Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(Ex-)Vriend gaat stoppen met heroïne en andere middelen.

(Ex-)Vriend gaat stoppen met heroïne en andere middelen.

54 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
S
SoulAssassinsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Brakka Mang zei:
Uiteindelijk zal die het toch ter sprake moeten brengen bij zijn ex hoe gaat hij anders weken afwezigheid verklaren?
Klik om te vergroten...
Dat kan hij niet ,ik denk dat het zover is dat meneer hangt bij wijze van.
De rechter gaat de moeder in gelijk stellen wat uiteraard terecht is.
Ik hoop dat het een oog opener is al is het dan juridisch gezien al wel een uitgemaakte zaak.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#2
SoulAssassins zei:
Dat kan hij niet ,ik denk dat het zover is dat meneer hangt bij wijze van.
De rechter gaat de moeder in gelijk stellen wat uiteraard terecht is.
Ik hoop dat het een oog opener is al is het dan juridisch gezien al wel een uitgemaakte zaak.
Klik om te vergroten...
Rechters gaan iemand niet uit gezag of omgang zetten als die een kliniek in gaat en aan zichzelf werkt zolang er niks gebeurt. Hij hoeft bij de rechter niet te zeggen wat hij gebruikt. Wat wel zo is dat hij er niet onderuit kan om te zeggen dat hij zich laat opnemen. Hij kan desnoods zeggen dat ie een burnout of ptss heeft en zich daarom laat opnemen. Maar hij gaat hier inderdaad niet zonder hulp uit komen en als hij zo doorgaat en er ontstaat een incident of meldingen bij veilig thuis dan wordt het een andere zaak.
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lieve allemaal, ik weet niet goed hoe ik het moet brengen. Mijn liefste (ex-) vriend is niet meer. Hij heeft 2 weken geleden gekozen om zijn leven te beëindigen. Het is een vreselijk traject geweest, want hij is eerst gereanimeerd en pas dagen later gestorven.

Willen jullie als jullie dat kunnen allemaal meebidden dat hij een goede overgang maakt. Hij moet en wil naar het licht. Naar God of waar je dan in gelooft. Ik weet dat het wellicht vaag klinkt, maar ik wil dat hij echt rust vindt. Wat de meeste mensen na een suïcide niet weten is dat je niet klaar bent. Sommige fucking pijn blijft. Behalve als je je goed laat leiden en vooral als je jezelf vergeeft.

Er is en was zoveel gebeurd. Ik moest afstand nemen en dit is gebeurd. De liefde van mijn leven kon ik niet meer steunen, uit zelfbehoud. Nu is hij niet meer. Ik weet dat hij op me wacht. Maar vertel hem dat hij verder mag. Ik kan het en red het zonder hem. Dat beloof ik.


Dank jullie wel
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bima zei:
Lieve allemaal, ik weet niet goed hoe ik het moet brengen. Mijn liefste (ex-) vriend is niet meer. Hij heeft 2 weken geleden gekozen om zijn leven te beëindigen. Het is een vreselijk traject geweest, want hij is eerst gereanimeerd en pas dagen later gestorven.

Willen jullie als jullie dat kunnen allemaal meebidden dat hij een goede overgang maakt. Hij moet en wil naar het licht. Naar God of waar je dan in gelooft. Ik weet dat het wellicht vaag klinkt, maar ik wil dat hij echt rust vindt. Wat de meeste mensen na een suïcide niet weten is dat je niet klaar bent. Sommige fucking pijn blijft. Behalve als je je goed laat leiden en vooral als je jezelf vergeeft.

Er is en was zoveel gebeurd. Ik moest afstand nemen en dit is gebeurd. De liefde van mijn leven kon ik niet meer steunen, uit zelfbehoud. Nu is hij niet meer. Ik weet dat hij op me wacht. Maar vertel hem dat hij verder mag. Ik kan het en red het zonder hem. Dat beloof ik.


Dank jullie wel
Klik om te vergroten...

Verschrikkelijk om te horen. Heel veel liefde en wijsheid gewenst om dit verlies te verwerken!

Ik zal vanavond voor hem bidden 🙏
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
Bima zei:
Lieve allemaal, ik weet niet goed hoe ik het moet brengen. Mijn liefste (ex-) vriend is niet meer. Hij heeft 2 weken geleden gekozen om zijn leven te beëindigen. Het is een vreselijk traject geweest, want hij is eerst gereanimeerd en pas dagen later gestorven.

Willen jullie als jullie dat kunnen allemaal meebidden dat hij een goede overgang maakt. Hij moet en wil naar het licht. Naar God of waar je dan in gelooft. Ik weet dat het wellicht vaag klinkt, maar ik wil dat hij echt rust vindt. Wat de meeste mensen na een suïcide niet weten is dat je niet klaar bent. Sommige fucking pijn blijft. Behalve als je je goed laat leiden en vooral als je jezelf vergeeft.

Er is en was zoveel gebeurd. Ik moest afstand nemen en dit is gebeurd. De liefde van mijn leven kon ik niet meer steunen, uit zelfbehoud. Nu is hij niet meer. Ik weet dat hij op me wacht. Maar vertel hem dat hij verder mag. Ik kan het en red het zonder hem. Dat beloof ik.


Dank jullie wel
Klik om te vergroten...
ik heb er geen woorden voor en ik bid zelf nooit maar ik hoop wel dat die nu eindelijk de rust vindt ipv de hell die ze verslaving noemen
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tragisch.
Gecondoleerd.
Heel veel sterkte.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heftig zeg.
Gecondoleerd en heel veel sterkte🙏
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#8
Bima zei:
Lieve allemaal, ik weet niet goed hoe ik het moet brengen. Mijn liefste (ex-) vriend is niet meer. Hij heeft 2 weken geleden gekozen om zijn leven te beëindigen. Het is een vreselijk traject geweest, want hij is eerst gereanimeerd en pas dagen later gestorven.

Willen jullie als jullie dat kunnen allemaal meebidden dat hij een goede overgang maakt. Hij moet en wil naar het licht. Naar God of waar je dan in gelooft. Ik weet dat het wellicht vaag klinkt, maar ik wil dat hij echt rust vindt. Wat de meeste mensen na een suïcide niet weten is dat je niet klaar bent. Sommige fucking pijn blijft. Behalve als je je goed laat leiden en vooral als je jezelf vergeeft.

Er is en was zoveel gebeurd. Ik moest afstand nemen en dit is gebeurd. De liefde van mijn leven kon ik niet meer steunen, uit zelfbehoud. Nu is hij niet meer. Ik weet dat hij op me wacht. Maar vertel hem dat hij verder mag. Ik kan het en red het zonder hem. Dat beloof ik.


Dank jullie wel
Klik om te vergroten...

Wat erg voor, heel erg veel sterkte voor jou en zijn kinderen. Gecondoleerd. 🙏🏽
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Gecondoleerd @Bima 😥
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
oh wat een verdrietig bericht 🙏🙏
Gecondoleerd met dit verlies en heel veel sterkte de komende tijd.
Hoop dat je lieve mensen om je heen hebt die je kunnen steunen in deze periode 🙏
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bima zei:
Bang voor de gevolgen dat zijn ex naar de rechter stapt en het co ouderschap wil stopzetten als ze weet dat hij voor verslaving wordt opgenomen, bang dat hij zijn kind kwijtraakt.
Klik om te vergroten...
De bittere waarheid op dit moment is dat hij natuurlijk ook niet op z’n kind kan passen wanneer hij onder invloed/verslaafd is. Geen idee hoe zo’n rechtsgang precies in z’n werk gaat maar dit zal altijd wel in proportie zijn. Misschien maar het best dat z’n ex actie onderneemt als wake up call voor hem. Ik bedoel dit niet bot: maar soms moet de realiteit echt onder ogen worden gebracht voordat verandering kan worden ingezet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Damius zei:
soms moet de realiteit echt onder ogen worden gebracht voordat verandering kan worden ingezet.
Klik om te vergroten...
Mee eens hoor. Vaak is de beste optie om de verslaafde nog wat extra ellende te geven. Hard maar waar.

De druppel die doet inzien dat het zo echt niet verder kan kan de motivatie geven om alles op alles te zetten. Steeds
maar weer helpen doet vaker langer aanmodderen.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#13
Bima zei:
Het scheelt voor mij heel erg dat we elkaar niet zien en dat ik duidelijk blijf over het niet kunnen hebben van een relatie op dit moment. Ik hou dus zeker afstand, maar probeer wel te steunen en te luisteren en hij vertelt dus wel dat het weer mis gaat. Ik heb ook veel eigen dingen door te werken die hier los van staan. Dus heb ook niet het idee dat ik zelf stil sta. Er is veel in ontwikkeling.

Hij heeft het wel geprobeerd en is wel geminderd. 22-8 tot 2-9 geen heroïne gebruikt. Maar in die periode bijvoorbeeld wel een paar keer speed. Na 2-9 op 4-9 crack, en nu 9-9 en 13-9 weer heroïne. Op 2-9 en 4-9 gekregen van zijn gebruikersmaatje die dichtbij woont. Dat is de reden dat hij heeft bedacht weg te willen naar een kliniek. Hij wil weg uit die omgeving. Bang voor de gevolgen dat zijn ex naar de rechter stapt en het co ouderschap wil stopzetten als ze weet dat hij voor verslaving wordt opgenomen, bang dat hij zijn kind kwijtraakt. Verder veel stress rondom financiën/ werk. Voor mij wel duidelijk dat dit het niet gaat worden zo. Ik denk dat hij dat zelf ook wel doorheeft. Stappen maken om door te zetten moet hij toch zelf doen. Maar eens: zo blijft het erg vaag.

Thanx! Dat doe ik.

Ja, dat lijkt een optie om uit te zoeken..Kent iemand het daar?

Ik weet ze te vinden, echter zit ik in therapie door wat trauma's uit mijn jeugd. Niet om hem. Maar de zorgrol is me te vroeg in de kinderschoenen geschoven. Er zijn allerlei patronen ook bij mij. Ik ga ook nog een ander traject doen. Dus het is intensief. En omdat ik toch wel afstand hou kan ik er mee dealen.

Ik voel me veel beter als toen er geen contact was. Maar dat is wellicht ook één van mijn patronen. Hoeft niet slecht te zijn, hè.

Dank voor de steunende woorden alle drie.
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk zal die toch weer terug moeten maar zn eigen huis of hij moet naar een safehouse gaan. Uiteindelijk zal die het toch ter sprake moeten brengen bij zijn ex hoe gaat hij anders weken afwezigheid verklaren?
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vreselijk.
Ook namens mij gecondoleerd en heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bima zei:
Een topic omdat mijn exvriend hier is en ik bij niemand echt dit verhaal kan delen.

Hij wil stoppen met het chinezen van heroïne en alle andere middelen.

Op 1 januari 2025 heb ik de relatie verbroken. Ik wist al lang dat hij gebruikte. Hij beloofde beterschap. Vertelde telkens dat hij geen probleem had, niet verslaafd was en dat hij het deed om zijn hoofd tot rust te brengen. Ik zag wat anders: iemand die depressief was geraakt, geen werk had, het nooit kon vasthouden en zichzelf verstopte. In het begin van de relatie had ik weinig tot niks door. Hij gebruikte toen heel veel, vertelt hij me achteraf. Dat is nu bijna 4,5 jaar geleden. In september 2023 begon de echte depressie, hij is ook suïcidaal geweest. In april 2024 is eindelijk de diagnose ADHD gesteld (heel grote mate last van) en kreeg hij Wellbutrin, dat hielp even, maar de suïcidale gedachten kwamen terug. Dit was met name van juli tot en met september 2024. Hij deed niet veel meer dan op de bank zitten en tv kijken en had veel lichamelijke klachten. En de plannen tot suïcide waren ver gevorderd.

Toch hadden we het ook vaak wel heel fijn samen als we normale dingen deden en we gebruikten ook wel eens samen xtc en/ of speed. Ons seksleven was sowieso geweldig, maar met dat erbij was het soms echt alsof we in de hemel waren. Het gevoel dat we voor elkaar hebben/ het houden van is sowieso heel sterk, er is een energetische verbinding die overal doorheen gaat. Maar op het laatst dus heel veel ruzie. Hij loog eigenlijk altijd over zijn gebruik.

Met oud en nieuw kwam ik er door een test achter dat hij heroïne had gerookt. De omstandigheden (er zijn ook kinderen aan beide kanten) zorgden ervoor dat ik echt niet anders meer kon. Ik verbrak op dat moment de relatie. Ik wilde hem de ogen openen. Dit kwam niet. Hij dacht zelf wel met behulp van God en spiritualiteit te kunnen stoppen. Pas na ruim 3 weken (bijna eind januari) kwam er voor het eerst dat hij misschien wel verslaafd was en op aandringen van mij heeft hij zich aangemeld voor verslavingszorg. Hij is eerder, zo'n 15 jaar geleden, zwaar alcoholverslaafd geweest. 6 weken bij Castle Craig in Schotland geweest en daarna 10 jaar niet meer gedronken. Nu drinkt hij wel weer, maar zeker niet in de hoeveelheden van toen en heeft er wel een rem op. Alleen wat opvalt: Bij het minste of geringste stresspuntje kan hij niks anders dan verdoven, drinkt het liefst dan in één keer een biertje leeg. Vandaag vroeg hij me om vodka mee te nemen. Ik heb dat gedaan. Wel met hem over gesproken dat hij weer pijn wil verdoven. Hij wil het dan natuurlijk niet horen. Je ziet echt dat hij druk en stress ervaart en pijn en het niet kan 'handelen'. Hij is dan ook niet tegen te houden. Vele gesprekken gehad. In februari 2025 heeft hij een intake gehad bij Novadic Kentron. Donderdag, 7 augustus 2025 mag hij daar heen om het behandelplan te bespreken.

In april 2025 is het echt geclashed tussen ons. Het was wel uit, maar we hadden elkaar nog twee keer gezien om afscheid te nemen en hielden toch contact. Ik wilde geen contact meer. Het trok me leeg. Hij schreef in een mail nog een onwaarheid en bleef zo bij zijn eigen gelijk dat ik toen de stekker uit ons contact heb getrokken (ook vermoedens van ASS, waarom hij dingen anders ziet of iets in het spectrum naast de ADHD). De relatie was toen al een paar maanden uit. Ik ben hierna een mooie lange reis gaan maken, heb erna nog vele dingen ondernomen. Maar het gevoel van diepe diepe rouw en verdriet en het hem missen en hem niet meer hebben om mijn mooie dingen mee te delen. Het was een meer dan vreselijk gevoel. Ik was mat, leeg, gebroken, ik huilde zo veel en zo vaak. Ik had altijd wel gezegd: ik wil je over een half jaar wel zien. Eens kijken wat er dan is gebeurd. Laat maar zien dat je dan beter bent.

Mijn missen werd steeds groter, ik voelde me steeds matter en ook seksueel miste ik hem enorm. Ik zat op allerlei datingsites, maar het voelde telkens niet zo. Ik werd er maar verdrietig van.

Lang verhaal kort: Elkaar vorig weekend weer gezien en omdat we geen zin hadden in direct een hoop shit en gezeik en ik wel in sex xtc genomen. Jullie zullen snappen dat dit onverstandig maar ook magisch was. Zonder was hij nu niet hier geweest in ieder geval. Er was één moment dat ik in zijn armen lag. Ik had die mooie reis gemaakt. ik had zoveel gedaan, maar ik had geen diep geluk ervaren. En nu opeens, zakte ik weg in zijn armen en voelde ik me eindelijk weer veilig en geborgen. Alsof ik overal en nergens was, alleen het gevoel van veiligheid en verbondenheid.

Niet voor lang natuurlijk. Ik had helemaal niet gevraagd hoe het echt met het gebruiken ging voor de rest, of wel en hij had er keurig om heen gedraaid. Van mei 2024 tot en met 31 december 2024 gebruikte hij, omdat we ook testen, eens per 2/ 3 weken. Hij rookt dan een kleine hoeveelheid. Hij zegt om te dempen. Hij heeft ook lang crack gerookt. Daarvan is het op dit moment minder moeilijk om af te blijven. Hij vindt het plezier te kort en de down meer dan vreselijk. Hij had het voorgedaan voor ik langs kwam vorig weekend dat het eigenlijk wel goed ging, en dat klopt wel op de onderdelen werk, schulden, ambulante begeleiding en 7 augustus start behandeling bij Novadic zeker wel. Maar hij had het niet meer over zijn gebruik gehad. Hij zag er vreselijk slecht uit. Omdat hij niet meer/ nooit meer wil liegen erover vertelde hij dat hij bijna dagelijks een kleine hoeveelheid heroïne is gaan roken. Ik mag geen bedragen noemen, maar ik denk dat het wat ik heb opgezocht dan 10 gram is of minder. Maar dat zullen jullie beter weten. Ik heb het één keer gezien toen we afscheid namen. Ik wilde weten wat het was en hoe hij dat deed en vooral of ik gedragsverandering kon merken. Een heel klein ieni-minizakje met bruin spul. Ik weet wat hij betaald, niet hoeveel hij daarvoor krijgt.

Nu wilde hij echt gaan stoppen na ons weekend, en elke dag lukte het niet. Stress, spanning enz. Hij is vrijdagavond uiteindelijk hierheen gekomen. Vrijdagmiddag om 14.00 voor het laatst gebruikt. Gisteren zijn we nog een dagje naar een sauna geweest, maar dat vond hij op een gegeven manier niet meer prettig. Bij thuiskomst nam hij een halve diazepam. We hebben wat gegeten en vannacht was wel echt vreselijk. Geen grote afkickverschijnselen als spugen, diarree, ziek, dat heeft hij nog steeds niet. Maar heel heel onrustig en Restless Leg Syndroom (en armen en lijf). Ik vond het wel heftig, wel vaker bij hem gezien en besefte na wat lezen dus dat dit ook al eerder afkickverschijnselen zijn geweest. Dat was wel heftig en kwam binnen. De nacht was voor hem ook vreselijk. Hij heeft erna nog 1 hele diazepam genomen en daarna, heel dom, 1 halve bromazolam. Daardoor voelt hij zich de hele dag heel heel heel naar en sloom. Nu is hij ook wel ziekjes. Zal wel alles bij elkaar zijn van het afkicken. Maar niet heel heftig. Komt volgens mij meer door de combi van benzo's. Ik had ze laten liggen. Niet bedacht dat een verslaafde daar ook niet echt maat mee kan houden.

Nu leven we langzaam toe naar donderdag, de dag van het bespreken van het behandelplan. Ik werk morgen vanuit huis en ik ga donderdagmiddag vrij nemen. Ik wil wel mee naar die afspraak als hij dat ook wil.

Ik zit er met heel veel gemengde gevoelens in. Voorlopig is een relatie zeker niet aan de orde. Maar ik wil wel kijken hoe ik hem kan ondersteunen en dat hij nu hier is, is niet echt leuk, maar wel een eerste stap. De rest volgt later. Maar dat er na een half jaar eindelijk een behandeling (waarschijnlijk dagbehandeling 2 dagdelen) kan gaan starten is wel heel mooi. Ik heb die mails nog van februari toen hij de intake had. Toen was hij er niet zo ernstig aan toe. Nadat het contact met mij eind april was verbroken heeft hij qua stoppen met gebruik de handdoek in de ring gegooid en is veel meer gaan gebruiken. Niemand die zeurde of controleerde. Toen ik terugkwam was hij verbaasd en heel blij. Ik ben minder blij. Maar heb nu wel een soort rust: er gaat eindelijk iets gebeuren. Ik voel nog steeds liefde. Maar hem zo te zien, ook vandaag, is wel heel vreselijk. Al die oude patronen ook. Ik wil hier graag mijn ervaringen blijven delen. Misschien hebben jullie tips, ook voor hem. Ik/ we lezen het graag!
Klik om te vergroten...
Mooi hoor dat je hem nog steunt, en dat hij hulp gaat zoeken. Er schieten me een paar dingen te binnen voor jou.

Houd je verwachtingen voor de aanstaande behandeling klein. Zo te lezen is hij flink verslaafd en om dat onder controle te krijgen is het keihard werken. En of hij daar al klaar voor is, dat zul je uiteindelijk wel merken. Het is ook niet ongebruikelijk dat men meerdere behandelingen / opnames nodig heeft om echt clean te kunnen worden (ikzelf heb 4 behandelingen nodig gehad).

Geef je grenzen aan en handhaaf die ook. Zeker met betrekking tot onder invloed bij jou zijn, bij jou thuis gebruiken, enz.

Faciliteer zijn verslaving niet langer. Ik lees vodka halen en Diazepam. Doe dat niet meer. Zorg dat er geen drugs, drank of medicatie voor het grijpen ligt als hij bij je komt. Als je het al in huis hebt, achter slot en grendel.

Veel behandelaars betrekken ook familie of naasten bij de behandeling, en sommige instanties bieden ook trainingen voor naasten. Ga dat doen. En mocht de instantie dit niet aanbieden, ga eens kijken bij NAR-Anon of AL-anon of iets soortgelijks. (https://www.naranon.nl/ en https://www.alanon-netherlands.org/).

Blijf hem steunen, op een gezonde manier, en zelf niet ten koste van jezelf.
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dankjewel Brakka Mang!
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Een topic omdat mijn exvriend hier is en ik bij niemand echt dit verhaal kan delen.

Hij wil stoppen met het chinezen van heroïne en alle andere middelen.

Op 1 januari 2025 heb ik de relatie verbroken. Ik wist al lang dat hij gebruikte. Hij beloofde beterschap. Vertelde telkens dat hij geen probleem had, niet verslaafd was en dat hij het deed om zijn hoofd tot rust te brengen. Ik zag wat anders: iemand die depressief was geraakt, geen werk had, het nooit kon vasthouden en zichzelf verstopte. In het begin van de relatie had ik weinig tot niks door. Hij gebruikte toen heel veel, vertelt hij me achteraf. Dat is nu bijna 4,5 jaar geleden. In september 2023 begon de echte depressie, hij is ook suïcidaal geweest. In april 2024 is eindelijk de diagnose ADHD gesteld (heel grote mate last van) en kreeg hij Wellbutrin, dat hielp even, maar de suïcidale gedachten kwamen terug. Dit was met name van juli tot en met september 2024. Hij deed niet veel meer dan op de bank zitten en tv kijken en had veel lichamelijke klachten. En de plannen tot suïcide waren ver gevorderd.

Toch hadden we het ook vaak wel heel fijn samen als we normale dingen deden en we gebruikten ook wel eens samen xtc en/ of speed. Ons seksleven was sowieso geweldig, maar met dat erbij was het soms echt alsof we in de hemel waren. Het gevoel dat we voor elkaar hebben/ het houden van is sowieso heel sterk, er is een energetische verbinding die overal doorheen gaat. Maar op het laatst dus heel veel ruzie. Hij loog eigenlijk altijd over zijn gebruik.

Met oud en nieuw kwam ik er door een test achter dat hij heroïne had gerookt. De omstandigheden (er zijn ook kinderen aan beide kanten) zorgden ervoor dat ik echt niet anders meer kon. Ik verbrak op dat moment de relatie. Ik wilde hem de ogen openen. Dit kwam niet. Hij dacht zelf wel met behulp van God en spiritualiteit te kunnen stoppen. Pas na ruim 3 weken (bijna eind januari) kwam er voor het eerst dat hij misschien wel verslaafd was en op aandringen van mij heeft hij zich aangemeld voor verslavingszorg. Hij is eerder, zo'n 15 jaar geleden, zwaar alcoholverslaafd geweest. 6 weken bij Castle Craig in Schotland geweest en daarna 10 jaar niet meer gedronken. Nu drinkt hij wel weer, maar zeker niet in de hoeveelheden van toen en heeft er wel een rem op. Alleen wat opvalt: Bij het minste of geringste stresspuntje kan hij niks anders dan verdoven, drinkt het liefst dan in één keer een biertje leeg. Vandaag vroeg hij me om vodka mee te nemen. Ik heb dat gedaan. Wel met hem over gesproken dat hij weer pijn wil verdoven. Hij wil het dan natuurlijk niet horen. Je ziet echt dat hij druk en stress ervaart en pijn en het niet kan 'handelen'. Hij is dan ook niet tegen te houden. Vele gesprekken gehad. In februari 2025 heeft hij een intake gehad bij Novadic Kentron. Donderdag, 7 augustus 2025 mag hij daar heen om het behandelplan te bespreken.

In april 2025 is het echt geclashed tussen ons. Het was wel uit, maar we hadden elkaar nog twee keer gezien om afscheid te nemen en hielden toch contact. Ik wilde geen contact meer. Het trok me leeg. Hij schreef in een mail nog een onwaarheid en bleef zo bij zijn eigen gelijk dat ik toen de stekker uit ons contact heb getrokken (ook vermoedens van ASS, waarom hij dingen anders ziet of iets in het spectrum naast de ADHD). De relatie was toen al een paar maanden uit. Ik ben hierna een mooie lange reis gaan maken, heb erna nog vele dingen ondernomen. Maar het gevoel van diepe diepe rouw en verdriet en het hem missen en hem niet meer hebben om mijn mooie dingen mee te delen. Het was een meer dan vreselijk gevoel. Ik was mat, leeg, gebroken, ik huilde zo veel en zo vaak. Ik had altijd wel gezegd: ik wil je over een half jaar wel zien. Eens kijken wat er dan is gebeurd. Laat maar zien dat je dan beter bent.

Mijn missen werd steeds groter, ik voelde me steeds matter en ook seksueel miste ik hem enorm. Ik zat op allerlei datingsites, maar het voelde telkens niet zo. Ik werd er maar verdrietig van.

Lang verhaal kort: Elkaar vorig weekend weer gezien en omdat we geen zin hadden in direct een hoop shit en gezeik en ik wel in sex xtc genomen. Jullie zullen snappen dat dit onverstandig maar ook magisch was. Zonder was hij nu niet hier geweest in ieder geval. Er was één moment dat ik in zijn armen lag. Ik had die mooie reis gemaakt. ik had zoveel gedaan, maar ik had geen diep geluk ervaren. En nu opeens, zakte ik weg in zijn armen en voelde ik me eindelijk weer veilig en geborgen. Alsof ik overal en nergens was, alleen het gevoel van veiligheid en verbondenheid.

Niet voor lang natuurlijk. Ik had helemaal niet gevraagd hoe het echt met het gebruiken ging voor de rest, of wel en hij had er keurig om heen gedraaid. Van mei 2024 tot en met 31 december 2024 gebruikte hij, omdat we ook testen, eens per 2/ 3 weken. Hij rookt dan een kleine hoeveelheid. Hij zegt om te dempen. Hij heeft ook lang crack gerookt. Daarvan is het op dit moment minder moeilijk om af te blijven. Hij vindt het plezier te kort en de down meer dan vreselijk. Hij had het voorgedaan voor ik langs kwam vorig weekend dat het eigenlijk wel goed ging, en dat klopt wel op de onderdelen werk, schulden, ambulante begeleiding en 7 augustus start behandeling bij Novadic zeker wel. Maar hij had het niet meer over zijn gebruik gehad. Hij zag er vreselijk slecht uit. Omdat hij niet meer/ nooit meer wil liegen erover vertelde hij dat hij bijna dagelijks een kleine hoeveelheid heroïne is gaan roken. Ik mag geen bedragen noemen, maar ik denk dat het wat ik heb opgezocht dan 10 gram is of minder. Maar dat zullen jullie beter weten. Ik heb het één keer gezien toen we afscheid namen. Ik wilde weten wat het was en hoe hij dat deed en vooral of ik gedragsverandering kon merken. Een heel klein ieni-minizakje met bruin spul. Ik weet wat hij betaald, niet hoeveel hij daarvoor krijgt.

Nu wilde hij echt gaan stoppen na ons weekend, en elke dag lukte het niet. Stress, spanning enz. Hij is vrijdagavond uiteindelijk hierheen gekomen. Vrijdagmiddag om 14.00 voor het laatst gebruikt. Gisteren zijn we nog een dagje naar een sauna geweest, maar dat vond hij op een gegeven manier niet meer prettig. Bij thuiskomst nam hij een halve diazepam. We hebben wat gegeten en vannacht was wel echt vreselijk. Geen grote afkickverschijnselen als spugen, diarree, ziek, dat heeft hij nog steeds niet. Maar heel heel onrustig en Restless Leg Syndroom (en armen en lijf). Ik vond het wel heftig, wel vaker bij hem gezien en besefte na wat lezen dus dat dit ook al eerder afkickverschijnselen zijn geweest. Dat was wel heftig en kwam binnen. De nacht was voor hem ook vreselijk. Hij heeft erna nog 1 hele diazepam genomen en daarna, heel dom, 1 halve bromazolam. Daardoor voelt hij zich de hele dag heel heel heel naar en sloom. Nu is hij ook wel ziekjes. Zal wel alles bij elkaar zijn van het afkicken. Maar niet heel heftig. Komt volgens mij meer door de combi van benzo's. Ik had ze laten liggen. Niet bedacht dat een verslaafde daar ook niet echt maat mee kan houden.

Nu leven we langzaam toe naar donderdag, de dag van het bespreken van het behandelplan. Ik werk morgen vanuit huis en ik ga donderdagmiddag vrij nemen. Ik wil wel mee naar die afspraak als hij dat ook wil.

Ik zit er met heel veel gemengde gevoelens in. Voorlopig is een relatie zeker niet aan de orde. Maar ik wil wel kijken hoe ik hem kan ondersteunen en dat hij nu hier is, is niet echt leuk, maar wel een eerste stap. De rest volgt later. Maar dat er na een half jaar eindelijk een behandeling (waarschijnlijk dagbehandeling 2 dagdelen) kan gaan starten is wel heel mooi. Ik heb die mails nog van februari toen hij de intake had. Toen was hij er niet zo ernstig aan toe. Nadat het contact met mij eind april was verbroken heeft hij qua stoppen met gebruik de handdoek in de ring gegooid en is veel meer gaan gebruiken. Niemand die zeurde of controleerde. Toen ik terugkwam was hij verbaasd en heel blij. Ik ben minder blij. Maar heb nu wel een soort rust: er gaat eindelijk iets gebeuren. Ik voel nog steeds liefde. Maar hem zo te zien, ook vandaag, is wel heel vreselijk. Al die oude patronen ook. Ik wil hier graag mijn ervaringen blijven delen. Misschien hebben jullie tips, ook voor hem. Ik/ we lezen het graag!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat een uniek verhaal. Houden van komt sterk naar voor, ondanks alles. Mooi dat je dit voor hem doet
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#19
Inderdaad mooi om te lezen dat het houden van zo sterk is. Je kunt er voor hem zijn en hem supporten, hij zal het uiteindelijk wel écht moeten willen en zelf moeten doen. Maar, niet alleen natuurlijk. En fijn dat de afspraak voor het behandelplan bijna is!
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dankjulliewel allemaal ook voor de tips van Shikantaza hierboven.

Ik zie ook hoe groot de verslaving is. Hij vindt het zelf wel meevallen, ook om echt naar zichzelf te kijken. Vannacht afkickverschijnselen: overgegeven en diarree. Sorry dat ik het zo opschrijf, anderzijds is dit wellicht ook weer een eye opener voor anderen. Natuurlijk kun je veel en veel en veel zieker zijn, maar hij denkt/ zegt dat hij heeft overgegeven door de diazepam, bromazolam. Dit js natuurlijk pure onzin en ontkenning..ontkenning dat hij toch echt wel verslaafd is. Het brein doet echt rare dingen. Hij ligt vanaf zaterdagavond in bed, het is nu maandagochtend 10.30. Hij is er telkens uit met tussenpozen van maximaal 10 minuten. Nu net voor het eerst wat langer, en tanden gepoetst, de dag zal het leren..

_shikantaza zei:
Faciliteer zijn verslaving niet langer. Ik lees vodka halen en Diazepam. Doe dat niet meer. Zorg dat er geen drugs, drank of medicatie voor het grijpen ligt als hij bij je komt. Als je het al in huis hebt, achter slot en grendel.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat voor deze week nog heel moeilijk. Hij had gezegd met de heroïne te stoppen, maar deze week nog wel te willen drinken en daarmee donderdag dan ook te stoppen. Vrijdag heeft hij 2 wijntjes gehad, zaterdag 1 biertje in de sauna en gisteren om zijn lichamelijke pijn te dempen zo'n klein flesje vodka. De bromazolam wil hij nooit meer, zegt hij. De diazepam is op. Ik heb nog xanax, maar dat weet hij niet en ook nog wel drank, maar had ik wel verstopt en echt niet zo maar te vinden. Ook andere zooi die ik normaal in mijn kluisje heb ook ergens anders gestopt. In dat kluisje ligt niet echt meer iets interessants nu. Ik snap heel goed wat je zegt over het faciliteren en dat wil ik ook nooit meer doen. En toch vind ik het nu super moeilijk betreffende de drank dan. De rest is sowieso een no go. Crack en heroïne heeft hij hier ook nooit gedaan. Maar goed reflecteren op zichzelf en wat er gebeurd kan hij niet.

Ik ben blij dat het heel rustig is met werk deze week. Neem ook wat vrij en zal ook voor mezelf zorgen!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."