Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTerugval in benzo's, controleverlies.

Terugval in benzo's, controleverlies.

1105 antwoorden
140 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Hoe moeilijk het ook is, het gaat over. Heb je een dagbesteding die je er van zou weerhouden om te doomscrollen in passiviteit enzo?

En hoe zit het met verslavingszorg of andere therapie eigenlijk?
Klik om te vergroten...

Ik ben bezig met mijn reïntegratie. Verder haal ik veel ontspanning uit zwemmen of wandelen. Als ik dat dus ook daadwerkelijk toe. Laatste paar dagen gaat t wel weer wat de betere kant op.

Momenteel onderweg naar werk voor 6 uurtjes.

Ik heb 2 keer per week ambulante detoxgroepen gevolgd en ik zie elke week mijn psycholoog voor CGT en exposuretherapie.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#2
RnB_fan zei:
Allemaal heel erg herkenbaar, kerel. Het herstel van benzo's is zo enorm grillig. Het duurde bij mij wel een jaar, voordat ik bijna geen door jou benoemde 'waves' meer ervaarde. Om gek van te worden. Maar het gaat over. Volhouden!
Klik om te vergroten...

Gruwelijk grillig. Maar fijn dat voor mij dat het iig herkenbaar is en ik niet gek word haha.

Ik zag je ooit beschrijven dat je bang was voor hersenschade. Ik snap nu echt volledig wat je bedoelde.

Soms is de brainfog zo intens. Het is net alsof ik mijn intelligentie ben verloren. Bizar.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#3
Raver zei:
We tellen vandaag 40 dagen clean van de benzodiazepines.

Ups en downs.

Dat is mijn antwoord als ik zou moeten zeggen hoe het gaat.

Vorige week een goede week gehad. Weinig last van klachten en daardoor lukte het goed om dingen te doen die goed voor me zijn. Afspraken nakomen, gezonder eten, beweging (zwemmen, wandelen), vrienden zien en andere sociale activiteiten. Ik voelde me echt even bevrijd van de ellende en negativiteit. Dit duurde zo'n dag of 5 a 6; tot ik afgelopen weekend weer werd overvallen door een "wave".

Anxiety steeg weer; ik begon slechter te slapen; depressieve gevoelens, gevoelens van doelloosheid, suïcidale gedachtes en straatvrees. "Waar doe ik het toch allemaal voor" , "dit is mijn toekomst"
Ik schiet dan instant in mijn negatieve coping meganismes terecht kom. Ik begin slecht te eten; lig soms hele dagen op bed; besteedt mijn tijd aan sociale media zoals YouTube, Instagram en eindeloos vuurwerkfilmpjes bekijken of documentaires over iets wat me interesseert.
Tot ik een punt bereik waarop ik de concentratie daar niet meer voor kan vinden omdat ik letterlijk ongevoeloos raak door alles wat ik al gezien heb. Dan begin ik vaak aan suikers te denken.

Maar de realiteit is dus gewoon dat ik niet wil worden geconfronteerd met de klachten die ik ervaar als ik een wave heb. Cognitief ben ik dan een wrak; wat zich uit in brainfog, niet op woorden komen, soort verwardheid, "het even niet meer weten". Verder andere klachten zoals nachtzweten, hartkloppingen, kortademigheid, pijn op diverse plekken, spierspanningen en spiertrekkingen, duizelingen. En mijn emoties zijn enorm heftig; ik voel me het ene moment emotioneel, dan weer geïrriteerd en soms voel ik weer NIETS. Helemaal niets, vlak, gevoelloos. Dan komen de suïcidale gedachtes naar voren. Voel me dan zo ver verwijderd van wie ik was vóór deze benzo ellende. :(

Het verschil tussen een window en wave is dus levensgroot. Ik ben er duidelijk gewoon nog niet en dat weet ik ook. Alleen valt er zoveel winst te behalen in de manier hoe ik er mee om ga. Het lukt me niet altijd even goed om de juiste keuzes te maken.

Tot zover. Hopelijk kruip ik gauw weer een beetje richting een window.

Raver
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar! Alles wat je noemt heb ik nu na 5 maanden clean van de benzo (en de rest) ook nog steeds.

Maaaaar:
Ik kan elke maand zeggen dat het beter gaat dan de maand ervoor 💪 . Natuurlijk nog steeds ook zijn up en downs maar de downs worden steeds minder diep en de ups steeds vaker en hoger.

Ik vind het allemaal maar knap hoor dat ondanks je klachten je zo hard met reintegratie bezig bent. Mag je best heel erg trots op zijn!
Nou zijn onze situaties natuurlijk niet gelijk maar ik ben nog volledig bezig met herstel en zit nog in de ziektewet. Dus dikke vette respect voor jou topper!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Raver zei:
Ik ben bezig met mijn reïntegratie. Verder haal ik veel ontspanning uit zwemmen of wandelen. Als ik dat dus ook daadwerkelijk toe. Laatste paar dagen gaat t wel weer wat de betere kant op.

Momenteel onderweg naar werk voor 6 uurtjes.

Ik heb 2 keer per week ambulante detoxgroepen gevolgd en ik zie elke week mijn psycholoog voor CGT en exposuretherapie.
Klik om te vergroten...
Sounds good 👍
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Raver zei:
Ik ben bezig met mijn reïntegratie. Verder haal ik veel ontspanning uit zwemmen of wandelen. Als ik dat dus ook daadwerkelijk toe. Laatste paar dagen gaat t wel weer wat de betere kant op.
Klik om te vergroten...

wat ben jij ontzettend goed bezig, schouderklop!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mee eens. Je bent op de goede weg, @Raver! Ga vooral zo door, dan wordt de benzo ellende straks een bijna vergeten nare periode....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ze Herbs Mang zei:
Ze zeggen dat het minimaal een jaar duurt voordat alles een beetje is herstelt.
Klik om te vergroten...
Idd. Het herstel van een benzo verslaving duurt een flinke tijd.
Ikzelf heb om echt te herstellen van de benzo's ongeveer een half jaar nodig gehad waarna zich een volgende verslaving zich aan diende.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ze zeggen dat het minimaal een jaar duurt voordat alles een beetje is herstelt. In ieder geval bij volledige abstinentie. Als ik het goed heb val je ook vaak terug in blowen na clean worden van andere middelen. Heb je daar nu moeite mee of ben je daar ook wel vanaf nu? Anxiety en blowen is natuurlijk ook geen goede combi. Ik werd daar ook altijd verschrikkelijk angstig van, pleinvrees mensenvrees, eigenlijk alles vrees 😜
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ze Herbs Mang zei:
Als ik het goed heb val je ook vaak terug in blowen na clean worden van andere middelen. Heb je daar nu moeite mee of ben je daar ook wel vanaf nu?
Klik om te vergroten...

Dat was inderdaad wel vaak het geval. Gelukkig nu geen moeite mee. Wil lekker clean zijn!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#10
Raver zei:
Dat was inderdaad wel vaak het geval. Gelukkig nu geen moeite mee. Wil lekker clean zijn!
Klik om te vergroten...
Gij bent goed bezig💪🏽🙏🏽
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Jouw brein gaat er met je vandoor! Het is onwijs logisch dat je allemaal nare gedachten krijgt als je je fysiek ineens weer wankel voelt. Maar bedenk nog eens heel even waar je vandaan komt en welke ongelofelijke weg je al hebt afgelegd. Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van die kloteziekte. Jij bent bijna beter, echt. Almost home. :heartsuit: Ik hoop dat je de zorgen een beetje uit je eigen koppie gepraat krijgt. Het is puur de combinatie: minder wiet ineens, bijna van je quetiapine af, een kleine opleving van ontwenningsverschijnselen en jouw brein dat geneigd is het negatieve te omarmen en doemscenario's te bedenken. Dat is kut, maar niet gevaarlijk. Jij bent sterker, echt!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Houd vol, @Raver ! Dit gaat weer over!
Sterkte, bro!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Heel herkenbaar allemaal.
Bij mij duurde de afkick een jaar.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hey people!

7 maanden geleden was het de laatste dag dat ik benzos gebruikte. Morgen echt 7 maanden schoon ervan.

Zo snel gegaan al. Mijn laatste dieptepunt was begin april. Toen had ik.echt weer ff een "wave".

Wat me nu vooral nog teistert is duizeligheid, vooral sochtends. Rare balans klachten en visuele klachten. Ik ben wat snel nerveus. Op woorden komen blijft soms een uitdaging, blackouts. Lastig om nu te scheiden wat waar bij hoort. Quetiapine afbouw en eigenlijk de heledag stoned of half stoned.

Ben wel echt knetter verslaafd aan wiet.... Het heeft me diep in zijn greep. Schulden bij de instanties en dealers inmiddels. Werkloos, ik kan nu geen baan behouden en zit maar thuis op de bank te blowen!

Voel me echt vreselijk depressief. Ik heb erg weinig energie, eet te vaak ongezond of te weinig. Zelfzorg kan beter. Schermtijd is super hoog en dan vooral dopamine jagen op TikTok of Instagram reels. Vaker porno dan gemiddeld.

Ah fijn. Stap voor stap eh. Ik heb 13 mei een gesprek met de arts voor een nieuw behandelplan gesprek. Mijn plan is om gewoon mijn hele situatie nu te vertellen en dan haar advies aan te horen. Ik zelf heb t idee dat ik er nog wel bovenop kan komen.

Al weet ik niet of dat echt realistisch is, want de enige rede dat ik niet nóg dieper zit is dat ik in de bewindvoering zit. Als ik elke dag 5 gram of zelfs meer zou kunnen halen wie weet waar ik dan zou komen.

Alleen dan is t volgende wat ga ik er dan aan doen!! Fack ik wil eigenlijk niet weer naar de detox man... Dat is echt droevig en voor me gevoel een te grote hamer voor deze situatie!

Pff lastig
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#15
Raver zei:
Hey people!

7 maanden geleden was het de laatste dag dat ik benzos gebruikte. Morgen echt 7 maanden schoon ervan.

Zo snel gegaan al. Mijn laatste dieptepunt was begin april. Toen had ik.echt weer ff een "wave".

Wat me nu vooral nog teistert is duizeligheid, vooral sochtends. Rare balans klachten en visuele klachten. Ik ben wat snel nerveus. Op woorden komen blijft soms een uitdaging, blackouts. Lastig om nu te scheiden wat waar bij hoort. Quetiapine afbouw en eigenlijk de heledag stoned of half stoned.

Ben wel echt knetter verslaafd aan wiet.... Het heeft me diep in zijn greep. Schulden bij de instanties en dealers inmiddels. Werkloos, ik kan nu geen baan behouden en zit maar thuis op de bank te blowen!

Voel me echt vreselijk depressief. Ik heb erg weinig energie, eet te vaak ongezond of te weinig. Zelfzorg kan beter. Schermtijd is super hoog en dan vooral dopamine jagen op TikTok of Instagram reels. Vaker porno dan gemiddeld.

Ah fijn. Stap voor stap eh. Ik heb 13 mei een gesprek met de arts voor een nieuw behandelplan gesprek. Mijn plan is om gewoon mijn hele situatie nu te vertellen en dan haar advies aan te horen. Ik zelf heb t idee dat ik er nog wel bovenop kan komen.

Al weet ik niet of dat echt realistisch is, want de enige rede dat ik niet nóg dieper zit is dat ik in de bewindvoering zit. Als ik elke dag 5 gram of zelfs meer zou kunnen halen wie weet waar ik dan zou komen.

Alleen dan is t volgende wat ga ik er dan aan doen!! Fack ik wil eigenlijk niet weer naar de detox man... Dat is echt droevig en voor me gevoel een te grote hamer voor deze situatie!

Pff lastig
Klik om te vergroten...

Aaaaah @Raver. Ik weet niet echt wat ik moet zeggen, wil je eigenlijk gewoon een digitale knuffel sturen. Goed dat je hier van je af schrijft hier en dat je dit eerlijk gaat bespreken met je arts op 13 mei.

Zeker kun je er nog bovenop komen; ook hier is weer een weg uit, al is die niet bepaald makkelijk voor je…

Heb je wel enige steun bij je omgeving, iemand waarbij je terecht kunt voor een praatje?

Veel sterkte. ❤️
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Fack ik wil eigenlijk niet weer naar de detox man...
Klik om te vergroten...
Als je middelengebruik escapistisch van aard is blijft het een draaideur van detoxen ben ik bang.
Wat zijn de oorzaken, denk dat het daarom draait, de diepte ingaan.
Maar dit is niet nieuw voor je.

Het staat er wat onvriendelijk merk ik als ik het zelf lees maar zo bedoel ik het niet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Hey people!

7 maanden geleden was het de laatste dag dat ik benzos gebruikte. Morgen echt 7 maanden schoon ervan.

Zo snel gegaan al. Mijn laatste dieptepunt was begin april. Toen had ik.echt weer ff een "wave".

Wat me nu vooral nog teistert is duizeligheid, vooral sochtends. Rare balans klachten en visuele klachten. Ik ben wat snel nerveus. Op woorden komen blijft soms een uitdaging, blackouts. Lastig om nu te scheiden wat waar bij hoort. Quetiapine afbouw en eigenlijk de heledag stoned of half stoned.

Ben wel echt knetter verslaafd aan wiet.... Het heeft me diep in zijn greep. Schulden bij de instanties en dealers inmiddels. Werkloos, ik kan nu geen baan behouden en zit maar thuis op de bank te blowen!

Voel me echt vreselijk depressief. Ik heb erg weinig energie, eet te vaak ongezond of te weinig. Zelfzorg kan beter. Schermtijd is super hoog en dan vooral dopamine jagen op TikTok of Instagram reels. Vaker porno dan gemiddeld.

Ah fijn. Stap voor stap eh. Ik heb 13 mei een gesprek met de arts voor een nieuw behandelplan gesprek. Mijn plan is om gewoon mijn hele situatie nu te vertellen en dan haar advies aan te horen. Ik zelf heb t idee dat ik er nog wel bovenop kan komen.

Al weet ik niet of dat echt realistisch is, want de enige rede dat ik niet nóg dieper zit is dat ik in de bewindvoering zit. Als ik elke dag 5 gram of zelfs meer zou kunnen halen wie weet waar ik dan zou komen.

Alleen dan is t volgende wat ga ik er dan aan doen!! Fack ik wil eigenlijk niet weer naar de detox man... Dat is echt droevig en voor me gevoel een te grote hamer voor deze situatie!

Pff lastig
Klik om te vergroten...
Je komt er wel uit jong. Erger dan Benzo afkick wordt het niet snel :wink:

Clean leven is fijn man!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Raver zei:
7 maanden geleden was het de laatste dag dat ik benzos gebruikte. Morgen echt 7 maanden schoon ervan.
Klik om te vergroten...

Proficiat man, goed gedaan.
Was je RC benzo verslaafd of via de huisarts?

Raver zei:
Ben wel echt knetter verslaafd aan wiet.... Het heeft me diep in zijn greep. Schulden bij de instanties en dealers inmiddels. Werkloos, ik kan nu geen baan behouden en zit maar thuis op de bank te blowen!
Klik om te vergroten...

Balen om te horen.
Zitten de dealers je dan niet op de hielen?
Instanties kun je wellicht vaak nog wel wat mee afspreken.

Ik zie je inderdaad veel schrijven dat je al vroeg en de hele dag door aan de joint zit.
Maar goed dat je er in zicht in hebt. En dat je het bespreekbaar gaat maken.
Wat je met de benzo kan lukt je met de wiet vast ook wel.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
@Raver ,
Toen ik erg veel blowde, werd ik juist daarvan extra depressief. Het lijkt me een goede zaak, als je dat blowen iets weet te verminderen?
Dat wordt ook nog eens veel te duur zo....
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Sterkte en je zit duidelijk in een negatieve spiraal waar je blowt om niet te voelen, maar steeds meer last gaat ondervinden door oplopende schulden en niet werken aan een toekomst en jezelf.
Je bent echt niet knetter verslaafd aan wiet denk ik, maar nu wel in een situatie dat je niets beters kunt verzinnen. Je vecht niet voor een betere toekomst, hebt geen visie (doel voor de toekomst) en de wiet lijkt ook niet meer te helpen momenteel.

Wat zou je over een aantal jaar willen bereiken ? Als dat geen veel mooiere toekomst is, dan gaat het lastig worden.

Zet hem op, zorg dat je dagelijks even in een dagboek schrijft en een duidelijke richting vindt en voor je het weet kun je weer genieten van de dagen.

Met en zonder wiet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3637383940...56
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."