Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
49 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dank je Kordie. Afblazen overweeg ik niet, ik ben blij dat ik eindelijk de psychiater weer eens spreek.

Verder klopt het wel, mijn ouders konden vroeger moeilijk met elkaar praten en hadden dat vanuit hun jeugd ook niet geleerd. Ik als oudste kind had daarin ook geen voorbeeld hoe ik mijzelf kon uiten.

Ik heb het wel leuk gehad hoor vroeger, op school vond ik het leuk en ik had altijd vriendjes en vriendinnetjes, nooit gepest. Op de middelbare school liep ik er wel tegenaan dat ik niet zo goed met conflicten kon omgaan en toen ik ging studeren kon ik mij met een slok op wel beter uiten.

Ik heb goede hoop voor de psycholoog. Het personeelstekort in de zorg is wel merkbaar maar uiteindelijk is het beter om echt aan de slag te gaan ipv van crisis in crisis te belanden. En veel dingen kun je ook zelf doen zoals yoga, hardlopen, etc.

Mijn moeder vond het ook wat onhandig van broer dat hij mij niet gesproken had maar ‘toevallig op de koffie ging’ maar die broer is soms wat onhandig. Hij gaat nooit mee naar ggz dus is misschien ook wat onzeker. Hij neemt er vrij voor, moet er voor reizen dus je kunt het ook positief bekijken.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De psychiater is ziek…
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
SPV stelde voor dat ik een gesprek met haar alleen zou hebben op de geplande tijd. Aangezien de psychiater er niet was. Ik heb besloten wel mijn broer mee te vragen omdat die iets objectiever kijkt naar de crisissituaties en ik bovendien zelf niet alles meer weet. Want onderwerp van gesprek zou worden een crisisplan, oftewel wat te doen bij code rood.
Broer merkte ook dat SPV heel ontwijkend reageert bij sommige vragen. Het komt er op neer dat GGZ een aantal dingen niet meer biedt die het pakweg 20 jaar geleden wel bood. Ik moet daar ook aan wennen, je leert bij alle psycho-educaties dat er in geval van crisis opname mogelijk is maar dat is niet meer zo.

Volgende mogelijkheid voor een ZAG-gesprek met psychiater is pas in januari.

Actiepunt voor mij is vooral om de decembermaand in 'fase groen' te blijven. Ik let nu al op dat ik nee zeg tegen sommige december-activiteiten, zelfs als het niks met alcohol te maken heeft. Het is gewoon allemaal te druk.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Omdat ik dan meer richting manie kan gaan. Zoveel keuzes, dingen passen (in geval van Decathlon), misschien meer kopen dan nodig. Ik vind het zelf ook niet altijd leuk om winkels te moeten mijden maar het is wel deel van het plan om weer rustig te worden.

Vannacht lang en diep geslapen, ik heb het nodig denk ik.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Het komt er op neer dat GGZ een aantal dingen niet meer biedt die het pakweg 20 jaar geleden wel bood. Ik moet daar ook aan wennen, je leert bij alle psycho-educaties dat er in geval van crisis opname mogelijk is maar dat is niet meer zo.
Klik om te vergroten...

Klopt. Is heel veel veranderd in de hulpverlening. Wordt vaak over participatiedoelen gesproken geloof ik tegenwoordig én in de toekomst nog meer: "Hoe kan iemand zo goed als mogelijk met een beperking leven, net zoals een gezond iemand maar dan met een aanpassing". Die aanpassing is niet een opname bijvoorbeeld.

Teneerste balen dat de psychiater ziek was.
En dat je dan tot januari moet wachten.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dankjewel.

We hadden het er in het weekend over en toen had hij besloten dat we niet gingen ivm de afstand.
Inmiddels heeft iemand aangeboden dat we kunnen meerijden en opeens belde hij ‘Anneke haalt ons om 4 uur op, we gaan bij Tanja eten en daarna dobbelspel’. Ik heb natuurlijk gezegd dat ik dat echt veel te veel vind na een dag dagbehandeling. (Dobbelspel is vanaf 7 uur)
Ik wil het liever allebei niet, of met de trein zodat we zelf kunnen reizen.

Je weet vooraf niet hoe een dag dagbehandeling verloopt. De samenstelling van de groep is wisselend en ook wat er naar boven komt bij de opdrachten is wisselend. Vandaag was heftig bijvoorbeeld. Dan komt een Sinterklaas dobbelspel niet zo gelegen.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#7
Gewoon doen, je gedachten zijn een slechte raadgever als je niet optimaal bent.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
@Jazz35 Blij dat je het begrijpt. Bij de ene zus ben ik al eens thuis geweest, dat scheelt. De zus van het avondprogramma heb ik 1 keer kort gezien, ben nog nooit in het huis geweest, weet niet waar het is… help.

Normaal ben ik zorgvuldig met mijn planning en zou ik bij zo’n activiteit de dagen eromheen wat rustiger houden maar dan heb ik ook een aantal afspraken. Ik weet niet of ik al lang genoeg ‘verkering’ heb om in de familie-app te mogen, dan kan ik zelf in de gaten houden wat er gepland wordt en ook zelf iets regelen wat mij past.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Guapo Temudgin zei:
Gewoon doen, je gedachten zijn een slechte raadgever als je niet optimaal bent.
Klik om te vergroten...
Dank je maar ik leer juist dat ik te vaak over mijn grens ga. Ik zal i.i.g. eens vragen of die mensen in de buurt van een station wonen, dat ik wel naar huis kan als ik naar huis wil.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Dank je maar ik leer juist dat ik te vaak over mijn grens ga. Ik zal i.i.g. eens vragen of die mensen in de buurt van een station wonen, dat ik wel naar huis kan als ik naar huis wil.
Klik om te vergroten...


Dat doe je gewoon even en als het niet lukt boeie? Goed voor jezelf zorgen, je bent een topper!.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Ik zal i.i.g. eens vragen of die mensen in de buurt van een station wonen, dat ik wel naar huis kan als ik naar huis wil.
Klik om te vergroten...

Neem zelf het besluit wat jij wilt en kunt.

1. Ga niet
2. Ga wel en onbeperkt
3. Ga wel met tijdslimiet

Dat geeft je denk ik meer rust.
Ik kies in dit soort gevallen vaak 3.

Enne wat je moeder betreft;
Hun dochter mag in crisis hebben gezeten / zitten.
Hun dochter mag verslaafd zijn geweest en daardoor problemen hebben gehad.
Krijg vaak de indruk dat je moeder graag wilt dat je in het perfecte plaatje van hun past. Of zit ik er naast?
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
@Jazz35 Blij dat je het begrijpt. Bij de ene zus ben ik al eens thuis geweest, dat scheelt. De zus van het avondprogramma heb ik 1 keer kort gezien, ben nog nooit in het huis geweest, weet niet waar het is… help.

Normaal ben ik zorgvuldig met mijn planning en zou ik bij zo’n activiteit de dagen eromheen wat rustiger houden maar dan heb ik ook een aantal afspraken. Ik weet niet of ik al lang genoeg ‘verkering’ heb om in de familie-app te mogen, dan kan ik zelf in de gaten houden wat er gepland wordt en ook zelf iets regelen wat mij past.
Klik om te vergroten...
Kun je open met je vriend bespreken dat je het er benauwd van krijgt, of is dat een lastig gesprek? Een mogelijke way out (eerder de trein pakken bijvoorbeeld) zou ik zéker op tafel leggen als optie. Zou mij zelf al een geruster idee geven. Ook zou het mij goed doen te weten dat iedereen op de hoogte is van m'n situatie en twijfels. Maar ik kan niet inschatten of de situatie daarnaar is.


Succes!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Alinde zei:
Ik ken die familie ook nog niet goed. Anders had ik zelf wel even contact met ze opgenomen.
Klik om te vergroten...
Misschien tóch gewoon doen... Is mijn gedachte.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dank jullie wel.

Ik ben ff gebroken bij gespreksgroep vanmorgen. Tranen tranen en nu weer tranen.

Wat de bedoeling is met St Klaas weet ik nog niet maar zoals nu gaat dat ff niet lukken.

Wel lekker hoor dat t verdriet er een keer uit komt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Klaar met dagbehandeling. Ik heb vandaag wat mee gepraat zonder dat ik er echt bij was, ik ben moe gepraat even.

Dit is weer zo’n middag waarop ik voorheen een fles wijn zou halen om alles in een roes te beleven. Best moe, zit even zonder vervoer door praktische redenen. Het sinterklaas is van de baan, er kwam bij vriend ook iets tussen.

De buurvrouw appte dat ze ergens last van heeft. Ik vind zulke dingen moeilijk, zal er met vriend samen even naar kijken. Ben sowieso niet zo goed met burencontact.

Vanmorgen belde mijn vriend naar mijn oude casemanager (die hij nog steeds heeft) en zodoende kreeg ik m ook even aan de telefoon. Verteld dat het verdriet er ff uit komt deze week en dat het nog niet helemaal loopt met GGZ op sommige punten. CM hoeft daar niets mee, hij vroeg alleen uit belangstelling maar het luchtte op om alles te vertellen. Nu moet ik het maar even laten rusten.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Alinde zei:
Wel lekker hoor dat t verdriet er een keer uit komt.
Klik om te vergroten...

Ik heb er geen ervaring meer mee helaas, maar ze zeggen dat het echt kan opluchten.
Dus laat maar lekker rollen die tranen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja idd.

De psycholoog waar ik gisteren een afspraak mee had was vorige week ook al ziek hoorde ik. Dan hadden ze het zeker kunnen doorgeven vooraf.

Ik ben ook in de war, vergeet spullen, etc. Het gaat gewoon nog ff niet.

En dat gepraat over crisis steeds dat gaat ook niet meer. Laten we dat bewaren tot het ZAG 6 januari maar voor die tijd niet elke keer over beginnen.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Hoe is het nu Alinde?
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Voel me niet zo goed, lichamelijk ziek denk ik. Het heerst. En het is de tijd van de maand. Gisteren heel moe, vandaag ook en trillen op de benen. Ik ben nu bij mijn vriend, blij dat ik niet alleen ben.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dankjewel.

Dag voor dag idd. Niet in mijn oude patronen vallen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."