Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
52 weergaven
18-5-2026
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#1
Alinde zei:
Ik moet niet een relatie in stand houden die bestaat uit angst dat de ander terugvalt (van beide kanten).
Klik om te vergroten...
Inderdaad. Dat soort angst kan een best reden zijn om zekere mate van contact in stand te houden (gelimiteerd door wat jij kan opbrengen), iemand niet aan zijn lot over te laten.
Maar "relatie" in de zin van soul-mates / partners, nee dan zeker niet.
Een persoonlijke relatie/partnership is gebaseerd op positiviteit, niet op angst.

Dat geldt ook voor vrienden trouwens !
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
Ik heb ooit ook zo'n relatie gehad. In de zin van: eigenlijk compleet anders.
En eerlijk gezegd ... het was een verademing toen het uit was. De stropdas mocht losser, de stropdas mocht af.
Het was oprecht een aardige meid en ik heb ook een leuke periode met haar gehad. Maar je moet wel een beetje matchen.

En grote complimenten Alinde in de juiste keuzes die je nu maakt mbt je gebruik.
Voor heen had je denk ik allang naar de fles of de benzo gegrepen.
En nu blijf je toch mooi staan, op een woeste golf, tijdens een harde orkaan.
Blijf jezelf en laat je niet aanpraten dat hij terug valt als je het uit zou maken.
Sluit me helemaal bij de visie van Plop aan
Klik om te vergroten...
Dankjewel!

Ik heb pizza gegeten zonder korstjes, gerookt, nog meer gegeten, gedanst op de muziek van marco borsato.

Vroeger stond relatiebreuk (ongeacht of het nu definitief is) gelijk aan de kroeg in en zuipen. Nu moet ik wat anders verzinnen. Grappig van die stropdas... ik heb juist deze week weer mijn gewone 'kakker' kleren aan ipv de merk-hoodies die ik altijd van hem krijg. Hij ziet het niet eens, zit al een week in een soort bubbel waarbij hij de buitenwereld niet goed ziet.
Ik ben geen hardcore-meid en ik ga het ook niet worden. Ik vind het pokkenmuziek. Vindt hij van mijn muziek ook.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
BelowTheFlow zei:
Inderdaad. Dat soort angst kan een best reden zijn om zekere mate van contact in stand te houden (gelimiteerd door wat jij kan opbrengen), iemand niet aan zijn lot over te laten.
Maar "relatie" in de zin van soul-mates / partners, nee dan zeker niet.
Een persoonlijke relatie/partnership is gebaseerd op positiviteit, niet op angst.

Dat geldt ook voor vrienden trouwens !
Klik om te vergroten...
Hij heeft een constructie waarbij hij bij terugval weer naar de kliniek kan.
Ik heb zelf bewust niet voor begeleid wonen gekozen (niks voor mij) maar kan niet meer naar de Parnassia kliniek. Dus als hij terug valt is er gewoon hulp.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik 'moest' naar iets van zijn tennisclub eerste kerstdag maar nu kan ik morgen gewoon naar de kerk. Wat ik normaal dus zou doen. Realiseer dat mij net op tijd.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Ik heb zelf bewust niet voor begeleid wonen gekozen (niks voor mij) maar kan niet meer naar de Parnassia kliniek.
Klik om te vergroten...
Jij hebt gekozen voor eigen kracht !
Je weet dat het niet altijd gemakkelijk gaat zijn.
Je weet ook dat jij uiteindelijk vooruit wil, zonder terug te vallen naar eerder in het proces.

Chapeau ! (kon zo snel geen passende emoji vinden)
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Ik 'moest' naar iets van zijn tennisclub eerste kerstdag maar nu kan ik morgen gewoon naar de kerk. Wat ik normaal dus zou doen. Realiseer dat mij net op tijd.
Klik om te vergroten...

Als de kerk voor jou belangrijk is dan maak je de juiste keuze.

Misschien wel goed om nog eens open met elkaar te praten dat de dekseltje toch wat scheef op het potje zit?
Dan is het voor allebei ook duidelijk. Oké misschien (voor hem) niet het juiste moment met Kerst, maar dat is het nooit
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dank je.

Ik zat heel moeilijk te denken hoe het morgen moet met vervoer, met de cadeaus op de fiets enzo. Tot ik bedacht dat één van mijn broers sinds kort een auto heeft. Nu Meneer niet komt is het handiger als ik met broer mee rijd. Meteen geappt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Kordie zei:
Als de kerk voor jou belangrijk is dan maak je de juiste keuze.

Misschien wel goed om nog eens open met elkaar te praten dat de dekseltje toch wat scheef op het potje zit?
Dan is het voor allebei ook duidelijk. Oké misschien (voor hem) niet het juiste moment met Kerst, maar dat is het nooit
Klik om te vergroten...
Ik moet zeggen dat hij wel heel rustig en helder klonk aan de telefoon. Hij heeft het gevoel dat hij mij altijd steunt maar dat ik voor hem een verplichting ben.

Ja ik kap hem steeds af aan de telefoon, heb drukke weken en het gaat elke keer over huisgenoot X. Ik neem vaak genoeg WEL op.
Voor hem was de tennisclub kennelijk hoogtepunt van de kerst en All You Need is Love.
Voor mij gaat het over familie en over uitgebreid tutten voordat ik mijn jurk aan doe (vandaag haar gewassen, benen geschoren, make up gezocht).

Maar hij VRAAGT niet of ik naar de tennisclub wil, hij legt het me op min of meer. En het bezoek aan zijn vader daarvan is het elke keer wel/niet/wel. Ik had al chocola in huis voor die mensen maar heb dat nu zelf opgegeten. Ik kan niet tegen dat wisselvallige. Ik heb rustig gezegd dat ik familie belangrijker vind dan de tennisclub maar voor hem wel bereid was te gaan.
Moet ik dan enthousiast worden over een lunch met mensen die ik helemaal niet ken waar hij drie keer mee getennist heeft?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mijn nieuwe ambulant begeleider Brijder is een topper volgens mij.

Vandaag hadden we gesprek gepland om de feestdagen na te bespreken, of dat moeilijk was geweest. Hij wil ook wel mee naar mijn zorgafstemmingsgesprek bij GGZ volgende week. Hij moet er iets voor verzetten en als dat lukt, gaat hij mee.
Dan zou er wel een last van mijn schouders vallen. Want mocht het verwijtend worden, dan kan iemand van Brijder wel benadrukken dat verslaving ook een ziekte is en niet iets wat je voor je lol hebt.
Probleem is dat bij gebruik, GGZ de handen er vanaf trekt maar Brijder aangeeft dat GGZ hoofdbehandelaar is en daar is begin dit jaar een gat gevallen. Maar tijdens mijn langdurige opname is Brijder een paar keer langs geweest (ook toen waren zij geen hoofdbehandelaar) en GGZ heb ik daar niet gezien. Qua afstand is het echt niet zo ver en het voegt echt wel iets toe als een behandelaar ook tijdens opname betrokken blijft.

Ook kreeg ik bevestigd wat ik al dacht, dat ik via een shortcut in de kliniek gekomen ben, uiteindelijk. Ik ben in de kliniek ook altijd dankbaar geweest dat ik daar een plekje had. Sommigen lopen alleen maar te klagen en te k*nkeren maar wat doe je er dan....

Dus ik hoop dat het die meneer lukt. Mensen zijn natuurlijk lastig te bereiken in de kerstvakantie dus misschien kan hij zijn afspraak niet verzetten maar ik hoop van wel. Hij heeft veel ervaring en ziet ws ook meteen de familiepatronen wel.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Mijn nieuwe ambulant begeleider Brijder is een topper volgens mij.

Vandaag hadden we gesprek gepland om de feestdagen na te bespreken, of dat moeilijk was geweest. Hij wil ook wel mee naar mijn zorgafstemmingsgesprek bij GGZ volgende week. Hij moet er iets voor verzetten en als dat lukt, gaat hij mee.
Dan zou er wel een last van mijn schouders vallen. Want mocht het verwijtend worden, dan kan iemand van Brijder wel benadrukken dat verslaving ook een ziekte is en niet iets wat je voor je lol hebt.
Probleem is dat bij gebruik, GGZ de handen er vanaf trekt maar Brijder aangeeft dat GGZ hoofdbehandelaar is en daar is begin dit jaar een gat gevallen. Maar tijdens mijn langdurige opname is Brijder een paar keer langs geweest (ook toen waren zij geen hoofdbehandelaar) en GGZ heb ik daar niet gezien. Qua afstand is het echt niet zo ver en het voegt echt wel iets toe als een behandelaar ook tijdens opname betrokken blijft.

Ook kreeg ik bevestigd wat ik al dacht, dat ik via een shortcut in de kliniek gekomen ben, uiteindelijk. Ik ben in de kliniek ook altijd dankbaar geweest dat ik daar een plekje had. Sommigen lopen alleen maar te klagen en te k*nkeren maar wat doe je er dan....

Dus ik hoop dat het die meneer lukt. Mensen zijn natuurlijk lastig te bereiken in de kerstvakantie dus misschien kan hij zijn afspraak niet verzetten maar ik hoop van wel. Hij heeft veel ervaring en ziet ws ook meteen de familiepatronen wel.
Klik om te vergroten...

Fijn om te horen dat er zo'n klik is en hij een afspraak voor je wilt verzetten.
Wat is een shortcut?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ja zeker fijn. Herinner me net in halfslaap dat ik hem al eens eerder gezien en gesproken heb in oktober, toen ik er nog heel slecht bij zat. Dan ziet hij iig verschil haha.

Ik bedoel dat ik voor de kliniek voor langdurig verblijf niet lang op de wachtlijst heb hoeven staan. Ik was ook doodziek hoor, toen. Ben via spoedeisende hulp per ambulance gekomen. Als ze in de klinieken geen plaats hadden gehad had ik misschien in het stadsziekenhuis moeten blijven.
Ik was helemaal verzwakt van een paar weken niet eten. Niet om nu drama te maken en ik wil er ook geen lange discussie over. Ik ben vooral heel dankbaar dat die meneer Tom een bed voor mij heeft vrijgemaakt. Want daar komt het wel op neer.

Anders had ik een aantal dagen later naar de Detox gekund maar Detox was voor mij duidelijk niet genoeg.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Armoede is ook echt een factor die doorwerkt in families. In de alternatieve psychiatrie, zo noem ik het maar even, is daar meer aandacht voor. Haptotherapie enzo.
Bij mijn vader thuis hebben ze wel armoede gekend maar geen honger. Ik zie het nu terug aan alles willen bewaren. Dat komt bij die generatie wel vaker voor, van die dichtgeslibte huizen en mensen die zelfs de krant maar moeilijk weg doen.
Klik om te vergroten...
Volgens mij was de armoede in mijn familie ook nooit zo erg dat ze honger hebben gehad. En we hadden het zeker niet breed toen ik kind was bij mij thuis, maar dat viel in een toch relatief arme volkswijk niet echt op. Maar mijn ouders hadden het wel moeilijk en hoewel mijn vader nogal depressief was, dronk hij gelukkig nooit alcohol. . Ik herinner me uit mijn jeugd zoveel vaders van vriendjes die altijd aan het bier zaten wanneer ik daar op visite was. Volgens mij was alcohol toen een groter probleem dan nu. Zal ook wel want roken werd toen net als drinken ook gewoon geaccepteerd.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
Het zou wel vreselijk geweest zijn als één van mijn ouders, of allebei was/waren overleden tijdens mijn crisissen of opname. Dan kun je niets meer goedmaken. En is de crisis ook opeens nog veel erger.
Klik om te vergroten...
Ja, zeker. En daarom is goed contact behouden met je ouders en familie zo belangrijk, zeker als ze beiden al op leeftijd zijn. Mijn ouders zijn in 2010 en 2011 overleden. Ik ben met een hoop vragen blijven zitten die ik ook aan niemand anders meer kan stellen. Niet allemaal over vreselijke dingen gelukkig.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
In mijn vaders familie was geen honger denk ik. Boerendorp. Wel gebrek aan speelgoed, kleding etc. Ik weet dat hij elke dag dezelfde trui aan had en daar wel mee geplaagd werd. Volgens mij is idd belangrijk of de omgeving ook arm is. Als iedereen elke dag dezelfde trui aan heeft is het geen probleem.
Maar als bijv jij geen speelgoed hebt en alle buurkinderen wel is het ook moeilijk.
Voor honger geldt denk ik dat het voor ieder kind erg is, ongeacht of de buren ook honger hebben.
In mijn jeugd heb ik niet veel dronken vaders van vriendjes gezien.... maar je herkent het ook niet als kind misschien. Maar ik denk dat dat bij ons wel mee viel op zich. Mijn vader dronk niet, dat weet ik zeker. Daar heb ik het niet van :wink:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Deadwing zei:
Ja, zeker. En daarom is goed contact behouden met je ouders en familie zo belangrijk, zeker als ze beiden al op leeftijd zijn. Mijn ouders zijn in 2010 en 2011 overleden. Ik ben met een hoop vragen blijven zitten die ik ook aan niemand anders meer kan stellen. Niet allemaal over vreselijke dingen gelukkig.
Klik om te vergroten...
Dankjewel. Ik was tijdens opname al heel blij dat ze levend en wel op bezoek kwamen. Mijn vader is wel ziek maar geestelijk nog helemaal goed. Maar t kan ook zijn dat hij opeens heel erg achteruit gaat, dat weet je nooit van tevorgen.

Gisteren realiseerde ik mij voor het eerst dat als een naaste van de broer waarmee ik geen contact heb overlijdt (er is iemand die heel slecht ligt) ik waarschijnlijk ook niet welkom ben bij het afscheid. Ik dacht eigenlijk dat er met kerst een verzoening zou komen. Dat is dus anders gelopen dus dan kan ik niet naar die uitvaart. Maarja dat moet ik dan accepteren.

Verder had ik bij GGZ mijn behandelplan en signaleringsplan opgevraagd en die blijken beiden niet te kloppen. Dus als iemand van crisisdienst of een invaller dat leest, krijgt diegene een heel verkeerd beeld. Behandelplan is achterhaald, dat schreef ik volgens mij al. Van signaleringsplan dacht ik dat het er gewoon in stond maar bij nakijken blijkt er een praktisch leeg document te staan terwijl er door mijn broers en mij een hele nieuwe gemaakt is.
Dat is wel heel slecht hoor. Gelukkig is die nieuwe wel bij mijn kliniek van opname terecht gekomen maar ze (SPV) heeft waarschijnlijk vanuit haar mailbox gewerkt en het nooit in het algemene systeem gezet. Het is wel slordigheid op slordigheid bij haar.

Hopelijk is er bij het geplande ZAG niet weer iemand ziek en dat het weer 6 weken verplaatst wordt. Mevrouw houdt van de lange baan geloof ik.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
Alinde zei:
In mijn vaders familie was geen honger denk ik. Boerendorp. Wel gebrek aan speelgoed, kleding etc. Ik weet dat hij elke dag dezelfde trui aan had en daar wel mee geplaagd werd. Volgens mij is idd belangrijk of de omgeving ook arm is. Als iedereen elke dag dezelfde trui aan heeft is het geen probleem.
Maar als bijv jij geen speelgoed hebt en alle buurkinderen wel is het ook moeilijk.
Voor honger geldt denk ik dat het voor ieder kind erg is, ongeacht of de buren ook honger hebben.
In mijn jeugd heb ik niet veel dronken vaders van vriendjes gezien.... maar je herkent het ook niet als kind misschien. Maar ik denk dat dat bij ons wel mee viel op zich. Mijn vader dronk niet, dat weet ik zeker. Daar heb ik het niet van :wink:
Klik om te vergroten...
Ik denk dat die dronken vaders mij vooral zo opvielen omdat mijn vader dus niet dronk. En ik herinner me een vader van een klasgenootje die vroeg was overleden als alcoholist. De kratten bier opgestapeld naast zijn stoel herinner ik me nog goed. Mijn vader rookte en dronk niet wat echt vrij uitzonderlijk in zo’n buurt was. Ik had en heb daar wel respect voor omdat hij altijd thuis zat want in de ziektewet.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Heftig hoor. Wat ik mij herinner is dat we altijd om half 6 thuis moesten zijn, eigenlijk alle vriendjes. En dan kwamen eventuele dronken vaders denk ik pas na half 6. Wel weet ik dat sommige vaders altijd aan het werk waren. Maar dat kan natuurlijk prima, dat die om 6 uur uit werk kwamen.
Van één gezin weet ik wel dat de vader dronk en die kindjes waren ook altijd wat armoedig en viezig. Gezin werd overeind gehouden door giften van de kerk volgens mij. En er was een heel systeem dat iedereen de oude kleding aan familie B. doneerde.
Die moeder moet heel sterk geweest zijn maar de vader stond bekend als 'de boef'. Volgens mij heeft mijn moeder mij na een kinderfeestje daar, waarop de boef idd wat raar deed, verder afgemeld voor alle feestjes.
Tja... de boef... nu realiseer ik me dat de beste man wel een alcoholprobleem gehad zou hebben. En toch kwamen er telkens nieuwe kindjes. Heftig achteraf.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
Heftig hoor. Wat ik mij herinner is dat we altijd om half 6 thuis moesten zijn, eigenlijk alle vriendjes. En dan kwamen eventuele dronken vaders denk ik pas na half 6. Wel weet ik dat sommige vaders altijd aan het werk waren. Maar dat kan natuurlijk prima, dat die om 6 uur uit werk kwamen.
Van één gezin weet ik wel dat de vader dronk en die kindjes waren ook altijd wat armoedig en viezig. Gezin werd overeind gehouden door giften van de kerk volgens mij. En er was een heel systeem dat iedereen de oude kleding aan familie B. doneerde.
Die moeder moet heel sterk geweest zijn maar de vader stond bekend als 'de boef'. Volgens mij heeft mijn moeder mij na een kinderfeestje daar, waarop de boef idd wat raar deed, verder afgemeld voor alle feestjes.
Tja... de boef... nu realiseer ik me dat de beste man wel een alcoholprobleem gehad zou hebben. En toch kwamen er telkens nieuwe kindjes. Heftig achteraf.
Klik om te vergroten...
Inderdaad allemaal heftige verhalen. En ik moest ook elke dag om half 6 thuis zijn! Was ik te laat dan was er of geen eten meer of het was koud en mijn moeder warmde het dan als straf niet op!

Ik behoor ook niet tot de groep ouderen die altijd ‘ vroeger was alles beter’ roepen. Wel hadden we veel minder en we wisten ook niet beter. En geen internet en social media was toch wel een zegen in die tijd. Maar er was ook bijna geen hulp voor mensen met mentale problemen of verslavingen. En de vooroordelen hiertegen waren ook zo groot dat vrijwel niemand zich op durfde te laten nemen. Ook mijn vader niet die toch echt wel hulp nodig had in die tijd. Ik heb ernstige twijfels over bijv ggz maar ondanks alle klachten moeten sommigen er toch wel baat bij hebben lijkt me. Toen ik jong was, was er vrijwel niets. Wel heb ik een vriendin gehad die 14 maanden opgenomen is geweest in de Viersprong in Halsteren maar dat was in 1991. Dus toch al wat later.

Tja, het lijkt me ergens nog moeilijker om in een dorp op te groeien want je kent dan bijna iedereen wel. Voordeel is dan misschien wel weer dat er minder criminaliteit zal zijn dan in grote steden. Ik was kind in de jaren 70 en ik heb heel wat problemen gehad met groepjes jongeren die altijd in de buurt anderen achternazaten. In vergelijking met wat er nu gebeurt stelde dat toen niet zo veel voor, maar als je als kind toch al vrij timide en gevoelig bent maakt dat veel indruk.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Half zes thuis was gewoon de norm, geen straf ofzo. Omdat alle vriendjes dat hadden bleef het ook wel overzichtelijk. Ik roep wel dat vroeger alles beter was haha. Liever structuur en duidelijke afspraken dan al dat heen en weer bellen en allemaal om de beurt eten, zoals het nu vaak gaat.

In onze familie zijn meerdere mensen opgenomen geweest, al voor mijn geboorte. Er werd niet op verjaardagen over gepraat maar ik weet wel dat mijn opa (vaders kant) dit allemaal aan mijn moeder heeft verteld voordat ze trouwden. Ik denk dat hij vond dat ze het moest weten en dat is eigenlijk wel heel netjes, zeker voor iemand van 1909.
Mijn vader zelf zou het wellicht niet verteld hebben of er misschien ook te weinig van geweten hebben omdat hij nog jong was dat de oudere broer en zus opgenomen werden. Volgens mij heette het in die tijd 'naar Plaatsnaam' en veel meer details wist je dan niet. Ik denk dat in die tijd de opnames wat langduriger waren, iets waar ik nu ook nog voor zou pleiten. Langdurig in een andere omgeving, niet te veel medicatie want die had je toen nog niet. Goede nachtrust en werken op het land. Mijn tante heeft ECG's gehad, dat zal naar geweest zijn maar ze is er goed uitgekomen met nog steeds een ijzersterk geheugen.

Ze zal in haar tijd er niet zo openlijk over gesproken kunnen hebben. Ik denk dat de woorden er toen nog niet waren. En ik denk dat mijn opa en oma heel goed gehandeld hebben toen tante net moeder was en het kind wat wilde aandoen. Knap hoor want je laat je kind niet zomaar opnemen, zeker in die tijd niet.

Idd ik heb niet veel meegekregen van criminaliteit in ons dorp. Er was 1 inbreker ofzo, hahaha. Daar wist iedereen dan ook van. Ik heb het wel goed gehad hoor. Maar bij mij spelen dan weer de eerder genoemde dingen van prestatiedruk, familieschaamte etc.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dankjewel.

Dag voor dag idd. Niet in mijn oude patronen vallen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."