Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAlles in overweging nemend, is jouw 'drugscarrière' een net positive of net negative voor je geweest?

Alles in overweging nemend, is jouw 'drugscarrière' een net positive of net negative voor je geweest?

74 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Sally Tessio

Ik weet nog goed dat jij hier al was toen ik hier in 2015 kwam. :) Voor mij ook leuk om hier weer eens members van de oude garde terug te zien!

Ja gedragsverandering is niet niks en precies wat je zegt: je moet jezelf soort van heruitvinden. Exact: not fucking easy.

Toen ik nog relatief nieuw met psychedelica was had ik zo nu en dan ervaringen waarbij ik echt dacht: "Vanaf nu ga ik dit zo en zo doen, want ik ZIE het. Ik zie hoe ik normaliter mezelf weer in het ego denk en hou."

Maar dat is niet hoe het werkt. Het is veel meer een energetisch iets, hoe vaag dat misschien ook klinkt. Het hele feit dat je iets goed kunt zien hangt af van de energie, de frequentie waarop je zit. Moeilijke woorden voor de mate van liefde die je ervaart, de mate waarop je in acceptatie bent van je huidige ervaring. En als die trip voorbij is, kun je er misschien nog wel flarden van herinneren uit je geheugen, maar dat is niet genoeg. Als je niet daadwerkelijk op de liefde-frequentie zit, zul je tot een bepaalde mate in een angst-frequentie zitten. Dan kun je nog zulke goede ideeën hebben, maar je wordt nog steeds geleid door angst, niet liefde.

En ja, die inzichten zijn waardevol, maar eerlijk gezegd heeft het het leven voor mij in bepaald opzicht ook veel zwaarder gemaakt. Want ik heb te veel gezien en vooral gevoeld van die liefde frequentie. Wanneer je daar niet zo heel bekend mee bent is je niet in liefde maar in angst zitten nog tot daar aan toe, maar wanneer je weet hoe het óók kan, is de ervaring van lijden zoveel intenser. En niet alleen mijn lijden maar ook de mensen die ik heb gekwetst wanneer ik in angst zat. De intentie kan dan wel zijn dat je iemand niet wilt kwetsen, maar zolang je niet echt zelf die liefde voelt, zul je onherroepelijk mensen gaan kwetsen. Iets wat echt heel erg aan me heeft geknaagt op momenten, wat het vaak nóg moeilijker maakte om een weg terug te vinden naar liefde.

Maar aan de andere kant:

Het wereldbeeld, die spiritualiteit waar psychedelica me aanvankelijk aan geïntroduceerd hebben, helpt me ook enorm met het begrijpen van dingen die gebeuren en met name het begrijpen van lijden. Ik reed bijvoorbeeld vanmorgen in de auto en de metafoor van het ijsblokje in het glas water (weet niet van wie die is maar maakt ook niet uit) kwam in me op:

Ons bewustzijn en ons ego zijn als een glas water met daarin een ijsblokje. Het water is ons bewustzijn. Het ijsblokje is ons ego, of anders gezegd: onze gevoelens een afzonderlijke entiteit te zijn, afgesloten van de rest. Het water is vrij, vormloos. Het ijsblokje heeft een rigide vorm. Maar alles wat in het ijsblokje aanwezig is, is het water. Het is een tijdelijke vorm die het water (bewustzijn) aanneemt. Door het ijsblokje (onze gevoelens van afgescheidenheid) in het water (in onszelf) te houden, keert het ijs langzaam terug naar zijn oorspronkelijke staat: het water zelf. Maar dit "water" dat wij zijn zit niet in een glas, zit niet in een container. Dit water dat wij zijn spreidt zich in alle richtingen tot in de oneindigheid uit.


Dat soort metaforen helpen me om mijn ervaring, om mijn bewustzijn te begrijpen. In die zin is het dus ook weer super waardevol dat psychedelica me op dit pad hebben gezet.

Maar eenmaal weer schijnbaar de liefde verloren: het is de hel. Het mag dan een illusie zijn, maar afgesloten lijken te zijn van liefde (of God, als je het zo wilt noemen) wordt ervaren als de hel. Dus ja het is soms fucking moeilijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zonder MDMA was ik er niet meer geweest.
Zullen we dat als net positive beschouwen?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Inderdaad @canius
Bij het leger. Zie pm.
Klik om te vergroten...

Noot:
Dan is hij niet de enige.
Ik kreeg ptss na enkele jaren in het Legion Etrangere te hebben gediend.
S
SaaiedrugslozezakLid
01-01-2024, 00:00
#4
Relmuis zei:
Zonder MDMA was ik er niet meer geweest.
Zullen we dat als net positive beschouwen?
Klik om te vergroten...
Dus als ik het goed begrijp heb je mdma nodig om te leven? Kan ik ook beter dood zonder dit stofje?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Saaiedrugslozezak zei:
Dus als ik het goed begrijp heb je mdma nodig om te leven? Kan ik ook beter dood zonder dit stofje?
Klik om te vergroten...
Volgens mij heb jij hier nog nooit iemand goed begrepen.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#6
Saaiedrugslozezak zei:
Dus als ik het goed begrijp heb je mdma nodig om te leven? Kan ik ook beter dood zonder dit stofje?
Klik om te vergroten...
Stop.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik denk dat drugs die ik gebruikte 10 dagen geleden hebben mij erg geholpen om een heel erg belangrijke beslissing te nemen en een bepaalde situatie loslaten.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Saaiedrugslozezak zei:
Dus als ik het goed begrijp heb je mdma nodig om te leven?
Klik om te vergroten...
Verkeerd begrepen helaas. Mdma kan in sommige gevallen inzichten geven of je in een fijne relatie laten rollen. Daarnaast kun je met een draaibank en een handje mdma kristallen veinzen een bankwerkersoutfit te dragen en zo kun je binnenkomen bij de besloten bankwerkerscongressen in Noord Limburg, wat dan weer goed op je centrale verwarming zetten. Dan werkt het een soort IQ-verhogend.
Saaiedrugslozezak zei:
Kan ik ook beter dood zonder dit stofje?
Klik om te vergroten...
Normaal gesproken niet, jou ken ik echter niet goed genoeg om hierover een oordeel te vellen.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#9
Allles netto negatief behalve een aantal tryptamine en lysergide verbindingen (met name 5-MeO-DMT, n,n-DMT en DMT-N-Oxide, 4-HO-MET, LSD en AL-LAD). Niet eens alle psychedelics dus netto positief en vrijwel alle phens zijn bij mij ook netto negatief uitgepakt. EIgenlijk alleen netto positief effect van 2C-D gehad. Verder elk type drugs netto negatief.

Kortom, stay off of drugs, kids! Hoewel ik het vuurwerk ergens ook weer niet had willen missen... was achteraf wel liever veel later begonnen, na mn dertigste zelfs. Daarvoor gewoon lekker focussen op leven en gezin opbouwen, drugs compliceert dat alleen maar.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#10
Saaiedrugslozezak zei:
Dus als ik het goed begrijp heb je mdma nodig om te leven? Kan ik ook beter dood zonder dit stofje?
Klik om te vergroten...
Wat? Wat is dat nou weer voor scheve gedachtenkronkel? MDMA is heerlijk in de juiste setting en met de juiste mensen. Maar daar betaal je meteen voor de volgende dagen. En dan wou je dat je het nooit had genomen. Denk dat de meeste mensen netto meer tijd hebben dat ze zich naar de klote voeleb na gebruik dan de duur van de roes zelf. Dus netto negatief in die zin, hoewel de ervaring af en toe wel bijzonder kan zijn.

Ter illustratie, ik kan elk moment dat ik wil binnen een paar uur hele zuivere MDMA kristallen regelen. Laatste keer dat ik het heb gebruikt was oud en nieuw 2016. Je kan dus prima zonder MDMA doorleven (wat en vraag ook zeg..)
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
PapaverMan zei:
Wat? Wat is dat nou weer voor scheve gedachtenkronkel? MDMA is heerlijk in de juiste setting en met de juiste mensen. Maar daar betaal je meteen voor de volgende dagen. En dan wou je dat je het nooit had genomen. Denk dat de meeste mensen netto meer tijd hebt dat je je klote voelt na gebruik dan de duur van de roes zelf.
Klik om te vergroten...

1706990021223.png

Maar juist gebruikt is het het waard.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Van zeer leuk naar zeer naar in ongeveer 10 jaar. Vooral toen het stimfappen er bij kwam ging het hard bergafwaarts. Uiteindelijk door herstel op #1 te zetten een veel fijner hoofd gekregen, en ik betwijfel of ik mezelf zo hard had aangepakt als ik niet zó diep in de put had gezeten. De balans staat ver in het positieve maar daar as wel een paar rondjes Hel voor nodig 🤗.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik denk al een tijdje over na over het antwoord op deze vraag, dat zegt al genoeg.
Op late leeftijd (50e levensjaar) pas ontdekt dat er meer bestond dan alcohol. Vroeger nooit mee in aanraking gekomen, in vriendengroep ook niet.
Dus in absoluut aantal jaren is mijn carrière op dit punt nog zeer kort.
De eerste periode was absoluut zeer positief en life changing voor mij. Ik werd ook een aardiger mens en voelde een soort 'reset' en dat gevoel had ik nooit willen missen. Ben dankbaar voor die onvergetelijke ervaring.
Tijdens Corona wat te veel research gedaan. Veel ontdekt, maar ik was niet tevreden met m'n pauzes (te korte pauzes).
M'n vrouw is een stuk sterker dan ik qua discipline op dit punt en dat is fijn en belangrijk om zo iemand om me heen te hebben.
Ik ben nog steeds positief, maar de katers van stimulanten (Mdma, 3-mmc, 6-apb, speed etc.) voelen toch anders dan na een avondje teveel bier.
Soms heb ik na gebruik van stimulanten nog dagen tot een week last van. Ik realiseer me wel steeds meer dat ik dat echt niet fijn vind.
Op zich is dat goed, want hierdoor denk ik beter na en gebruik ik minder frequent.
Al met al is de balans nog steeds zeker positief.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Negative.
De drugsperiode van top tot teen bezien heeft mij mijn relatie gekost, een heleboel geld gekost, en de psyche heeft ook zwaar geleden. Ik zou willen dat ik er nooit aan begonnen was......
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Interesting question! Inderdaad een mes dat aan twee kanten snijdt. Mijn vroege ervaringen met drank, wiet, m, x en speed (zéker die met x en/of m in combinatie met speed) waren life changing en die had ik nooit willen missen. Zó veel mooie, bizarre avonturen meegemaakt met/dankzij drugs vroeger. Na een jarenlange verslaving aan het blowen (dagelijks gebruik) begon de paranoia echter toe te slaan en ben ik daar uiteindelijk in de loop van een aantal jaar met moeite maar wel zelfstandig mee gestopt. Ook van xtc en andere drugs werd ik steeds vaker paranoia. Tóch is het me altijd blijven trekken. X, m en speed doe ik niet meer (speed al heeeeeel lang niet meer i.v.m. heftige insomnia waar ik al jaren mee kamp), maar ja, toen kwamen de research chemicals in beeld. Óók veel goede (en minder goede) tijden mee gehad. Inmiddels kan ik alleen nog 3mmc, ghb en (incidenteel) coke gebruiken. En dat alles met mate. De rest maakt me bang en paranoia. En zelfs bij 3m en c voel ik dat soms. Kortom: drugs zijn een aflopende zaak. Als ik daar mijn benzoverslaving bij optel (ooit geboren doordat de huisarts me Oxa voorschreef voor mijn paniekaanvallen) is het een lastige vraag om te beantwoorden. Drugs hebben me gemaakt wie ik nu ben, dus ik kan er geen spijt van hebben. Maar ze hebben me mentaal ook stevige klappen gegeven, waar ik nu nog steeds mee worstel. Had ik het willen missen? Voor geen goud. Had ik gewild dat ik sommige dingen had gelaten of meer gedoseerd had gedaan vroeger? Absoluut. Ik zou mijn achttienjarige zelf wel even willen influisteren in wat voor hel je terecht kunt komen na jaren lang intensief gebruik. Die overmoedige meid had ik wel willen waarschuwen. Dat had me een shitload aan negatieve bijverschijnselen kunnen besparen.

Hoewel, ze zou vermoedelijk gezegd hebben: 'Ach man, flikker toch op!' om er gewoon nog een pil in te mikken. 🤐😂

I guess life just had to be like it is.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik kan hier een heel verhaal typen over alle leuke avonturen die ik heb beleefd tijdens het gebruiken van drugs. Maar onderaan de streep ervaar ik het toch echt wel als negatief en ik vind dat fijn om hier nu uit te kunnen spreken. En vooral toe te kunnen geven richting mezelf maar ook contronterend. Impulsief, om een leegte in mezelf of verveling mee in te vullen of mezelf het gevoel te geven dat ik leef. Maar eigenlijk breek ik mezelf ermee af. Zo, het uitspreken hiervan lucht op.
P
PapaverManLid
01-01-2024, 00:00
#17
_shikantaza zei:
Van zeer leuk naar zeer naar in ongeveer 10 jaar. Vooral toen het stimfappen er bij kwam ging het hard bergafwaarts. Uiteindelijk door herstel op #1 te zetten een veel fijner hoofd gekregen, en ik betwijfel of ik mezelf zo hard had aangepakt als ik niet zó diep in de put had gezeten. De balans staat ver in het positieve maar daar as wel een paar rondjes Hel voor nodig 🤗.
Klik om te vergroten...
Stimfappen? Ze hebben een woord voor rukken onder de pep? Jezus wat een geweldige subcultuur..
P
PollewopLid
01-01-2024, 00:00
#18
Interessante materie, ook om te lezen hoe iedereen een andere drug beleefd heeft en tot hoe je dit gevormd heeft.

Mijn “first moment” was zeker 12 jaar geleden, echtscheiding en daarna als single op boevenpad. Mijn eerste keer was XTC pil, een halve. Man wat voelde dat geweldig, met m’n nieuwe liefde naast me was ik helemaal in fantasyland! Die eerste keer krijg je nooit meer..

Daarna herhaaldelijk met tussenpozen van soms 3 maanden soms wat korter hetzelfde gebruikt. Gevarieerd met MDMA kristallen.

Positief;
Altijd in een thuissetting, chill, met fijne gesprekken met veel diepgang, lachen, huilen, lief doen, volledig in een bubbel, hard gaan, soms te hard en over m’n nek, maar al met al heeft me dat inzichten gegeven. Mijn relatie verbeterd en misschien door de vele open en vooral eerlijke gesprekken (soms op 4F) ook behouden.

negatief:
ik heb geen craving maar wel weken naderhand nog heftige dromen, depressies en ik sta altijd aan. Dat laatste waardoor ik ‘s nachts niet slaap en hierdoor medicatie gebruik. Of dat door de drug komt? Geen idee. Houdt dat me tegen te gebruiken? Nee, het heeft geen invloed op mijn dagelijks leven.

Ik wordt al wat ouder en denk soms om ermee te kappen, troep wat je naar binnen schuift, maar die quality weekenden samen op empathy blijven toch heilig en goed voor mijn mindset en relatie. Het voelt als therapie!

laatste gebruik: oktober 2023

Het paasweekend staat voor de deur, als je me zoekt, ik vlieg op empathy. Dus mij niet bellen dan 🐰🐣
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#19
PapaverMan zei:
Stimfappen? Ze hebben een woord voor rukken onder de pep? Jezus wat een geweldige subcultuur..
Klik om te vergroten...
Is wel serieus een ding hoor. Niet perse pep, maar gewoon drugs, hoofdzakelijk uppers.
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#20
Goede topic, wel een lastige voor mij hoor. Jeetje. Drugs begon als een hobby en werd uiteindelijk een identiteit voor mij. Zeker het blowen. Maar ook m'n rave-fase, gekke drugsavonden ieder weekend weer. Het was gewoon wie ik was, in die tijd. Positief en negatief eigenlijk wel. Ik heb zeker veel leuke avonturen meegemaakt, maar mijn leven stond ook wel een beetje stil en vooral mijn ontwikkeling. Daar kom ik nu eigenlijk meer en meer achter, hoe veel emotionele ontwikkeling ik eigenlijk heb gemist, of beter gezegd weg heb gebruikt? Ook al gebruikte ik vaak met anderen, echt in verbinding stond ik niet. Samen zijn was toch wel een beetje om het gebruik als ik er heel eerlijk op terug kijk.

Laatste jaren van gebruik waren enkel nog maar negatief. Een hele eenzame periode. Meer en meer lichamelijke klachten, lange heftige katers, mentaal had ik het niet meer op een rijtje, laag zelfbeeld, en een haat naar het leven. En al die gevoelens en pijn maar blijven weggebruiken, jeetje wat een oogkleppen had ik op zeg. De oplossing was zo simpel: stoppen. Maar zo simpel was dat niet meer, toen ik er zo diep in zat.

Als ik dit zo teruglees, neigt het toch meer naar een negatieve carriere :confused:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."