Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVier hier je clean-tijd mijlpalen

Vier hier je clean-tijd mijlpalen

1200 antwoorden
178 weergaven
18-5-2026
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd.
Maar ieders visie zal daar anders in zijn, en de mijne wijkt vast af van de professionals.



Dat verschilt per persoon denk ik.
Het kan de start zijn van de weg naar de bodem. Maar het kan ook "gewoon even een ontsnapmoment" zijn.
Klik om te vergroten...
Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.

In mijn ogen is elke vorm van gebruik tijdens herstel een terugval, duurt dit langer dan een dag dan ben je mijn inziens weer in gebruik.

Maar zoals ik schrijf, hanteert iedereen hierin zijn eigen definitie 🙂
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Kordie zei:
In mijn beleving is een uitglijder nog te corrigeren en spreken we over één moment in een korte periode.
En bij een terugval zit je alweer op de bodem. In de zin van qua gebruik en oude gedrag en voor langere tijd
Klik om te vergroten...

Een terugval is toch ook te corrigeren?

Ik ben het wat dat betreft met @_shikantaza eens dat het vaak lijkt op de verantwoordelijkheid buiten jezelf plaatsen door te bagatelliseren. Logisch wel hoor, ik begrijp het wel. Maar het is naar mijn idee ook een hele goede manier om gebruik achteraf te rechtvaardigen, of op zijn minst gezegd te verzachten.

Als ik naar mezelf kijk, en ik zou één dag gebruiken en dat een uitglijder noemen. Dan maak ik de gebeurtenis al zachter. Twee weken later is dat in mijn hoofd nóg zachter geworden, viel het allemaal wel mee en 'het ging toch goed'.

Gevaar is dan een nieuwe, misschien diepere terugval. Zo is het bij mij wel meermaals gegaan.

Al hangt het misschien ook af van hoe diep je in gebruik al bent gegaan. Ik heb ècht keer op keer gemerkt dat ik meteen verder ga waar ik gebleven was. Dus als ik terugval is het ook niet een dagje, maar meerdere dagen zonder slaap tot ik psychotisch ben, de drugs opraakt en ik weer bij zinnen kom. (Als dat al gebeurt, want met mijn gebruik is de dood een zeer realistische optie)

Misschien dat ik er daarom zelf ook zo strikt op ben en het op geen enkele manier wil verzachten. En hanteer ik een vrij strikte definitie.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Een terugval is toch ook te corrigeren?

Ik ben het wat dat betreft met @_shikantaza eens dat het vaak lijkt op de verantwoordelijkheid buiten jezelf plaatsen door te bagatelliseren. Logisch wel hoor, ik begrijp het wel. Maar het is naar mijn idee ook een hele goede manier om gebruik achteraf te rechtvaardigen, of op zijn minst gezegd te verzachten.

Als ik naar mezelf kijk, en ik zou één dag gebruiken en dat een uitglijder noemen. Dan maak ik de gebeurtenis al zachter. Twee weken later is dat in mijn hoofd nóg zachter geworden, viel het allemaal wel mee en 'het ging toch goed'.

Gevaar is dan een nieuwe, misschien diepere terugval. Zo is het bij mij wel meermaals gegaan.

Al hangt het misschien ook af van hoe diep je in gebruik al bent gegaan. Ik heb ècht keer op keer gemerkt dat ik meteen verder ga waar ik gebleven was. Dus als ik terugval is het ook niet een dagje, maar meerdere dagen zonder slaap tot ik psychotisch ben, de drugs opraakt en ik weer bij zinnen kom. (Als dat al gebeurt, want met mijn gebruik is de dood een zeer realistische optie)

Misschien dat ik er daarom zelf ook zo strikt op ben en het op geen enkele manier wil verzachten. En hanteer ik een vrij strikte definitie.
Klik om te vergroten...
Ben het helemaal met deze post eens.

Zeg het eens hardop:

"Mocht ik bij kerst een uitglijdertje maken, dan pak ik de dag er na gewoon de draad weer op"

"Mocht ik bij kerst een terugval hebben, dan pak ik de dag er na gewoon de draad weer op"

De eerste bekt toch lekkerder en doet minder met mijn gevoel dan de tweede.

Binnen de instelling waar ik verbleef en ook in mijn ambulante traject heb ik trouwens nog nooit het woord "uitglijder" gehoord, en de term zal ik zelf ook nooit gebruiken. Het is zoals Lucy zegt verzachtend en nodigt daarmee sneller uit.

Dat professionals die term gebruiken vind ik een slechte zaak.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
LucidLucy zei:
Een terugval is toch ook te corrigeren?
Klik om te vergroten...

Absoluut.

Als je praat over een uitglijder maak je het idd zachter. En dan kun je het voor jezelf goed praten. Ben ik met je eens.

Maar ik zie een uitglijder als een noodstop. Dan kun je nog makkelijker de juiste weg kiezen op het kruispunt. Maar dit typende realiseer ik me dat dit wellicht ook persoonsafhankelijk is. En hoe je rem werkt.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Kordie zei:
En hoe je rem werkt.
Klik om te vergroten...
Dat is bij verslaving nou net het probleem toch?

Die van mij is echt compleet kapot 🤣
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#6
✨♥️


1000074621.jpg


A small step for men, a giant leap for mankind....

Na twee jaar lang dagelijks misbruik is het me dan uiteindelijk toch zelf gelukt om al vijf dagen geen Bromazolam meer te nemen. Wow zeg, het voelt als koorddansen zonder vangnet. Wankel, spannend, maar exciting! Kan me niet eens meer herinneren hoe het was om te slapen zonder benzo. Nu stap voor stap, dag voor dag verder.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Iedereen heeft hierin zijn eigen definitie denk ik.

In mijn ogen is elke vorm van gebruik tijdens herstel een terugval, duurt dit langer dan een dag dan ben je mijn inziens weer in gebruik.

Maar zoals ik schrijf, hanteert iedereen hierin zijn eigen definitie 🙂
Klik om te vergroten...
Je hebt ook mensen die hun uitglijder niet willen meetellen in de cleantijd. Maar idd gebruik is gebruik.
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#8
Een halfjaar al helemaal van de benzo's af💪

Screenshot_20241230_145816_Days Counter.jpg
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
MyLittlePonyPack zei:
Een halfjaar al helemaal van de benzo's af💪

Bekijk bijlage 63701
Klik om te vergroten...
Lekker hoor!! Zó knap van jou!!!
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jazz35 zei:
Lekker hoor!! Zó knap van jou!!!
Klik om te vergroten...

Dankjewel☺️ En ik vind het super knap van jou dat het zelf gelukt is om van die verrekte Bromozolam af te kicken💪
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
MyLittlePonyPack zei:
Dankjewel☺️ En ik vind het super knap van jou dat het zelf gelukt is om van die verrekte Bromozolam af te kicken💪
Klik om te vergroten...
Thanks! Vanavond een week. Ben er zo blij mee! :heartsuit: Straks in januari kijken wat ik met de spannende events doe, maar ik denk hoe dan ook géén bromazolam (denk iets anders met een kortere werkingsduur). Die broma wil ik het liefst NOOIT meer nemen!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een groot compliment aan een ieder die over drie uurtjes het jaar met een mijlpaal af kan sluiten!
Deze momenten als een jaarwisseling zullen misschien ook extra moeilijk zijn. Veel kracht dus ook.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Wow ponypack!! Ik weet nog hoe het ging voordat je je liet opnemen, echt knap dat je er helemaal vanaf bent gekomen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Een jaar rookvrij morgen 😇
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
2,5 maand alcoholvrij nu.
Als ik goed begrepen heb zit ik nu in de wall-fase? Ik heb nog steeds niet zo veel theoretische kennis. Als ik vanavond niet drink (en er is geen alcohol op de plek waar ik het vier dus dat zal wel goed komen) heb ik iig de feestdagen overleefd zonder drank. En een relatiecrisis.
Mijn nieuwe ambulant begeleider is van veel korte contactmomenten. Voor de feestdagen, na de feestdagen, na het ZAG. Hij kapt me dan ook subtiel af van, we hebben genoeg gepraat ga maar weer. Geen urenlange gesprekken.
Op naar de 3 maanden. In de kliniek had ik die mijlpaal wel bereikt maar daar is het toch echt minder moeilijk dan buiten.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
1000017906.jpg
Dit vind ik er gewoon leuk uitzien en doet me deugd!
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#17
Jazz35 zei:
Wow. Knap! Clean van alles, jij?'
Klik om te vergroten...
Yes.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#18
annihilation zei:
Tijdens de kerstdagen en oud en nieuw wel even lastig gehad. Maar nu bijna 1,5 jaar clean. Dit wordt sowieso wel twee jaar. 😗

En om die cleanstreak te verbreken door weer eens te gaan drinken vind ik ook zonde.
Klik om te vergroten...
Wow. Knap! Clean van alles, jij?'
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#19
35 weken geen coke👌🙏
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jazz35 zei:
Man man man, dit voelt als voor het eerst fietsen zonder zijwieltjes, als koorddansen zonder net! Tien dagen zonder benzo's vandaag! Bromazolam al een stuk langer, maar nu dus óók tien dagen zonder Oxazepam bij spanning. Ik durf nog niet te zeggen dat ik echt ben gestopt, want ik weet niet of het me gaat lukken bij al die spannende dingen die nog komen gaan. Maar ik heb toch maar weer een stop-app aangezwengeld nadat ik afgelopen week twee dingen zonder 'hulp' deed waar ik eerder écht nog een benzo voor had genomen. Dat lukte zowaar gewoon. Ik voelde me haast euforisch van trots en op een bepaalde maniern blakend van zelfvertrouwen. Ik hoop alleen niet dat het een hypomanie is (want het slapen gaat ook wat achteruit en de onrust neemt toe). Vinger aan de pols dus, maar ik voel voor het eerst écht dat het me misschien wel eens zou kunnen lukken. Alsof er plots een hele trits kwartjes is gevallen in mij, na twee jaar lang leren, vallen, opstaan, worstelen, vechten, knokken om het los te laten en beter te worden. Zou het harde werk zijn vruchten hebben afgeworpen? Ik durf het bijna niet te geloven joh. En ook nog niet te beloven aan mezelf dus dat ik officieel gestopt ben. Maar! Het feit dat het zwart op wit staat maakt het al een klein beetje echter. Misschien, heel misschien durf ik er straks zelf in te gaan geloven! Fake it Till you make-it. Zoiets? Hoe dan ook: een beginnetje van trots hier. :blueheart:Bekijk bijlage 64888
Klik om te vergroten...
Super 👍

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...3637383940...61
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."