Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHulp bij zoeken dubbeldiagnose kliniek angst en verslaving

Hulp bij zoeken dubbeldiagnose kliniek angst en verslaving

100 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
I
ItaloLid
01-01-2024, 00:00
#1
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Dat zeggen ze bij Siam altijd.

Ik hoop dat je weet dat 90% van de NL zorgverzekeraars deze kliniek niet vergoed?

Succes in ieder geval! 💪
Klik om te vergroten...
Ik begreep van mijn counselor dat vgz het wel zou kunnen vergoeden en dat hij alles regelt. En desnoods moet ik het zelf betalen, maar moet geholpen worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
I
ItaloLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hallo mensen, ik kamp nu al 2,5 jaar met een angststoornis en depressie. Om dit te onderdrukken ben ik 3mmc gaan gebruiken.

Ik ben er achtergekomen na veel research op internet dat klinieken zich voornamelijk richten alleen op verslaving en minder op de onderliggende problemen zoals angsten in mijn geval.

Hebben jullie adviezen welke klinieken hier wel in gespecialiseerd zijn? Graag door ervaringen etc.

Mag ook een buitenlandse kliniek zijn.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Italo zei:
Hallo mensen, ik kamp nu al 2,5 jaar met een angststoornis en depressie. Om dit te onderdrukken ben ik 3mmc gaan gebruiken.

Ik ben er achtergekomen na veel research op internet dat klinieken zich voornamelijk richten alleen op verslaving en minder op de onderliggende problemen zoals angsten in mijn geval.

Hebben jullie adviezen welke klinieken hier wel in gespecialiseerd zijn? Graag door ervaringen etc.

Mag ook een buitenlandse kliniek zijn.
Klik om te vergroten...
Goed dat je hulp zoekt 👍

Een behandeling gaat ook altijd wel over uitpluizen waar het verslavingsgedrag nou voor dienst, en daar wat aan gaan doen.
Met andere woorden: angsten en depressie zullen zeker aan bod komen in een goede behandeling. Ze hebben, zoals je zelf
al hebt ontdekt, met elkaar te maken.

Mijn advies zou zijn om een rondje te bellen en uit te leggen wat er aan de hand is.

Begin eens bij https://www.ggzmomentum.nl/

En bel dan ook eens https://solutions-center.nl

Ik heb zelf bij Triora in de kliniek gezeten. Angst speelde bij mij ook zeker mee. Ik vond het OK, maar eigenlijk
had ik een hardere aanpak nodig. Kun je ook even bellen: https://triora.nl/

Houd je ons op de hoogte van je zoektocht naar herstel?
I
ItaloLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dank voor het meedenken, maar al deze klinieken ken ik al en zijn niet dubbeldiagnose. Dat is het probleem hier in Nederland namelijk.
П
ПустоLid
01-01-2024, 00:00
#5
Castle Craig
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#6
Italo zei:
Hallo mensen, ik kamp nu al 2,5 jaar met een angststoornis en depressie. Om dit te onderdrukken ben ik 3mmc gaan gebruiken.

Ik ben er achtergekomen na veel research op internet dat klinieken zich voornamelijk richten alleen op verslaving en minder op de onderliggende problemen zoals angsten in mijn geval.

Hebben jullie adviezen welke klinieken hier wel in gespecialiseerd zijn? Graag door ervaringen etc.

Mag ook een buitenlandse kliniek zijn.
Klik om te vergroten...
Goed dat je aan de bel trekt en bovenal sterkte.

Achteraf gezien ben ik ook drugs gaan misbruiken om angst te onderdrukken. Ik denk dat dit bij velen het geval is. Een typisch herkenbaar patroon. Bij mijn ambulante verslavingszorg gingen gesprekken over onthouding en angst hand in hand. Je zoekt nu naar iets heel typisch: dubbeldiagnose. Mijn advies zou zijn om je vooral te richten tot een kliniek die jou een goed gevoel geeft in plaats van je blind te staren op de dubbel diagnose. De middelen moeten worden afgebouwd en daarbij moet je tools krijgen aangereikt rondom het aanvliegen van jouw nieuwe leven. Het omgaan met angst is 1 van de vele facetten. Opnieuw plezier leren vinden is net zo belangrijk. Met plezier, voldoening, zingeving en relativering bestrijd je bijvoorbeeld ook je eigen angst, zonder dat je direct op jouw eigen angst focust. Wat ik daarmee wil zeggen is: kijk integraal naar jouw nieuwe leven en vanuit daar naar passende zorg.
Heel veel succes
I
ItaloLid
01-01-2024, 00:00
#7
Damius zei:
van
Klik om te vergroten...
Dank voor je reactie. Echter durf ik amper de deur nog uit door mijn angsten en daarom werkt denk ik ambulant ook niet voor mij. Alleen in een klinische setting voel ik me weer opgesloten en een heftig dagelijks programma. Dus dat is mijn dilemma.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Damius zei:
Goed dat je aan de bel trekt en bovenal sterkte.

Achteraf gezien ben ik ook drugs gaan misbruiken om angst te onderdrukken. Ik denk dat dit bij velen het geval is. Een typisch herkenbaar patroon. Bij mijn ambulante verslavingszorg gingen gesprekken over onthouding en angst hand in hand. Je zoekt nu naar iets heel typisch: dubbeldiagnose. Mijn advies zou zijn om je vooral te richten tot een kliniek die jou een goed gevoel geeft in plaats van je blind te staren op de dubbel diagnose. De middelen moeten worden afgebouwd en daarbij moet je tools krijgen aangereikt rondom het aanvliegen van jouw nieuwe leven. Het omgaan met angst is 1 van de vele facetten. Opnieuw plezier leren vinden is net zo belangrijk. Met plezier, voldoening, zingeving en relativering bestrijd je bijvoorbeeld ook je eigen angst, zonder dat je direct op jouw eigen angst focust. Wat ik daarmee wil zeggen is: kijk integraal naar jouw nieuwe leven en vanuit daar naar passende zorg.
Heel veel succes
Klik om te vergroten...
Dit. Ga bellen en praten en vertrouw op jouw gevoel @Italo

Beter aan de slag met iets dat goed voelt dan blijven zoeken en analyseren.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Italo zei:
Hallo mensen, ik kamp nu al 2,5 jaar met een angststoornis en depressie. Om dit te onderdrukken ben ik 3mmc gaan gebruiken.

Ik ben er achtergekomen na veel research op internet dat klinieken zich voornamelijk richten alleen op verslaving en minder op de onderliggende problemen zoals angsten in mijn geval.

Hebben jullie adviezen welke klinieken hier wel in gespecialiseerd zijn? Graag door ervaringen etc.

Mag ook een buitenlandse kliniek zijn.
Klik om te vergroten...
Het antwoord is deels afhankelijk van je woonplaats, en ook van het soort hulp wat je nodig hebt. Maar de meeste verslavingszorginstellingen zouden met deze diagnoses kunnen omspringen. Je moet je sowieso door de huisarts laten doorverwijzen. Dus je kunt je vraag ook daar stellen. Verder denk ik dat de meeste bekende verslavingszorginstellingen in Nederland best goed zijn. Dus je kunt prima terecht bij bijvoorbeeld Jellinek of Trubendorfer.

Italo zei:
Dank voor je reactie. Echter durf ik amper de deur nog uit door mijn angsten en daarom werkt denk ik ambulant ook niet voor mij. Alleen in een klinische setting voel ik me weer opgesloten en een heftig dagelijks programma. Dus dat is mijn dilemma.
Klik om te vergroten...
Soms wordt er gekozen voor intern een detox doen en daarna een behandelprogramma. Een klinische opname wordt gedaan als de omgeving niet-ondersteunend is aan het stoppen met drugs. Maar als je een veilige thuissituatie hebt dan hoeft dat niet per se nodig te zijn. Wel wordt soms een interne detox aangeraden, zodat je in het begin een stok achter de deur hebt om daadwerkelijk te stoppen. Verder is de intensiteit van de behandeling afhankelijk van de ernst van je verslaving, en het programma wat het beste bij je past. Meestal is er keuze tussen of één keer per week een privégesprek met een psycholoog (vaak cognitieve gedragstherapie), meerdere keren per week een dagbehandeling in een groep, of een klinische opname waarbij er constant een dagprogramma is.
Groepstherapie klinkt natuurlijk wat eng of ongemakkelijk, omdat je dan samen zit met mensen die je niet kent. Maar juist zulke groepen kunnen veel steun brengen omdat je erachter zal komen dat veel anderen worstelen met min of meer dezelfde dingen waar jij mee worstelt.

Je persoonlijke voorkeur kan een rol spelen in het selecteren van de ene of de andere optie, maar ik zou vooral met klem aanraden dat je je professioneel laat adviseren en dat je dat advies opvolgt. Bij het stoppen met drugs zul je allerlei ingesleten gedachten en gewoontes moeten doorbreken. En soms schreeuwen die gedachten dus even van "JA MAAR IK WIL HET NIET OP DIE MANIER" terwijl medisch-wetenschappelijk gezien je eigenlijk juist dat zou moeten doen. Daarom is vertrouwen tussen jou en de behandelaar zo essentieel. Want je zult dus dikwijls moeten vertrouwen op het oordeel van de behandelaar, dat oordeel opvolgen, en er dan -hopelijk- later achter komen dat je je veel beter voelt als je dat ook echt gaat doen!
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ikzelf heb voor soortgelijke klachten een poli behandeling lopen waarbij ik expliciet bij intakegesprek, en verwijzingen etc de nadruk gelegd heb op de kern elementen die de verslaving in stand houden.
Ik heb geen klinische opname en de wens ook niet.
Zorg er vooral voor dat je vraag duidelijk is en blijf het ook uitspreken.
SGGZ is vaak nodig als je de oorzaak wil aanpakken en adviseer ik ook dat je de mogelijkheden bespreekt voor je het aangaat.
Ik heb het momenteel bij IrisZorg, wèl sta ik op een wachtlijst bij een andere aanbieder omdat ze vinden denken dat het beter is.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb geen idee in welke regio je zoekt, maar ik ken iemand die bij Antes heeft gezeten in een dubbeldiagnose kliniek.

Poortugaal Albrandswaardsedijk (Klinieken)

De klinieken zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week geopend. Op het terrein in Poortugaal zijn meerdere klinieken en afdelingen.
anteszorg.nl anteszorg.nl

Dit was zijn specifieke afdeling:

LooDDs behandeling en intensief

anteszorg.nl anteszorg.nl
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#12
Italo zei:
Dank voor je reactie. Echter durf ik amper de deur nog uit door mijn angsten en daarom werkt denk ik ambulant ook niet voor mij. Alleen in een klinische setting voel ik me weer opgesloten en een heftig dagelijks programma. Dus dat is mijn dilemma.
Klik om te vergroten...
Je saboteert jezelf hiermee want zo blijven er nauwelijks opties voor je over. Je zult de confrontatie aan moeten gaan en je angsten onder ogen moeten komen. Als je schetst dat je amper de deur uit durft lijkt mij een dagelijks programma niet te heftig, maar precies wat je nodig hebt. Je zult door de zure appel heen moeten bijten door de verantwoordelijkheid voor je herstel niet bij de zorgaanbieder neer te leggen, maar bij jouw flexibiliteit en mindset om verandering te weeg te brengen.

Dit klinkt streng, zo bedoel ik het niet. Maar ik hoop dat je actie onderneemt. Ik gun je een beter leven.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Damius zei:
Je saboteert jezelf hiermee want zo blijven er nauwelijks opties voor je over. Je zult de confrontatie aan moeten gaan en je angsten onder ogen moeten komen. Als je schetst dat je amper de deur uit durft lijkt mij een dagelijks programma niet te heftig, maar precies wat je nodig hebt. Je zult door de zure appel heen moeten bijten door de verantwoordelijkheid voor je herstel niet bij de zorgaanbieder neer te leggen, maar bij jouw flexibiliteit en mindset om verandering te weeg te brengen.

Dit klinkt streng, zo bedoel ik het niet. Maar ik hoop dat je actie onderneemt. Ik gun je een beter leven.
Klik om te vergroten...
Mee eens: de enige weg om van een angst verlost te worden is om 'm aan te gaan. Maar een goede therapeut zal dat wel goed voorbereiden en voldoende uit de comfort zone zal nodig zijn voor @Italo maar niet te ver in één keer. Desalnittemin wel er dwars door heen op termijn :) En daarmee beginnen in een kliniek is prima. Ook daar kan een opdracht buiten de deur worden bedacht zodra dat geschikt is.
I
ItaloLid
01-01-2024, 00:00
#14
Raver zei:
Je krijgt hulp dmv nicotine pleisters en zuigtabletten. Vapes gaan er bovendien genoeg rond. Laat een kans op betere toekomst niet tegenhouden hierdoor is mijn advies. Zonder opname had ik nooit gekomen waar ik nu ben.
Klik om te vergroten...
Waar ben jij opgenomen geweest?
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#15
_shikantaza zei:
Ik heb zelf bij Triora in de kliniek gezeten. Angst speelde bij mij ook zeker mee. Ik vond het OK, maar eigenlijk
had ik een hardere aanpak nodig. Kun je ook even bellen: https://triora.nl/
Klik om te vergroten...

Triora is dramatisch qua zorg naast verslaving. Ik ben er 2 keer geweest, en de laatste keer ben ik er bijna helemaal aan onderdoor gegaan. Mijn pb'er deed vrijwel niets hiertegen. Ik moest er maar mee om leren gaan, ja hoe dan zonder hulp?

De eerste keer had ik ook veel last van paniekaanvallen etc. Geen begeleiding bij gekregen.

Triora is verder een goede kliniek, maar niet voor dubbele diagnose met alle respect.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
In het licht van de reacties van @Damius en @_shikantaza ..

Je zegt dat je 3-MMC bent gaan gebruiken om angst tegen te gaan.
Italo zei:
Ik kamp nu al 2,5 jaar met een angststoornis en depressie. Om dit te onderdrukken ben ik 3mmc gaan gebruiken.
Klik om te vergroten...
Maar ik denk dat het belangrijk is om je te beseffen dat 3-MMC angstklachten en depressiviteit veroorzaakt (zodra het is uitgewerkt). Niet meer de puf of het lef hebben de deur uit te gaan is daarmee dus ook een kenmerk van de verslaving die je hebt.

Je zult zien dat als je een aantal weken gestopt blijft dit soort angsten, onzekerheden, en motivatieproblemen sterk verminderen. Wat ervoor in de plaats komt is meer lichtheid in je denken waarmee alles makkelijker wordt. Dat betekent niet dat je angststoornis plotsklaps voorbij is. Maar die zal wel automatisch een stuk handelbaarder worden.
I
ItaloLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik had voordat ik met ge
Neo-Shulginist zei:
In het licht van de reacties van @Damius en @_shikantaza ..

Je zegt dat je 3-MMC bent gaan gebruiken om angst tegen te gaan.

Maar ik denk dat het belangrijk is om je te beseffen dat 3-MMC angstklachten en depressiviteit veroorzaakt (zodra het is uitgewerkt). Niet meer de puf of het lef hebben de deur uit te gaan is daarmee dus ook een kenmerk van de verslaving die je hebt.

Je zult zien dat als je een aantal weken gestopt blijft dit soort angsten, onzekerheden, en motivatieproblemen sterk verminderen. Wat ervoor in de plaats komt is meer lichtheid in je denken waarmee alles makkelijker wordt. Dat betekent niet dat je angststoornis plotsklaps voorbij is. Maar die zal wel automatisch een stuk handelbaarder worden.
Klik om te vergroten...
Alle ellende begon in januari 2024. Daarvoor gebruikte ik ook wel 3mmc een paar jaar maar dat was recreatief. In januari 2024 kreeg ik plotseling ergere paniekaanvallen en heb ik de tussentijd ook anti depressiva geprobeerd, maar helaas zonder resultaat. Ook gebruik ik benzos, 10mg diazepam en 2,5 mg lorazepam nu per dag.

Ik ben de hele dagen zo moe dat ik erg veel slaap overdag.

Ik kwam ook nog een afkickkliniek tegen in Thailand genaamd Siam Rehab. Zou dat wellicht iets kunnen zijn?

Ik wil nu eerst proberen om thuis te stoppen. Als dat niet lukt dan moet ik wel naar een afkickkliniek.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#18
Italo zei:
Moet ik die verslaving ook nog eens loslaten. Dat lijkt me erg lastig..
Klik om te vergroten...

Je krijgt hulp dmv nicotine pleisters en zuigtabletten. Vapes gaan er bovendien genoeg rond. Laat een kans op betere toekomst niet tegenhouden hierdoor is mijn advies. Zonder opname had ik nooit gekomen waar ik nu ben.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Italo zei:
Ik kwam ook nog een afkickkliniek tegen in Thailand genaamd Siam Rehab. Zou dat wellicht iets kunnen zijn?
Klik om te vergroten...
In zijn algemeenheid is er kritiek op afkickklinieken in het buitenland omdat die vaak relatief duur zijn, en dat er van dat geld een soort all-inclusive vakantie wordt georganiseerd. Op zich mag je natuurlijk een prettige ervaring hebben. Maar het probleem is dat je daar niet leert om het stoppen met drugs te integreren in het dagelijks reilen en zeilen. Zodra je thuis komt van de afkickkliniek is er geen ondersteuning meer. Dat kan terugval bevorderen omdat je alleen hebt geleerd om gestopt te blijven onder gecontroleerde omstandigheden. Daarom heeft in principe de voorkeur om te stoppen in je normale dagelijkse omgeving - tenzij die onveilig is of niet-ondersteunend aan het gestopt blijven.
I
ItaloLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
In zijn algemeenheid is er kritiek op afkickklinieken in het buitenland omdat die vaak relatief duur zijn, en dat er van dat geld een soort all-inclusive vakantie wordt georganiseerd. Op zich mag je natuurlijk een prettige ervaring hebben. Maar het probleem is dat je daar niet leert om het stoppen met drugs te integreren in het dagelijks reilen en zeilen. Zodra je thuis komt van de afkickkliniek is er geen ondersteuning meer. Dat kan terugval bevorderen omdat je alleen hebt geleerd om gestopt te blijven onder gecontroleerde omstandigheden. Daarom heeft in principe de voorkeur om te stoppen in je normale dagelijkse omgeving - tenzij die onveilig is of niet-ondersteunend aan het gestopt blijven.
Klik om te vergroten...
Ja klopt daar ben ik ook een beetje bang voor. Maar ze hadden het bijvoorbeeld ook over een safehouse e.d.

Ik zit nu een paar weken bij Iriszorg, die willen me ook opnemen. Maar daar mag je weer niet roken in de kliniek. En daar zie ik wel erg tegenop. Moet ik die verslaving ook nog eens loslaten. Dat lijkt me erg lastig..

Ik wil het nu ambulant gaan proberen en hoop dat het me nu wel gaat lukken. Eerdere stoppogingen mislukte steeds…
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."