Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums(Ex-)Vriend gaat stoppen met heroïne en andere middelen.

(Ex-)Vriend gaat stoppen met heroïne en andere middelen.

54 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
Bima zei:
Lieve allemaal, ik weet niet goed hoe ik het moet brengen. Mijn liefste (ex-) vriend is niet meer. Hij heeft 2 weken geleden gekozen om zijn leven te beëindigen. Het is een vreselijk traject geweest, want hij is eerst gereanimeerd en pas dagen later gestorven.

Willen jullie als jullie dat kunnen allemaal meebidden dat hij een goede overgang maakt. Hij moet en wil naar het licht. Naar God of waar je dan in gelooft. Ik weet dat het wellicht vaag klinkt, maar ik wil dat hij echt rust vindt. Wat de meeste mensen na een suïcide niet weten is dat je niet klaar bent. Sommige fucking pijn blijft. Behalve als je je goed laat leiden en vooral als je jezelf vergeeft.

Er is en was zoveel gebeurd. Ik moest afstand nemen en dit is gebeurd. De liefde van mijn leven kon ik niet meer steunen, uit zelfbehoud. Nu is hij niet meer. Ik weet dat hij op me wacht. Maar vertel hem dat hij verder mag. Ik kan het en red het zonder hem. Dat beloof ik.


Dank jullie wel
Klik om te vergroten...

Wat erg voor, heel erg veel sterkte voor jou en zijn kinderen. Gecondoleerd. 🙏🏽
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Gecondoleerd @Bima 😥
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#3
oh wat een verdrietig bericht 🙏🙏
Gecondoleerd met dit verlies en heel veel sterkte de komende tijd.
Hoop dat je lieve mensen om je heen hebt die je kunnen steunen in deze periode 🙏
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dankjewel Brakka Mang!
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Een topic omdat mijn exvriend hier is en ik bij niemand echt dit verhaal kan delen.

Hij wil stoppen met het chinezen van heroïne en alle andere middelen.

Op 1 januari 2025 heb ik de relatie verbroken. Ik wist al lang dat hij gebruikte. Hij beloofde beterschap. Vertelde telkens dat hij geen probleem had, niet verslaafd was en dat hij het deed om zijn hoofd tot rust te brengen. Ik zag wat anders: iemand die depressief was geraakt, geen werk had, het nooit kon vasthouden en zichzelf verstopte. In het begin van de relatie had ik weinig tot niks door. Hij gebruikte toen heel veel, vertelt hij me achteraf. Dat is nu bijna 4,5 jaar geleden. In september 2023 begon de echte depressie, hij is ook suïcidaal geweest. In april 2024 is eindelijk de diagnose ADHD gesteld (heel grote mate last van) en kreeg hij Wellbutrin, dat hielp even, maar de suïcidale gedachten kwamen terug. Dit was met name van juli tot en met september 2024. Hij deed niet veel meer dan op de bank zitten en tv kijken en had veel lichamelijke klachten. En de plannen tot suïcide waren ver gevorderd.

Toch hadden we het ook vaak wel heel fijn samen als we normale dingen deden en we gebruikten ook wel eens samen xtc en/ of speed. Ons seksleven was sowieso geweldig, maar met dat erbij was het soms echt alsof we in de hemel waren. Het gevoel dat we voor elkaar hebben/ het houden van is sowieso heel sterk, er is een energetische verbinding die overal doorheen gaat. Maar op het laatst dus heel veel ruzie. Hij loog eigenlijk altijd over zijn gebruik.

Met oud en nieuw kwam ik er door een test achter dat hij heroïne had gerookt. De omstandigheden (er zijn ook kinderen aan beide kanten) zorgden ervoor dat ik echt niet anders meer kon. Ik verbrak op dat moment de relatie. Ik wilde hem de ogen openen. Dit kwam niet. Hij dacht zelf wel met behulp van God en spiritualiteit te kunnen stoppen. Pas na ruim 3 weken (bijna eind januari) kwam er voor het eerst dat hij misschien wel verslaafd was en op aandringen van mij heeft hij zich aangemeld voor verslavingszorg. Hij is eerder, zo'n 15 jaar geleden, zwaar alcoholverslaafd geweest. 6 weken bij Castle Craig in Schotland geweest en daarna 10 jaar niet meer gedronken. Nu drinkt hij wel weer, maar zeker niet in de hoeveelheden van toen en heeft er wel een rem op. Alleen wat opvalt: Bij het minste of geringste stresspuntje kan hij niks anders dan verdoven, drinkt het liefst dan in één keer een biertje leeg. Vandaag vroeg hij me om vodka mee te nemen. Ik heb dat gedaan. Wel met hem over gesproken dat hij weer pijn wil verdoven. Hij wil het dan natuurlijk niet horen. Je ziet echt dat hij druk en stress ervaart en pijn en het niet kan 'handelen'. Hij is dan ook niet tegen te houden. Vele gesprekken gehad. In februari 2025 heeft hij een intake gehad bij Novadic Kentron. Donderdag, 7 augustus 2025 mag hij daar heen om het behandelplan te bespreken.

In april 2025 is het echt geclashed tussen ons. Het was wel uit, maar we hadden elkaar nog twee keer gezien om afscheid te nemen en hielden toch contact. Ik wilde geen contact meer. Het trok me leeg. Hij schreef in een mail nog een onwaarheid en bleef zo bij zijn eigen gelijk dat ik toen de stekker uit ons contact heb getrokken (ook vermoedens van ASS, waarom hij dingen anders ziet of iets in het spectrum naast de ADHD). De relatie was toen al een paar maanden uit. Ik ben hierna een mooie lange reis gaan maken, heb erna nog vele dingen ondernomen. Maar het gevoel van diepe diepe rouw en verdriet en het hem missen en hem niet meer hebben om mijn mooie dingen mee te delen. Het was een meer dan vreselijk gevoel. Ik was mat, leeg, gebroken, ik huilde zo veel en zo vaak. Ik had altijd wel gezegd: ik wil je over een half jaar wel zien. Eens kijken wat er dan is gebeurd. Laat maar zien dat je dan beter bent.

Mijn missen werd steeds groter, ik voelde me steeds matter en ook seksueel miste ik hem enorm. Ik zat op allerlei datingsites, maar het voelde telkens niet zo. Ik werd er maar verdrietig van.

Lang verhaal kort: Elkaar vorig weekend weer gezien en omdat we geen zin hadden in direct een hoop shit en gezeik en ik wel in sex xtc genomen. Jullie zullen snappen dat dit onverstandig maar ook magisch was. Zonder was hij nu niet hier geweest in ieder geval. Er was één moment dat ik in zijn armen lag. Ik had die mooie reis gemaakt. ik had zoveel gedaan, maar ik had geen diep geluk ervaren. En nu opeens, zakte ik weg in zijn armen en voelde ik me eindelijk weer veilig en geborgen. Alsof ik overal en nergens was, alleen het gevoel van veiligheid en verbondenheid.

Niet voor lang natuurlijk. Ik had helemaal niet gevraagd hoe het echt met het gebruiken ging voor de rest, of wel en hij had er keurig om heen gedraaid. Van mei 2024 tot en met 31 december 2024 gebruikte hij, omdat we ook testen, eens per 2/ 3 weken. Hij rookt dan een kleine hoeveelheid. Hij zegt om te dempen. Hij heeft ook lang crack gerookt. Daarvan is het op dit moment minder moeilijk om af te blijven. Hij vindt het plezier te kort en de down meer dan vreselijk. Hij had het voorgedaan voor ik langs kwam vorig weekend dat het eigenlijk wel goed ging, en dat klopt wel op de onderdelen werk, schulden, ambulante begeleiding en 7 augustus start behandeling bij Novadic zeker wel. Maar hij had het niet meer over zijn gebruik gehad. Hij zag er vreselijk slecht uit. Omdat hij niet meer/ nooit meer wil liegen erover vertelde hij dat hij bijna dagelijks een kleine hoeveelheid heroïne is gaan roken. Ik mag geen bedragen noemen, maar ik denk dat het wat ik heb opgezocht dan 10 gram is of minder. Maar dat zullen jullie beter weten. Ik heb het één keer gezien toen we afscheid namen. Ik wilde weten wat het was en hoe hij dat deed en vooral of ik gedragsverandering kon merken. Een heel klein ieni-minizakje met bruin spul. Ik weet wat hij betaald, niet hoeveel hij daarvoor krijgt.

Nu wilde hij echt gaan stoppen na ons weekend, en elke dag lukte het niet. Stress, spanning enz. Hij is vrijdagavond uiteindelijk hierheen gekomen. Vrijdagmiddag om 14.00 voor het laatst gebruikt. Gisteren zijn we nog een dagje naar een sauna geweest, maar dat vond hij op een gegeven manier niet meer prettig. Bij thuiskomst nam hij een halve diazepam. We hebben wat gegeten en vannacht was wel echt vreselijk. Geen grote afkickverschijnselen als spugen, diarree, ziek, dat heeft hij nog steeds niet. Maar heel heel onrustig en Restless Leg Syndroom (en armen en lijf). Ik vond het wel heftig, wel vaker bij hem gezien en besefte na wat lezen dus dat dit ook al eerder afkickverschijnselen zijn geweest. Dat was wel heftig en kwam binnen. De nacht was voor hem ook vreselijk. Hij heeft erna nog 1 hele diazepam genomen en daarna, heel dom, 1 halve bromazolam. Daardoor voelt hij zich de hele dag heel heel heel naar en sloom. Nu is hij ook wel ziekjes. Zal wel alles bij elkaar zijn van het afkicken. Maar niet heel heftig. Komt volgens mij meer door de combi van benzo's. Ik had ze laten liggen. Niet bedacht dat een verslaafde daar ook niet echt maat mee kan houden.

Nu leven we langzaam toe naar donderdag, de dag van het bespreken van het behandelplan. Ik werk morgen vanuit huis en ik ga donderdagmiddag vrij nemen. Ik wil wel mee naar die afspraak als hij dat ook wil.

Ik zit er met heel veel gemengde gevoelens in. Voorlopig is een relatie zeker niet aan de orde. Maar ik wil wel kijken hoe ik hem kan ondersteunen en dat hij nu hier is, is niet echt leuk, maar wel een eerste stap. De rest volgt later. Maar dat er na een half jaar eindelijk een behandeling (waarschijnlijk dagbehandeling 2 dagdelen) kan gaan starten is wel heel mooi. Ik heb die mails nog van februari toen hij de intake had. Toen was hij er niet zo ernstig aan toe. Nadat het contact met mij eind april was verbroken heeft hij qua stoppen met gebruik de handdoek in de ring gegooid en is veel meer gaan gebruiken. Niemand die zeurde of controleerde. Toen ik terugkwam was hij verbaasd en heel blij. Ik ben minder blij. Maar heb nu wel een soort rust: er gaat eindelijk iets gebeuren. Ik voel nog steeds liefde. Maar hem zo te zien, ook vandaag, is wel heel vreselijk. Al die oude patronen ook. Ik wil hier graag mijn ervaringen blijven delen. Misschien hebben jullie tips, ook voor hem. Ik/ we lezen het graag!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#6
Wat een uniek verhaal. Houden van komt sterk naar voor, ondanks alles. Mooi dat je dit voor hem doet
J
JesterLid
01-01-2024, 00:00
#7
Inderdaad mooi om te lezen dat het houden van zo sterk is. Je kunt er voor hem zijn en hem supporten, hij zal het uiteindelijk wel écht moeten willen en zelf moeten doen. Maar, niet alleen natuurlijk. En fijn dat de afspraak voor het behandelplan bijna is!
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dankjulliewel allemaal ook voor de tips van Shikantaza hierboven.

Ik zie ook hoe groot de verslaving is. Hij vindt het zelf wel meevallen, ook om echt naar zichzelf te kijken. Vannacht afkickverschijnselen: overgegeven en diarree. Sorry dat ik het zo opschrijf, anderzijds is dit wellicht ook weer een eye opener voor anderen. Natuurlijk kun je veel en veel en veel zieker zijn, maar hij denkt/ zegt dat hij heeft overgegeven door de diazepam, bromazolam. Dit js natuurlijk pure onzin en ontkenning..ontkenning dat hij toch echt wel verslaafd is. Het brein doet echt rare dingen. Hij ligt vanaf zaterdagavond in bed, het is nu maandagochtend 10.30. Hij is er telkens uit met tussenpozen van maximaal 10 minuten. Nu net voor het eerst wat langer, en tanden gepoetst, de dag zal het leren..

_shikantaza zei:
Faciliteer zijn verslaving niet langer. Ik lees vodka halen en Diazepam. Doe dat niet meer. Zorg dat er geen drugs, drank of medicatie voor het grijpen ligt als hij bij je komt. Als je het al in huis hebt, achter slot en grendel.
Klik om te vergroten...
Ik vind dat voor deze week nog heel moeilijk. Hij had gezegd met de heroïne te stoppen, maar deze week nog wel te willen drinken en daarmee donderdag dan ook te stoppen. Vrijdag heeft hij 2 wijntjes gehad, zaterdag 1 biertje in de sauna en gisteren om zijn lichamelijke pijn te dempen zo'n klein flesje vodka. De bromazolam wil hij nooit meer, zegt hij. De diazepam is op. Ik heb nog xanax, maar dat weet hij niet en ook nog wel drank, maar had ik wel verstopt en echt niet zo maar te vinden. Ook andere zooi die ik normaal in mijn kluisje heb ook ergens anders gestopt. In dat kluisje ligt niet echt meer iets interessants nu. Ik snap heel goed wat je zegt over het faciliteren en dat wil ik ook nooit meer doen. En toch vind ik het nu super moeilijk betreffende de drank dan. De rest is sowieso een no go. Crack en heroïne heeft hij hier ook nooit gedaan. Maar goed reflecteren op zichzelf en wat er gebeurd kan hij niet.

Ik ben blij dat het heel rustig is met werk deze week. Neem ook wat vrij en zal ook voor mezelf zorgen!
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Veel behandelaars betrekken ook familie of naasten bij de behandeling, en sommige instanties bieden ook trainingen voor naasten. Ga dat doen. En mocht de instantie dit niet aanbieden, ga eens kijken bij NAR-Anon of AL-anon of iets soortgelijks. (https://www.naranon.nl/ en https://www.alanon-netherlands.org/).
Klik om te vergroten...
Oh ja en heb wel meegedaan met zo'n groep: sterker ernaast van Jellinek, maar eigenlijk was het toen al echt uit. Voor nu zou ik wel zoiets willen, maar hij moet echt eerst zelf iets gaan laten zien. Ik help hem met dit eerste stuk en aankomend weekend. Daarna komen mijn kinderen ook weer terug van vakantie en pas als hij echt stabieler is kan ik weer kijken of we iets verder kunnen opbouwen. Eerst clean--> dan verder. Maar natuurlijk wil ik wel leren om om te gaan met een terugval, waar ik op moet letten, waar ik op moet rekenen. En heb ook mijn eigen pad te gaan met mijn eigen problematiek. Anders gaat een relatie toch niet werken, hoeveel we ook van elkaar houden.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Brakka Mang zei:
Dat is allemaal onzin, of anders gezegd ik vindt dat onzin. Een hond maakt al bijna 40mg per kilo lichaamsgewicht per dag aan. Doe dit al jaren, ben nooit ziek en regelmatig gecontroleerd. Kijk eens bijvoorbeeld hoeveel mg mensapen uit hun voeding halen wat voornamelijk planten en vruchten zijn.
Klik om te vergroten...
Oke helemaal prima. Jij mag het onzin vinden.
Ik zeg alleen dat ze zich er beter over kan inlezen.
Ipv alles zomaar aannemen. En beetje zelf onderzoek doen is natuurlijk nooit verkeerd he. 😋

Mensen met bloedverdunners moeten b.v ook niet extreem veel gember gaan eten omdat daar ook heel veel goeie dingen inzitten/doet
Want gember kan bloedverdunnend werken.

Ja apen wonen ook inde jungle, kijken geen tv en hoeven geen huur te betalen enof naar de kliniek om afte kicken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bima zei:
Dankjulliewel allemaal ook voor de tips van Shikantaza hierboven.

Ik zie ook hoe groot de verslaving is. Hij vindt het zelf wel meevallen, ook om echt naar zichzelf te kijken. Vannacht afkickverschijnselen: overgegeven en diarree. Sorry dat ik het zo opschrijf, anderzijds is dit wellicht ook weer een eye opener voor anderen. Natuurlijk kun je veel en veel en veel zieker zijn, maar hij denkt/ zegt dat hij heeft overgegeven door de diazepam, bromazolam. Dit js natuurlijk pure onzin en ontkenning..ontkenning dat hij toch echt wel verslaafd is. Het brein doet echt rare dingen. Hij ligt vanaf zaterdagavond in bed, het is nu maandagochtend 10.30. Hij is er telkens uit met tussenpozen van maximaal 10 minuten. Nu net voor het eerst wat langer, en tanden gepoetst, de dag zal het leren..


Ik vind dat voor deze week nog heel moeilijk. Hij had gezegd met de heroïne te stoppen, maar deze week nog wel te willen drinken en daarmee donderdag dan ook te stoppen. Vrijdag heeft hij 2 wijntjes gehad, zaterdag 1 biertje in de sauna en gisteren om zijn lichamelijke pijn te dempen zo'n klein flesje vodka. De bromazolam wil hij nooit meer, zegt hij. De diazepam is op. Ik heb nog xanax, maar dat weet hij niet en ook nog wel drank, maar had ik wel verstopt en echt niet zo maar te vinden. Ook andere zooi die ik normaal in mijn kluisje heb ook ergens anders gestopt. In dat kluisje ligt niet echt meer iets interessants nu. Ik snap heel goed wat je zegt over het faciliteren en dat wil ik ook nooit meer doen. En toch vind ik het nu super moeilijk betreffende de drank dan. De rest is sowieso een no go. Crack en heroïne heeft hij hier ook nooit gedaan. Maar goed reflecteren op zichzelf en wat er gebeurd kan hij niet.

Ik ben blij dat het heel rustig is met werk deze week. Neem ook wat vrij en zal ook voor mezelf zorgen!
Klik om te vergroten...
Hmm. Het is ook niet echt gek om nog even extra hard los te gaan voor een behandeling van start gaat. Het is een reis, met name voor hem maar ook voor jou.

Probeer het niet te veel op jezelf te betrekken. Hij kan niet anders dan wat hij al doet. En beloftes zijn oik wel echt gemeend op het moment van uitspreken maar verslaving is zo venijnig… Een terugval is al klote genoeg, kijk of je mild kunt zijn in toon maar toch stevig met grenzen.

Heel sterk van je hoe je hier deelt. We zijn er voor je. Doe het samen met ons 😘
N
NathanielLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind het geweldig dat je er zo voor hem bent.

Maar,

Ik denk dat je nu wel afstand moet nemen. Je wil zijn partner zijn, niet zijn therapeut.
Het is fijn als er een geliefde voor hem is, iemand waarbij hij zich veilig en vrij voelt, die hem begrijpt en serieus neemt.
In de mate waarin hij dit nodig heeft zou dit echter een hele goede vriend of familie moeten zijn. Iemand die onvoorwaardelijk van hem houdt, zonder gevoelens van verliefdheid, partnerschap of fysieke aantrekking.

Dat geeft een sterk vangnet. Een vangnet waarin die gevoelens wél aanwezig zijn, vanuit jou, hem of allebei, is minder betrouwbaar.

Ik hoop dat er zo iemand voor hem is.

Als dat niet het geval is, goed je grenzen blijven aangeven. Wees daar resoluut in, geen discussie.

"Jij (doet, zegt dit of dat en zus en zo), dat vind ik ( niet fijn, vervelend, het doet me pijn, het maakt me verdrietig). Ik wil dat je daarmee stopt (in mijn bijzijn)."

Focus op professionele hulp houden. Die kunnen hem écht helpen.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hey @Bima wat een pittige situatie, complexe verhouding en des te knapper dat je zo je best doet om er voor hem te zijn. Petje af. Tegelijkertijd ben je geen professional werkzaam in de verslavingszorg. Ik zeg daarmee niet dat je niet goed voor 'm kunt zorgen, maar in tegenstelling tot een professional, met een hulpverlener-client relatie zonder emotionele betrokkenheid, zijn jullie het tegenovergestelde: emotioneel betrokken. Dat is niet goed of fout. Het is vooral: anders. Je hebt namelijk in tegelstelling tot een professionele zorgverlener ook jouw eigen belang. Zoals iedereen dat heeft in een wederkerige emotionele relatie. Ik denk dat het goed is om je daar dagelijks elke keer actief van bewust te zijn. Wat doe je vanuit zijn belang en wat vanuit de jouwe? En is dat dan een ander belang, of het zelfde? Ik lees facetten van jouw belang - en daaronder eigenlijk jouw onderliggende behoefte - impliciet als rode draad ook door jouw verhaal:

Bima zei:
Toch hadden we het ook vaak wel heel fijn samen als we normale dingen deden en we gebruikten ook wel eens samen xtc en/ of speed. Ons seksleven was sowieso geweldig, maar met dat erbij was het soms echt alsof we in de hemel waren. Het gevoel dat we voor elkaar hebben/ het houden van is sowieso heel sterk, er is een energetische verbinding die overal doorheen gaat.
Klik om te vergroten...

Bima zei:
Mijn missen werd steeds groter, ik voelde me steeds matter en ook seksueel miste ik hem enorm. Ik zat op allerlei datingsites, maar het voelde telkens niet zo. Ik werd er maar verdrietig van.
Klik om te vergroten...

Bima zei:
Elkaar vorig weekend weer gezien en omdat we geen zin hadden in direct een hoop shit en gezeik en ik wel in sex xtc genomen. Jullie zullen snappen dat dit onverstandig maar ook magisch was. Zonder was hij nu niet hier geweest in ieder geval. Er was één moment dat ik in zijn armen lag. Ik had die mooie reis gemaakt. ik had zoveel gedaan, maar ik had geen diep geluk ervaren. En nu opeens, zakte ik weg in zijn armen en voelde ik me eindelijk weer veilig en geborgen. Alsof ik overal en nergens was, alleen het gevoel van veiligheid en verbondenheid.
Klik om te vergroten...

Over de magie (en het onvervulbare verlangen) van chemsex, zoals dit heet, kunnen een aantal forumleden ongetwijfeld een boek vol schrijven. In ieder geval wil ik de volgende onderdelen aanstippen: ik denk dat het belangrijk is om bij jouzelf, parallel aan jouw zorgtraject voor je ex, voor jezelf na te gaan wat aan bovenstaande quotes ten grondslag ligt. Welke behoefte / onvervuld verlangen wil je ingewilligd zien worden en waarom lukt dat hoofdzakelijk (enkel) op deze manier? Je noemt termen als' veiligheid en verbondenheid', 'overal en nergens zijn'. Wat maakt deze wens tot escapisme zo fijn? Waar wil je van weglopen? Wat mag er even niet meer zijn omdat het je te veel energie kost of zelfs angst geeft? Essentieel om hier achter te komen zodat je er op duurzame manieren mee aan de slag kunt. Daarnaast: chemsex is een flinke katalysator in de teloorgang van een relatie tussen twee wanneer de relatie in beginsel al niet goed zit en/of zelfs toxisch is. De dopamine-release van de drugs gecombineerd met sex leidt tot een absurde niet na te streven gelukspiek. Niet primair veroorzaakt door de ander, maar primair door de drugs. Het kan de schijn hebben van een zeer diepe verbinding tot elkaar, maar de negatieve gevolgen (kater) na de chemsex leidt vaak tot een grotere verstoring in de relatie dan daarvoor het geval was. En daarmee is de paradox compleet: wat moet leiden tot meer geluk en meer verbinding, leidt tot het tegenovergestelde.

Ik wil je vooral meegeven: leg de focus op jouw eigen behoeften in dit geheel. Dat is het belangrijkst. Pak de ruimte die jij nodig hebt om met jouw eigen groeiproces aan de slag te gaan. Alle ruimte die er over blijft; daarover is het aan jou te bepalen hoe intensief jij jouw ex wilt helpen. Helpen is daarmee wat anders dan redden. Want de enige die een verslaafde echt kan redden, is de persoon in kwestie zelf.
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Nathaniel zei:
Ik denk dat je nu wel afstand moet nemen. Je wil zijn partner zijn, niet zijn therapeut.
Klik om te vergroten...
Dat denk ik ook. Ik wil ook niet zijn partner zijn als hij niet een stuk stabieler is en dan nog zijn en blijven er een hoop uitdagingen. Ik wil hem steunen, maar hij moet het zelf doen. Ik word en ben ook niet lief. Hij is gisterenochtend vertrokken en heeft gewerkt en vandaag ook. Is thuis en ik merk dat ik dan ook weer wil controleren. Maar dat heeft eigenlijk geen zin.
Nathaniel zei:
In de mate waarin hij dit nodig heeft zou dit echter een hele goede vriend of familie moeten zijn. Iemand die onvoorwaardelijk van hem houdt, zonder gevoelens van verliefdheid, partnerschap of fysieke aantrekking.
Klik om te vergroten...
Hij heeft 1 echt goede vriendin, maar die kampt met best grote gezondheidsissues. Dat maakt het ook moeilijk dat hij een klein netwerk heeft.
Nathaniel zei:
Als dat niet het geval is, goed je grenzen blijven aangeven. Wees daar resoluut in, geen discussie.
Klik om te vergroten...
Daar zijn we allebei goed in, discussies ontlokken.

Dankjewel, het helpt echt wat jullie schrijven.

@Damius , heel jouw post is raak en komt binnen.. ik zit ook in mijn eigen traject met mijn eigen problematiek. En als ik voor anderen moet/ kan zorgen dan gaat de aandacht weg bij mezelf. Nu hij weg is komt dat langzaam weer terug.

Ik heb hem afgelopen weekend vooral door het afkickproces heen getrokken door hem hier te laten zijn. Hier zijn geen dealers die we kennen en dan kan het niet.. Ik voelde dat dat goed was hij vertrouwde zichzelf niet. Nu zegt hij dat het wel lukt. Morgen gaat hij naar Novadic..Ik ga uiteindelijk niet mee omdat hij zelf moet aangeven wat er is.

@Damius je stelt zo veel goede vragen dat ik er even voor moet zitten.

Dankjewel!
Dag bij dag Stap voor stap
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ha @Bima hoe staan de zaken er inmiddels voor?
B
BimaLid
01-01-2024, 00:00
#16
Hoi Shikantaza,

Thanx for asking. Even een overzicht van de feiten:

- 1 augustus tot 5 augustus was hij hier om af te kicken met redelijk wat ontwenningsverschijnselen.
- 7 augustus, dag 6 na zijn laatste gebruik op 1 augustus, had hij een heel klein beetje gerookt omdat de afkickverschijnselen te heftig waren, zeg < 0,5 gram, rest had hij door de wc gespoeld en dat geloof ik. Hij onderkende eindelijk wel dat dit allemaal ontwenningsverschijnselen waren, dat vond ik een hele sprong na al het ontkennen en het 'het valt wel mee'.
- 7 augustus in de middag behandelplan getekend bij Novadic Kentron, wordt dagbehandeling twee dagdelen per week. Het is allemaal wat vaag daar (kom ik later op terug). Ze gaven hem in principe ook een soort vrijbrief door te zeggen dat hij eerst 5 weken in een soort detoxbehandelgroep ging. Ook al zat hij niet in de interne detox.
- 8 augustus tot 10 augustus weekend samen, zonder middelen, hij wilde wel alcohol en vroeg mij of dat oké was. Ik vond er wel wat van, maar vond het al heel goed dat hij zo zijn best deed. We zijn gaan kamperen. Doen wat gewone mensen doen...
- 9 augustus 's nachts, tijdens het kamperen, kreeg hij opnieuw ontzettende ontwenningsverschijnselen, van dat kleine beetje tussendoor roken op donderdag 7 augustus, vermoed ik. Restless leggs, hele nacht schokken, kotsen en diarree. Ik heb hem die zondag 10 augustus ziek naar huis laten gaan.
- 11 augustus kwam zijn kind thuis, hij is om te functioneren weer wat gaan gebruiken, ik heb er niet specifiek meer naar gevraagd, maar zeker om de dag wat ik opmaak uit onze app-wisseling.
- 18 augustus is zijn kind weer naar moeder gegaan.
- 18 augustus tot en met vandaag 22 augustus is hij weer gestopt. Ik heb hem vanaf 10 augustus niet gezien. We hebben wel dagelijks contact.
- 21 augustus was hij weer even bij Novadic en maandag 25 augustus heeft hij een afspraak met de verslavingsarts. Hij kan op dit moment niet goed communiceren. Detail is dat hij nu geen geld heeft, dus ook niks kan kopen tot maandag. Hij heeft wel boodschappen en pijnstillers in huis. Heeft ook diazepam en dergelijke om er doorheen te komen, maar die heeft hij van een 'vriend'. Heel fijn.
- Hij beseft dat als dit niet lukt hij echt in detox moet en dat wil hij echt niet. Hij voelt zich echt enorm ziek. Vandaag weer erger dan bijvoorbeeld woensdag begrijp ik uit zijn verhaal.

Ik heb zeker wat gedaan met de opmerkingen en lieve reacties. Ik had al therapie gehad en doorverwijzing door psychiater om verder te therapieën. Dat is een beetje in een stroomversnelling geraakt en ik heb gisteren een hernieuwde intake gehad en ik ga ACT doen. Tenminste dat hoop ik en nog een stuk trauma verwerking (zie eventueel ook mijn lsd-ervaring).

Ik ben heel duidelijk in mijn woorden en daden naar mijn (ex-)vriend toe. Ik bekijk het per dag. Ik wil en kan hem niet zien als hij niet minimaal een paar weken clean is en dat enigzins op de rit heeft. Dan nog weet ik niet of er een toekomst is. Dat kan ik nu ook niet weten. Ik heb zelf ook echt wel mijn dingen en problematiek waar ik mee worstel. Maar zal daar een ander topic over openen.

Als jullie tips hebben voor hem of voor mij... dan hoor ik het graag.

Novadic Kentron, daar kunnen we nu inloggen op zijn pagina en ik als naaste. We zagen er allemaal rare dingen in staan. Allerlei data dat hij zou zijn geweest, een onjuiste brief naar de huisarts van de verslavingsarts die hij nog nooit had gezien. Die brief wordt gerectificeerd. Hij heeft hen gemaild en vragen gesteld, ze mailden terug dat ze hierop niet direct kon mailen maar dat het makkelijker was uit te leggen in het gesprek, daarom weet ik wel dat het klopt en dat zij de fouten maken en niet hij. 7 augustus had de behandelaar beloofd hem de week erna te benaderen en dat zij een afspraak ging inplannen bij de verslavingsarts. Die hele week had hij niks gehoord en dat was zijn gebruiksweek met zijn dochter, dus hij was er niet echt achteraangegaan. Op mijn aandringen dus uiteindelijk ingelogd, ook daar niks te vinden. Pas na de mail werd er gecommuniceerd over de afspraak met verslavingsarts. Die is maandag 25 augustus. Gisteren had hij dus, een naar zijn zeggen, korte afspraak met de behandelaar daar. Zij zei: waarom ben je al gestopt en heb je niet gewacht op de verslavingsarts, die had je medicijnen kunnen voorschrijven. Hij heeft verteld dat hij niet wilde wachten. En dat hij zelf wel benzo's en dergelijke had. Ik vind dit zo bizar, mensen!!!! Hij meldt zich in januari aan, februari een intake, op 7 augustus een behandelplan, op 25 augustus verslavingsarts. Nog geen datum wanneer de dagbehandeling echt gaat beginnen. Allerlei fouten in hun systeem. Verlavingszorg Nederland in 2025..... Wauw. Ook hier ontvang ik graag meer informatie over. Ik snap echt wel dat iemand het uiteindelijk zelf moet doen, maar als je iemand die wil al zo lang laat wachten en dan nog zo onduidelijk bent en blijft. Wat ben je dan in vredesnaam aan het doen!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Bima zei:
Hoi Shikantaza,

Thanx for asking. Even een overzicht van de feiten:

- 1 augustus tot 5 augustus was hij hier om af te kicken met redelijk wat ontwenningsverschijnselen.
- 7 augustus, dag 6 na zijn laatste gebruik op 1 augustus, had hij een heel klein beetje gerookt omdat de afkickverschijnselen te heftig waren, zeg < 0,5 gram, rest had hij door de wc gespoeld en dat geloof ik. Hij onderkende eindelijk wel dat dit allemaal ontwenningsverschijnselen waren, dat vond ik een hele sprong na al het ontkennen en het 'het valt wel mee'.
- 7 augustus in de middag behandelplan getekend bij Novadic Kentron, wordt dagbehandeling twee dagdelen per week. Het is allemaal wat vaag daar (kom ik later op terug). Ze gaven hem in principe ook een soort vrijbrief door te zeggen dat hij eerst 5 weken in een soort detoxbehandelgroep ging. Ook al zat hij niet in de interne detox.
- 8 augustus tot 10 augustus weekend samen, zonder middelen, hij wilde wel alcohol en vroeg mij of dat oké was. Ik vond er wel wat van, maar vond het al heel goed dat hij zo zijn best deed. We zijn gaan kamperen. Doen wat gewone mensen doen...
- 9 augustus 's nachts, tijdens het kamperen, kreeg hij opnieuw ontzettende ontwenningsverschijnselen, van dat kleine beetje tussendoor roken op donderdag 7 augustus, vermoed ik. Restless leggs, hele nacht schokken, kotsen en diarree. Ik heb hem die zondag 10 augustus ziek naar huis laten gaan.
- 11 augustus kwam zijn kind thuis, hij is om te functioneren weer wat gaan gebruiken, ik heb er niet specifiek meer naar gevraagd, maar zeker om de dag wat ik opmaak uit onze app-wisseling.
- 18 augustus is zijn kind weer naar haar moeder gegaan.
- 18 augustus tot en met vandaag 22 augustus is hij weer gestopt. Ik heb hem vanaf 10 augustus niet gezien. We hebben wel dagelijks contact.
- 21 augustus was hij weer even bij Novadic en maandag 25 augustus heeft hij een afspraak met de verslavingsarts. Hij kan op dit moment niet goed communiceren. Detail is dat hij nu geen geld heeft, dus ook niks kan kopen tot maandag. Hij heeft wel boodschappen en pijnstillers in huis. Heeft ook diazepam en dergelijke om er doorheen te komen, maar die heeft hij van een 'vriend'. Heel fijn.
- Hij beseft dat als dit niet lukt hij echt in detox moet en dat wil hij echt niet. Hij voelt zich echt enorm ziek. Vandaag weer erger dan bijvoorbeeld woensdag begrijp ik uit zijn verhaal.

Ik heb zeker wat gedaan met de opmerkingen en lieve reacties. Ik had al therapie gehad en doorverwijzing door psychiater om verder te therapieën. Dat is een beetje in een stroomversnelling geraakt en ik heb gisteren een hernieuwde intake gehad en ik ga ACT doen. Tenminste dat hoop ik en nog een stuk trauma verwerking (zie eventueel ook mijn lsd-ervaring).

Ik ben heel duidelijk in mijn woorden en daden naar mijn (ex-)vriend toe. Ik bekijk het per dag. Ik wil en kan hem niet zien als hij niet minimaal een paar weken clean is en dat enigzins op de rit heeft. Dan nog weet ik niet of er een toekomst is. Dat kan ik nu ook niet weten. Ik heb zelf ook echt wel mijn dingen en problematiek waar ik mee worstel. Maar zal daar een ander topic over openen.

Als jullie tips hebben voor hem of voor mij... dan hoor ik het graag.

Novadic Kentron, daar kunnen we nu inloggen op zijn pagina en ik als naaste. We zagen er allemaal rare dingen in staan. Allerlei data dat hij zou zijn geweest, een onjuiste brief naar de huisarts van de verslavingsarts die hij nog nooit had gezien. Die brief wordt gerectificeerd. Hij heeft hen gemaild en vragen gesteld, ze mailden terug dat ze hierop niet direct kon mailen maar dat het makkelijker was uit te leggen in het gesprek, daarom weet ik wel dat het klopt en dat zij de fouten maken en niet hij. 7 augustus had de behandelaar beloofd hem de week erna te benaderen en dat zij een afspraak ging inplannen bij de verslavingsarts. Die hele week had hij niks gehoord en dat was zijn gebruiksweek met zijn dochter, dus hij was er niet echt achteraangegaan. Op mijn aandringen dus uiteindelijk ingelogd, ook daar niks te vinden. Pas na de mail werd er gecommuniceerd over de afspraak met verslavingsarts. Die is maandag 25 augustus. Gisteren had hij dus, een naar zijn zeggen, korte afspraak met de behandelaar daar. Zij zei: waarom ben je al gestopt en heb je niet gewacht op de verslavingsarts, die had je medicijnen kunnen voorschrijven. Hij heeft verteld dat hij niet wilde wachten. En dat hij zelf wel benzo's en dergelijke had. Ik vind dit zo bizar, mensen!!!! Hij meldt zich in januari aan, februari een intake, op 7 augustus een behandelplan, op 25 augustus verslavingsarts. Nog geen datum wanneer de dagbehandeling echt gaat beginnen. Allerlei fouten in hun systeem. Verlavingszorg Nederland in 2025..... Wauw. Ook hier ontvang ik graag meer informatie over. Ik snap echt wel dat iemand het uiteindelijk zelf moet doen, maar als je iemand die wil al zo lang laat wachten en dan nog zo onduidelijk bent en blijft. Wat ben je dan in vredesnaam aan het doen!
Klik om te vergroten...
Dank je wel voor je uitgebreide post. Het klinkt nog niet makkelijk maar dst was al wel te verwachten. Goed dat je je eigen welzijn voorop zet en er vaart achter zet. Van de verhalen van jouw ex gaan er verscheidene alarmbellen af bij mij, maar dat is te verwachten van iemand in actieve verslaving.

In ieder geval succes met joiw eigen pad. Laat dat niet verstoren door hem.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#18
Bima zei:
Hoi Shikantaza,

Thanx for asking. Even een overzicht van de feiten:

- 1 augustus tot 5 augustus was hij hier om af te kicken met redelijk wat ontwenningsverschijnselen.
- 7 augustus, dag 6 na zijn laatste gebruik op 1 augustus, had hij een heel klein beetje gerookt omdat de afkickverschijnselen te heftig waren, zeg < 0,5 gram, rest had hij door de wc gespoeld en dat geloof ik. Hij onderkende eindelijk wel dat dit allemaal ontwenningsverschijnselen waren, dat vond ik een hele sprong na al het ontkennen en het 'het valt wel mee'.
- 7 augustus in de middag behandelplan getekend bij Novadic Kentron, wordt dagbehandeling twee dagdelen per week. Het is allemaal wat vaag daar (kom ik later op terug). Ze gaven hem in principe ook een soort vrijbrief door te zeggen dat hij eerst 5 weken in een soort detoxbehandelgroep ging. Ook al zat hij niet in de interne detox.
- 8 augustus tot 10 augustus weekend samen, zonder middelen, hij wilde wel alcohol en vroeg mij of dat oké was. Ik vond er wel wat van, maar vond het al heel goed dat hij zo zijn best deed. We zijn gaan kamperen. Doen wat gewone mensen doen...
- 9 augustus 's nachts, tijdens het kamperen, kreeg hij opnieuw ontzettende ontwenningsverschijnselen, van dat kleine beetje tussendoor roken op donderdag 7 augustus, vermoed ik. Restless leggs, hele nacht schokken, kotsen en diarree. Ik heb hem die zondag 10 augustus ziek naar huis laten gaan.
- 11 augustus kwam zijn kind thuis, hij is om te functioneren weer wat gaan gebruiken, ik heb er niet specifiek meer naar gevraagd, maar zeker om de dag wat ik opmaak uit onze app-wisseling.
- 18 augustus is zijn kind weer naar moeder gegaan.
- 18 augustus tot en met vandaag 22 augustus is hij weer gestopt. Ik heb hem vanaf 10 augustus niet gezien. We hebben wel dagelijks contact.
- 21 augustus was hij weer even bij Novadic en maandag 25 augustus heeft hij een afspraak met de verslavingsarts. Hij kan op dit moment niet goed communiceren. Detail is dat hij nu geen geld heeft, dus ook niks kan kopen tot maandag. Hij heeft wel boodschappen en pijnstillers in huis. Heeft ook diazepam en dergelijke om er doorheen te komen, maar die heeft hij van een 'vriend'. Heel fijn.
- Hij beseft dat als dit niet lukt hij echt in detox moet en dat wil hij echt niet. Hij voelt zich echt enorm ziek. Vandaag weer erger dan bijvoorbeeld woensdag begrijp ik uit zijn verhaal.

Ik heb zeker wat gedaan met de opmerkingen en lieve reacties. Ik had al therapie gehad en doorverwijzing door psychiater om verder te therapieën. Dat is een beetje in een stroomversnelling geraakt en ik heb gisteren een hernieuwde intake gehad en ik ga ACT doen. Tenminste dat hoop ik en nog een stuk trauma verwerking (zie eventueel ook mijn lsd-ervaring).

Ik ben heel duidelijk in mijn woorden en daden naar mijn (ex-)vriend toe. Ik bekijk het per dag. Ik wil en kan hem niet zien als hij niet minimaal een paar weken clean is en dat enigzins op de rit heeft. Dan nog weet ik niet of er een toekomst is. Dat kan ik nu ook niet weten. Ik heb zelf ook echt wel mijn dingen en problematiek waar ik mee worstel. Maar zal daar een ander topic over openen.

Als jullie tips hebben voor hem of voor mij... dan hoor ik het graag.

Novadic Kentron, daar kunnen we nu inloggen op zijn pagina en ik als naaste. We zagen er allemaal rare dingen in staan. Allerlei data dat hij zou zijn geweest, een onjuiste brief naar de huisarts van de verslavingsarts die hij nog nooit had gezien. Die brief wordt gerectificeerd. Hij heeft hen gemaild en vragen gesteld, ze mailden terug dat ze hierop niet direct kon mailen maar dat het makkelijker was uit te leggen in het gesprek, daarom weet ik wel dat het klopt en dat zij de fouten maken en niet hij. 7 augustus had de behandelaar beloofd hem de week erna te benaderen en dat zij een afspraak ging inplannen bij de verslavingsarts. Die hele week had hij niks gehoord en dat was zijn gebruiksweek met zijn dochter, dus hij was er niet echt achteraangegaan. Op mijn aandringen dus uiteindelijk ingelogd, ook daar niks te vinden. Pas na de mail werd er gecommuniceerd over de afspraak met verslavingsarts. Die is maandag 25 augustus. Gisteren had hij dus, een naar zijn zeggen, korte afspraak met de behandelaar daar. Zij zei: waarom ben je al gestopt en heb je niet gewacht op de verslavingsarts, die had je medicijnen kunnen voorschrijven. Hij heeft verteld dat hij niet wilde wachten. En dat hij zelf wel benzo's en dergelijke had. Ik vind dit zo bizar, mensen!!!! Hij meldt zich in januari aan, februari een intake, op 7 augustus een behandelplan, op 25 augustus verslavingsarts. Nog geen datum wanneer de dagbehandeling echt gaat beginnen. Allerlei fouten in hun systeem. Verlavingszorg Nederland in 2025..... Wauw. Ook hier ontvang ik graag meer informatie over. Ik snap echt wel dat iemand het uiteindelijk zelf moet doen, maar als je iemand die wil al zo lang laat wachten en dan nog zo onduidelijk bent en blijft. Wat ben je dan in vredesnaam aan het doen!
Klik om te vergroten...
Wat ook erg helpt is magnesium, hoge dosering vitamine c(4-5 gram per dag in 5-9 keer), paracetamol, en eventueel 3-4 keer diazepam de eerste paar dagen tegen die rls en onrust.dat verdwijnt na een paar dagen. Na een week heb je het ergste gehad en kan eventueel nog verlicht worden met Kratom rood . Om de dag gebruiken of gebruiken tijdens de afkick zet het hele proces opnieuw in gang. Gewoon doorzetten anders wordt het een gebed zonder eind voor hem.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Lees je wel even in over zulke hoge dosering vitamine en dergelijke.

www.gezondheid.be

Hoe schadelijk is een teveel aan vitamine C? | gezondheid.be

Vitamine C (ascorbinezuur) is essentieel voor je gezondheid. Je lichaam heeft het nodig voor de vorming van bloedvaten, kraakbeen, spieren en collageen. Daarnaast speelt vitamine C een belangrijke rol in het genezingsproces en werkt het als een krachtige antioxidant.
www.gezondheid.be www.gezondheid.be
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#20
Heftig zeg.
Gecondoleerd en heel veel sterkte🙏

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."