de remake van 4mmc dus dan zal t cijfer een andere rede hebben maar wat?😅
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
@Dirkjan , ik dacht hoe hoger het getal hoe meer het effect
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
De namen die je noemt zijn het resultaat van lange culturele ontwikkeling.
De cocaplant heeft een geschiedenis van millennia in Zuid-Amerika. Cannabis ook; en de wetenschappelijke naam van die plant is cannabis sativa. Speed wordt vaak amfetamine genoemd, wat een andere naam is voor alfa-methylfenetylamine.
Je ziet dus bij de ontwikkeling van de naam steeds een onderdeel wordt meegenomen naar een nieuwe naam. In het geval van cocaïne werd eerst de naam coca gebruikt voor de plant. Pas daarna werd onderzoek gedaan naar de plant, en vonden wetenschappers de werkzame stof, die daarom 'cocaïne' ging heten. Bij cannabis waren er zoveel verschillende werkzame stoffen gevonden bij chemisch onderzoek begin 20e eeuw, dat die stofgroepen 'cannabinoïden' werd genoemd. Maar voor het hoofdbestanddeel moest toch wel een deels systematische naam worden gebruikt: tetrahydrocannabidiol (THC). Want anders zou je geen goed onderscheid kunnen cannabidiol (CBD), of andere cannabinoïden.

Systematische naamgeving wordt in de chemie gebruikt om de structuur van een stof te beschrijven. Voor die systematische naamgeving bestaan allerlei regels, waardoor een stof in principe maar één naam kan hebben. Dat is handig, want dan kun je geen vergissing maken tussen twee stoffen die misschien heel anders zijn. (Zo zijn er wel eens mensen overleden omdat een rc-vendor per ongeluk Bromo-DragonFLY had opgestuurd, in plaats van 2C-B-FLY; een stof die zeker 100 keer zo potent is).

Nieuwe drugs krijgen nu dus meestal een systematische naam. Toch zie je dat als een subcultuur aan de haal gaat met een nieuwe drug, dat ze al snel koosnaampjes gaan verzinnen. Zo werd 4-methylmethcathinone (4-MMC), al snel omgedoopt tot M-CAT, (ook verwijzend naar Methyl en CAThinone). Gebruikers gingen daar dan hippe nieuwe verwijzingen bij bedenken, zoals 'miauw', wat verwees naar zowel 'M', als naar de kat die erna kwam :wink:

Persoonlijk ben ik nooit zo'n fan van straatnamen, omdat die vaak tot verwarring lijden. Je wil niet weten hoe vaak ik heb moeten uitleggen wat er wel of niet zit in blue 69, lean, monkey dust, krokodil of flakka. Vaak gaan die namen volledig een eigen leven leiden, met allerlei gevaarlijke misvattingen gecombineerd met stigmatiserende associaties. Je ziet dat nu bijvoorbeeld ook weer met tusi, ofwel 'pink cocaïne'. Daar zit vaak niet eens cocaïne in, maar wel ketamine en MDMA, of een willekeurig mengsel van andere drugs. Mensen gaan dan denken dat pink cocaïne gewoon een nieuw soort drugs is, terwijl het onbekende mengsels van drugs zijn. En als zoiets dan leidt tot ongelukken, dan is de persoon die het nam stom geweest, of moet er harder worden ingegrepen om drugsmisbruik tegen te gaan.
https://www.trimbos.nl/actueel/blogs/tusi-of-roze-cocaine-wat-is-er-aan-de-hand/

Dus laten we alsjeblieft nou gewoon zeggen wat we bedoelen, en niet allerlei van die verwarrende codetaal gebruiken.
Klik om te vergroten...
Echt perfect uitgelegt! Respect daarvoor man 👏🏻
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#17
Meer mensen zouden scheikunde eindexamen moeten doen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
MR_CHIP zei:
@Dirkjan , ik dacht hoe hoger het getal hoe meer het effect
Klik om te vergroten...
Dst is niet het geval, het toont de positie aan, het staat niet voor de sterkte.
y
yiazmatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Positie van wat eigk?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#20
yiazmat zei:
Positie van wat eigk?
Klik om te vergroten...
Positie van een element, een ring, een verbinding, dat maakt niet uit. Daar zijn regels voor. Gesubstituteerde cathinones hebben bijvoorbeeld een benzeenring, waarbij 4-MMC methyl op positie 4 heeft, in dit geval linksonder en in dit geval sterker dan 3-MMC met methyl op positie 3, rechtsboven. Dus daar gaat het wel op dat het getal het sterker maakt, maar dat is geen handleiding voor alle chemicalien.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."