Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHippie's (drugs)dagboek

Hippie's (drugs)dagboek

242 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hippie Langwaus zei:
Ik heb een afspraak met een psycholoog. De middelen zijn een symptoom. De bron waar ik iets aan moet veranderen is anders.

Een beetje hulp heb ik nodig.
Klik om te vergroten...

Goed om te horen dat je een afspraak bij een psycholoog hebt. Wees trots op jezelf dat je hulp hebt gezocht om de bron aan te pakken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
ik denk dat iedereen dat stemmetje

dat komt morgen wel ,

vaak heeft gehoord
Klik om te vergroten...
Ik had er een t-shirt van kunnen laten maken toen ik nog gebruikte.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Ik had er een t-shirt van kunnen laten maken toen ik nog gebruikte.
Klik om te vergroten...

Wij allemaal gok ik.

En dan kom je er op ten duur achter dat je dat ondertussen al jaren jezelf volledig voor de gek aan het houden bent.

Die cirkel kan alleen doorbroken worden door nog dieper weg te zinken, en onbewust zet je dat dan in gang. Dan komt op ten duur weer dat moment dat je echt in een hoekje zit, en pak je hulp aan.

Een hoop stress, trots en uiteindelijk weet je het een paar maanden met hangen en wurgen vol te houden.

En dan, in plaats van beloning val je in een gat van leegte. Symptomen waar je je slecht door voelde komen terug, verstoppen gaat niet.

Dus uiteindelijk breek je, en pak je weer dat biertje of die oh zo heerlijke joint, waar je na 4 hijsjes alweer dat heerlijke dekentje over je heen voelt vallen.

Dan sluipt het er langzaamaan weer in, tot je weer terug bij af bent.

Story of your life gok ik zo? @Hippie Langwaus

In tegenstelling tot anderen die hier een topic openen, weet jij prima waar hulp te vinden is en hoe verslaving, herstel en detox in zijn werk gaat.

Probleem is dat jij helaas nog niet de formule hebt weten te vinden welke voor jou werkt.
Voor mij was het ook een zoektocht van jaren, en ik wist na meerdere opnames ook prima hoe alles in zijn werk ging, kende de valkuilen. Echter lukte het gewoon niet.

Het vervelende is dat het soms niet uit maakt hoe hard je werkt aan je herstel, als de puzzel niet klopt val je helaas terug. Laat je daardoor niet uit het veld slaan💪.

Bij mij is het een combinatie van obsessief sporten, en een volledig ander leven te gaan leiden wat maakt dat het me ondertussen wel lukt.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk, wat ga jij nou echt actief doen om je verslavingen aan te pakken. Jij weet net zo goed als mij dat "gesprek bij de psycholoog" voor de vorm is.

Wat ga jij in je eigen invloedsfeer (thuis, werk etc) veranderen of aanpakken?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om in ieder geval als doel te stellen dat je geen alcohol meer nuttigt?

Je thc gebruik, dat kan ook wel iets omlaag volgensmij 😬😄.

Ik hoop dat ik je een beetje tot nadenken heb gezet.

Succes kerel, en stapje voor stapje.

Elk biertje of jointje minder op een dag is al een overwinning he!

🙏❤️
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#4
@LifeIsAlmostGreatAgain, je slaat de spijker op z'n kop.

Heb ook aan de psycholoog aangegeven dat ik het allemaal wel snap en dat het in theorie allemaal goed te begrijpen is. Juist het 'oefenen' en volhouden met nieuw/gezonder gedrag gaat steeds weer mis.

Ik ga de puzzel een keer oplossen en misschien kom ik deze keer een heel eind.

Ik doe nu al kleine dingen beter.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#5
Damius zei:
Ik zie je veelal pogingen doen om je gebruik in controle te houden. Dat is uiteindelijk doodvermoeiend. Heb je al eens een periode geheelonthouding overwogen? Geen thc, geen alcohol. Geen andere drugs. Niet voor eeuwig, maar spreek met jezelf eens een periode van 6 maanden af. Goed te overzien en tegelijkertijd creëer je dan echt ademruimte voor jezelf.
Klik om te vergroten...

In heel veel gevallen zou ik het met je eens zijn.

Echter, steeds terugvallen is ook dodelijk voor je motivatie..

Persoonlijk zou ik in het geval van @Hippie Langwaus proberen om de alcohol te laten staan, zonder daarbij meer thc te gaan gebruiken.

Zeker als de motivatie niet sterk genoeg is om volledige absinentie vol te houden (bedoel ik niet mee dat je niet wilt stoppen he hippie, je snapt me wel), dan is het wellicht beter de boel even in behapbare stukjes te knippen.

Zoals hippie aangeeft zijn er onderliggende triggers die aangepakt moeten worden.

Mijn (volledig niet medisch onderbouwde) mening is stabiliseren en de alcohol wegwerken.

Maak in ieder geval een korte termijn plan. Je weet dat je moet ingrijpen, hoe rigoureus je dat doet is helemaal aan jouzelf om te bepalen.

Doe in ieder geval iets, hoe klein ook. Dan doorbreek je wellicht gedeeltelijk de cirkel waar je weer in zit.

Zoal altijd, veel wijsheid toegewenst🙏
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
In heel veel gevallen zou ik het met je eens zijn.

Echter, steeds terugvallen is ook dodelijk voor je motivatie..

Persoonlijk zou ik in het geval van @Hippie Langwaus proberen om de alcohol te laten staan, zonder daarbij meer thc te gaan gebruiken.

Zeker als de motivatie niet sterk genoeg is om volledige absinentie vol te houden (bedoel ik niet mee dat je niet wilt stoppen he hippie, je snapt me wel), dan is het wellicht beter de boel even in behapbare stukjes te knippen.
Klik om te vergroten...

Voor mij heeft dit dan juist weer nooit gewerkt omdat het me vroeg of laat altijd weer terugbracht bij mijn hoofd middel(en) die me wel weer in de problemen brachten.

Verder 100% met je eens om het in kleinere stukjes te hakken. Maar voor mij zit dat 'm vooral in alleen voor vandaag niet gebruiken. Stoppen met drinken of drugsgebruik voelde dan als een enorme opgave of super definitief. Terwijl 1 dag niet gebruiken veel behapbaarder klinkt. En morgen doe ik weer hetzelfde.

Ik heb zelf natuurlijk niet de waarheid in pacht. Maar dit is wel hoe het voor mij werkt. Ik heb het echt wel geprobeerd om te stoppen met middelen op één of twee na. Maar dat bracht me wel telkens terug naar actieve verslaving.

Hoe kijk je hier zelf tegenaan Hippie? Heb je daar al een beeld bij waar je heen wilt voor jezelf?
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
LifeIsAlmostGreatAgain zei:
In heel veel gevallen zou ik het met je eens zijn.

Echter, steeds terugvallen is ook dodelijk voor je motivatie..

Persoonlijk zou ik in het geval van @Hippie Langwaus proberen om de alcohol te laten staan, zonder daarbij meer thc te gaan gebruiken.

Zeker als de motivatie niet sterk genoeg is om volledige absinentie vol te houden (bedoel ik niet mee dat je niet wilt stoppen he hippie, je snapt me wel), dan is het wellicht beter de boel even in behapbare stukjes te knippen.

Zoals hippie aangeeft zijn er onderliggende triggers die aangepakt moeten worden.

Mijn (volledig niet medisch onderbouwde) mening is stabiliseren en de alcohol wegwerken.

Maak in ieder geval een korte termijn plan. Je weet dat je moet ingrijpen, hoe rigoureus je dat doet is helemaal aan jouzelf om te bepalen.

Doe in ieder geval iets, hoe klein ook. Dan doorbreek je wellicht gedeeltelijk de cirkel waar je weer in zit.

Zoal altijd, veel wijsheid toegewenst🙏
Klik om te vergroten...
Dagelijks THC gebruik is uiteindelijk ook gewoon funest voor een goede mentale gesteldheid. Bovendien ben je dan dus alsnog continu onder invloed en weet je eigenlijk nog steeds niet waar je emoties nu daadwerkelijk vandaan komen, wat oorzaak en wat gevolg is. Ofwel, er ontbreekt nog steeds een fundament om zowel aan onderliggende problematiek te werken (de kern beet te pakken). Daarnaast worden alle keuzes (goed en slecht) alsnog onder invloed gemaakt. Het probleem wordt daarmee dus niet opgelost.

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik ben er heilig van overtuigd dat het effectiever is om een radicaal besluit te nemen, al dan niet met hulp door de eerste fase heen te moeten, dan telkens blijven aanmodderen zoals nu het geval.

@Hippie Langwaus heb je al eens (ambulante) verslavingszorg overwogen?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik word gelukkig aan het denken gezet door alle goede suggesties hier.

Ben ik er zelf al uit over hoe en wat? Nee....

Niet gebruiken is al lastig, maar zelfs als dat lukt is de verslaving niet verslagen, laat staan de onderliggende oorzaak/reden van overmatig gebruik.

Ik ben ermee bezig. Bedankt voor alle hulp hier in ieder geval. ❤️
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Hippie Langwaus zei:
Niet gebruiken is al lastig, maar zelfs als dat lukt is de verslaving niet verslagen, laat staan de onderliggende oorzaak/reden van overmatig gebruik.
Klik om te vergroten...
Dat is helaas een drogreden (nirvana fallacy, zoek maar eens op. En daarnaast een cirkelredenatie. Want zo blijf je gebruiken en verergeren je problemen. Je zult door de zure appel heen moeten. Ik heb daar hulp bij gehad destijds. Ambulante verslavingszorg. Heb je dat al eens overwogen?
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
Damius zei:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik ben er heilig van overtuigd dat het effectiever is om een radicaal besluit te nemen, al dan niet met hulp door de eerste fase heen te moeten, dan telkens blijven aanmodderen zoals nu het geval.
Klik om te vergroten...

Damius zei:
Dat is helaas een drogreden (nirvana fallacy, zoek maar eens op. En daarnaast een cirkelredenatie. Want zo blijf je gebruiken en verergeren je problemen.
Klik om te vergroten...

@Hippie Langwaus, dit zijn voor jou confronterende woorden wellicht, maar wel de waarheid.

Ik zie ook dat je bewust of onbewust niet reageert op vragen of je het inschakelen van hulp wilt overwegen. Waarom blijf je zo aanmodderen?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Hippie Langwaus zei:
Ik word gelukkig aan het denken gezet door alle goede suggesties hier.

Ben ik er zelf al uit over hoe en wat? Nee....

Niet gebruiken is al lastig, maar zelfs als dat lukt is de verslaving niet verslagen, laat staan de onderliggende oorzaak/reden van overmatig gebruik.

Ik ben ermee bezig. Bedankt voor alle hulp hier in ieder geval. ❤️
Klik om te vergroten...
Clean worden is het begin van herstel en een voorwaarde om de onderliggende problemen op kunnen te ruimen. En niet andersom.

1 Verslaving op orde
2 Leven op orde

Gecontroleerd gebruik is de droom van iedere verslaafde... Maar: herstel heeft mij gebracht wat de drugs mij hadden beloofd.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lief dagboek,

Vandaag begon ik met 5 mokka's en 150 mg THC-pasta. Dat laatste om me een basisniveau THC te geven, zodat ik hopelijk minder hasj zou gaan roken.

Ik heb gelukkig iets minder hasj gerookt dan ik normaal doe op een vrije dag en heb mezelf getrakteerd op warme chocolademelk i.p.v. nog meer koffie te drinken. Maar ik heb ook 0,25 mg etizolam gebruikt tegen spanning en een gram tabak gerookt met een pijp.

De dosis etizolam is gelukkig erg laag geweest. Ik heb de afgelopen weken een paar keer flualprazolam gebruikt en hoewel de frequentie van gebruik van anxiolytica nog niet zorgwekkend is, moet het dat ook niet worden.

Ik had een beetje een dipje in mijn gemoedstoestand vandaag en dit was gecombineerd met spanningen en vermoeidheid.

Dat is gelukkig weer opgeknapt.

Ik heb nog een hoop werk te doen, maar ik denk dat het verstandiger is nu op tijd te gaan slapen en morgen weer productief de dag beginnen.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Geïnspireerd door de openhartigheid van @HappyMind in haar dagboek topic heb ik besloten een soortgelijk topic te openen.

Ik ben vanaf mijn 15e jaar hevig geïnteresseerd en gefascineerd door bewustzijnsveranderende middelen en andere genotmiddelen.

Inmiddels ben ik meer dan 30 jaar verder, waarin ik vrijwel dagelijks cannabis heb gerookt en periodes met overvloedig alcoholmisbruik heb gehad. Daarnaast heb ik redelijk gecontoleerd ontzettend veel dingen uitgeprobeerd en met elkaar afgewisseld. Gelukkig ben ik met andere middelen dan alcohol zelden in gevaar geweest of er verslaafd aan geraakt.

Het middel dat me het meeste schade heeft toegebracht is dus alcohol. Daar ben ik gelukkig nu meer dan een jaar vanaf kunnen blijven, maar dat blijft nog wel een uitdaging op sommige momenten.

Pas de laatste jaren (h)erken ik mijn dagelijkse gebruik van cannabis ook als verslaving. Vooral de gebruikswijze stoort me aan mijn eigen gebruik. Ik rook meerdere malen per dag hasj, charas en/of wiet met een pijpje.

In plaats van de focus te leggen op het niet meer gebruiken van drugs, ben ik me ervan bewust dat het meer nut heeft om de reden/oorzaak/aanleiding van mijn gebruik te achterhalen en dan te bepalen of daar iets aan te doen is.

De afgelopen tijd komt, hoe succesvol ik ook ben, het idee dat ik mezelf saboteer met mijn chronisch blowen, af en toe bij me in gedachten.

Hoewel het 'afkicken' van THC grotendeels geestelijk lijkt, zie ik er meestal zo tegenop, dat de optie van (tijdelijk) stoppen met blowen me haast onmogelijk lijkt. Vooral in tijden met veel stress, want de eerste weken gestopt zijn, kunnen vrij heftig zijn.

Ik heb helaas ervaring met burn-out en dat is ook niet bij één keer gebleven. Hoe goed ik nu ook mijn best doe om een volgende burn-out te voorkomen, het blijft een risico.

Momenteel zijn er 3 collega's ziek thuis met burn-out, dus het werk is waarschijnlijk intrinsiek al vrij stressvol. 🤪

Ik heb de indruk dat ik er de laatste tijd goed mee om kan gaan. Tot ik vandaag 'ineens' een neerslachtige dag had en ik merk dat er emoties zijn. Ik heb alweer een tijd weinig ruimte gegeven aan emoties, terwijl ik me had voorgenomen daar meer op te letten.

Inmiddels gaat het weer wat beter. Mede door het delen ervan op dit forum. Maar ik zie dit als een waarschuwing voor mezelf en zal proberen mezelf de komende dagen minder op te jagen dan ik gewend ben.

Ik zal in dit topic bijhouden hoe het met me gaat en uiteraard in het bijzonder in relatie tot mijn middelengebruik.
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wordt dit een trend? :grin:
Mijn dagboek zou vreselijk saai zijn, dat van 30 jaar geleden niet.
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#15
Een 💛 voor de moed om je eigen dagboek te openen

Spoiler: Plus mindfuck
Goeie titel wel voor je dagboek. Ik mag wel goed kijken in welk hippieheppie (drugs)dagboek ik post
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dank voor je openheid.
Nooit geweten dat alcohol zo problematisch is geweest in jou leven.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom het je in gevaar heeft gebracht?
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#17
Kordie zei:
Dank voor je openheid.
Nooit geweten dat alcohol zo problematisch is geweest in jou leven.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen waarom het je in gevaar heeft gebracht?
Klik om te vergroten...
Het heeft me op meerdere fronten in gevaar gebracht. Puur direct toxische effecten, die iedereen wel kent. Maar ook dermate bewusteloos/bewuszijnsvernauwd dat er gevaarlijke situaties ontstonden.

Gelukkig voornamelijk voor mezelf. Roekeloos met je eigen leven omspringen. Respectloos naar mezelf en mensen die van me houden. Ik zal specifieke incidenten waarbij ik best dood had kunnen gaan uit behoud van privacy niet beschrijven.

De zelfsabotage en psychische somberheid die niet beter werd door drankgebruik, maar juist langer doorsluimerde. Zelfverwonding door onvoorzichtigheid, gelukkig nooit met opzet, maar puur door verstoorde motoriek en verdoofd coördinatievermogen. Verloren spullen, verloren waardigheid.

En natuurlijk: "All the good time I have wasted having good times".
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wauw opent iedereen een dagboek
Wat goed
Ik volg mee
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hippie Langwaus zei:
Hoe goed ik nu ook mijn best doe om een volgende burn-out te voorkomen, het blijft een risico
Klik om te vergroten...
Voor mij helpt sporten hier goed in. Het beste bij mij uiteraard paardrijden, heeft naast sport ook een positief emotionele kant. Echter andere intensieve sporten helpen ook.
Hippie Langwaus zei:
Pas de laatste jaren (h)erken ik mijn dagelijkse gebruik van cannabis ook als verslaving. Vooral de gebruikswijze stoort me aan mijn eigen gebruik.
Klik om te vergroten...
Hippie Langwaus zei:
het idee dat ik mezelf saboteer met mijn chronisch blowen
Klik om te vergroten...
Voor mij was blowen ook problematisch. Ten eerste de belasting op m'n longen, ten tweede het effect van dagelijks thc. Het schakelde een soort van genieten van andere dingen uit. Stoppen met roken en blowen is voor mij erg belangrijk geweest en heb van beide tegenwoordig een afkeer in plaats van zin.

Ik mis in jouw verhaal een stukje over je doelen in het leven (korte en langere termijn). Als je weet wat je echt wil, hoe jij jouw leven het liefst ziet over 5 en 10 jaar, dan kan je daarnaar toe werken. Zowel op professioneel als persoonlijk vlak (hangt samen). Als daar blowen niet in past, dan is stoppen misschien ook makkelijker. Maar het gaat over jouw ontwikkeling in de breedte.

Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. (Zo niet, ook geen man overboord 😂)
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Lief dagboek,

Momenteel ben ik 10 uur na de laatste inname van THC-pasta en een vette maaltijd ineens knetterhigh. Fijn, maar een beetje laat. 🙂

Ik heb weinig koffie en weinig thee gedronken.

Véél THC via orale toediening. Ik heb niets gerookt vandaag.

Ik ga slapen. Tot morgen. ❤️

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...678910...13
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."