Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
40 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dankjewel.

Dag voor dag idd. Niet in mijn oude patronen vallen.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#2
Was het gesprek met de heks?
Of haal ik nu twee mensen door elkaar? (dat heb ik wel vaker)
Begin nu te twijfelen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb wel goede ambulante zorg. Maar er kan altijd iets gebeuren waardoor ik uitschiet.

Mijn casemanager in de kliniek zei tegen GGZ: Als er geen opnamemogelijkheden zijn willen we dat ook graag duidelijk hebben. Eerst zei GGZ dat het er echt niet is, later zei ze weer dat het er soms wel is.

Ggz doet alsof je met goede dagstructuur alles kunt regelen. Maar in de kliniek ben ik met alle structuur en zonder alcohol toch psychotisch geweest. Er zou eigenlijk een plan moeten zijn voor als dat weer gebeurt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vriend begrijpt niet dat winkels als Decathlon, Mediamarkt en action verschrikkelijk voor mij zijn en zeker als je niet gericht iets gaat kopen maar alleen rondkijken. Wel wil hij mee maar SPV en dan kunnen we mijn signaleringsplan doorspreken. Winkelen staat er juist in als no go als ik enigszins ga ontregelen. Hij heeft een vriend die die winkels wel leuk vindt, dan gaat hij maar lekker met hem.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Maar in de kliniek ben ik met alle structuur en zonder alcohol toch psychotisch geweest
Klik om te vergroten...
Had dat dan niet met de afkick te maken?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik zat er toen 3 maanden en het kwam hoogstwaarschijnlijk door het stoppen met benzo’s.

Dat ik toen weer even heb ervaren hoe dat is, maakt dat ik er wel een soort draaiboek voor wil hebben. Het positieve is dat het ook zo weer onder controle was nadat duidelijk was wat er aan de hand was.

Zelf heb ik in geval van psychose liever een korte opname ipv thuis te blijven en volgestopt worden met pillen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#7
Alinde zei:
Zelf heb ik in geval van psychose liever een korte opname ipv thuis te blijven en volgestopt worden met pillen.
Klik om te vergroten...

Is denk ik ook beter.
Maar vrees dat je zorgverzekering een dikke vinger in de pap heeft.
Misschien handig om hen morgen eens te bellen hoe hun staan in crisis ggz vergoeding? Valt dit bv onder basisverzekering? Of moet je "echt gek doen" daarvoor?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank je, goed punt. Ik weet niet in hoeverre de verzekering dit kan bepalen. Weet wel dat ik onder SGGZ val, wat valt onder basisverzekering.

Nu heeft mijn broer ´toevallig´ bij mijn ouders koffie gedronken, de broer die mee gaat naar het gesprek dinsdag. Ik heb hem helemaal niet gesproken en had het fijn gevonden als hij mij ook gesproken had.

Ik ga in ieder geval vragen of ik de psychiater ook af en toe kan spreken zonder de familie erbij. Ze hebben nu speciaal verzocht om de aanwezigheid van familie.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Begeleid wonen staat hoog op de agenda dinsdag. Maar vriend en ik zijn juist blij dat we in mijn huis nog wat privacy hebben. Hij wordt gek van zijn huisgenoot, ik heb niet zo heel veel moeite met die jongen. Ik heb meer moeite met al die begeleiding. Dat hoort idd bij begeleid wonen... begeleiding. Maar ze komen standaard op het moment dat ik mijn eerste hap van mijn avondeten wil nemen. Maakt niet uit hoe laat we eten, altijd als ik net een hap wil nemen staan ze op de stoep. Er zitten goede begeleiders bij maar soms ook mensen die echt niet capabel zijn.
Gisteren weer gezeik dat ze geen tweepersoonsbedden mogen. Ik mag op een luchtbed.

Er zijn ook andere vormen van begeleid wonen en daar wil ik dan dinsdag wel meer informatie over. Het staat me vooral tegen dat broer met ouders in gesprek gegaan is en niet met mij.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik vraag morgen gewoon wat voor vormen van begeleid wonen ze hebben. Dat komt beter over dan meteen nee te zeggen.

Vanmorgen bij de loopgroep geweest. De trainer zei, het belangrijkst is dat je elke week komt. Dat ging de vorige periode idd niet helemaal goed. Wat mij tegen staat is dat onderwerp van gesprek vaak GGZ is en dan begint je week alweer met praten over ggz en depressies. Zal er zelf maar af en toe een leuk onderwerp in gooien. Zelfs mensen die niet meer bij ggz zitten gaan dan vragen stellen over of ‘dit en dat bij ggz nog steeds zus en zo is’ want ze zijn er al heel lang niet geweest. Maar het is beter dan thuis zitten.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hoe oud ben jij eigenlijk?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
42
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
Er zijn ook andere vormen van begeleid wonen en daar wil ik dan dinsdag wel meer informatie over
Klik om te vergroten...

Zijn inderdaad meer vormen van begeleid wonen.
Ook de mate van controle.

Hier in de stad heb je appartementencomplexen waar mensen met een geestesziekten verblijven.
Wel genoeg om zelfstandig te wonen, maar korte lijnen voor als er iets is.
Dat is ook wel waar de overheid naar toe wilt. Niet allemaal meer die kliniek in.

Alinde zei:
Het staat me vooral tegen dat broer met ouders in gesprek gegaan is en niet met mij.
Klik om te vergroten...

Dat is het zeker.
Die hoefde voor mij dinsdag al niet meer mee te gaan. Wie weet wat ze achter je rug voor plannetje hebben gemaakt.
In de tijd dat je dronk hebben ze geloof ik ook nooit begrepen waarom dat je drinkt, of dat je er niks aan kan doen. Dat het ook een ziekte is.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dank je Kordie. Ik heb idd ook gehoord over appartementen waarin je wel alles voor jezelf hebt. Volgens mij niet hier in de buurt. Maar laat ik er open in gaan en vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ja het schoot mij wel verkeerd dat hij 'min of meer toevallig' bij mijn ouders langs gegaan is zonder contact met mij te hebben hoe ik het gesprek in wil gaan. Verder weet ik zelf OOK niet waarom ik drink, of waarom ik depressies heb. Daarom ben ik ook zo blij dat ik nu een psycholoog krijg.

Het lastige is dat je alleen je eigen jeugd kent en dat mensen vaak hun eigen jeugd normaal vinden. Bij ons was dat een Christelijk dorp en de vriendjes en vriendinnetjes groeiden op in datzelfde christelijke dorp en dat was voor ons normaal. Wel weet ik dat depressies en psychoses bij meer familieleden voorkomen en ook dat kan ergens vandaan komen. Mijn oma was ook van de verdoving met alcohol en pillen maar het was ook taboe. Ik zag het pas toen opa overleden was. Zij kon niet zelf naar winkel of apotheek en toen pas viel op wat ze allemaal gebruikte.

Gelukkig na zes maanden kliniek kon de verslavingsarts wel e.e.a. benoemen. Die man verdient een standbeeld hoor, echt een goede arts en een goed mens. Hij zei ook iets in de richting dat ik niet goed bij mijn gevoelens kan en dat daardoor de boel vast komt te zitten.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alinde zei:
Hij zei ook iets in de richting dat ik niet goed bij mijn gevoelens kan en dat daardoor de boel vast komt te zitten.
Klik om te vergroten...

En laten we eens inzoomen:
Begint dat niet al in je jeugd, in je jonge kinderjaren? Dat je niet jezelf kon zijn bij je ouders en dat er dingen achter je rug om gebeurde? (zoals nu je broer en hun). Schamen hun zich voor jou? Nee je kan er niks aan doen, en dat zul je als ouders moeten accepteren. Zo simpel is dat.

Maar uit eigen ervaring met mijn ouders weet ik dat dat ook niet zo makkelijk is.
De wereld is niet perfect. Achter ieder huisje zit een kruisje (en dan bedoel ik niet die van de mannelijke bewoner).

Succes morgen!
Als je het niet afblaast ..... want dat had ik gedaan als ze achter mijn rug om gingen lullen
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dank je Kordie. Afblazen overweeg ik niet, ik ben blij dat ik eindelijk de psychiater weer eens spreek.

Verder klopt het wel, mijn ouders konden vroeger moeilijk met elkaar praten en hadden dat vanuit hun jeugd ook niet geleerd. Ik als oudste kind had daarin ook geen voorbeeld hoe ik mijzelf kon uiten.

Ik heb het wel leuk gehad hoor vroeger, op school vond ik het leuk en ik had altijd vriendjes en vriendinnetjes, nooit gepest. Op de middelbare school liep ik er wel tegenaan dat ik niet zo goed met conflicten kon omgaan en toen ik ging studeren kon ik mij met een slok op wel beter uiten.

Ik heb goede hoop voor de psycholoog. Het personeelstekort in de zorg is wel merkbaar maar uiteindelijk is het beter om echt aan de slag te gaan ipv van crisis in crisis te belanden. En veel dingen kun je ook zelf doen zoals yoga, hardlopen, etc.

Mijn moeder vond het ook wat onhandig van broer dat hij mij niet gesproken had maar ‘toevallig op de koffie ging’ maar die broer is soms wat onhandig. Hij gaat nooit mee naar ggz dus is misschien ook wat onzeker. Hij neemt er vrij voor, moet er voor reizen dus je kunt het ook positief bekijken.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
De psychiater is ziek…
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
SPV stelde voor dat ik een gesprek met haar alleen zou hebben op de geplande tijd. Aangezien de psychiater er niet was. Ik heb besloten wel mijn broer mee te vragen omdat die iets objectiever kijkt naar de crisissituaties en ik bovendien zelf niet alles meer weet. Want onderwerp van gesprek zou worden een crisisplan, oftewel wat te doen bij code rood.
Broer merkte ook dat SPV heel ontwijkend reageert bij sommige vragen. Het komt er op neer dat GGZ een aantal dingen niet meer biedt die het pakweg 20 jaar geleden wel bood. Ik moet daar ook aan wennen, je leert bij alle psycho-educaties dat er in geval van crisis opname mogelijk is maar dat is niet meer zo.

Volgende mogelijkheid voor een ZAG-gesprek met psychiater is pas in januari.

Actiepunt voor mij is vooral om de decembermaand in 'fase groen' te blijven. Ik let nu al op dat ik nee zeg tegen sommige december-activiteiten, zelfs als het niks met alcohol te maken heeft. Het is gewoon allemaal te druk.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Omdat ik dan meer richting manie kan gaan. Zoveel keuzes, dingen passen (in geval van Decathlon), misschien meer kopen dan nodig. Ik vind het zelf ook niet altijd leuk om winkels te moeten mijden maar het is wel deel van het plan om weer rustig te worden.

Vannacht lang en diep geslapen, ik heb het nodig denk ik.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vriend doet raar vandaag (we zijn vanavond niet bij elkaar). Ik moet het maar ff loslaten en er vanuit gaan dat zijn begeleiding langs geweest is en morgenochtend ook weer langs komt.

Daar is dat begeleid wonen voor. Ik ga maar gewoon slapen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."